View Full Version : Drakengard
Square Enixin tuleva suurpeli Drakengard on saanut englanninkielisen sivuston (http://www.square-enix-usa.com/games/drakengard/). En ole peliin tutustunut paljoa, mutta se vaikuttaa lupaavalta. Vähän Panzer Dragoonien tapaan pelin sankari pelastaa lohikäärmeen, ja heidän välilleen syntyy luottamus - jota tietenkin hyödynnetään valloillaan olevassa fantasiasodassa. Paha Imperiumi ja pienten valtioiden Unioni ovat kamppailleet vuosikausia, mutta nyt Imperiumi on ottanut käyttöönsä hirviöt ja demonit saadakseen haltuunsa Drakengardin pelimaailman jumalattaren, jota Unioni suojelee.
Takayuki Aiharan ja Nobuhiko Sanon kahdella erillisellä CD:llä julkaistu soundtrack ainakin miellytti minua suuresti jykevällä mahtipontisuudellaan ja erikoisella tulkinnallaan klassisesta sinfonisesta musiikista. Kaikki eivät ole musiikista pitäneet, mutta minua ainakin kiinnostaa päästä pelaamaan näiden kahden säveltäjän teoksen pauhatessa tunnelmaa luomassa.
Onko Drakengard floppi vai mestariteos vai jotain siltä väliltä? Sen näkee aikanaan.
Itsekin tässä vähän aikaa sitten katselin tuota peliä. Eipä minuun niin kovin iskenyt... Voisihan sitä olla ihan mielekästä mennä ja lahdata isoja laumoja vihulaisia, mutta ei se sellainen oikein iske enää. Squarelta en osaa odottaa mitään kovin jännää aivot nollilla mäiskettä. Tottakai siinä on juontakin, ja kaikkea, mutta en ehkä siltikään osta. Jään odottamaan jotain (ehkä ei välttämättä finaleitakaan...) RPG:itä Sqare-enixiltä.
Minusta ainakin Drakengard vaikuttaa kiinnostavammalta kuin Final Fantasy XII. Osaksi se johtuu siitä että melkein kaikki FFXII:stä näkemäni ja kuulemani on ollut tylsää. Muita ropeja ei taidakaan olla tulossa Squaren puolelta. Enixin puolelta on tulossa Dragon Quest VIII ja Star Ocean 3, mutta olettaisin että yhteisestä pelitalosta huolimatta ne eivät edusta perinteistä Square-tyyliä. Tosin ilmeisesti Drakengardia ei voi pahemmin tosiaan ropeksi laskea.
Joka tapauksessa, Drakengard on tulossa Eurooppaan 21. toukokuuta (RPGamer (http://www.rpgamer.com/news/Q1-2004/031704d.html)). Peli on saanut hyvin ristiriitaisia arvioita USA:ssa (Metacritic-keskiarvosana 63 (http://www.metacritic.com/games/platforms/ps2/drakengard/)), mutta ainakin se puoli pelistä mihin olen päässyt tutustumaan, eli musiikki, on todella upeaa. Yllättäen FF 12 -saitin (www.ff12.com) uusi musiikki muistuttaa jonkin verran Drakengard-musiikkeja, ja onkin selvästi parempi kuin aikaisemmat kappaleet.
Razakin
29.3.2004, 1:27:23
Itse olen nyt peliä alkanut odottamaan jo ensi kerran kun siitä kuulin, jolloin vielä se oli Drag-On Dragoon nimellä (jolla se saisi olla vieläkin). Ja kiitos parin trailerin ja Saminkin mainitsemien soundtrackien takia kiinnostus on vaan noussut enemmän. Square Enix on näköjään ottanut hitusen Dynasty Warriors-sarjasta ja Panzer Dragoonista ja sekoittanut sitten oman sekoituksensa. Eli hirveätä joukkoteurastusta ja lentämistä vaikuttaa olevan luvassa. Ja onhan pelissä FMV:t mukana, jotka trailerissa pistivät jo silmään hienoudellaan.
