PDA

View Full Version : Apinasaari

Sergei Susi
29.2.2004, 17:04:17
Olettekos koskaan pelannut Lucasartsin Monkey Island-pelejä? Ne ovat omasta mielestäni erittäin hyviä pelejä. Ykkösen ja kakkosen olen läpi päässyt, mutta kolmosessa olen jumissa. Hauska pelisarja, jotta suosittelen seikkailupelien ystäville.

Evil Zack
1.3.2004, 16:43:09
Siis aivan upeita pelejä kaikki neljä. Pelannu kaikki läpi, 1 ja 4 kyl parhaat omasta mielestä. Huumorisia onkelman ratkonta pelejä ei ole koskaan liikaa, varsinkaan hyviä sellaisia.

Tiedätkös, onko niitä tulossa vielä lisää? Kun tuosta nelosen voodoo eukon sanoista "I have a five game deal with lucas arts" vois jo päätellä jotain.

Himasta löytyy 1,2 ja 3. Nelosta on tullut kaverilla mätettyä.

PT2
1.3.2004, 17:29:39
Varmaan parhaita seikkailupelejä mitä on olemassa. 2-4 osat on pelattu läpi 1:lle sopivaa konetta en omista. Tosin täytyy myöntää että on noissa muissa joutunut muutaamaan kohtaan käyttämään läpikävelyä, mutta ihan vähän vaan. Pelin huumori on hauskaa ainakin minun mielestäni.
Taidankin ettiä 4 osan cd:t ja asennella pelin koneelle ja ruveta ratkomaan ongelmia.

Sergei Susi
2.3.2004, 13:48:24
No Scumm Barin (http://www.scummbar.com) sivuilla oli joku lista otsikolla Monkey Island 5? ja siellä oli mm. Grim Fandango 2 ja Monkey Island 5.

ZuLie
7.3.2004, 0:53:33
Oooh, suorastaan palvon Monkey Islandin hiekkaa! (en ikävä kyllä jalkojeni alla) Hmm... En ole ennen huomannut tätä ketjua joten nyt sitten ylistelenkin pelit taivaisiin. Itse olen pelannut vain 2:sta ja 3:sta ja sydämeni itkee verta sen takia. :( Noh, mielestäni huumori on huippuluokkaa, mutta mielestäni kakkonen on parempaa laatua kuin uudemmat, 3-4 (& 5:kin tod.näk. jos se ilmestyy). Vanhat pelit olivat vaan jotenkin parempia, vaikka grafiikka onkin niin upeaa kuin se on! :D Mutta kun Amigalla pelaa niin ei siinä paljon grafiikkoja mieti. (sitä miettii vain ja ainoastaan: "Miten saan laitettua tuon disketin 1/12 tuonne sisään niin rivakasti ettei koko kone tilttaa?" Se on taito se, kun sen oppii. ^^)
Mutta kysymäni piti, ONKO 1-2 osia ilmestynyt missään vaiheessa pc:lle? (tai muulle koneelle) Olen miettinyt tätä koko pienen ikäni, sillä tuokin 2:nen tuli meille Amigan loistoaikojen jälkimainingeissa, eikä pelejä tietty enää myyty missään. Joten, olisiko niitä MITENKÄÄN mahdollista saada enää käsiinsä?

//Edit2. Eipä hätiä mitiä. ^^ Olen Monkey ykkösen ylpeä omistaja.

Melkor
7.3.2004, 19:52:00
Tottakai nyt Monkey Islandeja olen pelannut! Tai siis vain the Curse of Monkey Islandia, eli olikos se nyt 3. osa?
Ikävä kyllä en koskaan päässyt sitä läpi, johtuen pelin vaikeudesta ja myös hieman siitä, että tietokone on veljeni huoneessa; illalla sitä kuitenkin tulisi eniten pelattua. :P
Mutta tylsä se ei ole, ei sitten ollenkaan. Huumori kukkii ja juoneenkin on panostettu riittävästi. Ja ongelman ratkonnassa joutuu todella käyttämään aivojaan. Siis mielikuvitusta tarvitaan hyvin paljon.
Monet kaverini ovat kehuneet myös noita aiempia osia, mutta itse en ole niihin tutustunut. Eli minun varmaankin pitäisi tarttua uudestaan Monkey Islandin pariin, sen arvoista se on!

Sergei Susi
10.3.2004, 12:58:21
Kyllähän ne 1 ja 2 on Puuseelle, meillä ne juuri sillä onkin.
Ja Melkorille: Hyviä ne tosiaan ovat!

mogvisti
11.3.2004, 18:46:23
Oon pelannu 1:stä ja 2:sta. Ykkönen oli loistava ja kakkonen tuli hienosti hopeasijalle. Hyviä pelejä nuo apinasaaret. pitäis saada pelata myös ne muut läpi.

Meikään on aina vedonnut tollaset aivonystyröitä kutkuttavat pulmanratkonta pelit. Myös Broken Swordit on erittäin mahtavia!
Kannattaa kokeilla!

hyzky
12.3.2004, 13:30:42
Oon pelannu kaikkia paitsi 3.osaa joka kavereiden mielestä on "huonoin" näistä neljästä, mutta sitä minä en voi sanoa kun en ole sitä pelannut. Pelaamista Monkey Islandeista 1 ja 2 ovat mielestäni parhaimpia sarjan pelejä.Neljäs osakin on hyvä ,mutta jos sitä vertaa kahteen ensimmäiseen niin siitä puuttu se "jokin" mitä vanhoissa Monkey Islandeissa oli.
Kaupoista saa vanhoja Monkey Islandeja etsiä kissojen ja koirien kanssa, mutta torrentilla voisi löytyä...

Junea
26.3.2004, 12:29:42
Nelososaa on tullut pelattua useammankin kerran läpi. Siihen peliin ei kyllästy koskaan, huumori puree joka kerta. Ainoastaan ärsyttää se, että mun koneella ei voi kauan pelata putkeen, koska se tilttaa! (vanha kone...)
Myönnän, että muutamassa kohdassa piti käyttää walkthroughia...

