PDA

View Full Version : SPOILEREITA - FFX-2 läpimenneet!

gippal
3.3.2004, 15:59:54
menin tänään pelin läpi, ekan kerran enkä tietenkään täydellisesti, eläköön new game plus! =) uusintakierros lähtee heti... vielä kerran, varokaa, spoilereita tulossa!

mutta hiukan petyin kun vastuksista "pahin" oli satunnaistaisteluissa vastaan tuleva adamantortoise, joka nosti deffojaan koko ajan niin että taistelu kesti ikuisuuden vaikkei omillakaan äijillä hätää ollut. omega weapon kuoli kolmella vajralla (rikun machina maw), animan oblivion sai mut nauramaan suu ammollaan ihmetyksestä (teki joka iskulla 5-10 damagee), eikä magussit edes ehtiny tehdä delta attackia. ja loppuvastus... no olihan siinä useampi osa mutta paljon sanoo se että tein samalla tapellessani "toisella kädellä" eväitä töihin... löytyyhän pelistä onneksi pahempiakin örmyjä mitä voi vielä yrittää pätkiä. "i'm gonna kick you in the spleen!" =)
Käytä spoilertageja! -Roa

Kookasi
3.3.2004, 17:43:09
Alkujaan kirjoittanut gippal
mutta hiukan petyin kun vastuksista "pahin" oli satunnaistaisteluissa vastaan tuleva adamantortoise

Kaksi sanaa sinulle: Via Infinito. Kerroksesta 81-> saat vastaasi milloin minkäkinlaista örrimöykkyä ja 90-> myös Chac voi tulla random encounterista.

Mac_HH
3.3.2004, 19:43:07
Sain pelattua pelin vihdoinkin läpi ja aloitin tuon New Game Plus pelin heti.

Pahin vastustaja oli Omega Weapon Farplanessa. :ooh: Pakko sanoa, että loppuvastustaja oli no tuota kohtalaisen vaikea (ainakin omalle porukalleni: Y:50, R:52 ja P54 tasolla).

stc
3.3.2004, 20:10:46
heh...
Joo, loppuvastus oli aika easy, kuten melkein kaikki pomot muutenki. Via Infinitoa en oo vielä paljoa pelannu ja tiedän että siellä on aika pahoja jätkiä vastassa. Cactuar tehtävän jälkeen tullut Angra manyui(tms..) oli aika paha... aika helppo peli jos pelaa vain läpi ilman erilaisia erikoisuuksia tms

gippal
4.3.2004, 8:45:30
Originally posted by Mac_HH
Pahin vastustaja oli Omega Weapon Farplanessa. :ooh: Pakko sanoa, että loppuvastustaja oli no tuota kohtalaisen vaikea (ainakin omalle porukalleni: Y:50, R:52 ja P54 tasolla).

No mulla oli samoilla tasoilla omat tyypit, ja heti savetuksen jälkeen kun törmäsin siihen ajattelin että no kokeillaans sitten, ja listin sen ilman special dressejä. Ottihan se hetken ja löihän se muutaman kerran jonkun kanveesiin, mutta kyllä siihen hyvin sai damagea tehtyä.

Voi olla että new game saa odottaa, lähdin vielä viimeisestä seivauksesta seikkailemaan ja
hakemaan special dressphereihin key itemejä; break HP limit ja break damage limit, sekä kokeilemaan niitä reippaampia vastuksia. =) cactuar tehtävän tein ja siellä sekin örmy odottelee, mutta halusin kuitenkin läpäistä pelin ensin...

harmi tosin että multa puuttuu painen special dressphere, mut onpa yks asia lisää hakea new gamessa. =)

edit: sori roa =) tästä tuleekin sitten musta laatikko thread väkisinkin =) =D

CyberMan
4.3.2004, 9:45:40
Juu pelasin hetki sitten pelin läpi ja en ole vieläkään saanut tähän vastausta :

Siellä kun tappelet Vegnagunnia vastaan onkos se Jecht joka neuvvoo siel kun tappelee?

Necrofobia
4.3.2004, 14:49:49
Menin pelin läpi nelisen päivää sitten. Mainio peli paitsi että loppu tappelut oli aika helppoja paitsi että Shuyin melkein tappoi Rikkun Terror of Zanarkandilla :D .Pitäs yrittää sitte tappaa se Trema toisella pelikerralla jossa pitäis olla haastetta paljon enempi kuin Vegnagunissa

Sain vain sen Normal Endingin koska prosentteja oli vain jotain 58.
Olen jo aloittanut pelaan uudestaan New Game plussalla ja olen jo chapter 3:ssa. Nyt yritän tehdä kaiken mahdollisen että saisin sen 100%

Ja siinä lopussa kun saa niitä neuvoja niin minusta se oli Nooj eikä Jecht. Mitenkäs Jecht voisi antaa neuvoja kun se on kuollu :huh: vaikka kyllä se kuulosti vähän Jechtiltä

Kookasi
4.3.2004, 17:58:33
Alkujaan kirjoittanut #CyberMan#
Siellä kun tappelet Vegnagunnia vastaan onkos se Jecht joka neuvvoo siel kun tappelee?
Alkujaan kirjoittanut Necrofobia
siinä lopussa kun saa niitä neuvoja niin minusta se oli Nooj eikä Jecht. Mitenkäs Jecht voisi antaa neuvoja kun se on kuollu :huh: vaikka kyllä se kuulosti vähän Jechtiltä
Se on Jecht ja totta kai se on Jecht. Jo cutscenen aikana Jecht neuvoo Yunaa tämän todetessa Noojin suunnitelman huonoksi. "It sucks." Ja kyllä, Jecht on kuollut, mutta älkää unohtako pelin loppuosuuden olevan Farplanessa.

Älä lue seuraavaa, jollet ole saanut Happy Endingiä. Spoilereita tulossa.

Farplanessa pelin puolivälin paikkeilla näkee myös Tiduksen muutaman sekunnin ajan Yunan tiputtua Djosen koloon Farplane Glenille. Kuolleiden muistot ja jopa tajunta säilyvät pyreflyeinä, joten Jechtin läsnäolo on mahdollista ja mielestäni loistava veto pelin tekijöiltä. Harmikseni esim. Auronista, Braskasta ja Seymourista tulee todella vähän lisää koko pelin aikana, mutta kunhan jaksaa tonkia niin ei tarvitse aivan ilmankaan jäädä. ^_^

gippal
5.3.2004, 7:43:22
Olikos Trema nyt sitten joku via infiniton pääkkäri?

Mulla jäi chocoboidenkin kasvatus ihan alkutekijöihin, siinäkin olis vielä haastetta.

Oon muuten samaa mieltä kuin edellinen, ilman muuta se oli jecht, joka neuvoi yunaa, taisteluidenkin aikana. Vaikka välillä tuntui ihan kuin olisi kaksikin eri ääntä puhunut? Saattaa olla että olen väärässä.

Pystyinpäs olemaan lukematta ton kookasin viimeisen spoilerin, kun sain vaan normal endingin, prossat 72. =)

Arma
5.3.2004, 8:43:01
Originally posted by #CyberMan#
Juu pelasin hetki sitten pelin läpi ja en ole vieläkään saanut tähän vastausta :

Kyllä siellä Jecht huutelee mitä ärsytävimpiä kommentteja, mutta kyllä minä ainakin kuulin myös Braskan ja Auroninkin äänet antamassa neuvoja.

CyberMan
5.3.2004, 9:15:16
Originally posted by Arma

Kyllä siellä Jecht huutelee mitä ärsytävimpiä kommentteja, mutta kyllä minä ainakin kuulin myös Braskan ja Auroninkin äänet antamassa neuvoja.

Luin yhelt X-2 sivulta että Se on Braska ja Jecht jotka puhuu JEcht neuvoo häntää vastaan Braska seuraavaa osaa vastaan jne.

CyberMan
5.3.2004, 9:23:06
Originally posted by Kookasi

Se on Jecht ja totta kai se on Jecht. Jo cutscenen aikana Jecht neuvoo Yunaa tämän todetessa Noojin suunnitelman huonoksi. "It sucks." Ja kyllä, Jecht on kuollut, mutta älkää unohtako pelin loppuosuuden olevan Farplanessa.

Älä lue seuraavaa, jollet ole saanut Happy Endingiä. Spoilereita tulossa.

Farplanessa pelin puolivälin paikkeilla näkee myös Tiduksen muutaman sekunnin ajan Yunan tiputtua Djosen koloon Farplane Glenille. Kuolleiden muistot ja jopa tajunta säilyvät pyreflyeinä, joten Jechtin läsnäolo on mahdollista ja mielestäni loistava veto pelin tekijöiltä. Harmikseni esim. Auronista, Braskasta ja Seymourista tulee todella vähän lisää koko pelin aikana, mutta kunhan jaksaa tonkia niin ei tarvitse aivan ilmankaan jäädä. ^_^

Tiduksen pystyy näkemään jokaisessa Farplane kohtauksessa ja niitä on 3: Se Djosen kolossa, sitten se farplane jossa Leblanc, Ormi ja Logos on mukana ja viel sitten kun on nuijjinu Shuyinin....

Niille jotka haluu tietää miten saa HappyEndingin voi lukea tästä

Ekas FarplaneKohdas : Djosessa niin kato ne kaikki ''Kohdat jotka tulee'' sitten kun saat kävellä pyöri ympäri ja räpyttele X:ää siihen asti että näät et Yuna on väsyny sitten paina X:ää koko ajan ja näät Tiduksen Seuraavassa paikas jossa on Leblanc ja muut niin tee sama asia. 3:s Kohta kun oot nuijjinu Shuyinin heti kun näät Yunan Farplanessa niin räpyttele X:ää koko ajan ja näät Tiduksen. Jos oot nähny sen jokaisessa 3:ssa kohdassa niin pitäis tulla HappyEnding.

Yooha
5.3.2004, 12:28:28
Hömelöt nyyppärit, jotka tulevat tähän ketjuun pällistelemään varoituksista huolimatta, saavat kärsiä Yooha-sanin erikoisuuden, eli minispoilerin! Asiaan...

Kuten edellisissä viesteissä on arvuuteltu "salaperäisiä" huutelijoita lopputaistelun taustalta, kannan nyt oman korteni kekoon. Kannustajina toimivat siis Auron, Jecht ja Braska. Hehän erkanivat Spiran elävästä maailmasta viime seikkailun puolella (okei, Braska hiukan aiemmin) ja nyt käsitykseni mukaisesti viettävät eläkepäiviään Farplanen tila-aikalimbossa.

New Game+:n aloitettuanne voitte pyytää Shinraa näyttämään pelin hahmokavalkaadin sisältävän "Shinra's Dossiers"-listan ja vilkaista listan toiselle sivulle. Sieltä löytyvät nämä kolme herraa kuvauksineen. En ole aivan sataprosenttisen varma, mutta luulisin, että heidän ääninäytteensä ovat kaikki FFX:stä, eivätkä siis FFX-2:sta.

CyberMan
5.3.2004, 16:10:49
Originally posted by Yooha
Hömelöt nyyppärit, jotka tulevat tähän ketjuun pällistelemään varoituksista huolimatta, saavat kärsiä Yooha-sanin erikoisuuden, eli minispoilerin! Asiaan...

Kuten edellisissä viesteissä on arvuuteltu "salaperäisiä" huutelijoita lopputaistelun taustalta, kannan nyt oman korteni kekoon. Kannustajina toimivat siis Auron, Jecht ja Braska. Hehän erkanivat Spiran elävästä maailmasta viime seikkailun puolella (okei, Braska hiukan aiemmin) ja nyt käsitykseni mukaisesti viettävät eläkepäiviään Farplanen tila-aikalimbossa.

New Game+:n aloitettuanne voitte pyytää Shinraa näyttämään pelin hahmokavalkaadin sisältävän "Shinra's Dossiers"-listan ja vilkaista listan toiselle sivulle. Sieltä löytyvät nämä kolme herraa kuvauksineen. En ole aivan sataprosenttisen varma, mutta luulisin, että heidän ääninäytteensä ovat kaikki FFX:stä, eivätkä siis FFX-2:sta.

Juu huomasin muuten tän

Kun tappelee Vegnagun Coria vastaan niin voit kuulla pienen äänen ei kuulu melkeen ollenkaan huomasin sen vasta 3:s kerta kun pelasin läpi kun oli ääni liian kovaa että Seymour puhui muistaakseni se sanoin näin : Eka se nauro ja sano Typical of Spira to suffer like this.. tai jotain semmosta..

KuroiTenshi
6.3.2004, 13:10:06
No joo, kahessa viikossa tuli toi peli läpästyä 73 %:sesti. Loppubossi oli kyllä yllättävän helppo, vaikka olihan mun hahmot leveleillä 65-69 tai jotain. Häiritsikö ketään muuta Lennen matala ääni? :ooh:
New game plussalla olis nyt sitten tarkotus saada ainakin happy ending. Tehtäviäkin jäi ihan liikaa tekemättä ekalla peli kerralla.

Juripa
6.3.2004, 13:36:15
Originally posted by KuroiTenshi
No joo, kahessa viikossa tuli toi peli läpästyä 73 %:sesti. Loppubossi oli kyllä yllättävän helppo, vaikka olihan mun hahmot leveleillä 65-69 tai jotain. Häiritsikö ketään muuta Lennen matala ääni? :ooh:
New game plussalla olis nyt sitten tarkotus saada ainakin happy ending. Tehtäviäkin jäi ihan liikaa tekemättä ekalla peli kerralla.

Niin, lopputekstien mukaan Lennen ääntä esittää kaksi henkilöä. Yksi näistä on Koda Kumi ja toista en muista.

Ja tällänen off-topic kysymys. Tuleeko se International Last Mission Japanin ulkopuolelle?

CyberMan
6.3.2004, 15:59:16
Originally posted by KuroiTenshi

Juu laitan tähän myös miten saa vaikka varmaan tiedät jo ite mutta ite luin että piti tehä ne X jutut ja ei mitään muuta vaikka piti myös puhua maechenille eli tee näin:
Puhu Maechenille Guadosalamissa Chapter 3 et saa häiritä sen puhumista ite painon X:ää ja se oli moikka happy ending
:( ja sittenhän pitää painaa X:ää Djosen kolossa Farplanella että näkyy Tidus ja sama Vegnagunnin jälkeen..

CyberMan
6.3.2004, 19:28:28
Originally posted by YuRiPa

Niin, lopputekstien mukaan Lennen ääntä esittää kaksi henkilöä. Yksi näistä on Koda Kumi ja toista en muista.

Ja tällänen off-topic kysymys. Tuleeko se International Last Mission Japanin ulkopuolelle?

Tuo International Last Mission on kuulema tulossa jo Amerikkaan...

Mac_HH
6.3.2004, 22:57:15
Pieni offtopic kysymys: Mikä on International Last Mission?

Ceassa
7.3.2004, 22:22:49
Niin juu tosiaan, onpahan läpi nyt tämäkin. Teksti sisältää spoilereita, korostetaan sitä nyt tässä alussa vielä kun en millään jaksa alkaa niiden laatikoiden kanssa leikkimään, ja jos joku itsetuhoinen ihminen tosiaan vielä otsikon luettuaan ja sitä klikattuaan sattuu jonkun pilaajan tekstistäni silmilleen saamaan niin oma vika, lälläslä.

Reilut kolmisenkymmentä pelituntia se otti, ja 65 % oli suoritettuna kun The End -teksti viimeinkin pamahti ruutuun. Tuolloin päällimmäiset ajatukseni olivat, että loppuvastukset olivat aivan liian helppoja. Ei, en suinkaan päässyt niitä läpi ensimmäisellä yrittämällä vaan hakkasin niitä itse asiassa pitkäänkin, mutta tämäkin johtui ainoastaan siitä etten ollut jaksanut kehittää tyttösiä lähes nimeksikään, vaan yritin pieksää niitä ~kolmenkympin leveleillä. Laiska mikä laiska. Lopulta sitten kuitenkin otin järjen käteeni ja satunnaistaistelutin hahmot level 60:n pintaan, ja lähdin hakkaamaan Vegnagunia uusin ilmein. Ja kappas, jokainen osa Vegnagunista kuoli (tai no tuhoutui, jos haluatte viilata välimerkkiä) alta aikayksikön ja tytöt olivat täysissä sielun voimissaan vielä Shuyinin taistelun aikaan, jolloin hemmo onnistui kuitenkin peräti kertaalleen teilaamaan Rikkuni Terror of Zanarkandilla (Tiduksen overdrivella!!11 näittekö se oli melkein kuin Tidus!). Loppu oli muutoinkin hieman laimea, olisin odottanut näkeväni enemmän Shuyinia ja Lenneä ja muutoinkin tapahtuneen vähän laajempaa käsittelyä. Noh, loppu jonka sain oli kuitenkin vain Normal Ending, joten paremman lopun eteen on vielä paljon tehtävää, ja kun 35 % itse pelistäkin on vielä täysin koluamatta niin tulen varmasti olemaan kokonaisuuteen huomattavasti tyytyväisempi sitten kun olen saanut ne täydet sata prosenttia kasaan.

