View Full Version : Moderaattoreita haetaan
Gabriel
24.5.2004, 17:11:05
Ylläpidon keskuudessa on ollut keskustelua moderaattorikannan päivittämisen tarpeellisuudesta, joten tässä nyt ollaan. Muutamia liian epäaktiivisia onkin karsittu jo pois, samaten joillekin on suotu lisää alueita.
Tämä on nyt kuitenkin virallinen ilmoitus. Eli moderaattoreiksi haluavat laittakoot vapaamuotoisen hakemuksen yksityisviestinä minulle, jossa on jonkinlaiset perustelut hakemiselleen ja toivomus päästä joillekin alueille. Kun tarpeellinen (toistaiseksi määrittelemätön, luultavasti noin kaksi viikkoa) aika on kulunut ja ylläpito on käsitellyt kaikki ehdokkaat, ilmoitetaan tässä ketjussa uusista moderaattoreista ja heidän alueistaan. Lisäksi kyseiset henkilöt saavat yksityisviestien kautta muita aiemmin tietää tulleensa valituiksi.
Jos on kysyttävää, tänne saa postata.
Olisi yleisen sekamelskan ja turhan vaivan säästämiseksi suotavaa nyös kertoa, mille alueille moderaattoreita lähinnä haetaan.
Oletettavasti aktiivisille alueille joilla ei ole paljon modeja. Toisinsanoen
Elokuvat & TV
Fiktio & Kirjallisuus
Anime & Manga
Final Fantasy X- (etenkin joku FFX-2:en läpi pelannut siistimään kysymys ja läpimenneet ketjuja)
Edit: Yleiset peliaiheet
Muut eivät mielestäni modelaattoreita kaipaa.
Muistuttaisin vielä että modelaattorius on enemään kuin custom rankki ja delete nappi. Se on työtä yhteisön, ihmisten, eteen. Modelaattoreiden tulee tuntea alueensa aihepiiri, auttaa jäseniä näiden ongelmissa ja pelkän viestin poiston lisäksi myös ystävällisesti opastaa harhatielle eksynyttä nyyppää PM:llä.
Gabriel
24.5.2004, 19:43:31
Hakea saa minne tahtoo, mutta noille vähämoderoiduille alueille kaivataan enemmän moderaattoreita kuin muualle.
Niin, ja jopa GM-virkaa saa hakea jos katsoo sen perustelluksi, mutta uusia GM:iä ei oteta välttämättä yhtään.
Wompatti
25.5.2004, 13:25:25
Minusta kaksi viikkoa on hakuaikana melkeinpä kohtuuttoman pitkä. Jos ei ole niin aktiivinen, että huomaa tämän ketjun ja vastaa siihen alle viikossa, mieluummin muutamassa päivässä, ei taatusti sovellu modeksi.
Gabriel
25.5.2004, 13:50:44
Kaksi viikkoa oli viitteellinen ja ainoastaan sen vuoksi, että edes joku raja olisi. Mutta onhan se hakuaikana tosiaan liian pitkä. Sovitaanpa näin, että 28. päivä olisi viimeinen hakemusten lähettämiseen. Alunperin ajattelin 29:ttä, mutta silloinhan on Kipellä bileet. :)
Sergei Susi
25.5.2004, 14:46:37
Minä kai olen liian nyyppä?
Minä kai olen liian nyyppä?
Eipä minullakaan varmaan hirveästi mahdollisuuksia taida olla, vai? Mutta jos nyt joskus saisin mahdollisuuden haluaisin varmaan tuonne FFX- alueelle kun olen kerran FFX:än ja FFX-2:sen pelannut läpi paremmin kuin minkään muun. Sellainen kysymys mulla olisi että riippuuko moderaattoriksi pääseminen yhtään siitä kuinka vanha on ja onko siinä mitään muita tärkeitä vaatimuksia paitsi tietenkin, että on hyvin aktiivinen?