Riku
26.3.2004, 12:42:17
Parempia seikkailupelejä tosiaankin saa hakea. Tunnelmalliset paikat, musiikki, persoonalliset hahmot, sekä se uskomaton jäljittelemätön huumori :P Ongelmien ratkonta on huippuluokkaa, ja täysin loogisia, varsinkin jo legendaariseksi muodostunut "Monkey-wrench" :D Juoni on aikalailla sivuseikka, mutta jokainen paikka jokaisessa osassa sekä jokainen hahmo on onnistuttu tekemään uskomattoman persoonallisiksi hahmoiksi. Ah, tulee nostalginen kyynel silmäkulmaan kun muistelen itse Guybrushia, LeChuckia, Elainea sekä muita hullunkurisia piraatteja sekä wannabee piraatteja, ainiin Guybrush on ainoa wannabee ^^ Peleissä on myös haastetta, ja todella paljon irtovitsejä, sekä viittauksia muihin elokuviin. Monkey Island 4:sessa oli huutava virhe, 3D! Ei, Monkey Islandeista ei ruveta vääntäämään 3D-seikkailua, ei saa! Toivottavasti Monkey Island 5 (käyn kohta katsomassa Scummbarin sivuilla) ei ole enää 3D-saikkailu. Kokeilkaa ihmiset toki myös loistavia Maniac Mansionia, tämän jatko-osaa Day of Tentacle, Sam&Max Road Hit jne.!

Sergei Susi
8.5.2004, 8:58:06
Kolmiuloitteisuus todellakin ON pah virhe. Kolmosen animaatiograafikka saisi säilyä vitosessa, nelosen grafiikka on karseaa.

yksisiipi
4.6.2004, 11:03:26
Monkey Island-sarja on hyvinkin mielenkiintoinen. Toista osaa olen vierestä katsonut, mutta en itse koskaan pelannut. Pitäisi sivistää itseään niillä vanhemmillakin osilla. Mutta Curse of Monkey Islandia (3) olen pelannut, vaikka en läpi asti pelannutkaan. Pidän todella paljon sen sarjisgrafiikasta ja ennenkaikkea huumorista. Ja ovathan pulmanratkonnatkin välillä melko vaikeita. Neljäs osa Escape on minulle kannsa täysin tuntematon.

Apinasaari 3 on todella hieno peli niin tarinaltaan kuin toteutukseltaan, mutta minuun kolahti paljon kovemmin Lucas Artsin oikea taideteos: Grim Fandango.

Grove
4.6.2004, 11:20:25
Itseasiassa en ole. Voisitteko vähän kertoa sellaista tästä pelistä että:
- Millainen päähahmo?
- Minkälainen pahis?
- Onko millään tavalla FF:ien tyylinen?

Kuulostaa tutulta ja hyvältä peliltä pitääkin joskus kokeilla.

Sergei Susi
4.6.2004, 13:28:15
- Millainen päähahmo?
- Minkälainen pahis?

-Päähahmo on Guybrush Threepwood, mies kuka haluaa merirosvoksi.
-Pahis taas on LeChuck, merirosvokummitus/zombi/demoni (vaihtelee), joka haluaa mennä naimisiin Guybrushin tyttöystävän, (joka on kuvernööri useimmiten aloitussaarella)
-Ei muistuta FF:iä kovinkaan paljoa. Seikkailu, ei RPG.

yksisiipi
4.6.2004, 14:53:52

Minkäänlaista yhteneväisyyttä ei Finaaleihin ole, ei sen erityisemmin kuin muillakaan peleillä. Peli on varmasti hieno kokemus, jos tykkää joskus hankalistakin ongelmanratkomisista, hauskasta juonesta, merirosvoilusta, seikkailupeleistä sekä pistävästä komiikasta.
Muita sarjan osia en voi suositella kuin kolmosta, Curse of Monkey Islandia. Tässä pari kuvaa:
http://www.avault.com/reviews/images/monkey3a.jpghttp://www.mrbillsadventureland.com/reviews/m-n/monkeyR/dangerbay3.jpg

Ja jotain infoa löytyy tästä. (http://www.lucasarts.com/products/monkey/default.htm)

Bananasplit
4.6.2004, 15:10:22
Mielestäni Monkey Islandit ovat todella laadukkaita pelejä, vaikka täytyy myöntää, että LeChuck's Revengeä en ole nähnytkään ja Secret Of Monkey Islandiakin olen päässyt hädin tuskin kokeilemaan. Cursen ja Escapen olen pelannut lävitse useampaankin kertaan.

Valitettavasti Apinasaaret 3 ja 4 ovat eri tiimin käsialaa kuin 1 ja 2, koko idean luojaa (ne nimeä nyt muista) ei ole kakkosen jälkeen kuvioissa nähty.

- Millainen päähahmo?
- Minkälainen pahis?

Vähän lisäystä Herra Hillomunkin kertomaan:

-Päähahmo on melkoisen avuton tapaus, mutta onnistuu luonnollisesti aina selviytymään kaikesta
- Pahis, tämä LeChuck, ei tahdo kuolla millään. Tai jos tarkkoja ollaan, niin kuollut hän on jo ensimmäisessä pelissä, mutta se ei tarkoita, etteikö hänstä olisi vaivaa. Tuntuu vain valuvan jokaisen osan myötä tason verran alemmas helvetissä tjsp.
- Ei, mutta hirvittävän hauska.

Peliä ei taida nykyisellään olla saatavana enää kuin neljäs osa, Escape From Monkey Island, joka on julkaistu PC:lle ja PS2:lle. Tietenkin jonkinlaiset pelidivarit ja nettihuutokaupat saattavat tarjota myyntiin aikaisempiakin Apinasaaria.

Prometheus
4.6.2004, 20:57:05
Aloitusposti on kyllä aika olematon eikä tässä ketjussa enää jatkossa suvaita mitään tuon kaltaista, joten olkaapa kiltisti.

