View Full Version : Paras sarjakuvataiteilija?
mogvisti
19.6.2004, 23:58:11
Eli kuka on teidän mielestänne paras sarjakuvien piirtäjä? Miksi juuri hän on paras? Mitä teoksia hän on piirtänyt? Tähän ja muihin kysymyksiin haluan vastauksen. Olisin tehnyt se äänestys lista, jos vain olisin osannut :( , mutta nyt tyydytään tähän.
Mielestäni paras piirtäjä on ehdottomasti Don Rosa! Kyseinen herra on luonut pitkän uransa aikana niin monia loistavia Aku Ankka tarinoita, että siinä menee akkari fanilta sormi suuhun!
Rosan tarinat ovat taidolla piirrettyjä ja niissä on yleensä pääosassa Roope Ankka ja Aku sukulaispoikineen. Yleensä tarinoissa jahdataan aarteita tai mukan kuvioissa on Milla Magia tai Karhukopla.
Paras miehen teoksista on "Roope Ankan elämä ja teot" niminen sarjakuva kirja, jossa seurataa Roopen elämää aina pikku ankasta maailman rikkaimaksi ankaksi saakka.
No nyt on taas teidän vuoronne!
Don Rosa. Paras piirtäjä ehdottomasti, joka ruutu on yksityis kohtainen ja huolella tehty, taustalla tapahtuu aina jotakin. Tarinat ovat loistavia, Roope-Setä tarinat varsinkin. Parasta sarjaa en nyt osaa sanoa, mutta se uni jatkis, mikä nimi olikaan oli todella hyvä, kuten kaikki muutkin Rosan tuotokset.
psaijai
20.6.2004, 1:17:28
Veitte jalat suusta. Aina kun Aku Ankan kannessa on maininta Don Rosan tarinasta liimaudun akkarin pariin heti. Kuvitus on loisataa muihin verrattuna ja nimenomaan yksityiskohtaista. Varsinkin Don Rosan sarjoista saa paljon irti, kun katsoo kuvaa vähän pidempään. Sanoittekin jo nämä ja muuta, joten ei lisättävää. Harmi vaan ettei Rosan sarjiksia löydy joka akkarista.
Jarkkopekka
20.6.2004, 1:18:36
Nyt vastaan kyllä: Juba Tuomola eli Viivi ja Wagner sarjakuvien piirtäjä. Piirroslaatu ei ole sitä kärkikastia, mutta en minä ainakaan osta mangojakaan pelkkien piirrosten takia. Piirrokset ovat niin hyvin ilmaisevia, ja tarinat ovat ironisia ja hauskoja. Joskus räkätän niille ihan kunnolla. Sellaista hyvää tilannekomiikkaa. Helsingin Sanomista noita strippejä bongailen päivittäin, albumeja en ole ostanut. Enkä warettanut, te senkin ilmapallot ¬_¬ Tuomolalla on oma käden jälki, yleensä hyvin pelkistetyt taustat ja hahmot etualalla. Sika ja nainen samassa on jo lähtökohta josta saa hauskan, mutta Tuomola teki siitä sitäkin paremman. Ja Suomi puhuu puolestaan, Juba Tuomolan albumit myyvät hyvin.
Kyllä noita Aku-Ankka piirtäjiä on sellainen läjä ettei mitään rajaa, eli niistä en muista kuin Don Rosan, hehkutetun Akkarisankarimme jota jo tuossa kolme kertaa äänestettiin. Ihan hienoa tavaraa sieltä tulee. Harmi vain ettei Aku-Ankkaa ole meidän postiluukusta tullut puoleen vuoteen. Noh, joka tapauksessa äänestin Juba Tuomolaa.
// Kärppele, pikku lisäys.
Medic44
20.6.2004, 9:34:10
Eikö tämä nyt ole vähän samanlainen ketju kuin "Parasta ei-manga sarjakuvaa" joka löytyy heti häröilystä tämän ketjun alapuolelta (ainakin nyt kun katson tilannetta). Ja sielläkin on puhetta ja keskustelua juuri don rosasta ja muista, joten..
Noh. Don Rosa omistaa ja rulettaa.
Don Rosa on ehdottomasti maailman paras piirtäjä. Jos lukee hänen tekemiään Roope setä- kirjoja esim. Roope Ankan elämä ja teot tai Temppeli herrojen kätketty kruunu niin pitäisi huomata mistä minä oikein puhun. Jos tutkii hänen piirtämiään ruutuja tutkii tarkkaan niin siellä saattaa olla paljon hauskoja juttuja esim. Mikki Hiiri viittauksia. Ja ne jotka eivät ole vielä huomanneet Don Rosa (En ole varma onko tämä jo sanottu) kirjoittaa jokaiseen piirtämäänsä kansikuvaan ja sarjakuvansa ensimmäiseen ruutuun johonkin hyvään piiloon duck. (Dedicated to Uncle Carl from Keno, Keno = Rosan lempinimi)
Dagger
20.6.2004, 12:08:54
Mikä hemmetin anti-manga? Saisi mangapiirtäjät myös kelpaa kun ei niillekään ole oma topicia.
No minulla tuo lienee Lee Young Yuu. Tyyliä voisi sanoa tyypilliseksi korealaiseksi kun hahmojen ulkoasuun, hiuksiin ja vaatteisiin panostetaan. K2:ssa idea ja tarina ovat olleet ihan makuuni vaikkei tarinassa kamalasti näytetä mitään arkipäivän hullunkurisuuksia, mitä serkusten paikkojen vaihto tuo tullessaan. Hahmot ovat hyvät, herättävät erilaisia tuntemuksia luonteensa avulla vaikkei niissä ole niin ylinäkyvää korostusta, mitä on monissa muissa sarjakuvissa yms. Hänen käsien piirtotyyli vain joskus ei miellytä ja tuossakin käytetään suht paljon rastereita, mutta se sopii hyvin piirtotyyliin ja ei häiritse kuten yleensä. Loistava manwha-piirtäjä.
Mitä eikö korealainen sarjakuvapiirtäjä kävisi? No on minulla toinenkin, Lise Myhre, norjalainen Nemi sarjakuvapätkien piirtäjä. Vähän yllätyinkin, että Nemi on norjalaisen naisen piirtämä ja ei kamalan laajalle levinnyt. Piirrosjälki on kiva, kaikki länsimaalaiset sarjispätkätyylit eivät mitenkään miellytä ja tarinoitten jutut ovat sopineet hyvin ainakin minun arkielämääni. Voi monesti noista sattumuksista + asenteesta nauttia ja todeta "Tuo on niin totta". Eniten arvostamani länsimaalainen (ei-pseudoa) sarjakuvapiirtäjä.