Mutta kuten Samikin meni sanomaan, niin aika näyttää onko floppi vai ei. Ja eihän noihin Metacriticeihin aina kannata luottaa, sainhan minusta mukava The Bouncer siellä vaan vaivaiset 66.
Sami E
29.3.2004, 17:00:11
Metacritic onkin vain kokoelma arvosteluja. Kaikilla on omat mieltymyksensä, ja Drakengardin tapauksessa se tulee julki arvosteluissakin: se on saanut sekä kehuvia arvosteluja, keskinkertaisia pisteitä että haukkujakin. Toisaalta yksilökohtaisten makujen vuoksi paljon kehujakin ja korkean keskiarvosanan saanut peli ei varmastikaan miellytä kaikkia, kuten minulla oli esim. Final Fantasy X-2:n tapauksessa. Sama pätee myös huonoja arvosanoja saaneisiin peleihin, yleensä niillekin löytyy faninsa. Etenkin vaikuttaa siltä, että arvostelijoiden ja pelaajien maut eivät aina kohtaa: monet huonoiksi arvostellut pelit ovat saaneet ylistystä pelaajilta, ja toisaalta jotkin arvostelijoiden pitämät pelit eivät ole saaneet suurta suosiota pelaajilta.
Minun hyllyltä tämä kyseinen peli löytyykin. :) Ostin sen heti kun se tuli kauppoihin. Olen pelannut sen kerran läpi ja toista kertaa olen menossa. Tässä pelissä on vissiin 5 erilaista loppua, kun ensimmäisen läpipeluun jälkeen tuli teksti jossa luki "four endings remaining" tai jotain sinnepäin.
Mutta jokatapauksessa aivan loistava peli! Toimintaa riittää niin että kädet vapisee peluun jälkeen! ...ihan oikeesti! ;D Grafiikka on nättiä ja hahmot on persoonallisia....mutta ärsyttää vain se Verdelet (olihan se Verdelet joka oli liittoutun lohikäärmeen kanssa joka on nyt kivettynyt?) kun se valittaa jatkuvasti. :eh: Toinen juttu mikä vain ärsyttää siinä pelissä on noidat. Varsinkin silloin jos niitä on paljon ja niiden ympärillä pörrää muita sotilaita/aaveita/peikkoja, sillä noidat taikovat kokoajan taikapalloja ja ampuu ne kohti Caimia ja osumaa tulee niin että kohta henki lähtee, mutta niiden aiheuttama miinus on olematon.
Peli tuntuu aika lyhyeltä, mutta kyllä yhteen pelikertaan uppoaa se parikymmentä tuntia. Minä olen tähän mennessä pelannut vain tasohyppelyitä, Final Fantasejä ja vähän myös rallia, joten tämä rytkyttäminen on todella hyvää vaihtelua. ;) Loistava peli, menkää kaikki ostamaan se! :D
Syvemmän analyysini pelistä voi lukea Minkä pelin ostit viimeksi ketjusta. Omalta osaltani peli ei saavuta ihan samaa tasoa kuin FF, mutta on juuri sopiva sivupeliksi uutta FF odotellessa. Välivideot on nättijä - piste. Se ettei päähenkilö pelissä puhu tuo omanlaista kolkoutta peliin, Cainista ei saa niin paljoa irti kuin voisi. Viimeksi kun katsoin taisin olla Chapter nelosessa ja tehnyt muutaman tehtävän siitä.
päähenkilö on kannessa liian iloinen...
Ilmesyykö tämä peli PS2:selle?
Peli on nimenomaan ilmestynyt PS2:delle.
Paajehu
8.6.2004, 16:32:51
Ilmesyykö tämä peli PS2:selle?
Vekkuli
7.10.2005, 21:18:43
Kävin mielessäni kovaa tappelua nostamisesta. Päädyin siis postaamaan reilusti yli vuoden vanhaan ketjuun.
Drakengardin olen siis pelannut 87% läpi. Pidin pelistä, vaikka se toimiikin ennen niin vihaamallani tapa-ne-kaikki-tyylillä. Jos en olisi tiennyt, en olisi heti sanonut Squaren peliksi. Pelikokemuksena eriävä muihin pelaamiini peleihin verrattuna. Positiivisessa mielessä eriävä.
Eipähän ollut päähenkilö positiivisuudella pilattu. Ehkä turhankin synkkis. Noh, ainakin se on komea. :) Furiaen, Inuartin ja Caimin jutut jäivät tosin hieman epäselviksi. Ei riittänyt englannin taito. No, tiesinpähän ainakin pääpiirteittäin juonen kulun. Ei tarvinnut katsoa silmät soikeina kuin idiootti.
Kaikkein eniten jäi harmittamaan muiden hahmojen vähäinen osuus pelissä. Kaikilla oli omat chapterit ja Leonardit kommentteja saattoi kuulla välissä. Lisäksi taistelusysteemi tökki. Kolme kertaa saa vaihtaa ja energiat kuluvat nopeasti loppuun. Edes erikoisiskun rajaton käyttömahdollisuus ei korvannut sitä. Paitsi ehkä Ariochin kohdalla, jolla se oli luultavasti tehokkain. Arioch olikin ehkä sivuhahmoista paras. Hulluhan se oli, myönnetään. Mutta verrattuna Seereen ja Leonardiin Arioch oli mielestäni selvästi parempi.
En todellakaan tiedä olisiko pitänyt nostaa tätä ketjua.
ööh sori en jaksa ruveta tutkimaan noita virallisia nettisivuja enempää, mille konsolille tämä peli julkaistaan vai kenties PC:lle ?
ööh sori en jaksa ruveta tutkimaan noita virallisia nettisivuja enempää, mille konsolille tämä peli julkaistaan vai kenties PC:lle ?
Ketju on lähes vuoden vanha ja Drakengard on julkaistu kauan sitten PS2:lle. Tämän viestin voi kyllä poistaa. Turhaksi menee, kun en itse juurikaan mitään Drakengardista tiedä.
Huomasinpa ettei tästä Squaren pelistä ollut topickia niinpä päätin tehdä....
Ketkä kaikki ovat pelanneet tätä, ja mitkä ovat teidän mielipiteenne siitä? Itse ainakin nautin pelistä sillä olihan siinä siinä paljon aseita kerättävänä, hyvä juoni, paljon vaihtoehtoisia loppuja ja mielenkiintoiset hahmot.
Peli kyllä kärsi valitettavan paljon huonosti toteutetusta taistelusysteemistä, mutta kyllä sitä pian oppi käyttämään kun vain pelaili peliä. Vaikka peli menestyikin aika huonosti maailmaanlaajuisesti päätti Square silti tehdä sille jatko-osan, mikä teki edes ne pelin vähäiset fanit iloisiksi (minut esimerkiksi). Parasta pelissä silti taisi olla mielestäni aseiden keräily ja hienot videot, tekemistä riitti pitkäksi aikaa ja pelissä oli myös haastetta (itse en ole vielä onnistunut voittamaan viimeistä bossia koska se on niin raivostuttava....).
Jatko-osalta odotan nyt kaikkeista eniten paranneltua taistelusysteemiä (se ei ole kyllä silti niin suuresti muuttunut mutta toivottovasti tarpeeksi). Ottakaa huomioon että Drakengard II ei ole vielä Euroopassa (saapuu ensi vuoden alussa) niin siksi laitoin sen nyt jo tähän samaan topickiin. Tässä vähän faktoja nyt sitten II:sta (sisältää sitten SPOILAUSTA!)
- Tapahtumat sijouttuvat 20 vuotta ensimmäisen osan jälkeen
- Uusi päähenkilö on ritari nimeltä Nowe joka myös taistelee lohikäärmeen kanssa
- Mana (joka oli pahis ykkösessä) on toinen pelattava hahmo ja hänen veljensä (nimen unohdin) on myös pelissä (hän on vieläkin lapsi koska teki silloin liiton Golemin kanssa)
- Tällä kertaa sinulla on liittolaisia taistelussa
Siinä on kaikki mitä tällä hetkellä muistan, pelissä on kyllä paljon muutakin uutta mitä en juuri nyt muista.