Niin juu, ja lopputaisteluista vielä sen verran, että nuo Jechtin, Auronin ja Braskan, kyseessähän siis ilmiselvästi nämä jo edesmenneet muistettavat persoonat, huudot taustalta lisäsivät tunnelmaa oivasti. Joku mainitsi myös kuulleensa Seymourin äänen jossain vaiheessa, itse en sitä huomannut mutta ihmettelin kyllä, kun lopputekstien aikaan myös Seymourin nimi oli ääninäyttelijöiden listassa enkä mielestäni kuullut Seymourin puhuvan missään vaiheessa peliä. Ajattelin että olin vain missannut jonkin sivutehtävän pelistä jossa Seymour olisi tavalla tai toisella ollut mukana, mutta pitääkin nyt ihan mielenkiinnosta kuunnella nuo lopputaistelut läpi vähän tarkemmin, josko sieltä sattuisin itsekin tuon tutun äänen bongaamaan.

Muilta osin peli oli kuitenkin ihan kokonaispositiivinen tapaus. Juonellisesti aikas mitäänsanomaton, ainakin näiltä näkymin, mutta en mitään täysimittaista aiempien Finaleiden tapaista tarinaa odottanutkaan, kun kyseessä oli kuitenkin vain jatko-osa FFX:lle. Silti jo tälläkin juonenpätkällä peli onnistui viihdyttämään erinomaisesti ja sen suhteen ei jäänyt juuri mitään valittamisen aihetta.

Uusista hahmoista sitten. Kansa vaatii lisää Gippalia! ^^ Ja myös muut uudet naamat, Nooj, Baralai, Paine ja Leblanc jengeineen olivat kaikki osaltaan erittäin tervetulleita tuttavuuksia. Leblanc etenkin nousi yhdeksi suosikeistani bimbomaisen luonteensa ja olemuksensa perusteella, ja Noojie-Woojie muistutti minua kivasti Auronista. Shinra oli myös näppärä hahmo, hänestä pidän kovasti jo pelkästään tuon FFVII-X -kytkösteorian (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?s=&threadid=7360) johdosta ja pelin myötä opin tykkäämään hänestä enemmänkin. Vekkuli lapsi.

Nyt sitten äkkiä vain New Game Plussan kimppuun, ja läpäisemään peli 100-prosenttisesti. Tiedän varsin hyvin mitä saan palkkioksi jos läpäisen pelin täydellisesti, ja naamallani on jo valmiiksi erittäin leveä virnistys. Mjuii~

Ihana peli, rakastan kyllä. :)

Kookasi
7.3.2004, 23:05:43
Alkujaan kirjoittanut Ceassa
35 % itse pelistäkin on vielä täysin koluamatta niin tulen varmasti olemaan kokonaisuuteen huomattavasti tyytyväisempi sitten kun olen saanut ne täydet sata prosenttia kasaan.

Varmasti olet. Juoni tulee aukeamaan vielä paljon, eritoten Crimson spherejen avulla. :)
Alkujaan kirjoittanut Ceassa
lopputekstien aikaan myös Seymourin nimi oli ääninäyttelijöiden listassa enkä mielestäni kuullut Seymourin puhuvan missään vaiheessa peliä. Ajattelin että olin vain missannut jonkin sivutehtävän pelistä jossa Seymour olisi tavalla tai toisella ollut mukana
Kyllä se Seymour sieltä tulee ja hälläpä on kytkös Baralain kanssa, evil. ^__^

Juripa
8.3.2004, 7:13:07
Originally posted by #CyberMan#

Tuo International Last Mission on kuulema tulossa jo Amerikkaan...

Nii ei se varmaa kauppoihin oo menossa. Pelihän julkaistiin täysin samaan aikaan Japanissa kun nuo tavallinen X-2 tuli Eurooppaan (eli 19.2).

Originally posted by Mac_HH

Pieni offtopic kysymys: Mikä on International Last Mission?

ILM on uusintakäännös X-2:sta jossa voit pelata myös LeBlac Syndicatella, paljon uusia minipelejä sekä 3 täysin uutta Dressphereä kuten Psychier. Myös uusia paikkoja on ängetty mukaan. Katso
täältä (http://www.geocities.com/yevon6/InternationalLastMission.html) lisää. (Kuvat ei vielä toimi koska möhlin html koodien kanssa)

/// Anteeksi tämä tuplapostaus. En huomannut että ylempänä oli myös viesti minulta.

Liquid
8.3.2004, 19:01:07
Seymorea kuulee muuten myös aika pitkän pästkän siinä Yevon's Seacret Treasure spheressä, jossa Seymore puhelee Baralain kanssa. Ja sen spherenhän saa Guadosalamista Chapter 5:ssa.

BlizzarD
8.3.2004, 20:15:25
Onko siinä International Last Missionissa sama juoni kuitenkin kuin mitä tuossa normaalissa on? Mitä muita lisäyksiä siinä on? Ostamisen arvoinen?

CyberMan
8.3.2004, 20:16:03
Originally posted by Liquid
Seymorea kuulee muuten myös aika pitkän pästkän siinä Yevon's Seacret Treasure spheressä, jossa Seymore puhelee Baralain kanssa. Ja sen spherenhän saa Guadosalamista Chapter 5:ssa.

Juu oletkos muuten huomannut että Seymourin voi kuulla/nähdä jokaisessa chapterissa paitsi 4:s chapterissa..

Ashe
9.3.2004, 10:19:32
Tästä ihanasta FFX-2 Internationalista, sehän on pelkästään laajennettu versio tästä mikä nyt on maailmalla ulkona. Itse olisin valmis sen hankkimaan, jos jaksaisin modata pleikkarini(takuu), ja tilata sen Japanista, siis jos niin voisin tehdä(luottokortti).
Tosin peli on japaniksi(menut, Last Mission-osio, tekstit), paitsi siihen saa vaihtoehdoksi englanninkielisen dialogin(jp-teksteillä kai), joka on siis tämä mikä euroopan ja amerikan versioissa, eikä kai ole tulossa länteen päin sitten millään jossei Square sitten mene järjiltään. Olisin kyllä mielläni väärässä tässä asiassa, koska jp-savet eivät toimisi eurooppaversiossa.
Ja piru vie uusien DressSpherejen kanssa, ne loppuvat kesken ja olisi ihan älyttämän hienoa saada edes kaksi lisää.

Mutta sitten itse asiaan tai sen viereen.
//Muokka: tässä vaiheessa lyön itse itseäni päähän ja lisään spoileritagit. Sikäli mikäli siitä mitään tulee.

Enpä olisi uskonut että pelissä tikittävä prosenttimäärä olisi saanut minut stressaantumaan näin paljon. Pelasin pelin läpi jollain 76%, näin sanoi New Game+, ja nyt, kun olen Ch.2:ssa, prosentit on jossain 85%. Toivottavasti tässä ei nyt tarvitse mitään 100% Completion Guideja, jos ne ei nyt kolmannenkaan pelikerran jälkeen nouse sataan. Onko tässä pelissä mitään niin salaista mitä ei pelaaja voi löytää sattumalta vaan pitää tietää? Argh, hiukset lähtee irti tällasesta.

No kuitenkin, huvitti kun ekalla pelikerralla valitsin Youth Leaguen tahoksi jolle Yuna--srry, Gullwings palautti käännetyn spheren, ja tällä kertaa sitten valitsin New Yevonin(..quess it was theirs to begin with..), ja niiden näkemykset toisistaan oli aika.. hyvät.

Minijärkytys iski tuossa äsken kun katsoin virallisilta sivuilta hahmojen iät, olin kuvitellut Noojin(21) olevan ainakin 7 vuotta vanhempi, jollei ihan 30. Kuvittelin myös että Baralai(20) ja Gippal(18) olisivat olleet suunnilleen samanikäisiä, tai ainakin että Gippal olisi ollut vanhempi näistä kahdesta.hehe. Pieni asia mutta silti. Joka tapauksessa, kiddies, niinkuin Brother suuressa viisaudessaan taisi ohimennen mainita.
Olin muuten suunnilleen liikaa sokeria vetäneen oloinen kun Baralai ja Gippal pääsivät oikein FMV-pätkään siinä lopussa.

Lopputappeluista, olin ihmeissäni että mitä ihmeen porukkaa siellä huutelee kannustushuutoja(häiritsee), mutta homma selvisi kun katsoin NG+:ssa hahmokatalogia johon olivat ilmestyneet nämä Braska, Auron ja Jecht. Siis ihan niinkuin täälläkin on todettu. En kyllä yhtään tunnistanut ääniä.
Ja jotenkin minulla ei vain ollut hinkua hävitä viimeiselle tyypille vain katsoakseni mitä sitten tapahtuu(Bad Ending?).

Vai että Seymour esiintyy pelissä enemmänkin. Löysin kyllä sen Baralain Spheren(joka huvitti mua suuresti, ottaen huomioon Baralain nyk. asema, niin että mitähän tässä loppujen lopuksi käytettiin..) mutta täytyy kai sitten etsiä lisää juttuja.
Kuvitteleeko muuten joku toinenkin että Maechen on yli 1000 vuotta vanha? Luulenko vain? Vai onko se ilmiselvää ja minä olen vain typerä enkä ole seurannut peliä tarpeeksi tarkkaan?
Ja oletan että Ormi ja Logos olivat porukassa joka siivosi Crimson Squadin pois minkä-sitten-ikinä tieltä. En ole saanut kaikkia Crimson (Report?) Spherejä mutta äänien perusteella näin luulen.

//hehe, ja kiits, en itse tullut tuota ajatelleeksi. Tai ehkä missasin jotain. Paljon mahdollista.

Kookasi
9.3.2004, 11:06:27
Alkujaan kirjoittanut Ashe
Kuvitteleeko muuten joku toinenkin että Maechen on yli 1000 vuotta vanha? Luulenko vain? Vai onko se ilmiselvää ja minä olen vain typerä enkä ole seurannut peliä tarpeeksi tarkkaan?
Ja oletan että Ormi ja Logos olivat porukassa joka siivosi Crimson Squadin pois minkä-sitten-ikinä tieltä. En ole saanut kaikkia Crimson (Report?) Spherejä mutta äänien perusteella näin luulen.
Jos väkisin haluat spoilata tämän itseltäsi, niin latu on vapaa.Maechen on unsent vanhalta Zanarkandin ajalta.

Ormista ja Logosista ei sataan prosenttiin tullut mitään vahvistusta, mutta todellakin heidän äänensä kuuluvat parissakin spheressä ja kuten Bevellessä selviää ovat molemmat olevinaan kovia kameramiehiä, mikä vain tukee teoriaa. Crimson Squadin pääarkkitehtina sekä operaation johtajana toimii ent. Maester Kinoc, minkä kautta taas voi päätellä helpot kytkökset Seymouriin ja tämän Necron-tyyppiseen suunnitelmaan kaksi vuotta takaperin.

Keepa
9.3.2004, 22:20:59
Kuinka saan bad endingin, mitä siinä tapahtuu, tuleeko videopätkää, entä voiko sitten tehdä new game plus tiedoston, eihän sitä muuten voisi sanoa "lopuksi".

Lisään vielä että Seymour puhui kyllä lopputaistelussa, mutta en muista missä niistä ja baralain specellä myös.

Kookasi
10.3.2004, 9:16:04
Alkujaan kirjoittanut Keepa
Kuinka saan bad endingin, mitä siinä tapahtuu, tuleeko videopätkää, entä voiko sitten tehdä new game plus tiedoston, eihän sitä muuten voisi sanoa "lopuksi".
Vegnagun tuhoaa Spiran animaatiopätkässä, mikäli häviät taistelun Vegnagunin päälle. Ei voi tehdä New Game+, koska tulee Game Over.

KuroiTenshi
11.3.2004, 9:53:26
Originally posted by YuRiPa

Errrr, wrong! Tarkistin asian ja Lennen äänenä on vain ja ainoastaan Cree Summer. Koda Kumi mainittiin vain Lennen tanssiliikkeiden mallinnuksen kohdalla.

Nina
11.3.2004, 19:23:35
Final Fantasy X hahmoja kuten Seymour, Tidus, Auron, Braska, Jecht.....
Kuulee kyllä kaikkien ääniä viimeisissä tappeluissa, itse saa sitten miettiä että kuka sanoo mitäkin, ei ole kamalan vaikeaa. Jos tarpeeksi pitkään viivyttää tappelua ettei hetkessä hakkaa ja kuuntelee niin kaikkien noiden hahmojen äänet siellä yrittävät auttaa ja kannustaa Yunaa, MYÖS Seymour *-*

Kaikenlisäksi Tidusin ja Shuyinin ääninäyttelijä on sama vanha. En käsitä miten en hoksannut että se on sama ääninäyttelijä ennenkuin näin lopputeksteistä.

Clichet
14.3.2004, 13:36:22
nonni, menin new game plussalla läpi ja sainpahan happy endingin,,, vaikka oon jo kaks kertaa läpi menny nii prosentteja vaa 60

CyberMan
14.3.2004, 16:48:29
Originally posted by Clichet
nonni, menin new game plussalla läpi ja sainpahan happy endingin,,, vaikka oon jo kaks kertaa läpi menny nii prosentteja vaa 60

Juu sain hetki sitten Gamefaqsin 100% Completion guidella 100% eli perfect edning ja huomasin että 100%:s prossaks ei tarvi tappaa angra maiyunii(Tai mikä sen nimi olikaan) eikä experimenttii lvl.5:sella ja ei pidä tehä Chapter5:n CalmLands episode completee.

Ze Shoopuf
14.3.2004, 17:12:49
Pelasin läpi joku pari päivää sitten. Tuli 60% täyteen. Ja kommentteja: Sisältää spoilereita FFX-2:sta ja FFX:stä.
No niin. Siis loppuvastukset oli ihan liian helppoja. Useimmat pelin bossit oli paljon vaikeampia. Olis pitäny olla vaikeampi, vähintään 100 000 HP:rtä mieluiten, olis ollut edes jotain vastusta. Helpot loppuvastukset on tylsiä. Shyuinilla on varaa laittaa hirveitä Defence - HP-bosseja vartioimaan Vegnagunin luo vievää teitä ja itse Vegnagunia vartioi vain hän, joka kuolee parista iskusta...
Lennen ja Shyuinin kohtaaminen ja pois lähteminen oli liian laimea ja se nolisi pitänyt olla FMV:llä. Oikeasti. Miksi Squaren pojat jättää aina kaikista tärkeimmistä kohdista FMV:t pois. (*viittaa Auronin sendaukseen*) Oli kyllä tosi ikävää katsoa, kun pelin pääpahis häipyy rakastettunsa kanssa.... huonommalla grafiikalla! Ja sitten laitetaan siinä alussa Lucassa Yuna ampumaan pyssyillä FMV:llä. Törkeää. Minoon nyt tosi vihanen.
No niin, kyllä sitä jaksettiin jankuttaa.

Jatketaan sitten. Yleisvaikutelma pelistä oli kiva, missionit oli kivoja ja tällainen vähän "itsenäisempi" pelaustapa oli mukavaa. Myöskin se, että miten hyvin peli meenee, että sillä on vaikutusta loppuun, se oli kivaa. Nyt on joku syy, miksi yrittää täysillä. ^^
En nyt keksi enää muuta sanottavaa. Kiva peli oli, tykkäsin.

Roleplayer
15.3.2004, 17:08:58
Huh. Olen nyt vasta päässyt kunnolla pelailemaan tätä peliä kun on kokeita ollut niin hemmetisti ja olen joutunut lukemaan niihin, että pääsin Final Fantasy X-2:Sen eilen läpi ja se oli ihan älyttömän helppo. Tosin en sitä päässyt edes täydellisesti läpi ja koulutin ukkojani ihan hemmetisti sillä luulin tosissani, että Viimeinen vastus olisi vaikeampi sillä ukkoni oli jokainen lvl 79-83 ja kaikki nuo vastukset jota siellä viimeisessä paikassa tuli oli liian helppoja ja se vielä kaikenlisäksi, että levelit eivät säily new game +:ssa

//edit: Olen tuota Tremaa kokeillutkin ja onhan siinä vastusta meinaan muistaakseni en juurikaan kestänyt taistelua sitä vastaan :P. En väittänyt, että pelissä ei olisi yhtään vaikeaa vastusta sanoin vain, että viimeinen vastus oli naurettavan helppo.

CyberMan
15.3.2004, 19:10:57
Originally posted by Roleplayer
Huh. Olen nyt vasta päässyt kunnolla pelailemaan tätä peliä kun on kokeita ollut niin hemmetisti ja olen joutunut lukemaan niihin, että pääsin Final Fantasy X-2:Sen eilen läpi ja se oli ihan älyttömän helppo. Tosin en sitä päässyt edes täydellisesti läpi ja koulutin ukkojani ihan hemmetisti sillä luulin tosissani, että Viimeinen vastus olisi vaikeampi sillä ukkoni oli jokainen lvl 79-83 ja kaikki nuo vastukset jota siellä viimeisessä paikassa tuli oli liian helppoja ja se vielä kaikenlisäksi, että levelit eivät säily new game +:ssa

Heh tapa Trema vanhas siin on vastusta.