Lucasartsin Monkey Island-sarja on erittäin hauska ja minulle tuttu. Vanhoista seikkailupeleistä olen muutenkin aina pitänyt ja Apinasaaret on tietysti noteerattu. Joskus kauan sitten pelasin Monkey Island 2: Revenge of LeChuckia ja tykästyin siihen kovasti. Vaikka aina toitottelenkin, ettei minua merirosvoilu niin kamalasti innosta, niin nämä ovat olleet ihan mukavia pelejä, eniten varmasti huumorinsa ansiosta.

Joka tapauksessa ensimmäisenä pelasin sarjan toista osaa ja vaikka olikin paikoin erittäin hankala enkä silloin pienempänä selvinnyt ihan täysin siitä ilman hetkittäistä avustusta läpimeno-oppaasta, niin sitä jaksoi vain pelata. Ongelmat ovat toisinaan hirmuisen kinkkisiä ja niissä meneekin aikaa, että ne saa ratkaistua. Osa taas on melko käsittämättömiä ja ratkaisut niihin ovatkin olleet ihan älyttömiä, huumoripainotteisia. Juonet ovat kaikissa pelaamissani sarjan peleissä olleet aina hauskoja. Lopun sähläystä MI2:ssa taisin pikkaisen kammoksuakin... Peli myös päättyy aika oudosti, kuten pelin pelanneet ovat varmaan huomanneetkin. :)

Pelasin tovi sitten pitkästä aikaa Monkey Island 2:sta ja koska monien ongelmien ratkaisut olivat jo melkein unohtuneet niin huvitti kokeilla uudestaan. Jäänyt vain kesken, kun pelailin sitä vanhalla 166 MHz:llä, kun en ole oikein varma miten nuo tällä XP:llä oikein toimivat. Gabriel Knight ei suostunut tällä ainakaan toimimaan.

Ykkösosakin, The Secret of Monkey Island, on tullut pelattua, mutta se ei ole niinkään tuttu kuin kakkonen, mutta molemmista olen yhtä lailla pitänyt. Hankin vastikään alekorista Monkey Island 3:n, en ole vielä läpi mennyt, mutta huomasin, että viehätys on vähän haihtunut. Samoja vanhoja vitsejä kierrätetään välistä liiaksikin eikä se ole temmannut mukaansa samaan tyyliin kuin nuo vanhat. On silti mukava nähdä vanhoja tuttuja. Gyubrush on muuten piirretty ihan hirveän näköiseksi luikuksi tähän kolmanteen osaan. Ihan hyvä peli se kuitenkin on ollut. Komeasti piirretty, paitsi se Guybrush. Kaksintaistelut sanan säilällä ovat hauskoja, vaikka alkavatkin toistaa pian itseään.

Neljättä osaa en varmastikaan tule enää koettamaan. 3D ei kamalasti innosta. Huvittavaa, että neljäs osa on kuitenkin kolmiulotteinen, kun kolmannessa siitä vielä vitsailtiin asetusvalikossa. ;)

Riku
6.6.2004, 12:43:46
- Millainen päähahmo?
- Minkälainen pahis?

Päähahmo on wannabee-piraatti nimeltä Guybrush Threepwood, räkänokka, kuka haluaa seitsemän meren kauhuksi. Ensiaskel piraatiksi tapahtui pakollisella testillä. Eli löydä aarre, voita saaren paras miekkailija sanansäilällä hoituvassa legendaarisessa taistelussa pilkkaamalla vastustaja maanrakoon, ja varasta kuvernööriltä jokin esine.

Pahiksena toimii LeChuck, seitsemän meren pelätyin ja moneen otteeseen kuollut piraatti. Ykkösosassa LeChuck on kummitus, joka pitää majaa miehistöineen Monkey Islandin alla, manalassa. Tämä kaappaa kuvernööri Elainen, ja aikoo naida tämän, mutta Guybrush aikoo pelastaa mielitiettynsä ja päihittääkin LeChuckin loppujen lopuksi. Kakkososassa LeChuck palautetaan "henkiin" jälleen kerran, tällä kertaa zombina, woodoopapin rituaalilla. Kakkosen olisi pitänyt olla viimeinen osa, se selviää kaikille kunhan vedätte pelin läpi :eh:

Pelillä ei oikeastaan ole mitään yhteistä Final Fantasyiden kanssa, Monkey Islandissa ei pelasteta maailmaa sankarijoukon kanssa mätkien örkkejä turpiin, vaan kuten osassa yksi, pyritään piraatiksi ja pelastetaan kaunis kuvernööri, tai osassa kaksi, etsitään legendaarista aarretta.

Niin, sen verran vielä että ykkös ja kakkososaa ei saa enää helposti, mutta internetissä ne ovat ladattavissa moneltakin sivulta. Itse ostin paketin, jossa oli osat 1,2 ja 3, sillä minulla oli kamala muisto Amigalla pelatessa, sillä korppuja oli läjäpäin ja niitä piti vaihdella tiuhaan tahtiin, mikä raastoi hermoja :eh: Nelonen onkin aikalailla vielä tuore, ja sen pitäisi jo löytyä monen pelikaupan alennuslootasta. Jos pitää merirosvoista, romantiikasta, ja omasta uniikista ja reippaasta huumorista, niin osta hanki hyvä ihminen nämä pelit, laatuseikkailua avot Lucas Arts.

Paajehu
8.6.2004, 19:24:34
Oon pelannu Monkey Islandin kolmatta ja neljättä osaa. Kolmonen oli mielestäni parempi, lukuunottamatta Part 3 jossa taisteltiin vaan toisia vastaan. En ymmärtänyt siitä mitään. Nelonen on PS2:selle ja se on paljon huonompi. Pelasin sen melkein läpi WalkTroughin avulla. Muita LucasArtsin pelejä, joita olen pelannut ovat: Day of the Tentacle, Sam&Max, Rebel Assault

Suuri
8.6.2004, 21:26:14
1, 2, 4 läpi. 3:sta olen pelannut, mutta en läpipeluuseen asti. Loistavia pelejä! 2:sen Luu-laulu oli erittäin hauska(käyttäisin parempia termiä kuin erittäin mutta ne ovat ei-sallittuja sanoja), the-anclebone-connected-to-the-neckkabone sellainen laulu aivan mahtava.

