PDA

View Full Version : Ketjun lukittaminen

Dark
17.4.2004, 1:56:00
Kun joku vahingossa aloittaa uuden ketjun joka onkin jo olemassa ja moderaattori tulee sen lukitsemaan että se jää ravinto ketjun pohjalle. Eikö olisi viisainta samantien poistaa kokonaan koko ketju? Vai johtuuko se ihan siitä että joka nyt oli aloittanut samanlaisen ketjun alkaa ihmettelemään:" Hö? Missä mun ketju on? Noh... kokeillaan uudestaan tehdä." Ja jolloin hermot palaa moderaattorilla. Jos niin. Hommahan toimisi silleenkin kun moderaattori on poistanut ketjun ja lähettää PM tulemaan että:"Poistin ketjusi, koska samanlainen ketju on jo olemassa."

Wompatti
17.4.2004, 7:24:58
Ei kaikesta tarvitse lähettää PM:ää. Ei foorumeiden moderaattoreilla ja muulla ylläpidolla ole mitään velvollisuutta siihen. Ihan turhaa tyhmien jäsenten nuoleskelua. Minusta melkein kaikki turhat ketjut voi suruttaa poistaa, ei niitä yleensä jää kukaan kuitenkaan kaipaamaan. Ketjujen lukitseminen taas on minusta sitä varten, jos on jokin suht pitkä ketju, pari sivua, ja halutaan estää siihen postaaminen, kun ei vaikka enää puhuta ketjun aiheesta, vaan pelkästään tapellaan.

Niin ja moderoinnissa voi käyttää omia aivojaankin, eikä tehdä juuri niin kuin jossain ohjeessa lukee.

Candice
17.4.2004, 8:33:27
Yleensä olen lukottanut ketjun jos siihen on jo tullut muutamia vastauksia, mutta laiskuuden puuskissani saattaa olla, että lukotettuna makaa ketju, jossa oli vain se aloitusviesti. Kuitenkin se syy lukotukseen löytyy aina joko viimeisestä viestistä tai se PM todellakin saapuu ketjun tekijälle.

Ehdoton PM on silloin kun ketju poistetaan, että mokoma saa tietää syyn tähän.

Mutta nääh, ei se PM lukottaessa niin oleellinen ole kunhan sen syyn laittaa vaikka kyseiseen ketjuun. Lapset voivat joskus käyttää omia aivojaankin, miksi pitäisi aina näyttää ja kertoa kaikki kädestä pitäen?

Gabriel
17.4.2004, 12:35:49
PM on oikeastaan ehkä tarpeellisempi kuin mitä luullaan. Toki ohjeet lukenut jäsen ymmärtää poiston syyn, olettaen hänen ymmärtävän myös sen, että ketju oli paska (mikäli se sitä myös oli). Mutta jos jäsen X on alunperin perustanutkin sen ketjun, niin en katsoisi kovinkaan varmaksi sitä seikkaa, että hän ymmärtää poiston syyt. Lukitus on nyt eri asia kun sen syyn voi laittaa kaikkien nähtäväksi.

Itse lähetän yksityisviestejä kuitenkin sangen harvoin niin ketjun- kuin viestinpoistojenkin yhteydessä. Minusta on vaivaannuttavaa lähettää jollekin sellaista viestiä, jonka käytännön sisältö on "poistin postauksesi/ketjusi koska se oli mielestäni huono".

Kreifi
17.4.2004, 13:03:11
Kaappi, kyllä sitä voi kertoa, että mikä siinä postissa/ketjussa nyt sitten mätti ja ohjeistaa parempaan suuntaan.

Gabriel
17.4.2004, 13:08:27
Kreifi, eri asia sitten miten mielekästä se on. Minä koen sen vaivaannuttavaksi. Ja vaikka syyt olisivatkin pienellä ajattelulla ymmärrettävissä, on kuitenkin eri asia mennä sanomaan noin. Preferoin myös hiljaista UG-toimintaa turhan korean näkyvyyden sijaan. Vertailukohdetta käyttäen: minusta olisi mukavampaa asua kaupungissa, jossa poliisi hoitaa hiljaa ja näkymättömästi työntehtävänsä sen sijaan, että kuuluttaa joka päivä aamukahdeltatoista järjestyssääntöpykälöitä yleisen kaiutinjärjestelmän kautta.

Dark
17.4.2004, 16:33:13
Ei kaikesta tarvitse lähettää PM:ää. Ei foorumeiden moderaattoreilla ja muulla ylläpidolla ole mitään velvollisuutta siihen. Ihan turhaa tyhmien jäsenten nuoleskelua. Minusta melkein kaikki turhat ketjut voi suruttaa poistaa, ei niitä yleensä jää kukaan kuitenkaan kaipaamaan.Sekin on nyt hiukan siitäkin miten sen haluaa ottaa: Nuoleskeluna, foorumin hyvin vointina tai ihan ei kiinnosta pätkääkään. En tarkoittanutkaan ihan sitä että jokaisesta pitäisikin lähettää PM:ää tulemaan. Siis onko aihetta lähettää vai ei. Mutta mun asian ydin olikin alotus viestissä saataisin "Delete" nappula ankarammin soimaan ketjujen kanssa.

