PDA

View Full Version : Ulos

Darruel
22.2.2004, 22:18:58
No sanotaan nyt vaikka, että I'm Back! Eli olen taas aloittanut kirjoittamisen, mutta nyt olen sotatarinoiden kirjoittamisen hylännyt, ja siirtynyt enemmän mielikuvitukseni tuotteen puolelle. Toivottavasti nyt pidätte tästä yhtä paljon kuin silloisesta sotatarinastani. Ainakin palautteenne perusteella piditte siitä.

Kyyneleet valuivat poskilleni. Painoin pääni hänen rintaansa vasten ja rutistin häntä tiukasti. Toivoin, että hän edes älähtäisi. Osoittaisi jonkinlaisia elonmerkkejä, mutta ei. Ei mitään. Ei minkäänlaista ääntä, ei liikettä. Vain veltto ruumis. Hän oli kuollut. Rakkaani oli kuollut.

Joku tarttui minua käsivarrestani. Ote oli kova ja voimakas. "Tule!" ääni huusi. "Et voi tehdä mitään hänen hyväkseen enää!"
Riuhtaisin itseni irti huutajan otteesta. "Ei!" huusin. "En jätä häntä tänne! En jätä häntä yksin!"
"Werli! Et voi auttaa häntä! Hän ei kuule sinua! Hän ei näe sinua! Hän kuollut Werli!"

En suostunut uskomaan sitä. En suostunut uskomaan, että Mailin, minun rakkaani, oli kuollut. Torjuin ajatuksen. Hylkäsin sen mielestäni. Muiden ajatusteni joukosta. Tai ainakin yritin. Sinne se kuitenkin jäi. Kummittelemaan muiden ajatusteni ja muistojeni joukkoon. Tuskaani vain lisäsi se, että nuo ajatukset ja muistot olivat onnellisia. Muistoja ja ajatuksia siitä, kuinka minä ja Mailin rakastimme toisiamme.

"Werli!" ääni huusi taas. Tunsin uudelleen voimakkaan käden tarttuvan minuun ja kiskovan minua. Itkin ja yritin riuhtoa itseäni uudelleen irti, mutta voimani eivät riittäneet. Olin aivan puhki. Itkin vain ja heittäydyin veltoksi. Itkin ja annoin raahata itseäni pitkin lattiaa. Housuni kuluivat puhki. Terävät kivensirut repivät ihoni auki. Hiekkaa pääsi auenneisiin haavoihin ja niitä alkoi kirvellä. En kuitenkaan kiinnittänyt kirvelyyn minkäänlaista huomiota. Olin niin surullinen. Ainut asia, johon kiinnitin huomiota, oli rakkaani loittoneva ruumis. Hänen kauniit kasvonsa eivät enää erottuneet. Pian minua raahaava mies kääntyi kulman taakse, ja Mailinin ruumis katosi kokonaan.

Kimppuumme hyökänneet hirviöt olivat lähteneet pakoon, kun pelottelimme niitä tulisilla soihduilla, mutta heitimme soihdut pois niiden lähdettyä. Ennen kuin ne pötkivät pakoon, yksi niistä kerkesi antaa Mailinille kuolettavan iskun.

Nyt kuulimme noiden petojen kynsien raapivan lattiaa. Ne kiljuivat ilosta haistaessaan meidät. Ne tiesivät, että me olimme aseettomia.
"Nopeammin", sanoin miehelle, joka raahasi minua. "Ne ovat jo kannoillamme."

Mies kiskaisi minut jaloilleni. Katsoin hänen kivikoviin kasvoihinsa. Hiuksia en nähnyt, sillä ne olivat hupun peittämät. "Juokse", hän sanoi ja otti taskustaan pitkän veitsen. Minä en koskaan ollut tiennyt tuosta aseesta. Tämä mies oli aina täynnä yllätyksiä. "Minä pidättelen niitä."

Katsoin hetken miehen silmiin. "Fain", sanoin ja otin askeleen kohti häntä. Hän löi käteni syrjään. "Ei hyvästejä!" hän sanoi. "Minä en aio kuolla täällä!"

Hymyilin hänelle. Tiesin, että hän oli purskahtamaisillaan itkuun ja liikuttunut, muttei vain halunnut näyttää sitä. Tiesin myös, ja hänkin tiesi, että hän kuolisi tässä luolassa.