Zarin
19.6.2004, 20:00:15
Kyllä olen ja MI:t kuuluvatkin kaikkien aikojen suosikkipeleihini. Kaikki osat olen kahlannut läpi, mutta ehkäpä tykästyin eniten kolmanteen osaan eli Curse of Monkey Islandiin osaksi senkin takia, että se oli ensimmäisiä sarjan pelejä joihin tutustuin. PC:n seikkailupeleistä muutenkin kun tykkään, ja Monkey Island -peleissä on loistavat hahmot, musiikki, ympäristö ja tietenkin ennenkaikkea se huumori.

Juripa
19.6.2004, 20:21:21
Minulta löytyy ykkönen ja kakkonen. Ne ovat todella hyviä vaikka olenkin ollut vuosia jumissa, oikeasti.
En päässyt siitä miekkanaisesta eteenpäin kun piti sitä kaupanpitäjää seurata sinne "salaiselle" talolle. Kakkosessa en taas löytänyt niitä Voodoo-juttuja sille noidalle :D

Onko niitä jo neljä?? Häre gud, olen pelanut vain 1 ja 2. Tiedän, että kolmonen on tullut (Onko se se Escape of Monkey Island?). Olen taas pahasti jäljessä näistäkin peleistä.

Riku
20.6.2004, 17:00:49
Minulta löytyy ykkönen ja kakkonen. Ne ovat todella hyviä vaikka olenkin ollut vuosia jumissa, oikeasti.
En päässyt siitä miekkanaisesta eteenpäin kun piti sitä kaupanpitäjää seurata sinne "salaiselle" talolle. Kakkosessa en taas löytänyt niitä Voodoo-juttuja sille noidalle :D

Ensimmäiseen ongelmaasi en muista tarkkaa ohjetta, mutta sinun pitää ainakin ostaa miekka samaisesta kaupasta josta kauppias johdatti sinut Miekkamestarin luokse. Perustaidot miekkailua, tai siis vihollisen mollaamista varten opit erään miehen luota, jolla on silmälappu päässä ja sikari suussa. En muista kyseisen miehen sijaintia :eh: Kuitenkin näiden jälkeen haastat kartalla käveleviä merirosvoja kaksintaisteluun, ja opit näiltä loukkauksia ja vastaloukkauksia Miekkamestaria varten.

Toiseen ongelmaan ohjeita: Largon isoisän luun saat kaivamalla sen ylös hänen haudallaan. Lapion saat kyltistä joka näkyy heti saavutessasi piraattikylään ennen kuin Largo tulee ja ryöstää sinut. Largon syljen saat ensiksi hakemalla paperia Wallyn huoneesta. Sitten menet baariin ja juttelen baarimikon kanssa. Jonkin keskustelun aikana Largo saapuu baariin, ja sylkäisee seinään. Ota erite seinästä paperilla. Peruukki löytyy Largon hotellihuoneesta, mallinuken pään päältä. Rintsikat saat kunhan haet suolta mutaa ämpäriin, menet Largon huoneeseen, suljet ovet, ja laitat ämpärin ovet päälle. Sitten vain odotat että Largo saapuu huoneeseen ja ämpärillinen mutaa tipahtaa hänen päähänsä. Tapahtuneen jälkeen mene vaikka baariin, ja samantien mene takaisin Largon huoneeseen. Sulje ovi, ja ota ovessa oleva pesulakuitti. Sitten menet vain pesulaan, annat kuitin miehelle tiskin takana, ja avot, sinulla on kaikki tarvittavat esineet voodoo-nukkea varten.

ijikemushi
20.6.2004, 23:34:20
Monkey Islandit on ihan parhaita! Itse olen pelannut kolmosta ja kakkosta. Ajatella että sain kakkosen ostettua 10 markkaa mutta se on viidella korpulla niin on se ymmärrettävää... :eh: Pelien huumori on ihan omaa luokkaansa ja se on todella hauskaa!
"Look! A three headed monkey!" Lause joka harhauttaa kenetkä vain. :D
Kolmosta on tullut pelattua niin paljon että tuli sieltä löydettyä se salainen LeChuck lelu nukke. Sen avulla sai todella hyvät naurut.
"Come and build a sandcastle with me." ;D

Kakkosen jotkut vitsit olivat parhaimmillaan kun niitä peli ilta myöhällä.
"I'll take bloody-mary."
"I'm sorry but my chainsaw is out of gas! HAHAHAHA!"
Pitää varmaan pelata nämä uudestaan läpi kun muistellessa ja kirjoitellessa naureskelen jo kohtalaisen mukavasti. =)

Parhaaksi Apinasaareksi varmaan sanoisin Cursen kun grafiikka on niin ihq. Kakkonen on hopea sijalla ja ykkönen on pakko laittaa pronssille vaikka en ole pelannutkaan. Nelosen grafiikka ja pelattavuus on minusta aivan kamalaa. Jos tulee vitonen niin saisivat luvan palata kolmosen tyyliin.

:rispekti: Monkey Island!

Juripa
28.6.2004, 13:24:51
Ja jos vielä sais yhen jutun kysyä kun olen ollut jo useita päiviä (taas jälleen) jumissa. Elikkäs se voodoo-akka antoi minulle jonkun punaisen kirjan. Tämä tapahtui
Sen Le chuckin "kirouksen" jälkeen
Tästä en ole eteenpäin päässyt, en tiedä mitä pitäisi tehdä. Olen jutellut kaikkien tyyppien kanssa mutta nothing happens. Ja mikäs se laatikko siellä pesulan luona on? Laitoin juustosnäksit sinne ja tikun mutta en saa sitä rottaa sinne loukkuun. Ja pelion Monkey Island 2.

Riku
28.6.2004, 21:03:42
Sinun pitää hakea naru zoodoo-naisen talosta, heti ensimmäisestä huoneesta vasemmalta puolelta olevalta pöydältä. Sido se tikkuun, ja tee mitä ennenkin, mutta kiskaise narusta, niin saat rotan loukkuun. Heitä rotta baarin keittiössä kiehuvaan soppaan, ja mene juttelemaan baarimikolle. Kokki saa potkut, ja sinä epärehellisesti työtä pienen jutustelun jälkeen.

