View Full Version : Kiinnostavatko vanhat FF:t ollenkaan?
Pönttö16
15.3.2004, 18:30:59
Täällä Final Fantasy I-VI osastolla on niin kovin vähän threadeja pystyssä ja aika harvakseltaan uutta tekstiä tulee.
Eivätkö vanhat Finalit enää kiinnosta? Ne sattuvat olemaan minun suosikkejani. En ole kyllä montaa noista uudemmista päässyt edes kokeilemaan (7, X ja hyvin vähän 8:a)
Mutta kuitenkin tykkään enemmän noista vanhoista, ne on jotenki simppeleitä ja helpommin ymmärrettäviä minusta kun esimerkiksi 7 tai X. Ehkä olen sitten vain vähän tyhmä :D
On niissä ilmeisesti jotain tunnearvoa noissa vanhemmissa ainakin minulle niin siitä kai se johtuu että vierastan noita uudempia. Mutta eipä siinä mitään, hienoja pelejä Final Fantasyt ovat edelleen! :)
Löytyykö tältä foorumilta samalla lailla tuntevia ihmisiä?
Vai ovatko ne vain unohtuneet näiden uusien, hienojen ja modernien pelien varjoon? Sääli jos on...
// Muistakaa prkl, että FFVII-FFIX eivät ole klassikoita. -Grove
Eihän tätäkään aluettta ole unodettu, ehei! Ainakin 'yleistä apua klassikoissa' on aika tiuhassa käytössä paikoitellen, ja klassikkotietokilpailukin eli aika pitkään kunnes jäi taas johonkin kysymykseen. Mutta ei sekään kovin pitkään vielä ole seisonut. Uusia topiceja ei tule koska ei niille joko löydy tekijöitä tai niitä ei tarvita, voithan sinä tottakai auttaa asiaa omalla panoksellasi. ;D Mutta ei, ei se johdu siitä etteivätkö klassikot kiinsotaisi, minua nimittäin ainakin kiinostavat paljon enemmän kuin uudemmat. Esim. FF X-2. "Tyttöenergiaa!" asenne ei oikein pure, toisaalta taas sitten esim. FF VI:n realistisemman tuntuinen ja vakavampi maailma on mahtavine musiikkeineen aivan järisyttävä pelikokemus. Mutta ei, ei näitä ole unohdettu. =)
Locke88
15.3.2004, 19:54:48
Tottakai vanhat kiinnostaa.Omasta mielestäni IV-VII on parhaimmat ja oikeimmat Finalit.No VII ei ole vielä niin vanha mutta hyvä se on henkilöiltään.Klassikkotietokilpailussa ei aina välttämättä tiedä vastausta vain.
Vanhat FF:t ovat mielestäni parhaimpia pelejä, mitä voi ollakkaan!
Kuten sanottiinkin, ne ovat simppeleitä ja muutenkin vaan mukavempia pelata kuin uudemmat.
Mitä noihin uusiin theardeihin tulee, niin niille ei taida löytyä vaan tekijöitä. Itse olen perustanut jo yhden.. Ja muutenkin nykyään ei kovin paljoa taida löytyä klassikoiden pelaajia, kun yleensä aloitetaan kasista, ja vanhempia ei jakseta aloittaa..
Voisihan tänne toki noita lempihahmo, Ikimuistoiset kohtaukset tms. aiheita perustella, toki edellytyksellä että ei tule spammia, vaan pitää perustella paljon, kuten aina pyritään tekemään!
Necrofobia
15.3.2004, 20:55:39
En suinkaan ole unohtanut vahoja ff:jä, kaikista parhaimmat ffit löytyy juuri klassikoista. Mutta olen huomannut että paljon enempi keskustelua on käyty tuolla FFX- osastolla tietenkin johtuen uudesta ff:stä. Minusta tuntuu että suurin osa on vain pelannut ffvii-x2 eikä ollenkaan klassikoita, tämä voisi olla yksi syy miksi täällä ei ole paljon keskustelua. Mutta en todellakaan unohda klassikoita ennen tuomiopäivää, pelaan niitä kovasti nykyäänkin.
Natsenatu
18.3.2004, 14:05:05
Jos ketään eivät klassikot kiinnostaisi,niin tämä alue olisi ihan turha.
Ei klassikoita unohdettu ole. Niitä tietty pelataan,mutta eivät kuitenkaan saa suurimmalta osalta yhtä paljon huomiota kuin joku aivan uunituore FF. Luulenpa myös että suurin osa täälläkin olevista pelaa mieluiten FF7:sta ylöspäin niitä pelejä. Itse kuitenkin vielä jaksan vanhoja klassikoita pelailla silloin tällöin :)
Tai no oikeastaan kyllähän niitä kaikki pelaavat!Yhtä säännöllisesti kuin uudempiakin (tai,luulisin) mutta ei niistä synny sitä vouhotusta kovinkaan paljoa.
The death Magic
19.3.2004, 11:30:17
Noh on vaikea keksiä aiheita jotka ei jo olisi käsitelty kiinteissä topiceissa. Ja noita vanhoja topicceja ei ole huono ajatus nostella tuolta(kunhan ne vaan on keskustelutopicceja)
Itse joskus yritän keksiä että minkähänlaisen topicin voisi aloittaa muttah... eipä ole vielä tullut mieleen.
Ja sitten toisaalta, kun katsellaan että millaisia nämä 'keskustelut' ovat alueilla FF VII-IX niin sanon että ennemmin ilman ketjuja täällä kuin täynnä sellaista roskaa. ;D Heti kun saadaan joku oikeasti järkevä keskustelun aihe niin olen välittömästi mukana. Mutta jos ei ole muuta tarvetta kuin 'pakko saada topici!' niin ehkä olisi parempi sekin jättää postaamatta... =)
Niera Kuuranpoika
19.3.2004, 15:07:53
Enpä minäkään vanhoja osia ole unohtanut. Kyllähän nuo uudemmat osat tietysti kiinnostavat ihmisiä enemmän, ja ovathan nuo uudemmat osat paljon monipuolisempia, joten on ymmärrettävää että ne herättävät enemmän keskustelua kuin sarjan alkupään yksinkertaisemmat seikkailut. Esimerkiksi Playstation-sukupolven FF-seikkailuista on helpompi kehittää "mielenkiintoisin sivuhahmo"-ketju kuin vaikkapa 8-bittisistä peleistä.
Tosin yksi asia joka aiheeseen liittyen on pistänyt silmään, olisiko selkeämpää korvata tuo "yleistä apua klassikoihin"-ketju useammalla ketjulla, esimerkiksi niin että toinen kolmelle ensimmäiselle osalle ja toinen SNES-aikaisille osille, tai mahdollisesti myös FFVI:lle erikseen. Koska voi olla helpompaa selailla muiden kysymyksiä ja vastauksia jos ne on paremmin järjestelty, eikä kaikkien kuuden osan kysymykset olisi samassa ketjussa sekalaisesti. Varsinkin kun ketjulle on kertynyt pituutta jo 29 sivua.
Originally posted by Niera Kuuranpoika
Tosin yksi asia joka aiheeseen liittyen on pistänyt silmään, olisiko selkeämpää korvata tuo "yleistä apua klassikoihin"-ketju useammalla ketjulla, esimerkiksi niin että toinen kolmelle ensimmäiselle osalle ja toinen SNES-aikaisille osille, tai mahdollisesti myös FFVI:lle erikseen. Koska voi olla helpompaa selailla muiden kysymyksiä ja vastauksia jos ne on paremmin järjestelty, eikä kaikkien kuuden osan kysymykset olisi samassa ketjussa sekalaisesti. Varsinkin kun ketjulle on kertynyt pituutta jo 29 sivua.
En usko että kyseinen on tarpeellista. Minä ainakin voisin vastata mielelläni useaan kertaan samaan kysymykseen, kun eihän niitä nyt kovin useasti kysellä. Ja sitten vielä, eihän kaiken nyt tarvitsekaan löytyä topiceja selailemalla, minua ei esimerkiksi yhtään häiritse jos joku uudempi käyttäjä kysäisee ongelmaansa vastauksen eikä jaksa lähteä tutkimaan aika vanhoja postauksia jostain kaukaa menneisyydestä. =)
Sergei Susi
20.3.2004, 15:10:32
I-VI ovat parhaat, (täällä kirjoitellaan suurinpiirtein vain IV-VI), mutta itse en kirjoittele, koska niistä ei ole niin paljoa kirjoiteltavaa, kuten minulla ei VII-IX osioonkaan, jossa kyllä on enemmän vasttavaa.Mutta kuten Rune sanoikin, tuo osio on TÄYNNÄ roskaa, vaikka i tai 2 kertaa on ollut jotain asiallista. :ooh: Tämä kumminkin on paras! *hali*
Hmm.. Taitaa muutenkin olla aika turhaa perustaa uusia theardeja, kun täällähän ei juuri ole niitä kirjoittelioita, ja aihe jäisi tyhjäksi.. Ellei sitten tehtäisi jotain väittely-juttua tms. jossa samat saavat vastailla usein, siitä voisi tulla ihan hyväkin, vaan mistä väitellä? Tai sitten joku aihe joku visailu tms. paitsi sellainen kyllä on..
Hmm.. Ja fffani-90 voisit lisätä viestiesi pituutta, ja laittaa pienet perustelut.
Yunski
21.5.2004, 14:12:45
Kyllä ne kiinnostaa, niissä on jotain sitä aitoa. Niissä vanhoissa FF peleissä on myös parhaimmat musat, niin melodiset.
Itse omistan näistä vanhoista 4,5 ja 6. Aikomus olisi ostaa 1 ja 2.
M1green1
21.5.2004, 14:52:47
Kyllä kiinnostavat. Ne on tuolla kaapissa kaikki, mutta en ole kyllä pelannut tällä hetkellä kuin VI:n. Kesällä on sitten enempi aikaa, niin sitte tulee varmaankin pelattua ainakin pari Final Fantasyä. Ainakin VI:n perusteella, näissä vanhoissa klassikoissa on hyvät musiikit ja hyvä juoni. Ja super nintendon grafiikka minua ei haittaa minua tippaakaan...joten kyllä ne kaikki ff:ät tulee joskus pelattua, ainakin luulisin...
Dias_90
27.5.2004, 20:37:00
Ai kiinnostavako? TOTTAKAI!
Ne ovat mielestäni parempia, kuin jotkut uudet(FFX-2).
Itse en omista kuin Viitosen ( V ),Nelosen ( IV ) ja kuutosen (VI ). Lisää aion hankin.
yksisiipi
28.5.2004, 8:56:34
Tokihan vanhat finaalit kiinnostavat, vaikka niistä oikeasti hyviä ovat vain 4 ja 6, joista jälkimmäinen todella hyvä. Psonen Finalit ovat keskimäärin paljon rautaisempaa tavaraa mielestäni (varsinkin 7&8), mutta silti ne SNESin kaksi mainittua ovat todella hyviä ja hienoja. Mutta mitäpä sanottavaa niistä kokoajan keksisi.
Itseasiassa minulla ei enää kyllä kiinnosta mikään muu niistä paits VI, koska aloin vihaamaan I ja II osaa ja syy siihen on yksinkertainen: Matsit ovat raivostuttavia. :mad: Välillä tulee liian helppoja vastustajia ( tosin älyttömän harvoin ) ja sitten taas ( liian usein ) tulee alussa vihollisia jotka saattavat tappaa yhden hahmon aivan kevyesti yhdellä iskulla. Lisäksi taisteluissa tulee melkein joka kerta kun iskee niin MISS! :prkl:
FFVI: On ihan hyvä. ( vaikka en sitä omistakkaan ) Minulla oli se lainassa kaverilta aika kauan, mutta silloin en vielä pelannut niin paljon kuin nykyään pleikkarilla niin en päässyt kovin pitkälle. :( ( Harmi sinänsä )
Gebric
28.5.2004, 14:44:02
Kiinnostavat erittäin paljon. Eilen aloitin IV:n mutta tänään jouduin pettymään. Jouduin ottamaan wanhan muistikortin käyttöön koska käytössä oleva oli täynnä enkä raaski poistaa yhtäkään savea sieltä. No, tämä toinen muistikortti ei suostu pitämään saveja tallessa sen jälkeen kun on katkaissut virran pleikkarista :prkl: . Täytyypi ostaa uusi kortti.
Sitten taas asiaan. Juonellisesti vanhemmat FF:t menevät mielestäni aika samalla tasolla kuin uudemmatkin. Löydän vain yhden suuren miinuksen: vanhojen finaleiden tunnelmanluonti ei toimi ihan yhtä hyvin kuin uudemmissa, johtuen siitä että tämä rajoittuu musiikin luomaan tunnelmaan. Oikeastaan ainoa kerta kun olen tuntenut vanhemmissa finaleissa jonkinlaista kunnioitusta vastustajaa kohtaan oli FF V kun Bahamut nousee merestä ja siipien kärkiväli oli suurempi kuin samassa kohdassa aiemmin sijainneen niemen leveys :shok: Helpotus oli suuri kun sitä vastaan ei joutunut heti taistelemaan
Huonompi grafiikka ei sinänsä haittaa, löytyypähän paikat helpommin =) . Musiikit toimivat loistavasti. Kuten jo sanoin, musiikit ovat joitain poikkeuksia ainoa asia joka luo tunnelmaa näissä vanhuksissa.
Suosittelen lämpimästi kaikille jotka eivät ole kokeilleet!
aijommi
29.5.2004, 9:33:43
Kyllähän ne vielä kiinnostaa, vaikka graffatkin ovat joskus ihan :down: . FF kutosen maailmankarttaa yrittää olla vähän kolmiulotteinen, eikä oikein onnistu siinä, mutta ei se estä minua pelaamasta kyseistä peliä.
Antendo
8.6.2004, 12:18:27
Totta kai mie pelaan vanhoja äffiäkii. Onha ne kuitekii parempia ja helpompia mitä pleikalla (mutta seiska on ja tulee aina olemaa paras ähvä) ja, ne ehkä näyttää hienommilta mitä pleikalla ku ei oo nii paljoo yksityiskohtia. Tulee aina mummolassakii pelailtuu emulaattoreilla Mystic Questia, kakkosta ja kutosta. Ellei mummo korjaile vanhoja valokuvia.
Tottakai kiinnostaa, itseltäni löytyykin kaikki FFIII:osta lukuunottamatta.
Eritoten FFVI on todella hyvä mutta myös nelosta on aikapitkälle pelattu.
Noita siis pelaan emuilla, joissa on mukavaa se että on monta slottii savetuksille ja voi nopeuttaa tai hidastaa pelin.
Mutta olen FF Originssin ostanut ostanut psonelle. Ykkösestä en pitänyt paljon ollenkaan mutta kakkosta olen jaksanut lähinnä pelin erikoisen hahmojen kehitys tavan takia.
Kyllä sitä voisi kieltämättä enemmän klassikoista puhua muttei loppujenlopuksi ei muistakaan finaleista täällä puhuta vaikka finalfantasy foorumi onkin. Mutta jos niistä finaleista vain jankattaisiin kokoajan niin niistä menisi maku.
FFVI on paras klassikoista.
Granite
8.6.2004, 13:10:39
Kyllähän ne kiinnostavat, mutta ongelmana onkin ajan ja resurssien puute, maailma kun on täynnä mielenkiintoisia pelejä. Final Fantasyt ovat vielä turkasen pitkiä pelejä ja omaavat jonkun verran uudelleenpeluu-arvoakin, niin tähän mennessä uudemmat FF:t ovat voittaneet valintatilanteessa uusien ja vanhojen FF:en välillä.
Olen kuitenkin jo pitkään ollut aikeissa hankkia jonkun "klassikko"-FF:n, ja ajattelin että kesälomalla (28.6-26.7) voisi ostaa jonkun näistä PS1-uudelleenjulkaisuista, ne kun eivät ole edes pahemmin hinnalla pilattujakaan. Luulenpa, että ostan tuon FFVI:n, kun osat VII-X hyllystä jo löytyvät (näin sarja jatkuu luontevasti kronologisessa järjestyksessä, tosin takaperin :D). Vai mitä suosittelevat foorumin klassikko-FF-"asiantuntijat"? Mikä PS1-uudelleenjulkaistuista FF:sta olisi paras hankinta?
Paajehu
8.6.2004, 17:03:10
En ole pelannut muita vanhoja, kuin ff1 vähän ja ff3. ff1 oli mielestäni huono, koska siinä tuli liian pahoja vihollisia liian alussa, ja missään ei oikein saanut leveleitä. ff3 oli mestariteos! Se oli mielestäni parempi, kuin mikään uusista(ff9:ä lukuunottamatta). Pian rupean pelaamaan varmaankin kutosta, tai vitosta...
Jaakkima
8.6.2004, 19:26:01
Mie pelaan kaikkia FF:iä heti ku saan semmose käsiini, eli en ole mitään unohtanu vanhemmistakaa FF:istä. Vaikka niiden graafinen puoli ei päätä huimaa, niin onhan ne silti FF:iä ja kaikki FF:t on mielestäni pelaamisen arvoisia. Vanhoista oon pelannu suht paljon eli muistan vielä jotain V:tä joka oli mielestäni ihan hyvä. Siinäkin oli vaikeus taso ainakin kohallaan ja Summon taikojen saamiseks piti tapella.
mogvisti
15.6.2004, 12:57:30
Miksi ei kiinnostaisi? En vain ole saanut niitä vanhoja käsiini, ennen kuin älysin imuttaa ne emulaattorille. Nyt on kesken FF VI, joka on muuten alun perusteella loistava.
Mutta uskon että kiinnostusta löytyy kaikilta FF:ien pelaajilta, jos vain saavat jostain käsiinsä ja sen takia on google.com, mistä voit pistää hakusanaksi download emulator ja siitä se lähtee!
Itseasiassa pelaan parhaiten 1:stä, 2/4:sta,5:sta, ja 6 aion aloittaa(vaikka olenkin pelannut kaksi kertaa sitä ja toisella pääsin loppuun asti mutta kaaduin yhteen välipomoon :)) SNESsillä tietysti(FF1 NESsillä).
(Heiiih pitkästä aikaa kamut! :) ) Kyllä ehdottomasti,mukavaa tutustua vanhoihin Final Fantaseihin mitä ei välttämättä ole koskaan nähnytkään!
Esim.itse haluaisin ostaa FF-7:n,joka nyt on jo aika vanha,mutta kuitenkin.
Monilla kavereillani on se ja itse haluaisin perehtyä siihen yksikseni vähän paremmin. Pelaisin kyllä mieluusti vaikka kaikki FF:ät läpi,jos vaan koneetkin riittäisi.. =) ..
mogvisti
15.6.2004, 17:08:13
(Heiiih pitkästä aikaa kamut! :) ) Kyllä ehdottomasti,mukavaa tutustua vanhoihin Final Fantaseihin mitä ei välttämättä ole koskaan nähnytkään!
Esim.itse haluaisin ostaa FF-7:n,joka nyt on jo aika vanha,mutta kuitenkin.
Monilla kavereillani on se ja itse haluaisin perehtyä siihen yksikseni vähän paremmin. Pelaisin kyllä mieluusti vaikka kaikki FF:ät läpi,jos vaan koneetkin riittäisi.. =) ..
Enpä nyt tiiä onko se FF VII kovinkaan vanha, mutta paras se ehdottomasti on. Mutta eiköhän tässä ketjussa tarkoiteta FF I-VI, vai olenko aivan väärässä, sillä tämähän on alue joka käsittelee FF:iä I-VI:hin.
Ja mitä tulee tuohon jos koneet vain riittäis kommentiin, niin sanon sen että hommaa emuaattori, niin kuin minä muutama päivä sitten ja imutat siihen kaikki vanhat FF:t. Hyvin ne ainakin on minulla toiminut!
Tottakai kiinnostavat! Olen vähän aikaa sitten hankkinut koneelleni SNES-emun ja ryhtynyt pelaamaan FFIV:tä. Seuraavaksi olisi aikomuksena pelata läpi V ja VI. IV:tä olen pelannut sen verran, että olen saanut ilmalaivan ja tähän mennessä peli on ollut melko hyvä, vaikkei ylläkään ehkä aivan sille tasolle, mihin uudemmat FF:t. Luolastoja on harmittavan paljon ja suurin osa pelistä kuluu vihollisten hakkaamiseen. Ilmalaiva tuo kuitenkin peliin toivottavasti hieman enemmän vapautta ja vaihtelua, sillä aikamoista putkijuoksua peli on tähän asti ollut. Suosittelen tästä huolimatta kaikkia kokeilemaan.
Velvety
15.6.2004, 20:34:06
Tottakai vanhat FF:t kiinnostavat. Olen näistä vanhemmista pelannut ainoastaan 6, 7, 8, että minua tosiaan kiinnostavat nämä viisi ensimmäistä finalia erittäin paljon. Tosin, onhan se grafiikka niissä huonompaa kuin vaikkapa 8:ssa, mutta ei se minua haittaa ollenkaan, tahdon siis kokeilla näitä vanhempaa laautua olevia finaleita. :D
Tottakai vanhat FF:t kiinnostavat. Olen näistä vanhemmista pelannut ainoastaan 6, 7, 8, että minua tosiaan kiinnostavat nämä viisi ensimmäistä finalia erittäin paljon. Tosin, onhan se grafiikka niissä huonompaa kuin vaikkapa 8:ssa, mutta ei se minua haittaa ollenkaan, tahdon siis kokeilla näitä vanhempaa laautua olevia finaleita. :D
Ööh... alueen nimestähän voisi kyllä päätellä että näihin vanhoihin FF:iin kuuluvat I-VI eivätkä VII ja VIII. Kyllähän nekin vanhoja ovat mutta eivät niin vanhoja kuitenkaan.
Anime ja FF-fani
24.6.2004, 12:58:20
Minä pidän paljon vanhemmista Finaleista. Se johtuu varmaan siitä, että tykkään snesin grafiikasta paljon (en tosin tiedä syytä siihen). En ole kuitenkaan pelannut niitä niin paljon (kohta viitosen lopussa ja kuutosta aloittelemassa, nelosta en ole vielä pelannut), mutta hyviä ne ovat. FFV on minun mielestäni paras Final Fantasy VII ja IX rinnalla.
Johnnyk
25.6.2004, 3:02:21
Kyllähän ne kiinnostaa, mutta IV:n ja VI:n olen kalunnut loppuun jo aikapäiviä sitten. V on kesken, eikä siihen riitä oikein inspiraatiota.
Tällä hetkellä keskityn seiskaan.
Kupopo
25.6.2004, 17:48:19
Totta kai vanhat finaalit kiinnostavat, mutta eivät kuitenkaan voita jälkeläisiään, kun ovat kehittyneempiä tarinan syvyydessä ja hahmojen persoonallisuuksissa, mutta ei tosiaankaan voisi väittää, että vanhoissa FF:eissä olisi huono tarina. Ja kuka valittaa grafiikasta? Sprite-grafiikkahan on mitä mainioin.Tällä hetkellä olen koukussa FFV:een, joka on upea peli. Myös FFVI on työn alla.
Vanhoja final fantaseja pelaan enemmän kuin uusia, koska olen kiintynyt niihin syvästi, ja ne ovat haastavampia. Uudet ovat helpompia. (Esim FF 9)
Miyuki
29.6.2004, 18:18:35
Minua ainakin kiinnostaa. Kaikissa final fantasyissä on jotain samaa, ne ovat kuin perhe^^;.
Hahmot ovat ainakin mielestäni kiinnostavempia kuin FFVII:ssä, FFVIII:ssä, FFIX:ssä tai FFX:ssä. Johtuu myös siitä että klassikoissa on myös enemmän hahmoja. Nimittäin uusimmissa on 2-4 mies/naishahmoa ja kun vertaa vanhoihin final fantasyihin niin niissä on paljon enemmän(lukuun ottamatta FFI:stä ja FFII:sta).
Käyn täällä alueella silti harvoin, koska rahat eivät riitä ainakaan tällä hetkellä klassikoihin, kone temppuilee tai niitä ei löydy kaupasta. Mutta kyllä klassikot kiinnostavat jos minulta kysytään.
Berrycake
29.6.2004, 20:30:03
Kiinnostavat toki.
Mutta karu fakta alkutaipaleen FFien kanssa on kuitenkin se, että ne ovat melko hankalia vaikeusasteeltaan (tämä tietty saattaa olla monista hyväkin asia), sekä juoni/ muu on melko yksinkertaista ja lapsen kengissä taivaltavaa. (Nyt en viittaa, että grafiikalla olisi vaikutusta. Puhun kaikesta muusta sisällöstä.) Tämä saattaa aiheuttaa sen, että monen pelaajan mielenkiinto ei riitä näiden läpipelaamiseen useampaan kertaan, mutta ei se tietenkään tarkoita sitä, etteivätkö ne ollenkaan kiinnostaisi. Uudemmissa Finaaleissa on tosiasiassa enemmän sisältöä, sielukkaita hahmoja ja yksinkertaisesti enemmän puhuttavaa. Siksi niistä puhutaan enemmän kuin klassikoista täällä foorumeilla, onhan se melko varma homma.
Vanhat FFät kiinnostavat kyllä, muttei kieltämättä niin paljon kuin uudemmat. esimerkiksi FF VII, jonka voittanutta ei yksinkertaisesti edes löydy. Onhan wanhoissa silti oma taikansa ja viehätyksensä, mutta se on vähän erilaista kuin näissä uudemmissa.
Vai mitä suosittelevat foorumin klassikko-FF-"asiantuntijat"? Mikä PS1-uudelleenjulkaistuista FF:sta olisi paras hankinta?
Hanki FF VI
Tämä nyt ei välttämättä ole kamalan vanhakaan, saatikka minä sitten asiantuntija, tai edes "asiantuntija", mutta ainakin kyseessä on ps1 uudelleenjulkaisu ja tolkuttoman hyvä peli. Seiskan jälkeen aika kinttaalla. Jos et ole vielä pelannut, niin kannattaa.
Kyllä kiinnostaa, ja paljon kiinnostaakin. Kävin juuri kaupungilla ja mitäs muuta ostinkaan kuin FF Anthology:n, FF Origins:n ja FF VI:n. :D Tykkään tosi paljon vanhoista finaleista, mitä nyt tuli emulla pelattua jonkin aikaa ja päätin sitten hankkia pelit aitoinakin. Jotkut väittävät, että grafiikka olisi jotenkin valjua, mutta minua se ei haittaa tippaakaan vaikkei PS2 -standardeihin ylletäkään ;) Pidän kovasti NES:n ja varsinkin SNES:n sprite -grafiikoista sekä muusikit ovat mitä parhaimpia (Midit kunniaan!). Pelattavuuskin on kohdallaan.
Sääli vain, että uudet pelaajat eivät näitä vanhempia finaleita kovinkaan pelaile, mitä olen nyt sattunut kuulemaan. Harmi sinänsä, eivät tiedä mistä jäävät paitsi...
Death Bahamut
2.7.2004, 12:35:51
Sääli vain, että uudet pelaajat eivät näitä vanhempia finaleita kovinkaan pelaile, mitä olen nyt sattunut kuulemaan. Harmi sinänsä, eivät tiedä mistä jäävät paitsi...
Olen suhtkoht uusi pelaaja noin 8-10 kuukautta plakkarissa, ja
pelailen kyllä Originnsia, ja VI'sta mutta en Anthologya koska en löydä sitä kaupoista.
Ja sitten pelailen kyllä niitä "uusiakin" playstion ykkösen Final Fantasyitä.
Roskapussi
4.7.2004, 16:21:29
Kyllähän nuo kiinnostaa. Oikeastaan ne ovat jopa parempia, kuin nämä uusimmat osat. VI:tä pidänkin FF-sarjan parhaana pelinä.
Vaikkakin vanhoista olen pelannut vain VI:n läpi ja V on lopussa... Joka tapauksessa nuo kaksi osaa vakuuttivat minut jo täysin.
Tarinat ovat noissa kahdessa osassa erittäin hyvät ja kehitys-systeemi on todella loistava. Varsinkin V:n ammateista tykkään.
Nämä vanhemmat FF:t ovat mielestäni myöskin vaikeampia. VII-IX meni varsin helposti loppujen lopuksi läpi (Paitsi VIII ekalla pelikerralla) mutta näissä vanhemmissa FF:issä on pitänyt tosissaan jäädä kehittelemään hahmoja. Ei paljoa kärsi juosta taisteluista pois...
Eikä se grafiikkakaan minua häiritse. Jotkut kohdat ovat graafisesti oikeastikin nättejä. Vaikkakin VI:ssä en huomannut yhtä luolaa, minne olisi pitänyt mennä. Pyörin siinä ympärillä varmaan puoli tuntia etsien kohtaa, minne pitää mennä. :)
Hahmot tosin eivät ole luonnollisesti näissä vanhoissa peleissä mitään kovin persoonallisia, sääli sinäänsä. btw, minä ainakin pidän näistä vanhoista FF:istä.
Juu kyllä kiinnostavat. Ne ovat niin sanotusti vielä koskematonta maaperää, eli ne eivät ole massan muokkaamia, kuten uusimmat näyttäisivät olevan. Ja uusimmilla tarkoitan sitten X-2:ta. Ja jotenkin minua viehättää hieman karumpi ulkoasu. Ja osaavat ne olla yllättävän nättejäkin joissain kohdissa. Nyt pitäisi vain hankkia Origins niin pääsisi senkin kokemaan muullakin kuin NES-emun palikkagrafiikalla.
Tottakai kiinnostavat, vanhemmat FF:t ovat loistavia tekeleitä, kuten IV. Ehkä ne eivät grafiikalla loista, mutta juoni ja pelattavuushan ne ovat kaikkein tärkeimmät roolipelin piirteet. Ja nyt kun tulivat nämä uusversiot vanhoista Final Fantasyistä, ei tarvitse pelata emulaattorilla, vaan voi mukavasti pelata pleikkarilla.
Mysterous
6.7.2004, 20:09:11
Hahmot ovat ainakin mielestäni kiinnostavempia kuin FFVII:ssä, FFVIII:ssä, FFIX:ssä tai FFX:ssä. Johtuu myös siitä että klassikoissa on myös enemmän hahmoja. Nimittäin uusimmissa on 2-4 mies/naishahmoa ja kun vertaa vanhoihin final fantasyihin niin niissä on paljon enemmän(lukuun ottamatta FFI:stä ja FFII:sta).
Mitä mitä mitä sinä sanoa, FF2 sisälsi jotain kahdeksan hahmoa joista vain kaksi taisi olla naisia loput miehiä, FF3 omisti vain neljä pelattavaa mutta about 8 mukana kulkevaa hahmoa, FF5 oli vain viiden hahmon peli. Vai tarkoitatko myös NPC itäkin?
leivän murunen
6.7.2004, 20:28:22
siis kyllähän minäkin niistä vanhoista ff:ä tykkään. Ensinnäkin vanhat FF:t Tuntuu (ainakin minun mielestä) haasteellisemmilta. Enpä nyt muuta keksi tällä kertaa.
Burnhill
7.7.2004, 1:42:48
Ensinnäkin vanhat FF:t Tuntuu haasteellisemmilta.
Totta, uudet finalit ovat toinen toisensa jälkeen helpompia. Itse tykkään todella paljon FF3/6:sta. Se oli ensimmäinen Final Fantasy jota pelasin silloin aikoinaan snes:llä ja ei sen hohto ole hellittänyt vieläkään. Musiikitkin kyseisessä pelissä ovat aivan mahtavat :)
Sininenkissa
28.7.2004, 9:00:53
Minusta Seiska on paras Final Fantasy!!! Sitä ei voita kukaan... :P (olenkin ton sanonut jo ainakin 10 kertaa mutta en koskaan kyllästy sen sanomiseen koska se on niin hyvä, mutta te muut varmaan kyllästytte jo tohon ku joka viestissä on "7 on best!!" viestejä. :D No niin nyt loppu offtopikki)
Eli 7 on baras!!
(olen jo ehkä vastannut tähän...)
Minusta kiinnostaa! Enemmän kuin uudet! En tiedä kyllä miksi... ... Mutta varmaan siksi koska minusta vanhoissa on paremmat juonet ja ne on muutenkin mielenkiintosempia. Eikä mua haittaa vaikka ne ois tehty vähän tönkösti... Esim. Seiska on just huippu kun siinä on niitä "chibi" ( ) hahmoja!! Ja tietenkin juonen takia. Mutta tuo on mielipiteeni eikä kukaan voi muuttaa sitä.
EDIT// Anteeksi. Olen jo kirjoittanut tähän ennen... Toivottavasti tämä ei haittaa... ihan...hirveästi...
// Editoin tämän tähän kun näitä oli 2 peräjälkeen. -Darkkiz
Evil Zack
13.8.2004, 17:24:11
Kiinnostaa kiinnostaa tottakai. Niissä on sitä alkukantaista vetovoimaa jota nyky ffistä ei löydy. Paras vanhemmista on omasta mielestäni ffIV jota olen juuri pelaamassa.
offtopic: voisit arto hieman vähennellä hymiöitäsi.
Setzer-44
13.8.2004, 20:29:05
Kaikki vanhat Finalit rulettaa tai ainakin IV-VII.Seiskaa olen vain kokeillut mutta haluaisin sen.IV-VI ovat erittäin mukavia,sillä niissä on mahtavat hahmot,musat ja bossit.Peleissä minulle vaikuttaa paljon musa.Esim.Joskus tahallani en hakkaa bossia kuten Sonic peleissä.Kyllä vanhat Finalit uudet hakkaa mennen tullen.
BlizzarD
15.8.2004, 14:08:06
Tottakai kiinnostaa. Itse en ole ehtinyt vielä pelata kuin FF VI:ta (en sitäkään pitkälle) ja se on ihan huippu! Ja uudemmat FF:t olen pelannut jo monta kertaa läpi ja ne ovat erittäin hyviä (Noh, FF X-2 oli aikas moka.) niin miksi ei sitten vanhemmat FF:t olisi yhtä hyviä. Olen varma, että kun aloitan pelaamaan uutta klassikkoa, niin en tule pettymään. :)
The Noob
15.8.2004, 14:27:37
totta kai kiinostaa vaikka on ollut ajanjaksoja jolloin olen kääntänyt selkäni niille :P Pelaan tällä hetkellä kahta ff:ää V ja X-2 vain sen takia koska se on final fantasy ja en ole pelannut läpi :P (siis FFX-2) Minulla on kolme vanhaa FF:ää koska en läydä originssiä mistää (kirjotetaankoha se noi??)
slasher
15.8.2004, 19:39:12
No kyllähän niitä tulee pelattua.. Varsinkin FF6:sta... Lähinnä niin MAHTAVIEN musiikkien takia..xD
Ja FF4 oon vetäny nyt 2 kertaa alusta loppuun...:I
Et kyllähän nekin viel kiinnostaa..:D
Ainiin.. FFMQ:ssa on hyvät battle/bossbattle musat..xD
redshinobi
16.8.2004, 16:55:12
Täällä Final Fantasy I-VI osastolla on niin kovin vähän threadeja pystyssä ja aika harvakseltaan uutta tekstiä tulee.
Eivätkö vanhat Finalit enää kiinnosta? Ne sattuvat olemaan minun suosikkejani. En ole kyllä montaa noista uudemmista päässyt edes kokeilemaan (7, X ja hyvin vähän 8:a)
Mutta kuitenkin tykkään enemmän noista vanhoista, ne on jotenki simppeleitä ja helpommin ymmärrettäviä minusta kun esimerkiksi 7 tai X. Ehkä olen sitten vain vähän tyhmä :D
On niissä ilmeisesti jotain tunnearvoa noissa vanhemmissa ainakin minulle niin siitä kai se johtuu että vierastan noita uudempia. Mutta eipä siinä mitään, hienoja pelejä Final Fantasyt ovat edelleen! :)
Löytyykö tältä foorumilta samalla lailla tuntevia ihmisiä?
Vai ovatko ne vain unohtuneet näiden uusien, hienojen ja modernien pelien varjoon? Sääli jos on...
FF (no sanotaan 5 teirän mieliksi!) 5 SNESillä on paras FF mitä on olemassa, ja kun sen saa joke toiselta netti sivulta ilmaseks. harmi vaan että nykyään tullee sitte myöhemmihi pakko mielle että otan tehen iha itte oma FF 5 sehe kunnes sitte saan ittellein juksattua että "pellaa vaa Joonas tota FF vitosta ku kummiski tarttet siitä ideoita" ja sitte myöhemmin mietiskellessäni kiittelen itteäni että älysin pelata vanhoja FF sarjoja uusien sijaan... 3D rooli pelit vaan ei toimi ja ne oikeestaa toistaa NES ja SNES pelien rataa hahmojen persoonat samoja mutta tietenkin pitemmät hiukset sun muut.
shadowalker
2.9.2004, 10:58:11
Vanhat kunnon FF:t ne ovat sitä jotakin. Vanhoissa FF:issä on todella tehty hyvää työtä, ei vain yritetty parantaa grafiikkaa realistiseksi. Itse pidän erityisesti FF 4 ja 5. Ne ovat juuri parhaimpia juonensa ja ideoidensa vuokisi (esim. ff5 job system). Kyllähän ne tietysti ovat vanhoja eivät ole silmää hiveleviä, mutta kuitenkin FF sarjaa...
Kyllä vanhat FF:t kiinnostaa, ne ovat todella haastavia ja pidän Nes-grafiikoista. Ostin juuri FF Originsin ja tykkään pelata sitä koko ajan. Jos FF Originsissa saisi valittua Nes-grafiikat niin pel iolisi täydellinen. Myäs musiikit ovat huippu laatua.
Ne jotka ei pelaa IV:tä, V:tä tai VI:tä menettää PALJON!!! Näissä vanhemmissa peleissä on paljon enemmän pelattavaa kuin uudemmissa. Ainakin minun mielestäni. FFV on henk. koht. suosikkini. Ehkä sen loistavan pelattavuuden takia. Paljoo muuta en enään nykyään pelaa. Juuri nyt olen pelaamassa VI:tä. Aluksi erehdyin tämän pelin suhteen, kun pidin sitä alkua niin tylsänä. Olin pahasti väärässä.
Tottakai. Juuri ostain ystävältäni Final Fantasy VI:n, joka on toiseksi parhain FF heti IX:n jälkeen omasta mielestäni. Tietokoneella olen tahkonut muitakin klassisia FF:jä moneen kertaan emulaattorilla.
Davidson
2.10.2004, 13:49:36
...mutta aika ei riitä niille, valitettavasti. Uudemmat FF:t tulevat olemaan minun listalla luultavasti aina etusijalla (riippuen tietenkin FF-sarjan kehityksestä), joten siihen kun lisätään vielä muut harrastukset ja koulu, niin lopputulos on: En kerkiä. FFIV ja VI olen pelannut jo aika pitkälle , mutta ne ovat olleet samassa kohdassa jo kaksi vuotta yksinkertaisesti edellämainittujen syiden takia. Muita klassikko-osia en ole ehtinyt kuin vain kokeilemaan.
Kysyn vaan mikä vika olisi vanhoissa finaaleissa jos niitä ei voisi pelata. No ainakin mua kiinostaa vanhat fiinaalit tai ainakin, siloin rupes kiinostaa kun näin kaverin pelaavan ff6 ja latasin itse koneele ff3, joka on muuten harvinaisen hyvä peli ja se pesee uusista finaaleista suuriman osan. Siten I-II ja IV-VI en ole koskaan pelanut ja se taitaakin jäädä haaveksi niiden pelaaminen. VOIH :cry:
WWWWolf
2.11.2004, 14:06:25
Ihan muinaisimmat (FF1-3) eivät kiinnosta. Ainoana syynä tässä on se, että ne ovat mielestäni kerta kaikkiaan esikivikautisia. Oma suosikkipelisarjani on Ultima-sarja, ja mielipiteenä on, että jos peli ei hakkaa Ultima IV:tä sofistikoitumisessa, ei siihen kannata haaskata aikaa... (U4 oli monella saralla CRPGjen kehityksen merkkipaalu. Sitä ennen oli tylsiä pelejä. Sen jälkeen oli mielenkiintoisia pelejä.) Kaipa tuntui siltä, että NESillä ei ollut oikein kapasiteettia eeppisiin mättöihin.
Sen sijaan FF4-6 kyllä kiinnostavat. Tällä hetkellä väännän FF6:ta (siis FF3U:ta, tarkemmin sanottuna), ja hauskaa on tähän mennessä ollut. FF6 ei edelleenkään toimivuudessa yllä ihan hyvälle tasolle (siis komoon, samaa ikimuinaista rämpytystä nukutustaisteluineen ja randomenkounttereineen vuonna -94, samaan aikaan kun PC-pelaajat (edelleen) tappelivat saadakseen Ultima VII:tä toimimaan!) mutta ainakaan se ei näytä huonolta, se kuulostaa ihan hyvältä, ja tarinakin on suhteellisen mukaansatempaava. Mikä joillain teknisillä saroilla puuttuu se on ainakin voitettu juonessa.
Rowena
18.11.2004, 12:45:06
Kyllä kiinnostaa. Tällä hetkellä minulla on FF1 kesken ja varmaan kun olen sen läpäissyt, niin aloitan jälleen FF2:n. Niissä on juuri se sopiva tunnelma ja haaste ei lopu kesken. Tosin sokkelot ja liian tiheästi tulevat randomtaistelut alkavat välillä puuduttamaan. FF6 on hyvä peli kokonaisuudessaan, mahtava juoni ja loistavat musiikit. FF4 ja FF5 olivat myös loistavia. Harmittaa, kun FF3:ta ei ole julkaistu euroopassa, sitä olisi mukava päästä kokeilemaan. Parasta en nyt osaa sanoa vanhoista FF:istä, mutta kuitenkin niillä jokaisella on pysyvä paikka minun pelihyllyssäni. ^^
Ferithem
18.11.2004, 15:56:19
Olisi sääli, jos näin todella olisi.
Omasta mielestäni vanhat FF:t eivät jää lainkaan uudempien varjoon. Niissä on vähintäänkin yhtä paljon viehätysvoimaa kuin jälkeläisissään, ja on tietenkin mielenkiintoista pureutua mahtavan pelisarjan juurille nähdäkseen, mistä kaikki alkoi. Tietenkin grafiikka on hieman vanhaa ja musiikki yksinkertaisempaa (ei välttämättä huonompaa!), sekä kankeus vaivaa osaa peleistä. Siltikin nämä pelit (I-VI) ansaitsevat yhtä suuren kunnioituksen kuin uudemmatkin.
FFVI, yksi näistä "vanhoista", kuuluu yhteen suosikkipeleistäni. Sen vanhuus ei juurikaan näy, sillä grafiikka, vaikka sellaista nyt onkin, on kaunista ja siistiä, tarkkaakin. Musiikki on sarjan parhaimmasta päästä, samoin juoni ja hahmot. Tätä peliä olen pelannut hirvittävästi, mutten koskaan ole onnistunut voittamaan Kefkaa pelin lopussa, joten haastettakaan ei puutu. Ehdottomasti yksi lempi-Finaleistani.
Muita klassikoita en olekaan pelannut, paitsi IV ja VI: Olen häpeissäni, sillä olen vasta aivan alussa (tunnin molemmin puolin) molemmissa ja haluaisin kovasti pelata enemmän. Täytyy ottaa urakaksi läpäistä molemmat (+VI) jouluun mennessä...
Galad
19.11.2004, 17:49:23
Eivät ole. Pelaan juuri FF4 läpi (ps). Vitosen ja kutosen olen jo aikapäiviä sitten läpäissyt.
Suosittelen lämpimästi FF6 ja (ehkä) FF4, on ollut tähän asti ihan hyvä.
SDNKorento
21.11.2004, 20:48:58
Uuh...min luulin, etten enää koske FF4, joka jäi pahasti kesken vuosia sitten. Toisin kävi, uuden PSjoykka-adapterin, mukavan ohjaimen ja coca-colan avulla intouduin pelaamaan noin 3h ja mukavaa oli! Hahmot oli niin nostalgiset ja FF:t kuin olla ja voi. Vaikka peli on vaikea, niin se innostaa jatkamaan herättäen samalla muistoja.
Vasta nyt ymmärrän, miksi eräs ystäväni kehui FF4 olevan aidoin klasari FF. Ja jos on mahdollista, niin suosittelen pelaamaan klassikot ohjaimella. Fiilis nousee puolella ^^.
Ei ainakaan muhun natsannut oikein noi "vanhukset" kyllä
toi VI oli iha kiitettävä mutta sitte 3,4,5 oli ehkä turha vaikeita
kun esim joka boss figthia ennen piti hommaa 3 levuu ainakin tai ainakin
mun piti, Emmä sitte tiiä oliko vika mussa vai pelissä... :S
Mutta mutta... Kyllä ainakin 4 oli iha hyvä tarina ja tolleen mutta 5 tarina oli
omasta mielestäni aika huono...
Saattaa olla niin että olen sekoittanut 4 ja 5 toisiinsa. :huh:
Nyarlathotep
23.11.2004, 15:40:53
Miksi eivät kiinnostaisi. (Tosin rumat FF1-3 eivät kiinnosta). FF4 ja FF5 ovat todellakin Final fantasy-sarjan helmiä. Ainakin minunlaista ff-veteraania nämä klassikot todella kiehtovat, mutta ymmärrän jos jonkun ensimmäin pelaama fantasy on FFX, niin silloin kyllä monet haukkuvat pelejä pataluhiksi ja grafiikkaa kivikautiseksi. Vaikka grafiikkaa onkin toisaalta "rumaa" niin mitäpä se peliä haittaisi? Päähenkilöt, juoni ja pelattavuus ovat pelin ydin. Miksi vanhoja finaleita pitää haukkua, kun ne ovat hyviä pelejä. Tosin ne ovat vaikeampia kuin uudemmat tuotokset, mutta mitä haittaa? Tuleepahan ainakin haastetta. Ylipitkät luolastot, joista uudemmissa finaleissa on vetäydytty, ovat klassikoiden ainoa huono puoli. Klassikot siis kiinostavat =/
Cuomi
23.11.2004, 18:27:59
Ei kyllä kiinnosta lähes pätkäkään. Tulihan niitä joskus pelattua mutta ne on vain hieman...miten sen nyt sanoisi.....En nyt osaa oikein kuvailla mutta eivät vain olleet mun mieleeni.
Arthas
24.11.2004, 16:42:08
Kiinnostaa tietysti! Kun niitä vaan ei mistään tahdo alkuperäisenä löytää niin on hyvä, että on keksitty emulaattorit joilla voi sitten kokeilla ja ihastua. =)
Critis
24.11.2004, 21:50:43
Kiinnostavat vaikkakin lähiaikoina ei olekkaan tullut pitkästä aikaa pelattua yhtään klassikko FF peliä. Mutta parhaimmat klassikko FF:syt ovat FFVI ja toisena FFIV molemmat on tullut pelattua monta kertaa läpi ja kumpaakaan peliin en ole ikinä kyllästynyt.
Aerthos
24.11.2004, 22:11:28
Kyllä kiinnostavat. Tykkään itseasiassa näistä vanhoista FF:istä enemmän kuin uusista. Vanhoissa on jotenkin enemmän haastetta, ja mielestäni tuo Snesin/NESin grafiikka on jotenkin kivemman näköista kuin PSXn/PS2n.
Ehdoton ykkönen vanhemmista on FFV! Tykkään juonesta, hahmoista, ja Job/Ability-systeemistä.
Kyllä nämä vanhat FF:t ovat parempia, minun mielestäni.
Qualin
30.11.2004, 17:59:48
Klassiset Finalit ovat niitä parhaimpia. Totta kai se ottaa välillä päähän kun ukot liikkuvat niin kömpelösti ja taistelut sujuvat niin h i t a a s t i ( 1-2 ), mutta kolmosesta eteen päin on tappelukin ihan nannaa.
Ensimmäiset pelit ovat niin paljolti selkeämpiä helpompi ymmärrettäviä ja hahmot näyttävät hauskemmilta, kuin uusimpien FF:n realistisemman näköiset hahmot ja alueet.
Kalabatik
30.11.2004, 18:05:55
Kyllä ja se on jämpti! IV ja V ovat yksiä sarjan parhaita ja niissä on ah, niin ihanat luolastot <3 I-III ei ole hirveästi kiinnostanut, niin vanhoja kun ovat. Kerran kokeilin ykköstä pelata, mutta se oli aivan liian hidas ja yksinkertainen. VI on sitten näistä SNES -peleistä IMO huonoin. Jostain kumman syystä juoni ei tunnu kiinnostavalta ja hahmot muutamaa lukuunottamatta varsin tylsiä.
Choco&Mog
1.1.2005, 10:54:56
Kukapa nyt ne unohtaisi! Ihanat, ensimmäiset Final fantasyt on huippuja!!!! Kaikki haukkuu niitä kun niissä on huono grafiikka. Mutta jos olisit ollut silloin tekemässä final fantasy ykköstä, niin kaikista se oi huippugrafiikkaa. Minusta hyviä Final Fantasyjä on seiskaan asti, kymppi on vähän niin ja näin, mutta kyllä se X-2:n voittaa.
Linkittäjä
1.1.2005, 11:12:45
Minäkään en ole unohtanut klassikko Final Fantasyja. Warsinkin IV-VII ovat todella hyviä, vaikka ei VI niin paljoa säväytä.
Final Fantasyt I-III ovat jossain määrin huonoja, mutta kuitenkin pelin tärkeimmät osat. Näissä missään harmi vaan ei ole hahmoilla persoonoita, joka on hyvin rasittavaa....
Riippuu ihan mitä sillä vanhalla FF:llä tarkoitetaan. Tämän alueen perusteella todennäköisesti pelejä väliltä I-VI, toki onhan näistä uusinkin jo yli kymmenen vuotta vanha. Mutta joo, se siitä pätemisestä.
Pelit välillä FFI-III eivät voisi vähempää kiinnostaa. Vähän olen jokaista alusta koittanut mutta tuskinpa koitan toista kertaa, sillä mitään juonta ei ole, hahmot ovat pelkkiä robotteja ja lisäksi ärsyttää, että omat hahmot hyökkäävät tyhjään jos juuri se valittu vihollinen ehtii kuolla. Olihan se tietysti FFI:ssä jotain ennennäkemätöntä kun satunnaistaisteluita puhkesi viiden sekunnin välein mutta enää siitä ei jaksa innostua. Kyllähän nämäkin pelit vielä jotain kiinnostavat, kerran remaket ovat jälleen tulossa, mutta vähän täytyy ihmetellä mistä syystä kun peleinä näissä ei ole paljoa ideaa.
FFIV taasen kiinnostaa - ja paljon, sillä onhan se "juonivetoisen RBG:n synty" ja muutenkin kovasti kehuttu FF-sarjan osa. Musiikki, juoni ja hahmot pitäisi kai olla aivan uudella tasolla, joten tämän varmasti hakkaan läpi lähiaikoina.
