PDA

View Full Version : Vaikeuksia hahmojen kehityssysteemissä?

Kreifi
12.7.2002, 12:28:20
Ihan mielenkiinnosta utelen tälläistä kummallista asiaa.
Final Fantasyissähän tunnetusti hahmojen kehityssysteemi muuttuu joka peliin, joskus aika radikaalistikkin. Jo täällä foorumeilla olen törmännyt seikkaan, että jotkut eivät osaa käyttää(ilman jonkun toisen opastusta) näitä joitakin systeemejä. Onko teillä ollut ongelmia sisäistää tai oppia näitä systeemejä? Kuten Spehe Grid, Materiat tai Junction jne. Itselläni ei ole ollut pienintäkään ongelmaa. Luonnollisesti on kyllä mennyt aikaa ennen kuin on oppinut ottamaan kaiken hyödyn irti. Joillakin kavereillanikin on ollut ongelmia(eräs ei osannut käyttää junctionia lainkaan ennen kuin opetin sen hänelle) ja hän on sentään saman ikäinen kuin minä(tuolloin n.18 vuotta). Ettekö te tutustu opastusosioon laisinkaan? Erittäin nuorilla varmaankin ongelmaksi muodostuu tuo englanti, kun sitä ei varmaan paljoa ole tullut luettua. Mutta eivätkö opastusosiot kuitenkin ole aika selviä?

Siis kysymys yksinkertaisuudessaan: Onko teillä ollut ongelmia hahmojen kehityssysteemien oppimisessa, ja jos niin miksi?

FantasyManIX
12.7.2002, 12:54:35
Ei ole ongelmia ollut koskaan. Minusta ne systeemit ovat todella helppoja oppia. Olen oppinut ihan hetkessä parissa käyttämään jokaista systeemiä. Tietenkin sitten on sitä aikaa mennyt siihen että saa kaiken ilon/hyödyn irti siitä.

Ja niille joilla on ongelmia kannattaa lukea TARKASTI ne tutoriaalit.
Ja jos ei meinaa ymmärtää kokeilemallakin se pitäisi selvitä.

Shaft
12.7.2002, 13:18:37
No ei ne mitää ylivoimasia ole, esim. pelasin FFVII läpi 5. - 6. luokalla ja ei ollu vaikeuksia materioiden kanssa, ehkä pelin juonen hienoimmait kiemurat jäi tiedostamatta mut läpi tuli pelattua ja myöhemmmi muutan kerran uudestaan...

Jabberwokki
12.7.2002, 16:36:50
Junctionin älyämiseen meni hetki. En kyllä tiedä miksi, kun se on ihan yksinkertainen. Materian ja muiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

urho
12.7.2002, 17:09:44
Eipäs ole onkelmia näkynyt. Helpoin systeemi on ehkäpä FF7 tai FF10. Mikään ei ole erityisen vaikea.

Celeb
12.7.2002, 17:18:17
Btw, se on Sphere Grid.
FF7:n materioiden kombiinaatiot ovat tuottaneet ehkä hieman hankaluuksia ja FF8:n Junction. Jos FFX:n systeemiä opi heti, niin en edes uskalal sanoa mitään. Pitää vain liikkua laudalla ja aktivoida pallukoita. Mikään ei ole ollut ehkä niin hankalaa, mutta kivaa ainakin.

Potri
12.7.2002, 17:42:16
Ensimmäisessä RPG:ssäni (CT) tappelu kyllä onnistui ihan ongelmitta, mutta en tiennyt että tyyppien aseita pystyy vaihtamaan. Senkin sitten myöhemmin huomasi vahingossa valikoita painaessa. Jucntio syteemssin kanssa riitti rähinnä pelin alkupuolen ajan, että painaa autojunctiota.

bigspin
12.7.2002, 19:44:36
No eipä niitä erityisiä ongelmia oo ollu:) kaikki on tullu opittua aika äkkiä mutta kaikista ärsyttävin on ollu ff 8:ssa.En tiiä miks mutta se vaan tuntu jotenkin hankalalta.ainaki aluksi:bored:

Roakel
13.7.2002, 10:04:53
Mulla ei ole ollut mitään suuria vaikeuksia näiden kehitys hommien kanssa, mutta se kasin junction syysteemi oli alussa aika ärsyttävä.

Mikoto
13.7.2002, 12:43:33
--

Safir
13.7.2002, 18:05:11
Minulla ei ole ollut vaikeuksia kehitys hommeleissa. Materia oli ihan helppo, samoin Sphere grid, vaikka kyllä ne alussa vähän hankalilta vaikutti. Kummatkin ovat aika helppoja käyttää.

Kassi
14.7.2002, 0:47:05
FFVII:n, joka oli ensimmäinen roolipelini, järjestelmästä suoriuduin vaikeuksitta koska kaverini (jonka peli alunperin oli) oli avustamassa, kun aloitin ensimmäisen pelini hieman kesken.

FFVIII:ssa taas en huomannut ensimmäisellä pelikerralla kuin vasta toisen CD:n lopussa että mitä enemmän taikaa on lukumäärältään, sitä enemmän se boostaa stattia johon se on yhdistetty. Aika noloa... ei ihme että ne taistelut tuntuivat ylivoimaisilta. Nyt peli tosin on kauhean helppo, Deling Cityssä ensimmäisellä levyllä HP:t jossain 5000 yksikön paikkeilla. =/

Muissa peleissä tutoriaalijärjestelmä on osoittanut arvonsa. Ja pelinhän täytyy olla huono jos sitä ei opi pelaamaan ilman suurempia vaivoja tai lukematta läpi jättimäistä manuaalia (esimerkkinä vaikka lentosimulaattorit, joilla on tietysti omat kannattajakuntansa).

(Kysehän ei ole hahmojen kehitysjärjestelmistä (exp., AP., etc.) vaan tarkennettuna taika - ja taitojärjestelmistä mutta tämä ihan offtopicina)

Mizakki
14.7.2002, 11:28:59
eipä ole tullut yhtään ongelmia. Ylivoimaisesti paras systeemi
oli ff seiskassa. :D

Ceassa
14.7.2002, 14:46:11
Final Fantasy seiskan Materiat ja kympin Sphere Grid ovat ne parhaimmat hahmojen kehityssysteemit, mutta kasin Junctioinnista en oikein pidä. Johtuu kai siitä, etten aluksi ymmärtänyt siitä yhtään mitään. ;D Muutaman päivän totuttelun jälkeen sekin alkoi luonnistumaan, mutta... :eh:

Dreamer
14.7.2002, 16:16:32
Minulla ei ole ollut juuri ollenkaan vaikeuksia (ensimmäistä kertaa kun pelasin FF:ja, niin idean huomaamiseen meni hetki). Muistaakseni pelien alussa selitetään aina perusasiat, mutta en minä ole koskaan niitä tarkasti lukenut (sen on kyllä joutunut huomaamaan joskus). Eli yleensä minä opin ne pelien edetessä, siinä tunnin tai kaksi pelin alun jälkeen olen niissä jo aika hyvin mukana.

Psonen peleistä FFVII ja IX olivat aika helppo omaksua jo alussa, mutta VIII:n kanssa meni hieman pidempään (vedän jälleen puolustukseksi sen, että pelasin ensimmäistä kertaa). Noiden pelien jälkeen minulla ei ole ollut myöskään hankaluuksia aiempien tai FFX:n kanssa.

Sonya
14.7.2002, 21:46:28
Junction systeemiä en tajunnut aluksi.. mut sitten ymmärsin sen jonkun ajan päästä :) Muitten kehitys jutskien kanssa ei ole ollut ongelmia ollenkaan!