PDA

View Full Version : Missä FF:ssä on paras kehityssysteemi

Ultima Weapon
5.3.2004, 8:36:44
Tuli vaan tämmönen mieleen päässänni elikkä missä on paras kehitys omille hahmoille ja missä huonoin

:huh: .

Itseni mielestä on FFX koska siinä se ei ole mikään että suoraan vaan saa kaikki Hp ja Mp ja niin edelleen

=)

Ja siksi FFX on mukava kosaka siinä pitää kerätä ne kaikki sepret

Että siitä vaan nyt rupeette omia mielipiteitä kirjotteleen =/ .

CyberMan
5.3.2004, 9:28:35
Originally posted by Ultima Weapon
Tuli vaan tämmönen mieleen päässänni elikkä missä on paras kehitys omille hahmoille ja missä huonoin

:huh: .

Itseni mielestä on FFX koska siinä se ei ole mikään että suoraan vaan saa kaikki Hp ja Mp ja niin edelleen

=)

Ja siksi FFX on mukava kosaka siinä pitää kerätä ne kaikki sepret

Että siitä vaan nyt rupeette omia mielipiteitä kirjotteleen =/ .

Omasta mielestäni X:ä ja X-2 ovat aika tasoissa X:ssä on juuri se mitä sinä mainitsit ja X-2:sessa taas on se että saa ite valita abilityn oppii ettei pidä mennä monta exp:tä että sais yhen abilityn että vastataan nytten FFX-2

Cele
5.3.2004, 10:18:53
Hmm.. Harmikseni en ole päässyt pelaamaan X ja X-2, kun ei ole Ps2:sta mutta saatanpa hankkia, joten ennen sitä en voi mitään noista uusista sanoa.

Mulla se riippuu vähän millainen inspiraatio on. Joskus II:sen kehitys tuntuu luovimmalta, ja joskus seiskan.
Kakkosen kehitys on mukavaa, kun on korkea tasoinen Change/Swap-taika, ja menee lopussa vaikkapa jonnekkin kaivokseen jossa on helppoja vastuksia joilla on vähän Hp.ta ja Mp:ta..

Seiskassa on sitten yleensäkkin mukava JA helppo kehittää hahmot 99LvL, mutta sepin hakkaamiseen ei tarvitse kun 60LvL.

Vastaus on FFII ja VII.

Jubei
5.3.2004, 10:34:24
Vaikea sanoa.... Kahdessa finalissa systeemit ovat niin erilaisia, mutta silti niin yhtä hyviä. Nimittäin seiskassa ja X-2:ssa. Seiskassa pidän materioiden kehittämisestä ja leveleiden nostamisesta. Materiat vain ovat niin mukavia. X-2:ssa pukujen kehitys on myöskin ihan huippua, niinkuin myös levelit. Se vain on niin rattoisaa kehittää kykyjä puvuilleen abilityjä.

Huonoin on ehdottomasti kasissa. Ainoa mahdollinen kehitettävä levelit ja gf:fien kyvyt. Se sukattaa ihan mukavasti. Eli parhaat seiska ja kymppi kakkonen. Huonoin kasissa.

Necrofobia
5.3.2004, 12:28:14
Joo no, aika monessa FF:ssä on tosi hyvä kehitys systeemi mutta luettelempa ainakin pari hyvää

FF II
Tässä saa itse päättää kaikkiin hahmon ominaisuuksiin itse riippuen miten taisteluissa toimii. Sekä loitsulla on kans taso 1-15 ja niitäkin voi itse kasvattaa kun haluaa, aseen käyttö taidotkin kehittyy riippuen mitä asetta käyttää. Niin ja tässäkään kun ei ole tasoja niin pelkkä hirviöiden lahtaus ei riitä vaan pitää jonku verran miettiä mitä taisteluissa tekee.

FF VII
Materia systeemi toimii todella hyvin. Materioiden kehitys on varsin mielekästä ja niiden avulla pystyy tekemään vahvempia loitsuja. Ja Sitten materioiden avulla pystyy tekemään käteviä yhdistelmiä, vaikkapa suojan myrkylle tai vaikka itse tekee tuli vauriota. Tämä on yksi monipuolisimmista kykysysteemeistä ikinä.

Sitten kaikki Job tyyliset systeemit on kans aika toimivia, varsinkin FFX-2

Jos nyt huonoimman sanoisin niin olisiko tuossa FFIV. Siinä ei voi yhtikäs mitenkään vaikuttaa hahmon kehittymiseen, kerätään vaan tasoja ja välillä oppii loitsuja. Aseita ja varusteita voi vaihtaa mutta sillä ei ole mitää tekemistä hahmon kehityksen kanssa vaan kuinka paljon tekee damagea ja kuinka paljon kestää iskuja

Miyuki
6.3.2004, 8:51:32
FFX:ssä on paras, sillä siinä voi oppia kaikki taidotkin jos viitsii kehittää. Statuksetkin noisevat matkan aikana roimasti.

Vanhemmissa Final Fantasyissa saa vain levelin ja sitä kautta statukset kasvavat, mutta taiat oppii vasta materioista(FFVII), suojista ja muista kamppeista(FFIX) ja drawaamalla taikoja vihollisista(FFVIII). Klassikoita en ole vielä montakaan pelannut, mutta niissäkin kehitysjärjestelmä toimii hyvin.

Psynever
6.3.2004, 19:07:41
Hmm, FF 5ssa oli kyllä toimiva ja hyvä se job systeemi.
X-2n systeemistä en nyt niin kauheasti pitäny. Liian vähä pukuja ja se tuntu jotenki keskeneräseltä.

8:ssa taasen oli huono se junction systeemi, ei toiminut hyvin.

Eli, 5:ssa paras ja 8:ssa huonoin.

valany
6.3.2004, 20:19:06
Olen pelannut vain FF IV, FFX ja FF X-2.
Minustakin FFX:n ja FF X-2:n kehitys systeemit ovat aika tasoissa. Mutta kummiskin kallistun FF X-2:n kannalle. Ei tarvitse tehdä vaikeita päätöksiä että minne suuntaan menisi sphere grindissä. :D

Ruhve
7.3.2004, 21:15:48
Olen pelannut 6-10 sekä Tactics.

Näistä jos valitsisin parhaimman kehitys systeemin niin ottaisin näistä vaihtoehdoista Tacticsin. Minä kun pidän niin paljon tuosta tacticsin job systeemistä ja muutenkin exp ja jp pointeista. Jos hahmo ei tee taistelun aikana mitään niin ei saa kokemustakaan. Sitten kun taas on todella aktiivinen taistelun aikan niin tasot nousee kohisten että baselevelillä että joblevelillä. Tässä saa myös tehdä työtäkin jonkin verran että saa kaikki haluamansa hamot 99lvl.
luulen kuitenkin että Tactics ei ole kunnolla vertailukelpoinen muiden kanssa.

Siis valitsen myös FFIX:n systeemin Tacticsin rinnalle. Vaikka ysissä on sama level up kokemus systeemi kuin kasissa ja seiskassa niin ysissä tekee tämän hyväksi se että kaikille hahmoille ei voi saada täysiä energioita. Tarkoitan tällä siis mageja. Tämä tekee ysin kehitys järjestelmästä kasia ja ysiä paremman, saa haastetta pikkuisen lisää ja homma on järkevämpää. Myös hahmojen kehittäminen täysille tasoille vie kauemmin kuin seiskassa ja kasissa. FFVI on sitten aika tasoissa seiskan ja kasin kanssa.

Kympin sphere gridistä en pitänyt yhtään. Se ei vain sovi ollenkaan koko pelisarjaan. Minusta on ainakin ihan tyhmää kun oikeastaan kaikkille voi saada kaikki taiat kyvyt sun muut.
Pidetään ne black maget black mageina ja summonerit summonereina. Tämän kun nyt aloitin niin seiskassa tavallaan sama juttu. Kuitenkin se jokaisen oma asiansa miten hahmonsa kehittää.