FFV ei silti kamalasti kiinnosta. Sehän on lähinnä kuin SNES-versio NESin Final Fantasyistä, vaikka onhan siinä nyt edes jotain juonentynkää. Todella köykäistä se silti on ja suurin osa ajastaa kuluu lähinnä vihollisten muiluttamiseen, mikä on mielestäni huono asia tämän tyyliselle pelille. Soundtrack ei myöskään ole Nobuon parhaimipia, vaikka en paljoa siitä muista, kun en ole koko peliin ainakaan viimeiseen kolmeen vuoteen koskenut.
FFVI on tähän mennessä pelaamistani 2D- Final Fantasyistä selvästi paras, oikeastaan kaikki mahdollinen on tässä selvästi parempaa kuin vanhemmisa peleissä. Toki ei tässäkään ole SNESin rajoituksista ole päästy, mutta pelistä on saatu kunnioitettavan todentuntuinen niillä eväillä mitä SNES tarjosi. Varmastikkin toiseksi paras FF mitä olen pelannut, tekisi mieli sanoa jopa paras, mutta ei - kyllä se VII on näistä paras. Pesee silti kaikki sen jälkeen ilmestyneet FF:t menne tullen - sekä Chrono Crossin.
Siinä mielessä nämä eivät silti kiinnosta yhtä paljon kuin uudemmat, että luolastokomppaamista näissä on älyttömät määrät ja myös sen takia, että PSX-käännökset on onnistuttu munimaan monen sekunnin latausajoilla taistelu- ja valikkoruutujen välillä. En voi sanoa, että ne yhtä paljon kiinnostaisivat kuin uudemmat FF:t, vaikka se VI onkin niin hyvä ja IV vielä vallan koittamatta.
Dragoon-92
21.1.2005, 13:25:44
Ekat Final Fantasyt on mun mielest just parhaita ;D ,koska niissä on kivat hahmot ja mä tykkään niiden graffasta ja musasta (uudistetuist versioist).
Mä esim. en kamalasti tykkää niin aidon näkösest graffast!!!!!!!!!!!
mystic
26.1.2005, 14:48:30
Moitze!!! Minulla on final fantasy 1,2,3,6,7,8,9,
minua ainakin kiinnostavat vanhat ja uudet. vois niinku sanoa että kaikki kelpaa ;) olen myös pelannut muitakin ja uusimpia/tulleita fantasyitä
Se on yleisesti harmillistä että moni ei edes teidä että mikä on Final Fantasy :eh: niin kuin minun tapauksessani olen aika monesti hehkutellu pelejä, mutta on tullut kysymys että MIKÄ on tämä tietty peli ja olen joutunut selittämään =)
Shagohod
21.2.2005, 0:39:11
Totta mooses vanhat FF:t kiinnostaa. Varsinkin osat IV - VI ovat todella huippuja.
Tulee oikein nostalginen fiilis kun noita pelaa. Nuo ovat niin rentoja ja hauskoja, mutta kuitenkin vakavia ja haastetta riittää.
Varsinkin FFVI on yksi parhaimmista Finaleista koskaan. Musiikit ehdottomasti Nobuon parhaimmistoa ja juoni ja hahmot mielenkiintoisia.
Surullista, että on ihmisiä, jotka eivät voi pelata vanhempia osia, koska ne ovat 2-ulotteisia ja "niissä on niin huonot grafiikat".
Osiin I ja II tutustuin ensimmäistä kertaa pleikkarilla originsin yhteydessä. Ja hyvinhän nuo maistui. Hieman kyllä ärsytti varsinkin II:ssa pitkät latausajat taisteluissa ja valikoissa. Juonet olivat hieman tylsähköjä ja nämä moneen kertaan mainitut luolastot... :down:
Mutta musiikit taasen olivat, varsinkin I:ssä mainiot ja jäivät soimaan päähän pitkäksi aikaa.
Minua kiinnostaa aika paljon 4 5 ja 6 koska olen nähnyt kavereideni pelaavan niitä ja ne näyttivät aika hyviltä. 6 kiinnostaa minua jotenkin kaikkein eniten johtuu vissiin hahmoista tai jostain mooglet ovat kyllä suosiossani koska ovat ns '' kovia ''.
Verbatim
21.2.2005, 19:48:35
Olisihan se hauskaa saada joku VI käyttöön, kun on niitä paljon kehuttu. Mutta mitään Snessiä en kuitenkaan mistään enää löydä, ja emulaattoreita en tue. Eli siihen kaatuu sekin haave. Minulle on oikeastaan tärkeämpää hyvä juoni, kuin se, onko pikselit peukalon tai neliömillimetrin kokoisia. Taas tulin tänne höpöttämään, vaikka en asiasta mitään tiedä. Jos haluatte, niin heivatkaa tämä viesti johonkin huitsiin.
P.S. Eka viesti Final Fantasy I-VI-alueelle. Jänskää. =P
EDIT:\\ Viestissä ei TODELLAKAAN ollut mitään järkevää sanottavaa. Anteeksi vielä kerran siitä.
Olisihan se hauskaa saada joku VI käyttöön, kun on niitä paljon kehuttu. Mutta mitään Snessiä en kuitenkaan mistään enää löydä, ja emulaattoreita en tue. Eli siihen kaatuu sekin haave. Minulle on oikeastaan tärkeämpää hyvä juoni, kuin se, onko pikselit peukalon tai neliömillimetrin kokoisia. Taas tulin tänne höpöttämään, vaikka en asiasta mitään tiedä. Jos haluatte, niin heivatkaa tämä viesti johonkin huitsiin.
P.S. Eka viesti Final Fantasy I-VI-alueelle. Jänskää. =P
EDIT:\\ Viestissä ei TODELLAKAAN ollut mitään järkevää sanottavaa. Anteeksi vielä kerran siitä.
Onhan kaikki snesin Final Fantasyt julkaistu myös Playstationille, mutta ainakin FF VI:n käännös oli aika hirveä minun kokemukseni mukaan. Emulaattoreita kannattaa ehdottomasti tukea, sillä kunhan ei käytä state saveja tai mitään muitakaan tilpehöörejä joita emulaattorit heittävät niskaasi, pelikokemus on osittain jopa todella paljon parempi kuin mitä konsolilla saisit aikaiseksi. Äänenlaatu, grafiikan pyöriminen ja vastaavat tekniset seikat toimivat paremmin kuin playstationilla, PS:n hirveistä latausajoista ei ole tietoakaan, ja mitä parasta, ainakin FF VI:n alkuperäiset loppukuvat näkyvät juuri oikein. Mielestäni aika heikkolaatuiset (vaikka ihan nätit olivatkin, niistä olisi voinut saada nätimmätkin) leffapätkät klassikoiden PS versioissa imivät aika pahasti tunnelman, ja näin ollen emulaattoriversioihin tutustuminen on mielestäni todella hyvä tapa päästä pelaamaan erinomaisia pelejä tunnelman juuri kärsimättä.
Muuten, ei kannata ilmoittaa ääneen kirjoittaneensa asiattoman viestin. =) Ei kukaan sinua syö tuollaisesta.
Írvine Kinneas
9.3.2005, 19:00:25
Jeps jeps...
Vai mikä olen puhumaan kun olen puhunut pelkkää kutosta näistä
vanhoista... :shy:
Mutta se on niin mahtava! Arvosana paras mahdollinen! :)
Olen itseasiassa melkoinen vanhapelifani, mutta kyllä uusimmatkin kiinnostaa.
Irvine
Omenaweapon
29.3.2005, 16:59:53
kyllähän ne aina kiinnostaa en yksin kauheasti pelaile mutta Windarkin kanssa tulee kyllä tahkottua välillä oikein urakalla IV.tä ja V.tä mutta muita en pelaa enkä edes omista mutta anthologyn olen kuitenkin ostanut enkä kadu päätöstäni
Tangentti
29.3.2005, 19:05:42
Ketäpä ei kiinnostaisi paitsi joitain jotka inhoaa vanhojen grafiikoita mutta grafiikat tai vaikeus ei saa olla syy miksi ei pelaisi vanhoja FF:ä.Mutta olen tahkonut kaikki vanhat FF:t läpitte kerran emulaattorilla tosin mutta I-III en aio uudestaan ainakaan NES-emulla.I ja II oli hyviä mutta ei huvita niin emuloida vaikka koklaan kyllä Dawn of the Souls versiota.III on huippu mutta pelin teksti laatikot oli niin outoja että jätän yhteen pelikertaan.IV-VI taas jaksan pelata kyllä useampaan kertaan ja nelonen on jo 2 kertaa menty läpi ja kolmas kerta menossa.Kuutonen on paras klassikoista ja voisin siitä kirjoittaa siitä tässä vaikka kuinka paljon mutta enpä nyt viitsi.Mutta klassikot siis kiinnostaa.Kuutonen extra much.
beaver_vivi
29.3.2005, 20:43:38
jjuuh enemmän ne kiinostaa kuin nykyiset.
ainakin ne o nii simppeleitä mut niissä on sitä JOTAIN mitä ei löydy näistä uusista.Ja se mikä niistä tekee hauskan on ainakin minun mielestäni se , että ne on tehty jonkin verran myös aikaa vieviksi miettiessään että mitä seuraavaksi täytyy tehdä.D
itse vaan en valitettavasti nyyään omista muuta kuin tietokoneen niin eipä niitäkään enää tule pelattua oikein yhtään :(
Sir Edmund
3.4.2005, 18:27:02
Kyllähän vanhat klassiot aina kiinnostavat. Näistä voi aina tehdä vertailukohteita uudemmille peleilla ja itse olen huomannut pelimekaniikan muuttuneen pienoisesti pelien välillä. Alkuperäisiä pelejä en NES- tai SNES-konsoleille omistanut, mutta olen pelannut I:ta, II:ta, IV:ta ja V:ta. En pitänyt ykkösestä ja kakkosesta kuitenkaan niin paljoa kuin vaikka IV:sta, joka oli mielestäni loistava peli. Myös V oli mukava, kun hahmojen kehittäminen oli aika vapaata. Grafiikalla ei ole minusta mitään merkitystä tällaisissa peleissä, joissa pelattavuus ja juoni vievät suurimman osan huomiosta.
Vekkuli
3.4.2005, 18:39:29
Tokihan ne kiinnostavat. Voisihan se olla hauskaa verrata niitä uudempiin ja parempiin ( :P ) peleihin. Grafiikka tosin on muissakin vanhoissa peleissä jotain aivan uskomattoman kauheaa. Urrgghhh! Grahviikka on minulle niin tärkeä asia peleissä, että välillä oikein [Kielletty lapsenmielisiltä] vituttaa [/Kielletty lapsenmielisiltä] pelata vanhoja pelejä. Jo FFIX nostaa grafiikkansa puolesta niskakarvat pystyyn (vaikka peli muuten oli mahtava), joten voitte vain kuvitella, miten tuskallista vanhojen FF:ien pelaaminen voisi tuntua (en ole (vielä) murhannut itseäni niiden grafiikalla).
vanhat final fantasyt ovat parhaimpia!
minusta vanhemmat ff:ät kuten 3,4,5 ja 6 ovat olleet aivan legendaarisen
hyviä.olen tahkonnut läpi nämä kaikki useaan kertaan.vanhentuneesta
grafiikasta huolimatta ff III oli todella hyvä ja pelaamisen arvoinen.
juoni oli mielenkiintoinen ja muutenkin peli oli kiinnostava.
ja plussaa antoi tämä "job" systeemi :up:
myös nelonen oli kiva peli kokemus koska juoni oli kiinnostava ja minun
suuret kiinnostukseni heräsivät kun summoneita näkyy heti pelin alussa
ja kun niistä on jo pientä tajua koska pelasin 7:kan läpi ennen 4:sta,
kun titan tulee paikalle alussa.peli haastava ensimmäisellä peli kerralla mutta
kyllä se siitä :)
ff5:sessa juoni on jäänyt vähäiselle osalla mutta tämä job systeemi joka
oli jo minulle tuttu ff 3:sesta kiinnosti minua pitkään.vaikka juoni oli aika
mitätön jaksoi pelin tahkota läpi asti ja lopussa oli kiva koulutella ja pyrkiä
tappamaan "vaikeita" vastuksia kuten shinjyy ja omega.
ainut minua ärsyttänyt asia oli että summoneita "munasi" liian helposti.
ff6 oli hyvä peli kaikin puolin.tosin hiukka haastava aluksi.
hahmoja,aseita ja espereitä oli paljon,juoni ja musiikki hyvä.ei enempää voi
peliltä vaatia.
siinä muutama peruste miksi pidän vanhoista final fantasyistä. :)
redshinobi
4.4.2005, 19:07:20
Moshi Moshi ^^ !
jeesjees toki kiinnostavat
ja minua pistää aina silmään varsinkin ykkösen yksinkertainen mutta elävän näköinen grafikka :D
ja niin ihanan suuri ja pitkä kiehtova seikkailu , pelkästään pikkuruisilla surkeilla väriplänteillä , jotka ovatkin hahmoja , mahtavat ase symbolit , ja ennen muuta ajankulu , aika kuluu ja viihdettä on , muistan hyvin kun tylsinä päivinä alan pelaamaan FF1:ä , niin jään koukkuun ja pelaan päivän , ja silti peliä on vielä paljon edessä :D :) vanhat hyvät muistot (ja olen vielä näin nuori)
Tykkään kyllä. Mielestäni uudet ovat ehkä hitusen parempia, mutta eivät paljon. Vanhatkin ovat erinomaisia. Tällä hetkellä pelaan FF1:stä. Aivan loistopeli tämä iästään huolimatta. Myös V ja VI on todella hyviä. Näitä olen pelannut aika paljon, melkein läpi. Myös FF IV:tä olen pelannut jonkin verran. Kakkonen ja kolmonen on vielä jäänyt vain kokeilu asteelle.
Mielestäni myös näissä klassikoissa on yksi Final Fantasyn tunnusmerkki, eli erinomainen juoni. Kaikissa on todella mielenkiintoinen juoni. Varsinkin näissä SNes peleissä, joissa on myös erittäin hienot hahmot, joiden menneisyyttä setvitään jopa paikoin enemmän kuin uusissa. Tämä tuo peleihin lisää syvyyttä.
Todellakin kiinnostaa edelleen...
Lord JF
24.4.2005, 15:55:21
Totta kai kiinnostavat täytyyhän klassikoita olla pelannut jo FF yleissivityksen takia. Lisäksi ovat muutenkin todella hyviä. Täytyy myös muistaa että FF ykkönen oli jo suhteellisen vanhanaikainen, kun se julkaistiin ensimmäisen kerran jenkeissä ja silti se myi hyvin jo silloin.
Lisäksi IV ja VI ovat omasta mielestäni heti seiskan jälkeen parhaimmt FF:t jotka on koskaan tehty. Kyllä ne pärjäävät kepeästi jolleikkin X:lle ja X-2:lle.
huru-ukko
24.4.2005, 16:08:42
Minua kiinnostaa FFVI, sillä se oli kerran kaverilta lainassa ja hetihän siihen jäin koukkuun. :P
Pelissä kun taiat oppii ainoastaan espereiden avulla j, kun on niitä Shadow-tehtäviä...
No joo, jottei menisi ihan turhaksi niin sanonpahan tähän vielä, että pidän myös kutosesta sen musiikkien ja vanhan nintendo-grafiikan takia.
Eli minuun ei vanhat FF pelit ole iskeneet vanhin mitä pelaan on FFVII.
En vain pidä vanhojen FF pelien Grafiikasta ja muusta pelin toteutuksesta.
Tämän kattavampaa perustelua ei yksinkertaisesti ole.
Todellakin kiinnostaa esim. FF VI on varsinainen mestari teos sen juoni,hahmot,tarina ja kaikki tollaiset sopivat juuri peliin. Pidän vanhojen FF:ien grafiikasta ja toteutuksesta.
Muuta perustelua ei ole !
Black Abyss
25.5.2005, 16:54:49
kyllä ne kiinnostavat,vaikka niissä ei ole niin hyvää grafiikkaa niin kuin esim.FFx:ssä,joten kyllä varmaan uudet ff:sät kiinnostavat enemmän kuin vanhat mutta ei niitä unohdeta.
Vaikka uusissa peleissä on aina paremmat mahdollisuudet pelata,hahmot näyttävät pelissä paremmilta kuin klassikoissa,mutta juoni on yleensä klassikoissa parempi kuin uusissa peleissä(koska vihaan niin hirveästi ffx-2 juonta,liikaa kiekuroita!)joten on niissä sitä hyvääkin mutta myös huonoakin. :)
Sisko ja sen Sisar
25.5.2005, 19:00:59
Sisar: En pahemmin voi sanoa pelanneeni vanhoja "klassikoita", mutta olen lukenut juonia ja hahmojen profiileja, joidenka perusteella olen tehnyt yhteenvedon: Klassikot RULLAA!!! Niin, ne vaikuttavat aivan mahtavilta, ja jotkin hahmot (niinkuin Sepi... :love: ) ovat aivan ihania ja suloisia höpönassuja. Harmi, kun niitä ei enää myydä missään... FF8 on ainakin ihana peli.(sitä meikätyttö on pelannut) Hahmot ovat aika sympaattisia ja persoonallisia, toisin kuin joissain uudemmissa kaikki ovat aika samanlaisia.