"Mene", hän sanoi ja taputti minua olkapäälle. "Kerro isäukollesi terveisiä minulta."

Katsoin häntä vielä hetken, mutta sitten kuului petojen kiljuntaa jo aivan kulman takaa. "Mene!" hän huusi.

Pinkaisin juoksuun. Kun ensimmäinen käännös tuli vastaan, vilkaisin taakseni. Näin Fainin seisomassa siellä. Tuo pitkä veitsi paljastettuna. Aseen terä loisti kuin aurinko. Aina kun Fain huitaisi sillä, se jätti jälkeensä jonkinlaisen säteen.

Jatkoin juoksemista. Kuulin vielä Fainin raivonkarjaisut hänen taistellessa hirviöitä vastaan. Kuulin myös petojen tuskanhuudot, kun Fain iski niitä veitsellään.

Kun näin luolansuun. Käännyin ympäri. Mietin olikohan Fain vielä elossa. Hetken jo mietin takaisin lähtemistä, mutta tiesin, että jos tekisin sen, pettäisin Fainin luottamuksen. Oli hän sitten kuollut tai ei.

Käännyin taas ympäri, ja astuin ulos raittiiseen ilmaan ja auringonpaisteeseen.

Ottaisin tästäkin mielelläni sitä kommentia vastaan.

Endless II
24.2.2004, 11:55:19
Ei, tämähän on hyvä! En ole lukenut ennen sinun tarinoitasi, mutta mitä väliä sillä on? Tämä oli oikein hyvä! Minun mielestäni ainakin tämä oli oikein sujuvasti kirjoitettu, vaikkakin aika lyhyt. virheitä en huomannut melkein ollenkaan, tosin yhdessä kohtaa oli sellainen pikkuinen kohta mikä pisti silmään

Hylkäsin sen mielestäni. Muiden ajatusteni joukosta. Tai ainakin yritin. Sinne se kuitenkin jäi. Kummittelemaan muiden ajatusteni ja muistojeni joukkoon.

Muiden ajatusteni joukosta.... muistojeni joukkoon, se jotenkin on hiukan kuin toistoa, mutta mikäpä minä olen sanomaan, toiston mestari kun olen. Varsinkin kun minä persoonassa kirjoittaa ei voi olla niin kovin nipo virheistä koska ne saattaa olla aivan harkittuja. Siis, eihän kukaan ajattele kirjoitusopin sääntöjen mukaisesti, vai mitä? Mulla ainakin jää sanat soimaan päässä kun minä ajattelen, miksi kirjoitetuilla henkilöillä ei saisi olla samaa ongelmaa?

Kai sinä kirjoitat lisää? Jotenkin tämä jätti haluamaan lisää tietoja tuosta päähenkilöstä, hänen kuolleesta rakastetusta ja Fainista... kirjoitathan sinä edes pikkuisen lisää? Tahtoisi tietää...

Darruel
24.2.2004, 15:15:44
Endless II:n puhetta
Kai sinä kirjoitat lisää? Jotenkin tämä jätti haluamaan lisää tietoja tuosta päähenkilöstä, hänen kuolleesta rakastetusta ja Fainista... kirjoitathan sinä edes pikkuisen lisää? Tahtoisi tietää...

Tarkoitus oli nyt tehdä tuosta vain tuollainen lyhyt viritelmä, mutta kaipa voin sellaisen pienen jatkon tuohon väsätä. Kertokoon vaikka, miten tälle päähenkilölle ja Fainille kävi.

Ze Shoopuf
24.2.2004, 21:01:08
Erittäin mukava tarinanpätkä.

"Werli!" ääni huusi taas. Tunsin uudelleen voimakkaan käden tarttuvan minuun ja kiskovan minua. Itkin ja yritin riuhtoa itseäni uudelleen irti
Ehkä vähän liikaa toistoa. Siis huusi taas, uudelleen ja uudelleen. Jälleen ehkä sopisi paremmin jälkeiseen...

Mutta kuitenkin kiva tarinanpätkä. Pysyin hyvin kärryillä ja tajusin henkilöiden historiat melko hyvin, vaikka tarina oli lyhyt. Se pituuden puute (lyhytkäisyys, lyhyisyys, lyhyys... Niin! lyhyys!) ei haitannut niinkään.
Mukavaa tekstiä, en huomannut kielioppivirheitä. Kaikesta päätelleen fantasiaa, ja min tykkään fantasiasta. ^^ Hiano tarina on. Kirjota lisää.