Yooha
8.3.2004, 12:36:21
En ala tässä rankkaamaan sijoituksia kullekin pelille, koska kaikissa on hyvää ja huonoa. Sen sijaan kommentoin jokaisen pelaamani FF:n kehityssysteemiä parhaani mukaan.

FF: Tästä se kaikki alkoi ja sen vaikutteet näkyvät nykyäänkin uusimmissa Finaleissa. Hahmojen ammatin sai valita itse, mikä toimii FFX-2:kin, ja se on jo jotain se. Ammattien väliset erot tuli hyvin näkyville niin itse toiminnassa kuin statseissakin: jykevä Warrior teki todella paljon enemmän vahinkoa ja omasi enempi HP:tä, kuin heiveröinen White Mage, joka taas keskittyi kaverien parantamiseen, eikä lähtenyt lyömään muuten kuin paremman puutteessa. Taikoja piti itse ostaa ja tätä kautta miettiä, mitkä 3 loitsua varustaisi kullekin taikuuden tasolle. Huonona puolena olisi ehkäpä varsinkin loppupuolella peliä käsittömän suuriksi kasvavat kokemuspistevaatimukset level upia kohden. Mitenköhän 80-luvun pelaajat jaksoivat perinteisellä Nintendo 8-bittisillään?

FFII: Kaavojen rikkoja, kaavojen rikkoja!!! Tämä siis sekä hyvässä että pahassa. Hyvänä puolena on tietenkin se, että kaikki hahmot kykenivät taikomiseen ja pelaaja saikin päättää mitä loitsuja opettaa kullekin hahmolle. Hahmoilla ei ollut tasoja, vaan he kehittyivät sen mukaan, miten taisteluissa toimivat, loogista. Lyöminen kasvatti iskuvoimaa ja damagen ottaminen kestävyyttä ja HP:tä. Tämä koski myös aseita ja taikoja: kirvesmies kehittyi kirveen heiluttelussa ja tulitaian käyttäminen lisäsi loitsukohtaista osaamista. Huono puolena olisi kaiketi loitsujen heikkous loppua kohti ja niiden kehittämiseen vaadittava työurakka. Myös HP:tä oli turhan helppo kasvattaa yksinkertaisesti hakkaamalla omia hahmojaan.

FFIV: Kaikkein monotonisin, ehdottomasti. Hahmojen kehittämiseen riitti pelkkä taisteluttaminen, eikä päätöksiä kehittämisen suhteen tarvinnut tehdä. Loitsuja ja kykyjä oppi sen mukaan kuin tasot nousivat ja kuten FF:ssäkin, loppupään kokemuspiste vaatimukset saivat minutkin itkemään.

FFV: Mmm.... Ammattijärjestelmääääh... Hahmoille sai itse valita ammatin, mutta myös vaihtaa sitä kesken seikkailun! Ammatti opetti hahmolle ammattikohtaisia kykyjä, jotka opittuaan voitiin ottaa mukaan toiseen ammattiin. Haarniskaa käyttävä White Mage, kirveellä riehuva tanssija.... Yllättävän monipuolinen ja ennen kaikkea pelaajaystävällinen. Jälleen kerran miinuksena käsittämättömät kokemuspistevaatimukset sekä lisäksi joidenkin ammattien kykyjen vaatimukset AP:n suhteen.

FFVI: Mielenkiintoinen tapaus. Jokaisella hahmolla oli eräänlainen ammatti ja jotkut jopa kehittyivät siinä kuten esim. Cyan miekkataidoissaan ja Sabin Blitzeissään. Lähes kaikki hahmot osasivat taikoa ja loitsujen opettelujärjestyksen sai päättää itse varustamalla hahmon summonkivellä, magicitella. Ikävänä/hyvänä puolena kaikki ryhmänjäsenet eivät voineet opetella samoja loitsuja yhtä aikaan ja se toikin kehittämiseen taktisuutta. Kaikilla oli kuitenkin mahdollisuus hallita kaikki loitsut. En ole varma onko tämä vain kuvitelmaa, mutta hahmojen kehittäminen leveleissä oli piirun verran nopetempoisempaa kuin aikaisemmissa osissa, mikä on vain plussaa.

FFVII: Materiajärjestelmä, tuo viattomin ja neitseellisin kykyjärjestelmä. Hahmoilla oli rajoitettu määrä materiapaikkoja aseen ja suojan mukaan ja sitä silmällä pitäen materiat piti osata järkevästi varustaa hahmoille. Materiat kehittyivät vahvemmiksi ja tehokkaamiksi taisteluista saadun AP-palkkion mukaan ja jotkin varusteet tarjosivat nopeatempoisempaa materiankehitystä kuin toiset. Hahmot eivät voineet itsenäisesti kehittyä muissa tekniikoissa kuin henk. koht. Limit Break-taidoissaan, joten materiat piti hahmoja otteessaan. Hauskana ideana materian varustaminen vaikutti statseihin, mutta vaikutus oli harmittavan pientä lukuunottamatta loppupään materioita. Huonona puolena tässä on useimpien materioiden vaatimat AP-määrät kehittyäkseen, mikä hankaloitti varsinkin Master Magic-, Summon- ja Command-materioiden saamista luonnollisella tavalla. Eritoten Knights of the Roundin saattaminen master-tasolle oli urotyö, jonka minä olen toistanut vasta neljästi. Onneksi jotkin vihulaiset tarjosivat jättipotteja expin ja AP:n suhteen, joten varsinkin levelien kehitys oli mukavan helppoa. Statsien kehittäminenkin onnistui source-esineillä mutta oli kylläkin kiusallisen hidasta.

FFVIII: GF, GF, GF.... Hahmojen kehitys perustui GF:iin ja niiden liittämiseen hahmoihin Junction-järjestelmällä. Itse henkilökohtaisesti pidin Junction-järjestelmää säälittävän yksinkertaisena, mutta monet täälläkin ovat itkeneet sen muka monimutkaisuutta. Junction-järjestelmä mahdollisti kovaa lyövät hahmot suurilla HP:eillä jo pelin alusta, kunhan pelaaja vain osasi käyttää aivojaan ja porsaanreikiä. Tämä mahdollisuus oli kovasti mieleeni. Samalla kuitenkin jotkin statsit jäivät usein ilman vahistusta, kuten esimerkiksi Magic ja Magic Defence, mikä johti varsinkin hyökkäysloitsujen käyttökelvottomuuteen. Kykyjä opittiin GF:ien kautta ja oppimisjärjestyksen sai päättää itse, mikä osaltaan vahvisti mahdollisuutta superhahmoihin pelin alussa. Levelit kasaantuivat varsinkin Squallille kuin itsestään ja 100 levelinen Squall pelin alussa ei ole ihme eikä mikään vihulaisten vahvistuessa sankarien mukana. Heikkona puolena.... mm.... tuota... FF8:ssa kehitys on ehkäpä hiukan liian helppoa ja nopeaa. tai sitten ei... enempikin makuasia.

FFIX: muistuttaa todella paljon mielestäni FFIV:ää, eli jokaisella hahmolla on etukäteen määrätyt ammatit ja sitä kautta kyvytkin. IV:stä poiketen hahmojen kykyjä opittiin pelaajan haluamassa järjestyksessä varusteiden antamien mahdollisuuksien mukaan. Tämä todella mielenkiintoista varsinkin, kun erikoisia varusteita sai hiukan giliä ja älyä käyttämällä muokattua synthesiskyvyllä. Parin porsaanreiän kautta jo ensimmäisellä CD:llä on mahdollisuus hankkia pelin puolivälin varusteita. Levelien kehitys oli hidastunut parista edellisestä osasta, mutta loppupääsä peliä Yanit ja Level Up-kyky mahdollisti täyden tason hahmot.

