View Full Version : Millä tavalla Fujin puhuu?
Uber Weapon
28.5.2004, 14:46:24
Fujinin vuorosanat on kirjoitettu suurella. Ja ne usein ovat vain yhden sanan mittaisia. Mutta miltä ne kuulostaisivat ääneen lausuttuina? Huutaako Fujin ne "täysiä"? Töksäyttääkö jotenkin kylmästi? Sanooko hän ne jopa hiljaisella äänellä?
"RAGE!"
Tätä tuli mietittyä päivänä eräänä (tiistaina 25.5.2004).
Kreifi
28.5.2004, 15:01:40
Samalla tavalla kuin Poliisiopistossa se yksi hullu. En nyt muissa missä niistä (vai useammassakin), mutta se oli se joku sekopää, joka aina huusi ihan hirveästi.
Gebric
28.5.2004, 15:18:08
Olen itsekin miettinyt tuota joskus. Olen saanut sellaisen käsityksen Fujinin puheesta, että hän sanoo sanottavansa erittäin hitaasti ja soinnitomasti. Jotenkin uhkaavasti. Mutta puhuuhan hän ennen viimeistä Seifer-tappelua "normaalisti".
M1green1
28.5.2004, 15:32:41
Minulle on ainakin tullut aina mieleeni, että se puhuisi vähän robottimaisesti kovalla äänellä.
Itse olen aina ymmärtänyt että Fujin on jotenkin puhevikainen ja huutaa asian. Tämän jälkeen rajin aina selittää, mitä Fujin tarkoittaa. Tähän olen kehitellyt omia teorioita, että Fujinille olisi pienenä sattunut joku onnettomuus, ja että hän kyllä pystyisi puhumaan normaalisti, mutta se olisi vaikeaa. Tämän takia hän sanoo asiansa lyhyesti huutaen. Tämä on tottakai vain teoria, mutta FF8:ssa ei asiaa hirveästi selitellä.
zeikki-
28.5.2004, 17:07:18
Ehkä se on kuuro, eikä siis kuule omaa ääntänsä ja huutaa aina sen takia. Se selittäisi vähäsanaisuudenkin. Eikä nyt tule mieleen semmoistakaan kohtaa missä jollakulla olisi jotain suurempaa dialogia Fujinin kanssa. Nii ja ainahan se huuliltakin voi lukea.
Tai sitten se on saksalainen, eikä osaa olla huutamatta.
Gabriel
28.5.2004, 18:34:37
Liikun samoilla linjoilla siinä, että hän tosiaan puhuisi lakonisesti mutta huutaen, joskin esimerkiksi tuo "RAGE!"-kohta saa minut epäilemään tätä. Siis huutaako hän oikeasti ääneen 'raivo'? Omasta mielestäni tuo sopisi paljon paremmin kuvastamaan tunnetilaa tyyliin *raivo*. Tai sitten Fujinin puhetaito on Cro Magnon -ihmisen tasoa, mutta loppuvaiheessa sekin todistetaan vääräksi. =)
En tiedä miksi mutta minulla on sellainen kuva, että Fujinilla on sellainen "ääniboxi" tai whatever, jota esim. South Parkin Ned käyttää.
Hän muistaakseni laittaa kätensä kurkulle aika monesti kun lausuu näitä suuria kirjallisuuden helmiään kuten:"RAGE!" tai "Fatiqued".
Minusta hän puhuu hieman konemaisesti ja ääni voisikin olla vähän "metallinen".
Minä en ole koskaan ruvennut miettimään Fujinin puhetapaa vasta kun siitä tehtiin topicci. Eli muiden tämän topicin viestejä lukiessani rupesin miettimään. Tuli itsellenikin sellainen kuva että Fujin saattaisi olla kuuro tai hän voi olla loukkaantunut jossakin onnettomuudessa mikä aiheuttaa kyseisen "puhevian". Äh, puhevika on väärä sana :P Voi myös olla, että Fujinin huudahdukset ovat vähän niinkuin hänen ajatuksiaan että hän ei välttämättä sano niitä ääneen vaan ilmaisee ne jollakin ilmeellä tai käytöksellä. Ken tietää, vaikka Fujinin ääni olisikin jonkinlainen robottimainen. Se onkin arvoitus, koska kasissa ei pahemmin kuulla puhetta. Terävä havainto :eh: En nyt kuitenkaan halkaise päätäni miettimällä sen enempää, koska ei tuota saa kukaan tietää ellei Square-Enixiltä saa sitä jotenkin udeltua (Jos Square-Enix on edes miettinyt Fujinin puhetavalle mitään tarkoitusta, tms. :eh: ) Mutta joo, sellattista. XP
Karppi
29.5.2004, 10:05:32
Samalla tavalla kuin Poliisiopistossa se yksi hullu. En nyt muissa missä niistä (vai useammassakin), mutta se oli se joku sekopää, joka aina huusi ihan hirveästi.Olikos se Zed. Eikä se vaan huutanut, vaan ääni kuulosti joltain murrosikäisen ääÄÄÄnenmurros mölinältä. UaaaUUÖÖÄÄÄäääÄä.