Darruel
24.2.2004, 21:56:34
No huvat ihmiset! Tässä sitä jatkoa sitten on. Jäi hieman vaiheeseen, joten kirjoitan vielä jonkin verran lisää. Toivottavasti pidätte. Ja kommentoikaa ihmeessä!

Juoksin. Halusin päästä mahdollisimman nopeasti kauas siitä inhottavasta luolasta, johon olin menettänyt rakkaani. Ja johon olin saattanut myös menettää parhaan ystäväni.

Pysähdyin kallionkielekkeelle. Katsoin ylös. Siellä oli se luolan suu. Luolan, josta olin vasta hetki sitten tullut ulos. "Miksi me menimme sinne?" sanoin itselleni. "Miksi?"

Lähdin laskeutumaan alas kalliolta. Minun olisi päästävä pois kallioilta ennen auringonlaskua, sillä silloin kaikkein hurjimmat pedot uskaltautuisivat ulos luolistaan.

Pääsin kuin pääsinkin alas. Enää jonkun matkaa länteen nummia pitkin, ja pääsisin lähimpään kylään. Siellä voisin levätä.

Alkoi tulla jo pimeä. Suunnitelmiini oli kuulunut päästä kylään vielä saman päivän aikana, mutta näytti siltä, että joutuisin leiriytymään yöksi, sillä oli tulossa pilkkopimeä yö. Kuu ei nimittäin loistanut taivaalla.

Jatkoin matkaa vielä Ikuisen Metsän rajoille. Siellä kävin nojaamaan puunrunkoon ja nukahdin. Tiesin, että niin kauan, kun olisin tämän metsän lähettyvillä, ei mikään paha olento minuun pääsisi käsiksi, sillä metsää suojelivat mahtavien haltiakuninkaiden loitsut.

Aamulla heräsin tavallista kirkkaampaan auringonpaisteeseen. Hymyilin. Oli mukavaa tuntea sen lämpö ihollani. Kaiken lisäksi nummilla puhalsi ihanan lempeä kesätuuli. Ikuisen Metsän puiden lehdet suhisivat sen syleilyssä. Mieleni teki jopa jäädä loppuelämäkseni tuohon ihanaan metsään, jota tarun mukaan asuttivat puolihaltiat. He olivat ihmisten ja haltioiden yhteisiä jälkeläisiä. Ainoat selviytyjät ajalta, kun haltiat vielä asuivat samalla mantereella ihmisten kanssa.

Jatkoin matkaa. Olin väsynyt ja nälissäni, mutta ihana kesäsää piristi mieltäni. Ja ei olisi enää pitkä matka Mantinin kylään.

Lopulta saavutinkin kylän. Sen asukkaat olivat ulkona nauttimassa kauniista säästä ja lapset leikkivät kylän vieressä kasvavilla kukkaniityillä. Ilmapiiri oli iloinen. Kukaan ei edes kiinnittänyt minuun mitään huomiota. Ei yksi rättiväsynyt ja nälkiintynyt matkaaja voisi heidän iloaan pilata.

Etsin majatalon. Se oli vanha ja kodikas rakennus. Oven yläpuolelle oli ripustettu kyltti, jossa luki: "TERVETULOA!"

Astuin sisään. Sillä hetkellä siellä oli paljon asiakkaita. Kaikki keskustelivat iloisesti säästä ja siitä, kuinka kylän vanhimman syntymäpäivät lähestyivät. Tiedossa olisi isot juhlat. Kenties jopa matka lammelle, jossa kyläläiset saisivat pulikoida.

Menin tiskille. Omistaja katsoi minua kummissaan. Vaatteeni olivat repeilleet ja jalkani verillä. Kasvoni likaiset ja tukka siistimättä. Näytin heidän silmissään varmasti joltain rosvolta.

"Mitä saisi olla?" lihava omistaja kysyi. Hän oli kalju ja hänellä oli tuuheat viikset. "Huone kenties?"
"Sekin", vastasin. "Ja lasillinen vettä."
"Vettäkö vain?"
"Kyllä."

Omistaja puuhasi jotain hetken, sitten hän työnsi eteeni lasin, jossa oli jotain värikästä juomaa. En ollut koskaan ennen nähnyt sellaista.

"Mitä tämä on?" kysyin. Omistaja hymyili. "Juo se nyt vain. Se virkistää. Talo tarjoaa."