FFX: Sphere Grid pakotti alkupuolella peliä hahmojen seuraamaan heille määrättyä reittiä ja tämä toimi todella hyvin. Kovat iskijät saivat paremmat HP:t ja Strength-statsit, kuin heiveröiset maagitytöt ja seikkailu piti vahvasti yllä tasapainoista kehityssuunnitelmaa. Pelin juonellisessa loppupäässä alkoi todellinen hahmojen kehitys. Ammattirajoituksille heitettiin hyvästi ja kaikki hahmot alkoivat kehittyä todellisiksi tappomasiinoiksi. Jokaisen oli mahdollista kehittyä kaikissa statseissa täysille ja oppia kaikki kyvyt. Tämä olisi ollut huono seikka itse seikkailussa mutta kun todelliset taisteluhaasteet piilivät ei-pakollisissa megataisteluissa Dark-Aeoneita ja Penancea vastaan, oli "kaikki-kaikille"-kehityssuunta erinomainen.

FFX-2: paluu FFV:een. Ainoat erot ovat lähinnä se, että ammattien kyvyt kehittyvät pelaajan ohjaamassa järjestyksessä, eikä toisten ammattien kyvyt säily uudessa ammatissa, ellei käytössä ole Nature Lore-tyyppistä varustetta tai Gridiä, joka mahdollistaa jonkin ammatin jo opittujen kykyjen käytön uudessa. Kaikin puolin toimiva kehitysjärjestelmä. Levelien kehitys tuntuu ainakin tällä hetkellä olevan sopivan nopeaa.

Edittii: Eli jos on aivan pakko jokin yksittäinen kehitysysteemi nostaa ylitse muiden, sanoisin FFV.... tai FFVII.... kasissakin on omasta mielestäni ihan hyvä. Ehkäpä se riippuu mielialasta?

Berrycake
9.3.2004, 12:55:55
Onhan se varmaan loppupeleissä sphere grid, Final Fantasy X:ssä.

Experienceä kertyy samalla tavalla kuin aina ennenkin, (siis aikaisemmissa FF:ssä) mutta siinä pystyy itse valitsemaan sen, että mihin abilityyn tai attribuuttiin ne bongot käyttää. Hahmonkehitys ei ole näin niin ennalta arvattavaa. Pelaajalla on isompi vapaus ja runsaammat mahdollisuudet kustomoida hahmoja omannäköisikseen. Lisäksi sphere grid avaa saumat aivan mielettömiin ryhmiin. HP:tä ja MP:tä pystyy nostattamaan vaikka kuinka korkealle, ja kaikille hahmoille pystyy opettamaan kaiken, jos vain haluaa. Paitsi tietenkin summoningia. Tämä lisää peliaikaa, ja antaa paljon ylimääräisiä tavoitteita ja kikkailtavaa. Nostan hattuni sphere gridille, se on todellakin nerokas keksintö, nyt kun siihen on perehtynyt ihan kunnolla, ja masteroinut sen kikkailut. Paras. Ja sitähän tässä haettiinkin, niin en ala muita edes ruotimaan.

'Jecht'
9.3.2004, 16:08:39
Muistaakseni tälläinen jo oli mutta vastaan silti. :P

Paras kehitys systeemi on minusta FF X. Se sphere Grid kun on vaan yksinkertaisesti niiin mainio.

Huonoin taas on minusta kasissa. Se junction juttu ei oikein aina tunnu luonnistuvan, ja siihen pitää perehtyä "opiskelemaan" sitä pitemmän aikaa ennenkun sen kunnolla hallitsee.

Roleplayer
9.3.2004, 16:27:25
Itse pidän kaikista eniten tuosta FFX:än kehityssysteemistä sillä siinä saa tehtyä hahmoista omanlaisiaan, mutta lopulta hahmoista tuleekin aivan samanlaisia. MYös FFX-2 kehityssysteemi jossa jokaisessa Jobissa statsit lisääntyy erilailla.(siis ei hahmoittain, mutta ammattien väleillä.)

Final Fantasy X:än kehitys systeemi vei minut mukanaan heti kun sain pelin sillä se oli erittäin hyvä uusi idea tälle vanhalle "levuttamiselle" jossa sinun pitäisi tappaa monia monia vihollisia ennen viimeistä leveliäsi ja tämä on myös erittäin tylsää puuhaa mieluummin minä pistelen sphere gridissä niitä spherejä kokoajan kuin levutan 20 tuntia, että saan levelin 98-99 huh.

Huonoin levutus ja ukkojen parantamis systeemi oli ehdottomasti FFVIII:ssa. Tämä oli täydellinen floppi sillä Junctioneiden käyttö on aika vaikeata aluksi, kun sitä ei ole sisäistänyt ja sitten kun sen ymmärtää se tuntuu aivan typerältä. Itse tajusin tämän systeemin nopeasti ja sitä enemmän se häiritsi minua. Toivotaan vain, että SquareEnixin porukka pysyy järjissään eikä tee sellaista FF:ää jossa on tällainen systeemi.

Thunderheart
9.3.2004, 16:40:32
Minun mielestäni paras kehityssysteemi on kasin Junctiointi, sillä se ei (kuten esim. seiskan materiasysteemi) vähennä esim. strenghtiä, kun laittaa itselleen jonkin taian tai vastaavan....lisäksi se on erittäin helppokäyttöinen..... :eh:

Ruhve
9.3.2004, 16:55:40
Alkujaan kirjoittanut Thunderheart
Minun mielestäni paras kehityssysteemi on kasin Junctiointi, sillä se ei (kuten esim. seiskan materiasysteemi) vähennä esim. strenghtiä, kun laittaa itselleen jonkin taian tai vastaavan....lisäksi se on erittäin helppokäyttöinen..... :eh:

Siis, kyllä minun mielestäni ainakin esim, juuri strenght voi laskea. Voi olla kylläkin myös, että et selittänyt tarpeeksi selvästi.
Kuitenkin siis kyllä se voi laskea sillä tavalla että jos vaikka sinulla on strenghtiin junctioitu 100 ultimaa ja sitten päätätkin heittää siihen sitten esim. 100 fireä. Kyllä se strenght silloin laskee ja roimasti.

Myös seiskassa voi laskea statukset. En ole kylläkään varma oliko se mahdollista että voiko muut laskea muuta kuin HP:t ja MP:t. Korjatkaa siis jos olen väärässä. Kuitenkin siis riippuu millä tasolla hahmo on ja kuin monta HP Plus/MP Plus materiaa hahmolla on. Yksinkertaisesti siis: liikaa materioita, HP:t tai MP:t vähenee.

David A. Mage
9.3.2004, 17:00:34
Tacticsissä ehdottomasti! Expaaminen jää lievästi taka-alalle kun pelaaja tahtoo jp:tä, mutta mitä väliä; kaikenmoiset jobit on muutenkin ollut minun mieleeni ja FFT:n systeemi on muutenkin niin loistava, ettei sitä voi muuta kuin ylistää. Ensinnäkin Tacticsissä jobeihin kykyjä voi hankkia portaattomasti, Summonerillekin voi repäistä Bahamutin ensimmäisenä kykynä. Toiseksi niitä on paljon. Sekä jobeja, että niiden kykyjä. Tällöin tulee varsin kattava lista erilaisia yhdistelmiä, joista ei malta olla kokeilematta jotain päättömyyksiäkin. Mutta kaikkea täydentää Brave ja Faith -mittarit. Jos esimerkiksi Orlandulle antaa Chaos Bladen (voimakkain miekka), parhaimman kilven (väistöä), Bracerin/feather capen (lisää voimaa/lisää väistöä) ja hankkii kemistin X-potion-, ja Auto-potion -kyvyt (osumaa ottaessa kulautetaan X-potion, kaikki kai tietää tuloksen) ja tiputtaa Faithin nollan tienoille (mitkään taiat ei pure), on siinä meillä mörssäriä... Eikä paha ole pistoolia kantava Priestikään, vaikkakin sen yhteydessä alkoi hatuttamaan se, että tarkka-ampujapappi Ivana (Priest(ess)) sai huomattavasti enemmän kokemusta kuin tavanomainen sauvanheiluttajamaagi Eddie (Wizard)..