Berrycake
22.6.2004, 12:42:50
Ensimmäisenä tuli mieleen Ankkamestari Don Rosa. Tyypillä on tyyli niin hyvin hanskassa, ettei ole olemassa varmaan mitään, mitä hän ei osaisi piirtää erinomaisella laadulla. Sitäpaitsi itse oma persoona ja tyyli on miehellä voittamattoman karismaattinen; yksityiskohtainen, huikaisevan tarkka, mutta silti tosi rento ja letkeä. Erityisesti miehen piirtämät tuskastuneet/ vihaiset ankat painivat ihan omassa sarjassaan. Ne ovat aivan mahtavia :3 Niitä hän itse onkin sanonut piirtävänsä mielellään, ainakin näin muistelen. Innostus erityisesti näiden mielentilojen tuomiseen paperille näkyy uskomattomana kädenjälkenä. *Nostaa hattua*
Toinen hyvä ei-mangan piirtäjä on muumi-sarjakuvista ja Myrkky lehden Myyntimies Mynttisen värkkäämisestä tuttu piirtäjä Santtu Liima alias Matti Nisula. Tai siis toisinpäin... anywhoo. Tyypin tyyli on niin yksinkertainen ja ruma, että ihan hirvittää. Mutta silti jollakin kieroutuneella tavalla nämä ovat juuri siksi niin hienoja... kukaan muu ei osaa piirtää jotain kuppaista ja känsäistä perähikiän ukkoa samalla tavalla, yhtä vakuuttavasti. Rumaa, mutta loistavaa...
mogvisti
26.7.2004, 18:35:11
Mikä hemmetin anti-manga? Saisi mangapiirtäjät myös kelpaa kun ei niillekään ole oma topicia.
Anti-Manga piirtäjä on sellainen joka ei piirrä mitään mangaa vaan esim. Aku Ankkaa, Viiviä ja Wagneria tms. "perinteistä" sarjista. Ja edelleen Don Rosa on paras! :rispekti:
Walzzer
26.7.2004, 19:11:31
Mun täytyisi kyllä vastata Frank Miller. Teknisesti se ei ikinä oo ollut länsimaisten sarjiksien kärkikastia, mutta jotenkin se mies osaa muuttaa aina tyyliään sarjiksen teeman mukaan vrt. sin city ja vanhat daredevilit, viivat on samanlaisia mutta tyyli tehdä NIIN erilainen.
Ja toisen jos saa sanoa niin Bill Watterson, se mies osaa yksinkertaisilla viivoilla ilmaista tosi paljon. Mangaa en oikein koskaan oo diggaillut piirroksien takia, enemmän tarinoiden ja sit toisaalta nää uudet superrealistiset supersankaripiirtäjät ei oikein iske.
Mirror Of Madness
26.7.2004, 21:14:29
Sarjakuva mitä luen eniten on Aku Ankka, ja tietenkin sen paras piirtäjä on tämä niin monesti mainittu Don Rosa. Hän tekee sarjakuvat todella huolellisesti ja kuvat ovat täynnä yksityiskohtia ynnämuuta. Plussaa vielä kun teki Kalevala aiheisen jakson Aku Ankkaan :P .
Toisena tulee myös edellämainittu Bill Watterson, joka tunnetaan Lassi & Leevi sarjakuvista. Hän ei piirrä yksityiskohtaisesti, mutta saa silti hienoa jälkeä. Watterson tekee ihan viihdyttävää sarjakuvaa.
Carl Barks, Son Rosa, Dan Jippees, Stan Lee. Siinä minun suosikkeja. Kolme ensimmäiseksi mainittua ovat ehdottomasti parhaat Ankka-piirtäjät, syinä hyvä väritys, kuvitus, ja melkein jokaisen ruudun kivat yksityiskohdat. Stan Lee, tuo Marvel-pappa osaa elävöittää jokaisen kynän vetonsa loistavasti.
Ensimmäisenä pitää mainita Morris joka piirtää ainakin Lucky Lukea. Piirrostyyli on letkeää ja sopivan humoristista kyseiseen sarjakuvaan, kuvasarjavitsit toimivat hyvin. Vaikka lehtien kansissa (yleensä) lukeekin Goscinny/Morris, on Morris hahmon keksinyt ja suurimman osan yleiskäytössä olevista sivuhahmoista. Lisäksi esimerkiksi Luken hevosen, Jolly Jumperin kehittäminen puhuvaksi, ikäänkuin sarjakuvan ulkopuolelta kommentoivaksi henkilksi, oli alunperin Morrisin idea. Arvostukseen vaikuttaa tietenkin myös Goscinnyn mahtavat käsikirjoitukset.
Toinen, jonka korotan palkintokorokkeelle, on Udérzo, joka piirtää Asterixeja. Piirrostyyli on saman tyylistä kuin Morriksellakin, mutta Udérzon hahmot ovat kenties persoonallisemman näköisiä kuin Morrisin. Syy siihen, miksi rankkaan Morrisin mr. Udérzon edelle on se, että pidän enemmän Lucky Lukeista kokonaisuutena. Asterixitkin on käsikirjoittanut Goscinny.
Pronssisijalle pääsee jo paljon ylistetty Don Rosa, joka on kehittänyt Akkaritarinat vakavasti otettavalle tasolle. Pidän hänen ankoistaan sekä hänen tyylistään täyttää ruudut täyteen pieniä yksityiskohtia.
Paras sarjakuvapiirtäjä on ehdottomasti jo monesti mainittu Don Rosa. Hänellä on omaperäinen, yksityiskohtainen piirustustyyli ja hänen huumorinsa on aivan omaa luokkaansa. Jos joku ei ole vielä Rosaan tutustunut, sarjakuvakirjoista suosittelen Roope Ankan Elämä ja Teot-teosta.
mogvisti
27.7.2004, 18:45:10
sarjakuvakirjoista suosittelen Roope Ankan Elämä ja Teot-teosta.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Roope Ankan Elämä ja Teot on ehdottomasti paras Rosan tekemistä sarjakuvakirjoista. Teos on hieno elämänkerta Roope Ankan elämästä ja vielä hienosti piirrettynä. Tarinat ovat hienoja ja itse todella pidän niistä. Rosa osaa hienosti hyödyntää Barksin tarinoita ja tekee omissa tarinoissaan niistä viittauksia. Joskus Rosa tekee suoraa jatkoa Barksin tarinoille, tästä yksi esimerkki on Barksin tarina "Kultainen kypärä", josta Rosa on tehnyt jatkoa "Kolumbuksen kadonneet kartat" tarinalla.