Gabriel
25.5.2004, 15:09:03
Sellainen kysymys mulla olisi että riippuuko moderaattoriksi pääseminen yhtään siitä kuinka vanha on ja onko siinä mitään muita tärkeitä vaatimuksia paitsi tietenkin, että on hyvin aktiivinen?
Mitäpä nyt turhaan elämän realiteetteja vastaan tappelemaan, eli suhteet ja tunnettavuus parantavat merkittävästi mahdollisuuksia. Aika pitkälti asia on kiinni käyttäjän omasta persoonasta. Jos kirjoittaa tasapaksuja viestejä ja on muutenkin aika hissukka, niin ei se ainakaan paranna todennäköisyyksiä päästä moderaattoriksi.
Aktiivisuushan on ehkäpä se tärkein, mutta aktiiviseksi tiedetty henkilö on yleensä myös entuudestaan tunnettu.
Hakemuksia saa edelleen lähettää ihan kuka tahansa, mutta kannattaa pitää odotukset tulosten suhteen realistisella tasolla.
Granite
25.5.2004, 15:27:52
Aktiivisuushan on ehkäpä se tärkein, mutta aktiiviseksi tiedetty henkilö on yleensä myös entuudestaan tunnettu.
Hakemuksia saa edelleen lähettää ihan kuka tahansa, mutta kannattaa pitää odotukset tulosten suhteen realistisella tasolla.Lienee myös ihan aiheellista olettaa, että FFFin foorumeista olisi hyvä olla jo jonkin verran kokemustakin takana? Eli kovin uudella, etenkin alle kuukauden vanhalla jäsenellä ei varmaankaan ole kovin todennäköisiä mahdollisuuksia päästä moderoimaan?
Gabriel
25.5.2004, 16:26:42
Lienee myös ihan aiheellista olettaa, että FFFin foorumeista olisi hyvä olla jo jonkin verran kokemustakin takana? Eli kovin uudella, etenkin alle kuukauden vanhalla jäsenellä ei varmaankaan ole kovin todennäköisiä mahdollisuuksia päästä moderoimaan?
Kyllä. <-- Postauksen koko asiasisältö, kuvittele mukaan jotain muutakin jos lyhyys häiritsee.
Velvety
27.5.2004, 15:25:59
Eipä minullakaan varmaan hirveästi mahdollisuuksia taida olla, vai? Mutta jos nyt joskus saisin mahdollisuuden haluaisin varmaan tuonne FFX- alueelle kun olen kerran FFX:än ja FFX-2:sen pelannut läpi paremmin kuin minkään muun. Sellainen kysymys mulla olisi että riippuuko moderaattoriksi pääseminen yhtään siitä kuinka vanha on ja onko siinä mitään muita tärkeitä vaatimuksia paitsi tietenkin, että on hyvin aktiivinen?
No eipä minullakaan taida olla oiekin mahiksia päästä modeksi, vai onko?
Mutta olisinhan minä tietysti kiinnostunut Anime/Manga ja FFX/FFx-2 alueille... Vaikka olisihan se tietysti ihan mukava se Fakta/Kirjallisuus, mutta en ole kovin aktiivinen ollut viime aikoina, eikä minua tunneta täällä vielä kunnolla, kun olen aika uusi. Nyyppä...:)
Kreifi
27.5.2004, 15:34:20
Sinulle (ja muille) voisin todeta, että ei todellakaan tuolla liittymispäivämäärällä ja postitusluvulla ole mitään mahdollisuuksia moderaattoriksi. Kyseessä on jo puhdas "turvallisuusriski". Miettikääs ottaisitteko itsenne näinkin isolla foorumilla moderaattoriksi, kun moderaattori saa kuitenkin yhdelläkin alueella paljon tuhoa aikaan.
Sanoisin vielä sen, että moderaattorin virka ei ole mikään hieno juttu johon kannattaa tähdätä ja odottaa hetken aukeamista jolloin siihen pääsisit. Jos haluat toimia yhteisön hyväksi, pitää foorumit kunnossa, olla mukana kehittämässä foorumia ja sivustoa, niin ehkäpä sinusta aikanaan tulee mode.