Jos jokin kuitenkin systeemissä mättää, se on joidenkin jobien kykyjenoppimisen eritasoisuus. Esimerkiksi Bardin tai Dancerin kaikki peruskyvyt vievät 100 jp:tä, kun Summonerilla on useampi 1000< jp:tä vievä kyky, joista ei ole mitään iloa ilman Short Chargea tai vaikkapa Sprint Shoesia. Puhumattakaan Time Magen Meteorista... Tämä saattaa osin johtua siitä, että Bardin ja Dancerin hankkimisessa kestää julmetun kauan eikä heidän kyvyillään hirveästi juhlita (vaikka oikealla tavalla niitäkin voi hyödyntää tappavasti), mutta joka tapauksessa maagit ovat aivan kamalassa asemassa ylisuurine latausaikoineen ja kykyjen hinnoissa. Ei ole mitään iloa tiputtaa vihollisten niskaan meteoriittia, jos he ehtivät juoksemaan alta pois ennen kuin meteoriitti osuu maahan.

Soul Reaver
11.3.2004, 21:26:56
D. A. Mage sai minut innostumaan FF Tacticsin kehityssysteemistä ( :P ) mutta koska en ole pelannut kyseistä peliä, niin mielestä sydeemi toimii parhaiten FF 10:ssä. Vihdoinkin vapaat kädet hahmosi luomiseen, hahmoja ei tarvi edes kehittää, jollei halua.
Muutosta expareista ei ole hirveästi, mutta jo sanalyhennelmän "EXP" puuttuminen koko pelistä tuntuu valtavalta erolta, ja kaikki tämä siis hyvällä tavalla. Lukotkin ovat hyviä probleemoja siellä välissä, eikä niitä saadakseen roppakaupalla tarvitse voittaa jotain salaista hirmubossia, eikä siten lukkojen takana piile mitään suurta läjää erilaisia superkykyjä, mikä on mielestäni mahtavasti tasapainotettu.

Risuina mainittakoon, että kehityssysteemi on enemmästä vapaudestaan huolimatta portaallinen, kehittäminen on aika rajoittunutta alussa, eikä se statsien nostaminenkaan Sphere Gridin käytyä läpi ole kovin kiintoisaa puuhaa.

mogvisti
13.3.2004, 18:18:20
Miksi tälläistä edes kysytään? Kysymyshän on itsestään selvä :D
Paras kehitys systeemi löytyy FF X:stä. Siinä ei ole turhanpäiväisiä leveleitä vaan siistin näköinen Sphere Grid, jossa jaksaa kikkailla vaikka tunnin. Ja se on melko kauniin näköinenkin.

No jos sitten pitäisi huonoin löytää niin se on varmaan FF IX:ssä. En oikein keksi perusteluja mutta kyllä kaikki varmaan tietävät miksi. Se vaan on se sama perinteinen "juttu" (en tajua edes mistä puhun :huh:. Noloa, vai... :eh: )

Gebric
15.3.2004, 14:28:20
Täällä on kovasti kehuttu FF X:n systeemiä mutta en ole PS2:n puuttuessa päässyt sitä pelaamaan :murjotus: . Mutta, pelaamistani (siis kunnolla yli puolenvälin) FF:sta paras on VIII:n junction-systeemi. Se vaan on niin helppo. Noh, ehkä se drawaaminen otti vähän päähän mutta ei siinä loppujenlopuks kauaa mennyt. VII:n materiasysteemi oli kans ihan jees just helppokäyttösyyden takia.

Antza
15.3.2004, 18:57:14
Minunkin mielestä tuo FFX:sän Sphere Grid systeemi on kyllä hyvä mutta liian helppo. Siinä kehittyy älyttömän helposti ja kun yleensä Finaleissa tarvitaan joka levelille enemmän expeetä niin tässä tarvittava määrä ei kasva sen jonku kahen kymmenen tuhannen jälkeen.

Eli mielestäni paras on FFVII:n ja FFIX:sän kehitys systeemi. Oikeastaan kaikki on hyviä mutta seiskassa ja ysissä on vaa paras. Huonoin on FFII:sessa.

zeikki-
19.4.2004, 16:14:04
FFX kehityssysteemi on aivan surkea. Pitää aina kerätä lisää spherejä että kehittyy ja pikkuhiljaa alkaa turhautua, kun joutuu pelaamaan tuhansia kertoja kestäviä monstereita vastaan monster areenalla että kaikille saisi kunnon statsit. Sitten pahimmilla vastustajilla on jotain 10000000hp eikä niitä voi mitenkään voittaa jos strength ei ole vähintään siinä 200 pinnassa. (Paitsi yojimbolla) Se aukkojen täytteleminen vaan rasittaa.
FF VIII:n kehityssysteemiäkin aliarvostetaan (kuten koko peliä). Ei ole mitään järkeä jos systeemi on suoraviivainen eikä sitä tarvitse muuttaa kertaakaan koko pelin aikana (paitsi FF X:ssä silloin kun pitää tapella ne 10258 tappelua että saa kehityttyä kovien monsterien tasolle). Eli FF VIII paras ja X huonoin,

apuka
22.4.2004, 10:39:34
no minun mielestä final fantasy 8:ssa koska voi laittaa juncktioon vaikka hp:kohalle life:n niin hp nousee ja myös kun alussa kun pääsee ulos ensimmäistä kertaa voi kehittaa ja varastaa taikoja ja mitä isompi leveli niin sitä paremmat taiat

Riku
22.4.2004, 10:45:37
FF II:sessa ja IX:ssä ovat suosikki kehityssyteemit. Kakkosessa deffua on hyvä kehittää hakkaamalla pelin alussa omia tyyppejään, ja samalla nousee str sekä weapon skillit. Sama myös magian kohdalla, jos käytät paljon mustaa ja valkoista magiaa, niin intelligense nousee jne.. Ysissä taasen rakastan hankkia uusia varusteita eri hahmoilla, ja niillä varusteilla opettaa uusia taitoja heille. On ERITTÄIN typerää että esim. FF VI, VII, VIII ja X:ssä jokainen hahmo voi käyttää magiaa, ysissä on positiivinen ero, että vain muutama tietty hahmo osaa käyttää taikoja, ja myös vain tiettyjä taikoja. Typerää, että joku Squall on samalla suuren luokan taistelija, mutta heittelee myös taikoja. Mitä virkaa on Lulullakaan FF X:ssä? Kaikista muistahan voi tulla saman laatuisia maageja. Näin pelien "virallisille" maageille ei ole paljoa sijaa.