Jostain syystä en osaa kuvitella Fujinille samaa puhetyyliä. Tai no osaan. Justiin sain itseni koottua äskeisen naurukohtauksen jäljiltä.
Minusta Fujin puhuu monotonisella ja kovalla äänellä, muttei kuitenkaan huuda.
Outraider
29.5.2004, 10:08:19
Mielestäni Fujin sanoo sanomansa vain nopeasti tokaisten, sen kummemmin huutamatta, korostamatta ja ilmeilemättä.
Roakel
29.5.2004, 10:17:44
Tälle saattaa olla monta eri vaihtoehtoa, mutta itse olen kokenut hänen puhetyylinsä roboottimaisena ja aika matalana, tavallista keskivertoääntä matalampana. Huutamisesta en tiedä, mutta jos todellakin on kyse huutamisesta niin ei Fujin mikään kamalan "siisti" pahis ole siinä tapauksessa.
Ceassa
29.5.2004, 11:22:00
Itse olen myös aina kuvitellut Fujinin äänen sellaiseksi hyvin "robottimaiseksi", ei siis niinkään mitään huutamista tai rääkymistä, vaan tasapaksua, luonnotonta puhetta. Jos jokin esimerkki pitäisi mainita, niin sanoisin että se South Parkissa oleva metsästäjä-äijä joka aina puhuu siihen outoon laitteeseensa, olisiko hän nyt ollut Ned nimeltään, osuu aika lähelle tätä mielikuvaani.
//Unamiskin on näemmä samalla linjalla tässä asiassa. ^^
Miyuki
29.5.2004, 12:19:50
Minusta Fujin on ollut onnettomuudessa ja siinä menettänyt äänensä. Hänellä on toisen silmän päällä silmälappu, joten hän samalla loukkasi kai silmänsäkin, ellei hän pidä silmälappua sen takia, koska se sopisi niiden merimiesmäisten vaatteiden kanssa.
Mutta mistä sitä tietää? Ehkä hänelle on tapahtunut 2 onnettomuutta ja toisessa menetti äänensä ja toisessa sitten satutti silmänsä.
Fujin puhuu/ huutaa kovaa varmaan koska hänen ääni olisi normaalilla äänen kovuudella liian hiljainen.
Lyhyet sanat taasen...ehkä hän ei oppinut puhumaan kunnolla?
Gabriel
29.5.2004, 12:41:27
Olikos se Zed. Eikä se vaan huutanut, vaan ääni kuulosti joltain murrosikäisen ääÄÄÄnenmurros mölinältä. UaaaUUÖÖÄÄÄäääÄä.
Minulle taas tuli mieleen Kreifin kuvauksesta se ylimoderoiva ( :D ) poliisisetä, joka tykkäsi pompottaa sekä alaisiaan että muitakin vähän liikaa. Se, joka aina välillä huusi "move it, move it, move it!"
Minun on helppoa kuvitella Fujin samantapaiseksi.
Minusta tuntuu että Fujinilla on vain kehitys häiriö ja hän ilmaisee tunteensa yleensä hyvin yksinkertaisesti tokaisemalla jonkin sanan kovalla äänellä koska puhuminen on hänelle vaikeaa ja hän puhuu normaalisti harvoin, tosin voi olla että Fujinin tehtävä on Seiferin "jengissä" keksiä isku lauseita Seiferin tekemisille. :huh:
Candice
29.5.2004, 21:15:09
Olen aina ajatellut, että Fujin on hiljainen ja huonon itsetunnon omaava tyttö, joka haluaa tulla varmasti kuulluksi silloin kun hänellä on asiaa. Täten asia on huudettava ilmoille mahdollisimman pienessä paketissa. Toisena syynä olen pohtinut jotain sotilasihmisen roolin päälle jäämistä. Fujinilla on vaikeuksia muodostaa järkeviä lauseita, helpommin pääsee vain huutamalla niihin liittyviä sanoja ilmoille ja odottaa, että se yksi urpo selittää muille, mistä on kyse.