Loppukevennykseksi ja helpotukseski voisin läntätä täysin subjektiivisen mielipiteen: Minä arvostan huomattavasti enemmän jäseniä, jotka tuottavat sivulle materiaalia (siksi sivu on olemassa ja elossa) kuin muutamaa hassua foorumin luuttuajaa. Ei sillä, että arvostuksellani olisi mitään merkitystä...
Granite
27.5.2004, 15:48:18
Kreifi sanoi sen nyt sitten ihan selvällä suomenkielellä, mitä itse yritin hienovaraisemmin tuossa aiemmin vihjata (ei näemmä mennyt perille). Eli vaikka minä en modeja valitessa mitään päätöksiä teekkään, niin alle kuukauden foorumin jäsenenä olleella ei ole mitään mahdollisuuksia päästä modeksi, tuskin edes kellään alle puoli vuotta "vanhalla" jäsenelläkään.
Pelkkä pitkäaikainen jäsenyys ei myöskään luonnollisesti pelkästään riitä. Yhdyn myöskin Kreifin julistukseen moderoinnista yleensä, sillä siihen liittyy paljon muutakin kuin pelkästään oman nikin ilmestyminen "Forum Leaders"-valikkoon ja valta deletoida viestejä.
Toivottavasti tuo oli nyt tarpeeksi selkeästi ja suoraan sanottu.
Purity
27.5.2004, 16:17:37
Graniitti
Eli vaikka minä en modeja valitessa mitään päätöksiä teekkään, niin alle kuukauden foorumin jäsenenä olleella ei ole mitään mahdollisuuksia päästä modeksi, tuskin edes kellään alle puoli vuotta "vanhalla" jäsenelläkään.
Arwen oli ollut alle kuukauden jäsenenä kun siitä tuli mode. :P
..ja itsekin sovin tuohon alle puoleen vuoteen.
Toosin ajat ovat siitä ehkä hieman muuttuneet, mutta tuo (alle) puoli vuotta ei kuulosta mahdottomalta. Olettaen että jäsen on sinä aikana osoittanut omaavansa järkeä päässään.
Granite
27.5.2004, 16:34:33
Toosin ajat ovat siitä ehkä hieman muuttuneet,Niinpä, juuri siksi.
mutta tuo (alle) puoli vuotta ei kuulosta mahdottomalta. Olettaen että jäsen on sinä aikana osoittanut omaavansa järkeä päässään. Siksi siellä olikin se "tuskin"-sana, joka tarkoittaa ettei se ole täysin poissuljettu ajatus, mutta hyvin epätodennäköistä, että niin kävisi. Järjenkäyttö on tietenkin moden tärkein ominaisuus, mutta nykyisellä jäsenmäärällä (kun valinnan varaa on enemmän) oletan, että nyt modeja valitessa ehdokkailta odotetaan "hiukan" pidempiaikaista kokemusta kuin vuonna 2002. Silloin tilanne oli varmasti hyvin erilainen, eli ajat ovat siitä toden totta muuttuneet.
Gabriel
27.5.2004, 19:09:10
Itse asiassa asia ei ole ihan noin kuin Graniitti ja Kreifi antavat ymmärtää. Purity ja Arwen ovat kaiken kaikkiaan yhdet onnistuneimmat tekemäni modevalinnat koskaan. Uskon omaavani sangen hyvän kyvyn tunnistaa moderaattoriksi sopiva henkilö, ja nytkin on PM-laatikossani muutamia viestejä alle satapostisilta henkilöiltä, joista voisi tulla mielestäni oikein hyvä modeja. En mainitse nimiä.