Mutta hey, Final Fantasy on aina Final Fantasy. (vaikka päällään seistessäänkin...) Niitä ei pahemmin voi keskenään vertailla, kun kaikki ne ovat niin mahtavia. :)
// En poista, mutta muistutan edelleen, että FFVII-IX eivät ole klassikoita. -Grove
Highwind
16.6.2005, 10:27:24
Parhaat FF-ät on ehdotomasti VII ja VIII mutta hyvänä kolmosena ja nelosena tulee VI ja III. Vanhat ff-ät ovat erittäin loistavia pelejä. Hyvää juonta ja kehitystä on tapahtunut kaikkein kuuden ensimmäisen osan aikana. Yksi aisia mitä ihmettelen minkä ihmeen takia FF X-stä, eli kikista surkeimmasta Final Fantasystä piti mennä tekemään jatko-osa?! Mistä tahansa muusta osasta olisi voitu tehdä jatko-osa. Jopa vanhimmista mutta ei X-stä! Ja huhujen mukaan tulossa X-3. Se on jo liikaa.
Mutta nämä vanhimmat kannattaa hommata pelihyllyyn VII ja VIII kera. Muut siit myöhemmin.
silverfang
16.6.2005, 13:25:31
Ei ehkä kaikista vanhimmat ff1-6 kiinnosta mutta kaikki seiskasta eteenpäin...
Seiska oli niin mestariteos vailla vertaa että sitä jaksaa edelleenkin tykittää tunteja... 8 en ole koskaan pelannut loppuun koska oma on jotenkin hajalla... :( 9 en ole hommannut mutta kiinnostusta ois...
10 ja 10-2 olen pelannut melkein yhtä paljon kuin seiskaa (eli en lähelekkään) :] mutta jos tollanen x-3 tulee niin se on jo liikaa ei sitä kympin maailma kannata venyttää enää...
FF1-6 ne ovat vähän liian palikkamaisia ja huono juonisia...
oon kyllä vähä kokeillu joitaki mutta ei oikein kiinnostanu...
onhan seiskakin palikkamainen mutta siinä on niin hyvä juoni että se korvaa sen puutteen..
FF1-6 ne ovat vähän liian palikkamaisia ja huono juonisia...
oon kyllä vähä kokeillu joitaki mutta ei oikein kiinnostanu...
Itseasiassa jo kuutosessa on erittäin monipuolinen ja hyvin etenevä juoni, jota jotkut (kuten minä) pitävät sarjan parhaimmistossa. FF IV:stä eteenpäin juonta alkaa ilmestyä kuvioihin, FFI on puhtaasti taistelua ja etenemistä, joskin jo II:ssa on jo pientä juonta ja henkilöillä persoonatkin.
(Niin ja FFVII:stä eteenpäin ne eivät ole klassikoita, aika monihan tuota on jo jankuttanut)
Mutta itselläni kiinnostus klassikoihin on taas palannut kovalla ryminällä. Aloitan pian varmaan FF V:n alusta, FFVI:ssä ei ole enää paljoa jäljellä, jotta läpi menisi, sekä IV on kovan työn alla.
Lainassa olleella PS2:lla pääsin 'nauttimaan' uutukaisimmasta Finaalista ja se oli räjäyttää aivoni. Tulkitkoot kukin omalla tavallaan. Nyt palaan iloiten vanhojen tuttujen Finaalien pariin, rukoillen:
Isä meidän, suojele tuolta kaamealta epilepsiaa aiheuttavalta efektirumbalta, tuolta köyhältä juonelta ja muovisilta hahmoilta. Herra, anna edes vähän taas sitä vaikeusastetta ihan aidossakin pelissä pelkkien Hidden Bossien sijaa.
Siinäpä vasta yksi 'uuden sukupolven' Finaalien ongelma. Vaikeustaso on vitsi. Bossit menevät ekalla yrityksellä läpi, bonus tavaraa suorastaan tyrkytetään käsiin ja tämä koetetaan korvata niinkin nerokkaasti, kuin jatkuvalla Random Encounter rumballa.
Oi, muistan itkien ne ajat, kun kykenit kävelemään ruudun päästä päähän ilman, että tyhjästä hyppäsi kasa hirvityksiä selkääsi. Mennyttä aikaa sekin ihanuus..
Vielä eräs iso plussa on puhekuplat. Ei enää korvia vihlovaa ääninäyttelyä! Sweet salvation!
Lainassa olleella PS2:lla pääsin 'nauttimaan' uutukaisimmasta Finaalista ja se oli räjäyttää aivoni. Tulkitkoot kukin omalla tavallaan. Nyt palaan iloiten vanhojen tuttujen Finaalien pariin, rukoillen:
Isä meidän, suojele tuolta kaamealta epilepsiaa aiheuttavalta efektirumbalta, tuolta köyhältä juonelta ja muovisilta hahmoilta. Herra, anna edes vähän taas sitä vaikeusastetta ihan aidossakin pelissä pelkkien Hidden Bossien sijaa. Aamen.
Voiko tuohon enää muuta sanoa? Sigmar, kaikkien arvoistesi suojelija, anna FF XII olla edes puolet siitä mitä FF VI oli... Tai on itseasiassa. Sitä hemmetti mihinkään olla unohdettu. Itsellänikin menossa läpi kohtapuoliin. ;) Pitää vielä työstää tuo Kefkan torni läpi. Ensimmäisellä kerralla en muistanut Magicmasterissa pistää reraisea päälle (jenkkiversiossa Life3), ja 6500 ultima lopussa antoi näppärää pataa porukalleni Terran tuplaflareista huolimatta. Nyt toisella kerralla viimeisessä kerroksessa tuli vielä se kaksikko, josta toinen työntää asenteella meltdownia, flarea, holya ja meteoria ja toinen parantaa, ja heti taistelun alettua meltdown+figa setti pisti puolet hahmoistani matalaksi ennen kuin sain ensimmäistäkään vuoroa. ;) No, kohta taas uudestaan.
Astril
22.6.2005, 13:14:51
Tottakai kiinnostavat, ne ovat merkittävin osa, ainakin minun pelihyllyäni.
Vanhoilla FF:fillä tarkoitat varmastikin I-VI- pelejä, näistä peleistä paras on joko: II, VI.
Vaikkei grafiikat näissä peleissä mitään huimia ole, pidän niistä melkein enemmän kuin monista muista peleistä,
joissa on parempi grafiikka.
Oikeastaan grafiikankin voi jakaa moniin alueisiin, kuten: Taistelut, mainokset, ja itse liikkumis osuus.
Otetaan esimerkiksi vaikka FF VI. Mainoksissa grafiikat ovat mielestäni todella hyvät.
Itse liikkumis osuudessa ne eivät ole mitään mainioita, niin kuin ei taisteluissakaan.
Eli: Kyllä vanhat FF:fät kiinnostavat, ja paljon.
Minua kiinnostavat kaikki ff:t, vaikka I-V eivät nyt niin maailman tärkeitä ihan olekaan. Mutta ehdottomasti haluan vielä pelata VI:sta, joka tuntuu olevan hyvin mielenkiintoinen ja kunnioitettu. Siinä on kiintoisia henkilöitä, taikoja ja jostain syystä tunnen vetoa peliin. Ensin kuitenkin on vedettävä VII-IX läpi, sillä jos laittaisin VI:n koneeseen pyörimään, vierastaisin grafiikkaa aika lailla, nykyisti kun olen. Joten, ensin täytyy vain totutella uudemmilla peleillä ja sitten isken kynteni vanhempiin. Mutta vielä minä sen kuutosen läpi pelaan, en voi missata sitä, enkä aiokkaan. Olen nähnyt kuvia, arvosteluita, kehuja, haukkuja sun muuta ja VI tuntuu olevan yksi sarjan helmistä. Mutta enhän minä unohda myöskään aikaisempia osia, kyllähän minä niitäkin pelaan, jos käsiini saan mutta kuutonen tuntuu olevan lähempänä kuin ykkönen tai viitonen. Mutta en tietenkään vähättele klassikoita, en tietenkään.
Joten; Kiinnostavat ja paljon.
Onko todellakin, että vanhojen FF:ien kiinnostus alkaa lopahtaa. Nytkään ei ole tälle alueelle kirjoitettu, kuin muutama hassu posti, jotka nekin ovat olleet nyt lukittuun ketjuun. Itse tykkään vanhoista Finaleista ihan yhtäpaljon kuin uusistakin. Loistava juoni näissä kaikissa ja grafiikka on mielestäni silmälle kivemman näköistä kuin seiskan palikat. Vaikuttaisi, että porukka on kiinnostunut näistä, mutta miksi niistä ei keskustella. FF VII-IX alueella riittää paljon enemmän juttua. Onko nämä jo liian kulutettu puheenaihe? Vai onko se kiinnostus todellakin lopahtanut? Missä vika? Pitäsiskö tämä alue elvyttää?
Tangentti
10.9.2005, 8:54:30
Onko todellakin, että vanhojen FF:ien kiinnostus alkaa lopahtaa. Nytkään ei ole tälle alueelle kirjoitettu, kuin muutama hassu posti, jotka nekin ovat olleet nyt lukittuun ketjuun. Itse tykkään vanhoista Finaleista ihan yhtäpaljon kuin uusistakin. Loistava juoni näissä kaikissa ja grafiikka on mielestäni silmälle kivemman näköistä kuin seiskan palikat. Vaikuttaisi, että porukka on kiinnostunut näistä, mutta miksi niistä ei keskustella. FF VII-IX alueella riittää paljon enemmän juttua. Onko nämä jo liian kulutettu puheenaihe? Vai onko se kiinnostus todellakin lopahtanut? Missä vika? Pitäsiskö tämä alue elvyttää?
Enpä tiedä onko tällä foorumilla niin paljoan väkeä jotka on pelannut klassikoita. Jotkut inhoavat "huonojen" grafiikoiden vuoksi, jotkut muuten vaan ja jotkut haluaisi pelata mutta ei saa mistään eikä halua emulaattorilla pelata.Itse ainakin pidän tosi paljon klassikoista ja pitäisipä joskus pelata Dawn of Souls versiot läpitte ,jotta voin verrata niitä NES-versioihin.
VI on ehkä paras Finali mitä olen pelannut! Juoni ja musiikit ovat aivan mahtavia. Mielenkiinto säilyi yllä lähes koko ajan, mitä nyt ehkä paikoittain ei jaksanut kiinnostaa.
I&II:kin ovat loistavia, vaikka ne omistankin GBA-versiona. Ykkösessä tosin ei ole vielä sitä FF:lle tuttua kaavaa, vaan se on lähemmäs juuri sitä paikasta paikkaan ravaamista ja esineiden kuljettelua, eikä hahmotkaan ole yhtään persoonallisia. Mutta silti pidin tästä. Kakkosessa oli ehkä hieman enemmän juonta ja hahmoilla oli aivan omat persoonansa. Tosin se taikojen ja aseiden kehittely ei oikein iskettänyt aluksi, mutta siihenkin tottui.
III:tä en omista, mutta IV&V sen sijaan löytyy (Anthology). Kumpaakaan en ole läpi pelannut, kun olen juuttunut johonkin bossiin, jonka jälkeen pelaaminen on jäänyt. Ja jos minulta jää FF:n pelaaminen pitkäksi aikaa, niin sitä on inhottava jatkaa, sillä silloin ei pakosti muista pelistä niin paljoa. Alustakaan en jaksaisi aloittaa, mutta kyllä varmasti sen vielä joskus teen. Ei nämäkään nimittäin huonoja pelejä ole, huonompia kuin VI tosin. Ehkä. Luulisin.
Mutta klassikoista tykkään siis paljon, ehkä enemmän kuin noista uudemmista. Tosin niitä uusia en sitten ole edes paljoa pelannut (VII:ssä vielä ensimmäisellä CD:llä, X:n melkein läpi ja X-2:sen läpi varmaan 10 kertaa).
Tähän voin heittää kommenttia. Ei, tuskin ihmisten kiinostus klassikoihin on lopahtamassa. Päinvastoin, sanoisin jopa, klassikoiden uudelleenjulkaisut huomioon ottaen. Vika taitaa vain olla joko käyttäjissä tai klassikoissa itsessään. Vaikka klassikot ovat loistavia pelejä, ihmiset niistä pitävät ja niitä pelaavat, keskustelun aiheita jotenkin ei vain tahdo löytyä. Täällä kun ei voi innokkaasti ja intensiivisesti väitellä Sepin ihqudesta, Tifan rinnoista tai Rikkun vaatetuksesta. Kefkasta itse löydän provosoimatta aika vähän keskustelua, ja mm. X-deathista vielä vähemmän. Hahmoja puidaan jo omassa ketjussaan, ja juonitopic oli ja upposi. Sen joku tietysti voisi käydä upittamassa viekkaasti. ;)
Ehkä keskustelun aiheita löytyy jotenkin vähän, kun "Kuka teistä on ihquin pari?!"-keskustelut tuntuvat minusta sopivankin vähän paremmin uudempien pelien alueille. Kyllä kai niitä voisi ketjujakin pistää pystyyn, mutta mielipiteitä enempää tuskin saa aikaiseksi kovin helposti. Mutta tahdon mielelläni nähdä sen, joka saa eloa tännekin. :) Sitä kaivattaisiin nimittäin. 'Korennon määräyksestä ja patistuksesta huolimatta itse en keksi mitään järkevää tänne.
Zoikkeli
11.9.2005, 7:14:58
minusta ff I-V:ssä on paljon vaikeus tasoa joten ne on hankalia :cool:
minusta niitä ekojakin pitää kunnioittaa joten ne on hyviä ja pelatkaa ihmeessä ;)
Sitron
5.10.2005, 16:41:55
Kyllä mua ainakin kiinnostaa, en oo sitä tyylit et "kamala grafiikka, hyi, en voi pelata". En mä sitä grafiikkaa kato vaan meen juonen mukana.
Yritän tässä juuri kalastella anthologya ja ärsyttää suuresti kun tuota kolmoista ei pleikalle löydy! :eh:
Sitä paitsi kyllä kuutonen on mun henkilökohtainen suosikkini! Niiden ilmeet on niin hemskatin hyviä että niitä on pakko nauraa ja lisäksi se juonikin tempaisee mukaansa.
Kratos
10.10.2005, 9:56:52
Hyviä ne vanhatkin FF:ät ovat. Itse olen jokaista pelannut ja jokainen on omalla koneella. Ainoastaan kolmosta en ole jaksanut vielä läpäistä, mutta kyllä sekin joskus tulee läpi pelattua. Grafiikat eivät ole tosiaan kaikkein tärkein asia vaan kokonaisuus ratkaisee. Oikeastaan näistä vanhoista ainoastaan II on tuottanut pettymyksen.
Sininenkissa
10.10.2005, 11:37:23
Kyllähän nämä kiinnostaisi jos löytäisin jostain. Peleissä on varmasti mielenkiintoiset juonet ja en siksi katsoisi ollenkaan grafiikkaan, minkälaista se on. Kulkisin vain juonen mukana ja pelaisin, pelaisin ja pelaisin. Löytäisin vielä vain jostain näitä pelejä, mutta kun ei niin ei.
En oikein ymmärrä näitä, jotka aina vain kulkevat hyvän grafiikan perässä, he jäävät nimittäin paljosta paitsi tuolloin. ^o^
Sananium
13.10.2005, 9:54:56
Kyllähän nuo wanhat Finalit kiinnostavat! Haluaisin ostaa kuutosen.... ja vaikka kaikki, mutta taidan sittenkin _ostaa_ sen kuutosen ja _warettaa_ ne muut, sillä rahat on tiukassa. Varmasti ne ostan kuitenkin jossakin vaiheessa.
En tiedä yhtään, mitä vanhoissa Final Fantasyissä edes tapahtuu ja olen pelannut vain n. tunnin viitosta, joten olisihan se jo yleissivistystä saada edes kokeilla pari(kymmentä) tuntia.
Ups! Nyt tuli hirveä himo pelata vitosta ja kutosta!
Real Emotion
13.10.2005, 12:45:57
Pakko myöntää ettei kiinnosta. Silloin kun vanhat FF:t olivat suosiossa, minä olin liian pieni pelamaan. Tai ymmärtämään. Grafiikka näyttää liian muinaiselta tälläiselle nykynuorelle, joka on jo tottunut näihin FMV-pätkiin ja muihin hienouksiin. Olen kyllä kokeillut vanhempia Final Fantasy -pelejä emulaattoreilla, mutta en innostunut pelamaan oikeasti. Ehkä sitä sitten jaksaisi pelata, kunhan pääsisi alkuun kunnolla.
Uskon, että ne vanhatkin FF:t voivat olla hyviä. Grafiikka on kuitenkin minulle se suurin syy, miksi en pelaa niitä.