Leon
15.3.2004, 20:39:00
Luin jossain vaiheets jostain(?) että on olemassa joku Sad ending myös. Tietääks joku miten tän saa tai onko sitä ees? Ja sitten vielä että voiko Happy Endingin JA Perfect endingin saada samaan läpipeluukertaan?

Mutta sitten itse peliin.
Loistava. Siis kyllä. Ainakiin minuun se upposi ja hyvin. Ripaus naisenergiaa kelpaa aina ja hahmojen luonteitakin oli peräti vähän kehitelty :D. Pelin tappelusysteemi oli erittäin hyvä.
Juoni oli omalla tavallaan hyvä. Ainoa asia minkä aseetan kyseenalaiseksi on musiikki? No olihan siellä välillä jotain helmiäkin (esim. 1000 words, en tiiä teistä mut must se oli hyvä :))
mut muuten... No eipä maha mittään. Täytyy taas kerran nostaa Squaren pojille hattua hyvästä työstä :)

Clichet
15.3.2004, 21:35:45
Tosiaan perfect endingin saaminen on aika tuskainen työ saatavaks, mut kannattako se... oon kuullu semmosta juttuu et tulee vaan lyhyt välidemo ja se ei oo edes fmv.

Pyro
16.3.2004, 10:05:39
Nyt on se peli käyty ekan kerran läpi... 60%
Pakko myöntää, että olin hieman pettynyt loppuvastukseen, jonka hakkasin ehkä liiankin helposti
Yuna:lv.63
Rikku:lv.65
Paine:lv.67

Ja siitä farplanesta niin... että siinä mylvivät Jecht ja Auron. Tunnistin molempien äänet välittömästi. Auronin repliikistä purskahdin hysteeriseen nauruun, en muista tarkkoja sanoja, mutta kannusti Yunaa hieman *köh* erikoisella tavalla, näes haukkumalla. Vuh vuh.
Ja taisi muuten kolmannella Vegnan hakkuukerrallani kuulla Tidusinkin kerran?
Ja repesin tietenkin sille Seymoren räkätyksellekin.

Ja tuo 60%:n endingi oli laimennettua siirrappia pahimmillaan.

Kaikenkaikkiaan peli selvitti muutamia kysymyksiä, joita ffx:stä oli päähän jäänyt pyörimään. Nyt vain yritän saada sen perfect endingin.
Kuulemani mukaan Tidus tulee siinä takaisin.

EDIT:
LEON:
Sen sad endingin saa, kun häviää Vegnan päälle.

Kookasi
16.3.2004, 13:03:41
Alkujaan kirjoittanut Clichet
Tosiaan perfect endingin saaminen on aika tuskainen työ saatavaks, mut kannattako se... oon kuullu semmosta juttuu et tulee vaan lyhyt välidemo ja se ei oo edes fmv.
Perfect ending ei ole välidemo vaan lopetusdemo ja tosiaan se ei ole FMV, joka tulee Happy Ending FMV:n jälkeen. Omasta mielestäni kannattaa, koska itse pelikin aukeaa prosenttimetsästyksessä paljon enemmän siinä samassa, vaikkei kyseinen demo kovin kummoinen olekaan.//edit: Sen siitä saa, kun jättää oikolukemisen väliin. Typot korjattu :P

CyberMan
16.3.2004, 14:06:05

Perfect ending ei ole välidemo vaan lopetusdemo ja tosiaan se ei ole FMV, mikä tulee Happy Ending FMV:n jälkeen. Omasta mielestäni kannattaa, koska itse pelikinaukeaa prosenttimetsästyksessä paljon enemmän siinä samassa, vaikkei kyseinen demo kovin kummoinen olekaan.

Juu tarina on kiinnostavempi kun yrittää 100%

Berrycake
23.3.2004, 11:20:21
Jeesh.

Nyt on sitten pelattu FFX-2 läpi, siis meinaan nyt viikonloppuna pelasin. Taisi olla lopullinen pelisaldo 60% kun new game plussan pystyi aloittamaan. Läpäistyn pelin levelit olivat: Paine 78, ja Yuna Ja Rikku muutaman levelin hännillä. En nyt muista tähän hätään tarkalleen. Nostelin muutenkin niitä hahmojen leveleitä kuin hullu, kun luulin että ne olisivat voimassa vielä new game plussassakin. Arvatkaa vain miltä tuntui nähdä Painen levelin 78 tilalla 1. Oijoi, meinasi itku päästä. Mutta pakko paahtaa se uudelleen läpi, jotta saisi sen täydellisen pelin pelattua.

Olin karvaasti pettynyt vegnaguniin. Ennen kuin menin viimeiseen taisteluun, olin ihan täpinöissäni, että mitä tuleman pitää, ja että selviääköhän siitä edes ensimmäisellä yrittämällä. Vaikeaksi luultu Vegnagun olikin sitten ihan naurettavan helppo ja se jäi ärsyttämään tosi paljon. Ei ole mitään järkeä, että massiivisesta loppuvastuksesta on vähemmän haastetta kuin joistakin välivastuksista. Vegnagunin pyyhkäisin läpi seuraavasti: Yuna: masteroitu dark knight, Paine: masteroitu dark knight, Rikku: masteroitu white mage. Käytin hyökkäyksinä pelkkiä "darkness" ja "black sky". Niiden kanssa ainakin ihan naurettavan helppoa oli koko homma.

Pelin vaikein (se mitä minä pelasin) vastus oli bikanelissa se agra maniluyu... something. Hemmetti, että se tosiaan oli hankala vastustaja. Mutta sai siitä palkinnoksi kyllä aina hyödyllisen ribbonin, että palkittiin se tuntien kiroilu ja seinän potkiminen jollakin tavalla sentään.

Ei ollut loppuvideo mitenkään kehuttava ainakaan mielenkiintoisuutensa osalta. Se saamani lieni se normaali loppu... ja se, mitä olen kuullut täydellisestäkin lopusta, ei ole mitään niin mairittelevaa sekään. Onkohan noihin juttuihin nyt tämän pelin kohdalla kamalasti panostettukaan? Tuntuu että vaikka kuinka tarkasti suorittaisi peliä läpi, tarina tulee jäämään silti todella lameksi. Selviääkö muka 100% pelissä Yunan ja Lenne yhteyden syy? Nyt se ainakin jäi tosiaankin epäselväksi, että miksi Lennen henki elää Yunassa...

Otsikko sanoo: SPOILEREITA - FFX-2 läpimenneet! Miksi siis täällä täytyy käyttää noita spoiler laatikoita? Sanoohan se jo otsikkokin, että tänne on mahdotonta konkoilla vahingossa itseään spoilaamaan. En ymmärrä, en.

Kookasi
23.3.2004, 14:27:46
Alkujaan kirjoittanut astralberry
Tuntuu että vaikka kuinka tarkasti suorittaisi peliä läpi, tarina tulee jäämään silti todella lameksi. Selviääkö muka 100% pelissä Yunan ja Lenne yhteyden syy? Nyt se ainakin jäi tosiaankin epäselväksi, että miksi Lennen henki elää Yunassa...

Ei eeppinen teos, muttei myöskään lame missään nimessä.

Yunan ja Lennen yhteys on Songsteress dresspheressä, minkä selville saamiseen ei tarvitse puoliakaan maksimiprosenteista.

Berrycake
24.3.2004, 9:26:40
Yunan ja Lennen yhteys on Songsteress dresspheressä, minkä selville saamiseen ei tarvitse puoliakaan maksimiprosenteista.
Nyt kun sanoit tuon niin lamppu syttyi pääni päällä. Kas, niinpäs olikin. Mutta toisaalta: miksi se sitten ei samalla tavalla olisi voinut olla vaikkapa Rikkulla tai Painella yhtälailla se yhteys Lenneen, kerran yhteyden salaisuus piilee siinä spheressä? Meinaan, että hekin käyttävät samaa dressphereä songstressina ollessaan. Hmm...
(Tähän siis en oleta kenenkään osaavan vastata, pohdintaa tämä kieltämättä ainoastaan synnyttää) Hmm hmm...

Originally posted by pelagianne
nyt kuunnelkaa ihmiset mulla ainakin ainut joka neuvoi, niin se oli kyllä AURON!!!!!
Juu. Auronin olin minäkin vain kuulevinani...

Ogloppi
24.3.2004, 21:46:55
lopputeksteistä paljastuu, että siinä oli ainakin Braska,Auron,Jecht ja Seymor.. ja mä ainakin kuulin noi kaikki siinä, jos se niin tärkeetä on! ja eikös tästäkin asiasta tullu jo selviö aikaa sitten? :huh: (edit:siis siinä loppu taistelussa, epäselvyyden välttämiseksi)

Slinter
8.4.2004, 8:57:23
Vedin pelinläpi siinä loppu tappelussa puhui siinä puhui Auron ja Jecht ja braska sen tiedän että siinä ei ole ainakaan Seymor siitä olen aivan varma

Ogloppi
8.4.2004, 19:11:39
Vedin pelinläpi siinä loppu tappelussa puhui siinä puhui Auron ja Jecht ja braska sen tiedän että siinä ei ole ainakaan Seymor siitä olen aivan varma
Ei kuulu hyvin, mutta kyllä se siellä naureskelee, ainakin jos taistelut kestää tarpeeks kauan.. Jecht oli aika lohdullinen:"If you can't even beat the tail, forget the rest of it!" ;D

CyberMan
8.4.2004, 19:28:39

Viivyttele tappelua ja kuulet Seymourin.

Braska
10.4.2004, 8:40:47
Ah, kun näistä vaihtoehtoisista lopuista on ollut puhetta, selevennän mitä pitää tehdä jotta saa Happy Endingin:Mene Guadosalamiin Chapter kolmessa, sinne piilopaikkaan missä juttelua Logossin kanssa, se paikka mistä saa niitä spherejä: Gaol sphere, Ormi's sphere, Logos's sphere. Ja sitten Maechen ilmestyy siihen ja juttele sille ja anna sen kertoa sen tarina, äläkä häiritse sitä painamalla mitään nappulaa.
Sitten, kun olet Djosessa, ja Yuna tippuu sinne koloon, niin siellä ala rämpyttää X:ää sen jälkeen kun Yuna on sanonut: "I'm all alone". Sitten, rämpytä sitä niin kauan kunnes on kuulunut NELJÄ vihellystä.

Sitten, Vegnagunin tuhoamisen jälkeen, Yuna on Farplane Abyssissä (Siis se paikka missä on paljon kukkia ja vesiputouksia) niin rämpytä taas X:ää, mutta tällä kertaa vihellyksen kuuluu kuulua vain kerran. (En muista tarkkaan, mutta voithan varmuudeksi rämpyttää X:ää niin kauan että Fayth tulee esiin) Sitten Fayth tulee esiin ja kysyy sinulta kysymyksen. Vastaa "Yes" (Tai siis se myönteinen vastaus) ja sitten HAPPY ENDING!

Minä itse sain tämän lopun ensimmäisellä kerralla, ja nyt yritän mennä 100% läpi, mutta en aio katsoa Perfect Endingiä, koska sitten voi periaatteessa "valita" että kummanlopun haluaa. Happy Endingin vai Perfect. Ja sitten lopulta ei tiedä kumman haluaisi, niin sitten ei oikeastaan "tiedä" mikä pelin lopetus on. Joten minä nyt pysyn siinä että peli loppui niinkuin Happy Endingissä loppui. Piste.

CyberMan
10.4.2004, 8:48:27
Ah, kun näistä vaihtoehtoisista lopuista on ollut puhetta, selevennän mitä pitää tehdä jotta saa Happy Endingin:Mene Guadosalamiin Chapter kolmessa, sinne piilopaikkaan missä juttelua Logossin kanssa, se paikka mistä saa niitä spherejä: Gaol sphere, Ormi's sphere, Logos's sphere. Ja sitten Maechen ilmestyy siihen ja juttele sille ja anna sen kertoa sen tarina, äläkä häiritse sitä painamalla mitään nappulaa.
Sitten, kun olet Djosessa, ja Yuna tippuu sinne koloon, niin siellä ala rämpyttää X:ää sen jälkeen kun Yuna on sanonut: "I'm all alone". Sitten, rämpytä sitä niin kauan kunnes on kuulunut NELJÄ vihellystä.

Sitten, Vegnagunin tuhoamisen jälkeen, Yuna on Farplane Abyssissä (Siis se paikka missä on paljon kukkia ja vesiputouksia) niin rämpytä taas X:ää, mutta tällä kertaa vihellyksen kuuluu kuulua vain kerran. (En muista tarkkaan, mutta voithan varmuudeksi rämpyttää X:ää niin kauan että Fayth tulee esiin) Sitten Fayth tulee esiin ja kysyy sinulta kysymyksen. Vastaa "Yes" (Tai siis se myönteinen vastaus) ja sitten HAPPY ENDING!

Ja pitää myös saada Episode Complete Lucassa Chapter Viitosessa. JOS ON AMERIKKALAINEN VERSIO!

Ogloppi
10.4.2004, 11:08:38
mutta tällä kertaa vihellyksen kuuluu kuulua vain kerran. (En muista tarkkaan, mutta voithan varmuudeksi rämpyttää X:ää niin kauan että Fayth tulee esiin)[/Spoiler]

Vihellys pitää kuulua kaksi kertaa. Mutta yksi x:n painallus kai riitti. Faythin vaihtoehdot ovat
Yes
tai
It's better this way
---
Eikö muuten Perfect Endingin saa sillä tavoin, että ne tulisivat peräkkäin Normal Ending, Happy Ending ja Perfect Ending? Ainakin noin minä olin täältä jostain ymmärtävinäni.
(Nyt on koneessa jotain häikkää kun tuollaisia valintalaatikkoja on näyttö täynnä..)

Tiduz
10.4.2004, 12:36:07
Tiedoksi nyt vähän näistä eri endingeistä..

Jos saat Normal Endingin, näet sen. Jos saat Happy/Good Endingin, näet Normal & Happy Endingin. Jos taas saat 100% story completionin, näet Normal, Good & Perfect Endingit.

Toivottavasti tätä ei oltu vielä hirveän moneen kertaan sanottu. =/

Ogloppi
10.4.2004, 15:19:09
Yuna: Y!
Rikku: R!
Paine: ..we doing this? ™
Ei oltu sanottu kaitten ainakaan tarpeeksi monesti, sillä erinäiseen väärinkäsitykseen juuri tästä törmäsin vähän aiemmin tänään.
Ihmettelin vain tuota signuasi.. en halua viilata pilkkua tai mitään, mutta eikös se mene ennemminkin..

Yuna:Gimme an Y
Rikku:Gimme a R
Paine:Gimme a break

Vai olikos siinä tuollainenkin.. taisipa ollakin. Anteeksi (taas). :cry:

CyberMan
10.4.2004, 15:25:15
Ei oltu sanottu kaitten ainakaan tarpeeksi monesti, sillä erinäiseen väärinkäsitykseen juuri tästä törmäsin vähän aiemmin tänään.
Ihmettelin vain tuota signuasi.. en halua viilata pilkkua tai mitään, mutta eikös se mene ennemminkin..

Yuna:Gimme an Y
Rikku:Gimme a R
Paine:Gimme a break

Vai olikos siinä tuollainenkin.. taisipa ollakin. Anteeksi (taas). :cry:

Kyllä ne sanoo molemmilla tavoilla, kuin Tiduzen signussa ja kuin sinun sanomassasi, tappelin chocoboa ja kahta flannia vastaan kun ne sano noin.

Tiduz
11.4.2004, 16:56:23
Toi mun signu on joku kaverin oma väännös. Laitoin sen tohon, kun en muutakaan keksinyt. =/

Siis tollanen
Yuna: Gimme a Y!
Rikku: Gimme an R!
Paine: Gimme a break..

kyllä on.

Fantasy X
17.4.2004, 10:42:37
Niin miten sen happy endingin saa:
Kun tipuin Djosen reikään näpytin x:sää niin kauan että kuulin ne vihellykset. Sitten Chapter 3:sessa juttelin siellä Guadosalamissa sille Maechenille. Ja Vegnagunin jälkeen Fayth kysyy jotakin ja vastaan "Yes".
Mutta sitten tulee vain normal ending ja lopputekstit eikä happy endingiä!!! :prkl:
Olenko tehnyt jotain väärin vai mitä?!

CyberMan
17.4.2004, 12:44:36
Niin miten sen happy endingin saa:
Kun tipuin Djosen reikään näpytin x:sää niin kauan että kuulin ne vihellykset. Sitten Chapter 3:sessa juttelin siellä Guadosalamissa sille Maechenille. Ja Vegnagunin jälkeen Fayth kysyy jotakin ja vastaan "Yes".
Mutta sitten tulee vain normal ending ja lopputekstit eikä happy endingiä!!! :prkl:
Olenko tehnyt jotain väärin vai mitä?!

