PDA

View Full Version : Mitä mieltä chateista?

Amadeus III
5.7.2002, 12:54:29
Minä en ainakaan näe mitään syytä lähettää kännykällä viestiä johonkin chattiin, nehän on ihan helkutin kalliita.
Jotkut lähettää vain sen takia sinne että pääsisi telkkariin ja sehän on huippukivaa eikös?
Nyt kun aloitin topicin chateista niin tähän samaan voisin melkein pistää ne tyhmät mobiilipelit jotka maksaa yhtä paljon...en näe niissäkään mitään syytä lähettää viestiä, eihän se mitään jos lähettää yhden viestin jonnekkin chattiin, mutta jos lähettää sata viestiä jonnekkin mobiilipeliin niin huh huh!
Jollain on rahaa ja jollain sitä ei ole, jotkut ovat tyhmiä ja jotkut eivät sanon minä.
Näin minä tämän asian näkisin, mitenkäs on muilla asian laita?

AlkoTanko
5.7.2002, 13:11:33
Hauska niitä on joskus seurata. En minä kyllä lähettäisi sinne viestiä, mutta ainahan voin naureskella muiden tyhmille jutuille.

angela
5.7.2002, 13:37:37
ne ei ole mitään muuta kuin ajan ja rahan hukkaa.
mutta jos niitä on ylimääräistä, niin mikäs siinä.

Eetupatukka
5.7.2002, 13:56:14
Zätti in mai ääs.

Kuka ihminen tosissaan alkaa kyselemään jotain koodeja zätissä?

Roakel
5.7.2002, 14:50:24
TV chatit ovat turhia, en ymmärrä sitä että miksi ihmiset tuhlaa rahaa noihin chatteihin ja vielä useita kertoja. Se on pelkkää rahastusta.

Ren
5.7.2002, 16:42:41
Vappu, Harry ja Jaron rokkaa!

Markkinatalouden ytimessä: laaja yleisö (tyhmät) ja näennäisen halpa hinta (vaan lähetähän kymmenen viestiä niin...).

Vuoden ajan katsoin tuota varmaan joka yö samalla kun luin lehteä tms, siellä oli koko aikana muistaakseni kaksi hyvää vitsiä. Kyllä kannatti.

psaijai
5.7.2002, 18:47:19
kyllä mä niitä joskus katon ja toi Renin mainitsemä Harry on kyllä yliveto juontaja MTV3:n chatissa. Muuten kaikki mobiili höpötykset on ihan turhaa. EN tajua miten joku voi laittaa rahaa siihen et saa viestin 5 sekunniks ruudulle ja juontaja ehkä sattuu lukemaan sen. Ne muuten kysyy aika usein myös vinkkejä ja koodeja peleihin siinä jota en ymmärrä. 84snt:llä surffailis kauan netissä modeeminkin välityksellä.

Nightblade
6.7.2002, 16:39:09
En minä semmosia hömpötyksiä seuraa! Oikeesti, sehän on hirveen kallista ihan turhaa. Viestit saapuu sinne puoli tuntia myöhässä ja näkyy ruudulla korkeintaan 4 sekunttia.

Supah
6.7.2002, 16:47:15
Eihän siinä ole mitään järkeä mutta todella hyvä tuotto varmaan tosta mtv3:lle tulee kun yksi viesti näkyy muutamia sekunteja ja maksaa 84snt ja taitaa olla muutaman tunnin ohjelma :wtf:
ja sitten useimmat viestit ovat semmosta teinipeeloilua
tyyliin Kertokaa A:n nimi tai mä rupeen PEELOOOILEEMAAAAANNN!!!!! (eikä tainnut tuo olla peeloilua?) :D

marvin
7.7.2002, 9:42:16
Töissä välillä katselen maikkarin zättiä aikaa tappaakseni. Varoitan teitä, se on huono tapa kuluttaa aikaa.

Mutta on se niin hassua, joku laittaa Daim -karkin ohjeen ruutuun joka pysyy siellä jotain viisi sekuntia ja sen jälkeen tulee n. 62 viestiä tyyliin "laittakaa se Daim ohje uudestaa ruutuun, pliis". Sitten kun joku hyvää hyvyyttään laittaa ohjeen ruutuun jälleen kerran viideksi sekunniksi, sitä seuraa 77 viestiä mallia "en saanu sitä ohjetta kokonaa uusikaa se!".
Se kertoo paljon ohjelman käyttäjistä... :P

oisko joku mu chatti-veli?

Seyana
7.7.2002, 15:36:18
kaikki aikanihan on omistettu 4deitille.
Chatit on ihan turha keksintö,ja ainakin hinnat pitäsi saada alemmaksi.4deitin hahmon mainostukin maksaa 7 vanhaa suomen markkaa.mobiilipelit vielä tylsempiä.

Ilezki
7.7.2002, 15:52:13
TV Xätit ovat turhin keksintö sitten poljettavan ruohonleikkurin.
En näe siinä mitään ideaa miksi pitäsi lähettää joku hlvtin viesti (vain 160 merkkiä) kalliilla hinnalla, puolen tunnin viivellä, ja sitten loppujenlopuksi nähdä se kokonaiset 4 sekuntia (wau! niin kauan!). En ole koskaan alentunut lähettämään mitään viestiä minnekkään tv-xättiin, enkä lähetä. Vielä idioottimaisempaa on katsoa niitä, etenkin kun jotkut 10-vuotiaat hakee seuraa, tai 100 p33l0a ruinaa yhtä juontajaa Chatti-siskokseen/veljekseen.
*huokaus*, no ainakin MTV3 saa rahaa, ja pysyy poissa tappion puolelta.

Tristam
7.7.2002, 16:31:16
Joo-o, noi TV-Chatit ovat loistava rahantienauskeino tv-yhtiöiltä, mutta vielä parempia on kaikki tv-pelit niinkuin se ristikko-peli kolmosella. Ajatelkaa: Ihmiset maksavat itsensä kipeiksi siitä että saavat täyttää jotain ristikkoa yhdessä muitten kanssa, tv:ssä. Ja muutenkin kaikki mobiilipelit ovat mielestäni silkkaa sontaa, esimerkkkinä Tiltin lopussa tulevat mobiilipelit. Kuka helvetti niitä "pelaa"? Ja sitten tuosta MTV3:n chatistä lisää... Puolet viesteistä on Pelien koodien pyytelyä (internet on keksitty), ja puolissa pyydellään juontajia chat siskoiksi/veljiksi, järjetöntä. Näiden lomaan mahtuu kaikenlaista Daim-ohjeen pyytelyä ja juontaijien haukkumista. Nauramisen arvoinen asia on myöskin se että Yö-Chatin alkaessa tulee varmastikkin sata viestiä joissa kysellään onko eka. Ei helvetti, turhaa koko touhu sanon minä!