Itse ainakin odotan peliä innolla sillä ykkönen mielytti minua jo.
Roxsheena
12.12.2005, 16:16:33
Oi, kyllä! x3 Tykkään tästä pelistä/pelisarjasta paljon. Kakkososa saisi jo vähitellen rantautua tänne Eurooppaankin prkl. Hienosti suunniteltuja hahmoja näyttää se ainakin tarjoavan ja rutkasti lisää upeita FMV-näytöksiä. Haluaisin tietää enemmän Eriksestä, hän vaikuttaa siistiltä typykältä. Ja Nowe on cyuuut<3. ^^;.
Hirveän huonosti olen saanut enää uudesta pelistä tietoa, kun japskisivujen resoluutio estää meikäläistä painamasta linkkinappuloita ja keskusteluakin on niin ärsyttävän niukasti missään. Noh, ehkäpä sitten amerikanjulkaisun jälkeen ihmiset heräävät henkiin.
Ai niin, ykkösosasta menty kaikki muut paitsi se viimeinen loppuvaihtoehto. Melko vaikea hankkia, en ole jaksanut puurtaa xP.
mirage
22.3.2006, 14:09:50
Ei löydy kyseistä peliä hyllystäni, mutta olen sitä pelannut LegendKillerin luona. Hienot grafiikat ja paljon haasteita, mutta aseiden tasot ja muodot voisivat olla monipuolisempia. Taistelusysteemikin on aika lailla napin hakkaamista. Juoni on ihan OK. Tuo idea liitoista on myös ihan hyvä. En tiedä mitä kaikkea pelistä löytyy, kun en paljoa ole pelannut. Kakkosta voi odottaa. Ja mikäli Heban spoileri on oikeassa, niin lainaan ykkösen ja ostan kakkosen :D . Peli on ansainnut olla Square-Enixin tekemä. ^^
//Edit. Legend, otettu suoraan pelin ohjekirjasta? :P
LegendKiller
22.3.2006, 14:10:36
Pieni kooste Pelistä.
Drakemgard pelissä pelataan kuninkaan pojalla. Lord Caimilla.
Surullinen ja salaperäinen Caim on joututnut katsomaan miten keisarikunnan lohikäärme murhasi hänen vanhempansa. Caim sotii unionin riveissä ja täynnä murhanhaluista kostoa keisarikunnalle.
Caim
Sukupuoli: mies
Ikä: 24
Liittolais olento: Punainen lohikäärme
Liittolais hinta: ääni
Merkin sijainti: kieli
Pelissä moni hahmo saa '' liittolaisen '' josta joudutaan aina maksamaan jokin hinta. Caim joutui maksamaan tästä äänensä :S. Joten loppupelin tämä punainen lohikäärme puhui.
Muita hahmoja:
Furiae
Sukupuoli: nainen
ikä: 19
Furiare on Caimin sisar. Furiare on kasvatettu kuninkaalliseksi prinsessaksi.
Furiare on hiljainen ja lähes aina yksin. Hän on menettänyt täysin toivonsa maan rauhasta. Hän on täysin ulkopuolinen kaikesta...
Inuart
ikä: 20
Liittolaisolento: Musta lohikäärme
Liittolais hinta: laulut
Merkin sijainti: kaula
Inuart on hieno aatelis mies. Inuartilla on kaunis lauluääni. Kaikki ihailivat hänen laulujaan aikoinaan. Inuartin ymmärtäessä että tilanne alkaa käydä hankalaksi hän alkaa vaipua epätoivoon ja luottamus kaikkiin katoaa.
Ainoon kenen hän luottaa on entinen kihlattunsa furiae.
Verdellet
Ikä: 72
Liittolaisolento: kivettynyt lohikäärme
Liittolaishinta. Hiukset
Merkin sijainti: Kallo
Verdellet oli ainoa joka sai puhua jumalattarelle ( Furialle )
Mutta valtakunnan tuhoudutta ja kuninkaan ja kuningattaren kuoltua hän elää lähes yksin. Mutta hänellä on paljon sanavaltaa.
