View Full Version : Mistä kannattaa alottaa?...
En tiiä mitää hyvää mangaa,mutta kaikki mangat kiinnostaa paljon..
Mistä kantsis alottaa(mistä sarjasta ym..)??
sorry,tyhmä aihe..mut tartten apua tässa asiassa.
tack!
(B)xxx(/B)
kannattaa vilkuilla vähän niitä lehtiä kaikki mangat ei sovi kaikille katso itse ja päätä
...
niin ja poliittiset mangat ei sovi todellakaan melkein kenellekkään että niitä kannattaa varoa ellei asia kiinnosta (esim.making of asian american president tai jotain)
...
ja sitten ostos vinkiksi mobile suit gundam (jos mechoista pidät)
muumuu
11.7.2002, 19:24:01
No se riippuu nyt aivan yleisesti sinun maustasi.
Eli jos tykkäät lueskella romanttista komediaa, osta Ranmaa tai Inu Yashaa, toki onhan muitakin romanttisia komedioita, mutta itse pidän noista, eikä niissä nyt niin paljon sitä romantiikkaa, että se olisi kovin imelä.
Selaile niitä kirjoja ja päätä itse mistä pidät.
Dragonic
13.7.2002, 19:31:55
Suosittelen aloittamaan mangalla nimeltä: Iron Fist Chinmi tai sitten se oli Chimni(?) jompi kumpi. Kertoo pojasta joka menee kouluttautumaan Kung-Fu:ssa jossain typerässä luostarissa... tjsp
Tapahtuu kaikkea kivaa matkalla.. että semmottia
Jackal von ÖRF
13.7.2002, 20:10:15
Originally posted by vivi89
Eli jos tykkäät lueskella romanttista komediaa, osta Ranmaa tai Inu Yashaa
Tai Maison Ikkokua. :lovetus:
Oh My Goddess samaten. :yay:
Alucard
14.7.2002, 19:06:07
Hmmm.. empä tiedä... Ranma on kyllä mahtava, siihen kannattaa tutustua...:D
RenTeR
15.7.2002, 12:04:45
Ranmaa/Akiraa löytyy kirjastoista, lähinnä Fantsun mangahylly(t) ja Fennica kannattaa tarkistaa. Luultavasti osaavat neuvoa paremmin paikan päällä.
Neruru
16.7.2002, 23:49:07
Maison Ikkokua joo:lovetus:
Ja Usagi Yojimboa:love:
Jos toisesta välität, niin älä luule, että ne olisivat samankaltaisia. Ehei. Mutta hyviä.^^
Usagi Yojimbo ei ole mangaa ;) (kyllä, tiedän että 'manga' on vain japanin kielen sana sarjakuvalle mutta silti!)
Ranma nibunnoichi (1/2), Maison Ikkoku, Inu Yasha - Rumiko Takahashi (jos pidät yhdestä pidät luultavasti kaikista ^^).
Hullua (anime): Dragon Half, Elf Princess Rane (2 jaksoa molemmissa), Excel Saga, Ebichu (the Housekeeping Hamster).
Shoujoa ('tyttöjen'): Oh! My Goddess!, Miracle Girls, Sailor Moon, Card Captor Sakura, Peach Girl.
Mecha/Sci-fi: Neon Genesis Evangelion, Martian Successor Nadesico, Ghost in the Shell.
Fantasia: Slayers (+Next, Try), Record of Lodoss War
... Tuossa on paria mitä Suomessa saa kohtalaisen vähäisellä vaivalla. Sarjoja kyllä riittää ;)
Vaikka UY ei olekkaan japanin kansalaisuuden omaavan artistin piirtämää (joten se ei ole mangaa), niin suosittelen silti, Lone wulf and cupin sekä Blade of immortallin ohella. Eivätkä ne ole hyviä pelkästään sen takia, että niissä kaadetaan ahkerasti miestä miekalla. =D 2001 nights on sekin hyvä. Laadukasta länsimaisempaa scifistuffia josta on jätetty pois kaikki turha anime crappi.
Toki aina ensimmäiseksi kannattaa lukea kaikki Maison Ikkokut. ;)
*heh* Voisitko ystävällisesti olla lyhentämättä Usagi Yojimboa UY:ksi (Urusei Yatsura! Hjuvaa animea/mangaa myös). ^^
Itse aloitin Ranma 1/2:sta. Suosittelen myös sitä. Juup se on hyvä sarja joka kertoo hieman omituisista koulua käyvistä nuorista. Siinä on mielestäni paljon japanilaista huumoria, mikä on vaan hyvä juttu :D . Suosittelen lämpimästi, se kun on mangaa parhaimmillaan.
mazzeneko
13.8.2002, 6:59:05
Noh, just nämä Rumiko Takahashin Mangat on aika turvallista luettavaa näin alkuvaiheessa (Inu-yasha, Maison Ikkoku, Ranma) mutta myös hyviä on Blade Of Immortal sekä AMG, Blade Of Immortal on Feodaalijapanilaismiekkailusta kiinnostuneille.