-sorrowbringer-
30.6.2004, 17:57:32
Monkey Island I:ä tuli aikoinaan pelattua vaikka kuinka paljon ekalla pc:llä. Voi sitä 3,5":n levykkeiden ränkläämistä... ;D No joo. Sittemmin olen kyllä ihan oikeasti oppinut pelaamaan noita Monkey Islandeja (otetaan tosiaan huomioon, että olin kai jotain 10-11v kun siihen peliin tutustuin...)
ja painuisin varmaan heti ensi tilassa ostamaan uuden MI:n, jos sellaisen kuulusin olevan kaupoissa.

Ykkösestä tosiaan kaikki lähti, joten varmaan senkin takia se on edelleen se rakkain Apinasaari. Tosin aika paljon siitä tuli pelattua walkthroughin avulla, mutta hyviä vitsejä yms. piisasi silti. Ja opin jopa ennen pitkää pitämään siitä miekkailusta, kun pääsin jyvälle, että mitä siinä oikeastaan on tarkoituksena tehdä.

Kolmosen pelasin seuraavaksi ja kyllä pidin myös siitä. Grafiikka miellyttää kovasti (paitsi se Guybrush on kyllä vähän rimppana, mutta eipähän tuo kovin jämerää tekoa ole vanhemmissakaan peleissä ollut...) ja olisi suorastaan toivottavaa, että kolmosen tyylinen grafiikka olisi MI5:ssä, jos sellainen tulee. Vitsit toimii ja Murray on mitä rakastettavin pieni pääkallo. Ihana. :) Niin juu, ja vaikeustason valinta on hieno juttu, vaikka "pakkohan" se on niillä vaikeammilla puzzleilla päästä heti pelaamaan.

Kakkosen sain seuraavaksi käsiini ja siitäkin pitänee mainita se puzzlejen tason valinta plussana. Juoni ihan mainio - paitsi että ko. pelissä on kummallisin loppu, johon olen toistaiseksi missään pelissä törmännyt. Se kun ei sovi hommaan ei sitten millään.

Nelosen hommasin pleikkarille, kun silloinen pc ei olisi taatusti ikimaailmassa suostunut pyörittämään pc-versiota. En tykännyt alunperin yhtään, kun kuulin, että ovat siitä 3D:n tehneen.. Ei se nyt sitten kuitenkaan loppujen lopuksi pelattaessa niin kamala kokemus ollut, vaikka kyllä kuitenkin se ihan klassinen tyyli mielestäni on jotenkin sopivampi... No, vitsit toimivat silti ja olihan se tarinakin ihan vekkuli.

Ai niin, noistahan on tosiaan saatavana pc:lle paketti, jossa on Monkey Islandit I & II & III. Nimeltään tuo setti on Monkey Island Bounty Pack. Tosin on HIEMAN valitettava sitä, että minä en ainakaan ole onnistunut löytämään siitä kuin yhden version kakkosesta, vaikka alunperinhän siitä tosiaan oli helppo ja vaikea versio, eli tuossa paketissa on sitten vissiin vaan se normaali eli vaikeampi versio. Kävi muuten ihan uskomaton tuuri, kun kävin kerran paikallisella Pelastusarmeijan kirpparilla, niin siellä oli ihan priimakuntoinen Bounty Pack (romput suunnilleen käyttämättömässä kunnossa jne), josta piti maksaa vaivaiset KAKSI euroa. Eivät vissiin ihan tienneet, että mitä siitä kannattaisi pyytää... :D

Andros
1.7.2004, 20:09:25
Oon pelannu Monkey Islandin kolmatta ja neljättä osaa. Kolmonen oli mielestäni parempi, lukuunottamatta Part 3 jossa taisteltiin vaan toisia vastaan. En ymmärtänyt siitä mitään. Nelonen on PS2:selle ja se on paljon huonompi. Pelasin sen melkein läpi WalkTroughin avulla. Muita LucasArtsin pelejä, joita olen pelannut ovat: Day of the Tentacle, Sam&Max, Rebel Assault

Mun mielest puzzlepeleist menee koko hohto, jos ne pelaa heti läpi walktroughilla.

Oon pelannu kolmosen ja nelosen läpi. Nelonen oli helpompi. Kolmonen oli hauskempi, koska sen puzzlet olivat vaikeampia, vitsit ja hahmot parempia ja piirrustusgrafiikka toimii mielestäni monkeyssä paremmin kuin 3D.

Löytyykö aiemmpia osia netistä?

Riku
3.7.2004, 18:33:28
Löytyykö aiemmpia osia netistä?

Kyllähän osat 1 ja 2 ovat helposti ladattavissa kirjoittamalla "Download Monkey Island 1/2"-tyyliin kaikkitietävään Google-setään, tai sitten turvaudut DC++:an tms.

Zenes
30.7.2004, 11:28:15
Oon pelannu kaikki läpi. 1. ja 2. alotin pelamaan jo joskus 6 v. :D Paljon tajus sillo englannista. Mutta kun nyt ikää on karttunu, nii rupes tajuumaa ja pelit meni läpi. Toivottavasti joskus tulisi vielä 5. Monkey Island.

Lucasartsin parhaita pelejä ylivoimasesti!!! Parhaat on ehkä 3. ja 4. Varsinkin 3. laivataistelut on loistavia.

"En garde. Touché"
"Oh, that is so cliché"

(noi on kyl väärin kirjotettu mut toivottavasti tajusitte mitä tarkoitin)

Riku
8.8.2007, 14:43:19
Monkey Island saanee jatkoa. (http://www.joystiq.com/2007/06/14/rumarrrr-monkey-island-5-in-the-works-at-lucasarrrrts/)

Mr.Fahrenheit
8.8.2007, 15:29:58
Vai saa Monkey Island jälleen jatkoa... Toivottavasti pelisarjan viides osa ei ole samanlaista p*skaa kuin nelonen oli.