Tämänhän olisi tieysti voinut tiivisttää yhteenkin lauseeseen mutta kun juttua tulee, niin sitä tulee.

Jabberwokki
8.7.2002, 16:44:12
Onhan se hirveetä rahantuhlausta lähetellä johonkin Chattiin viestejä. Sitten kun vielä ihmiset lähettää viestejä "Olinko eka?", "Koodeja GTA:han!" ja "Eminem rules!". Siis eiköhän senkin viestin vois jättää lähettämättä ja säästää siinä 84 senttiä.
Ja mobiilipelit ne vasta tyhmiä onkin. 1. luo hahmo: 84 senttiä 2.tee jotain: 84 senttiä 3. toista 2 monta kertaa. 4.Laske kuinka paljon kulutit rahaa siihen, että saat nimimerkkisi johonkin **tun top ten-listaan.
Mutta kyllähän ne kanavat saa aikamoiset rahat kokoon noista palveluista.

Kepakko
8.7.2002, 18:10:15
Siis pelkkää rahastusta, ei mitään järkeä. Kyllähän niitä itse joskus katselee ja neurelee. Monet chattien juontajille kohdistetut viestit menee aivan hukkaan, kun ne ei kaikkia ehdi lukea ja monet viesteistä on aivan älyttömiä, tyyliin: "olinko mä eka" , "elvis elää" jne.

urho
8.7.2002, 19:39:53
Tv- chatit ja mobiilipelit ovat minun mielestä täyttä paskaa.

Miksi ihmeessä nykynuoriso käyttää rahansa tuommoiseen bullshittiin? Säästäisivät ne rahat ja ostaisivat itselleen jotain kivaa.

Tosin, onhan niitä chattejä yms. Ihan mukava seurata, kun aina siellä on aiheena jotain aivan... :D

Eltsi
8.7.2002, 22:14:41
Minulla oli tapana katsoa silloin vuonna koivuhalko ja tulitikku, kun oli vaan Subchat viikonloppun myöhäisillassa. Yliannostuksen sain, kun joka kanava alkoi mylvittää chattiä yötä-päivää. En ole parantunut vieläkään ja tuskin koskaan enään kestän tv-chattejä 2min kauempaa.

En ole yhtään viestiä lähettänyt, mutta useaan on tullut jotain outoja himoja osallistua iltapäivisin kotiäitien lastenkasvatuskeskusteluihin.

Crow
10.7.2002, 21:51:01
Sain niistä tarpeekseni, kun olin kaksi viikkoa kipeä (ja vuoteen oma). Jouduin katsomaan tv:tä 24/7, ja nukkuakin vielä siinä välissä! Kauheaa kidutusta!

"Satu oot ihanaX!"
"Painan 20kg ja oon 100cm oonks liian läski?"
"A:n nimi on Abraham."
"Onks tääl ketään heppafanei? -horsegirl-94"

Tuollaisia ne viestit jota kuinkin oli.

bigspin
10.7.2002, 22:00:54
No on ne Chatit kyllä aika turhia=/ eli suoraan sanoen pelkkää rahastusta:D Samoin myös mobiilipelit=/
mutta onhan niitä ihan kiva välillä kattoo kun siellä on niin "tyhmiä" juttuja:confused:

Ra
10.7.2002, 23:38:48
niin nämä telkan tsätithän on vain rahastusta.... ja jos jotkut yrittää jotain seuraa ettii sielt nii sehän on ihan turhaa ku niissähän kestää aina jotain tunni et ne viestit tulee sinne...ja ne mobiili pelit on viel tyhmempii niihin lähetetään jotain tuhat 0.84e hintasii viestei vaan sen takia et pääsis johonkin listalle ekaks...
tyhmää sanon ma.

Celeb
11.7.2002, 8:44:46
Originally posted by Amadeus III
Minä en ainakaan näe mitään syytä lähettää kännykällä viestiä johonkin chattiin, nehän on ihan helkutin kalliita.
Jotkut lähettää vain sen takia sinne että pääsisi telkkariin ja sehän on huippukivaa eikös?
Joo. "VITTU MÄ OON SIT KUULUISA KU SAAN MU VIESTIN TONNE1!11!"
Siinä oli pieni demonstrointi siitä kuinka he luultavasti käyttäytyvät.
0.84 euroa on aivan liian suuri hinta yhdestä viestistä, jonka saat nähdä TV:n ruudulla 5 sekuntia ja odottaa sitäkin hetkeä n. 30min. Ja kun et näekään viestiä/tunnista koska sitä on tietty editoitu niin, ettet itsekään tunnista sitä. Loppujen lopuksi kun halusit lähettää yhden viestin sinne niin tuleekin lähetettyä kolme.

Alkuperäinen viesti: "MOII!!"
Toinen viesti/kolmas viesti: "MIKÄ ON VIIVE??!"
Ja huutomerkki tulee aina ennen kysymysmerkkiä.
Kolmas/toinen viesti: "MIX MUN VIESTI EI NÄY???!"

Dagger
11.7.2002, 11:24:25
Minä en ymmärrä näitä teevee zättejä. Ihmiset tuhlaavat euronsa siihen että lähettelevät jonnekkin MTV3`selle "Moi valvojat! Voix sä olla mun zätsisko?" Tai muuta yhtä älykästä. Joskus olen huomannut joitakin muka anime/manga/Final Fantasy -faneja, jotka eivät näytä tietävän mistään mitään.. "Voix joku antaa FFXään koodei?" Antaa peelojen tuhlata rahansa, mutta naurettavaa tuo silti minusta on. Irc on keksitty.

FantasyManIX
11.7.2002, 11:42:22
Kyllä, tuo on aivan totta. TV- chatit ovat aivan turhia, laittaisivat sinne jotain kunnon ohjelmaa. Ihmiset tuhlaa sinne rahansa kyselläkseen kaikkea tyhmää jne.