Lapset voivat joskus käyttää omia aivojaankin, miksi pitäisi aina näyttää ja kertoa kaikki kädestä pitäen?
Koska ihmiset on tyhmiä. =)

Kreifi, eri asia sitten miten mielekästä se on. Minä koen sen vaivaannuttavaksi. Ja vaikka syyt olisivatkin pienellä ajattelulla ymmärrettävissä...
Just tätä yleisestä FFfin meininkiä. a) Tapellaan jostain täysin turhasta aiheesta. b) Ei jakseta. jne... Tosin olenkin aina ottanut tämän boardin menon huumorilla. Ja tosin jotkut hyvät jäsenet onkin ollut niin tosikkoja ja lähtenyt karkuun.

Welc
19.4.2004, 16:06:04
Kun nyt kyse on uuden ketjun lukitsemisesta, pitäytykäämme siinä.

Eihän lukitsemiselle mitään fiksua perustetta ole. Joskus on perusteena lukolle käytetty sitä, että muutkin näkevät siten vanhemman ketjun olevan olemassa. Samalla periaatteella voisi kuitenkin jokaisesta vanhasta ketjusta perustaa uuden tynkäketjun ja lukita sen itse.

Esimerkkinä tai vastaavana muille käyttäjille ketjun ei myöskään ole fiksua toimia. Ei kaikkia kiellettyjä asioita tai ketjunaiheita ole ennenkään listattu, etenkään tipoittain keskustelualueille. Ketjun aloittajalle taas informoi asiasta PM paljon paremmin.

Tähän vB3:ssahan piti olla jokin toiminto PM:n automaagiseen lähetykseen viestin poiston yhteydessä (löytyykö tuo muuten jostain?). Ei luulisi olevan kovin vaikeaa lisätä tällainen toiminto myös ketjun poiston yhteyteen.

Gabriel
19.4.2004, 17:09:03
Tähän vB3:ssahan piti olla jokin toiminto PM:n automaagiseen lähetykseen viestin poiston yhteydessä (löytyykö tuo muuten jostain?). Ei luulisi olevan kovin vaikeaa lisätä tällainen toiminto myös ketjun poiston yhteyteen.
Täytyy nyt kyllä tulla sanomaan, että tuollainen toiminto olisi todella kätevä. Moderaattorit säästyisivät yksityisviestien lähettämisen aiheuttamalta vaivalta ja vaivaantuneisuudelta, ja ketjunsa aloittanut saisi tietää tapahtuneesta deletoinnista. Lisäksi koko yksityisviesti olisi täysin epähenkilökohtainen - olisihan se automaatin lähettämä.

Tuommoinen kehiin.

Jackal von ÖRF
19.4.2004, 19:50:54
Viestien poistoista jää viestin paikalle lyhyt ilmoitus, jossa näkyy moderaattorin kirjoittama syy. Liitteenä on esimerkki poistetusta ketjusta.

Nykyään ainoastaan moderaattorit näkevät poistetut viestit (ja voivat jopa palauttaa ne), mutta tuohon voisi varmaan kehittää jotain sellaista, että myös itse viestin kirjoittaja näkisi omat poistetut viestinsä.

EDIT: Pieniä muistiinpanoja... Tuo modaus pitäisi tehdä forumdisplay.php ja showthread.php -tiedostoihin. Poistojen näkemisoikeus on "CANSEEDELNOTICE".

EDIT2: Tuli vähän lueskeltua noita tiedostoja. Edellä mainitulla tekniikalla joutuisi muuttamaan koodia aivan liikaa. Helpompaa tehdä systeemi, joka lähettää automaattisia PM-viestejä.

#S#
22.5.2004, 13:03:05
Kun joku vahingossa aloittaa uuden ketjun joka onkin jo olemassa ja moderaattori tulee sen lukitsemaan että se jää ravinto ketjun pohjalle. Eikö olisi viisainta samantien poistaa kokonaan koko ketju? Vai johtuuko se ihan siitä että joka nyt oli aloittanut samanlaisen ketjun alkaa ihmettelemään:" Hö? Missä mun ketju on? Noh... kokeillaan uudestaan tehdä." Ja jolloin hermot palaa moderaattorilla. Jos niin. Hommahan toimisi silleenkin kun moderaattori on poistanut ketjun ja lähettää PM tulemaan että:"Poistin ketjusi, koska samanlainen ketju on jo olemassa."

Minä olen kyllä samaa mieltä,minua ainakin jää vaivaamaan se,ettei viestiä posteta het välittömästi,sillä mitäpä sillä sitten enää tekee jos aihe on jo jossain muualla käsiteltynä ja ketju jää turhaan seisoskelemaan kaikkien muiden ketjujen tielle?..hmph. minusta se on aika kummallista,jos kerta ketju siis suljetaan,niin postakaa se myös...ÄRRRRR! :prkl: