PDA

View Full Version : Vaikea valinta...

Zax
13.5.2004, 23:53:45
En osaa päättää mitä Final Fantasyä alkaisin pelaamaan, ja ajattelin kysyä teiltä FF-Guruilta mielipidettä, ja hyviä perusteluja tietysti kanssa....
eli vaihtoehdot olisi:

1. Final Fantasy VII (uudelleen ;) )
2. Final Fantasy VIII
3. FInal Fantasy IX
4. Final Fantasy X

Ostin tuon Final Fantasy VII:n heti kun se ilmestyi (oliko se 1997 vai 1998...? )
ja läpihän se tietysti tuli pelattua, ja silloin ainakin tuntui että se on paras peli mitä on ikinä tehty :) Sitten tietysti kun oli läpi pelattu piti alkaa keräilemään kaikki materiat ja itemit yms. härpäkkeet, kasvattamaan chocoboita, tuhoamaan weaponeita, hankkimaan viimeiset limitit, pelailemaan Gold Saucerin pelejä, koluamaan materia luolia läpi, yms...mitä siinä nyt voi tehdä kun on sen läpi mennyt, ja miksei tietysti aikaisemminkin. Sitten jonkun parin vuoden päästä siitä kun olin FFVII:an ostanut myin pleikkarin pois (ja FFVII meni siinä samalla...) eli ei ole tullut aika moneen vuoteen pelattua Final Fantasyjä, mutta kun tuli tuo PS2 ostettua alkoi taas Final Fantasyt kiinnostaa, mutta koska ei ole tullut luettua vuosiin mitään peli lehtiä en tiennyt edes että Final Fantasy IX on vielä tulllut, mutta yllätys oli suuri kun mulle selvisi, että XII:tä ollaan jo tekemässä! ;D Eli tässä syy miksi kyselen teidän mielipidettä ja toivottavasti tää Thread tuli oikealle alueelle...

Gabriel
14.5.2004, 0:30:07
Varsinainen runsaudenpula. Noilla jokaisella on vahvat puolensa, eikä yksikään ole varsinaisesti ylivertainen muihin nähden. (Siis kolmesta jälkimmäisestä puhun, seiskasta en osaa sanoa koska sitä en ole pelannut kuin vain vähän.) Kymppi on ehdottomasti paras vaihtoehto mikäli epiikkaa ja romanttisuutta hakee, mutta nämä puolet ovat myös kasissa oikein vahvoja. Ne vain tulevat noissa peleissä esiin eri tavalla. Pidän kummastakin hyvin paljon, enkä osaa sanoa kumpi on parempi. Kallistun kuitenkin kahdeksikon puolelle jo pelkästään sen erinomaisen korttipelin vuoksi, jota jaksaa tahkoa tuntikausia. Toisaalta summoneiden käyttö on kympissä huomattavasti nautinnollisempaa... Kyllä tämä aikamoiseksi tasapeliksi menee.

Yhdeksikkö on sitten ykkösvaihtoehto mikäli hakee hieman rennompaa ja ei niin aikuismaista meininkiä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö peli olisi vakava, sillä sitä se on. Jos kuitenkin pitäisi valita jonkun adjektiivin komparatiivi, joka erottaisi ysin kasista ja kympistä, niin se olisi ehdottomasti sympaattisempi. Oikein erinomainen peli tuokin, jossa olen myös jaksanut hankkia kaikille hahmoilleni 99-levelit.

Ähh, en osaa ollenkaan päättää mitä oikein suosittelisin. Osta ne kaikki ja vietä kunnon FF-slumber. :)

Kreifi
14.5.2004, 3:20:20
Päätös on periaatteessa helppo jos on vähänkään rahaa. VII-IX:t saat kaikki suhteellisen halvalla jos jaksat hiukan kaivella. Yhteishinnaksi veikkaisin jotain 40-50 euroa. X:nkin saa käytettynä neljäänkymppiin. Sitten pelaat ne järjestyksessä läpi.

Muuten on paha sanoa, kun en maustasi tiedä. Voisin lyhyesti tiivistää aatoksiani.

VII
Aina varma valinta, tiedät mitä saat.

VIII
Juonellisesti ja muutenkin hiukan köyhä tekele. Voi olla aluksi suurikin pettymys, mutta myöhemmin varmasti löydät tästäkin pelistä hyvät puolensa.

IX
Ihan hauska kokemus, mutta jää jotenkin vaisuksi. Mielestäni jollakin tasolla hyvinkin monipuolinen.

X
Jälleen hiukan erilainen, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Juoni ei loista nerokkuudellaan, mutta taistelusysteemistä plussaa.

Jaakkima
14.5.2004, 5:55:42
Aika hyvä kysymys, mutta paras valinta miun mielestä jos rahat riittää on kaikki tottakai(olen sen verran FF fani :D ). Noh olet pelannut VII:n joten suosittelen ensin vaikka IX:ä joka on helposti oma suosikkini, koska siinä riittä pelaamista(jos lukee kaikki tekstit toisin kuin jotkut vain näpyttävät ne läpi) n.60 tuntia ja se on juonellisesti todella hyvä. Joten suositukseni on FFIX omasta mielestäni ylivoimaisesti.