Sinun pitää myös saada episode complete lucassa chapter viitosessa.
Edit//: Unohdin että pitää myös saada besaidissa episode complete.

Olen saanut episode completen kummassakin.
O_o millä versiolla pelaat pal vai?

Edit: Hyvä että sait sen happyn nytten.

Fantasy X
17.4.2004, 13:14:06
Sinun pitää myös saada episode complete lucassa chapter viitosessa.
Edit//: Unohdin että pitää myös saada besaidissa episode complete.
Olen saanut episode completen kummassakin.

Edit//: No nyt sain Happy endingin! :D
En ollut odottanut lopputekstien päättymistä edellisellä kerralla joten sen takia en saanut happy endingiä viime kerralla.

Renuski
24.4.2004, 16:40:16
mitä te meinaatte sillä perfect endingillä? *vähän pihalla*
olen pelannut pelin 100% ja nähnyt ainakin ne normal/good endingit..

meinaako se sitä että se perfect ending on se peligrafiikka pälätys pätkä ihan lopussa..o.O?

CyberMan
24.4.2004, 16:43:11
mitä te meinaatte sillä perfect endingillä? *vähän pihalla*
olen pelannut pelin 100% ja nähnyt ainakin ne normal/good endingit..

meinaako se sitä että se perfect ending on se peligrafiikka pälätys pätkä ihan lopussa..o.O?

Perfect Ending on se jossa Tidus puhuu Yunalle Zanarkandissa ja Yuna tönäisee Tiduksen alas veteen jne. Eli jos sait tuon olet saanut perfect endingin.

Grove
6.5.2004, 14:28:36
Onko tuo Perfeckt Endingin hankkiminen sen arvoista että se kanttis tehä.

BlizzarD
22.5.2004, 13:21:20
Lyhyesti: On, jos multa kysytään. Ainakin mun mielestä.

Purity
29.5.2004, 22:31:01
Darkside

Riippuu kovasti siitä mitä pitää tärkeänä. Perfect endingissä näkee erilaista kuvamateriaalia, ja pääsee pilaamaan FFX:n hauskuuden kokonaan. Kyllä se näkemisen arvoinen saattaa olla, riippuu ihan mistä tyksii. Itse en pitänyt sitä näkemisen arvoisena, joten päätin spoilata itseni sen tapahtumilla muuten vaan. Pääsipäs tyhmästi tehdystä pelistä nopeammin eroon.

ZypherX
3.6.2004, 0:44:46

Mulla meni läpi kans about samoil prosenteil ja samal peliajal. Hahmot oli about 75 levelil. Jäin yhes vaihees pitkäks aikaa kehittää niit sinne thunderplainsin labyrintti mestaan ja sit ku jatkoin peliä ni se jo loppukin :(
Peli oli mielestäni turhan helppo, kun loppu bossi(t)kin meni about vaan perus attackii käyttämäl ja niit special dress spherejä (tjsp) en tainnu käyttää kertaakaa (patsi jossain perus tappelus ku olin just saanu uuden, ku piti nähä milt ne näyttää ;) )
Peli on nyt kaveril lainas, mut heti ku saan takas alotan sen uudestaa new game plussal :)

Grove
4.6.2004, 11:58:42
Mulla meni läpi kans about samoil prosenteil ja samal peliajal. Hahmot oli about 75 levelil. Jäin yhes vaihees pitkäks aikaa kehittää niit sinne thunderplainsin labyrintti mestaan ja sit ku jatkoin peliä ni se jo loppukin :(
Peli oli mielestäni turhan helppo, kun loppu bossi(t)kin meni about vaan perus attackii käyttämäl ja niit special dress spherejä (tjsp) en tainnu käyttää kertaakaa (patsi jossain perus tappelus ku olin just saanu uuden, ku piti nähä milt ne näyttää ;) )
Peli on nyt kaveril lainas, mut heti ku saan takas alotan sen uudestaa new game plussal :)

Siinä olet oikeassa että peli on liian helppo kuten myös on sen loppubossi. Minulla itsella meni ekalla kertaa 78% läpi ja aloitin New Game +:lla alusta ja nykyään peli on pelattu 91% läpi, muutta Via Infitoa en ole vielä mennyt. Minustakin Special Dress Spheret ovat yhtä tyhjän kanssa. En ole käyttänyt niitä muuten ollenkaan paitsi että olen katsonut millaisia ne ovat.... surkeita.

Leya
4.6.2004, 13:39:12
Minustakin Special Dress Spheret ovat yhtä tyhjän kanssa. En ole käyttänyt niitä muuten ollenkaan paitsi että olen katsonut millaisia ne ovat.... surkeita.

Hmph. No, se kyllä riippuu ihan henkilöstä, että mitä mieltä on näistä Special Dress Sphereistä. Omasta mielestäni hyvää kannattaa odottaa: eli kun niitä jaksaa treenata niin niistä tulee yllättävän hyviä tappoaseita. Ulkonäkö ei viittaa mitenkään siihen että miten ne toimii. Omissa peleissäni Special Dress Spheret ovat olleet hyvin tärkeissä rooleissa, kun on pitänyt tappaa pääpahikset, esim. Angara Mainyu tai joku sellainen hoitui todella nopeasti huippuun treenatuitten Special Dress Spherien ansiosta. Niin että kannattaisiko edes kokeilla treenata niitä huippuunsa? Vaikka ihan oma mielipiteesihän tuo on.

Itse vedin pelin läpi aikaa sitten 57% muistaakseni. Toinen kerta taisi hoitua 86% ja kolmas kerta menikin sitten jo 96%. Kolmannella läpipeluu kerralla minulla jäi kolme Hotspottia hoitelematta, joten kai minulla on vielä mahdollisuus saada täydet 100%. Mutta, kaikilla prosenteilla sain normal endingin. Mitä prosentti määrää vaaditaan Secret Endingiin? Kolmannella läpipeluu kerrallani en tehnyt niitä vihellys juttuja, mutta silti sain Happy Endingin. Faythkaan ei tullut mitään kyselemään. Painoin vain kerran äksää kun ne palailivat sinne Airshipille. Vai onko Happy Ending se jossa Yuna katselee Farplane Abyssillä ympärilleen ja kuulee kaksi tai kolme vihellystä ja sitten Tidus ilmestyy haamuna Yunan taakse ja halaa häntä ja Yuna höpisee siinä jotain sydämestään ja siitä että Tiduksella on aina siellä paikka jne...?

Kaikki päävastukset ja myös jotkin muut vastustajat olivat yllättävän helppoja. Kaipaamaani vastusta sain kuitenkin Bevellen Via Infinitosta, joka on vieläkin kesken, kun jäin 61 kerrokseen.Minua vain alkoi kyllästyttää, kun samoja kerroksia tuli ja meni ja aina välillä jumiinnuin väliboseihin. Olen kuitenkin selvinnyt niistä jotenkuten.
Pelin päävastus oli vähän liiankin helppo, kun käytti Yunan Special Dress Sphereä ja siitä Great Whirliä. Ei tarvinnut kauaa pelata kun se jo olikin ohi. Ja New Game Plus on tosi hyvä keksintö, samoin kuin on monta eri loppua. Seuraavaksi aionkin tsekata Bad Endingin. ^^

Somael
5.6.2004, 17:55:04
Pistän kokonaan spoileriks etten puhu mitään ohi suun.

Menin sen joku kuukausi sitten lävitse, ja tyypit olivat n. 60 levelisiä. Vegnagun hoitui, mutta sitäkin vaikeampi oli aiemmin tullut aavikkohirviö bikanelissa. En aloittanut new game +, koska minulla ei vielä ole kaikkia dresspherejä, ja se on ärsyttävää kun esim. jotain garment gridiä on kaksi tjt.

ijikemushi
7.6.2004, 23:16:06
Pakko on tulla tänne sanomaan että peli oli liian helppo ja toisella peli kerralla löysin Cat Nipin. Nyt olen voittamton... jos Trema jätetään pois laskuista. :eh: No vähän leveliä lisää niin Trema saa kokea YRP:n voiman!

Lady Baralai
23.6.2004, 10:36:14
Juu...Tremassa on tosiaan melkonen papparainen nuijittavaks. Tuskaa tuottaa enemmän kuin laki sallii...kun siitä ultimasta pysyis hengissä ni kaikki olis hyvin. No, ehkä tosiaan vähä liian helppo peli noin niinku vaan läpimentäväks, parissa hassussa päivässä menee kun oikeen yrittää. Mutta TÄYDELLISESTI jos haluaa mennä läpi, ni siinä on jo haastetta. Tällä hetkellä mulla on 92%, mut luulisin kyl tietäväni mistä loputki saa kaavittua kasaan... Pelin juonesta sanoisin, et se on melko sekava jos ei yhtään seikkaile sivupoluilla, nimittäin jää monta varsin valaisevaa juttua näkemättä...ja silleen.

Braska
28.6.2004, 18:28:36
Juups, pelin olen saanut läpi jo kauan aikaa sitten, mutta vasta nyt postaan tämän viestin. Ja spoilereita luvassa.

Minä olin vähän pettynyt peliin, peli ei tuntunut enää kunnon roolipeliltä kun tyyliin "Tee tehtävät ja pääset eteenpäin." ei oikein sovi roolipeliin, vaan mennään eteenpäin ja kaikkea sattuu matkan varrella. Ja myös juoni oli vähän niin ja näin, tekee vain tehtäviä, ja kun loppukaan minusta ei ollut hyvä, oikeastaan se meni kuten jo aikaisemmin suunniteltiin, ei mitään erikoista tapahtunut. Ja hyi hyi, ei saisi tehdä vaihtoehtoisia loppuratkaisuja. Tyhmää kun jos pelaa pelin uudestaan läpi, saakin eri lopun ja saa päättää kumman "haluaa". Ja kun sekin sanotaan takakannessa, että on vaihtoehtoisia loppuratkaisuja.

Myöskään pelin juonessa ei tapahtunut paljoa yllättäviä käänteitä. Musiikit eivät olleet minusta hyviä, ei tullut sellaisia tunteita kuin X:ssä. Minä en ihastunut Real Emotioniin enkä 1000 Wordsiin. En oikein osaa sanoa mitään niistä.

Taistelu systeemi oli ihan kiva, mutta oli tyhmää kun monia hyökkäyksiä joutui odottamaan kauan. Minusta myös useimmat Dress Spheret olivat aika rumia. Oli varsin ärsyttävää katsoa myös kun pelin paras Dress Sphere, Mascot, oli joku karnevaali asu, niin se oli minusta aika inhottava silmään.

Blitzball ei ollut enää tässä osassa kiva, ei saanut itse mitään kontrollia pelaajiin, ja minusta X:n Blitzball oli parempi. Sitten pelin vaikein vastus Trema ei ollut minusta edes vaikea, minä voitin sen noin 0-9 minuutissa. =) Oli ärsyttävää kun oli saanut kulkea sata kerrosta (Missä ei Charm Bangle edes toiminut) joissa oli vihollisia ja kun pääsee sadanteen kerrokseen pelin 'vaikein' vihollinen onkin helppo. Tietty jos ei käytä Tremassa Cat Nipiä se on todella vaikea ja pitkä taistelu...

En oikein pitänyt pelistä. Roolipeleistä ei saisi tehdä jatko-osia. Pilaa pelin.

P.S. Pääsin pelin toisella kerralla 99% läpi joten olen aika hyvin perillä kaikista sivu-juonista, mutta pitää tunnustaa että sillä toisella kerralla käytin opasta. Ja 99% sen takia että en tajunnut tehdä Gunner's Gauntlettia.

Edit//Sain muuten happyn ensimmäisella kerralla ja en halunnut mennä tokaa kertaa läpi, vaan jätin sen siihen juuri kun olen tehnyt kaiken (Paitsi Gauntletin) ja pitäisi mennä lopparia vastaan.

Aerthos
28.6.2004, 19:39:15
Noniin... Nyt olen pelannut pelin kaksi kertaa lävitse...
Ensimmäisellä kerralla sain Normal Endingin... Toisella sen Happy Endingin.
Petyin kyllä tuohon "loppudemoon", missä Baralai, Gippal ja Nooj siinä jotain hörisevät. Olisi saanut olla hieno, mielenkiintoinen, ja pitkä demo. Mielestäni tuo demo oli aivan turha. :(
Happy Endingistä pidin :) Olin erittäin iloinen, että Tidus palasi. Melkein pari kyyneltä pääsi. Oli hienoa nähdä :love: Tidus :love: ja :love: Yuna :love: halailemassa, taas.

PS. 1000 Words -konsertti oli hyvä :lovetus:

cRaZy Al BhEd
29.6.2004, 15:53:58
Nyt vasta jaksan kirjoitella tänne... Peli on pelattu läpi normal- ja good endingillä. Totta puhuakseni odotin parempaa loppudemoista. Ensin hemmot Gippal, Baralai ja Nooj hölöttää jotain tyhmää (oli tosin kiva nähdä heidätkin FMV:llä vaihteeksi) ja sit Yuna ja Tidus halailee Besaid Beachilla. Loppu oli hiukan vetinen, lössähtänyt, tyyliin 'johan sä tulit takas'. Paljon kympin loppua huonompi. Jotain tyyliin 'jee, kaikki on hauskaa...'
Kokonaisuudessaan peli on ihan pelattava, hahmojenkehitys ei ole niin rasittavaa kuin kympissä eikä capturaamisen tyylistä inhottavaa ajanvietettä ollut keksitty pelaajien kiusaksi. Bossit oli ärsyttävän helppoja, etenkin Vegnagun, josta nyt kuitenkin sanottiin sen olevan voittamaton ja kauhian pelottava. Peli on jotenkin 'modernimpi' kuin kymppi musiikkeineen ja uusine taistelutyyleineen kaikkineen. FMV:tä käytettiin ärsyttävän vähän. Dresspheret oli ihan hyvä keksintö, mutta jotekin tuntui, kuin aina vaihtaessa asua hahmoa peittävä kangas olis vähentyny...
Tarina oli huonompi kuin kympissä. Kaikki lähti siitä, että Yuna näki spheren Shuinista, jota luuli Tidukseksi. Shuin olikin sitten pääpahis ja kaikkee, mutta Tiduksen rooli ei istunu sujuvasti peliin. Yhtäkkiä se hyppelee farplanella viheltelemässä ja lopussa uiskentelee Besaidissa kuin ei olis koskaan ollu pois. Voihan olla, että perfect endingissä selitetään enemmän, mutta peli on lievä pettymys, jos sitä ei pääse sadalla prosentilla läpi.

Aerthos
29.6.2004, 16:22:59
Anteeksi, että kysyn, mutta huomasin että tuossa parissa aiemmassa vastauksessa puhuttiin jotain 'Tremasta'.
Kuka/mikä tämä Trema on?
Jos se on jokin boss, missä pääsee vastaan?

Gizamaluke
30.6.2004, 19:38:43
Anteeksi, että kysyn, mutta huomasin että tuossa parissa aiemmassa vastauksessa puhuttiin jotain 'Tremasta'.
Kuka/mikä tämä Trema on?
Jos se on jokin boss, missä pääsee vastaan?

Trema piileskelee Bevellessä, Via Infinito-nimisen 100-kerroksisen tyrmän syövereissä. Pelin hankalin vastus, HP:tä 999999, Defence, Strength, Magic ja Magic Defence 255.

Että näin mukava kaveri. :D

daliah
1.7.2004, 14:00:13
Itse menin sen myös aika helposti läpi. Peli on itseasiassa todella helppo jos ei halua vetää 100% läpi tai ei osaa. Itse vedin 72% läpi ensimmäisellä kerralla. Ainoa mitä jouduin miettimään oli se että miten Vegnagunin luokse pääsee. En nimittäin saanut voitettua sitä oliota joka on siinä, sittenpä keksin sen musiikki jutun ja menin sen avulla ohitse. Vegnagun oli kyllä ihan älyttömän helppo. Toisaalta Paine oli 99 levelinen ja Rikku ja Yuna suunnilleen samat. Ehkä vähän huonommat. Vegnagun kuoli jo ennen kuin olin edes ehtinyt aloittaa taistelua kunnolla, ja sitten pyörivätkin jo lopputekstit demon jälkeen (normal ending) Ei peli ollut huono. Itseasiassa pidin siitä erittäin paljon. Olen pelannut vain X ja X-2 Final Fantasyja, ja tykkäsin X-2 siitä että siinä pystyi menemään lähes aina minne halusi ja hoitaa tehtävät haluamassaan järjestyksessa. Ja dressspheret olivat loistava keksintö. Olen tosin aikeissa ostaa FF7 koska sitä on kehuttu erittäin paljon. Katsotaan pidänkö siitä sitten enemmän.