Kun katsoo niin jotkut laittavat illassa sinne monta kymmentä euroa. Mitähän niilläkin rahoilla saisi :huh:

Sonya
14.7.2002, 15:23:24
Ne on kyllä aivan älytöntä rahastusta!
Itse en niihin vielä ole sortunut..
Mutta joskus saatan niitä katella, jos ei ole parempaa tekemistä!

Haprog
16.7.2002, 2:13:28
TV chatit on pelkkää rahastusta. Sillon niitä edes jakso katsoa kun Yasir oli vielä TVTV!:n chatissä. Ja se on todella ärsyttävää kun joskus tulee samaan aikaan chattia MTV3:lta Neloselta ja SubTV:ltä vaikka vois tulla jotain parempaakin ohjelmaa.

Moneymaker
16.7.2002, 3:11:53
Kaikki TV-Chatit on pelkkää p33lojen pohjasakkaa, juuri noiden yllämainittujen hörhö juttujen takia.(esim.Pliizzz, näytä napah! Daimh ohje ruutuunh!)

Juuri tuollaisten roskaviestien takia ei esimerkiksi Mtv3:n Chatista pitäisi poistaa tuo sana "Chat", koska tuo ei ole Chattia vaan silkkaa roskaa.Myöskin todettakoon että kesälomat on noiden sonta-ohjelmien kulta-aikaa, eli silloin kun ihmisten pitäis olla ulkona nauttimassa auringosta, niin ne homehtuvat sisällä Tv:n ääressä.Sama juttu on myöskin noissa typerissä mobiilipeleissä, nekin ovat täyttä p33lojen sontaa...

Viisaiden ihmisten pitäisi marssia suoraa päätä :tultamuni:n nuo ääliöt ideanikkarit, jotka panivat tämän "chatin" TV.n alulle.

muumuu
16.7.2002, 4:18:14
Plääh.
Aivan turhaa pitää jotain 'chattia' siellä. Ne vie vaan hyvien ohjelmien esitysaikaa. Ajatelkaa Mtv3 ja Nelonen näyttämässä animea 'chattien' tilalla. *kiilto silmissään*
Muttamutta, onhan niitä ihan kiva lukea ja katsoa mitä ne siellä peeloilee. ^________^

Sitten nämä mobiilipelit. Niitä ymmärrän vielä vähemmän kuin niitä ihme 'chattejä'. Eihän niistä saa palkkioksi muutakuin ison puhelinlaskun ja ehkä jotain peelokavereille lesoiltavaa.

snaketus
16.7.2002, 18:19:10
Aivan perseestä, tosin jos ei muuta tekemistä niin voi lueskella kuinka tyhmiä ihmiset on. Yritä nyt keskustella jonkun kanssa jos joku on tunti sitten lähettäny jotain ja sillee u know.

K-chan
17.7.2002, 13:13:35
Useat viestit chatissa, ainakin Tv:ssä ova aivan turhia. Ne ovat tyylillä ''Voitko olla mun chat-sisko, sulla on ihana kissa!'' ainakin kolmosen kesächatissa. Ikähaarukaksi veikkaisin 10-15. poikkeuksiakin toki on. Chatit pitäisi poistaa ja näyttää jotakin kunnon animea!! *yhtyy edelliseen ja silmät kiiltävät entistä hullummin*

Eikö se sitten riitä, että chatteja on netti ja teksti tv pullollaan?

Alucard
19.7.2002, 0:11:39
:down::prkl:

En todellakaan voi ymmärtää miten sellainen sonta on alunperin päässyt televisioon.... ja siitä on tullut vielä niin saatanan suosittua. myös seuranhakuviestit mietityttävät. mikä järki on hommata muija/jätkä chatista???

Chateissä ei tätä nykyä nääkkään muuat kuin deitti-viestejä ja erittäin paljon viestejä tyyliin "auttakaa FFX-gurut! miten voi voittaa dark aeonit blahblah" :blah:
Ennen sai myös katsella chatin alussa toistakymmentä viestiä jossa luki "EKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" ja "chattihaleja" laatan lentämiseen asti... :laatta:

Mutta, on niissä ollut (huom: OLLUT) jotain hyvääkin. Katsoin esim. TVTV!:n ekan ChatShow:n (jota Yasir juonsi) kokonaan. Ja sentään järkevänä ihmisenä en sellaista tee ellei show todellakin ole hyvä.

Tv-Chatti on nykypäivänä siis pelkkää oksettavaa paskaa. Niin se on kyllä aina ollut mutta silloin tapahtui vielä joskus poikkeuksia.
Mutta, chatit helvettiin ja animea tilalle!!!

Crimson
19.7.2002, 0:44:51
Se on turhaa koko hömpötys...
Joskus kyllä tulee laitettua pari viestiä kun jotkut kysyy jotain sellaista mihin tiedän 100% vastauksen. Mutta leensä ängen viestiin niin paljon vastauksia niille, ettei kuitenkaan laskua tule paljoa....
Sitten se on älytöntä kun 10-15 vuotiaat lähettelee esim:
Oon 13wee poika Hesast, onko samanikäsii likkoi Hesast?

Tosta ei hyödy ketään muu kuin SubTV/Nelonen/MTV3!!!:prkl:

Ceassa
19.7.2002, 14:14:42
Aivan turhaa. Kaiken maailman zättien ja mobiilipelien tilalla voisi näyttää jotain huomattavasti parempaakin... Itse en ainakaan rahojani moiseen tuhlaa! =)

Theemu
19.7.2002, 14:18:02
Odottakaas vaan, Thing-In-Itself valloittaa MTV3 chatin vielä jossain vaiheessa.

Hassu juttu oli, että joku oli kerran lähettänyt sinne viestin "Motion in the Ocean rules!" ja tuohan oli entinen bändini. Fanitusta, fanitusta.

Kassi
21.7.2002, 6:15:51
Jaa-a. Samaa mieltä olen mitä aikaisemminkin on mainittu, että käyttäjäkunta on idiootteja jne. mutta kylläpä sain yllättyä.

Televisio oli päällä (se vain 'jäi', kun valvoo yöt niin eipähän häiritse :D ) ja syrjäsilmäni havaitsi sanat "Ghost in the Shell -"

?