Pelagia
27.7.2004, 19:51:00
totta on, että Don Rosa on kaikista paras piirtäjä. En ymmärrä, miksi jotkut pitävät Clar Barksia parempana. tokihan hänkin on mainio piirtäjä, mutta silti Rosan tarinat vievät ykköspaikan. Tokihan tämä on vain mielipide.
joka kerta, kun saan uuden aku ankan käsiini, niin ensimmäisenä tarkistan, että onko lehdessä jossain kirjoitus "don rosa jatkis alkaa".
jos ja kun luen Don rosan sarjakuvia, niin yleensä aina löydän joitain uusia hauskoja kohtia. mielestäni on todella hauskaa etsiä aina se D.U.C.K teksti sarjakuvien kannesta ja aloitusruudusta.
toinen on Jim Davis. (käsittääkseni karviset eivät ole mangaa vai?)
piirrostyyli on hauska ja huomattavasti yksinkertaisenpi, kuin esimerkiksi Don Rosan. minusta on mukava lukea karvisen kommelluksia.
no voi itku... vielä Bill Watterssonin Lassi ja Leevi sarjakuvat, jotka ovat myös hauskasti piirrettyjä ja naurattavat melkein aina.
Frank Miller & Rosa on mun suosikit. Frank Millerin Sin Cityt esimerkiksi ovat hyvinkin mahdollisesti parasta mahdollista sarjakuvaa. Niin ulkoasultaan kuin tarinankerronnaltaan. Suosittettelen ainakin Keltainen Äpärä albumin lukemista.
Komea kuin mikä.
Ja sitten Rosa.. Aku Ankkaa on kulunut kaikenmaailman ruokapöydissä ja iltasatuina sun muina niin kauan kuin muistan. Ja Rosan mahtava piirrostyyli ja huumori iskee parhiaten. Nykyään en enää kuluta AA:ta niin paljon kuin ennen mutta Rosa maistuu aina.
Sir Edmund
30.6.2005, 14:41:30
Minäkin käännyn Don Rosan puoleen tässä aiheessa. Vaikka otettaisiinkin huomioon pelkkä piirtojälki, niin hän olisi silti aivan ylivoimainen ykkönen. Yksityiskohtien runsaus ja tarkka piirrosjälii tekevät hänestä lyömätömän. Silti tarinat ovat minusta aina olleet se hänen vahvin alansa. Aina etsitään jotain aarretta, joka tuntuu olevan mitä mielikuvituksellisimmassa paikassa maan päällä.
Minä muuten hämäännyin tuosta otsikosta. Ihmettelin, että mitä ihmeen anti-mangaa. Onko se jotain mangan vastaista sarjakuvaa?
Tangentti
30.6.2005, 14:58:55
Don rosa ehdottomasti. Suomalaisethan fanittaa kaikkista eniten Don Rosaa. Hänen tarinansa ovat hauskoja ja lähes joka kuvassa on jotain hauskaa pikkusälää kuten "Kolme cabarelloa"- tarinassa on aina silloin tällöin Dingoja rapsuttamassa korviaan ja joka kerralla niitä on enemmän.Myös D.U.C.K omistusta on hauska etsiä.
Toinen hyvä piirtäjä on John Romita jr. tai helpommin jr.jr. joka piirtää hämähäkkimiehen seikkailuja. Paras hämiksen piirtäjistä.
//vaihtoehtoinen ketjun nimi-idea on "don rosan fanitus".
// Kiitos Qualinille joka huomautti typosta.
Mainituista ainakin Don Rosa on eräs suosikkipiirtäjiäni, jonka historiallisia ankka-maailmaan sijoitettuja teoksia jaksaa lukea vuodesta toiseen. Piirrostyyli on ihanan tarkkaa ja erilaista muihin ankka-piirtäjiin verrattuna ja kuvien taustoista voi bongata lukuisia hassuja yksityiskohtia.
Lassin ja Leevin (Calvin and Hobbes) piirtäjä Bill Watterson lienee eräänlainen alan jumalolento, jonka sarjakuva kiehtoo kaikenikäisiä lukijoita ja jonka rikkaan mielikuvituksen tuottamat tarinat aukeavat aina eri tavalla lukijasta itsestään riippuen. Lassista ja Leevistä on helppo luodata omaa ikäkehitystään.
Luupäät-sarjakuvan (Bone) tekijä Jeff Smith on myös mielestäni yksi niistä piirtäjistä, jotka voi surutta korottaa samaan sarjaan edellisten kanssa. Hänen yhdeksänosainen Luupäät-albumisarjansa yhdistyy yhdeksi suureksi tarinaksi, jossa riittää niin vauhtia, vaarallisia tilanteita kuin herisyvää huumoriakin. Suosittelen.
Draconsword
30.6.2005, 19:49:56
Don rosa ja sit varmaan Daan jippies ja carl Barks
He ovat luoneet mahtavia akkareita itselläni on kolme ISOA hyllyllistä akkareita...
Ps. Sori nuo nimet saattaa sit olla hieman väärin......
Storm Summoner
30.6.2005, 21:06:13
No totta kai Don Rosa, niin kuin nähtävästi aika monella muullakin tähän ketjuun vastanneella. Donin piirroksensa ovat aina niin ilmeikkäitä, hauskoja ja yksityiskohtaisia. Ja mikä parasta, hän vieläpä käsikirjoittaa sarjansa itse. Don Rosan parhaimpiin tarinoihiin (tosin niitä on vaikea erotella, koska kaikki ovat hyviä, mutta yritetään) kuuluvat ehdottomasti ainakin Täyttä roskaa, Hopealautasella ja Unelmoiden läpi elämän. Ja pitäisi tässä vielä Roope Ankan elämä ja teot -kirjakin tilata. DUCK -omistuksetkin olen löytänyt melkein kaikista omistamistani Rosa-sarjoista.
Ja Grove, ainakin niin kuin minä olen ymmärtänyt, Keno ei ole Don Rosan lempinimi, vaan hänen etunimensä. Eli siis Rosan koko nimi on Keno Don Rosa.
yksisiipi
30.6.2005, 21:37:02
Ehdottomasti paras sarjakuvapiirtäjä ja tarinoitsija on Jeff Smith, joka on vastuussa sellaisesta teoksesta kuin Luupäät. Siinä on yksinkertaiset, mutta tarumaisen upeat piirrokset ja se tarina on jotain aivan mahdottoman hienoa. Ainut sarjakuva, joka on koskaan naurattanut illalla lukiessani. Tarinasta löytyy perinteisen sarjakuvan huumoria sekä mahtavaa ja eeppistä fantasiatarinointia. Sekä huumori, että tarina purevat minuun oikein kovasti. Luupäät on tunnelmaa, henkilöhahmoja, juonta sekä piirroksia myöten täyttä rautaa. Paras sarjakuva ikinä.
Ankkapiirtäjistä Don Rosa viehättää yksityiskohtaisilla piirroksillaan sekä hyvinsuunitelluilla tarinoillaan. Hänen ankkatarinansa ovat parhaimmistoa. Pidän myös kovasti William Van Hornin hieman surrealistisemmista sävyistä ja tarinoista.
Parhaimpiin sarjakuvapiirtäjiin mahtuu myös yksi suomalainen. Petri Hiltusen tarinoita olen lukenut muutamia, ja niissä kaikissa on jotain. Piirrosjälki on tyylikästä ja yksityiskohtaista, mutta myös tarinat upeita. Fantastisemmista tarinoista aina humoristisempiin lyhytsarjareihin. Kaikista olen pitänyt todella paljon.