Leonard
ikä: 32
Liittolaisolento: Faerie ( keiju )
Liitonhinta: näkökyky
Merkin sijainti: silmät
Leonard on ystävällinen ihminen.
Hän on nähnyt liikaa sotia ja menetyksiä
Itse hän oli menettänyt kaikki veljensä kylänsä tuhouduttua.
Leonard vaivui syvään tuskaan ja itkuun. Faerie ilmaantui paikalle.. Hän päätti käyttää Leonardin tuskaa hyväsi ja kehotti liittoa. Leonard hyvksyi ja antoi näkönsä...
Arioch
Sukupuoli: nainen
ikä: 24
Liittolaisolennot: Undine & Salamander
Liiton hinta: Kohtu
Merkinsijainti: Vatsa
Arioch oli aikoinaan rakastava, helläsydämellinen ja huolehtivainen Äiti.
Kunnes hänen perheensä sai surman keisarikunnan vankina. Siitä asti hän on ollut armoton murhaaja joka teurastaa lapsia ja perheitä.
Seuraavaksi kohteekseen hän on valinnut SEERE:n
Seere
Sukupuoli: Mies ( näyttää naiselta )
Ikä: 6
Liittolaisolento: Golem
Liiton hinta: aika
Merkinsijainti: kokovartalo
Seere kasvoi äitinsä jumaloimana seere kasvoi hyvissä oloissa.
Seere:n luonne on '' voi minua raukkaa '' tyyppiä joka tekee hieman hänestä heikon. Seere on peloissa mutta Leonard on päättänyt suojella seereä. Hän antaisi vaikka elämänsä seereä puolustaessa.
Muuta:
Drakengard on erittäin vauhdikas peli. Lohikäärme osuudet ovat hankalia ja oivallisesti tehtyjä. Maalla Caim on ylivoimainen soturi joka hakkaa miljoona sotilasta. Caim on hieman mielialan purkautumana ja hyvin äreä. Mikään muu ei häntä kiinnosta kuin kosto...
Antaisin pelile: 9 arvosanaksi.
Pitää kait ostaa Drakengard 2 joka ON JO kaupoissa.
Pitää kait ostaa Drakengard 2 joka ON JO kaupoissa.
Heh, itsekin huomasin tämän vasta pari päivää sitten, kun tuli katseltua playerone:n sivuja, hintakaan ei ollut omasta mielestäni paha. On nyt silti se verran kiirrettä koulussa ja muuta häslinkiä, että taitaa hankinta siirtyä kesän puolelle...
Mutta itse Drakengard 1:stä, onhan se ihan hyvä peli mielestäni, mutta en antaisi sille 8 parempaa. Pelin taistelusysteemissä oli mielestäni niin paljon virheitä, että ne rokottavat pisteitä pahasti. Juoni, hahmot ja aseet oltiin mielestäni erittäin hyvin toteutettu kylläkin :up:. Ja haluaisin vielä mainita tämä Drakengardi:sta:
Pelin päävihollinen oli pieni tyttö nimeltä Mana, joka on Seeren sisko. Manan ollessa pieni, hänen äitinsä vihasi häntä, mutta rakasti enemmän Seereä. Tämän seurauksena Mana katosi ja jollain tavalla muuttui täysin pahaksi, alkaen tuhota maailmaa.
Nyt Drakengard 2:ssa, Mana on täysin parantunut ja on pelin toinen päähenkilö Nowe:n ohella.
SDNKorento
2.4.2006, 14:17:32
Onko kukaan ehtinyt testata Drakengard 2:sta? Onko se yhtä tylsis kuin ykkönen, jota ei voinut mielekkääksi sanoa (itse tykkäsin hakata sitä, mutta enpä ole hakannut sitä kuin ½h). Miten peli muuten on uudistunut?
Eniten tykkäsin ykkösessä alkuasetelmasta: mykästä liitosta lohharin kanssa. Siinä on jotain kiehtovaa ^^;