Modevalintapolitiikka ei ole ainakaan minun osaltani muuttunut paljoa vuodesta 2002: valitaan se, joka vaikuttaa virkaan hyvin sopivalta. Hakemuksia saa siis tosiaan lähettää, jo pelkästään siksi koska jos tulee paljon hiekkaa, niin seasta löytyy väistämättä helmiäkin.
Päätösvaltani moderaattoreiden suhteen ei ole aivan yhtä despoottinen kuin mitä se oli vuonna 2002, sillä tässä tapauksessa näistä ehdokkaista keskustellaan myös Ylläpidon Päämajassa, mutta uskon kuitenkin omaavani sekä suhteellisuudentajua että päätäntävaltaa modejen suhteen. Tämä meinaa siis sitä, että jos modeiksi tulee vääränlaisia henkilöitä, niin minua saa kritisoida.
Kreifi
27.5.2004, 19:14:23
Äh, en tiedä onko se nyt hyvä, että tässä ketjussa keskustellaan tästä aiheesta tällä tavalla, mutta minun on pakko ottaa myös esille näitä kahta tapausta vastaan ne lukuisat tapaukset, joissa käyttäjä ei ole soveltunut moderaattoriksi. Oli syynä sitten epäaktiivisuus tai jokin muu.
Gabriel
27.5.2004, 19:36:48
Juu, eihän aina tärppää, mutta kaiken kaikkiaan tämä moderointijärjestelmähän on toiminut oikein hyvin, vai? Meillä ei kuitenkaan ole ollut ainuttakaan tapausta, jossa moderaattori olisi seonnut ja alkanut mielivaltaisesti poistelemaan viestejä. Ei kun joo, yksi, mutta tämäkin tapaus poisti vain omia viestejään, ei muiden.
Hyvinhän ollaan pärjätty?
psaijai
27.5.2004, 21:22:50
Tuonpahan esiin yhden nuoria jäseniä suosivan asian. Heillä on vielä sentään intoa lukea, selata ja tutkia foorumeita aktiivisesti. Mitä enemmän aikaa on viettänyt jäsenenä, sen vähemmän sitä posteja tulee sekä aktiivisuus alkaa tippua. Kohta joku alkaa valittaa, että on ollut alusta lähtien ja vielä jaksaa, mutta poikkeuksiahan aina löytyy. Kaapp1 on hyvä esimerkki.
Kuitenkin ensimmäisellä sivulla olevat "minä en taida olla sopiva, vai?" kommentit osoittavat mielestäni varsin hyvin, että henkilö(t) eivät ole vielä valmiita moderaattorin tehtävään. Ensimmäinen lähtökohtahan on se, että itse tunnustaa itselleen (sekä muille) olevansa valmis ja sopiva tehtävään. Jos sitä pitää koko kansalta kysyä onko valmis vai ei, niin parempi varmaan jättää hakemus seuraavaan kertaan. Kaapp1 tuskin tarkoitti "Jos on kysyttävää, tänne saa postata" virkkeellä, että aletaan tässä kysellä onko pätevä vai ei.
Itse haluaisin huomioida päättäville henkilöille, että ottakaa huomioon myös kehitysalue. Mikin pois lähdettyä (ei kaiketi kokonaan, mutta ei kuitenkaan hoida hommia samalla tavalla) uusien materiaalien huomiointi on jäänyt todella vähäiseksi. Hyvä jos joku jaksaa kommentoida muiden materiaaleja saatika jos kukaan niitä jaksaa tehdä. Wompo taitaa olla tällä hetkellä vastuussa materiaalin laittamisesta julkisuuteen (eli etusivuille). Mikin korvaajaksi olisi mielestäni yksi loistava vaihtoehto, toinen asia on haluaako hän edes koko hommaa.
Wompatti
27.5.2004, 22:56:27
Jos Pande-kulta voisi kertoa nimiä?
SDNKorento. Osaa html-koodausta (tai kieltä tai no sitä justiinsa) kotisivujensa perusteella ja tietää hyvän materiaalin/oppaan perusteet. Ja mitä on jäänyt kuvaa, hän tekisi työnsä, jos sitä sille annetaan. Tuskin tähän on enää mitään lisättävää. Mitään negatiivista en keksi tällä hetkellä.