Pala (jälleen kerran) helvetissä. Hitler kusaiskoon päällesi ja Stalin syököön sinut ja pieraiskoon sinut kiirastuleen jossa sinua liekitetään 666 vuotta.
//Sie oot ihan kauhia. Ei musta oo kohta kuin tuhkat jäljellä.
Jormaz
13.10.2005, 19:13:46
Vanhat FinalFantasyt tulevat heti VII:n jälkeen. Ehkä parhaimmat vanhat Finalit ovat:
- FFIII , Vaikein Final Fantasy
- FFV, parasta on Jobejen kehittäminen (kyllä aika lyhytikäistä emulaattorilla.. Kaikki hahmot lvl80 ja Jobit masterilla ;D )
- FFVI, Laaja ja mukaansa vievä tarina, toisaalta viimeineiset vastukset ovat hieman helppoja. Hakkaan ne kaikki alle 2min (joku on pelannut liikaa :P) .
Faust
13.10.2005, 19:36:14
No juu, klassikot ovat monta kertaa parempia kuin nämä uudemmat Fainal Fanttasyt. Vaikka itse sarja ei nyt enää niin hirveästi kiinnostakaan, IV, V:n ja VI:n remaket ovat saneet ainakin minut kohtalaisen innostuneeksi. Tai no toisaalta, FF XII on myös ruvennut kiinnostamaan...
Olen vieläkin sitä mieltä että Final Fantasy on paras Final Fantasy (se joka ei tajua saa luvan syödä päänsä). Ei hemmetti sitä tunnelmaa. :>
Pakko myöntää ettei kiinnosta.Pala (jälleen kerran) helvetissä. Hitler kusaiskoon päällesi ja Stalin syököön sinut ja pieraiskoon sinut kiirastuleen jossa sinua liekitetään 666 vuotta.
Fiyaa
13.10.2005, 20:00:27
Minua kiinnostaisi erittäin paljon pelata vanhoja FF:iä. Mutta, asun täällä ei-missään, on turha edes haaveilla ostavansa. Vähät minä grafiikasta, juoni on tärkein. Eniten tekisi mieleni sitä VI:tä. En tiedä vanhojen FF:ien hahmoista/mistään mitään. Paitsi sen, sen.. VI:n hahmon, Terrako se oli? Varmaankin jos ostan jonkun vanhan FF:n isäni valittaa että "Mikset sä osta uusia pelejä, noihan on ihan vanhoja, huono grafiikka". Se ei vaan tajua.
Mutta, ostan heti jos tulee vastaan, olen kiinnostunut.
Necrofobia
13.10.2005, 21:24:20
Olen vieläkin sitä mieltä että Final Fantasy on paras Final Fantasy (se joka ei tajua saa luvan syödä päänsä). Ei hemmetti sitä tunnelmaa. :> Voin allekirjoittaa tunnelman puolesta mikäli tässä nyt takoitetaan alkuperäistä NES Final Fantasyä eikä niitä vammasia Dawn of F***g Soul remakeja. (Ei saa käsittää väärin, remaket ovat todella hienoja asioita ja yleensä parempia kuin alkuperäiset mutta NES-tunnelmaa ei voita mikään).
Aiheeseen, kiinnostaa aivan helvetisti. Kun puhun Final Fantasyistä tarkoita 1-VI, sillä niissä tiivistyy koko FF-olemus, piti siitä tai ei. Ja ne jotka sanoo grafiikoita (teko)syiksi, eivät vain kestä pelien vaikeustasoa. :P
PhazonBlaxor
14.10.2005, 15:04:52
kyllähän niitä pelaa, ainakin käsikonsolilla on mukava pelata esim ykköstä ja kakkosta, ne on aika hyviä verrattuna nyky roolipeleihin monella tapaa, vaikka kyllähän se niiden grafiikka alkaa pidemmän päälle puuduttamaan silmiä, vaikkakaan roolipeleissä ei ole se grafiikka minusta tärkeä ominaisuus, sillä roolipelihän on roolipeli ilman grafikkaakin, eli siis ne numerothan siinä täkeimmät on, toisin kun vaikka jossakin räiskintä pelissä jossa grafiikalla on paljonkin merkitystä...
Dorianthem
14.10.2005, 15:22:50
Kyllähän niitä jonkinverran on tullut tietsikalla pelattua. Lähinnä Final Fantasy 6:sta, sillä muita en ole jaksanut ladata netistä. Viitosen tosin jonkin aikaa sitten latasin, mutta en sitä ole kunnolla saanut toimimaan, sillä tekstit ovat epäselvät ja niissä on joitani outoja merkkejä. Vain hahmojen nimet lukee puhe"kuplissa". Mutta en ole ajatellut kyllä aikaisempia ladatakkaan, vaikka himo kyllä olisi, mutta jos ne ovat yhtä vaikeita kuin nro 6, niin en varmaan jaksa vaivautua. =)
Wayfarer
3.11.2005, 17:46:24
Eniten on tullut pelattua noita IV-VI mutta kyllä ne kaikki voittaa minun mielestä ainakin kasin ja X-kakkosen. Niissä aiemmissa hahmot ja musa on ainakin parempia.
ozzi93
3.11.2005, 18:00:37
Nuo vanhat finaalit ovat aivan mahtavia! Mukava grafiikka ja silleen.
DoomMaker
3.11.2005, 18:14:31
tottakai kiinostaa! FF VI parempaa ei löydy eikä varmaa tule löytymäänkään!
Kadaj-kun
3.11.2005, 18:14:48
Jep jep. Tottakai kiinnostaa 8)
Itse en mitään niistä valitettavasti omista. FF6:sta olen kuitenkin eniten kiinnostunut. Hitto kun en tajunnut silloin sitä hommata, kun sitä vielä kauppojen pelihyllyillä myytiin. Nyt niitä ei ole enään missään ;__; Enkä min koneelle niitä osaa hommailla tai mitään... Huuto.netistä tosin voisi koittaa ostaa joskus. Tai sitten suostuttelisin kaveriani myymään minulle FF6:sensa, koska hän sen silloin tajusi ostaa, mutta eipä ole sitä paljon mitään pelaillut.
Mutta jeesh, kyllä vain. Muitakin kuin kutosta olisi kiva päästä edes kokeilemaan, kun en niistäkään tiedä paljon mitään. :)
harmaa-kettu
8.11.2005, 14:36:26
Vanhat FF pelit on mun mielestä hyviä, koska ne on niin haasteellisia joskus ja toisinaan on vain hauska pelata vanhoja välillä (varsinkin jos on uusia pelanut todella paljon) :D
Sharppa
29.11.2005, 16:34:19
Totta hemmetissä kiinnostaa! FF VI on jo kerran läpi (omistettuna pleikalla) ja tilasin tuossa jokin aika sitten FF Originsin ja nyt aion hankkia Anthologyn.
Vanhoihin FF:iin on ladattu kunnon paukku sitä fantasiaa, jonka minä näen. Uusissa übermahtidubersuper FF-peleissä on ehkä hieno grafiikka ja pelattavuus, mutta tunnelma puuttuu. Se pikselituhnu ruudulla näyttää mielekkäältä ja avaa silmiin fantasiamaisen olon.
grand summoner
29.11.2005, 16:42:13
kyl kyl!
pelasin kutosen läpi ja siihen on jäänyt final fantasyn pitkä tauko.
mut eihän niit ovi unohtaa final fantasyt rules forever!
auron992
29.11.2005, 19:59:05
no ajattelin kun en löytänyt muita sopivia sivuja minne oistän kysymyksen laitta joten kysyn sen täällä. Tietääkö kukaan milloin final fantasy 4,5 ja 6 GBA versiot julkaistaan täällä suomessa. :huh:
Kiinnostaahan ne. Kaikki muut on paitsi III. No pitää kai ostaa DS, jos se kerran tulee siihen.
The Raistlin
3.12.2005, 20:09:57
ainoastaan ff 4 remake/advance GBA:lle kiinostaa, jos se nyt kunnolla voi laskea vanhaksi finaliksi :huh:
Ei minua ainakaan ihan hirveästi kiinnosta nämä vanhemmat Finalit, johtuen siitä ettei minulla juuri ole mahdollisuuksia niitä pelata. Ja jostain syystä vanhat-pelit-rokkaa-vimmani on laantunut kamalasti. Uusimmat Finalit (seiskasta ylöspäin) kiinnostavat kyllä, mutta vanhempi Squaren tuotanto ei jaksa innostaa.
En sitten tiedä johtaako tämä siihe, että sivitykseeni jää hirven mentävä aukko mutta samapa se sille. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. ^^
Smarie
5.12.2005, 15:48:51
Kyllähän vanhat kiinnostaa, ainahan ne ^__^ ja täytyhän ne hommata (enään ei kyllä minulla ole niitä, mutta olihan ne ihan mukavia pelejä). Paras kaikista vanhoista on 6. Ensimmäinen koskaan pelaamani FF-peli.
Uudetkin ovat, mukavia, pelattavia pelejä.
Molemmat FFI ja II olivat kauheita pelejä NES:llä mielestäni mutta kun hankein ne GBA:lle, olin erittäin yllättynyt grafiikoista ja koko pelistä muutenkin. Ainoa miinus mielestäni oli se, että ability systeemiä ei oltu vielä kehitetty. Toivottavasti FFIV, V ja VI Advance julkaistaan myös pian
auron992
6.12.2005, 11:43:38
ff4 tulee tän kuun 12. päivä
ff4 tulee tän kuun 12. päivä
Niin, Amerikassa.
18.10.2005 18:55 - Uutta tietoa Final Fantasy IV Advancesta
Square Enix on paljastanut muutoksia tulevaan Final Fantasy IV Advanceen. Ensimmäinen eroavaisuus SNES-versioon on siinä, että hahmojen repliikeissä näkyy heidän henkilökuvansa, jotka näkyvät SNES-versiossa avatessa valikon. Peliin on laitettu mukaan myös yllätyksiä. Dawn of Soulsin tapaan Final Fantasy IV Advancessa on uusi bonusluolasto, joka ei esiinny SNES tai PS1 -versiossa. Toinen suuri muutos on se, että pelin viimeiseen luolaan on mahdollista ottaa vapaavalintainen viisikko, joka ei ole aiemmin ollut mahdollista. Pelin sivulla on kuvakaappaus siitä, kuinka Cid ja Edward ovat loppuviisikossa mukana. Final Fantasy IV Advance julkaistaan Pohjois-Amerikassa 12.12.2005 ja Japanissa 15.12.2005.
Eli toisinsanoen, wanha uutinen.
Tidus10
13.12.2005, 11:27:07
Ei oo juonipitosia??!! VI:ssä ja IV:ssä on parhaat juonet! Sehän just niissä viehätättää, juonet ja tunnelma, jota ei uusista enää niin hyviä löydy!
LockeCole6
13.12.2005, 11:34:46
VI on kyllä ylivoimaisesti paras juonen takia. Ja siinä on sitä ''jotain''.
Eternium
14.12.2005, 17:19:17
Ei oikein kiinnosta. I ja II:han ovat sellaisia "palikkapelejä," kuten VI, eikös totta? En kyllä varmaan jaksais pelata, jos saisin käsiini.
Lord Bahamut
14.12.2005, 17:56:40
Ei oikein kiinnosta. I ja II:han ovat sellaisia "palikkapelejä," kuten VI, eikös totta? En kyllä varmaan jaksais pelata, jos saisin käsiini.
I, II, III, IV, V ja VI ovat kaikki palikkapelejä, mutta ei se periaatteessa niistä huonoa tee. Joo, myönnetään, en ole itse mikään suuri Klassikko FF:ien pelaaja, mutta omistan IV, V ja VI ja täytyy sanoa että kyllä minä haluaisin pelata ne läpi, mutta nyt vain on pari muuta peliä työn alla joten en ehdi.
Klassikot kunniaan!
oih :lovetus: rakastuin heti ensi kerralla ff4 ja ff1 ne on niin sippeleitä että ihan itkettää :cry: huh tulihan, niin huh ne oli niin mahtavia ja yksin kertaisia että niittä oli kiva pelata siis mä en mitenkään voi kestää X tahi 7 ne on niin surkeita että. ne on niin laatikoita, ei millään pahalla, mutta kuitenkin
Itse en pidä vanhoista NES ja SNES FF versioista, mutta GBA:lla ja PSX:llä ne ovat itse asiassa aika hyviä ja haastavia pelejä. Juoni on jo nelosessa aika hyvä ja hahmot on myös hyvin toteutettu.
Eikös FFVII ole myös palikka peli? Vai miksi hahmoilla sitten oli kuutio kädet ja muutenkin niin neliömäiset muodot :P
Zenes
17.12.2005, 16:59:16
Minä olen sitä mieltä että tuo vanhojen FF:ien grafiikka kestää vuosia paljon paremmin kuin esim. seiskan. Seiskan grafiikka näyttää nykyisin todella (vaikka sitä ei haluaisikaan tiedostaa) karulta sahalaitoineen ja palikka malleineen ja suttuisine taustoineen. Mutta vanhojen FF:ien grafiikka ei mielestäni näytä niin kauhealta nykyäänkään. Onhan se hieman yksinkertaisempaa, kun ei ole 3-ulotteista, mutta minua se ei ainakaan haittaa. En kuitenkaan ala väittämään että uudet ff:t ovat huonoja. Loistaviahan nekin. Vanhojen grafiikka vain kestää ajan kulutusta paremmin.
Lainasin tuossa tutulta FF I:n GBA:lle. Koska siinä oli samassa myös kakkonen, ajattelin ensin sitä, mutta demokratia voitti ja minut pistettiin pelaamaan ensimmäistä.
Se mitä olen tähän mennessä pelannut, on vaikuttanut hyvältä. Onhan meillä se alkuperäinen jossain levyllä, mutta taisteluissa piti odottaa kymmenen minuuttia, ennen kuin pääsi taas talsimaan eteenpäin. Joten GBA versio oli siten mieleen.
Se on hyvä, että näitä vanhoja klassikoita tuodaan uudestaan markkinoille, uudet sukupolvet saavat tutustua niihin. Vaikka grafiikkaa ensin kritisoidaan. Silloin täytyy muistaa, että ne olivat aikoinaan alansa huippua.
Pidän vanhoista peleistä. Ei kaiken tarvitse olla mielettömiä 3D-superpläjäyksiä, vaikka niitäkin on virkistävää välillä pelata. Olen vain kriittisenpi ihan uusimman grafiikan kanssa. Hyvä pikseliklönttipeli jää paremmin mieleen kuin huono 3D-peli. Kaikki on kiinni tunnelmasta ja juonesta.
WonderAndy
21.12.2005, 20:02:05
Tottahan toki nämä klassikkofantasitkin kiinnostavat siiinä missä muutkin. Ensimmäinen oma kosketukseni klassikoihin oli, kun näin serkkuni pelaavan emulaattorilla ensimmäistä NESin Final Fantasya. Se näytti melko karkealta verrattuna siihen, mitä olin siihen mennessä nähnyt, mutta onnitui silti innostamaan.
Muutaman päivän kuluttua päätin koittaa emulaatiota itsekin ja latasin kyseisen pelin koneelle ja aloin pelata. Muutaman minuutin päästä olin täysin myyty, vaikka en voinutkaan arvata, etten ikinä pääsisi peliä läpi alkuperäisversiona. vasta pleikkaversion myötä onnistuin sittemmin voittamaan Chaosin taistelussa. NES-versiossa en päässyt edes hänen luokseen.
Seuraavaksi tulikin kokeiltua Final Fantasy VI:tä, joka olikin sitten SNES-emulaatio, ja näytti paljon komeammalta kuin aikaisempi peli. Tämä nousi nopeasti toiseksi suosikikseni ykkösen jälkeen. Loistava peli on tämäkin.
Tämän jälkeen tulikin vastaan useampia muita finaleita, jotka olen kaikki pelannut läpi tähän mennessä. Kolmosta en ole viitsinyt läpi emulaattorilla pelata, kun niitä on mielestäni niin vaikea pelata siilä tavalla. Odottelen mieluummin DS-versiota.
Mielestäni nämä klassikot ovat yhtä hyviä ja onnistuneita pelejä kuin uudemmatkin finaalit. Näitä pitäisi arvostaa siinä, missä muitakin.
tottakai ne kiinnostaa ittellani on 1 ja 2 gameboylla ja 6 pleikalla oon myös kokeillu 4 pleikalla ja ollu tyytyvainen ja grafiikka ei haittaa yhtaan tarinatkin on parempia kun uusissa :D
oon pitany kaikista todella paljon
mufasa
24.12.2005, 8:45:10
Tietysti vanhat Finalit kiinnostaa. Omistanhan itsekkin kaikki "klassikot" paitsi III:n. Eli siis minulla on I, II (GBA), IV, V ja VI (PS1). Näistä viimeksi mainituin on sitä parasta antia. Aivan loistava. Sitten tietysti tuo nelonenkin on aika kiva. En sitä kumminkaan ole läpi pelannut, kun aina on tullut jotain muuta (nyt olen siellä maan alla). Voisi ehkä vielä miettiä tuon IV:n GBA version ostamista. Ja tietystihän ostan III:n, kunhan se DS:lle ilmestyy (ja siinä on 3D!!!!!11111 Eri asia onkin sitten, että onkose hyvä asia).