Itse kyllä tykkään eniten lueskella näitä Romanttisia Komedioita. myös Orion (joka löytyy kirjastosta, esim) on erittäin hauska :D repeilin kyllä itse lueskellessa...
Cicero Jade
13.8.2002, 17:16:51
On vaikea sanoa suosittelisinko Blade of Immortalia tai Lone Wolf and Cupia (molemmat todella hyvin, pois se minusta, ettenkö pitäisi niistä) aloittelevalle manga-lukijalle (olen kyllä tähän jo sortunut :eh: ). Tämän on tietenkin minun kokemukseni ja näkemykseni, mutta minä suosittelisin No Need for Tenchi!:ä tai Fushigi Yûgia.
Animena olen itse aloittanut Ghost in the Shell:llä, mutta Gundam Wing tai Ruruoni Kenshin tai Twin Signal ovat ihan hyviä alkajaisiksi. Siitä pystyy ainakin näkemään erilaisia tyylejä, nee ? :huh:
Myös Love Hina on ihan hyvää romanttista komediaa. Välillä sitä kyllä repeää totaalisesti kun sitä lukee, mutta on se kyllä paikoitellen aika pervo sarja :D
Sensori
20.8.2002, 21:24:56
Jos itse voisin alottaa uudelleen, alottaisin Saber Marionette J:stä. En tiedä miksi, mutta se sarja vaan on aina ollut lähellä sydäntä. :)
AlkoTanko
21.8.2002, 16:27:42
Akira esmes on pakollinen niin elokuvana kuin mangana, joten siitä voisi hyvinkin aloittaa.
Record of Lodoss Wars: Chronicles of Heroic Knight taasen sopii niille, joille ritarit, haltiat, lohikäärmeet ja velhot ovat lähellä sydäntä.
Kunnon actionkauhua gorella himoitseville suosittelen ehdottomasti Hellsingiä, joka omasta mielenstäni on paras näkemäni anime, ja sarja yleensäkin (Kylmän Ringin jälkeen).
Ranma on myös hyvä, jos haluaa kunnon naurut. Yhtä kirjaa lukiessani kohtasin suuria vaikeuksia olla hekottelematta ääneen.
Sensori
21.8.2002, 20:40:02
Originally posted by Muukalainen
Akira esmes on pakollinen niin elokuvana kuin mangana, joten siitä voisi hyvinkin aloittaa.
Paskat, itse en ole jaksanut katsoa kummassakaan muodossa. Ei nuo leffat niin paljoa iske. Ei semmoisista kannata alottaa.
Nippe_R
22.8.2002, 4:30:07
Yhdyn Sensorin mielipiteeseen, ei Akira ole hyvä ensimmäikseksi Animeksi, kyllähän sen katsoi muttei se koskettanut sen syvällisemmin. Tietysti kaikki olemme yksilöitä ja johonkin se saattaa iskeä kovaa, mutta pahimmassa tapauksessa se karkoittaa animesta kokonaan (ensikertalaisen siis), ja sitä emme halua, emmehän?
Dagger
23.8.2002, 15:20:48
Varmaan ensimmäisenä tulee mieleen nämä kaikki romanttiset komediat.. Rumiko Takahashilla on paljon hyviä sarjoja, niin kuin mm. Ranma½, Maison Ikkoku ja Inu-Yasha ^^ Sitten on myös Love Hina joka on ihan mukava anime.. Riippuu mistä kukin pitää, jos scifi kiinnostaa niin ehkä Akira tai NGE <- ^-^ Oh My Goddess! on myös oikein hyvin piirretty, eikä nyt juonessakaan paljoa mitään valittamista ole.. Ja sitten on myös vielä kaikki CLAMPin sarjat, niistä sopisi ehkä aloittaa ja sitten siirtyä noihin muihin... ^^;;;
Itse olen hulluna Star Wars- elokuvien mangaversioihin, joista omistan tietääkseni kaikki mitä Suomesta löytyy. Se on tietysti makuasia mistä tykkää, joten suosittelen että lueskelet erilaisia manga lehtiä, kyllä ne suosikit ajanmyötä löytyvät :)