Darkoth Windark
4.7.2004, 18:25:53
Eniten pidin koko pelistä lopusta, toisinsanoen farplanessa olosta. Se oli jotenkin tosi siistiä, kun kattoo vegnagunia (pikkuveljeni sanoi, että se näyttää ihan hyttyseltä) ja Shuiyin soittaa taustalla. new game plus on hyvä juttu, olisin toivonut sitä final fantasy kymppiin. :(

edit:
Hoidin vegnagunin (ja muut loppupuolen bosseista) spesiaal dressphereillä, Vegnagunin pelkällä machina mawilla. :P En vaivautunut kouluttamaan likkoja paljoo oli lopussa viiskyt levelisiä. Läpimenon jälkeen mukaan tarttui täydellinen läpiipeluuopas, joten kysykää mun X-2 aiheisesta ketjusta

Liquid
21.7.2004, 13:18:18
Voihan olla, että perfect endingissä selitetään enemmän, mutta peli on lievä pettymys, jos sitä ei pääse sadalla prosentilla läpi.

Koko peli on kyllä pettymys vaikka saisikin perfect endingin. Ite tein hirveän työn... 140h pelaamista ja sain pelkän pienen ja onnettoman videopätkän Zanarkandista. Ei tosiaan ole sen arvoista.

Amira
31.7.2004, 5:31:02
Teksti sisältää SPOILEREITA, varokaa varokaa.

Olen vetänyt pelin muutaman kerran läpi, prosentit on siinä jossain 97. Mitäköhän on jäänyt välistä? No, kuitenkaan itse en yhtään pitänyt tuosta juonesta. Joku heppu ilmestyy ja aikoo tuhota maailman ja Yuna näkee sitten velvollisuudekseen saada kyseisen hepun yhteen kauan erossa olleesta rakkaudestaan, Lennestä. Sitten siinä lopussa Tiduksen voi saada takaisin jos puhuu vanhalle ukolle ja näkee hänet pari kertaa, missä on se upea juoni joka FFX:ää pyöritti? Eivät viitsineet keksiä edes kunnon ideaa miksi Tidus nyt yhtäkkiä kahden vuoden päästä palaisi, tiedän kyllä että Fayth mainitsi kympissä Tiduksen olevan "Enemmän kuin pelkkä uni", mutta tuo nyt ei ole vain riittävästi. Olen pettynyt :cry: Älkää ymmärtäkö väärin, pidän todella tuosta pelistä, mutta juoni on aivan eri asia. Loppuvastuksetkin ovat menneet ala mäkeen, menivät jo kympissä kun viimeisessä taistelussa ei voinut edes hävitä. Mutta nyt FFx-2:n viimeinen vastus oli vielä helpompi. Shyuinkin on kuin suora Tidus kopio, sattuukohan heillä olemaan jopa samat ääninäyttelijät? Näin muistaisin. Taistelusysteemistä pidän :) Lopussakin voisi olla vähän enemmän Shyuinista ja Lennestä, heidän takiaanhan koko juttu mentiin läpi, mutta sitten heidät nähdään vainhalaamassa toisiaan lopussa.

Mitä mieltä te olette tuosta juonesta? Minusta tuo on aivan erillainen kuin muut FF't joihin todella paneuduttiin ja niissä oli kunnon tarina.

Purity
31.7.2004, 17:17:38
Joo otsikoissa varoitetaan spoilereista, joten en niitä ala merkkailemaan. Peli on vedetty läpi sataprosenttisesti, joten oma on vikanne jos menette siitä perfect endingistä itseänne spoilaamaan.

Amira

Eivät viitsineet keksiä edes kunnon ideaa miksi Tidus nyt yhtäkkiä kahden vuoden päästä palaisi, tiedän kyllä että Fayth mainitsi kympissä Tiduksen olevan "Enemmän kuin pelkkä uni", mutta tuo nyt ei ole vain riittävästi.

En ole perillä mitä kaikkea näkee milläkin suoritusprosenteilla, mutta omassa pelissäni Tidus ainakin kertoi teoriastaan, jonka mukaan Faythit kokosivat hänen ajatuksensa/muistonsa ja näin Tidus onnistui palamaamaan. Onnellinen pariskunta ei tainnut päästä varmuuteen siitä katoaisiko Tidus, vaikka näin ei ainakaan lopun aikana tapahtunut.
Tidushan oli uni, joten itseäni mietitytti vähän miten joltain unelta voi jäädä ajatuksia taihi muistoja koottavaksi. Mutta toisaalta kyllähän Jechtkin siellä Farplanella tuntui viihtyvän, joten kaipa tämä on sitä "enemmän kuin uni" hommaa.

Shyuinkin on kuin suora Tidus kopio, sattuukohan heillä olemaan jopa samat ääninäyttelijät?
Ääninäyttelijä on sama.

Itse vetäisin Tidus = Shuyin teorian suurinpiirtein heti kun kuulin Shuyinin eläneen ~1000 vuotta sitten Zanarkandissa. Kun pelin läpipelattuani uskaltauduin viimein tutkimaan FFX-2 alueita netissä (vältin niitä, jotten saisi itseäni spoilatuksi, vaikka sainpahan kuitenkin) huomasin että monet muutkin ovat päätelleet samoin. Joten se on enemmänkin niin, että Tidus on kopio Shuyinista. Zanarkandin tuhouduttua sellaiset tuhat vuotta sitten luotiin uni-Zanarkand, ja siitä pirun monta vuotta eteenpäin syntyi uni-Shuyin (Tidus). Muistot tietysti muuttuvat vuosisatojen aikana, josta johtuvat pienet erot näiden kahden miehen välillä.
Tietenkään tämä ei varmaa tietoa ole, minä uskon kuitenkin näin.

Niin, ja ei FFVII:n lopputaistelussa voinut hävitä sen enempää kuin FFX:n. Ihmiset vain tyksivät valittaa X:n loparista, kun siinä tämä taisteluruudussa käytävä kohtaus (aivan, ei taistelu, vaan kohtaus) oli pidempi.

---

Jos nyt jotain omaa kommenttia yrittäisin sanoa tähän myös, ettei mene ihan pelkäksi lainailuksi. Pelin tosiaan muutama päivä sitten läpäisin sataprosenttisesti, aikamittari näytti sellaista 75 tuntia. Peli on ihan ok ajankulutusta mielestäni, jos on tylsistynyt eikä ole muutakaan tekemistä. Pitänyt en kuitenkaan lainkaan. Ärsytti näiden videoiden vähyys. Jaksoivat monta kertaa näyttää sitä Lennen ja Shuyinin kuolemaa, eivätkä sitten oikeastaan paljoa muuta kahden konsertin lisäksi. Tyksin Den of Woen piilovideosta ehkä eniten, tosin luultavasti lähinnä siksi että se on piilovideo (ja sehän oli taas tätä toistoa, jonka aikana ei voinut kuin ajatella että taasko tämä näytetään.. niin miksi minä pidin siitä videosta eniten? en minäkään tiedä). Odotin tosin siltäkin paikalta vähän enemmän.

En yleensä sorru taisteluiden mollaamiseen, mutta Tremasta on pari sanaa sanottava. Juonitaisteluiden kuuluukin mielestäni olla helpohkoja, mutta Trema - pelin vaikein vastus? Eihän se edes lyönyt lujaa. Protectia kun heitti, niin iskut veivät hiparia muutaman satasen. En tiedä olisivatko taiat tehneet sitten enempää vahinkoa, minä imin siltä heti aluksi MP:t pois. Taistelu kesti noin seitsemän trigger happyn verran, jonka aikana en kertaakaan tainnut pelätä kuolevani. Ihan ok, mutta kun osa aikaisemmista Via Infiniton bosseista, ja jopa monet satunnaistaisteluista siinä paikassa olivat vaikeampia.

En keksi edes yrittämällä enempää sanottavaa. Peli ei jättänyt minua ajattelemaan, kuten monet sarjan aikaisemmat osat. Kyllähän tuota pelasi, mut Spyro on kivempi.

Amira
1.8.2004, 7:15:51
Ääninäyttelijä on sama.

Itse vetäisin Tidus = Shuyin teorian suurinpiirtein heti kun kuulin Shuyinin eläneen ~1000 vuotta sitten Zanarkandissa. Kun pelin läpipelattuani uskaltauduin viimein tutkimaan FFX-2 alueita netissä (vältin niitä, jotten saisi itseäni spoilatuksi, vaikka sainpahan kuitenkin) huomasin että monet muutkin ovat päätelleet samoin. Joten se on enemmänkin niin, että Tidus on kopio Shuyinista. Zanarkandin tuhouduttua sellaiset tuhat vuotta sitten luotiin uni-Zanarkand, ja siitä pirun monta vuotta eteenpäin syntyi uni-Shuyin (Tidus). Muistot tietysti muuttuvat vuosisatojen aikana, josta johtuvat pienet erot näiden kahden miehen välillä.
Tietenkään tämä ei varmaa tietoa ole, minä uskon kuitenkin näin.

Tuo on aika kiinnostava teoria, mutta puhuin enemmänkin siitä kuinka Squaresoft on tehnyt FFX-2;n FFX:n jälkeen. Kuin suora kopio Tiduksesta ilman kunnon juonta, en tosin ole vetänyt 100%lla peliä läpi, joten en ole nähnyt sitä Speciaali juttua Yunasta ja Tiduksesta Zanarkandissa. Yksi aukko löytyi tarinastasi, Shuyin eli 1000 vuotta sitten Zanarkandissa ja Tidus matkusti Sinillä 1000 vuotta tulevaisuuteen. Kuinka Shuyin on voinut elää ennen Tidusta?

Ymmärrän että tuo tietosi ei ole varmaa, enkä odota sinun perustelevan tuota mitenkään. Senkun sanoin mielipiteeni :)

Niin, ja ei FFVII:n lopputaistelussa voinut hävitä sen enempää kuin FFX:n. Ihmiset vain tyksivät valittaa X:n loparista, kun siinä tämä taisteluruudussa käytävä kohtaus (aivan, ei taistelu, vaan kohtaus) oli pidempi.
Niimpä kai, onneksi pelistä löytyy kuitenkin haastavampiakin vastuksia.

Aivan, Spyrot ruuls! x)

Purity
1.8.2004, 7:41:52
Amira

Yksi aukko löytyi tarinastasi, Shuyin eli 1000 vuotta sitten Zanarkandissa ja Tidus matkusti Sinillä 1000 vuotta tulevaisuuteen. Kuinka Shuyin on voinut elää ennen Tidusta?
Tidus ei missään välissä matkustanut ajassa, näin vain uskotellaan pelaajalle FFX:n alussa.

Zanarkandhan tuhoutui sen 1000 vuotta sitten. Tämän jälkeen Faythit loivat uni-Zanarkandin, jossa mm. Tidus ja Jecht elivät. Molemmat herrat pääsivät sitten tuosta unesta todelliseen maailmaan (Spiraan) myöhemmin. Sinillä ei ollut kykyä matkustaa ajassa.

Duke Spudley
1.8.2004, 13:18:38
Itelläni on Kaikki hahmot lvl 99

Tulee tosi helposti exp siit via infiniton toka vikast possist, tosi helppo ja nopee tappelu. ja hyvin exp.

kaikista vaikein vihollinen oli varmaanki

Ei sitä ollu, kaikki oli iha sika iisejä (vaikka tässä voisi ottaa huomioon että olisi kyllä aika vaikeita varmaanki ilman cat nippiä) mitä ilman en ole viel kokeillut niitä

Itellä nyt toine kerta pelist menny, 91%.

Laitoin nyt nuo spoilerit ku itelläkin aina tapana jostain syystä mennä lukemaan näitä vaikka en olisi pelannut läpi, saat sitten omistaisi peliä ollenkaan.

Amira
2.8.2004, 6:43:59
Tidus ei missään välissä matkustanut ajassa, näin vain uskotellaan pelaajalle FFX:n alussa.

Zanarkandhan tuhoutui sen 1000 vuotta sitten. Tämän jälkeen Faythit loivat uni-Zanarkandin, jossa mm. Tidus ja Jecht elivät. Molemmat herrat pääsivät sitten tuosta unesta todelliseen maailmaan (Spiraan) myöhemmin. Sinillä ei ollut kykyä matkustaa ajassa.
Okei, tossa on jo järkeä. Ei tää silti muuta mun käsitystä siitä, että FFX-2 on tylsä rahastus keino, jossa ei ole kunnon juonta. :(

Arthor
9.8.2004, 12:10:35
oon kyllästyny siihen peliin :prkl: .eikö siihen että saa chapter 3 lady luckin oo mitään helpotusta en pääse millään sitä gull vingsien poikaa läpi ja chapter 5 se on taas mahdottomuus.onko peli tuottanut muille samankailtaista tuskaa =)

Shin
10.8.2004, 16:40:06
Minusta tuo on aivan erillainen kuin muut FF't joihin todella paneuduttiin...

Ääh, kamoon, FFfinin väki, ei se FFX-2 voinut nyt niin saastainen p*skaläjä olla. Mitä tarkoitat tuolla tekstillä? Luuletko tosiaan, että Square ei todella panostanut tuohon peliin? Kyllä se Square siihen paneutui, mutta kokeili vain erilaista tyyliä. Mutta monien mielestä Square epäonnistui, minusta ei. Minä itseasiassa pidin FFX-2:sta.

Arthor
13.8.2004, 13:51:10
olen pelannut kerran pelin läpi mutten löytänyt mitään kuin Via Infinito.missä päin peli se mahtaa sijaita olis kiva tietää ja spere breakista tietoa plz.ku menin läpi niin naiseni olivat paine 89 rikku 88 ja yuna 87.kaikki mutt jobit paitsi lady luck ja mascot.mitenkä muuten ne odotus ajat pois käytöstä itemit toimii?kun pistän ne käyttöön niin ajoille ei tapahdu mitään.olisiko kellään kuvaa siitä X-2 vaikeimmasta bossista haluaisin nähä :) .tarvitsen apua myös spere breakissa kun en pääse shirnaa läpi millään.olisiko kellään suomen kielistä läpäriä koneella.TARVITSEN JELPPIÄ X-2:sessa
-FROG-

Jim Alastor
17.8.2004, 12:25:41
No ei se niin kauhean hyvä peli ollutkaan vaikka sitä tulikin odotettua kokonaiset kaksi vuotta ja silti tuntuu ettei mitään tapahtunut...Tosin pidin alusta kun Riku ja Paine oli menossa sinne lavalle("Yuna" vetää pleibäkkiä Riku ja Paine eliminoivat vartiat ja lähtevät sitten leijjumaan laudalla...Tyylikästä)mut sitten kun ne meni sinne lavalle huomasin ettei krafikka ollutkaan mitään huippu luokkaa mutta ei se minua vielä lannistanut.Vasta lopussa tajusin ettei sen läpi vetäminen ollutkaan niin palkitsevaaKyllä se alku peräinen oli parempi...

Olba
10.10.2004, 11:59:35
Muuten eihän shujin ja se muija kuole siinä yhdessä videossa, tai ei ainakaan kait, kun shujin liikuttaa kättään, ja siltä tytöltä tulee kyynel silmästä.

Ceassa
10.10.2004, 12:17:51
Olban spoileriin,

Mielestäni Lenne kuoli siihen paikkaan heti, mutta Shuyin ei. Hänet vangittiin ja tuolta vankilasta on kuvattu myös se sphere, josta koko pelin tapahtumat saavat alkunsa. Siinähän Shuyin huutelee tahtovansa vapaaksi ja haluavansa nähdä "hänet", summonerin, jonka hän oli yrittänyt pelastaa yms. Yuna luulee että spheren mieshenkilö on Tidus ja puhuu hänestä, mutta se onkin Shuyin joka huutelee Lennen perään. Lennehän oli myös summoneri. Shuyin ei ilmeisesti tuonne vankilaan joutuessaan vielä tiedä Lennen kuolleen, ja jää haikailemaan hänen peräänsä, kunnes sitten käsittääkseni ennen pitkää itsekin heittää veivinsä, ilmeisesti siellä vankilassa. Tätä ei mielestäni pelissä erityisemmin selitetty, tai sitten muistini vaan pätkii pahimman kerran. Jotenkin noin se kuitenkin meni. :)

Olba
10.10.2004, 12:32:25
Olban spoileriin,

Mielestäni Lenne kuoli siihen paikkaan heti, mutta Shuyin ei. Hänet vangittiin ja tuolta vankilasta on kuvattu myös se sphere, josta koko pelin tapahtumat saavat alkunsa. Siinähän Shuyin huutelee tahtovansa vapaaksi ja haluavansa nähdä "hänet", summonerin, jonka hän oli yrittänyt pelastaa yms. Yuna luulee että spheren mieshenkilö on Tidus ja puhuu hänestä, mutta se onkin Shuyin joka huutelee Lennen perään. Lennehän oli myös summoneri. Shuyin ei ilmeisesti tuonne vankilaan joutuessaan vielä tiedä Lennen kuolleen, ja jää haikailemaan hänen peräänsä, kunnes sitten käsittääkseni ennen pitkää itsekin heittää veivinsä, ilmeisesti siellä vankilassa. Tätä ei mielestäni pelissä erityisemmin selitetty, tai sitten muistini vaan pätkii pahimman kerran. Jotenkin noin se kuitenkin meni. :)

Mutta eikös pelin ns. "maailmanpelastus" perustu siihen, että Shuyin saa tietää että Lenne on kuollut, ja aikoo tuhota maailman, koska maailma on yhä pelkkää sotimista ja tappelua. Ja Shuyinhan luulee siinä yhdessä videossa Yunaa Lenneksi, koska Yunalla on Lennen vaatteet. Ja Lenne tosiaankin oli summoner. Lennehän oli osa sitä suurta sotaa, jonka seurauksena summonerit loi sen Tiduksen Zanarkandin, eikö? Ja Shuyinhan meinasi käyttää tuon sodan lopettamiseen Vegnagunia, kuten videoista saa selville. Ja eikös niitä ammuttu, koska ne ois samalla tuhonnut koko maailman, tai jotain vastaavaa?