Toinen asia onkin haluaako hän, mutta hän jos kuka olisi mies paikallaan.
Tuonpahan esiin yhden nuoria jäseniä suosivan asian. Heillä on vielä sentään intoa lukea, selata ja tutkia foorumeita aktiivisesti. Mitä enemmän aikaa on viettänyt jäsenenä, sen vähemmän sitä posteja tulee sekä aktiivisuus alkaa tippua. Kohta joku alkaa valittaa, että on ollut alusta lähtien ja vielä jaksaa, mutta poikkeuksiahan aina löytyy. Kaapp1 on hyvä esimerkki.Olen samaa mieltä. Pakko myöntää, että yhteisö tarvitsee niin sanotusti uutta verta, myös moderaattoreiksi. Kyllä käyttäjästä näkee, soveltuuko hän pestiin vai ei. Mittarina ei voi käyttää pelkästään postituslukua tai sitä kuinka kauan on ollut jo rekisteröityneenä.
Esimerkiksi Velvetyä en missään nimessä laittaisi modeksi millekään alueelle. Hän hukkuu nyypämassaan eikä ole todistanut pätevyyttään millään tavalla. Kuitenkin kannatan Tidus13:a modeksi ffx-alueelle. Aluksi en kiinnittänyt häneen mitään huomiota, mutta luettuani lähettämänsä (hyvän) pm-hakemuksen tuli vähän pohdiskeltua. Nikistään ja iästään huolimatta hän vaikuttaa jokseenkin fiksunoloiselta. Halukkuutta ja intoa löytyy, ja mikä tärkeintä, tietoa final fantasyistä. (hän siis haluaa nimenomaan ffx-alueelle).
Tietenkin hän on uusi eikä ole täysin perillä siitä miten foorumi pyörii. Mutta kuitenkin tekemällä oppii, ja minusta hänellä on vaadittavat valmiudet moden tehtävään, vaikka kehittymistä vielä tarvitaan. En eväisi hänen kaltaisiltaan mahdollisuutta päästä moderoimaan, sillä potentiaalia löytyy. Kuten psaijai jo sanoi, fiksua sijoittaa wanhojen lisäksi myös nuoriin, koska he todennäköisesti jaksavat pitkään.
Lisäksi varmasti tuoretta modetitteliään osaa arvostaa ja kunnioittaa, ja pyrkii tottakai lunastamaan sen saamansa luottamuksen. Tämä pätee minun nähdäkseni varsinkin nuoriin jäseniin. Vanhat nyt voi huidella miten tahtoo, mutta uudet on silmätikkuina. Tottakai he tekee parhaansa.
Kuitenkin ensimmäisellä sivulla olevat "minä en taida olla sopiva, vai?" kommentit osoittavat mielestäni varsin hyvin, että henkilö(t) eivät ole vielä valmiita moderaattorin tehtävään. Ensimmäinen lähtökohtahan on se, että itse tunnustaa itselleen (sekä muille) olevansa valmis ja sopiva tehtävään. Samaa mieltä tässäkin. Ja taas yksi pointti miksi pidän Tidus13:sta sopivana moderaattorin tehtävään. Vaikka hänet (ja muut nyypät) aikalailla teilattiin tässä ketjussa, hän silti lähetti hakemuksen Kaapille, jossa kaikesta huolimatta vakuutti uskovansa omiin kykyihinsä modena. Arvostan sinnikkyyttä. Pyydän, että jokainen modehakija arvioidaan sen perusteella miten hän tehtävänsä suorittaisi, eikä ensimmäiseksi katsottaisi rekisteröitymispäivää tai postituslukua. (Vaikka en kiellä ettei niillä merkitystä olisi).