Soul Reaver
16.5.2004, 15:34:35
FFX kehityssysteemi on aivan surkea. Pitää aina kerätä lisää spherejä että kehittyy ja pikkuhiljaa alkaa turhautua, kun joutuu pelaamaan tuhansia kertoja kestäviä monstereita vastaan monster areenalla että kaikille saisi kunnon statsit. Sitten pahimmilla vastustajilla on jotain 10000000hp eikä niitä voi mitenkään voittaa jos strength ei ole vähintään siinä 200 pinnassa. (Paitsi yojimbolla) Se aukkojen täytteleminen vaan rasittaa.
FF VIII:n kehityssysteemiäkin aliarvostetaan (kuten koko peliä). Ei ole mitään järkeä jos systeemi on suoraviivainen eikä sitä tarvitse muuttaa kertaakaan koko pelin aikana (paitsi FF X:ssä silloin kun pitää tapella ne 10258 tappelua että saa kehityttyä kovien monsterien tasolle). Eli FF VIII paras ja X huonoin,
Harr? Olisin jossain määrin samaa mieltä kanssasi, jos hihkuisin onnesta, että vielä 10258 drawwauskertaa Ultima Weaponilta, notta saisin kaikille 100 Ultimaa. Jepu jee, haaaaauuuuuuussssskkkkaaaaaaa, varsinkin kun iso U heittää koko ajan Gravijaa, Light Pillaria ja Meteoria niskaan. :)
Oho, vielä pitää drawwata 10258 kertaa Meteoria Ruby Dragonilta, Holyt ja Flaret siltä ja siltä 10258 kertaa, tai sitten drawwauspointeilta Island Closest to Hellistä ja -Heavenista, drawwataan ne tyhjiksi ja sitten häröillään jossain muualla, sitten drawwataan taas ja sitten taas häröilemään jnejne......

Ymmärsitkö pointtini? :boing:

Flea
17.5.2004, 13:44:09
Minun mielestäni paras kehityssysteemi on 8 Junctiointi, sillä se ei vähennä esimerkiksi strenghtiä,lisäksi se on erittäin helppokäyttöinen.

Huonoin on nelosessa ,koska levelit kasvavat hitaasti ja joka levelillä ei saa uutta taikaa. ja strenghtiä saa leveleillä tosi hähän (jos sitä saa) tai aseiila koko ajan uusien aseide hankiminen on turhauttavaa. :eh:

Julppa
17.5.2004, 14:21:26
Parasta on aika vaikea sanoa, muuta parhaat kaksi ovat ainakin FFX:n expert sphere grid ja VII:n materiat. Tosin FFX:ssä tarvitsee olla hieman kokeneempi kättäjä, jotta voi omaksua expertin kokonaan. Mutta jokatapauksessa molemmilla saa hahmoista monipuolisia. Ja myös VIII:ssä systeemillä saa hahmoa jos johonkin suuntaan. Haittapuolena on kovan luokan taikojen saaminen. IX:ssä taas järjestelmä on helppo käyttää, mutta se ei salli paljoakaan vaihtelua hahmojen välillä.

Huonoimpaakin on vaikea valita. Joka tapauksessa se on jompikumpi IV tai V. Ne eivät vain jotenkuten kolahtaneet.

M1green1
3.6.2004, 1:30:58
Minä ainakin pidän Final Fantasy IX:n systeemistä, koska se on yksinkertainen ja mukava. FF VIII:n systeemi on vähän liian monimutkainen aloittelijoille ja muutenkin vähän kökkö ja FF X:n sphere grid tyylistä en tykkää hirveenä, koska pidän level -tyyliä parempana. FF VII:n materiat on kyllä kuiteskin aika hyvä, mutta ei vedä kuitenkaan vertoja IX:n loistelijaalle kehitys systeemille.

Kuppa
3.6.2004, 15:42:41
Minä pidän näistä eniten:

-FF V, koska tässä voi valita itse hahmon Jobin ja Abilityt. Olin aivan innoissani tästä kun tajusin tuon systeemin hyödyllisyyden ja miten se toimii.

-FF VII, koska tässä on valinnanvaraa kun voi pistää sellaiset materiat kun itse tahtoo. Tästäkin olin aivan tohkeissani, kun tajusin, miten tuo systeemi toimii.

-FF X, kun voi päättää alusta asti aivan itse, että mitä osa-aluetta alkaa kehittää. Esim. Strenght, Magic vai Agility, jne...

Grove
3.6.2004, 15:48:34
Minusta FFIX:ssä on kaikkein helpoin ja yksinkertaisin kehitystyyli, mutta pidän Sphere Gridistä enemmän koska kun siihen tottuu sekin on helppo, vaivaton ja yksinkertainen. Tosin ekalla kertaa pelasin siihen Seymor/Anima/Seymor taisteluun asti tajuamatta mitää Sphere Gridist, mutta jouduin aloittamaan alusta koska se taistelu oli liian vaikea.

Ruhve
3.6.2004, 16:43:33
Paras kehitys systeemi löytyy FF X:stä. Siinä ei ole turhanpäiväisiä leveleitä vaan siistin näköinen Sphere Grid, jossa jaksaa kikkailla vaikka tunnin. Ja se on melko kauniin näköinenkin.

Ei ole turhan päiväisiä leveleitä? Mitäs ne S.Lvl upit sitten on? Pakkohan sun on saada level uppeja, jotta pystyt gridillä liikkumaan. =)
Kuka jaksaa kikkailla tunnin jossaa gridillä? Se on niin turhauttavaa kuin vain voi olla. Sitäpaitsi, en pidä siitä mahdollisuudesta, että hahmon voi kehittää ihan minkälaiseksi vain. Jokaisen hahmon pitää yksilöllisiä minun mielestäni, eikä kaikkien samanlaisia..

No jos sitten pitäisi huonoin löytää niin se on varmaan FF IX:ssä. En oikein keksi perusteluja mutta kyllä kaikki varmaan tietävät miksi. Se vaan on se sama perinteinen "juttu" (en tajua edes mistä puhun :huh:. Noloa, vai... :eh:)

Huono miksi? Ei kannata tuollaista puhua edes, jos ei tiedä miksi on huono jne. Ja mitenkä niin perinteinen?

zeikki-
3.6.2004, 17:20:03
Harr? Olisin jossain määrin samaa mieltä kanssasi, jos hihkuisin onnesta, että vielä 10258 drawwauskertaa Ultima Weaponilta, notta saisin kaikille 100 Ultimaa. Jepu jee, haaaaauuuuuuussssskkkkaaaaaaa, varsinkin kun iso U heittää koko ajan Gravijaa, Light Pillaria ja Meteoria niskaan. :)
Oho, vielä pitää drawwata 10258 kertaa Meteoria Ruby Dragonilta, Holyt ja Flaret siltä ja siltä 10258 kertaa, tai sitten drawwauspointeilta Island Closest to Hellistä ja -Heavenista, drawwataan ne tyhjiksi ja sitten häröillään jossain muualla, sitten drawwataan taas ja sitten taas häröilemään jnejne......

Ymmärsitkö pointtini? :boing:
Drawwaa Ultimat Shumi Villagesta ni pääset yli kymmenen tuhatta (drawwaus)kertaa pienemmällä vaivalla :P Ja ei liene pakollista kehittää kaikkia statseja maksimiin vaikka se kivaa oiskin. Helpommalla selviät kyllä.

vegeta
26.6.2004, 2:48:34
Minunkin mielestä tuo FFX:sän Sphere Grid systeemi on kyllä hyvä mutta liian helppo. Siinä kehittyy älyttömän helposti ja kun yleensä Finaleissa tarvitaan joka levelille enemmän expeetä niin tässä tarvittava määrä ei kasva sen jonku kahen kymmenen tuhannen jälkeen.

Joo tuo kympin kehitys systeemi on kyllä liian helppo, lopussa saa leveleita liian helposti yhestä tappelusta joitan 2-3.

Paras kehitys systeemi on FF VII:ssä. Materia systeemi on paras taika/kyky kehitys systeemi mitä löytyy, voi valita kaikille omat taiat, summonit, kyvyt ja muut vastaavat.

Suuri
26.6.2004, 11:43:32
Final Fantasy II/IV on hyvä kehitys systeemi kun aina käytetään yhtä ainoaa "joukkuetta" eli ei tarvitse valita parhaimpia ja jättää huonoimmat mätänemään joukkueen valinta ikkunaan. Ja aina(liioittelua) kun on jossain juonen mukaisessa(paha mörköisessä) paikassa niin melkein aina saa tonnin exp. pojot ;) .