Juontaja, mies, nimeltään 'A', puhui animesta... olisiko kymmenen minuuttia sitten vielä. Olen kyllä suoraan sanottuna puulla päähän lyöty. Pari viestiä sinne asiasta tulikin, mutta edelleen, käyttäjistä kertoo varmasti paljon että se anime-aihe kuivui kokoon kun viestejä siitä ei tullut (Eikä kukaan maininnut Evangelionia :D ). J-popista jotain selittää vielä. Ja, öhm, hentaista ja ecchistä. ;D

Mitä seuraavaksi? Babylon 5? ;)

Tämä oli kyllä askel parempaan suuntaan. :)

Edit: #¤&/]@ mainittiin se NGE sittenkin. Sitä chatin tilalle! :D

Candice
22.7.2002, 10:09:20
Tunnustan häpeillen... seuraan maikkarin chattia aina aamulla ennen töihin lähtöä. Mutta kun ei telkkarista tule mitään muutakaan kuuden aikaan.

Mutta typeräähän se on sinne viestiä pistää. Tosin käyttäjien älykkyysosamäärästä kertoo paljon viestien laatu "Vappu näytä tissit!". Eiköhän se ole oikein näille alkueläimille, että puhelinlaskusta tulee uskomattoman iso :solong: !

Heldy
23.7.2002, 18:21:29
no mitähän tuohon nyt sanoisi..
ne chatit ovat aivan tolkutonta rahanhaaskausta
kun ei siellä mistään muusta puhuta kuin:
"Vilkuta mun marsulle!" tai "Näytä nyt ne....!"
eli aivan typerää..
mobiilipelit on hauskoja, mutta nekin ovat vain rahanhaaskausta

Safir
23.7.2002, 19:26:45
Pläääh.. chatit. Ne on ihan turhia, ja minen tykkää niistä ollenkaan.

Ja kyllä, minä katsoin sitä viime kesänä joka iltapäivä, *nolo* mut
ta en kyllä katso enään.

Ihmiset vain haaskaavat rahojaan, saadakseen haukkua juontajaa, jos tämä sanoo jotain, mikä ei heitä miellytä.

Ja sen "A:n" nimen arvailut. Typerää. Eivät hyvät ihmiset voi jättää sitä miestä rauhaan, kun tämä kerran on ilmoitanut, että ei tahdo paljastaa nimeään. Tulee kaiken maailman Aadoffia, Aapelia, Akia, Adalmiina sun muuta. Siis eikö ihmisillä ole sen parempaa tekemistä.

Ja kun chatti alkaa, tulee sata viestiä tyyliin " Olin eka!!", " Paljonko viive??" Sitten tulee niitä peelo viestejä: GRWHTHhahszhshtr, sun muita. >.< Pistää oikein vihaksi kattoo semmoisia.

Samoin ne mobiilipelit. Pyh. Ei niissääkään ole järkeä. Siihenkin menee varmasti monta kymmentä euroo, joilla joku köyhempi lapsiperhe vois ostaa rahaa. Mutta kun ihmiset ovat niin typeriä.

Saisivat näyttää vaikka Animea niiden chattien sun muiden tilalla.

n4x
28.7.2002, 3:33:24
Joo typeriä ne on,kuten myös ihmisetkin jotka sinne viestejä lähettävät.Joku kysyy: KERTOKAA MOPOCOODI GTA KOLMOSEEN!!!!! Sitten kohta joku toinen sanoo: GTA kolmoseen ei ole mopokoodia. Noh ,kuluu minuutti tai pari,niin kohta jo kysytään: MIKÄ ON GTA KOLMOSEN MOPOKOODI??
Siis huh huh=/ Ja sitten vielä niitä "NÄYTÄ TISSIT!" viestejä .No,en jaksa kirota sitä chattiä enempää,mutta typeriä ne on.

edit: Onneksi ne lähetykset lopetetaan 31.8(ehkä lopetetaan,en oo varma)

Amadeus III
31.7.2002, 13:44:12
En sentään usko että chatissakaan p33l0ilijat kirjoittavat 1:siä viestiensä perään, kännykkä on sentään vähän eri asia kuin tietokone, mutta saattaahan jotkut superp33l0t kirjoitetella tommosia, koska luulee että 1:nen on huutomerkki;D

Niin ja sitten vielä semmonen juttu että mun isoveli (joka ikävä kyllä katsoo maikkarin chattia) sano että joku oli kirjoittanut semmosen viestin kuin "a voi myös olla Amadeus!!!!"

Epäilen vahvasti että kukaan näiltä foorumeilta sinne ei tollaista ollut kirjoitellut, eikä kukaan käytä noin montaa huutomerkkiä;)
Mutta jos joku täältä kirjoitti sinne niin kuka?:bored:

Malokan
31.7.2002, 22:44:10
Onko parempaa viihdettä keksitty? Saat nähdä evoluution kulkua taaksepäin ja joku vielä maksaa kulut!
Odotan innolla sitä vaihetta kun käyttäjät unohtavat miten kirjoittaa "Aasdf ewr dfsj fsdfs k kkl llsdfm!" -tyyliin.
Pitäkää hauskaa, hankkikaa elämä (!TV).

Rowena
4.8.2002, 12:04:30
Turhia ne chatit ja mobiilipelit... Katapultin musiikki on hermoja raastava :prkl: Ja eihän niistä edes voita mitään muuta kuin hyvänmielen ja isonlaskun... Toivottavasti ne chatit ja pelit lopetetaan, ei niitä jaksa enää...

kawaii-chan
5.8.2002, 18:23:45
Olen ihan samaa mieltä, eli se on todella sama kun heittäis rahaa kaivoon!
Ei oikeesti mitään järkeä kun netissäkin pääsee...
Mä en tajua sitä...

Hetkinen, toihan oli aika turha viesti... :eh:

Dreamer
7.8.2002, 7:03:50
Silloin kun ne tulivat, niin ne olivat pientä seurattavaa unettomina öinä. Itse en ole niihin koskaan lähettänyt mitään, kun se koko systeemi tuntuu omituiselta, mutta mikäpä minä olen toisten huveja kieltämään? Ei se ole minun rahaa, joka hukkaan menee ja saapahan pari ihmistä työtä, kun vahtii niitä.