Kyllähän Monkey Island -pelit ovat parhaimpia seikkailupelejä mitä olen koskaan pelannut. Erityisesti sarjan ensimmäinen ja toinen osa olivat kovasti mieleeni, Monkey Island 2 ehkä hieman enemmän kuin ykkönen. Ykkösestä peli-iloa tosin vähensi se, että pelasin sen Amiga 500:lla läpi, joka käytännössä tarkoittaa perkeleellistä disketinvaihtorumbaa. Kakkonen tulikin sit hankittua PC:lle ja löytyy edelleen tuolta läppärin kovolta. Monkey Island 3 - The Curse of Monkey Islandin ostin heti kun se ilmestyi kauppoihin. Kolmas osa oli myös huvittava ja pelin ulkonäkökin oli jo muuta kuin pikselimössöä. Erityisesti Murray "The Demonic Skull" oli hauska hahmo pelissä. Ja voi sitä ilon päivää kun taas kerrottiin, että Monkey Island saa jatkoa. Ja voi sitä surun päivää, kun se peli ilmestyi. Monkey Island 4 oli täyttä p*skaa! Erityisesti minua ärsytti 3D hahmot ja maailma.

Mut toivotaan nyt parasta, että pelisarja viides osa toisi vanhan kunnon Monkey Island meiningin ja huumorin takaisin.

Rosvo
8.8.2007, 23:43:07
Vaikka minulla ei ole pelisarjasta kokonaisuutena paljon sanottavaa, voin kyllä suositella tätä ketjua lukeville (joko koko sarjaa pelaamattomille tai ainoastaan kolmososaa tai uudempia pelanneille) ykkös- ja kakkososia. Kuten aiemmin mainittiinkin, nämä ovat heikosti saatavilla (ainakin laillisin keinoin), mutta voin taata sen olevan sen pienen vaivannäön väärti: pelin huumori ja joskus hyvinkin epäloogisesti ratkaistavat tehtävät naurattavat varmasti.

Pääasiallisesti tämän viestin tarkoitus oli kuitenkin auttaa uudempien koneiden omistajia pelaamaan näitä kahta ensimmäistä osaa.

DOSBox (http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1) on
wanhan kunnon dosin emuloimiseen käytettävä ohjelma. Toimii myös muiden vanhojen pelien kanssa, joten ei välttämättä kannata poistaa jos kyllästyy Monkey Islandeihin lopulta (Itse en ole kyllä tohtinut poistaa näitä peliteollisuuden taidonnäytteitä, vaikka en niitä ole vähään aikaan pelaillut) :)

Uusimmasta osasta sen verran, että olen samoilla linjoilla Mr.Fahrenheitin kanssa. Monkey island tehtiin 2D:ksi, sellaisena se myös toimii.

Zenes
30.8.2007, 16:00:14
Pääasiallisesti tämän viestin tarkoitus oli kuitenkin auttaa uudempien koneiden omistajia pelaamaan näitä kahta ensimmäistä osaa.

DOSBox (http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1) on
wanhan kunnon dosin emuloimiseen käytettävä ohjelma. Toimii myös muiden vanhojen pelien kanssa, joten ei välttämättä kannata poistaa jos kyllästyy Monkey Islandeihin lopulta (Itse en ole kyllä tohtinut poistaa näitä peliteollisuuden taidonnäytteitä, vaikka en niitä ole vähään aikaan pelaillut) :)
Huomattavasti parempi vaihtoehto Dosboxille on pelkästään Monkey Islandien emuloimiseen tarkoitettu ScummVM. (http://scummvm.org/) Siitä löytyy versiot kaikille tärkeimmille käyttöjärjestelmille ja jopa Symbian 60 puhelimille. Tukee paremmin äänikortteja ja kaikkea muutakin. Tukee myös muita Lucasartsin seikkailuja ja joitain muitakin vastaavia seikkailuja. Oikein näppärä ohjelma.

Ei minulla muuta.

//edit. Hävettää tuo viestini tuossa hieman ylempänä. ._.

Täytyy vielä sanoa, että mieleni on hieman muuttunut tässä näiden viestien välillä. Kyllä ne ensimmäinen ja toinen on varmasti niitä parhaita osia, mutta ei ne uudemmatkaan huonoja ole.

Totema
9.4.2008, 18:43:05
Ensimmäiset kaksi osaa ovat kyllä pc -pelien merkkipaaluja. Ensimmäistä kertaa kuulin äänikortin MIDI -magiaa, kun kaverini luona kajahti kaiuttimista Secret of the Monkey Islandin tunnari; "Deep in the Caribbean... The island of Melee." Aah... memories.. Eihän silloin naperoina vielä pahemmin englantia osattu, joten sanakirja ja äitee olivat apuina alkutaipaleella.

Ykkösosasta mieleen painui kyllä kohta, jossa Guybrush heitettiin patsas jalkaan sidottuna meren pohjaan. Tätä puzzlea pähkäiltiin päiväkausia.. vieressä lojui jos jonkilaista miekkaa ja tikaria, mutta mihinkään niistä ei ylettynyt. Ratkaisuna oli, että napataan patsas kainaloon, ja kavutaan tikapuita pitkin laiturille. Suorastaan nerokkaan yksinkertaista.

Oma suosikkini sarjasta on kakkonen. Siinä oli sopivan kiperät ongelmat ja huumori vielä ensimmäistäkin parempaa. Itselleni ikimuistoisinta on loppuratkaisu, jossa Guybrush rakentaa voodoo -nuken arkkivihollisestaan ja jää sitten jumiin LeChuckin kirottuun huvipuistoon. Kaikki ongelmat ratkesivat aina aivosoluja rassamalla, eikä joutunut turvautumaan "kokeile kaikkea kaikkeen" -keinoon.

Kolmos ja nelos -osat menivätkin sitten vähän ja vähän enemmän metsään. Curse oli kyllä hauska ja seikkailu -osuuksiltaan suurimmaksi osaksi toimiva, mutta hampaiden kiristelyä aiheutti kökkö laivataistelu ja toiseksi viimeinen ongelma, jossa piti kasata loitsuainekset saadakseen Guybrushin muuttumaan jälleen aikuiseksi. Tämä on niitä harvoja paikkoja seikkailupeli -urani aikana, jolloin olen joutunut turvautumaan läpipeluuohjeisiin.