Gabriel
28.5.2004, 9:21:11
Karppi ymmärtää periaatteitani. Eräs viisas (ja idlaava :D ) mies on kerran sanonut, että tämä paikka tarvitsee jatkuvasti uutta verta selviytyäkseen. Riippumatta siitä, miten vampyristista tämä on, se on kuitenkin totuus. Tästä syystä hyvin perustellut ja Sen Oikean sävyn omaavat hakemukset uudemmilta jäseniltä ovat silmissäni automaattisesti paremmassa asemassa kuin vastaavanlaiset hakemukset vanhemmilta jäseniltä.
Nikistään ja iästään huolimatta hän vaikuttaa jokseenkin fiksunoloiselta.
Tuosta nickistä mulla on ollut kyllä ajatus lähettää PM:ää että haluaisin vaihtaa sen, koska tuo Tidus13 on minusta aika tyhmä nimi. Elikkä kysynkin tässä että voisiko joku Admin vaihtaa sen?
Asia hoidettu PM:llä. -Celeb
Joo nyt se on sitten Darkside. Älkää sekoittako minua enää Tidus13:ta ja haen sitä moden virkaa Darksidenä. btw. Vihdoin löysin itselleni hyvän avan. :)
Suuret Kiitokset Celeb:ille!
SDNKorento
28.5.2004, 15:16:27
SDNKorento. Osaa html-koodausta (tai kieltä tai no sitä justiinsa) kotisivujensa perusteella ja tietää hyvän materiaalin/oppaan perusteet. Ja mitä on jäänyt kuvaa, hän tekisi työnsä, jos sitä sille annetaan. Tuskin tähän on enää mitään lisättävää. Mitään negatiivista en keksi tällä hetkellä.
Toinen asia onkin haluaako hän, mutta hän jos kuka olisi mies paikallaan.
Voisinpa halutakin, tosin koneeni on aivan sökönä, joten en tiedä sovellunko tähän työn. Milloin päätökset tulevasta valinnasta julkaistaan?
Pandemoni
Tuota.. HTML-taitoja ei ihmeemmin tarvita, perusymmärrystä vain. Huomattavasti tärkeämpää on suomen kieliopin hallitseminen, Kehitysalueen moderaattorin (tai materiaalien sivuillelisääjän) kun täytyy tarkistaa tekstien kieli - ja käytännössä aina tehdä siihen korjauksia.
Puritylta Karpille:
Vaikka FF-alueen moderaattorin on hyvä tietää alueensa pel(e)istä, niin ei se kuitenkaan tärkeintä ole, vaan se, että osaa moderoida. Koska en ole Darksideen tutustunut, en puutu siihen onko herra hyvä ehdokas moderaattoriksi vai ei.
SDNKorento
28.5.2004, 17:19:07
Tuota.. HTML-taitoja ei ihmeemmin tarvita, perusymmärrystä vain. Huomattavasti tärkeämpää on suomen kieliopin hallitseminen, Kehitysalueen moderaattorin (tai materiaalien sivuillelisääjän) kun täytyy tarkistaa tekstien kieli - ja käytännössä aina tehdä siihen korjauksia.
Unohdinpa mainita tuon. On totta, että HTML on helppoa. Epäilenpä, että kehitysalueen moderaattori tarvitsee enemmänkin PHP-kokemusta, koska sivuthan on Php:lla?
Wompatti
28.5.2004, 17:36:03
No eipä oikein, kun mitään kehitysalueen modea ei ole. Jos kuuluu siihen ylläpitoon, joka sivuille jotain lisää, niin modeoikeudet saa sen takia että voi siirtää jutut "Uusista materiaaleista" "Käsiteltyihin materiaaleihin". HTML:ää pitää osata sen verran, että osaa jokaisen jutun laittaa sille sopivassa muodossa sivuille. PHP:tä ei tarvitse osata, koska templatessa on vain pari kohtaa, jotka pitää olla mukana.