Joskus kyllä voisin ottaa veljen kanssa kisan, lähetettäisiin sinne viestit ja katsotaan kumman näkyy ensin. Se olisi kuin uusinta lapsuuden tikkujen purossa uittamiselle, jossa ensimmäisen tikun maaliin saaja voittaa. Tämä olisi tosin hieman maksullista, mutta säästyisi kastumiselta.

yksisiipi
7.8.2002, 12:29:49
On niitä joskus tullut kateltua ja naureskeltua. Itse en menisi vaan maksamaan itseäni kipeäksi, että saan lähettää viestin tyyliin: "jipii mää olin eka". Joskus ihmetyttää kuinka niillä kakaroilla on varaa lähetellä miljoonia tekstiviestejä muiden luettavaksi. Mutta eipä ne chatit minua häiritse, telkku kiinni jos ei kiinnosta.

mindless
8.8.2002, 21:12:32
Niin no. :huh:
En mä nyt välttämättä mitään mielenosotusta rupeis noitten chattien takia tekeen, mutta
en mä nyt silleen sinne yleensä lähettele...
Ehkä pari kuukaudes. Jos sitäkään.

Tekee muutenki jo tiukkaa, kun pitää
vähä vähentää tota kaverien kaa tekstailua... :D

Niin tuskin sitte lähetän chattiin viestiä, joka maksaa melki euron, ja siinä lukee "Moi Satu" .

Turhaa. =/ :P

eZRoller
10.8.2002, 4:53:16
-tunteeks kukaa teemua turusta?
kipeetä rahastusta. ei siinä mitään, jos ihmiset on valmiita maksamaan moisesta, okei. itte en ainakaan mitään kauheeta tyydytystä sais oman viestin ruudussa näkemisestä.
-kerava rulez. viive.

Chang
10.8.2002, 11:37:17
Kyllä sitä aina silloin tällöin seuraa mutta suurin osa viesteistä on tälläisiä SATU LUE TÄÄ:HUUDA MUN KOIRAN NIMEE BRUTUS!!!! ja MIKS MUN VIESTI EI NÄY?mutta naurettavin on kyllä MIKÄ ON GTA3 MOPOKOODI?
ite en oo koskaan sortunut lähettämään mitään viestiä
paitsi mun kaveri kerran lähetti parin chatin ekaksi viestiksi OTA SE PERUUKKI POIS PÄÄSTÄ! ja sitten se juontaja rupes repimään hiuksiansa ja hokes että"ei tää oo peruukki" se oli jo aika noloa sillä juontajalla

Croppola
11.8.2002, 10:12:36
Itse en ikinä laita chätii mitään mutta on hyvä että niitä on olemassa. Kun on jossain kivassa taudissa (kuten minä juuri nyt) ja uni ei tule yöllä eikä jaksa pelata PS2 tai mitään niin kun avaa telkkarin niin sieltä tulee maailman parasta unilääkettä. Varsinkin juonnetut chatit. Sitä kattoo semmoset 30-45 minsaa ja nukkuu ku pikkuvauva. Tosin aamuyöstä ei ole kiva herätä "mustavalkosotaan" ja siihen ihanaan rahinaan.

Zell Dincht
11.8.2002, 20:14:33
Ei jessus nuo chatit ja mobiilipelit on perseestä. Ei noita jaksa kattoo minuuttia enempää ja jos kattoo niin täytyy olla todella tylsää. Tuo kysymys mikä on gta:n mopokoodi tulee varmaan tuhat kertaa yhen chatin aikana ja sitten sitä daim ohjettakin kysellään koko ajan. siis nuo on kyllä maailman tylsimpiä ohjelmia. Laittais jotain animea tai jotain niiden tilalle.

Melinda
12.8.2002, 16:52:38
hööh?munsta ne on ihan mukavii ne chätit..varsinki yöllä ku ei oo muutakaan tekemistä..siis seuraan vaan en mä ite niihin viestii laittais..liiian kallista sanon minä..aika rahastusta pistää jotainälyttkömii viestei niit valvojille..miksei mieluummin menis jonnekkin chätttiin netissä?tai no kaikilla ei oo konetta kotona kuten mulla ei oo mut mä käyn kirjastosta ja oon tyytyväinen et edes täällä on..ja kyllä mä kai pian saan itekki mut en mä kyllä alennu minneekkään tv chättiinmlähettää tekstarei..ne mobile pelit vasta tyhmii onki..eli seuraan pelkästään niit chättei välil mutten osallisu keskusteluun..koska on liian kallista :)

Jim Profit
14.8.2002, 9:36:57
Nuo Chatit ja pelit on kyllä niin syvältä.. Parasta niissä on ollu erilaiset kusetukset ja se kun Torssonen kävi SubTv:n chatis mainostamassa StarWreckkiä (http://www.starwreck.com). Mutta toisaalta, tämä wanha klassinen sanonta "Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa" pitää paikkansa, oikeastaan koko idean keksijän pitäisi saada jonkinlainen palkinto ja kaikkien rahat-pois huijareiden yhteisen pyyteetön palvonta.. ;D

blind
16.8.2002, 21:59:21
Mielipiteeni teiniX xäteistä on:
Ne tulis korvata jollain tuntemattomilla elokuvilla tai vaikka edes sillä virityskuvalla ja radiota taustalle...!

Falco
17.8.2002, 22:44:26
Chatit on niin syvältä, siis eihän siin oo mitään järkee lähettää kymmenen viestiä putkee että: Satu vilkuta mulle! Sitten ku ei se vilkuta sille ni sen jälkee tulee kymmenen viestiä että: Miks et sä lue mun viestejä! Siis ne on niin järjettömii! :prkl:

Usagi
29.8.2002, 14:58:24
Ovathan ne aika ärsyttäviä, en tajua miten joku voi tuhlata rahaansa semmoiseen. Ja yleensä kun viestit ovat vielä tosi typerää höpötystä. En kuitenkaan ole näitä chatteja erityisemmin katsonut, olen vain vilkaissut... Mutta tuollaiset chatit näyttävät olevan aika suosittuja. :eh:

LizzieFox
2.9.2002, 13:04:44
Kyllä vain ne tv chatit ovat kalliita.
En ole itse koskaan lähettänyt sinne viestiä enkä varmaan tulevaisuudessakaan lähetä.
Hauskoja ne jutut silti siellä aina joskus ovat.
Mutta mtv3 chatin "aromipesä" juttu meni jo vähän liian ärsyttäväksi..

Kyllä "oikeissa" ((siis netin chatiessa)) chateissa on silti mukava olla ja keskustella muiden kanssa.

Torspa
19.9.2002, 20:51:49
Ei niistä ole mitään mutta iloa kuin se,että saa nauraa joittenkin todella turhille ja tyhmille viesteille joita ne lähettelee sinne 85c(tai jotai)hinnalla ja kasvattavat kännylaskuaan.Mutta kun niitä alkaa kattoo joskus 0.00 jälkeen ku ei tuu muuta ni niihin jää koukkuun.

Chastity Rowan
20.9.2002, 13:32:44
Originally posted by Muukalainen
Hauska niitä on joskus seurata. En minä kyllä lähettäisi sinne viestiä, mutta ainahan voin naureskella muiden tyhmille jutuille.
Tyhmää sellanen rahankulutus. Kyllä se on hauskaakin kattoo kun jotkut hupsut lähettää syntyjään syviä sinne kaiken maailman katsottavaksi ja naurettavaksi.Turhaa touhua sanon minä:prkl: .

Yuana
20.9.2002, 19:19:40
Ei siinä ole mitään järkeä. Paitsi tietysti sitten jos haluaa saada aivan toivottoman ison kännykkä laskun. Itse en moisiin rahojani pane. Aivan turha juttu.

Hessu
20.9.2002, 23:40:43
Rahastustahan ne. Mitä muutakaan varten ne olisi tehty? Ne on tehty vain tuomaan lisää katsojalukuja, rahaa ja julkisuutta kanavalle. Itse en näe mitään järkeä lähettää esim. mtv3:selle viestiä joka maksaa 84 senttiä ja sen jälkeen odottaa innolla se 10 min - 2 tuntia että näkisi edes vilauksen omasta viestistään.
No nyt kaikki kipinkapin lähettämään viesti jokaiseen tvchattiin ja elätetään tv-yhtiöiden porvareita isoissa mersuissaan.

Pyramid Head
20.9.2002, 23:57:33
Jooh onhan nuo tv-chatit aika turhia, ennenkaikkea siksi että se on niin kallista huvia. Ja sitten se viive. Mitä chattailua se on kun viestit tulevat ruutuun joskus jopa tunnin viiveellä? Beats me...
Kyllähän noita chatteja tulee joskus seurattua, varsinkin yöllä ihan vaan sivusilmällä samalla kun tekee koneella jotain. Joskus on jopa ihan mielenkiintoisia vieraita siellä. Sitä, että olenko lähettänyt yhtään viestiä koskaan tv-chattiin en myönnä :D

-Rixu-
24.9.2002, 10:46:54
Kesälomalla jos oli todella tylsää niin tylsistytin itseäni vielä lisää ja tuijotin chattia. Uskomatonta, että porukka tuhlaa rahojaan päättömästi tyhmiin viesteihin (siis, että niissä ei ole päätä eikä häntää.) Pari kertaa olen itse lähettänyt viestin chattiin lähinnä toivotellut terveisiä kavereille (ja foorumilaisille..), mutta siihen se jäi. Ei mitään makua ihan tylsä keksintö ja riistohinnat.

Laguna
25.9.2002, 17:48:31
Mo on kyllä syvältä koko juttu.Lähettävät kaikkia älyttömiä viestejä esim. TAAS MENI 84CENTTII tai SATU RUPEEX MUN KAA.
Ja mobiilipelitkin ovat sama juttu.Säästäisivät kännyköidensä pieniä näppäimiä.

Tordragon
25.9.2002, 19:17:19
Jotenkin minusta tuntuu, ettei minun tarvitsisi tätä enää sanoa, koska valtaosa tuntuu olevan aika defaultisti samaa mieltä, eli en ymmärrä tuota koko TV-chat toimintaa. Mutta eivät kaikki ole samaa mieltä, vaikka täällä näyttäisikin siltä. Sillä, ketkäs sinne sitten oikein lähettävät niitä viestejä? *grins* Aika moni, näen ma. Vähän sama kuin Ostos-TV: turhaa kaikki tyynni, mutta silti ne vain näyttävät sitä, eli sen täytyy kannattaa. Kysynnän ja tarjonnan laki. Elleivät sitten saa rahaa jostakin muualta, tai tuo koko ohjelma-aika ei maksa heille mitään, mitä suuresti epäilen.

Tosin täytyy minun hieman puolustaa tuota TV-chattia. Sillä, eihän kaikilla ole esimerkiksi konetta, saati nettiä kotonaan. Tai sitten eivät vain jaksa istua nököttää tuolilla ja kirjoitella, vaan makaavat mieluusti sohvalla ja osallistuvat chattiin. Jotkut laittavat rahansa CD-levyihin, toiset taas sitten vaikka chattiin. Sama ero: rahaa palaa. Ja tavoittaahan tuo chat paljon enemmän ihmisiä kerralla kuin mikään nettichat, sillä töllöhän on melkein kaikilla, ja vielä noiden hyväksi onneksi auki yleensä.

Olen minä sinne joskus jotain hauskaa lähetellyt, kerran pari, mutta rehellisesti sanoen minun rahani menevät kyllä muualle kuin TV-yhtiöille, tai minne ne chat-rahat ikinä menevätkään.

nox
25.9.2002, 20:06:27
Kerran olen lähettänyt chattiin yhden viestin. Satuin huomaamaan minkä suosion sai jonkun lähettämä karamelliohje jonka perään kaksikymmentä muuta chattaajaa sitten kyselivät. Lähetin siis täysin tuulesta temmatun mikrovanukkaan ohjeen joka meni suunnilleen näin: Desi maitoa, 2rlk perunajauhoa, 1dl sokeria, 5rlk kaakaota, 50g margariinia, 1liivatelehti, 4tl vaniljasokeria ja mikroon viideksi minuutiksi täydelle teholle. Jos joku oikeasti yritti tehdä tuota niin sai varmasti ainoastaan mikron täydeltä jotain kummallista mömmöä pitkin mikron seiniä. Harmikseni en nähnyt viestejä jossa oltaisiin kinuttu pistämään sitä ohjetta uudelleen.

mindless
29.9.2002, 13:07:54
Nooh... :D

Jos näistä tv-chateista puhutaan...
Niin on niitä nyt ihan kiva silleen kattoa, mutta en mä sinne yleensä hirveesti mitään lähettele...
Yhteensä ehkä 5 viestiä oon elämäni aikana lähettäny.. :P

Joillekkin se on tietenkin ISO määrä...
;)
Mutta kyllä toi mtv3:n chatti on paras.. ;)
Kaikki tollaset subin water warit sais painua hus ******n.. :D
Ja nelosen on ihan... Pelteettä :P

Redmage
18.10.2002, 21:36:26
Ei siinäole mitään järkeä. On vain pitänyt keksiä jokin tyhmä keino riistää ihmisiltä kaikki rahat, vaikka onhan se niiden oma vika jotka niitä viestejä sinne chattiin lähettää, mutta silti se on minusta turhanpäiväistä.....