Ceassa
10.10.2004, 13:28:10
Lenne oli yksi niistä Zanarkandin summonereista, jotka olivat etulinjassa lähdössä taisteluun Bevelleä vastaan tuolloin 1000 vuotta sitten. Shuyin pelkäsi Lennen puolesta ja yritti keksiä keinon jolla pelastaa hänet, ja tuolloin hän jotain kautta kuuli Vegnagunin olemassaolosta. Hän aikoi käyttää Vegnagunia, ja kuten hän sen yhden sphere-videon aikana toteaa tuolle tappokoneelle, "You know, you're all I can count on to save Lenne". Sitten esim. tuon 1000 Words -videon aikaan näemme että hän on valmiina laukaisemaan Vegnagunin, kunnes Lenne ilmestyy jostain paikalle estämään häntä. Shuyin rientää Lennen luokse, Bevellen vartijat juoksevat paikalle ja ampuvat nämä. Lenne kuolee heti, Shuyin viedään vankilaan jossa tämä myöhemmin kuolee.

Tuossa siis pähkinänkuoressa tapahtumat tuolloin 1000 vuotta sitten. "Nykyhetken" tapahtumat, nuo Shuyiniin liittyvät siis, alkoivat kun Shuyin oli 1000 vuotta hautonut vihaansa ja hänen sydämensä ei saanut rauhaa ja plah plah plah. Ilmeisesti se meni jotenkin niin, että hänen vihansa oli niin vahvaa että pyrefliet reagoivat hänen ajatuksiinsa ja loivat hänestä tuollaisen varjon. Jos olet pelannut peliä tarpeeksi, tiedät että Shuyin (tai oikeastaan vain se hänen sielunsa, varjonsa, mikä nyt onkaan) oli siellä Den of Woessa, kunnes Crimson Squad sähläsi siellä pari vuotta ennen X-2:sta ja Shuyin kaiketi pääsi tuolloin vapaaksi. Hän otti haltuunsa ensin Noojin ruumiin, ja ennen pitkää siirtyi Baralain ruumiiseen, jonka avulla pääsi entistä lähemmäs Vegnagunia ja uhkaamaan Spiraa.

Minulle on vielä vähän epäselvää se, että tajusiko Shuyin oikein missään vaiheessa että Lenne oli kuollut - tai siis, motivoiko nimenomaan tuo Lennen kaipaus häntä tekemään tuon mitä hän yritti tehdä. Hänhän tosiaan luuli Yunaa Lenneksi silloin Farplanessa, mutta pelin lopussa hän ei enää mennytkään halpaan vaan huomasi heti että kyseessä olikin vain Yuna pukeutuneena songstressiin. Kuitenkin hän sai rauhan vasta kun pääsi jälleen Lennen luo.

Qactuar
27.10.2004, 16:42:46
Vika vastus on easy Cat Nipillä. Varsinkin kun on jollakin ukolla Trigger Happy lv.3 taito. Se on semmonen et ku se ampuu 13 kertaa niin jokaisesta panoksesta vihollinen menettää 9999 eli 13 kertaa 9999.

Tuulistukka
28.10.2004, 13:35:16
olen pelannut kerran pelin läpi mutten löytänyt mitään kuin Via Infinito.missä päin peli se mahtaa sijaita olis kiva tietää

Bevelle Undergroundissahan se. Käytävätolkulla puuduttavia pikkumättöjä ja kaupanpäällisiksi aika kimurantteja isompia vastuksia.

Pelin lopussa prosentit oli vaan 53. Bikanelin kaktuspuistoa yritin muutaman kerran, mutta jäi se enormous fiend selvittämättä, oli sen verran hankala. Täytynee aloittaa New Game Plus tässä, kunhan ehtii. Peli osoittautui kökön alkuvaikutelman jälkeen ihan kiinnostavaksi.

Tuulistukka
2.11.2004, 14:09:34
Nyt on uusinta meneillään. Go, Gullwings! ;D

Sitten yleisempi arvio pelistä: Aluksi peli vaikutti tosi kököltä. Yunan uusi look ärsytti, samoin kaikki yleinen kohellus. Vastukset eivät vaikuttaneet mitenkään vakavasti otettavilta ensi alkuun.

No, sittemmin olen ihastunut peliin. Kaikkeen tottuu. Lisäksi pelissä on loppujen lopuksi enemmän hyvää kuin huonoa. Koko Gullwings-poppoo on hurmaavan hauska tiimi, Brother ja Buddy pistävät aina naurattamaan. Painessa puolestaan on vaan sitä jotakin, tuollaiset hahmot ovat jostain syystä aina suosikkejani. Aluksi peli viehätti lähinnä siksi, että oli jotenkin tosi "nostalgista" käydä FFX:n tapahtumapaikoilla ja tavata vanhoja tuttuja. Lulu tosin oli kadottanut parhaan särmänsä... sitä se äitiys teettää. :shy: Jossain vaiheessa tapahtumat sitten imaisivat mukaansa. Täytyy vielä sanoa, että Nooj, Baralai ja Gippal iskivät minuun ihan täysillä. Wou, miten karismaattinen kolmikko.

Keepa
5.11.2004, 2:52:37
Liittyy FF-X2 international last missioniin
Trema, last missionissa saa varmaan muitakin porukkaan

Jonkka
26.11.2004, 17:09:20
Siis Tidus on uni... Minua vähän ärsytti kun Tidus X puhui menneisyydestä aina 10 vuotta sitten, vaikka siitä oli kulunut yli tuhat vuotta (viittaan nyt Besaid-Kilika kohtaus laivalla).

Dorianthem
5.12.2004, 16:24:42
Kyllä oli turhan helppo tuo peli. Itse vedin sen läpi 26 levelisillä akoilla. Käytin vain Rikkun special dress sphereä. Vaikein vastus mulle oli nuo Magus sisterssit. Tai no ne on tällä hetkellä vaikeimmat, mitä olen kohdannut.

olen pelannut kerran pelin läpi mutten löytänyt mitään kuin Via Infinito.missä päin peli se mahtaa sijaita olis kiva tietää ja spere breakista tietoa plz.ku menin läpi niin naiseni olivat paine 89 rikku 88 ja yuna 87.kaikki mutt jobit paitsi lady luck ja mascot.mitenkä muuten ne odotus ajat pois käytöstä itemit toimii?kun pistän ne käyttöön niin ajoille ei tapahdu mitään.olisiko kellään kuvaa siitä X-2 vaikeimmasta bossista haluaisin nähä :) .tarvitsen apua myös spere breakissa kun en pääse shirnaa läpi millään.olisiko kellään suomen kielistä läpäriä koneella.TARVITSEN JELPPIÄ X-2:sessa
-FROG-

Ole viisas ja käy ensimäisenä osoitteessa www.ffx2.com Sieltä löydät tärkeimmät tiedot. Siellä on läpipeluuopas ja kuvia LÄHES KAIKESTA.

viksu91
3.1.2005, 13:55:49
en tiedä kuuluuko tää kysymys tähän foorumiin mutta haluaisin tietää että onko episode completellä ja episode concludella mitään eroa?!?

Cait Shit
7.1.2005, 15:48:13
en tiedä kuuluuko tää kysymys tähän foorumiin mutta haluaisin tietää että onko episode completellä ja episode concludella mitään eroa?!?

On tietenkin. Completehan on onnistua ja sitä rataa, conclude taasen epäonnistua ja niin. Jos satut saaman kaikki Completiksi, saat pelin parhaan dressspheren.

Bl@ck eVIL
7.1.2005, 17:37:49
ite pelasin about viikko sitte FF X-kakkosen läpi. ja prosentit näytti 77%. Painen LV 70, Rikkun 69 ja Yunan 68.. vaikein vastus jäi voittamatta, Angra manuya (miten se nyt kirjotetaankaan) se muuten on pelin vaikein vastus jos rupee oikee kunnolla miettimään.. vegnagun oli no hel##tin helppo.. mä en ymmärrä et mitä järkee on tehä peleihin tosi helppo loppuvastus, mä en oikeen tykänny. FF X:ssä on myös tosi helppo lopari ku se kuolee yhestä 99999-iskusta.. et silleee, en ymmärrä :huh: :huh: :huh: :huh:

Sakke
9.1.2005, 23:10:14
Mul olis nyt ainakin sellainen yritys, että saisin Perfect Endingin. Oma pelini tällä hetkellä:
1.New Game+
Levelit: Y:75 R:73 P:74
98%
Cloister 84
Chapter 5
Mascot puuttuu
Vislaus ei onnistunut

Tiedän, et mun täytyy vetää peli vielä kerran läpi, että saisin sen, mut silti haluan voittaa Treman ennen sitä.

Aerthos
12.1.2005, 21:41:23
vaikein vastus jäi voittamatta, Angra manuya (miten se nyt kirjotetaankaan) se muuten on pelin vaikein vastus jos rupee oikee kunnolla miettimäänIhan vain muistutuksena, Angra Mainyu ei ole pelin vaikein vastustaja, vaan Via Infiniton viimeisestä Cloisterista löytyvä Trema. Jos näitä kahta vertaa niin Trema vie voiton.
Anteeksi offtopic.

Poistatte viestin jos poistatte (Tämä ei varmaan ole tarpeeksi aiheellinen.)

Plop
6.2.2005, 13:27:37
itse olen kohta tuon pelin 6 kertaa mennyt läpi ja prosentit on tasan 100. On erittäin hyvä peli, mutta enää ei kauheasti innosta, kun on noin monta kertaa vetänyt läpi, eikä ole muutenkaan mitään mitä tekis siinä enää.

Candice
7.2.2005, 14:13:32
Tuossa pyörivät lopputekstit selkäni takana. Story completion 71%, ei paha ensimmäiselle kerralle, varsinkaan, kun en oikeasti jaksanut koluta kaikkia paikkoja ekoissa chaptereissa (tai en tajunnut) ja kolme dressphereä jäi puuttumaan (mascot, trainer ja gunmage), joten on jotain saavutettavaa new game lussassa ^^.

Ostin pelin prismasta 27 eurolla. Olin päättänyt, että en saakeli osta päälle kuudenkympin peliä, jossa on ärsyttävä Yuna hottopantsuissa ja Rikkun stringit loistavat pääosassa. Mut sit se olikin noin halpa, eikä edes platinium ja pakkohan tämä oli sitten heti ostaa.

Alun real emotionia tuijotin silmät pyöreinä ja kiittelin onneani, että en ollut enempää joutunut pelistä kustantamaan. Jostain kumman syystä ajattelin ensimmäisen chapterin alussa peliä muovisena jatko-osana, josta en saa irti mitään. Onneksi sitten löytyi Gippal.. Kolmannessa vai neljännessä chapterissa minä jo itkin. Tuhrustin niitä kyyneleitä kuin pieni yksinäinen peikkolapsi juu nou, 1000 words-konsertti. Soli koskettavaa. Aloin siis hitaasti, mutta varmasti kiintyä tähän peliin.

Minulla oli tänään vapaapäivä ja tarkoitus oli tapella tietä vähän eteenpäin via infinitossa ja jossaa välissä mättää angraa. Loppui into neslugin jälkeen ja päätin vain vetää pelin läpi. Ja niin minä mätin. Olin kieltämättä hieman pettynyt loppupään bossiin. tuli vähän töks-olo. Kun ne monsteroiset siellä far planella antoivat ymmärtää, että edessä on lähes mahdoton loppis. Ei se ollutkaan, kaikkea muuta. Mutta en minä valita (tosin ne gatekeeper-mörsyt ennen loppista melki tappoivat minut).

Shyinin ja Lennen kohtaaminen... Pleikka kakkosella on mahdollisuudet vaikka minkälaisiin grafiikoihin ja minä saan katsella lemppariparini kohtaamista pikselikakkamössömuodossa. Ja Lennen tupakka-ääni. Voi herranjumala. Ei näin! Minä kitisen kyllä nyt vähän.

Musiikit olivat alkujärkytyksen jälkeen varsin mukaansatempaavia. Ja aina laulaessaan Yuna muistutti Gacktia, ihq! ^^

Hyvä räpellys jatko-osaksi.

Nuble
22.2.2005, 9:34:01
new game plus meni vähän pieleen alotin alusta että saisin uuden. Siis newgame plussan kohalle seivasin kun seivasin veljelle VOI EI. Mutta Tidus on uni niin kuin 10 kerrottiin tidus oli vain uni spirassa sinin syystä en oo saanu happy endingii, eiks tidus oo vaa Yunan kuvitelma?

Gilraen
4.11.2008, 19:51:14
Nyt on peli pelattu, joten kommenttia voisi laittaa. Spoilereita on sitten rutkasti.

SPOILEREITA!

Olin jo ennen tämän hankkimista sitä mieltä, että melko huonoja kommentteja saanut peli, jossa vieläpä pelataan kolmella vähäpukeisella typykällä, ei voi olla minun juttuni. Sen takia harkitsinkin aika kauan, ostanko tämän vai en. Viime viikolla tein kuitenkin päätöksen ja tilasin sen Puolenkuun peleistä. Täytyy sanoa, etten kadu yhtään.

En saanut kuin 57 % suoritettua (joo, aika säälittävää), mutta kunhan aloitan tuon New Game+:n, yritän saada edes vähän paremman luvun. Halusin vain päästä niin innokkaasti romuttamaan Vegnagunin, etten oikein enää viidennessä chapterissa jaksanut niitä missioneja.

Verrattuna kahteen muuhun pelaamani FF:ään, jotka ovat X ja XII, tämä on aivan järkyttävän helppo. Ensimmäisen kerran Game Over pamahti ruutuun Shiva-tappelussa, ja sekin oli toisella yrittämällä miljoona kertaa helpompi, kun tajusin käyttää yhdellä tytöllä Firagaa. Muutenkin kaikki boss-taistelut - satunnaistaisteluista puhumattakaan - tuli hoideltua suunnilleen puolessa minuutissa, jotkut ehkä parissa. Animalle, Vegnagunille ja Shuyinille nauroin päin naamaa, sillä juuri noilta olin odottanut edes jotain haastetta. Itse asiassa melkein pelkäsin astua mielettömän kokoisen Vegnagunin eteen, hampaat ihan kalisivat. Pyh, parilla Dark Knightin Darkness- tai Black Sky-iskulla homma hoitui hetkessä.

Ainoa oikeasti vaikea taistelu oli Magus Sisters, jonka voitin, kun yhtäkkiä saavuin taas kyseiseen tappeluun kesken hahmojen kouluttamisen. Mindya rupesin hakkaamaan ja tulittamaan pyssyllä/taioilla, ja kun se lopulta kuoli, ajattelin, että ehkä nyt voittaisinkin tämän, kun ei voi kirottu trio tehdä Overdriveaan. Ja voittohan siinä onneksi tuli. Tämän taistelun takia aloin hieman vihata Magus Sisterseja.

Jos pelin tarinan pääidea oli Tiduksen löytäminen, se tuntui selvästi unohtuvan kokonaan siinä kohtaa, kun Vegnagunia piti alkaa metsästää. Harmitti vähän, koska pidin niistä kohdista, joissa Yuna muisteli Tidusta ja antoi pelaajankin kuulla ajatuksiaan.
Pidin kyllä tarinasta loppuun saakka. Täytyy sanoa, että Gullwings-tytöt ja kaikki muut Farplanessa, missä Shuyin valmistautui tuhoamaan Spiran Vegnagunin avulla, oli hyvällä tavalla ihanan mahtipontista katseltavaa. Lopussa kaikki oli jo selkeämpää, ja olin ihan täpinöissäni Farplanen kohtausten aikana.
Vegnagun-taisteluissa olin minäkin ihan äimänä, että ketkä siellä taustalla karjuvat kuka mitäkin. Sitten vasta yllätyinkin, kun tunnistin Auronin äänen. Luettuani noita tämän topicin ensimmäisiä viestejä tajusin vähän enemmän, mistä siinä oli kyse. Oli muuten nerokas ja koskettava idea laittaa miehet sinne huutelemaan.