Gabriel
29.5.2004, 12:53:09
Hakuaika on päättynyt. Uudet moderaattorit julkistetaan ja asetetaan virkaansa mahdollisesti jo tänään. Aika riippuu pelkästään siitä, miten nopea muu ylläpito on hyväksymään suunnitelmani, jota siirrynkin tästä laatimaan.
Tänne jokin yhteenveto tapahtumasta sitten. Kiitoksia.
Gabriel
30.5.2004, 2:00:57
Ja lista lopullisista valituista (tämä on sitten kirjoitusjärjestys):
wuffie - FFX-
Ruffe - Yleiset peliaiheet
Noirre - Fiktio & Kirjallisuus, Grafiikka, Häröily
Purity - Fiktio & Kirjallisuus, FFVII-IX
SDNKorento - Squaresoft
pohjaventtiili - Yleiset peliaiheet
Chigatana - Anime & Manga
Darkside - FFX-
Prometheus - Elokuvat & TV, PC
Ze Shoopuf - Fiktio & Kirjallisuus
Karppi - GM
Noin. Jos jollakin on kommentoitavaa, kommentoikoon ihmeessä. :) Tämä tuli sinänsä vielä oikein sopivasti vuorokausi koulujen päättymisten ja eritoten ylioppilaiden lakitusten jälkeen, joten nauttikaahan. Mutta hoitakaa myös hommanne. ;)
korppis
30.5.2004, 23:16:26
Damn, ei onnannu :/
Koska muuten olisi seuraava mahdollisuus päästä/yrittää modeksi ?
EDIT: No niin vähän epäilinkin.. =/
Gabriel
30.5.2004, 23:22:47
Silloin kun tulee tarve. Ei ole mitään kiinteitä päivämääriä. Toki voi aina kysellä, mutta ellei moderaattoreita varta vasten haeta, niin mahdollisuudet lyödä läpi ovat aika lähellä nollaa.
Koska sivullekirjoittanut lähtee tammikuussa valtion leikkikoul--, köh, inttiin, joku 'onnellinen' yksilö pääsee leikkimään poista/siirrä/lukitse -nappuloilla ko. alueelle. Seuraavaa soisi paikalle hakijoilta (jonkinmoisessa tärkeysjärjestyksessä):
Selkeä linja, mielellään mahdollisimman lähellä tätä:
Millaisia ketjuja Yleiseen?
Nyrkkisääntönä voi pitää vaikka seuraavaa: Yleinen keskustelu on omien kantojen esille tuomista sekä muiden näkemysten kommentoimista. Ketjujen tulisi siis olla sellaisia, joissa tuodut pointit on ainakin teoriassa mahdollista osoittaa yleisesti vääriksi/oikeiksi, ts. niillä on tieteellistä informaatioarvoa. Esimerkiksi luetteloketjut eivät ole tällaisia. Yritäpä osoittaa toisen preferenssi (esim. lempibändi tai -ruokalaji) vääräksi. Aika vaikeaa on.
Jos ketjun postauksilla on enimmäkseen objektiivinen pohja, ketju tulee yk:uun Tällaisia ovat (useimmat) 'asia-aiheita' kuten politiikkaa, urheilua yms. käsittelevät ketjut. Subjektiivinen kokemus tulee ilmetä vain esimerkkitapauksissa, kun perustellaan yleisempiä kantoja.
Mikäli omat kokemukset ovat pääosassa, ketju on lähes järjestään härömateriaalia. Se mitään keskustelua ole, kun sata tyyppiä tulee, lukee aloituspostin ja postaa pelkästään sen perusteella. Poikkeuksena luonnollisesti kunkin ketjun toinen viesti.
Toivottavasti selvensi. Saa varautua siihen, että ketjuja nimetään uudelleen ja toivottomat tapaukset siirretään.
Täytyy myös osata tunnistaa myös muilla alueilla olevat yk-kelpoiset ketjut ja itkeä jotakuta siirtämään ne.