Velvety
29.6.2004, 10:36:53
Ehdottomasti Final Fantasy VII:n kehityssysteemi on paras, se on kätevä ja helppo käyttöinen.

Final Fantasy VIII:n kehitysysteemi, paha. Siis tosi paha ja huono. Minä en vieläkään tajua sitä systeemiä, mikä selittää sen, etten ole tappanut pääpahista. :eh:

Final fantasy X:ssä on hyvin kätevä kehitysysteemi, Sphere Grid, jota on helppo käyttää ja hahmot kehittyvät yllättävän nopeasti.

Final Fantasy X-2:ssa taas hahmot kehittyvät niiden Dresspherejen avulla, mikä mahtava systeemi. :)

Tässäpä näitä.

The Real Rikku
6.7.2004, 12:45:23
Kympissä on kiva ja omalaatuinen Sphere Grid. X-2:a on kiva, ihan normaali. Kaikki ne muutkin on kivoja. Mutta FF8... Tartteeko siinä ne hahmot aina 1000 Exp:tä tason ylös mennäkseen? :huh:

Roskapussi
6.7.2004, 13:27:06
Olen kokeillut kaikkia FF:iä V:n ja X:n väliltä. Eli noista muista en tiedä, että ovatko miten hyviä systeemejä... :bored:

Itse kummiskin tykkään, ehkäpä jopa eniten vitosen jobeista. Aluksi se kieltämättä tuntui vähän oudolta, mutta siihen kyllä tottui todella äkkiä. Mukavan monipuolinen. Ja ennen kaikkea, hahmosta saa tehdä juuri sellaisen, kun haluaa.

FFX:n SG on kanssa ihan kätevä. Juuri tuon monipuolisuuden vuoksi. Pystyt itse päättämään, että mitä ja miten kehität hahmojasi. Hahmojakin kehittää paljon mielummin, kun näkee kartalta, että miten lähellä se Fire2 on.

FFVIII:n Junction on kanssa loppujen lopuksi hyvä systeemi. Aluksi en sitä oikein osannut, joten inhosinkin koko peliä. Sitten kun sain sen opittua, niin se paljastui varsin hyväksi ja monipuoliseksi systeemiksi. Paitsi niitä taikoja ei oikein jaksaisi Drawata vihollisilta, mutta se on aika pieni puute loppujen lopuksi.

Olba
6.7.2004, 19:07:45
mielestäni tuo FFX:n Sphere Grid on silleen paras, että kun kaikilla voi olla kaikki kyvyt. mulla on pelikan muisti koritlla semmonen FFX tallennus, jossa Tiduksella on kaikki mahdolliset kyvyt, ja se on kiva kun se on niinkun paras tyyppi,mutta sen hp:t on aika matalat, noin 22000, kun Wakalla on 32000. heh heh.
toisaalta taas toi Sphere Grid on ihan liian vaikee, ja sit kun on se Don Tonberry+OD->ap+3xAp+3xOD- juttu niin homma menee äkkiä semmoseks, että vedetään yhellä iskulla 99 s.leveliä, joka on muuten suurin mahdollinen määrä kerralla.

Narche
6.7.2004, 19:11:11
Paras systeemi on mielestäni FFIX:ssä, taidot opitaan aseista ja varusteista, jotka sitten pitää equipata hahmolle. Yksinkertaista, mutta kätevää.

Huonoin systeemi on FFX:ssä. Rasittavaa, kun joka taistelun jälkeen pitää mennä näpräämään sitä pirullista pallolautaa.

//

Final Fantasy VIII:n kehitysysteemi, paha. Siis tosi paha ja huono. Minä en vieläkään tajua sitä systeemiä, mikä selittää sen, etten ole tappanut pääpahista. :eh:
Ohjeiden lukeminen on kannattavaa.

Burnhill
6.7.2004, 23:59:53
Eiköhän tuo X voiton vie. Erittäin kätevä systeemi ja voi itse vaikuttaa erittäin paljon mitä kukin oppii ja mitä ei opi. Lopussahan tällä ei ole mitään väliä kun sphere grid on täynnä ja kaikkien statsit on 255 jne. Mutta pelin alkuvaiheessa tämän kätevyys tulee esiin parhaiten, kun voi kusta koko homman lähtemällä "väärälle" reitille siinä vaiheessa jne. :)

Twom
9.7.2004, 9:08:31
Mielestäni Sphere Grid on paras. Standart giridssä hahmojen yksilöllisyys säilyy erittäin hyvin. Mutta hahmojen statsit on suhteellisen helppo maksimoida (ei luck) ja se on välttämättömyys Dark aeoneita tappamissessa.

Seiskan kehitys systeemi ei vedä ihan vertoja Shpere giridille. Sieskassa statsit kehittyvät mutta itse ei pysty vaikuttamaan mitä statseja kehitetään. Taikoja ei opita vaan ne saadaan materialla mikä on helppo käyttöinen, mutta siinä menee hahmojen yksilöllisyys.

Candice
14.7.2004, 18:36:27
Hymm... huvittavaa huomata, että henkilöt joita pidän nuuperoisina ja wannabe-finaali-ihmisinä (pelanneet vain kympin ja ehkä kymppikakkosenkin läpi ja vähän kokeilleet muita finaaleita) tulevat toitottamaan sphere gridin ihmeitä. Ei se oikeasti ole niin kiva systeemi. Lähinnä raivostuttava. Siellä leikitään hämähäkkiä ja opetetaan hahmoille uusia jänniä kykyjä, voi jee! Ei näin.

Minä pidän kasin junction-systeemistä. Se on helppo ja yksinkertainen ja mahdollistaa tappajahahmot jos sitä vain osaa käyttää oikein. Muistaa kerätä kaikki GF:t matkan varrelta ja repiä niitä taikoja kaikkialta. Lopussa niitä saa jo tehtyä itemeistä ja parhaitakaan taikoja ei tarvitse hikipäässä drawata kun on saanut kerätyksi tarpeeksi hyviä itemeitä.

Seiska on ihan ok, en liiemmin välitä materioista, mutta se että nekin hahmot, joita ei käytä, kasvavat hiljakseen ryhmän mukana. Plussaa. Luksusta. Tykkään.

Arwie
14.7.2004, 19:58:11
Kympin sphere grid on yliarvostettu. Alussa ihastuin tähän itsekin, mutta kun tämänkin oppi niin se oli itse asiassa loppujen lopuksi pettymys. Jostain kuulin huhuja että jokaisen levelinnoston jälkeen saisi valita ottaako hahmolleen mukaan Strength- vai Magic-pisteitä. Tavallaanhan Sphere Gridissä on tässä kyse, mutta vähän toisella tavalla kuin minä ajattelin. Hahmoilla on omat ratansa ja jokainen tomppelikin varmasti ymmärtää ettei nappien yli kannata hyppiä eikä valitulta radalta poiketa ennen kuin oma rata on käyty loppuun. Jos aikoo kehittää hahmoja pidemmälle, hahmoille ei jää lopussa Overdriven lisäksi yhtään uniikkeja ominaisuuksia. Ankeaa lähinnä.

Omalta osaltani pisteet menevät osalle kuusi. Myönnän että kutosen pelaamisesta on aikaa, mutta sen muistan että kehityssysteemi oli minulle mieleen enemmän kuin mikään toinen. Takana samantapainen kuin yhdeksikössä, eli hahmot oppivat omat kykynsä aseistaan ja jokaisesta hahmosta tulee yksilöllinen ilman kuitenkaan niitä yhdeksikön tarjoamia rajoituksia (=taikoja ja espereitä sai opettaa mille tahansa hahmoille). Tämä oli minulle kovasti mieleen, ja kakkosena sitten taitaa tullakin seiskan materiasysteemi. Jokaista hahmoa ei tarvitse erikseen kehittää, luonnollista plussaa, kuin myös tuleviin taisteluihin säilyvä Limit-raita. Ysin Trance oli ihan tyhmis, joten se ei ansaitse jaettua yhteispaikkaa kutosen kanssa.