Kyllähän minäkin Aku Ankkaa innokkaasti lukevana tyyppinä käännyn tuon Don Rosan puoleen. Rosan sarjikset ovat aina täynnä hauskoja ykstyiskohtia, ankoilla ja muilla tantereen tallaajilla on hauskoja ilmeitä ja tarinoissa on aina käytetty mielikuvitusta enemmän kuin tarpeeksi. Rosan piirrosjälkihän eroaa muista Ankka-piirtäjistä huomattavasti ja tarkoitan sitä positiivisella tavalla.
Toinen mainittava sarjakuvapiirtäjä on kaveri, joka loi lempianimeni ja -mangani: Yoshiro Takahashi. Hän osaa piirtää maisemia ja koirahahmoja todella hienosti ja hänen tyylinsä on vaikuttanut minunkin tapaani piirtää. (Kyseessähän on siis Ginga Nagareboshi Ginin [alias Hopeanuolen] sekä Ginga Densetsu Weedin luoja.) Odotan häneltä lisää mangaa. Hopeanuolen ja Weedin lisäksi hän on piirtänyt myös muita koira-aiheisia manga-tarinoita jotka ovat kyllä Suomessa vähemmän tunnettuja.
Atmosphere
1.7.2005, 1:56:08
Hoo, Keno Don Rosa! Ehdottomasti.
Mielikuvitukselliset tarinat, joilla kuitenkin on historiallinen pohja. Esim. Aarteet, niin kadonneet kuin uponneetkin. Mistä ihmeestä se repii kaikki ne ideat? Taustatutkimus sinänsäkin on aikamoinen urakka. Täytyyhän sitä tietää mistä piirtää.
Suurinpiirtein ainoa Akkarin piirtäjä, joka saa minut nauramaan. Tarinassa on monia yksityiskohtia, sukkelia huulenheittoja, naurettavia tilanteita, yllättäviä käänteitä, jne.
Piirrostyyli on omaa luokkaansa. Tunnistan heti jos sattuu Don Rosan tarinoita vastaan.
Black Abyss
1.7.2005, 13:56:46
Yleinen vastaus:Don Rosa
Hänen tarinansa ovat aina olleet hyvin piirrettyjä ja "juoni" on ollut myös loistava.Tarinoissa on ollut hyvin paljon yksityiskohtia ja ankoilla onnistuneet
ilmeet,joskus tarinassa on muitakin eikä pelkkiä ankkoja,ja hän taitaa olla melkein ainoa joka laittaa "varjostusta" sarjakuviin.
Ja hänen ankka tarinoissaan on yllättävän hyvä huumori ja vitseille nauraa.
Hänen sarjakuvien pariin jaksaa tulla uudelleenkin,Vaikka etsimään sitä D.U.C.K kirjoitusta jota minä en koskaan löydä.
Nyarlathotep
1.7.2005, 14:25:04
Mina otan myos muista mallia ja vastaan, etta Don Rosa. Han todellakin on mielestani paras sarjakuvataiteilija. Mikaan Don Rosan tarina ei jata ketaan kylmaksi. Jatko-osat ovat tietenkin parhaita ja suosikkina mainitsen kaksi tarinaa; Windigojen mailla ja Saari ajan rajalla. Saari ajan rajalla ei ole jatko-osa, mutta mita sitten? Jos joku sarjakuva on Rosan piirtama, niin sen ei tarvitse olla jatko-osa ollakseen hyva. Rosa osaa piirtaa sarjat tarkasti. Jokainen tarina pulppuaa yksityiskohtia ja aiheet liittyvat ainakin itseani kiinnostaviin juttuihin, kuten matkusteluun, aarteisiin, seikkailuun ja muihin. Huumoria ei sarjasta puutu. Varsinkaan vastikaan ilmestyneesta "Kolmen caballeron"-jatko-osasta. Piirrosjalki ei ole yhta "sutaistua", kuin muilla Ankka-piirtajilla. Sarjojen kuvitus on niin silmia hivelevaa, etta oikein ihmettelee miten joku osaa taiteilla sarjakuvia niin hyvin. Rosa on lahes ainoa piirtaja, jonka piirrosjaljen tunnistaa heti hanen kasialakseen. Mina en ainakaan pysty erottamaan kunnolla William van Hornin ja Marco Rotan kadenjalkea, mutta kuka tahansa pystyy Rosan. Myos Rosan piirtamat "viittaukset" ja esim. tuo D.U.C.K ovat hupaisaa etsittavaa.
//Hattua pitaa nosta myos Akira Toriyamalle.
Omenarosvo
2.7.2005, 8:19:04
Minä olen Frank Millerin kannalla. Paitsi, on sanottava etten pidä hänen aikasemmista tyyleistään niin paljon kuin Sin City- ja Batman-sarjakuvien tyyleistä. Aivan upeaa viivaa! Huomaa että mies on piirtänyt aivan helkutisti, sillä tuollainen tyyli voi syntyä vain kyllästymisestä tavalliseen hienosteluun.
Don Rosa on loistava tarinankertoja, mutta piirtäjänä hän ei ole mielestäni kovin kummoinen. Ankkapiirtäjäksi hänellä on persoonallinen tyyli, sillä Disney-piirtäjiä kehotetaan yleensä mahdollisimman selkeään ja pelkistettyyn tyyliin. Muutoin Don Rosan tyyli on kuin kenellä tahansa normaalitaitoisella sarjakuvantuhertajalla.
Lord JF
2.7.2005, 10:42:34
Liitytään nyt joukkoon kehumaan Don Rosaa. Hänellä on tapana tarinoissaan pistää lähes joka ruutuun taustalle joitakin hauskoja pikku yksityiskohtia. Muutenkin hänen tyylinsä piirtää ankkoja on sen verran omaperäinen, että hän erottuu joukosta edukseen. Rosan pitkiä tarinoita esim. Roope Ankan elämä ja teot tai Sammon salaisuus on näistä syistä todella nautinto lukea.
Toinen suosikkipiirtäjistäni on Mark Bagley (jos muistin nimen oikein). Olen pitänyt todella paljon hänen piirtämistään hämähäkkimies tarinoista etenkin Kraven trilogia ja Ultimate Spider-Man ovat olleet todella mukavia luettavia ja katsottavia.
Mä kans, mä kans. Don Rosa, William Van Horn ja Carl Barks on/oli justiin ne parhaat.
Carl Barksin jäljen tunnistaa helpoiten, sentyyliset ankat ovat minusta parhaita.
Don Rosalla on yksityiskohtainen jälki. :)
Carl Barks on varmaan se parhain noista kolmesta.
No Don Rosahan se on. Hänen tarinansa ovat parhaita Aku Ankoista ja piirrostyyli on niin veikeä ja yksityskohtaisen hauska. Ahmin aina hänen tarinansa kun sellainen tielleni osuu mutta harmikseni en omista niitä isoja kirjoja jotka ovat täynnä Rosan teoksia. Hänellä on niin hienoja aiheita ja seikkailuja ettei jätä kylmäksi.
Lisäksi hänen sarjakuvissaan on taustalla jokin ihanan hauska tapahtuma esim. siinä osassa kun Roope kertoo veljenpojilleen elämänsä surkeimmista kaupoista nuoruudessaan. Hän juttelee presidentille kaivoksellaan ja taustalla hänen siskonsa iki-ihana äkäpussi Hortensia ja Matilda äkkäävät cowboyt ja houkuttelevat näitä puusta alas kunnes kaatavat koko puun jne.. Tällaiset juuri taustalla tapahtuvat saavat minut aina hymylle suin. Kyllä Don Rosa on paras piirtäjä koskaan.
Länsimaisesta sarjakuvasta en pahemmin nykyään välitä, mutta myönnän auliisti, etteikö täälläkin osattaisi tehdä vähintään yhtä hyviä sarjojakin kuin Jaappanissa. Aihepiirit vain eivät ole niin kiinnostavia, kuin Nipponissa.
No, ennen olisin sanonut monen tavoin, että Don Rosa, mutta en enää. Minua henkilökohtaisesti ärsytti suunnattomasti se, että Roope tapasi siskonsa uudestaan jossain Rosan tarinassa. Muistan kun 7 vuotta sitten luin Roope Ankan elämä ja teot-kirjan ja siitä lähtien oli minulle ollut ikuinen mysteeri, että minne ne siskot sitten häippäsivät. Ja se, että vanhalla ankalla ei ollut ketään vanhoja rakkaitaan enää jäljellä, lisäsi hahmon traagisuutta rutkasti. Nyt sekin on pilattu ja minä olen ärrinmurrin.
No kyllä se Rosa osaa piirtää ja kirjoittaa erinomaisesti ja Elämä ja teot-kirja onkin yksi parhaimpia sarjakuva-albumeita, mitä tiedän, mutta nykyiset Rosan sarjat eivät jaksa sytyttää kummemmin. Esim. Se uusin ''Kolme cabababalleroa'' (Mikä lie)- tarina oli minusta yksinkertaisesti vain tylsä. Mutta on Rosa hyvä silti ja toivon, että saavuttaa entisen loistonsa.
No, jo jonkin aikaa on Bill Watterson hallinnut ykköspaikkaa. Lassi ja Leevi on sarjakuvana niin koskettava, kaunis ja nerokas, että harvat mangatkaan näin hyviä ovat. Sarja, joka ei ikinä alkanut toistamaan itseään, sarja joka käsittelee huumorin kanssa elämän arkisia asioita ja sarja, joka on yksinkertaisuudessaan aivan nerokas :). Kun sarjaa lukee, niin huomaa helposti, kuinka se on kehittynyt ajan myötä ja parantunut koko ajan. Lassin ja Leevin ystävyys on niin todellista ja sydäntä lämmittävää, että ihan kateeksi käy. Piirrosjälki on hyvää, hieman sketsimäistä, mutta hyvää silti. Ja tarvitseeko minun edes aloittaa sarjan mielikuvituksellisuudesta ;)...?
Niin monia hyviä hetkiä sarjan kanssa on vietetty, että ei tällä hetkellä voi muuten kuin muistella sarjaa lämmöllä. One of the best comics evah!
Paras sarjakuvataiteilja on minusta Don Rosa, länsimäisen sarjakuvan kuningas. Omistan kaikki hänen Ankka-teoksensa. Rosan huumori ja tarinat ovat aivan omaa luokkaana, lisäksi taide on yksityiskohtaista mutta silti niin yksinkertaisen upeaa. Toinen suosikkini on Carl Barks. Hän on luonut Ankka-universumin, jonka me nykyään tunnemme. Hän on luonut Roope-sedän, kaikkein rankimman sarjakuvaäijän. Siitä rispektiä ja paljon. ^^
Ihan meinasi unohtua: Suosikkisarjakuvani, Lassin ja Leevin luoja Bill Watterson on huumorinsa ja dialoginsa ansiosta yksi sarjakuvan mestareita. Hän lopetti huipulla, mikä on minusta sääli, mutta tavallaan myös helpotus.
Real Emotion
2.7.2005, 17:28:41
Jos ensin mainitaan Aku Ankan tekijät niin silloin parhaita ovat Don Rosa, Carl Barks ja Mau Heymans. En ole sitten ihan varma tuosta Heymansin etunimestä, mutta nykyajan huonohkoissa Akuissa hänen sarjakuvansa ovat parhaita Don Rosa tietysti mukaan lukien. Esimerkiksi Aku Ankan taskukirjoja en lue enää, koska ne ovat täyttä roskaa. Ja huonosti piirrettyjä. Don Rosan tyylin tunnistaa heti ja rakastan hänen kieroa huumoriansa, joka aivan kukoistaa. "Talon kokoinen vastustaja", "Unohda koko juttu", "Unelmoiden läpi elämän" ja "Hopealautasella" ovat loistavia esimerkkejä hänen parhaimmistostaan. Myös Barksilla on loistavia juttuja, erittäin vähän huonoja. Hänen juonensa tempaavat helposti mukaansa ja ne ovat huolella suunniteltuja. En osaa tarkalleen sanoa mikä siinä on, mutta jokin tekee hänen sarjakuvistaan hyvin viehättäviä.
Juban "Viivi ja Wagner" on myös suosikkejani. Huumori on erittäin hauskaa ja sukupuolieroista kertovat jutut saavat aina nauramaan. Bill Wattersonin "Lassi ja Leevi" on taas yksi sellainen sarja, minkä loppuminen harmittaa todella. Olen lukenut ne moneen kertaan. "Hirviö sängyn alla" -jutut ovat huippuja.
Ehdottomasti Don Rosa.Ne Aku Ankat mitä Don Rosa on piirtäny on parhaita Aku Ankkoja.Itselläni ei ole yhtään kokonaista kirjaa missä olisi vain Don Rosan piirtämiä tarinoita mutta kaverillani on ja olen viettänyt sen kirjan kanssa paljon aikaa.Se tyyli millä Don Rosa piirtää on aivan mahtava.Suorastaan sanoinkuvaamaton.Ei voi muuta sanoa.
Edesmennyt Carl Barks, en tykkää Rosan tyylistä. Barksilla hyvä väritys ja kuvitus + yksityiskohdat.
kLassik
19.7.2005, 14:53:32
Don Rosa, akkarien kuningas, mestarien mestari ja piirtäjistä parahin!!!
Joka ruutu huolellisesti suunniteltu ja tarinat ovat aku ankan parasta antia. Ja niitä D.U.C.K.:jakin on aina mukava etsiä. :D
Dimish
23.7.2005, 16:04:45
no KAIKISTA parhain on tietysti DON ROSA!!!! minulla on joka ikinen rosan kovakantinen (eli ne missä on pelkästään don rosan kirjoitelmia, yksityis kohtaisia ruutuja, ja D.U.C.K merkintöjä :D KAIKKI, repikää siitä, epäfanit (tulipas hauska sanonta)) hän on se kaikista piirtäjistä parhain. kannatan kirjojen ostoa
Jooh, ketjun kulun mukaisesti myös oma mielipiteeni on Don Rosa. yksityiskohtaiset piirrokset, mielenkiintoiset tarinat(Roope Ankan Elämä ja Teot on ehdottomasti parhaita kirjoja.). D.U.C.K on hauska etsiä, joskus turhankin haasteellinen.
Hmm... mikki hiiren piirtäjiä ei nyt heti tule mieleen muita kuin Marco Rota.
silverfang
31.7.2005, 12:00:28
Tämä on aku ankka taiteilija mutta se onki sitte paha valita kumpi on parempi Don Rosa vai Carl Barks....
Kummallakin on oma ainutlaatuinen tyyli mutta ehkä rosa on silti vähän parempi....
Rosalla on paljon enemmän pieniä yksityiskohtia tarinoissaan....
HeavyLord
9.8.2005, 16:45:20
Kukas muukaan kuin Don Rosa?
Luin tuossa yhtenä päivänä kaikki viisi Don Rosan kokoelmaa (Olen niiden ylpeä omistaja :D) ja aina samat vitsit jaksaa naurattaa :D
Paras Don Rosan piirtämä tarina on aika vaikea nimetä, kaikkihan ne ovat mahtavia!
Eniten ehkä pidän lyhyistä vitsisarjoista (Ja tottakai pidän myös pitkistä seikkailuista, niistä paras on Kirje Kotoa) joista parhaat ovat Paino-ongelmia ja Hopealautasella
Jeesus, mikä Cult of Aku Ankka täällä oikein sikiää?
Frank Miller, Mark Bagley ja John Romita Jr. ovat länsimaisen sarjakuvan virstanpylväitä.
Millerin Sin Cityt jo sinänsä ovat aivan omaa luokkaansa innovaatisen mustavalkovärityksensä (ja erään persoonan kohdalla keltaisen) ansiosta, mutta miehen työthän eivät todellakaan rajoitu tähän.
Millerin piirtämänä esim. Daredevil on kyynistä luettavaa, varsinkin jos mies itse käsikirjoittaa.
Kaikki on synkkää, kadut kurjia ja likaisia, sekä kovanaamat juuri alkoholisoituneita tupakansavussa eläviä kovanaamoja.
Romita Junior hallitsee saman tyylin, hänen visionsa Hell's Kitchenistä on ankea ja synkkä, eikä kukaan muu osaa tehdä vesisadetta häntä paremmin keskelle angstaavaa New Yorkia. Romitan merkkityyli, tietty kulmikkuus on myös erittäin mielenkiintoinen veto, varsinkin kun mies hallitsee kyvykkäästi tämän.
Mutta luultavasti upeinta jälkeä tekee nykyään Ultimate Spider-Manista kuuluisa Mark Bagley, jonka piirtojälki on yksinkertaisesti uskomatonta. Koska en koe itseäni arvostelijaksi, liitän oheen linkin tai kaksi hänen kuvituksestaan.
Ultimate Spider-Man #1 (http://wellredpress.com/PreviewImages/ultimatespidey_47/ULTSM047004_100.jpg)
Ultimate Spider-Man #2 (arkkitehtuuria) (http://www.newsarama.com/Marvel/ULTSM050002_col.jpg)
Ultimate Spider-Man #3 (mustavalkoista) (http://www.anthonysnyder.com/art/mbusm10p6.jpg)
Bagley on toki piirtänyt (jos muisti ei petä) yli viittätoista eri lehteä uransa aikana, mutta kyseisiä numeroita voisi olla jo melkoisen vaikeaa saada tänne esille.
Vaikka nimi karkaa juuri nyt mielestäni, Witchblade&Darknessin vakipiirtäjällä on äärimmäisen hienoja tuotoksia, kunnioitusta myös hänen kuvitukselleen.
Mangataiteilijoita en tietämyksen puutteen takia ala arvostelemaan ja saavathan mangailijat jo ennestään tarpeeksi kieltä näinä Japani on Pop- aikoina.
painajaisesi
15.8.2005, 9:23:09
noo ehdottomasti John Romita! yksi parhaista marvel lehtien kuvittajista :lovetus: pidän hänen tyylistään, koska se on aidon ja sarjakuvamaisen näköinen yhtä aikaa =)
ja jos mangan piirtäjät lasketaan niin Kaori Yuki on paras mangan piirtäjä :) hänen piirtämät kuvat eivät ole mitään liian yli ampuvia (niinkuin joku pita ten) vaan ihan suhkot normaalin näköisiä (vaikka kyllä ne vielä mangaksi tunistaa)... hänen sarjojaan ovat muumuassa: Angel Sanctuary Blood Hound, Count Cain, Cravel kingdom, Cruel Fairytales...
Pinchi
15.8.2005, 10:14:50
Ranskalaisen Franquinin sarjakuvat ovat aivan ihastuttavia: Pikku Piko, Marsupilami, Niilopielinen ja eritoten Franquinin "Mustat Sivut" ovat vallan hilpeitä. Piirrostyyli on hämmästyttävän pikkutarkkaa, ottaen huomioon että Franquin on piirtänyt originellit sarjakuvansa melkein julkaisukokoon. Hoh, tyypillä oli kyllä pieni piirrin ja taito todellakin hallussa! Mustien sivujen musta huumori puree minuun kuin terrieri nilkkaan. Myös hänen eläinhahmot -sarjakuvamaisesta tyylittelystään huolimatta- aidonnäköisiä, sillä setä lukemani mukaan oli pienenä poikana ollut paljon tekemisissä elikoiden kanssa.
Myös Milo Manaran eroottissävyisestä tyylistä tykkään: tutustuin Manaran kauniisiin naisiin ensimmäistä kertaa ollessani 7-vuotias. Ikävä kyllä en ole kirjastoista tätä pahemmin löytänyt (ainakaan näistä pienistä kuppakylistä), tahtoisin tutustua kyllä paremmin.
Ai niin, Jeff Smith oli vallan unohtua. Herran kuvakerronta Luupäissä on mahtavaa, piirustustyyli vaihtelee sympaattisesta vähän realistisempaan ja muutenkin tykkään Luupäiden tarinasta. Muuta tuotantoa en Smithiltä tunne.
Pieru Von Orvelö
15.8.2005, 12:04:59
ehdottomasti sanon etttä:Alan Davis joka tekee Esim Ryhmä-X ja jotain muita Marvel sarjakuvia todella hieno kädenjälki ja loistava tarinat tekevät Davisistä loistavan pirttäjän
Gettostara
5.1.2006, 19:55:29
Parhaat sarjakuva taiteilijat ovat kyllä legendaarinen Don Rosa ja Andre Franquin. Don Rosan kämäiset vanhatkin jutut jaksaa vielä naurattaa joka kerta vaikka ne on lukenut läpi about 100-1000 kertaa...se mies osaa olla oikeasti hauska. ainakin Aku Ankoissa...Andre Franquinin kroteski ja hieman liioteltu tyyli on myös minun makuuni...kukaan ei osaa piirtää yhtä hauskasti!
Siinä ne perustelut olivat...lisäksi mainitsemisen arvoisia ovat Spider-manin kuvittajat...isä ja poika John Romita Sr. ja Jr. sekä omansakkin sarjan, Sin Cityn lisäksi hämistä piirtelevä Frank Miller.
Kyllä se on se Don Rosa. Tää on ollu kyllä paska vuosi kun ei ankkarissa ole ollut oikeestaan mitään sen sarjiksia, murr. Päätinkin lopettaa akun tilaamisen ja päädyin siihen että ostan ne akut missä on sen tarinoita.
Niistä on hauskaa niistä kuvista ettiä kaikkia pieniä yksityiskohtia, joita siellä taustalla tapahtuu. Kellään muulla ankkapiirtäjällä ei ole mitenkään ihmeellisiä taustoja, kunhan ne vaan on piirtäny sinne jotain.
Toinen hyvä sarjispiirtäjä on Lise Myhre (toivottavasti kirjotettiin näin), joka piirtää Nemiä. Sehän on suhteellisen yksinkertaisesti piirretty, mutta kun se on niin hauska ja jotenkin se piirrostyyli silti hurmaa.
Sananium
5.1.2006, 21:05:34
Voisin sanoa Don Rosa, koska hänen piirtämät ruutunsa ovat todella yksityiskohtaisia ja vitsikkäitä. Ja tietenkin myös tarinat ovat hauskaa luettavaa, mutta en kuitenkaan nimeä häntä lempparikseni, vaikka hän lukeutuukin yhdeksi lemppareistani (?). Minä tykkään Kohta Hiranosta!
Kun olen tällainen pieni tietämätön suomalainen, en tiedä häneltä muita töitä, kuin Hellsingin ja joitain ihme juttuja (wikipediaaa~). Siinä on hyvä tarina, kivasti piirretyt ruudut ja hieman vaihtelevan näköiset hahmot. Lisäksi verta on paljon ja se on plussaa. Sitten kun hän vielä luo mustaa huumoriakin peliin ja hahmot eivät ole mangasta tuttuja isosilmiä (paria tyyppiä lukuunottamatta), on hänen töitänsä tosiaan ilo katsella. Ei keksi muuta!
Toinen on lähes kaikki Korkeajännitys-tateilijat. Heillä on realistisennäköinen tyyli (but of course) ja kaikki sotakalusto on lähes aidonnäköistä myös. Jännittäviä tarinoita ja hienoja kansikuvia. Nimeämään en heitä pysty, sillä en mista koskaan lukeneeni heidän nimiään nuista opuksista.
//Err.. En enää pidä Don Rosasta niin paljoa. :F Hiroaki Samura roks!
Naskali
6.1.2006, 21:41:46
Carl Barksin Aku Ankat ovat aika kovia. Hahmot ovat melko inhimillisiä, ja Akussakin on paljon enemmän ulottuvuuksia kuin muiden tekijöiden teoksissa. Muutenkin jo koko Barksin elämäntyö nostaa hänet muiden sarjakuvataiteilijoiden yläpuolelle. Jo pelkkä Roope Ankan keksiminen tekee hänestä elämää suuremman legendan.
Andre Franquinin tuotanto myös erittäin loistavaa. Erityisesti Niilo Pielisen keksiminen on valtavaakin valtavampi kultuuriteko. Marsu Pilaminkin seikkailuja oli mukavaa lukea. Piko ja Fantasio ja Marsu Pilami jäävät reilusti muiden eurooppalaisten seikkalusarjojen jalkoihin. Natasha, Yoko Tsuno, Avaruusagentti Valerian tai René Goscinnyn tuotanto eivät kuitenkaan tyylillisesti tai idoiltaan vedä vertoja Franquinin tuotannolle.
Jean Giraud (aka Moebius) on kanssa suurimpia sarjakuva-mestareita. Pelkkä Luutnantti Blueberry on itsessään loistosarjakuva, mutta hänen Moebius nimimerkillä tekemänsä työt ovat niin tyylillisesti kuin juonellissestikin uniikkeja mestariteoksia. Blueberry on Aku Ankan, One Piecen ja Judge Dreddin rinnalla lemppari sarjakuviani.
Sitten on suuri mestari, Alan Moore. Hän ei kylläkään sarjakuvapiirtäjä ole, mutta tuskin te niin pilkun viilajia olette että tapatte kosak ymppään mukaan yhden käsikirjoittajan. Moore on käsikirjoittanut Judge Dreddejä, mutta ei tällä vielä pitkälle pääse. Halo Jonesit, From hell ja Swamp thing taas ovat sen luokan mestariluomuksia että orgasmi on lähellä. Ehkä kovin hengissä oleva sarjakuvan tekijä.
Koska kysytään parasta, sanon vain parhaimman.
Tässä tilanteessa se on Don Rosa. Hänen akkari piirustuksensa oli ainoa syy, miksi tilasin Aku Ankkaa vielä tähän kesään saakka. Niitä olisi vain saanut olla enemmän. Ne sarjakuvat oli piirretty erittäin hyvin. Värejä oli jotenkin erittäin paljon ja yksityiskohtia sitäkin enemmän. Hänen tekemissään sarjoissa jaksoi tutkia jokaisen ruudun läpi mahdollisimman tarkasti. Se on ja oli todellakin taidetta. Myös vitsit ja juoni on kohdallaan. Kaikki toimii.
Myöskin Barksille omistettu D.U.C.K -piiloitus on todella hauskaa etsittävää aina tarinan aloitusruudusta ja mahdollisesta kansikuvasta.
En kylläkään lue hirveästi sarjakuvia, enkä ole koskaan lukenut muutakuin Aku Ankkaa, maailman vahvinta nallea ja sitten Hesarin sarjakuvanurkkauksen sarjakuvia. Esimerkiksi Jeretkin on hyviä, mutta ei sen piirrustuksen takia, vaan nimenomaan sen osuvuuden takia. Kuka muuten on piirtänyt ja kehittänyt Jeret?
Olisihan se ihan hienoa jos itsekin osaisin piirtää.
No jos nyt ihan parasta etsitään, niin sanompa että Hevoshullu lehden sarjakuva piirtäjä Lena Furberg. Hän osaa piirtää niin hevosia ja ihmisiä tilanteesta riippumatta todella hyvin. :love:
Hänen sarjakuviaan on niin kiva lukea, että en malta irrottautua niistä!