Da-
18.10.2002, 23:11:26
Joo ei mitään jätkeä. Minun puolesta voisi tuollaiset chatit tunkea niin syvälle minne aurinko ei paista ja näyttää näiden tilalla vaikka pikku kakkosta. Sitä vaan ei osaa käsittää että miks jotkut lähettää tuollaisiin rahastus-sontiin 160 merkin viestejä.. vielä kun ei saa kiroilla tai mainostaa mitään kotisivua tms. niin tuo on vielä paskempi.. Joku 2-7s oma kallis viesti ruudulla.. huh sanon minä :P
Millekkään muulle ei osaa nauraa enempää kuin niille jotka tollaisiin chatteihin lähettää esim. 100e edestä turhia viestejä :)
Mut njooh.. tuollainen on minun mielipide.

Jubar
19.10.2002, 11:35:17
Aika järjetöntä touhuahan tuo on. En ymmärrä miten joillain ihmisillä on varaa lähettää chatteihin kymmeniä viestejä päivässä, kun yksi maksaa lähes euron. Niin, ja sitten siinä on vielä aina se käsittämättömän pitkä viive, jonka ansiosta mistään aiheesta ei oikein synny kunnon keskustelua. Mistähän niille juontajille/valvojille palkkaa maksetaan, kun eivät oikein edes suomen kieltä osaa?

Joskus tulee katsottua, jos ei muuta tekemistä ole. Harry on paras juontaja. :P

Leviathan
21.10.2002, 15:54:31
Oma mielipiteeni on että: Pelkkää ajan ja rahan haaskausta, mutta mikäs siinä niin kauan kun itse en tv chatteihin mene ja se kestää noin:500vuotta. Ja mobiilipelit on vielä pahempia rahankuluttajia.

Diamond
26.3.2003, 11:19:47
jees tulihan tällänen topicci minun makuuni. Minun mielestäni tv-chatit eivät ole turhia, olen saanut paljon ystäviä lisää ja meilikavereita. Ei minusta chatti ole sitä get a life juttuu vaan kyllä sielä pystyy keskustelemaan ihan kaikesta.

ceeb
26.3.2003, 14:05:17
Näissä Chat-ohjelmissa ei ole mitään ideaa. Maksavat kyllä aika kohtuullisen paljon yhdestä viestistä joka näkyy sen 10-20 sekuntia ruudulla. Tietenkään nämä chatit eivät eroa netissä olevista chateista varsinkaan jos omistaa vain modeemin ja itse joutuu senkin maksamaan. Näissä tc-chateissa en näe mitään järkeä jos tällä henkilöllä on kone ja nettiyhteys kun netissä on monta kertaa helpompi chattailla ja paikoittain jopa halvempaa, riippuen yhteydestä tietysti ja siitä että maksaako itse sitä. Mutta muuten en näe mitään vikaa tv-chateissa jos henkilö ei omista nettiä.

Minä en ole koskaan lähettänyt näihin mitään. Muutaman kerran on tullu joskus yöllä katsottua ihan tylsyyden vuoksi ehkä myös puoliksi TV-Shoppia odotellessa joka on myös todellisen tylsyyden merkki :D.

Prometheus
29.3.2003, 11:36:10
Originally posted by Diamond
Ei minusta chatti ole sitä get a life juttuu vaan kyllä sielä pystyy keskustelemaan ihan kaikesta.
Vai keskustelemaan? Ja kattia kanssa/höpöhöpö. Sen verran olen tuota chattia nähnyt (ja paheksunut), että siellä ei kyllä pysty keskustelemaan millään tavalla. Viestit vilisee niin nopeaan tahtiin ruudulla, ettei edes se hölmö juontajakaan niitä kerkiä lukemaan.

Esimerkki viime vuodelta, kun noita chatteja noteerasi huomattavasti enemmän:
Ensin ruudulla on piitkä paussi, noin 5 min. jonka jälkeen yhtäkkisesti viestejä pamahtaa telkkuun noin pari kymmentä sekunnissa, ehtii siinä sitten lukea. (Valitettavasti?) kaikista eniten aikaa saaneet viestit olivat näitä "Sä oot sika ruma! T. Repel" tai "Seuraa yksinäiselle yksinhuoltajaäidille, jolla yksi lapsi -sexy biatsh". Typerintä on kysyä viivettä (voijeejee).

Televisio on päällä täällä yläkerrassa aika usein, varsinkin jos veljeni sattuu olemaan samassa huoneessa, niin älkää häikäistykö tietomäärästäni.

Enää en suhtaudu noihin niin vastenmielisesti ja raivokkaasti kuin ennen, mutta silti onhan se aikamoista tuhlausta lähettelijän kannalta, muutenkin kuin rahan puolesta.

yksisiipi
29.3.2003, 11:40:38
Originally posted by Prometheus
Enää en suhtaudu noihin niin vastenmielisesti ja raivokkaasti kuin ennen, mutta silti onhan se aikamoista tuhlausta lähettelijän kannalta, muutenkin kuin rahan puolesta.

Ei tuota tv-chattia voi keskustelun tyyssijaksi tosiaankaan kutsua. Kyllä siellä tulee joskus joitain pikku-uutisia, joita ei ole sattunut huomaamaan, kuten esimerkiksi Teemu Raimorannan kuolemasta, mutta muutama sättijä p33osi senkin touhun. Chatti on ihan tyhjänpäiväinen juontajiaan myöten, vaikka telkkari usein onkin päällä siihen aikaan. Se on eri asia katsonko minä sitä.

TheGrott
1.4.2003, 17:19:54
Pässien touhuu tuhlata nyt 0,85 centtii viestiin jota kukaan ei noteeraa.... Ehkä joskus joku voi huomata, mutta kallista se on, se huomio.