Aktiivisuus: Mitä enemmän tätä, sen parempi. Ei tuo edellytä mitään totaalista noulaiffausta, ja aina on yli-innokkaita gay-ämmiä putsaamassa pahinta sontaa. Toki 'vakiintunut maine' etenkin YK-alueen kirjoittajana on eduksi. IRC:n käyttö ei myöskään ole pahitteeksi, sitä kautta useimmiten joku potkii perseelle jos jotain täytyy tehdä.
Haku
Valinnan suorittavat GM:t / Adminit, mutta kai (toivottavasti) sivullekirjoittaneen mielipidettä kysytään. Ei muuta kuin perinteinen "Miksi juuri minä" -yksityisviesti vaikka minulle ja pistän ehdokaslistan suosituksineen sitten eteenpäin, kun aika on kypsä.
Toimenpiteet siltä varalta, ettei jengiä kiinnosta
Tämä onkin sitten yleisempää avautumista paikan nokkimisjärjestyksestä: Aluemodejako on mielestäni turhan jäykkä ja raskas systeemi. Varsinkin, kun geeämmillä on kyky mikromanageroida koko foorumia, koko homma vaikuttaa ei-niin-kauhean mielekkäältä ja tuntuu enemmänkin vain olevan tarpeeton pylväs, jolla yritetään luoda 'hierarkiaa'.
Parannusehdotukset:
Lisää GM:iä, aluemodet pois. Kuten ylhäällä sanottiin, geeämmät ovat joustavampia kuin yhteen alueeseen rajoittuneet rivimodet. Päteviä kandidaatteja löytyy kyllä.
Tai
Yksi Moderaattori-käyttäjätunnus sekä (säännöllisesti vaihtuva) salasana kerrottuna harvoille&valituille. Käytännössä sama kuin ylempänä, mutta tarjoaa ylläpidolle niin yhteisen 'julkisivun' kuin lisää yksityisyyttä yksilötasolla.
Arthor
9.12.2004, 14:57:52
Jos saan kysyä niin milloin Kristian virallisesti antaa valitulle
"valtansa"?? ja milloin paljastetaan että kuka on valittu? :huh:
a) Minä en mitään valtuuksia anna, mutta kai joulun ja uudenvuoden välillä esitän 'suositukseni'.
b) Tuttujen kesken Kippe, tosin en nyt ole kauhean varma, tunnemmeko kauhean hyvin.
Jospa lukisit viime postit tarkemmin. Nyt haetaan korvaajaa Kipelle.
Kysymys on että tarvitaanko me? Mielestäni ei, onhan täällä jo viisi tarpeeksi aktiivista GM:ää, luulisi kontrolli olevan siltikin hanskassa.
Master Tonberry
12.12.2004, 17:39:20
Hakuaika on päättynyt. Uudet moderaattorit julkistetaan ja asetetaan virkaansa mahdollisesti jo tänään. Aika riippuu pelkästään siitä, miten nopea muu ylläpito on hyväksymään suunnitelmani, jota siirrynkin tästä laatimaan.
Milloin on seuraava modeeraattoreiden haku?
Milloin on seuraava modeeraattoreiden haku?
Tuolla ylempänä kyllä selvästi lukee, että niitä haetaan sillon kun tarve vaatii.
Kreifi
12.12.2004, 17:57:34
Sitten kun tarvitsemme, jos tarvitsemme. Asiasta kyllä ilmoitetaan JOS uusia moderaattoreita haetaan.
PS. Älkää turhaan kyselkö millon tarvitaan, me kyllä ilmoitamme.
Defense
14.12.2004, 8:29:16
Ois kiva tietää, että reputinko vai pääsenkö modeks, kun hain sillon aikanaan.
Ois kiva tietää, että reputinko vai pääsenkö modeks, kun hain sillon aikanaan.
Jos silloin aikanaan hait modeksi, niin et päässyt. Siitähän on jo kauan ja muistaakseni tuloksetkin jossain ketjussa julkaistiin.