//Ei ole NES emua. Ei oikein mitään minkä avulla saisin jotain tuommoisia pelattua, eli ainoaksi vaihtoehdoksi minulle jää ostaa se DS:lle.
Xionheat
24.12.2005, 9:52:52
voi kyllähän ne!!!!!!!!!!!!!! mun mielestä ne on ihan parhaita yleensä. se vaan harmittaa kun niissä ukot on niin hassuja kun iskee 4 metrin päästä miekalla :( . mutta kyllä niitä pelaa.
tottakai ne kiinnostaa ittellani on 1 ja 2 gameboylla ja 6 pleikalla oon myös kokeillu 4 pleikalla ja ollu tyytyvainen ja grafiikka ei haittaa yhtaan tarinatkin on parempia kun uusissa :D
oon pitany kaikista todella paljon
Sekin johtuu siitä että Squarella on ollut vielä hyvät työntekijät silloin (Sakaguchi ja Uematsu esim.), mielestäni Squaresoft oli jollain tapaa parempi kuin Square-Enix....
Ja tietystihän ostan III:n, kunhan se DS:lle ilmestyy (ja siinä on 3D!!!!!11111 Eri asia onkin sitten, että onkose hyvä asia).
Jos sinulla on NES emu (peliä ei koskaan julkaistu muualla kuin Japanissa mutta se on käännetty englanniksi ROMille) niin suosittelen hankkimaan sen. Mielestäni se on erittäin haastava ja hyvä NES peliksi, Job systeemi on myös hyvin tehty. Tarina ja grafiikat (loogisesti) eivät ole kovin hyviä mutta kokonaisuudessaan peli on erittäin hyvin tehty.
Ainoa mikä haitta tulevassa DS versiossa saattaa olla ehkä pelin helppous, sillä tähän asti kaikkia muitakin uus versioita on tehty helpommiksi
Mielestäni kaikki FF:t omaavat loistavan tarinan loistavine hahmoineen, mutta jotenkin pidän enemmän snes-ff:stä, ne kun jättävät enemmän/sopivasti tilaa mielikuvitukselle sekä ulkonäöltään että tarinaltaan. Lisäksi: Gilgamesh. <3
Safer-Kaiser
20.5.2006, 14:25:13
Kyllä olen entinen vanhojen Final Fantsyjen fani. Enää en niitä pelaa kun en enää jaksa tuijottaa sitä "grafiikkka".
Peleissä on silti sitä jotain mikä vetää pelaa kerran kuussa, mutta enää ne ei vaan huvita niin paljon kuin silloin joskus aikoinaan kun pelasi vitosen läpi tai yritin keskittyä kutoseen , jonka vähän aikaa sitten sain käsiini.
Varmaan se mahtava juoni ja jonkinlainen älykäs toteutus on se iso plussa peleille, mutta miinuksena grafiikka. Ehkä joskus innostun myös pelaa nelosta, joka jäi puolitiehen joskus aikoinan... ja ykköstä ja kakkosta.
Nyt pelaan lähinnä ysiä ja Legend of legaiaa sellaisia retropelejä lähinnä.:lovetus:
Znesin löysin jostain koneeni uumenista joskus hyvin myöhään yöllä. Siitä sain pienen ajatuksen. Ajattelin hakea näitä "legendaarisia" ff pelejä. Nyt koneelta llöytyy 2,3 ja 5. Kaikkia olen aloittanut jotenkin, mitään en vielä sen suuremmin pitemmälle pelannut. Tarkoituksena kyllä joskus kauniina kesäisenä päivänä pelata kunnolla jotain noista.
Elikkä vastauksena on: Kyllä ne vanhat ff:ät kiinnostaa!
Kyllä vanhat FF:t kiinnostaa!
Pleikkarini aarreaitaani kuuluvat FF Origins, FF Anthology ja FFVI. Tietokoneeni NES ja SNES-emulaattoreissa lymyilee alkuperäiset FFI, FFIV-VI. Kaikki on koluttu ja hakattu läpi. Päätelkää siitä mitä mieltä olen niistä.
Totta, ne on jo vanhoja. Mutta niistä huokuu se nostalgisuus. Muisto hyvistä(?) vanhoista ajoista. Vanhentuneen grafiikan takaa kuitenkin huokuu kyseisten pelien mahtipontisuus ja ihanuus! Ja ennen vanhaan hahmot olivat persoonallisempia ja juoni parempi (Poikkeuksiakin tietenkin on olemassa). Ultros hakkaa hauskuudellaan kaikenmaailman porno-Leblancit kybällä!
Olen melkoinen fanipoika näiden vanhojen FF:ien saralla. :lovetus:
Mutta en ole löytänyt FFIII:en enkunkielistä versiota mistään...
Ai että kiinnostaa? Tottakai!
Itse olen sitä mieltä,että uudemmat jotenkin tuotanoin :huh:
Itse pelaan parhaimillaan vanhat SNES ja NES-pelit emuulattorilla,mutta eniten nelosta,sitä jaksan pelata kuinka montaa kertaa läpi :D
Mutta kyllä niitä uusiakin tulee pelattua sillointällöin,pitää saada pc:lle toimimaan 7,minkän ostin vitosella :D (alkuperäinen) ei ole kuin pari naarmua asennuslevyssä that's all. :)
Renji-chan
9.6.2006, 13:18:42
siis vanhat finalit ovat ihan loistavia, tosin oma suosikkini on 7 mutta sen jälkeen listalla on melkeinpä niitä vanhempia. niissä vaan jotenkin on se oikea final fantasy tunnelma ja niitä on hauskempi pelata :D
The Warlord
25.6.2006, 6:31:58
Vanhat Final Fantasit ovat loistavia pelejä. Melkeinpä kaikista vanhoista FF:seista löytyy hyvä juoni,hahmot ym. Omiin suosikkeihini '' klassikoista '' kuuluvat V ja VI, joista VI vie kärkipaikan.
Kyllä nämä vanhat ffät kiinnostavat, mutta niitä on niin vaikea löytää mistään laillisesti. Onneksi niitä on nyt alkanut ilmestymään kaupan hyllyille käsikonsoleille, mitään näistä en kuitenkaan vielä omista. Jahka aika tulee pitää hankkia ainakin se Final Fantasy Origins tjsp...
Final Fantasy VI:tä muistan pelanneeni joskus muinoin, se oli ihan unohtunut minulta ennen kuin koin semmoisen legendaarisen flashbackin ajasta jonka vietin erään ystäväni isobroidin kanssa pihalla joskus vuosia vuosia sitten.
Minähän OLIN pelannut VI:tä. Vaikkakin kokemus VI:n parissa oli sellaisen parin kolmen tunnin luokkaa niin kyllä siitä muistijälki kuitenkin jäi.
En tiedä milloin tarkalleen, mutta täytyyhän minun se peli jostakin nykäistä käteeni ja ihan retroilumielessä kerrankin pelata se kunnolla lävitse.
LizzieFox
25.6.2006, 10:33:30
Itseasiassa minulla on pyörinyt pari päivää mielessä taas että voisin aloittaa jälleen kutosen pelaamisen. En ole päässyt siinä muutenkaan vielä pitkälle mutta sen tallennuksen olen poistanut jo aikoja sitten. Helpompi aloittaa koko peli alusta kun jatka jostain johon on jäänyt päälle vuosi sitten. Eihän siitä alusta muista enää lähes mitään. Ja minä kaipaan peleiltä kokemuksia sen verran että vanhat talletukset lentelevät roskiin vuoden välein jos en peliä aktiivisesti pelaa. Terra ja muut, täältä tullaan varmaankin jo ensi viikosta. <3
Originssin (FFII niistä) kanssa minulla taas tökkäsi aika pahasti koska en vaan voittanut mitenkään jotain vastuksia. Ne muuttuivat ruohikossa kokoajan vahvemmiksi ja vahvemmiksi ja kuolin yhdestä iskusta. Meni vähän into siihen siis. Mutta kyllä minä vielä silti aijon joku päivä päihittää ne ja päästä etenemään akua pidemmälle loppuun asti. Mutta sitten taidan kysellä teiltä fiksummilta neuvoa että mitenkä jos en vaan onnistu siinä itse. :}
Valentiner
25.6.2006, 16:40:26
Mun mielestä nämä vanhat 2D grafiikalla tehdyt Final Fantasyt on aika hyviä, koska niiden juoni, hahmot sekä maailma kiehtoo yhtä paljon kuin näissä 3D FF-peleissä, mutta vanhoista FF-peleistä parhaat on kyllä ff5 ja ff6. FF5 on kiva kun siinä on niitä ammatteja ja sit saa kouluttaa aina sitä ammattia joista tykkää eniten ja siten saa tehtyä itselleen sellaisen tiimin josta itse pitää.. FF6 on ehkä kaikista paras juoni jos vertaa sitä näihin muihin vanhoihin ff-peleihin. FF6 pääpahis Kefka on yksi lempi pahiksista koko ff-pelisarjassa, koska se on niin kivan näkönen ja sit sen luonne on sellanen pirullinen : DD
SeymourSlayer
11.7.2006, 18:03:24
lulz, tottakai ne kiinnostaa. ^^ Mä ostin kesän alussa boksin joka sisältää sekä nelosen että vitosen. Ainakin vitonen on ollu tähän menessä jopa viihdyttävä :3 Nelosessa mä en päässy puusta pitkälle, kun mun ukot oli niin huonoja et ne hävis tokalle bossille XD Sen jälkeen otti sen verran päähän et mä lopetin sen pelaamisen.
Onhan toi pelaaminen sitä tasoo ku menis jotain gba-peliä, mutta toisaalta kun on menny kaikki pokemonitkin läpi niin on tottunu tohon grafiikkaan 83 Ja vähän toi vitosen alku on hieno! *kumartaa pelin tekijöille*
Stormheart
12.7.2006, 11:30:36
Kiinnostavat minuakin, varsinkin nyt kun uudemmat ( VII-X-2 ) on tahkottu moneen kertaan läpi. Kutosta olen himoinnut siitä alkaen, kun kaveri lainasi sen toissa kesänä ( oli melkoisen upea pelikokemus:lovetus: ), mutta en ole onnistunut löytämään mistään:( . Nelosen pelasin loppuun alkukesällä, ja ihan hyvä maku jäi siitäkin ( Golbezilla on sitten karmiva tunnusmusiikki:eek:, vaikkakaan se ei ihan Those Chosen by the Planetin tasolle ylläkkään ). Pidin kuitenkin ( ja pidän yhä ) kutosesta enemmän.
Toki vanhoissa on ytyä! Eräässä elämänvaiheessani tulin hankkineeksi FF IV-VI osat (Playstationille) ja kaikkia tuli pelattua yhtäaikaa melkeinpä loppuun saakka, mutta kuinkas kävikään? Muistikortti kosahti ja sinne flopsahti tunnin jos toisen pelaamiset kaivoon. Sen lisäksi että menetin noiden pelien tallennukset, mukana oli paljon muitakin tallennuksia kuten _muutama_sata_tuntia_ Final Fantasy VII:n pelaamista jne. Tämän takauman tuottaman järkytyksen takia en ole vielä tähänkään päivään mennessä saanut innostusta aloittaa noita pelejä uudestaan. Kokemukseni ovat siis vielä kesken. Enköhän kuitenkin jonakin päivänä vielä ota itseäni niskastani kiinni ja viimeistele nuo luomukset, enhän muuten voi itseäni kutsua sarjan tr00 faniksi.
Näistä I-III ei ole käytännössä ollenkaan kokemusta. SNES finaleista sanoisin VI:n olevan paras. Onhan siinä sentään Kefka ja Nobuon mahtavat musiikit!
Pari viimeisintä Finalia ovat kyllä olleet lieviä pettymyksiä. Katsotaan miten osa XII selviää koeajosta kunhan sen käsiini saan.
Bryant
20.4.2007, 13:17:25
Vanhemmat ovat mielestäni paljon parempia kuin mitä olen uudempia pelannut (aivan uusimpia en ole edes kokeillut, mikä johtuu siitä, että en omista PS2:sta).
FF VI oli ensimmäinen FF peli, jota pelasin ja se on jäännyt mieleen yhtenä parhaimpana pelinä koskaan. Se kokonaisuus on mahtava, johon vain FF IX on mielestäni yltänyt sen jälkeen.
FF IV:tä taas olen pelannut jonkin aikaa, mutta sitten se innostus lopahti vaikeuden takia. Minun olisi pitänyt leveloida lisää ja lisää, mutta se into meni jossakin kohtaa. Voisin ostaa GBA:lle ja mennä ajan kanssa läpi, mutta katson nyt.. FF V oli mielestäni kyllä aika köyhä tapaus, enkä tiedä oikein miksi.. Taitojen vaihto oli kiiinnostavaa ja hahmot oli hauskoja.. Mutta en ole pelannut peliä kovin paljoa koskaan..
Nectrien
21.4.2007, 8:46:27
Vanhemmat pelit ovat kivempia:lovetus:
FF 1 on ehkä paras mitä olen pelannut,
Niissä ei ole wowitusta kuin nyt uusimassa.
Ja niissä sentään oli vielä randomit:( :(
Azzeli
21.4.2007, 12:50:24
Vanhat pelit on kyllä todella hyviä. Final Fantasy 3 ja 5 oli parhaimpia juuri sen takia, koska niissä oli ne erilaiset työt hahmoille. FF IV oli surkea, se musiikki siinä oli kamalaa ja viittä hahmoa ei jaksa koko ajan komentaa taistelun aikana. Peli oli muutenkin vaikea. FF VI Oli ehkä omasta mielestä kaunis peli silloin SNES aikoina.
Kokonaisuutena vanhat (I-VI) Final Fantasyt olivat silti parasta ajankulutusta.
Nyt parhaillaan odotellaan Final Fantasy Crystal Chronicles: Crystal Bearers Wiille. :)
Mr.Fahrenheit
21.4.2007, 13:14:35
Jeess.. Onhan nuo vanhat Final Fantasyt loistavia pelejä vaikka visuaalinen toteutus onkin kivikautista. Kyllähän tosiaan Final Fantasy VI oli mahtavaa katseltavaa kun 16-bittinen tehomylly SNES sitä aikoinaan pyöritti, mutta tänä päivänä sen grafiikka lähinnä pelottaa minua. Se mikä vanhoista Final Fantasyista tekee loistavia pelejä ovat: juoni, hahmot, musiikki ja se kuuluisa tunnelma. Esimerkiksi Final Fantasy VI:ssä maailmankartalla soiva musiikki sai aina kylmät väreet kulkemaan pitkin selkää.
Jean Tula
7.6.2007, 9:57:52
Tottakai vahnatkin finalit kiinnostavat. Minusta koko final fabntasy-sarjan parhaat pelit ovat IV-VI, sillä näissä on monenlaisia elementtejä, joita ei uusista fantasyistä löydy. Esimerkkinä sanottakoon nelosen "Party määräytyy juonen mukaan" tai kuutosen "jaetaan porukka kolmeen". Viitosen hahmoluokkasysteemi on sarjan parhaita, sillä siinä saa todella hyviä hahmoluokkayhdistelmiä.
Esimerkkinä omia yhdistelmiä: mimic, jolla on !white, !effect/!time/!dimen ja
x-magic, mimic, jolla on !black, !call ja x-magic, mimic, jolla on x-fight, 2-handed(+2 twin lancea:P) ja se, millä saa twin lancen käyttöön ja lopuksi mimic, jolla on x-fight, dbl grip (+excalibur :P) ja counter.
Ja niissä sentään oli vielä randomit:( :(
Mitkä hewletin randomit?
Dorianthem
7.6.2007, 10:14:13
Kyllä ne kiinnostavat minua vielä, en vain ole hirveästi saanut potkittua itseäni pelaamaan niitä. Päätin pari kuukautta sitten pelata kaikki FF:t putkeen läpi, aloittaen yllätys yllätys aivan ensimmäisestä. No ensimmäinen meni läpi, aloitin toisen. Toinen ei enää vain jaksanut kiinnostaa, koska peli tuntui suhteellisen paskalta, menin kuitenkin pari luolastoa läpi ja sitten en enää jaksanut ja siihen se sitten vain jäi.
Kokemuksia klassikoista on tosiaan tuo FFI vedetty läpi, hieman pelattu kakkosta, vitostakin olen aika pitkälle pelannut, sekä tietty kutosessakin sain revittyä itseni melko pitkälle asti, kunnes ei enää levelit riittäneet. Ikuisuusprojektihan tämä kuitenkin on, että saan kaikki FF:t pelattua läpi, tällä hetkellä tekisi mieli aloittaa paljon kolmosta ja nelosta, koska niitä en ole ikinä pelannut eikä niistä ole hajuakaan, minkälaisia ne ovat.
Kai minä vielä joskus olen pelannut nuo kaikki läpi, ainakin toivon niin. Tuntuu vain joskus niin hiton omituiselta pelata jotain aikaisempaa osaa, kun automaattisesti vertaan sitä uudempiin osiin, jolloin (yllätys yllätys) se tuntuu huonommalta. Pitäisi vain asennoitua oikein noita pelatessa, eikä automaattisesti pidä verrata niitä niihin, joiden tekemiseen on ollut paremmat lähtökohdat.
Minun täytyy myöntää, että eivät kiinnosta. Ensimmäinen FF-peli, jota itse pelasin, oli VIII, joten perspektiivini Final Fantasyihin on varmaankin erilainen kuin niillä, jotka ovat aloittaneet aiemmista Final Fantasyista. Minulle on tärkeää pelin graafinen näyttävyys, minkä vuoksi en jaksa innostua edes seiskasta, oli sen tarina kuinka upea tahansa. Jos näistä tulisi remakeja vaikka PS3:lle niin haluaisin ehdottomasti ainakin kokeilla.
Nyarlathotep
7.6.2007, 14:10:34
Ovat aina kiinnostaneet ja kiinnostavat edelleen. FF XII oli sen luokan pettymys, että se ainoastaan nosti vanhimpien FF:ien arvoa omissa silmissäni. Viimeistään nyt olen tajunnut, että Square Enix ei pysty enää tekemään samantasoisia Final Fantasyjä kuin ennen. Tosin voi olla myös niin, etten osaa enää suhtautua uusiin peleihin samalla innolla, kuin ennen jolloin kaikki oli uutta ja ihmeellistä.
Klassikoista ei löydy minulle niitä kaikkein rakkaimpia osia, mutta todella loistavia pelejä silti. FFVI on omasta mielestäni kolmanneksi paras Final Fantasy ja pari aikaisempaa osaa ovat myös mainioita. Kutososasta ja nelososasta löytyy myös sarjan parhaimpiin lukeutuvat musiikit, kutososa varsinkin on Nobuo Uematsun taidonnäyte. Pelien graafinen anti on minulle ihan sama, klassikoissa ei ole komeaa grafiikkaa mutta niillä nyt ei ole oikeastaan koskaan ollut tällaisissa peleissä mitään väliä, kunhan juoni on hyvä.
Voisin itsekkin ottaa ikuisuusprojektiksi MKUP:n tapaan pelata nuo klassikot taas läpi, ehkä kesäloman aikana. FFIII pitää pelata emulla, mutta muut löytyvät onneksi pelihyllystä.
Mahtavia pelejähän nämä on. Pari viikkoa sitten vedin ensimmäistä kertaa FFIV:n läpi ja pakko sanoa, että tämä peli oli yksi parhaista finaleista mitä on tehty! Juoni on mahtava, pelin sisältö on mahtava. Ainoa miinus mitä tästä pelistä annan on sen lyhyys, ensimmäistä kertaa kun peliä siis pelasin niin meni vain vaivaiset 19h pelin läpäisyyn, pitempää peliä olisin kyllä toivonut. Pelin vaikeusaste oli ihan normal. ja grafiikoista en sano mitään koska en niistä niinkään välitä. Muita klassikoita en olekkaan vielä vetänyt läpi, mutta kaikki on aloitettu ja savet löytyy joista jatkaa aina kun mieli tekee.
tumii
27.10.2007, 18:15:10
No, olen itsekin vastapuoliin kääntynyt klassikoiden (FFI-VI) ihailijaksi. Erityisesti FFVI ja FFV ovat parempia kun esimerkiksi. FFIX tai X... No, aina kun tulen koulusta kotiin, avaan koneen ja alan pelaamaan jotain FF1-6:a. Nyt minulla on jopa kännykässä FF1-6 (www.vampent.com), ja jos en saa olla koneella (tai jotain sellasta) pelaan vain kännyllä jos mieli tekee. Eli se ei ole ongelma ettenkö saisi pelattua klassikoita joka päivä. Olen nyt pelannut FF3j:n, FF5:tä hieman, ja FFVI:n läpi. FFIV:täkin yritin pelata, mutta se jäikin sitten kokeiluun.
Final Fantasy III(J): Aivan kertakaikkisen mahtava peli. Harmi ettei lähes kukaan ole pelannut tätä, koska se on vasta julkaistu DS:llä muuallekkin kuin Japaniin. Varsinkin se kohta missä saa Enterprisen on kertakaikkisen ikimuistoinen; Time Gearin hankinta, Hyne, ja musiikit. Aivan kertakaikkisen mahtavaa! Jos ei tämä Japaniksi suju NES-emulaattorilla, hanki joku englanninkielinen ROM/Patch ROMille.
Final Fantasy VI: Toinen kertakaikkiaan mahtava peli. Musiikit eivät ole enää pelkkiä "Tilulilu"-biisejä vain parempia jopa kuin esim. FFX:ssä. Esim. ensimmäisessä pomossa tuli jo sellainen fiilis että tämän pelin minä pelaan läpi ja sillä siisti. Olin tosin jo siihen mennessä kuullut kaikkien kehunnat.
(FFV:stä olen jo kirjoittanut "Final Fantasy V"-ketjuun)
FF-Fan
31.10.2007, 17:25:59
Kas, en näköjään ollut tähän vielä vastannutkaan. Tottakai kiinnostavat, varsinkin kun uudistetut versiot ovat vielä niin helposti saatavissa käsikonsoleille. Itse asiassa juuri kahden ensimäisen FF-pelin GBA:lle tehty paketti minut alun alkaenkin sai pelisarjasta kiinnostumaan, eivätkä uudemman sukupolven osat minua niin paljon edes kiinnosta ennen kuin olen pelannut kaikki nämä "klassikot" läpi. Jotkut ovat tietysti parempia kuin toiset, mutta kyllä vanhat osat ovat viihdyttäviä roolipelejä kaikki.
Paladin
31.10.2007, 17:47:56
Itse olen vielä aika aloittelija FF:issä, mutta tähän mennessä ei oikeen vanhat kiinnosta niillä perusteilla mitä youtubesta tai muualta olen nähnyt sillä graffa on niin syvältä kuten ps1:sen peleissä yleensä on, mutta kyllähän se on kohta siirryttävä ps1:een kun ps2:sen FF alkaa olla aika hyvin kalutut. :eh:
Voihan toki ne yllättää ne ps1:kin pelit:P
FFX ROCKS!
FFXII SUCKS!
(Noi lyhenteiden päätteet meni miten meni, mut kai nuo ymmärettäviä on)
Antendo
14.11.2007, 9:11:04
Eipä nuo nyt niin hirveesti kiinnosta, mutta jonku verra. Tulee harvemmin näitä pelailtuu, mutta oikeestaan harvemmin mitä pleikan (ykkösen) finaaleja...
Ei oikeestaa oo ku 2 menty kokonaa läpi, I GBA remakena ja IV SNESillä, emulaattoreilla. VI on menty kahesti MELKEE läpi, mutta kun savet hävis :(
II ei oikeen kiinnosta mitä sitä oon vähä alusta pelannu, ei oikee napannu. Varsinkaa se kehittymine.
III oon alottanu useemmanki kerran, kerran pääsin jopa about 3 bossia läpi, mutta en oo sen enempää saanu aikaseks, vaikka mielenkiintoa löytys.
V tuli jonkuu matkaa pelattuu semmosella "no mennää nyt tääki läpi..."-fiiliksellä. Johonki hiekkatornipaikkaa asti pääsin ni lopahti se vähäineki into. GameSharkki kyllä surras taustalla ku ei jaksanu levuttaa niit jobeja.
Ja kaikki klassikot vaa romeina. I are 1337 not :(
Pitää koittaa jos joululomalla sais III tai VI läpi mentyä, tai ainaki alotettuu kunnolla.
0ne winged angel
9.12.2007, 19:30:09
Kiinnostavat kyllä, harmi vaan että omistan vain osat IV-V.Naitäkään en ole vielä saanut aikaseksi mentyä läpi, mutta aikomus on kova. Nykyään ei taida löytää PS One pelejä enään mistään, eli jos haluaisin ostaa vielä vanhoja klassikoita niin pitäisi ilmeisesti lähteä nettiin surffailemaan?
Eniten minua kyllä kiinnostaa FFVI, sillä sitä on kehuttu aivan järjettömästi ja haluaisin kyllä päästä näkemään millainen hahmo Kefka (nimi oikein?) oikein on.
Uudemmat finalit alkavat olla jo semmoista shaissea että niitä ei oikein jaksa pelata, joten ehkä kannattaa mennä sarjassa taaksepäin.Tosin odotan kyllä tulevia finaleita vaika X:n jälkeen ei mitään aikaisempien veroista ole tullutkaan.Hieman lipsahti Offin puolelle mutta se varmasti sallitaan.
_brigandpunk_
23.2.2008, 23:27:23
Kovasti kiinnostaa, etenkin nyt kun pleikka on rikki. Etenkin kolmonen himottaa kovasti alkuperäisversiona (ja fanikäännöksenä) mutta kun tuo emulaattori (nesticle) on sellainen että sillä voi kyllä peliä pelata ja tallettaakkin voi mutta kun talletukset häviää jos sen menee sulkemaan niin... Turhautti kyllä kovasti kun yhden päivän hakkaaminen meni ihan täysin harakoille.
Kyllähän nuo vanhat käyvät ihan hyvin pahimpiin vierotusoireisiin. :)
FF-Fan
25.2.2008, 15:47:05
Final Fantasy III:n Famicom-versiossa on todellakin aivan omanlaisensa tunnelma, ja minusta se on ehdottomasti kaikkien aikojen paras 8-bittiselle konsolille tehty peli. Fanikäännöskin on mielestäni tehty erittäin hyvin, tietyiltä osin jopa paremmin kuin virallisen DS-version käännös. Jos haluaa Famicom-versiota pelata, kannattaa käyttää FCE Ultraa - parasta Nintendo/Famicom-emulaattoria. Sillä FFIII toimii.
Hammasharja
23.12.2009, 12:39:09
Totta kai kiinnostaa! Klassikoissa sentään on se vanha kunnon fantasiatunnelma, toisin kuin eräissä. Grafiikka ei ehkä ole siitä parhaimmasta päästä, mutta hahmot, musiikit, juonet (IV,VI) ja hahmodesingit ovat ainutlaatuisia. Jos tulevaisuuden Finalit olisivat tällaisia hieman paremmmilla graffoilla, niin eipä enää voisi sanoa nyky-FFistä pahaa sanaa
enemmän kun uudet. paljonki. Ennemin pelaan FF4 (koska en sitä koskaan läpäissyt :o) kun joku FF12 (sitäkään en ole pelannut), koska nuo uudet ovat jo aivan turhamaisen "graffasta-riippuvia" pelejä... tappelusysteemikin meni ihan oudoks jo tossa XII:ssä. mutta vanhat klassikot (lähinnä 1-6, mutta 7-9 on myös :)) kiinnostaa eniten, jokin niissä vetää. johtuukohan siitä että ne voi pelata emulaattorilla (statet yms hienoudet, sekä nopeutus!!!) :d mut ei noi uudet vaan sytytä.
Ai että kiinnostaako vanhat ff pelit? Totta kai.
Itse pidän henkilökohtaisesti vanhoista ff peleistä enemmän kun uusista.
Vanhoissa peleissä on niin monia hyviä muistoja, että melkein itkettää.
Pelit ovat IMO, yksinkertaisia, mutta myös tarvitaan hieman strategista kantaa, kun taas osa 7:sta eteenpäin riittää että rämpytät sitä X (random encounterit siis, pomot vaativat tietenkin enemmän kun X)
Ilman muuta kiinnostaa, ja kaikki on tullut pelattua monen monta kertaa läpi.
Tälläkin hetkellä on menossa Final Fantasy VI Advance, jota pelaan nintendo ds:llä.
Erinomainen porttaus konsoliversiosta käsikonsoliin.
Esimerkiksi juuri VI voittaa mielestäni monet uudemmat FF pelit. Ainoastaan VII on uudemmista parempi, ja IX samalla tasolla VI;n kanssa. Muut mielestäni eivät yllä samalle tasolle.
Vaikka kuitenkin kaikki FF pelit jotka on ikinä julkaistu, ovat ehdottomasti loistavia =) ja onneksi joka ikinen löytyy hyllystä aitona versiona. Jaa no uusin XIII puuttuu vielä, kun ei ole ps kolmosta, mutta eiköhän sekin korjaannu tässä kesän aikana.
Klassikot alkoivat jälleen kiinnostaa kun tongin vanhan NESin piilostaan, valitettavasti ikinä ei kukaan tullut lähipiirissä hankkineeksi final fantasyja kyseiselle laitteelle, joten ilman olen ollut tähän asti.
Nyt kysyisin sitä, että toimiiko tällä eurooppalaislaitteellani jenkkiversiot nes -peleistä? Muita ei taida olla juuri tarjolla. (Olen jokseenkin tietämätön näiden asioiden suhteen.)
Luonnollisesti halu hankkia nämä klassikotkin omaksi iski juuri silloin kun olen pahiten auki :p Tuoreempia sentään löytää vielä kirppariltakin, edullisesti (VIII löytyi viidellä eurolla).
Ei kenelläkään olisi noita PsX -remakeja tarjolla? [/toiveikas] Jostain syystä en ole innostunut emulaattoreista, vaikka se olisi ehkä paras vaihtoehto köyhälle opiskelijalle.
Klassikot alkoivat jälleen kiinnostaa kun tongin vanhan NESin piilostaan, valitettavasti ikinä ei kukaan tullut lähipiirissä hankkineeksi final fantasyja kyseiselle laitteelle, joten ilman olen ollut tähän asti.
Nyt kysyisin sitä, että toimiiko tällä eurooppalaislaitteellani jenkkiversiot nes -peleistä? Muita ei taida olla juuri tarjolla. (Olen jokseenkin tietämätön näiden asioiden suhteen.)
Luonnollisesti halu hankkia nämä klassikotkin omaksi iski juuri silloin kun olen pahiten auki :p Tuoreempia sentään löytää vielä kirppariltakin, edullisesti (VIII löytyi viidellä eurolla).
Ei kenelläkään olisi noita PsX -remakeja tarjolla? [/toiveikas] Jostain syystä en ole innostunut emulaattoreista, vaikka se olisi ehkä paras vaihtoehto köyhälle opiskelijalle.Hommahan on niin, ettei PAL-NESillä toimi NTSC-pelit, eikä toisinpäin. Final Fantasyt ovat siis sitä kautta ulottumattomissa. PSX-porttaus kahdesta ekasta (FF Origins) on muuten suht sama paketti, mutta grafiikkaa on päivitetty. GBA-versioissa on sitten jo enemmän muutoksia, ja itse ainakin koin FFI:n olevan sitä kautta reilusti helpompi. Alkuperäinen NES-Final Fantasy on melkoisen vaikea peli kylläkin, joten emulaattorilla jo siihen tartut niin haastetta löytyy ihan rutkasti.
Ja FF3:han on julkaistu Jenkeissä ja Euroopassa vain ja ainoastaan Nintendo DS-porttauksena, joka on jo massiivisesti uudistunut otos alkuperäisestä. Ainoa tapa päästä alkuperäiseen käsiksi onkin joko pelata japaniksi tai fanikäännöksenä.
Hommahan on niin, ettei PAL-NESillä toimi NTSC-pelit, eikä toisinpäin. Final Fantasyt ovat siis sitä kautta ulottumattomissa. PSX-porttaus kahdesta ekasta (FF Origins) on muuten suht sama paketti, mutta grafiikkaa on päivitetty. GBA-versioissa on sitten jo enemmän muutoksia, ja itse ainakin koin FFI:n olevan sitä kautta reilusti helpompi. Alkuperäinen NES-Final Fantasy on melkoisen vaikea peli kylläkin, joten emulaattorilla jo siihen tartut niin haastetta löytyy ihan rutkasti.
Ja FF3:han on julkaistu Jenkeissä ja Euroopassa vain ja ainoastaan Nintendo DS-porttauksena, joka on jo massiivisesti uudistunut otos alkuperäisestä. Ainoa tapa päästä alkuperäiseen käsiksi onkin joko pelata japaniksi tai fanikäännöksenä.
Kiitos tästä! Kerrankin saa valaisevan vastauksen, se tuntuu toisinaan olevan kiven alla. Pitää varmaan yrittää metsästää psx -versiot jostain, ja hommata emulaattori jos ei onnistu.
Juripa
22.2.2011, 17:55:24
En viitsinyt aloittaa uutta ketjua tälle, mutta Final Fantasy 3 (se NES-versio) olisi tulossa iPhonelle/Podille ja Padille ensi kuussa. Jo aiemmin viime vuonna Square yllätti kääntämällä myös Final Fantasy Tacticsin i-laitteille. Sekin nähdään vielä iTunesissa kuluvan vuoden aikana. SE ei vielä paljastanut mikä versio FF3:sta olisi tulossa, mutta aika paljon veikkaillaan DS-versiota. iTunesista löytyy jo PSP:n porttaukset kahdesta ekasta Final Fantasystä i-laitteille.