Mutta minun mielestäni Fujin huutaa, paljon.
Velvety
29.5.2004, 21:29:12
Minä luulen fujinin vain huutavan ne vuorosanansa, mutta voihan se olla myös niin, että hän TOSIAAN on kehitysvammainen ja ilmaisee tunteensa kovemmalla äänellä, kuin oikeasti on aikonut. Voihan hänellä olla myös sellainen korkea ääni ja se on ilmaistu site, että hänen vuorosanansa on kirjoitettu tikkukirjaimin...^^
Fujinilla on äänenmurros.^^ Sen ääni käy välillä yhäällä ja tulee alas jne. No ei nyt sentään. Tuntuu kuin Fujinilla olisi joku ongelma puhumisessa, eikä hän silloin pysty kunnolla puhumuaan. Tarkoitan nyt sitä, kun ihminen menettää kuulonsa tms. niin silloin puhutaan automaattisesti kovaa, koska omaa ääntä ei kuullu ja näin ei volumeakaan voi noin vain säätää oikeaksi. =)
Tiedä sitten mikä se oikea ratkaisu tuohon on. Pitäisi olla vanhemmissakin FF:issä ääninäyttelijät. :D
shaiana
31.5.2004, 17:28:40
Fujinilla on äänenmurros.^^
Ei kai sentään? :D
Pitäisi olla vanhemmissakin FF:issä ääninäyttelijät. :D
Sitä minäkin olen tässä miettinyt. Olisi paljon helpompaa ymmärtää näitä juttuja, jos olisi ääninäyttelijät.
Itse kallistun sille puolelle, että Fujinilla on synnynnäinen puhetapavirhe tai miten se nyt sanotaan. Siis, että sillä on vain huono kuulo eikä se sen takia oikein ole oppinut puhumaan kunnolla.
Älykäs aihe, ei voi muuta sanoa. :D
Purity
31.5.2004, 17:59:16
Ottakaa tämä varoitusviestinä.
Älkää jauhako samoja asioita enää. Tätä ketjua ei mielestäni tarvitse sulkea, mutta viestit joiden sisältö on "mun mielestä se puhuu näin" tai "mun mielestä se puhuu noin" ovat yksinkertaisesti turhia. Jos joku keksii oikeaa sanottavaa niin saa postata tänne. Jos ei keksi mitään uutta, tai muutenkaan järkevää niin älkää postatko. Vaihtoehtoina ovat tästä lähin poistaa kaikki viestit, joiden sisältö on käytännössä kopioitu edellisestä tai antaa lukkoa. Kokeilen ensimmäistä vaihtoehtoa, mutta jos te ette opi, niin turvaudun jälkimmäiseen. Tähän ketjuun kun on aika vaikea keksiä mitään oikeasti järkevää sanottavaa, varsinkaan sellaista mitä ei ole jo toisteltu.
Ja Uber voisi opetella sanomaan oman mielipiteensä ensimmäisessä viestissään.
Jatkakaa. :)
Natsenatu
31.5.2004, 20:50:23
Aluksi luulin Fujinin vain oudosti huutavan,mutta hän ehkä puhuu jotain outoa salakieltä,jota vain Raijin ymmärtää. Miksi? Ehkä hänellä saattaa olla puhevika. Mieleen juolahti että ehkä hän on mykkä ja puhuu viittomakieltä,mutta se ei oikein ole mahdollista kun hän ei elehdi käsillään että sen voisi tulkita jonkinmoiseksi viestinnäksi. Enpä usko että tuolle asialle on mitään järkevää selitystä missään. Sen voi kuitenkin helposti tulkita huudoksi koska Fujinin puhuessa fontti muuttuu isoksi. Minua kummastutti muuten hänen tapansa puhua alkuun. Fujin ei edes sano kuin lauseen kerrallaan.
Critis
31.5.2004, 22:14:32
Itselläni on kaksi teoriaa joista ensimmäinen on että Rajin on joko niin tyhmä
tai muuten vain tottelematon että sen takia Fujin joutuu huutamaan hänelle
ja siinä samalla myös muille. Toinen teoria on että Rajin on huono kuuloinen
ja sen takia Fujin joutuu huutamaan että Rajin kuulisi että mitä asiaa hänellä
on ja samalla muutkin kuulevat sen vähän liiankin kovaa kun "öhöm" Fujin
puhuu.
