View Full Version : Vasemman käden sormien asettelu pelatessa..
Ihan tutkimusmielessä, kun pelaatte jotain peliä, jossa täytyy kontrolloida liikkeitä vasemmalla kädellä esim. nappuloista W, A, S ja D, niin mitä sormia kyseisillä napeilla pidätte. Itse kun olen tottunut etusormella painamaan W- ja S-nappeja ja keskisormella A:ta ja peukalolla D:tä, ja muiden mielestä tämä asetelma on tuntunut todella oudolta.
psaijai
24.5.2004, 22:33:45
No täytyy kyllä sanoa, että tuo tuntuu erittäin oudolta. Mulla keskisormi liikkuu W:n ja S:n väliä, tarvittaessa sormi käy Z näppäimellä. Etusormi on D:llä, josta se tarvittaessa menee E, F ja X akselilta oikealle. Nimetön puolestaan on A:lla ja siitä se tarvittaessa liikkuu Q:lle, tabille ja < näppäimelle. Pikkurilli sit hoitaa shift ja ctrl napit ja peukalo Alt ja välilyönnin.
Näihin näppäimiin pyrin asettamaan pelatessa kontrollit, mutta joskus ei jaksa vaihvautua ja pelaan oletus näppäimillä. Sillon ne vaan opetellaan ja sormet seilaa minne sattuu. :D
Peukalo hoitaa Spacen (eli välilyönnin), eikä liiku siitä minnekkään. Etusormi D:n, ja liikkuu E:n, R:n, F:n ja joidenkin numeronäppäinten päälle. Keskisormi W:n, eikä sekään liiku minnekkään. Nimetön A:n ja se saataa liikkua muun muassa Q:n ja parin numeronapin luokse. Pikkusormi Ctrl:n päällä ja se saattaa liikuskella muun muassa Shiftin ja Tabin luokse.Tämä "järjestelmä" kehittyi joskus Half-Lifen aikoihin ja se osoittautui hyväksi.
Näihin asetan aina näppäimet, ainakin jos se mahdollista.
Edit:/
Miten sinä liikut taaksepäin (S)?
Katsos peskuletta, pääsi aivan unohtumaan. Eli siis loppuhetken lisäys: Etusormi taipuu siis S:älle :).
Pikkurilli hoitaa vasemman shiftin ja vasemman ctrl:n. Ctrl-nappia en käytä miltei lainkaan, koska en ole tottunut painelemaan sitä pelissä, eikä ole ollut tarvetta. Nimettömälle kuuluu A, Q, 1, tab ja §-nappi. Keskisormella W ja S. Liikkumisnapit eteen- ja taaksepäin. Tuon olen kokenut helpoksi tavaksi. Etusormella D, E, R, (X), C, V, F ja G. Oikean käden keskisormi tai nimetön hakkaa aika ajoin näppäimistön oikeassa yläreunassa olevaa Pause Break-nappia. Muut näppäimet ovat käytössä harvemmin ja niitä painellaan millä tahansa sormella.
Granite
25.5.2004, 7:42:19
Keskisormi W:n, eikä sekään liiku minnekkään. Miten sinä liikut taaksepäin (S)?
Itselläni näpit on perinteisesti eli etusormi D, keskisormi WS, nimetön A ja peukalo SPACE.
Medic44
25.5.2004, 9:55:11
Vastataanpa nyt tähänkin säännöllisenä 1stperson-pelien pelailijana.
Aikoinaan pelasin nuolinäppäimillä normaalisti eli vasemalla nuolella nimetön, keskisormi ylä- ja alanuolella, etusormi oikealla nuolella ja pikkurilli hoiti shiftiä ja ctrl, peukola numpadin 0/ins-näppäintä, mutta nykyään olen muuttanut tähän yleisempään tapaan (joka säästää vaivaa, kun pelailee kaverien luona jotain). Eli nykyään tämä tuttu turvallinen adsw ja samat sormet vastaavilla näppäimillä kuin nuolinäppäintenkin kohdalla ja niin päin pois.
mogvisti
25.5.2004, 18:44:16
Half-lifeä pelaan näin:
peukalo spacella ( hypyt ) ja tarvittaessa Alt ( secondary attack )
etusormi x ( strafe right ) ja tarvittaessa U ( use )
keskisormi z ( Strafe left )
nimetön shift ( kävely )
Pikkurilli Ctrl ( first attack )
Ja jos jotain kiinnostaa, niin oikean käsi on hiirellä. :D
Ildjarn
2.6.2004, 12:21:56
Kiva aihe.
Itse pidän sormiani pelatessani seuravaasti:
W ja S: Keskisormi
D: Etusormi
A: Nimetön.
Olisi todellakin outoa pelata jollakin muulla järjestelytyylillä.
no ku cs:ssää pelaa ni:
w,s,1,2,3: keskisormi
a,q: nimetön
d,e,g,r: etusormi
shift,ctrl: pikkurilli
space: peukalo
(w=eteenpäin, s=taaksepäin,1=primary weapon, 2=secondary weapon, 3=puukko, a=strafe vasemmalle, q=viimeksi käytetty ase, r=lippaan vaihto, d=strafe oikeelle, e=äksön eli use, g=aseen poisheitto, shift=kävely, ctrl=kyykky, space=hyppy,)
Prometheus
2.6.2004, 20:08:32
Kyllä. Sormesi ovat mielestäni aika oudossa paikassa. Ainakin sinulla pitää olla lyhyet kynnet. Vielä kun ensin sekoitin vahingossa nimettömän ja etusormen keskenään ja aloin asettelemaan kokeellisesti sormiani sinun tyylilläsi.... Mutta joka tapauksessa vähän kummallinen systeemi. Minun tapani voitte lukea muun muassa psaijain postista.
Ehkä tätä aihetta on jo käsitelty tarpeeksi. Jos joku friik.. erilainen yksilö haluaa välttämättä kertoa missä hänen sormensa ovat pelatessaan countteria/tjsp, voi hän lähettää minulle peeämmää, niin editoin sen tähän ketjuun (tai sitten en). Nyt kuitenkin lukitsen. Ei niitä asentoja niin monta kuitenkaan ole.