Nelosta ei kannata mielestäni edes mainita samassa lauseessa edellisten osien kanssa. Huumori toimii enään ajottain ja umpisurkea Monkey Kombat -toimintaosuus lyövät sen viimeisenkin naulan tämän pelin arkkuun.

HeavyLord
29.7.2008, 9:25:30
Ah, suorastaan legandaarinen pelisarja sekä genre :) Ennen kuin rupean sarjaa enempää kehumaan, niin suosittelen kaikille myös Zenesin mainitsemaa ScummVM (http://www.scummvm.org/downloads.php) ohjelmaa. Kyseessä on eräänlainen emulaattori joka on tarkoitettu nimenomaan Monkey Islandin tapaisille seikkailuille (Tietoisku niille jotka eivät tiedä: Scumm on LucasArtsin kehittämä komentosarjakieli jota käytettiin Maniac Mansionin tekemiseen ja myöhemmin mm. Monkey Islandiin ja Loomiin. Myöhemmin myös muut peliyhtiöt käyttivät Scummia omien seikkailujen ohjelmointiin).
Jos tietokone on liian uusi vanhoille klassikko seikkailuille, niin ScummVM on pakkohankinta. Ja parasta on että ScummVMstä on versio myös Macille :) Itseltäni löytyy nyt Monkey Island 1-3 ja Simon the Sorcerer 1 & 2 (Vähintään yhtä hyviä kuin Monkey Islandit, paikoitellen huumori iskee ainakiin minuun jopa tehokkaammin)

Itse tutustuin sarjaan tenavana kun veljeni pelasi kolmatta osaa. Enhän minä englantia ymmärtänyt mutta näytti niin kivalta :D Sitten kun alkoi kieli sujua, niin itsekkin kyseistä mestariteosta kokeilin. Peli jäi kesken kun jäin jumiin, mutta nautin jokaisesta pelihetkestä. Uuden koneen myötä koko pelisarja jäi unohduksiin, mut kiinnostus genreen jäi mm. Broken Swordin kautta jota veljeni pelasi yhdessä vaiheessa taukoamatta. Nyt lopulta yllä mainostetun ohjelman (ja muutaman torrent sivuston...) kautta pääsin käsiksi tähän loistavaan peli sarjaan ja sain tahkottua ensimmäisen osan loppuun. Välissä vedin Simon the Sorcerer (suosittelen kaikille!) ykkösen ja nyt on Monkey Island 2 alkuvaiheissa. Pitkästä aikaa pelejä jotka todella imevät mukaansa, en millään malttaisi jättää kesken kun puzzlet ovat niin kekseliäitä ja huumoria puskee jokaisen nurkan takaa mielin määrin (Monkey Islandin monkey head key oli jotain joka tiputti väsyneen hevarin tuolilta ja pahasti. Hyvä etten koko taloa herättänyt kun nauruni raikui ympäri taloa! Samoin Simon the Sorcererissa kivisiltaa vartioiva peikko ja kilipukit naurattivat kauan).

EDIT// Meinasin ihan unohtaa, muuten vaan juttelu ihmisten kanssa ja heidän ihmeelliset tarinat vievät myös mukanaan vaikka eivät juonta edistäisikään. Parhaiten jäi ykkösestä mieleen Monkey Islandilla olevat lappuset höperöltä Herman Toothrot ukkelilta kannbaaleille ja toisin päin ^^ Herman oli muutenkin eräs pelin hienoimpia hahmoja

Juripa
29.7.2008, 9:46:13
Monkey Island ykköstä pelattiin Amigalla todella paljon. Enpä minäkään pikkupoikana englantia osanut ja jäin muistaakseni aina jumiin kun voitin sen miekkarobotin. Ja löysin sieltä metsästä sen merirosvonaisen kun piti sitä kauppiasta seurata. En tänäpäivänäkään ole keksinyt mitä tässä pitäisi seuraavaksi tehdä. Voi sitä riemun päivää kun pääsin sinne kartanoon kun piti ne koirat myrkyttää. Se tappelu oli niin hauska. Eikä pidä unohtaa sirkuskohtausta. Jessus. Pakko saada tämä peli jostain! :D

Kakkonen oli taas paljon vaikeampi. Pelini taisi jumittua aina sinne "toiselle" saarelle kun alkuhässäkkä oli yli. Kakkonen oli selvästi vaikeampi kuin ensimmäinen vaikka kumpaakaa en ikinä päässyt läpi.

Juuri eilen luin V2:sta että Monkey Island on nyt virallisesti kuollut ja kuopattu. Pelin idea ei kuulemma toimi tänäpäivänä joten sitä ei jatketa. Todella typerää. Enpä ole niitä uusimpia edes kokeillut mutta ainahan tälle genrelle löytyy pelaajia enemmän tai vähemmän.

Monkey Islandin aika on ohi (http://www.v2.fi/uutiset/pelit/4586/Monkey-Islandien-aika-on-ohi/)

Unski
2.6.2009, 13:49:22
Monkey Island saa remaken (http://www.lucasarts.com/games/monkeyisland/) ja episodimaisen jatko-osien sarjan. (http://www.telltalegames.com/monkeyisland)

Jumpe! Ainut valitus tulee jatko-osasta, jota kylläkin ymmärtääkseni työstää Ron Gilbert, on se että LeChuckin maanmainio ääninäyttelijä vaihdettiin. Uusi ääni ei vain sovi. Grafiikoista en vielä sano mitään, vaikka zombiepiraatin hattukin on aika yliampuvan karikatyyrimainen.

Käyttäjänimi
6.6.2009, 19:43:55
Monkey Islandit, ensimmäisiä pelaamiani pelejä joiden pariin palaan vieläkin säännöllisin väliajoin.

Itsehän olen läpäissyt osat kakkosesta neloseen ja tällä hetkellä painin ykkösen parissa nyt kun sen vihdoinkin sain käsiini! Näiden parissa on kyllä tullut pudottua penkiltä useasti, niin uskomattoman nerokasta huumoria ovat täynnä.