Ferithem
4.6.2004, 20:34:55
Henk. koht. en usko tuohon puhevikateoriaan. Ennemminkin ajattelisin Fujinia kuurona tyttöparkana, joka ei pysty itse kontrolloimaan äänenvoimakkuuttaan tai -laatuaan. Jospa hän kuuroutui ja menetti toisen silmänsä/sen näkökyvyn onnettomuudessa - Seifer raapaisi Gunbladella? Se selittäisi kaiken.
Mielestäni Fujin ei kuitenkaan huuda, vaan pikemminkin töksäyttää sanomansa, sanat, joita ei itse kuule kunnolla, vain värinänä pääkopassa (en ole oikein varma tästä biologisesta oikeellisuudesta). Jostain luin, että kuurot puhuvat joskus omituisesti... siitä tämä teoria.
Mutta toisaalta, kolmoslevyn lopussa hän puhuu muutaman lauseen ajan normaalisti. Siinä tapauksessa edellinen teoriani ei ole aivan vedenpitävä. Ehkä hän on kasvanut useiden pikkusisarusten kanssa ja joutunut pitämään kuria, siitä tuollainen ankara ja kuuluva äänensävy. Ei huutaminen, vaan koirankäskemis-ääni. Raijinin voisikin käsittää Fujinin koiraksi; tyttö komentelee häntä ja jopa potkii, mutta silti he vetävät yhtä köyttä.
Tonishi
15.6.2004, 9:57:38
Minä tuumin (siis ennen sitä kuin Fujin alkoi puhua "normaalisti"), että Fujin olisi menettänyt puhekyvystään jotain ja puhui sen vuoksi "oudosti" =)...
Tai sitten Fujin vain oppii vasta siinä vaiheessa puhumaan ja ne "huudahdukset" ovatkin eleitä? Ken tietää... =/
Dalahan
18.6.2004, 21:24:33
Olen aika samaa mieltä GameFAQs foorumeilla postanneen Silver Eyen kanssa mitä Fujiniin tulee, kas tässä linkitys
http://boards.gamefaqs.com/gfaqs/genmessage.php?board=2000016&topic=14582873
Minäkään en oikein ota tuota kuuroutumisteoriaa. Menen Candicen puolelle huonossa itsetunossa mutta toisella tapaa. Eli mielestäni hän piilottaa arkuutensa kovan kuoren sisään. Päällepäin hän on loistavan itsevarma ja komenteleva mutta vasta lopussa hän uskaltaa olla oma itsensä. Mielestäni hän ei myöskään huutamalla huuda vaan käyttää lähinnä käskevää ääntä ja auktoriteettia.
Tekstitetyissä vuorosanoissa on se ihana ominaisuus, että kaikki ymmärtävät sen eritavoin. Toivottavasti esimerkiksi seiskasta tehtävässä elokuvassa ihmisten äänistä ei nouse hirveää porua.
Uber Weapon
29.6.2004, 15:50:17
Ja Uber voisi opetella sanomaan oman mielipiteensä ensimmäisessä viestissään.
Osaatko laskea binäärilukuja sormillasi? Minä annan sinulle nelosen.
Keskustelun avaus jonka jälkeen kaikki (tai halukkaat) voivat antaa OMAN mielipiteensä ja sen jälkeen siitä voi alkaa vääntämään. Lisäksi minä en ollut päätynyt mihinkään lopulliseen päätelmään vaan halusin ennen kaikkea kuulla muita mielipiteitä.
Itse topikkiin... En osaa itse japania niin hyvin kun pitäisi mutta aloin miettimään että kuinkakohan moni Fujinin repliikeistä on alkuperäiskielellään tavun tai parin mittaisia? Semmoisia sanoja jotka voi töksäyttää ilmeettömällä äänellä tyyliin: Ho!
"RAGE!" mylväisy vielä menee tähän kastiin, mutta "FATIGUED!" on jo niin pitkä ettei sitä voi töksäyttää. Mitenkähän lienisi japaniksi?
Andros
29.6.2004, 20:54:12
Minusta tuntuu että Fujinilla on vain kehitys häiriö ja hän ilmaisee tunteensa yleensä hyvin yksinkertaisesti tokaisemalla jonkin sanan kovalla äänellä koska puhuminen on hänelle vaikeaa ja hän puhuu normaalisti harvoin, tosin voi olla että Fujinin tehtävä on Seiferin "jengissä" keksiä isku lauseita Seiferin tekemisille. :huh:
Kyllä Fujin puhua osaa, minkä hän todisti, kun Squall ja kumppanit olivat Pandemonin sisällä. Fujin ja Rajin eivät enää halunneet olla pahiksia, ja Fujin piti herkän puheen Seiferille siitä, miten tämä vain söi toisen kädestä.