Candice
14.5.2004, 7:55:35
On vähän hassua kysyä tätä näinkin isolla foorumilla, josta löytyy jokaiselle finaalille varmasti omat faninsa. Itse fanitan suuresti kasia, sillä olihan se ensimmäinen finaalini, joka minut tähän maailmaan mukaan tempaisi. Mutta laitetaanpa oma suosittelulistani:

FFVII
Tuntuu olevan 80% täältä löytyvien suosikki. Omasta mielestäni tämä ei ehkä aivan ylistyksen tasolle yllä, mutta olethan sinä tämän jo pelannut, joten tiedät mitä odottaa. Jotkin hahmot ovat saaneet ihan kivan taustan ja pahis on ehkä parhaita ff-saagassa. Jotain kertonee sekin, että kyseisestä pelistä väkerretään elokuvaa.

FFVIII
Oma henkilökohtainen suosikkini ja ensimmäinen rakkauteni. Rakastan hahmoja, tarinaa, junctiointi-systeemiä, musiikkia, korttipeliä ja niitä videopätkiä. Nätti kaunis kiva. Saattaa olla joidenkin mielestä lälly ja juonellisesti köyhä (Pumpelolla on huono maku), mutta minusta tämä on tuhottoman kaunis peli. Ja juoneltaan kaikkea muuta kuin köyhä. Ei ehkä liian vaativa, mutta toimii. Suosittelen jos luulet kestäväsi kaunista söpöstelyä ja nättejä hahmoja.

FFIX
En tykkää, vähän tökkivä peli. Minuun ei symppiskeskiaikajossaihmisiäjaötöjäsekaisin iske. Ovathan nuo suloisia, mutta ei silti. Ei. Vähän mitään sanomaton peli. Pahikset ovat kummallisia eikä juoni ole vielä minulle auennut täysin.

FFX
Juoni hukkui hienojen ääninäyttelijöiden ja grafiikoiden alle. Onhan kyseinen peli ilo silmälle ja sphere grid on ihan jännä idea ja kaikki peliin tungetut lisukkeetkin takaavat runsaasti peliaikaa. Mutta silti jotain tuntuu puuttuvan. Niin ja ne hahmot on rumia.

mogvisti
14.5.2004, 8:43:06
Olet siis pelannut FF VII:n läpi, eli ei kannata pelataa uudestaan ( siis peli on hyvä, mutta et ole pelannut muita, vai? )

No sitten kannattaa aloittaa FF X:n pelaaminen, sillä siinä on Auron ja muut loistavat hahmot. Musiikit ovat loistavat ja tarina mielenkiintoinen. Kehitys systeemi on myös rautaa.

Eli suosittelen lämpimästi FF X:ää. Siinä on myös reilusti minipelejä ja muuta mukavaa, mukaanlukien Blitzball!

Paajehu
14.5.2004, 13:07:02
Minun oma suosikkini on ff9, koska siinä on niin paljon pikkupuuhasteltavaa, hyvä juoni ja sijoittuu hyvin keskiaikaiseen tyyliin. Hahmot ovat mielestäni aika typeriä, mutta osa on aika hauskoja(Quina, Steiner). Toinen hyvä valinta on ff10, koska siinä on erinomainen grafiikka ja paras taistelusysteemi.
Valintasi taitaa mennä aika vaikeaksi kun kaikkia on kannatettu ja kaikissa on hyvät perustelut ;D

Miyuki
14.5.2004, 15:15:40
Hhhmmm, kaikkihan ne ovat hyviä, sitä ei kukaan niitä pelanneista voi kieltää...
Itse ehdottaisin pelaamaan FFIX:ää, sillä siinä on mielestäni eniten pelaamista, jos tekemistä haluat. Siinä riittää chocographien etsinnässä ja muissa ''pikkujutuissa'' puuhaa. Jos haluat sitten nopeasti jonkun pelata niin FFVIII on hyvä vaihtoehto. Valinta taitaa riippua maustasi, joten jos olet pelannut ainakin VII:n läpi, niin IX kannattaisi minun mielestäni seuraavaksi pelata, ei se täysin samanlainen tuo VII minkään FF:n kanssa ole, mutta ehdotan IX.

Hyviä peli kokemuksia :).

Liquid
14.5.2004, 18:40:22
Jos haluat parhaimman noista kolmesta pelistä pelata, niin suosittelen FFVIII:a. Nimittäin siinä on mielenkiintoisin pääpahis Ultimecia, lisäksi juoni on mielenkiintoinen, niinkuin myös hahmot ja grafiikkakin loistaa välidemoissa. Ei pahemmin huonoja puoli. Toiseksi suosittelisin FFX:ää.

Zax
15.5.2004, 3:12:50
Lueskeltuani arvosteluja sun muita, ja katseltuani kuvia noista VIII, IX, X Final Fantasyistä enemmän päätin alkaa pelaamaan Final Fantasy X:ää tai sitten VIII:tä ensin läpi. Jotenkin ne vaan ovat minun mielestäni mielenkiintoisimman tuntuiset...(jos seiskaa ei lasketa) vaikka on tuo IX:kin varmasti niin hyvä peli, että sekin pitää joskus läpi pelata :)

Jatketaan nyt tätä threadia vielä semmosella turhalla tiedolla, että en voinut vastustaa kiusausta vaan aloitin sitten kuitenkin pelaamaan Final Fantasy VII uudelleen läpi ;D