Henkilökohtainen suosikkini sarjan pelistä on ehdottomasti toinen osa, kaikin puolin loistava näytös täynnä sopivan mukavan vaikeita ongelmia joiden kanssa sai purra hammasta välillä muutamankin päivän ajan (olen hidas).

Tuo nelos osa ei kyllä iskenyt yhtään, phyh-hyi, puzzlet eivät tuntuneet entisiltä (ties minkä takia, taidan tulla vanhaksi), grafiikka ei ollut makuuni, ja huumorikin näytti menettäneen teränsä. Pitänee toivoa ettei noista episodeista tule kovin samanlaista tämän kanssa...

mkl
26.6.2009, 3:26:40
Kaikki tahanastiset Monkey Islandit tullut kylla pelattua.. ekat pari meni 1 pv per peli tahdissa.. Loistava pelisarja, kohtahan Tales of Monkey Islandkin julkastaan.. Pre-orderattuna on. :up:

Riku
20.7.2009, 0:27:51
Tuli sitten ladattua Xboxille The Secret of Monkey Island: Special edition, vanhojen seikkailupelien ystävänä tuuppasi tulla melkein tippa linssiin kun aloitin pelin pelaamisen. Nostalgia-aallot kun tuuppaa olemaan niin helvetin herkkää kamaa.

Mitä pelistä oikein voi sanoa, ei siihen ole muutettu kuin grafiikat ja äänet, mukaan on puhettakin ahdettu. Kätevänä toimintona yhdellä napin painalluksella pelin saa lennosta vaihdettua vanhaan ulkoasuun, ja vice versa. Prosessi on kuitenkin sen verran smoothisti toteutettu, että erot nykyisen ja alkuperäisen version välillä huomaa hyvin. :)

Seikkailupelit oli kuolemassa sukupuuttoon, mutta onneksi niitä nyt on tulossa lisää. Ja kaiken lisäksi Monkey Islandin muodossa, seikkailupeleistä parhaimman.

Jos täällä on joku nuorempi ihminen, kuka on missannut kultaiset Amiga-ajat ja sen myötä niinkin legendaarisen teoksen kuin MI, niin hopihopi sitten haalimaan tämä aarre omistukseenne! Suosittelen toki vanhoille naavaparroillekin. :)

kanbela
20.7.2009, 8:22:34
Toi Monkey Island Special Edition tuli itsekkin XBLA:sta ladattua ja on kyllä aivan loistava :-) Toivotaan että vastaavia tulee ainakin Monkey Island 2:sta ja Indiana Jones and the Fate of Atlantiksesta. Day of the Tentacle olis kanssa aika kova uusintaversiona :-)

Riku
20.7.2009, 10:12:20
Uudessa grafiikassa ei ole sitä jotain, mitä vanhassa oli. Uusi on jotenkin sieluttomampaa. Ei se kuitenkaan huonoa ole, rakastan vain alkuperäistä ulkoasua yli kaiken. :)

Day of the Tentaclessa oli jo ilmestyessään mahtavat grafiikat, sitä ei paljoa tarvitsisi päivittää. Näihin mahdollisiin re-makeihin voisi tehdä toisen vaikeusasteen mikä oli kolmannessa Monkey Islandissa. Eli monipuolisempia ja enemmän puzzleja kuin mitä normaalissa asteessa olisi. Manian Mansionista olisi hyvä tulla uusi versio, uudella ulkoasulla.

Incantator
20.7.2009, 17:47:25
Mjeeh. Vedin juuri eilen II läpi (todella päätä särkevä) ja tänään aloittelin kolmosta, mahtavaa kamaa.
Itse haukuin tämän uuden remaken ääninäyttelyn ja kaveri suuttui (lol).

Unski
21.7.2009, 15:30:58
Mjeeh. Vedin juuri eilen II läpi (todella päätä särkevä) ja tänään aloittelin kolmosta, mahtavaa kamaa.
Itse haukuin tämän uuden remaken ääninäyttelyn ja kaveri suuttui (lol).

Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö kaikilla päähenkilöillä ole tässä remakessa ihan samat ääninäyttelijät kuin Monkey kolmosesta eteenpäin on aina ollut?

LeChuckin äänenä toimiva, Terminaattoreista tuttu, Earl Boen ainakin on aivan pirunmoinen piraatti!

Riku
27.7.2009, 12:48:54
Joko olette hankkineet kokoversion tai demon ensimmäisestä Tales of Monkey Islandin episodista? Itse latasin demon koneelleni, ja vaikka teknisesti peli ei ole vaativa, niin kyllä jumalauta armas nuhapumppuni vain tökki tätäkin pelatessa. Nokian PC-pöytäkoneet osamaksulla rox ja silleen.

Huumori oli edelleen tuttua ja turvallista, se onkin tärkein elementti näissä. Ohjaussysteemiin en tottunut sitten mitenkään, ja esineiden yhdistelykin tökki kummasti. Anyways, demon perusteella jäi muuten kyllä hyvä maku suuhun.

Zenes
4.8.2009, 12:21:41
Tuli eilen pelattua tuo Secret Of Monkey Island Special Edition läpi. Mukava oli verestää muistoja tästäkin pelistä. Varsinkin kun lennosta sai hypättyä classic-modeen välillä jossain kohdissa. :) Minä pidin ääninäyttelystä. Monet pelin vitsit olivat paljon parempia ääninäyteltyinä kuin pelkkänä tekstinä. Grafiikka oli alkuperäiselle tarpeeksi uskollinen ja erittäin kaunista katseltavaa. Toivottavasti tekisivät samanmoisen MI2:sesta.

Tuli sitten tänään pelattua tuota Tales Of Monkey Islandin ensimmäistä episodia. Sekin meni jo läpi. Tarpeeksi pelattavaa kuitenkin. Huumori oli taattua MI:tä ja puzzletkin hyviä. Käyttöliittymään opettelussa meni hetki. Vasta melkein lopussa tajusin, miten se hiirellä liikkuminen tapahtuu. Näppäimistöllä liikkuminen on paljon näppärämpää. Myös esineiden käyttäminen oli paikoin kankeaa. Tarina lähti hyvin liikkeelle. Erittäin hyvä. Seuraava osaa odotellessa.