Itse olen saanut sellaisen kuvan, että Fujin huuta jokaisen sanansa älyttömän kovaa ja korkealta.
Gizamaluke
1.7.2004, 9:40:00
"RAGE!" mylväisy vielä menee tähän kastiin, mutta "FATIGUED!" on jo niin pitkä ettei sitä voi töksäyttää. Mitenkähän lienisi japaniksi?
Japaninkielisessä versiossa lähes kaikki Fujinin vuorosanat olivat tasan yhden kanjimerkin mittaisia. Ehkä sen takia ne on käännetty NTSC- ja PAL-versioihin TÄLLÄISINÄ. :D
Uber Weapon
1.7.2004, 10:15:00
Japaninkielisessä versiossa lähes kaikki Fujinin vuorosanat olivat tasan yhden kanjimerkin mittaisia.
Ahaa! No niin. Ongelma taisikin ratketa. Eli sen sijaan että Fujin puhuisi mitenkään "kovaa" tai CAPSLOCKKI POHJASSA, töksäyttääkin hän vain yhden sanan lauseita. Eli Fujin onkin vain vähäsanainen. Varmaankin puhuu siis juuri ilmeettömällä, sotilaallisella töksäytystekniikalla.
Tavallaan siis Fujinin isollakirjoituspuhe onkin erään tyyppinen käännöskukkanen.
Tuulisti
5.7.2004, 10:45:03
No niin, kerrataanpas nyt vielä. Uusi yritys.
Se, onko Fujin vähäsanainen, arka, kovaääninen tai sisäistesti todella kaunis ja väärinymmärretty persoona on yksi asia, ja syy Fujinin puhetapaan on toinen.
Kuten edellisessä viestissä jo mainittiin, alkuperäisversiossa Fujinin repliikit koostuvat lähinnä yksittäisistä Kanji -merkeistä. Tarkentaisin kuitenkin sen verran, että tämä ei todennäköisesti ole merkki vähäsanaisuudesta vaan, yllätys yllätys, kielitaidottomuudesta.
Japanin kieli, kuten monet tietävät, koostuu Kanji, Hiragana ja Katakana - merkeistä. Kiinan kieli, josta japanin kieli ja erityisesti kirjoitusasu ovat peräisin, muodostuu vain Kanji - merkeistä. Japanilaisilla onkin usein tapana viitata esim. sarjakuvassa, jossa ääntä ei luonnolliesti kuulu, kiinalaiseen puhetapaan juuri tällä pelkistetyllä Kanji - kirjoitustavalla.
Siten on siis ehkä kohtuullisen perusteltua olettaa, että Fujin on todellisuudessa vierasmaalaista alkuperää, ja osittain siksi verbaalisesti rajoitteinen.
Kääntötyö on sikäli tässä suhteessa epäonnistunut, sillä Fujinin puhe pelissä antaa lähinnä käsityksen siitä, että hän on ehkä hieman vajaa.
Kanssani saa vapaasti olla eri mieltä, mutta silti olen röyhkeä ja väitän olevani oikeassa kunnes toisin todistetaan.
"Who says that murder's not an art?"
Olen aika paljon samoilla linjoilla edellisten postaajien kanssa siitä että millä tavalla hän puhuu, ja olen sitä mieltä ollut, siitä lähtien kun törmäsin Fujiniin ensikertaa joskus aikaa sitten.
Elikkä Fujin töksäyttää puheensa jokseenkin tuskaisesti, ikään kuin olisi vaikea löytää sanoja ja sitten hän sanoo sen minkä osaa. Elikkä jokseenkin kielitaidoton saattaisi Fujin olla, eikä siksi halua puhua pitkään, koska se on hänelle vaikeaa, vaikka sen osaisikin. Vaikea selittää kirjoitellen miten joku puhuu. :P
Ahem, heips, oon uusi.
Niin, joka tapauksessa;
Luin jostain et japaninkielisessä versiossa Fujin puhui aina vaan yhdellä kanji merkillä, ja Japanissa niin puhuminen on sama kun täällä ISOLLA ja yhellä sanalla... tai näin löysin netistä:
"She has a tendency to speak in CAPITAL, ONE WORD SENTENCES (in Japan, she speaks in single-kanji sentences, which has basically the same effect)."
isoSILLI
9.7.2004, 19:05:39
Alkaa mennä toistoksi eikä tästä muutenkaan mitään keskustelua näe saatavan aikaiseksi. =P
Lukkoa tulee.