Hahmoista sitten... Yuna oli paljon kivempi kuin X:ssä, Rikku taas paljon raivostuttavampi. Yunan ylitsepursuava herttaisuus ja herkkyys ottivat vietävästi päähän, joten tämä pirtsakkaampi oli heti parempi. Vaatteet ovat kyllä aivan kamalat, enkä nyt tarkoita vähäpukeisuutta, vaan muutenkin. Mikä se pinkki narukin hänen takanaan on olevinaan?
Rikku järkytti joka kerta kun avasi suunsa tai edes ilmestyi ruutuun. Hänen eleensä olivat kaikkein älyttömimpiä, ja Yunaan ja Paineen verrattuna hän oli melkeinpä kuolettavan pirteä. Tukkakin on ihan outo. Ja kuka kumma juoksentelee ympäriinsä mokomissa vaatteissa? Olen kyllä pettynyt Tetsuya Nomuraan, jos hän oli se, joka suunnitteli vaatteiden yksityiskohdat...
Paine oli luonteeltaan mukavin, mutta hän oli myös ehkä kaikkein kliseisin. Juuri sellainen tumma, kaunis, vähäsanainen ja taitava miekkailija. Hänellä on ainakin kaikkien parhaat vaatteet ja ääninäyttelijä, ja uutena hahmona hän tietysti oli kiinnostavin persoona näistä kolmesta.

Lempihahmoiksini nousivat Gippal, Nooj ja Baralai (juuri tuossa järjestyksessä). Heillä kaikilla oli joukosta erottuvat luonteet, kelvollinen ääninäyttelijä ja oli heitä kiva katsellakin.
Shuyin ja Lenne eivät sytyttäneet kummemmin, eivät parina eivätkä sellaisinaankaan. He olivat aika mielikuvituksettomia, varsinkin ulkoisesti, ja varsinkin Lenne. Tidukseksen näköinen nuori mies nyt ei haitannut lainkaan, Tidus kun on sen verran söpö. Sekin on aika loppuunkäytettyä, että nuorten rakastavaisten elämä päättyy traagisesti, mutta ainakin se tapahtui tällä kertaa vähän omaperäisemmin.
Olin hieman yllättynyt, kun Shuyin oli sitten se pääpahis. Olin odottanut, että Vegnagun heräisi henkiin, värväisi pikkumachina-laumoja puolelleen ja puhuisi sellaisella jyrisevällä bassoäänellä ja alkaisi oma-aloitteisesti suunnitella Spiran tuhoamista ja niin edelleen. Siinä lopussa, kun Shuyin angstaili angstaamistaan ja Yuna yritti takoa hänelle järkeä päähän, tuli taas sellainen tunne, että tämä on nähty liian monesti. Eli aika kliseinen tyyppi, Shuyin nimittäin, vaikka oli hänessä aavistuksen verran jotain kiehtovaakin - ehkä se, että hän oli pahis, koska pahiksiin tunnen aina jotain vetoa.
LeBlanch (kirjoitetaanko se LeBlanch vai Leblanch?), Ormi ja Logos puolestaan olivat aika säälittävä kolmikko. LeBlanchinkaan ulkoinen puoli ei saanut minussa aikaan juuri muuta kuin inhon irvistyksiä, ja aavistuksen rasittava asennekin hänellä oli. Ormi ja Logos eivät jääneet juuri mieleen, paitsi että toisella heistä - sillä pitkällä, ei pallolla - oli yksi pelin parhaista ääninäyttelijöistä.
Kaikista hahmoista rasittavin oli ehkä Brother. En muista hänestä muuta kuin että välillä hän heilui jotenkin merkillisesti, välillä rääkyi Yunan perään ja välillä istuskeli pilotin paikalla. Ei hän tainnut muuta tehdäkään. Ja ihan karsea ääninäyttelijä, teki mieli ottaa äänet pois joka kerta, kun hän alkoi mylviä.

Musiikki on huonointa FF-peleissä ikinä. Aivan liian pop-henkistä muutamaa upeaa poikkeusta lukuun ottamatta. Lempikappaleitani ovat 1000 Words (Orchestral Version), 1000 Words (Piano Version), Eternity ~ Memories of Lightwaves ~, Eternity ~ Band Member Performance ~, Ending, Temple, Summoned Beast (eli Aeon-taistelujen aikana soinut kipale) ja Guadosalam. Melkein kaikki muut olivat aika mitäänsanomattomia. Bevelle's Secrets kuulostaa niin paljon joltain kauhuleffan musiikilta, etten tykkää kuunnella sitäkään.

FMV-pätkiä oli törkeän vähän, mutta ainakin suurin osa niistä on aivan mahtavia. Yunan uni on toteutettu ihanasti, ja kun se tulee pelissä, en tietenkään tajunnut, mistä oli kyse (luulin sen olevan random-painajainen), tuli melkein itku silmään. Tiduksen ilme, kun hän katsoo Yunaa pari sekuntia ennen sotilaiden laukauksia, on aivan liian ihana. Minulle jäi vähän epäselväksi, kuolivatko he molemmat siinä sitten.
Myös Normal Ending, jonka sain, on kaunis, mutta ei yhtään mitään verrattuna X:n loppuun. Kolmanneksi paras taitaa sitten olla se Yunan 1000 Words -esitys, siinä näkyy Shuyiniakin mukavasti. Laulu itse on kyllä ihan hirveä englanniksi.
Ja ai niin, Shuyinin ja Lennen kohtaaminen/haihtuminen olisi ehdottomasti pitänyt toteuttaa FMV-tyylillä. Se pikselimössö, jossa hahmot ovat kuin jäykästi liikahtelevia yhden ilmeen patsaita, ei pukenut kohtausta yhtään. Mrr.

Kerta kaikkiaan mahtava peli, vaikka aloinkin pitämään siitä tajuttomasti vasta lopussa. Ei vedä vertoja X:lle eikä varsinkaan XII:lle, mutta silti rakastan. Hyvä, ettei täysin helpoksi jäänyt, kun oli tungettu Magus Sistersit mukaan; ja kyllä nyt, kun aloitan New Game +:n, tulee huimasti tekemistä ja muunlaista haastetta. Menen varmaan lopunkin uudestaan, täytyy kuulla se Seymourin paljon puhuttu naurunräkätys.

// Eiköhän se maininta spoilereista ole parempi kuin heittää koko viesti spoiler-laatikkoon. Otsikossakin kerrotaan erikseen, että on spoilereita jolloin mahdollisesti edes tuota huomautusta spoilereista ei tarvitse. :) -Dorian

icyvanya
26.11.2008, 13:11:04
Olen mennyt pelin läpi 96%:sti ja haluaisin päästä sen 100% läpi. Kun nyt aloitan pelin uudestaan game+:lla niin joudunko läpi käymään kaikkitehtävät että saan 100% läpi vai riittääkö että menen pakolliset läpi ja teen ne tehtävät mitkä on jäänyt tekemättä? Tiedän että prosentit jää puuttumaan viainfinitosta ja djose tempelin koneen tuhoamisesta. Joten riittääkö että menen ne läpi vai pitääkö minun pelata koko hela peli kaikkine jujuineen taas???:huh:

Stormheart
26.11.2008, 15:39:13
Olen mennyt pelin läpi 96%:sti ja haluaisin päästä sen 100% läpi. Kun nyt aloitan pelin uudestaan game+:lla niin joudunko läpi käymään kaikkitehtävät että saan 100% läpi vai riittääkö että menen pakolliset läpi ja teen ne tehtävät mitkä on jäänyt tekemättä? Tiedän että prosentit jää puuttumaan viainfinitosta ja djose tempelin koneen tuhoamisesta. Joten riittääkö että menen ne läpi vai pitääkö minun pelata koko hela peli kaikkine jujuineen taas???:huh:

Kyllä pelkästään Infiniton ja Djosen koneen läpimeno riittää, kun kaikki muu on aiemmalla läpipeluukerralla jo tehty. Itsellänikin kävi noin kun pelasin täydellisesti läpi niin unohdin tehdä ne Good Endingiin vaadittavat jutut, minkä hoitelin sitten toisella läpipeluukerralla.

GolliM
15.12.2008, 15:19:24
Mutta jos sinulla ei vielä ole Mascot-dressphereä, täytyy kaikk ichapterit tehdä täydellisiksi -> täytyy tehdä kaikki, ihan kaikki, uudelleen. Kannattaa tehdä kaikki uudelleen, koska jotkut eventit jotka teet 2. chapterissa voi aiheuttaa 5. chapterissa jonkun näytöksen, joka lasketaan mukaan 100% läpipeluuseen yms.

Johha
21.12.2008, 11:35:48
Tykkäsin FX-2:ta paljon.

Yuna ei ollut niin ärsyttävä kuin edellisosassa. Ääni näyttely oli hyvää,
erityisesti minua huvitti LeBlanc ja hänen "uskolliset palvelijansa". Brother oli myöskin hauska, vaikka vissiin monien mielestä ärsyttävä, no minä saan iloa niin pienistä asioista.

Sphere change toiminto oli mahtava..Asut oli hienosti suunniteltu ja muuttumis animaatiot näyttäviä, vaikka vähän pitkiä,onneksi niistä sai lyhennetyn version.

Lempi hahmoiksi nousivat Gippal,Nooj, baralai. Niinkuin aina oli naispelaajille järjestetty jonkinlaista silmän ruokaa. =)

Loppu taistelu oli helppo. Ainoa ärsyttävä asia oli se joku ihmeen nuotti juttu,jota vieläkin muistelen kauhulla. Jos täytyisi sanoa ainakin yksi vähän vaikeampi taistelu niin se olisi Magus sisterssit.

Ärsyttävä hahmo oli Yaibal. Käpy meinasi palaa.:tuska:

Heketeus
23.2.2009, 14:30:08
Kun itse sain kuulla tästä pelistä, ja luin sen arvosteluja, ei se ollut kovinkaan hyvin arvosteltu, huonon arvosanan saanut, mutta silti päätin itse ostaa pelin ja kokeilla sitä itse, ja se ei todellakaan ollut huono ostos.

Ensimmäisenä johon piti itse totutella FFX-2:ssa oli taistelujärjestelmä, se oli aika vauhdikas muihin Finaleihin verrattuna, mutta sitten vasta lopulta tajusin että configista sen saa wait modelle ;D, tosin siltikin se oli aika vauhdikasta menoa, ei ollut sitä tyyliä enää että kun on vihollisen vuoro ja se tekee jonkun loitsun esimerkiksi, niin kamera kääntyy vihollista päin ja katsotaan hänen liike alusta loppuun. Tässä pelissä se sitten oli vain että kamera keskittyi kaikkiin koko ajan, vain iskun nimi vilahti vihollisen yläpuolella, ja sitten osui johonkin, tai sitten kaikkiin.

Sitten nämä tehtävät pelissä. Oli aika virkistävää tällainen uudistus minusta, että alukseen tulee ilmoitus missä päin Spiraa on sphere tai jotain jossa tarvitaan apua, tämä oli aika hieno uudistus minusta.

Hahmot olivat tässä tosin vähäpukeisia, ja ensin kävikin mielessä ettei tätä peliä ole pilattu näin, mutta loppua päin asiakin muuttui, juoni oli jotenkin loppua kohden mielenkiintoisempaa ja sitä itse oikein mielenkiinnolla kuunteli tarkkaan mitä hahmot puhuivat toisilleen. Yuna oli tässä pelissä myös jollain lailla parempi kuin X:ssä, hänen ääninäyttely oli parempaa ja muutenkin se vain tuntui paremmalta hahmola tässä pelissä.
Rikku ei ole paljoa tässä oikeastaan minusta muuttunut, sama vanha energinen Al Bhed tyttö ;D.
Paine oli kiinnostava myös, hiukan synkkä ja vähäpuheinen, mutta silti se osasi kiehtoa myös jotenkin ajan kanssa, ehkä yksi lempihahmojani tässä pelissä.

Sitten tämä dressphere uudistus, oli paljon eri luokkia joilla hahmo pystyi taistelemaan, ei ollut sitä yhtä ja samaa vaan pystyi aika vapasti valita mikä hahmo oli taistelutyyliltään, oliko hänellä sitten apuna mystinen magia tai vahva miekka. Tämä oli minusta erittäin hyvä uudistus.

Juoneen pääsi vaikuttamaan myös aika paljon, jos vaikka jäi jotain tekemättä juoni voikin olla jo ihan erilainen, tämä oli erittäin hyvä uudistus, uudestaan ja uudestaan vaan pelaamaan jotta juoni kääntyisi mahdollisimman hyväksi ja jännäksi.

Tämä Final Fantasy oli mielestäni kyllä totisesti ostamisen arvoinen peli :)

Hisomi
24.2.2009, 17:47:03
Olen juuri selvittämässä Via Infinitoa mutta hahmot eivät oikein pärjää. Luin tuolta vinkeistä, että on sellainen Garment grid saatavilla kuin Higher power. Sillä saisi break HP ja damage limitit. Onko kukaan saanut tätä? Vinkeissä myös luki, että sen saa kun läpäisee Ruin Depths luolan Chocobo ranchilla. Meinaako se sitä, että siellä Claskon ja chocobojen luona olisi joku salakäytävä? Itse en ainakaan kyseisestä paikasta löytänyt mitään. :( Ois tosi mahtavaa saada semmonen.

Meinaan, että saman saisi myös gridillä The end mutta sen saamiseksi tarvitsisi oversoulata kaikki fiendit. Menis todella paljon aikaa siihen. =/

FF-Fan
9.5.2011, 0:23:42
Tämä lienee Final Fantasy X-2:n varsinainen keskustelu, joten laitan mielipiteeni pelistä tänne.

Final Fantasy X-2 – pelisarjansa ensimmäinen suora jatko-osa, ja vieläpä varsin hyvän Final Fantasy -pelin jatko-osa. Sen vuoksi minulla olikin suuret odotukset sitä kohtaan. Kuten kaikki tällä foorumilla tietävät, Final Fantasy -sarjahan on siinä pielessä erikoinen, että uusi jatko-osa on paitsi tarinallisesti irrallinen edeltäjästään, myös aina monin tavoin erilainen kuin edellinen osa. Koska tämä peli kuitenkin on poikkeuksellisesti juoneltaan jatko-osa Final Fantasy X:lle, odotin, että se olisi myös mahdollisimman paljon esiosansa kaltainen. Ikävä kyllä näin ei ollut.

Vaikka Final Fantasy X-2 sijoittuukin samaan maailmaan kuin Final Fantasy X, heti pelin alusta huomasi, että kyseessä on aivan erilainen peli. Ryhmällä on alusta asti käytössään ilmalaiva, FFX:ssä ei ollut. Tarina etenee hyvin epälineaarisesti päin vastoin kuin FFX:ssä. Pelattavia hahmoja on alusta loppuun vain kolme, eivätkä ne vaihdu, toisin kuin FFX:ssä. Erityisesti hahmokaarti oli alussa paha pettymys, kun tajusin, että Yuna ja Rikku ovat ainoat pelattavat hahmot FFX:stä ja että kolmaskin seurueen jäsen on nainen. Totisesti, luulin, että Final Fantasy VI olisi pelisarjan ainoa osa, jossa pääprotagonisti on nainen, mutta FFX-2 osoitti luuloni vääräksi. Samoihin hahmoihin ja siihen seikkaan, että kaikki kolme ovat naisia, kuitenkin tottui melko nopeasti. Asetelma taisi olla Square Enixiltä alusta pitäen harkittu.

Eroista sekä FFX:een että kaikkiin pelisarjan aiempiinkin osiin on epäilemättä tehtävävetoitesti toteutettu juonenkuljetus samaan tapaan kuin Final Fantasy Tactics Advancessa. Kieltämättä tämä tuo vaihtelua edellisosan lineaarisuuteen tarinassa ja varmasti miellyttää niitä, jotka eivät pidä FFX:n lineaarisesta etenemisestä. Itse kuitenkin pidin lineaarisesta toteutuksesta enemmän, vaikka toki tehtävien suorittamisessakin on oma viehätyksensä. Mitä itse tarinaan tulee, se alkoi minusta ihan mielenkiintoisena; hän-jonka-nimeä-ei-pelissä-kertaakaan-jostain-syystä-mainita (eikä muuten FFX:ssäkään) saattaakin olla elossa, ja Yuna on päättänyt jäljittää hänet. Homma mutkistui mukavasti sen jälkeen, kun selvisi, että kyseessä onkin luultavasti eri henkilö, ja lässähti täysin siinä vaiheessa, kun ilmeni, että mies aikoo ottaa käyttöön hirmu vaarallisen, Vegnagun-nimisen aseen ja että hänet täytyy pysäyttää. Tuntui siltä kuin hän-jonka-nimeä-ei-pelissä-kertaakaan-jostain-syystä-mainita unohdettiin täysin ja kaikkien mielessä oli vain Vegnagun ja sen tekeminen vaarattomaksi. Toki tarinassa oli tällä välillä erilaisia kohokohtia, kuten pallovarkaus kahden keskenään kilpailevan järjestön nenän edestä ja Spiran ajautuminen sisällissodan partaalle (sekä tietenkin hullunkurisen kaksimielinen kohtaus, jossa Yuna antaa selkähierontaa Leblancille). Erityisesti tarinassa viehätti kuitenkin se, että eri henkilöiden persoonallisuuksia, ajatuksia ja näkemyksiä on tuotu vahvasti esiin. Itse asiassa hahmoissa – myös ei-pelattavissa hamoissa – juuri on FFX-2:n vahvuus.