Junction oli ihan kiva, mutta en koskaan pitänyt siitä taikojen drawaamisesta ja vihollisten kehittymisestä samaa tahtia hahmojen kanssa.

Z-e-r-o
14.7.2004, 19:59:40
No minä pidän perskeles Job systeemistä. Eli FF V, FF T, FF XI jne (mm ensimmäinen FF peli) Omasta mielestäni se on vaan hyvä kun pitää vähän miettiä minkälaisella partylla sitä on liikenteessä. Job systeemin ympärille ei ole vain FF sarjassa saatu kyhättyä kunnon peliä. (FF Tactics'ssa on hyvä tarina tosin, mutta esim FF V'ssa se jää uupumaan) *pomppii ilosta* Minä vaan tykkään Ninjoista ja Samuraista niin paljon... noh minä nyt pidän kaikista. (paitsi summonerista)

Toisena tulee Final Fantasy VII Materia systeemi sen kummempia selittelemättä.

FF VIII Junction systeemi jaa mielestäni hiukan taka alalle, ja siksi en myöskään pidä siitä. Koska on aivan sama menetkö pelin läpi käyttäen low- tahi highlevel hahmoja, Fyysiisiä hyökkäyksiä, taikoja tai pelkkiä GF'iä.

Sphere Gridin monipuolisuus loppuu siihen kun hahmot ovat alkaneet saada koko paskan täyteen, siinä vaiheessa se on sitten ihan sama, kellä ja mitä. :prkl: En pidä.

Ceassa
14.7.2004, 20:07:28
Olen varma että olen vastannut tähän kysymykseen jo ainakin ~38 kertaa, mutta en näköjään vielä tämän topikin yhteydessä. Ok sitten, asiaan;

Ei se oikeasti ole niin kiva systeemi.
On se, on!

Minusta Sphere Grid on ennen kaikkea miellyttävä kehityssysteemi. Muiden osien Materiat, Junctioinnit sun muut ovat hahmonkehityksen kannalta tuntuneet aika tympeiltä ratkaisuilta, mutta minä kiinnyin FFX:n Sphere Gridiin heti, ja se ei ole tähänkään päivään mennessä oikeastaan missään vaiheessa päässyt tuntumaan mitenkään pakkopullalta. Ennemminkin olen aina innoissani, kun saan kerättyä kasaan yhä enemmän ja enemmän Sphere Leveleitä ja nakutettua erilaisia palleroita oikeille paikoilleen. Ja ristikko on hyvin joustava, hahmosta voi tehdä käytännössä millaisen tahansa, jos vain jaksaa tarpeeksi sukkuloida ympäriinsä.

Ja minä koen mukavaksi myös näiden tappokonehahmoja varten tarvittavien Spherejen metsästyksen, pelkästään Gridin ympäri kiertämällä ei vielä kovinkaan pitkälle pötkitä, mutta kunhan pääsee korvaamaan spherepaikkoja entistä vahvemmilla ominaisuuksilla, niin sittenkös vasta ilo irtoaa. Hahmonkehitys on siis ennen kaikkea monipuolista, ei pelkästään korkeista leveleistä riippuvaista, vaan joustavaa, ja tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Tykkäilen paljon <3

Toisaalta pidän kyllä myös kovasti Finaleista joissa kehitys on täysin hahmokohtaista, musta maagi on musta maagi koko pelin läpi ja niin pois päin. Esimerkiksi IX:ssä oli mukavaa, kun jokaisella hahmolla oli ikäänkuin oma tehtävänsä partyssa, eikä muilla ollut asiaa toisten osa-alueelle. Mutta tästä päästäänkin systeemin huonoon puoleen eli siihen, että hahmot ja heidän taitonsa ovat yksitoikkoisia, ja kun välillä haluaisi nähdä hahmojen käytössä myös joitakin eri abilityja, niin se on yksinkertaisesti mahdotonta. Niin, ja olihan FFX:ssäkin pelin alkumetreillä jokaisella hahmolla aika selvästi oma alueensa jolta he lähtivät liikkeelle (ainakin Standard Sphere Gridillä liikuttaessa, siis); Yuna toimi ryhmän parantajana/summonerina, Lulu mustana maagina, Auron vahvana taistelijana. Loppua kohden nämä alkuarvot alkoivat sitten sulautua muiden taitojen joukkoon, mikä on pelkästään positiivinen seikka. Mielestäni on kiva että hahmoa saa rajattomasti muokata suuntaan tai toiseen, eikä sitä tarvitse kehittää huippuunsa pelkästään tuossa samassa tylsässä muotissa, kuten IX:ssä.

Junctioinnista en ole oppinut vielä erityisemmin pitämään. Systeemi tuntui jotenkin kumman löysältä, ilman mitään rajoja, asettelit vain oikeat taiat paikoilleen ja ta-DAH, sinulla on käsissäsi tappokone joka möyhentää vihollisen kuin vihollisen alta aikayksikön. En kyllä koskaan jaksanut sukeltaa VIII:n systeemiin pintaa syvemmälle, mutta jotenkin kumma maku siitä on silti jäänyt suuhun. Mutta erityismaininnan ansaitsee se seikka, että pelin viholliset keräävät leveleitä samaa vauhtia kuin sinäkin, tuo oli erittäin näppärä ja mielenkiintoinen ratkaisu. Satunnaisvihollisetkaan eivät aina onnistu olemaan niin helppoja kuin muissa Finaleissa on tottunut, kun ne voimistuvat hiljalleen sankarijoukon mukana.

Nojaa, siinäpä joitakin mietteitä. Muiden FF:ien hahmonkehityssysteemeistä ei ole juurikaan mitään erityistä mainittavaa jota en olisi jo tässä ainakin hieman sivumennen käsitellyt, joten en edes lähde niitä sen tarkemmin tutkimaan. Sphere Grid on eniten minun mieleeni, piste. :)

Ruhve
15.7.2004, 16:10:52
Ja ristikko on hyvin joustava, hahmosta voi tehdä käytännössä millaisen tahansa, jos vain jaksaa tarpeeksi sukkuloida ympäriinsä.
Nimenomaan minusta tämä mättää kaikissa muissa paitsi job kohtaisissa kehityssysteemeissä. Mitä hauskaa siinä on kun hahmosta saa tehtyä ihan minkälaisen haluaa. Onko se nyt sitten hauskaa, kun esim. White magella on black magickejä? Tai vaihtoehtoisesti black mage osaisi jotain thiefin kykyjä? Ei mitään järkeä lähtä kehittämään hahmoja periaatteella "kaikki kyvyt kaikille". Minusta hahmon kehityksessä pitää olla se raja, että siitä saa vain sen tietynlaisen. Silloin jokaisella hahmolla olisi oma merkityksensä partyssä.

Mutta tästä päästäänkin systeemin huonoon puoleen eli siihen, että hahmot ja heidän taitonsa ovat yksitoikkoisia, ja kun välillä haluaisi nähdä hahmojen käytössä myös joitakin eri abilityja, niin se on yksinkertaisesti mahdotonta.
Ei minusta tässä asiassa ole mitään huonoja puolia. Se että, haluaisi nähdä hahmoilla joitakin muita kykyjä kuin ne mitkä he omaavat, niin se on sitten vain ihmisen itsen oma ongelmansa jos ei pidä pelistä. Myöskään taidot eivät ole yksitoikkoisia. Parempi vain, että jokaisella on omat taitonsa, mitä muut eivät voi saada. Näin taistelut säilyttävät mielenkiintonsa. Silloinhan ne taistelut ovat juuri tylsiä, jos hahmot osaavat kaikki mahdolliset kyvyt ja taiat.