Katsoin hetken epäillen tuota juomaa, sitten join sen yhdellä kulauksella.

Ihme ja kumma se tuntui auttavan. Lihakseni rentoutuivat ja ajatukseni tuntuivat selkeämmiltä. Hymy kiipesi kasvoilleni.

"Näetkö nyt?" omistaja sanoi. "Se auttaa."

Turisimme hetken omistajan kanssa. Kerroin hänelle kaiken, mitä siellä luolissa oli tapahtunut. Fainista ja Mailinista. Itse asiassa hän ei puhut paljoakaan. Istui vain siinä ja kuunteli minua.

Kun lopetin, hän taputti minua olalle. "Kiinnostava tarina, Werli. Ja olen pahoillani tämän Mailinin puolesta. Samoin Fainin. Keitä he sitten ikinä ovatkaan. Nyt kello alkaa kuitenkin tulla jo sen verran, että sinun olisi ehkä parasta mennä nukkumaan. Saat yöpyä tänään ilmaiseksi."

Hän kävi hakemassa avaimen naulakosta ja ojensi sen minulle. "Huone 12."

Ze Shoopuf
25.2.2004, 14:14:28
Ihan mukava. Vähän tuntui, että se ei enää välittänyt niinkään luolan tapahtumista, mutta ei se niin ole. Sain vain sellaisen vaikutelman.

Pysähdyin kallionkielekkeelle. Katsoin ylös. Siellä oli se luolan suu. Luolan, josta olin vasta hetki sitten tullut ulos. ?Miksi me menimme sinne?? sanoin itselleni. ?Miksi??

Etsin majatalon. Se oli vanha ja kodikas rakennus. Oven yläpuolelle oli ripustettu kyltti, jossa luki: ?TERVETULOA!?

?Mitä saisi olla?? lihava omistaja kysyi. Hän oli kalju ja hänellä oli tuuheat viikset. ?Huone kenties??
Tainnut vahingossa korvautua lainausmerkit kysymysmerkeillä. Onko käytössä ollut joku erikoinen fontti?

Kuitenkin ihan kivasti kirjoitettu. Ehkä vähän tarkemmin olis voinut selittää sitä metsää ja maisemia.
Tykkäsin tästä, mutta vähän liian nopealla tempolla mentiin tarinassa eteenpäin. Vähän voisi hidastaa tahtia. Muuten hyvä.

Darruel
25.2.2004, 18:11:03
Alkujaan kirjoittanut Ze Shoopuf
Tainnut vahingossa korvautua lainausmerkit kysymysmerkeillä. Onko käytössä ollut joku erikoinen fontti?

Käytössä on ihan Times New Roman fontti tuolla Wordissa. En ymmärrä miksi lainausmerkit muuttuvat aina kysymysmerkeiksi kun kopioin tekstin foorumeille. Pitää ruveta muokkailemaan tekstiä aina kun sitä lisään.

Ogloppi
3.3.2004, 20:14:36
ihan hyvää tekstiä :) Ihmettelen noita kappale "jakoja".. oikean mittaisessa kappaleessa on !vähintään! kolme virkettä.. mutta ei siinä mitään, selvempäähän toi on lukee, ainakin mun mielestä :D

Leya
14.3.2004, 14:03:56
Tosi hyvää tekstiä, mä pidin ihan hirveesti! Alku oli hyvin tehty ja vaivaa selvästi nähty tarinaa krjoittaessa. Yhdyn muiden mielipiteisiin siinä että taisi tosiaan tulla ensimmäisessä tekstissä toistoa. Mutta muuten hyvä.

Sinun jatkokirjoituksesi oli myös hyvä, mutta eikös tämä Werli enään ollut yhtään surullinen kun menetti rakkaansa ja sen jonkun kaverin(kenties?). Ja minua jäi vähän kummastuttamaan se kun Werli kertoi tapahtumista avoimesti sille majatalon isännälle. No, jokainen on omaa laatuaan, eikö?

Muutoin koko tarina oli erittäin hyvä, eikä kieliopillisia virheitä juuri ollut, niin tietysti paitsi ne toistot. Odotan innoissani jos kirjoittaisit lisää mitä sitten tapahtuisi? Ai niin mutta sitten se ei olisi enään novelli... No kuitenkin mielestäni sinun kannattaisi jatkaa noiden juttujesi tekoa. Arvosanani olisi ehdoton ysi!