Hahmojen persoonista voisinkin mainita heti alkuun, että minusta Yuna vaikutti tässä pelissä jotenkin erilaiselta kuin FFX:ssä. Siinä hän oli koko ajan jotenkin herkkä ja murheellisen oloinen, kun taas jatko-osassa hän oli alusta pitäen pirteä, iloinen ja huoleton. Välillä hänessä näkyi jopa hivenen ilkikurisuutta. Toki maailmakin on muuttunut paljon turvallisemmaksi, tulevaisuus varmemmaksi ja aikaakin on kulunut kaksi vuotta, mutta silti ero on silmiinpistävä. Ei silti että se minua haittaisi; oikeastaan pidän iloisesta Yunasta vähän enemmän kuin alakuloisesta. Rikku on sama vanha, positiivinen itsensä kuin aiemminkin ja Paine taas synkkydellään ja vähäpuheisuudellaan hyvä vastapaino näille kahdelle, vaikkei ylläkään siinä Final Fantasy VIII:n Squallin tasolle. Oli mukava nähdä tarinan edetessä myös muut elossa olevat FFX:n pelattavat hahmot, vaikka he koko tarinassa aika pienissä osissa loppujen lopuksi olivatkin. Mukavaa oli toki myös nähdä jälleen muita FFX:n hahmoja, erityisesti matkatoimiston omistaja Riniä ja kuulla hänen puhuvan hassulla aksentillaan, vaikka se olikin mahdollista vain yhden tehtävän ajan. Myös suurin osa uusista keskeisistä EP-hahmoista oli ihan mielenkiintoisia ja toivat kaikki tarinaan oman mausteensa. Uusista hahmoista pidin erityisesti lapsinero Shinrasta, joka pelottavasta nimestään huolimatta osoittautui aika hauskaksi tyypiksi.

Haluan vielä ehdottomasti mainita hahmojen ulkoasusta muutaman sanan. Yunan aseenkäyttäjän-oletusvaatetus on hänen FFX:ssäkin käyttämään asuun verrattuna jokseenkin erikoinen: Lahkeettomat shortsit ja sen päällä pitkä, puolikas hame. Lisäksi hänen toppinsa keskiössä on jokin epämääräisen näköinen metalliranka, ja koko komeuden kruunaa vaaleanpunainen viitta, joka on niin lyhyt että näyttää enemmänkin huivilta. Mikä ihmeen asustus se on olevinaan? Uskomatonta kyllä, mutta hän-jonka-nimeä-ei-pelissä-kertaakaan-jostain-syystä-mainita on saanut vakavasti otettavan kilpailijan Final Fantasy -sarjan tyylittömimmin pukeutuvana hahmona. Ehkäpä se on seurausta näiden kahden niin paljon yhdessä viettämästään ajasta. Rikkun varasasu puolestaan on sekin aika erikoinen, lähinnä sen vuoksi, miten paljastava se on. Jos olisin nainen ja haluaisin pukeutua varkaaksi, en usko, että bikinit ja minihame olisivat ykkösvalintani. No, ainakin Painellä soturin vaatetus on jokseenkin tarkoituksenmukainen, vaikka hänen olisi ehkä kannattanut hankkia vähän matalakorkoisemmat saappaat. Leblancilla muuten ovat vaatteet kuin suoraan jostain muotinäytöksestä, jossa esitellään mitä koreimpia ja omalaatuisimpia vaatteita, joita kukaan ei kuitenkaan koskaan normaalisti käytä. Yunan ulkomuodon kummallisin piirre muuten on se valtavan pitkä hiuspalmikko, joka yltää lähes maahan asti. Millähän ihmeellä hän on onnistunut kasvattamaan siitä niin pitkän vaivaisessa kahdessa vuodessa?

Hahmonkehityssysteemi oli pettymys siitä huolimatta, että tiesinkin jo ennalta, että esiosassa esitelty mahtava Sphere Grid -järjestelmä ei olisi enää tässä osassa käytössä. Tilalle tullut Garment Grid -järjestelmä yhdistettynä perinteiseen "kasvata tasoa, ominaisuudet paranevat" -hahmonkehitykseen ei vain ole yhtä mielenkiintoinen ja hauska ratkaisu. Asusteverkkojen suurin ongelma on siinä, että vaikka ne voikin jakaa usean eri hahmon kesken samanaikaisesti, niitä voi olla yhdellä hahmolla käytössään vain yksi kerrallaan. Tämä merkitsee sitä, että jos haluat hahmolle hyvän hyökkäysarvon, et voi hyödyntää toisen asusteverkon antamaa hyvää puolustusta. Tai jos haluat, että hahmo voi käyttää joka ammatissa mustaa magiaa, et voi antaa hahmollesi minkään toisen asusteverkon ominaisuuksia. Toki lisävarusteilla, joita voi antaa hahmolle käyttöön kaksi kerrallaan, voi onneksi jossain määrin kompensoida tätä puutosta, mutta joka tapauksessa suurin osa asusteverkoista on suurimman osan aikaa pelistä täysin hyödyttömiä, koska eri vaihtoehdoista pyrkii aina valitsemaan sen kaikkein hyödyllisimmän, jolloin siinä tulee myös useimmiten pitäytymään.

Asusteverkkojen kanssa käytettävät dresspheret ovat toisaalta ihan mukava ominaisuus – vähän niin kuin Final Fantasy III:n vaihdettavien ammattien käyttö mutta paranneltuna. Dresspherethän periaatteessa vastaavat eri ammatteja, ja vaikuttavat suurestikin siihen, millaiset arvot hahmolla on ja mitä kykyjä hänellä on käytössään. Erityisen miellyttävä ominaisuus niiden käytössä oli se, että dresspheretä pystyi vaihtamaan myös kesken taistelun, mikä tavallaan korvaa useiden erityyppisten hahmojen puuttumisen. Itse taistelujärjestelmä oli kuitenkin toinen pettymys, kun sain tietää, että tässä pelissä onkin jälleen käytössä ATB-systeemi. Miksi, voi miksi FFX:n loistavaa vuoropohjaista, komento kerrallaan toimivaa taistelurytmiä ei voinut säilyttää myös jatko-osaan? Ideahana on kuitenkin voittaa taistelut strategisilla valinnoilla kiireessä tapahtuvan mättämisen sijaan. Onneksi pelin asetuksista pystyy sentään ottamaan wait-moodin taisteluihin, jolloin aika kulkee eteenpäin vain silloin, kun mikään taisteluvalikko ei ole aktiivisena. Omitusta silti, että wait-moodi pitää erikseen valita sen sijaan, että juuri se olisi valmiiksi käytössä.

Pelin vaikeusaste saa minulta vähän moitteita valtavan horjuvuutensa takia. Ymmärrän toki, että valinnaisiin tehtäviin perustuvassa etenemisessä taisteluiden vaikeusasteessa on vaihtelevuutta, ja ennen jokaista tehtävää pelaaja saa tietoa siitä, kuinka vaikeisiin taisteluihin varautua, mikä on ihan hyvä. Siitä huolimatta minusta on omituista, että välillä kolmella tähdellä varustetussa tehtävässä voi tulla vastaan vihollisia, jotka eivät meinaa kaatua millään ja tekevät selvää koko seurueestani, ja välillä neljän tähden tehtävä saattaa mennä täysin vaikeuksitta läpi. Hullunkurisinta vaikeusasteen vaihtelevuudessa on kuitenkin se, että pelistä löytyy paikka, jonne pääsee ennen viimeistä tehtävää ja jossa tulee tavallisinakin vihollisina vastaan hirvioitä, joilla on useita satoja tuhansia elämäpisteitä ja tappavan vaarallisia hyökkäyksiä, ja sen päätteksi vielä pomo, joka on vähintään yhtä vaarallinen ja jonka elämäpistemäärä on yhtä vaille miljoona. Siinä vaiheessa kun tuli viimeisen tehtävän aika, ei pakollisista pomovihollisista ollut minkäänlaista vastusta, mutta kaikkein suurimman pettymyksen aiheutti kuitenkin superase Vegnagun.

Tarinan aikana painotettiin moneen kertaan, miten äärimmäisen vaarallinen kyseinen kone on ja että se olisi mahdollisesti kyennyt tuhoamaan jopa Sinin. Voitte kuvitella pettymykseni, kun näin, että sen kahdella ensimmäisellä osalla oli vain vähän yli kaksikymmentätuhatta elämäpistettä ja päälläkin molemmissa taisteluissa vain hieman yli kolmekymmentätuhatta. Lisäksi masiinan hyökkäykset olivat niin tehottomia, ettei yksikään hahmoni käynyt kertaakaan edes lähellä kuolemaa. Toki asiaan vaikutti osaltaan se, että Vegnagun-taisteluihin mennessä kaikki hahmoni olivat saavuttaneet tason 90 mutta olisin silti odottanut kaikkien aikojen vaarallisimmalta aseelta edes vähän enemmän vastusta. Iloinen yllätys oli toki se, että Vegnagun ei ollutkaan varsinaisesti viimeinen vastustaja, vaan lopuksi tuli vielä taistelu Shuyinia vastaan. Valitettavasti tämäkin ilo haihtui siinä vaiheessa, kun sain skannattua Shuyinin elämäpistemäärän. Viimeisin taistelu oli kuin piste sille antikliimaksisarjalle, jonka Vegnagun oli tuottanut. En ole koskaan ennen ollut näin pettynyt FF-pelin viimeiseen taisteluun – en edes Final Fantasy IX:ää pelatessani.

FFX-2:ssa on muuten yllättävän paljon erilaisia minipelejä. Aiemmista osista tuttujen korttipelien hengessä Square Enixin kehitystiimi on jälleen kehittänyt yhden lisää, jossa tällä kertaa keräilläänkin korttien sijaan kolikoita. Kolikkopeli itsessään oli minusta hyvin mielenkiintoinen ja koukuttava, mutta ikävä kyllä motivaatio sen pelaamiseen katosi nopeasti, koska pelin voittamisesta ei saa mitään muuta palkintoa kuin hyvän mielen. Lisäksi käytetyt ydinkolikot katoavat joka pelin jälkeen lopputuloksesta riippumatta, joten jos ei onnistu monistamaan valitsemiaan kolikoita pelatessa, ne loppuvat äkkiä kesken. Toki pelin aikana voi satunnaisesti saada myös uusia kolikoita ja joitakin perusesineitä, mutta ne eivät riitä motivoimaan minua pelaamaan samoja vastustajia vastaan kerta toisensa jälkeen. Calm Landsiin perustetut kolme uhkapelipistettä olivat nekin omalla tavallaan mielenkiintoisia, mutta suurien rahasummien käyttäminen niihin turhaa, koska krediittejä ei voi vaihtaa takaisin rahaksi vaan ainoastaan joutavanpäiväisiin esineisiin, joista melkein jokaista voi ostaa miltä tahansa kauppiaalta.

Omaksi suosikikseni minipelien joukossa osoittautuikin Gunner's Gauntlet, tuo Resident Evil -hengessä toteutettu ammuskelupeli. Erikoista sinänsä, koska kyseisessä pelissä voi ansaita vain pisteitä ja jonkin tavarapalkinnon, mikäli onnistuu ylittämään tietyn pistemäärän, mutta toisaalta osallistuakseen ei myöskään tarvitse uhrata mitään muuta kuin peliaikaa. Koukuttavuuden taas aiheutti se, että aina oli jokin tietty pistemäärä, jota tavoitella, ja joka kerta halusi päästä aina uudelle tasolle. Tämä koski siis maastoversiota; temppeliversio tuntui niin idioottimaisen vaikealta, etten kertaakaan edes selvinnyt siitä hengissä. Suurin pettymyksen aiheuttaja minipelien joukossa oli kuitenkin Blitzball. Olin tietysti aluksi innoissani, kun kävi ilmi, että Lucassa pystyy pelaamaan sitäkin, mutta innostus katosi saman tien, kun tajusin, etten pysty itse mitenkään vaikuttamaan pelin kulkuun, vaan kaikki tapahtuu automaattisesti. Varsinaiset päätökset tehdään aina otteluiden ulkopuolella, joissa on ilmeisesti tarkoitus treenauttaa joukkue huippuvireeseen ja saada sillä tavoin voitto varmistettua. Toisin sanoen koko Blitzball on muuttunut interaktiivisesta vesiurheilusta typeräksi managerointipeliksi, joka on vieläpä puutteellisesti ohjeistettu. Kun toivoin aikoinaan, että pelintekijät tekisivät parannuksia Blitzballiin tätä osaa varten, en todellakaan tarkoittanut huononnuksia.

Lopuksi vielä muutama sananen pelin musiikista. Grafiikkapuolen jätän kommentoimatta, koska se on käytännössä identtistä FFX:n kanssa. Musiikki sen sijaan ei ole, ja siksi amman siitä arvion. Järkytyin kovastijo ohjekirjaa lukiessani, kun huomasin että Nobuo Uematsun nimeä ei ollut lainkaan pelintekijöiden listalla. Tiesin, ettei Uematsu ole enää Square Enixin palveluksessa mutta oletin silti, että hän olisi ollut ainakin vielä tätä peliä tehtäessä. Ikävä kyllä joku muu oli näemmä ottanut Uematsun paikan, ja paikoitellen sen kyllä kuulee. Taistelumusiikitkappaleet esimerkiksi ovat järjestään kehnoja, ja perustaistelumusiikki lähentelee huonoudessaan jopa Final Fantasy II:n vastaavaa. Lisäksi jotkin luolastomusiikit ovat tavattoman tylsänkuuloisia. Siitä huolimatta uusi säveltäjä on tehnyt osaltaan myös hyvää työtä, sillä esimerkiksi alkutekstien aikana soiva kappale ja kaikki sen variaatiot ovat todella mukavan kuuloisia. Erityisen mieleenpainuvia olivat myös Mi'ihen Highroardilla ja Moonflow-reitillä soiva iloinen sävelmä, Calm Lands -kappale sekä Via Infiniton suurissa käytävissä soiva pahaenteisen kuuloinen hoilotus. Myös Yunan Spiran kansalle esittämä kappale (olikohan se nimeltään "1000 Words") oli sekin toki mieleenpainuva, vaikkakaan ei niinkään sävellyksenä, eikä se minuun iskenyt muutoin kuin video-osuutensa kautta. Mutta voih, ei vanhaa kunnon Preludea eikä Final Fantasy -teemaa missään muodossa missään kohdin peliä; suuri miinus. FFX-2 taitaakin olla sarjan ensimmäinen peli, jossa ei soi kumpikaan noista. No, kokonaisuutena musiikkipuoli on ihan kelvollinen, vaikka ei toki olekaan Uematsun parhaiden sävellyskokonaisuuksien veroinen.

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että Final Fantasy X-2 on kelpo Final Fantasy -peli ja suorana jatko-osana mukava poikkeus toisistaan irrallisten osien parissa, vaikkakaan ei ole esiosansa veroinen. Hauskaa tekemistä riittää ja tehtäväpohjainen toteutus on siinä mielessä hyvä, että pelaajalla on poikkeuksellisen suuri valta vaikuttaa pelin tapahtumiin. Perustarina jätti silti toivomisen varaa. Jokaisessa aiemmassa osassa on lopulta pelastettu maailma, mutta en ole täysin vakuuttunut siitä, kävikö tällä kertaa oikeastaan niin. Lisäksi liian moni kysymys jäi vaille vastausta. Esimerkiksi miksi Shuyin oli niin identtisen näköinen hänen kanssaan? Miten Gippal ja Baralai selvisivät hengissä, vaikka Nooj ihan selvästi ampui heidät? Entä miksi Shinra hoki lopussa, että kyseessä olisi hänen viimeinen tehtävänsä Gullwingsin parissa, vaikka mitään siihen viittaavaa ei tehtävän jälkeen tapahtunut? No, minulta tosin jäi 29 % tarinasta näkemättä ja muutama aarrepallo hankkimatta. Toivottavasti saan vastauksen noihinkin kysymyksiin sitten, kun menen pelin läpi sataprosenttisesti.

Joka tapauksessa yksitoista osaa on nyt pelattu – yksi jäljellä. Tuskin maltan odottaa, että pääsen kokeilemaan, onko se maineensa veroinen.