Näin jälkikäteen ajatellen, minä saattaisin jopa pitää FFX-2:sta, kun se omaa juuri tämän pitämäni job kehityssysteemin.

SDNKorento
15.7.2004, 17:04:02
Nimenomaan minusta tämä mättää kaikissa muissa paitsi job kohtaisissa kehityssysteemeissä. Mitä hauskaa siinä on kun hahmosta saa tehtyä ihan minkälaisen haluaa. Onko se nyt sitten hauskaa, kun esim. White magella on black magickejä? Tai vaihtoehtoisesti black mage osaisi jotain thiefin kykyjä? Ei mitään järkeä lähtä kehittämään hahmoja periaatteella "kaikki kyvyt kaikille". Minusta hahmon kehityksessä pitää olla se raja, että siitä saa vain sen tietynlaisen. Silloin jokaisella hahmolla olisi oma merkityksensä partyssä.

Minusta se on hauskaa, jos Knight voi saada osan Black Magiceistä. Silloin jokainen saman hahmoluokan edustaja on uniikki omine taipumuksineen ja painotuksineen. Olisi hubaa, jos pelikin ymmärtäisi painotukset (esim. Status-valikossa voisi olla Knight - Magic Knight tjsp.). Pelkät bulkkihahmoluokat ei oikein sellaisenaan jaksa kiinnostaa.

Tosin liika on liikaa, sillä eri kykyjä keräämällä hahmosta tulee joka paikan höylä. Silloin partyn jokaisesta hahmosta tulee samanlainen mutanttiklooni, jolle kahdenkäden miekkojen heiluttaminen ja taikojen viskeleminen on arkipäivää.

Ja mitä FF7 kehityssysteemiin tulee, niin SE on aivan liian yliarvostettu. Epäilen, että itse peli on antanut olematonta ekstra-arvoa systeemille, joka on aivan liian yksinkertainen. Itse asiassa se ei ole edes kehityssysteemi, sillä sillä ei kehitetä hahmoja - ainoastaan varustetaan.

Ceassa
15.7.2004, 17:36:41
Onko se nyt sitten hauskaa, kun esim. White magella on black magickejä? Tai vaihtoehtoisesti black mage osaisi jotain thiefin kykyjä? Ei mitään järkeä lähtä kehittämään hahmoja periaatteella "kaikki kyvyt kaikille". Minusta hahmon kehityksessä pitää olla se raja, että siitä saa vain sen tietynlaisen. Silloin jokaisella hahmolla olisi oma merkityksensä partyssä. ... Silloinhan ne taistelut ovat juuri tylsiä, jos hahmot osaavat kaikki mahdolliset kyvyt ja taiat.

Ja ristikko on hyvin joustava, hahmosta voi tehdä käytännössä millaisen tahansa, jos vain jaksaa tarpeeksi sukkuloida ympäriinsä.

Niin, jos.

En siis nyt tarkoittanut sitä että systeemissä on varsinaisesti hauskaa se että kaikista hahmoista saa tehtyä toistensa kopioita, vaan lähinnä puhuin siitä, että on mukavaa että sellainen mahdollisuus ylipäätänsä on. Mikä estää sinua jättämästä mustaa maagiasi vaan black magic -taitojen osaajaksi, jos niin haluat? Ei mikään. Mutta nimenomaan se vaihtoehto, että halutessasi voit myös alkaa opettamaan maagillesi muita taitoja, tuo aivan oman värinsä mukaan taisteluihin ja hahmonkehitykseen yleensäkin. Siitä seikasta minä pidän.

Itsestäänselvyyksiä ehkä juu, mutta oli pakko tähän väliin tuoda esille vielä tuokin seikka. :)

Cele
15.7.2004, 18:37:16
Tässä vähän aikaa sitten aloitin Final Fantasy VI:n. Ja siinä on huomattavasti paras taikojen saanti, eli toisin sanoen kehitystä sekin. Mukavaa kehittää niistä espereistä taikoja, ja kun Espereiden mukana on muitakin bonuksia, kuten speed tms. nousee aina LvL-Upissa.

Kuitenkin Final Fantasy II omaa edelleen parhaan kehitysjärjestelmän, kun siinä on onnistuttu toteuttamaan homma niin, että se toimii.

Jonitzu
21.7.2004, 21:25:37
No tietenki se on FF-X:än Grindi taisteluita jaksaa taistella enemmän kun tietää että pääsee taas Kikkailemaan Grindissä :D Vaikka onhan FF VII materiat hauskoja niitä on mukava etsiä ''vaikka joskus inhoan sitä''
Ja tietenki nämä legendaariset levelit :) Et sellasta

Dragoon-92
18.2.2005, 10:02:36
Paras kehityssysteemi on mielestäni FF II:ssa, koska hahmo kehittyy sinnä sen mukaan, miten sitä käyttää. Se on niin luonnollista ja silloin jopa saa vaikuttaa hahmon kehitykseen! Esim. Magic kehittyy vain jos käytät taikoja ja Strenght vain jos käytät fyysisiä iskuja. Niin ja onhan siinä kympissäkin ihan hyvä systeemi.

Se vaan on outoa (Esim. FF IV), kun hahmot oppivat käyttämään vaikka taikoja, vaikka on todellisuudessa taistellut vain miekalla. Tai jos saakin Fire2:sen vaikka ei ole tehnyt mitään sen eteen!

Eli vastaus on: Kakkonen rulettaa!

Sananium
18.2.2005, 11:14:42
Kasissa on paras. Junction toimii hyvin ja sen käyttö on helposti omaksuttavissa. Ainoa huono puoli on se, kun paras taika on junctioituna statteihin ja sitä ei sitten halua käyttää. GF:ien kyvyt ovat myös loistavia, ja siten hahmo voi napinpainalluksella saada toisen hahmon kyvyt. Hauskaa ja näppärää.

Ysin kehitysjärjestelmä on kliseinen ja tämän vuoksi täysi susi. Jos haluaa paljon kykyjä niin pitää rämpätä tavaroita hahmolta hahmolle.

Eli Kasin paras, ysin huonoin!

Irvy
18.2.2005, 14:10:18
Mun mielestä paras kehitys systeemi on ff7:iskassa.
Koska siinä tulee kaikille saman verran ja sitä ei mitenkään jaeta niin kuin ff8:sissa.Ja on se parempi kun ei tarvi kerätä hikisesti niitä sprejä.Kun alkuvaiheessa peliä ne aina loppu ja sitte niitä piti alkaa keräämään ja se ei ollu mukavaa.Joten paras kehitys systeemi on Final Fantasy VII:ssä

Nuble
20.2.2005, 19:51:18
ff10 mun mielestä on kivaa räplätä gridii kun voi tehä rikusta vaikka younan samalla :eh: öö veli aina käski mun tehä gridit eli mä sain valita minne mennä lukoista ja nii.
Materia systeemikin on kiva. Kun jotkut healaa lifettää ja firettää kun toiset icettää ja jnejne. Sitten lopussa päin kun tulee niitä hyvii materioita niin ei kaikki saa niitä.

ascalon
20.2.2005, 19:56:14
Itse tykkään eniten Materia -systeemistä. Sopivan simppeli, mutta hahmoista tulee edes tarpeeksi erilaiset, kun kaikilla ei ole jokaista loitsua ja kaikille ei millään voi antaa jokaista mahdollista übermateriaa.

Myös FFIX:n tiukkaan rajattu, mutta siltikin mahdottoman toimiva systeemi on minun mieleeni. FFX:n Sphere Gridissä on se huono puoli, että loppujen lopuksi hahmot ovat kaikki samanlaisia übertappokoneita, eikä millään muulla kuin fyysisellä iskulla ole väliä. Ei hyvä.