Ænima
1.4.2003, 22:52:54
No niin no...
Asiahan on niin että tv-sätit ovat turhia ja pelkkää rahastusta mielestäni. Mitään kunnollista keskusteluahan niissä ei koskaan saada syntymään, johtuen usein aivan liian pitkäksi venyvästä viiveestä ja myös siitä, että tekstiviestin pituus on se vakio 160 merkkiä. Lisäksi noiden chattien sensuuripolitiikka on aivan järjetön, jokainen vähänkin hyvän maun vastaisen jutun tai kirosanan sisältävä viesti sensuroidaan tai voidaan heittää suoraan roskiin. Nelosen chatissa kuulemma sensuroidaan myös sanat 'rakastella' ja 'rinnat' ym muita tavallisia sanoja. Ei jumalauta, tuo menee ainakin jo liian pitkälle.

Seuraan kuitenkin tv-chatteja joskus silloin, kun en saa unta tai muuten vain valvottaa. Lisäksi on kehuttava yhtä juontajaa, mieshenkilöä nimeltä A, joka omaa kyllä mahtavan yleistiedon melkein asiasta kuin asiasta. Toinen syy on katsoa silloin, jos sielä sattuu olemaan vieraana joku mielenkiintoinen henkilö/ryhmä. Aika harvoin tosin on.

Eli: tv-chatit on turhia, koska ne ovat lähes ainoastaan rahastusta ja muutenkin syvältä. Kuitenkaan minua ei juurikaan haittaa kun niitä esitetään yöllä, jolloin yleensä nukun. Jos niitä lähetettäisiin parhaaseen katseluaikaan, eli klo 17.00 - 23.00, se olisi kyllä jo aivan perseestä. Onneksi näin ei ole. Loppujen lopulta on kuitenkin jokaisen oma asia mihin rahansa tuhlaa, ja jos joku haluaa tuhlata ne lähettämällä hyödyttömiä viestejä tv-chattiin tai pelaamalla jotain hikistä mobiilipeliä, niin siitä vaan. Pisteet näkyvät sitten puhelinlaskussa.

LizzieFox
17.4.2003, 8:54:45
Liian kallista puuhaa minulle.
Kyllä niitä tsättejä tuli joskus yöllä seurattua jos ei uni meinannut tulla silmään. Aika hassuja juttu loppujen lopuksi siellä oli mutta itse en lähettäisi.

Ja ne pelit ovat ehkä joistakin mukavia mutta kun laskuja aletaan tarkastella niin huh huh.. Itse en ole pelannut enkä pelaa.
ei rahat riitä eikä myöskään kiinnostus.

Yose
17.4.2003, 19:23:03
Ihan turhaa. Ainoo kiva niissä on se, että niitä on ihan kiva kattoo joskus vähän aikaa silloin kun on tosi tylsää. Se on kylllä TV-kanaville turhan tuottoisaa, joten ei toivoa, että niitä lopetettaisiin. No vielä turhempaa ovat nuo telkkarin mobiilipelit, varsinkin ne joissa ei voi voittaa mitään. Niihin raha palaa vielä helpommin kuin sätteihin...

nappa
17.4.2003, 23:39:23
TV-chatit saavat minut vihaiseksi. Aivan uskomatonta lässytystä. Kuunnelkaahan joskus tarkkaan koko chat läpi niin tulette hulluiksi. Ensin juontaja sanoo, että älkää nyt katsoko, mutta minulla on hirmu rasvaiset hiukset. Sitten joku lähettää että no niinpä onkin. Sitten juontaja aloittaa hirveän huomion keräämisen valittamalla että ihmiset kiinnittävät liikaa ulkonäköön huomiota. Sitten sinne satelee viestiä että älä nyt viitsi jauhaa paskaa, ei ketään kiinnosta sinun rasvaiset hiukset, ja joku rupeaa puolustamaan että "Älkää haukkuko Ilonaa kattokaa peilii!!!11" ja siitä sitten huudetaan koko loppu chatin ajan. Ja kaikki alkoi siitä, kun Ilona sanoi että rasvaiset on hiukset. Rkl.

Sitten. Kun siellä on jotain vieraita, parikymppisiä joujoubiatch tosi ammattimuusikkoja, kuunnelkaa. Uskomatonta. "Näitä recordeja ei oo signattu millekään labeileille." Puhukaa nyt suomea saatana, jos jotain pitää sanoa. Ja se oli ihan sitä samaa koko ajan. Lässyttivät vaan omiaan siellä ja meni chatin valvominen juontajiltakin vähän ohi kun piti vieressä kikattaa että "hihhih, olettepa hauskoja". Minä en saanut siitä chatista mitään selvää.

Ei ole hyviä kokemuksia chatista. Ylläri.

Joku lähetti sinne MINÄ OLEN KUNINGAS lauseen, kirjain per viesti. Ei helveta. Sitten ne pelit. Kyllä isi maksaa. On varmaan siidua olla ENSIMMÄINEN!!!!!!!111 jossain golf pelissä. "Jes, mun nimi on ensimmäisenä." Hienoa, pisteet sulle. Raah.

//edit: Vielä tuosta juontajien itsekeskeisyydestä ja halusta jauhaa itsestään juttua. Juuri tämä samainen Ilona (apua, muistan jo nimiä) on erittäin apaattinen. Pistäkääpä merkille. Sitten siellä joku sanoi että oletko vähän väsynyt? Kannattaisiko mennä nukkumaan? Viesti kerkeää olla ruudulla jonkun aikaa ja kun Ilona on lukenut viestin, kestää viitisen sekuntia tajuta, että mitä siinä oikein lukikaan. "Olet...ko vähän... väsyny...t?" Pitkä hiljaisuus ja suu aukeilee ja puhetta yrittää tulla. "Siis...." hiljaisuus "e-en minä oo väsyny... Hei, valvoja nro1, pistätkö sen viiveen tohon ruutuun?" pitempi hiljaisuus "niin... olin sanomassa..." hiljaisuus "nii! että en minä oo väsyny... tai siis olen, mutta..." Sitten se nappaa sieltä jonkun uuden itseensä liittyvän viestin ja rupeaa tahkoamaan sitä läpi ja unohtaa edellisen jutun kokonaan.

Eliza Liv
23.4.2003, 14:40:31
Joskus jos on kipeä, ja avaa television niin *tana! Ei siellä näy muuta kuin chattia! Melkein joka kanavalta!! Vietän ehkä korkeintaan 5 min lukemassa tyhmiä juttuja ja nauran sitten niille kaikessa kivussani - eipä niitä kauan jaksa kattella. Chatissa ei ole mitään järkeä - ihan turha juttu.