Muitakin toki hyviä on, esim. Aku Ankan taiteilija osaa kyllä tuo piirtämisen aikas hyvinkin
SuperIisha
4.2.2006, 23:42:14
Öh siis paras sarjakuvataitelija, hmmm pitää miettiä kun niitä on niin monta... ...koska en ossoo päättää taidan vastata sen jonka sarjakuvasta pidin jo lapsena enemmän tai yhtä paljon kuin Aku Ankkaa. Karvisen piirtäjä Jim Davis, koska eläin sarjikset on kivoja ja Karvinen on hauska ja sarkastinen ja Daviksella on kiva tapa piirtää Karvista. Otin myös jotain neljä vuotta sitten vaikutteita sarjiksiini Karvisesta, siis niistä silmistä. Sekä on ollut ilo nähdä miten Karvinen on muuttunut ulkoasultaankin näinä vuosina kun olen Karvista seuraillut. Mutta erittäin hyviä sarjakuvien piirtäjiä on monia ja olisin voinut valita vaikka Don Rosan, koska hän on paras Akkari piirtäjä tai One Piecin piirtäjän tai jonkun nettisarjispiirtäjän tai ihan kenet vaan joiden tyylistä pidän. Mutta valitsin Daviksen koska olen pitänyt lapsesta asti Karvisesta, ehkä kohtapuolin kymmenen vuotta. :)
fireboy
5.2.2006, 10:20:39
Petri Hiltunen on niitä parhaimpia suomalaisia, jotka osaavat tehdä extra tarkkoja piirroksia. Sarjakuvatkin on hyviä, esim. Väinämöisen Paluu- kirjat on hyvä esimerkki hänen taidoistaan. :D
Katsuhiro Otomo, Akira kirjan- ja animaatioleffan luoja, on niitä extreme sarjakuva artisteja, joita olen koskaan kuullut (Go Otomo, Go!). :rispekti:
Ja Akira Toriyama saavutti parhaimman sijan täällä suomessa Dragon Ball kirjallan sekä hänen animaatiollaansa DBZ. Hän on myös tehnyt erään toisenkin kirjan: Sandlandin. (Ja sehän ON hyvä, uskokaa pois!) :yay:
LunarBerry
5.2.2006, 20:53:31
Ankka-fanina sanon minäkin Don Rosa ja Carl Barks :)
Sitten on vielä yksi äijä, Juba Tuomola, Wagner on niin sympaattinen sovinistisika :)
Fox_FaTC
6.2.2006, 9:33:35
Don Rosa on ollut jo pitkään tämän kunnioitetun mielipiteen varma valinta. Kekseliäät ja tutkimusaikaa vieneet tarinat kolahtavat juuri minulle kiitos huumorin ja omanlaatuisen piirrustustyylin.
Parhaita ehdottomasti ovat olleet Musta Ritari-sarja, Roope Ankan Elämä ja Teot, tämä sarja, jossa Akulla paljastuu erikoinen kyky huippunäön muodossa... Lukemattomia...
And we want more!
Lord JF
17.5.2007, 18:17:43
Tänään ja eilen olen lueskellut Frank Millerin Daredeviliä ja täytyy sanoa, että siinä on yksi todella hyvä piirtäjä. Etenkin se miten Miller käyttää kuvituksessaan varjoja ja mustaa on todella tyylikästä. Kuvitus ei ehkä ole läheskään niin yksityiskohtaisen realistista kuin vaikka Mark Bagleylla, mutta juuri varjojen käytöllä Miller saa kuvitukseensa sen tietyn tunnelman, jota tämän sarjakuvissa arvostetaan.
Jim Lee on myös mainitsemisen arvoinen nimi. Tämä piirtää varsin yksityiskohtaisesti ja realistisesti. Kaivelin hyllystäni nopeasti joitakin esimerkkejä Leen piirrostyylistä ja löysin Ryhmä-X:ää ja Batmaniä. RX:ään tämän tyyli ei mielestäni sopinut oikein täydellisesti, vaikka nättiä olikin, mutta se Batman oli kyllä melkoista nannaa katsoa.
Suomalaisista pitää mainita vielä Petri Hiltunen. Tämän mustavalkoiset Praedor sarjakuvat ja vastaavantyyliset teokset ovat oikein nättiä katsottavaa, ja Hiltunen osaa käyttää varjoja mustavalkosarjakuvassaan varsin taidokkaasti tunnelman luojina. Möys tämän Väinämöinen sanomalehtistripit ovat hyvä tyylinäyte. Ne poikkeavat tyylillisesti melko paljon muusta tuotannosta, mutta osoittavat toisaalta Hiltusen osaavan piirtää muutenkin kuin vain yhdellä tavalla.
R.I.P.
17.5.2007, 20:09:11
Silloin muinoin kun Aku Ankkoja tuli vielä luettua, kiinnitin suuresti huomiota eri piirtäjiin ja heidän työnjälkeensä. En muista mikä mahtoi olla sen herran nimi, joka soti piirroksillaan eniten omia mieltymyksiäni vastaan tummanpuhuvilla ja yksinkertaisilla värisävyillään. Mutta Don Rosa jäi positiivisesti mieleen. Äijällä oli kyllä kynä hallussaan ja työnjälki oli värikästä ja yksityiskohtaista. Propsit sille.
Drizzy
17.5.2007, 20:57:53
Eipä ole tullut lähiaikoina oikein sarjakuvia luettua. Nimet on kyllä jäänyt muistiin. Akkareiten piirtäjistä tietenkin suosikkejani ovat olleen Carl Barks & Don Rosa. Erityisesti Rosan piirrostyyli kiehtoo ja hahmot ovat mielenkiintoisia. Carl Barks on ehkä vielä enemmän keskittynyt hahmoihin, jotka ovat todella persoonallisia.
Akkarin piirtäjien lisäksi suosikkini on Franquin, ja tämän tuotannosta erityisesti Niilo Pielinen. Piko ja Fantasio on juuri sitä massaa, eikä sitä ole juuri tullut luettua, mutta Niilon tohelointia katsoessa joskus sai nauraa aivan vedet silmissä.
donperry
18.5.2007, 8:09:29
Vaihtelua tähän topicciin että täytyy sanoa että paras sarjakuvapiirtäjä on Ari Kutila, kemiläinen sarjakuvapiirtäjä tunnettu "mustapukuinen mies" sarjakuvista.
Oikeen piristävää ja hauskaa luettavaa :D
Suosittelen kaikille jotka sarjakuvia lukevat.
Ps. Satumpa vielä tuntemaan kyseisen henkilön kaksi poikaa;)
Nyt äkkiseltään tulee mieleen kolme kovaa nimeä. Kukin eri alalta, joten ne eivät ole täysin vertailukelpoisia keskenään.
Don Rosa, no tietenkin, tämän miehen piirrosjälkeä ei voi olla ihailematta. Koko ketjua en oo lukenu mutta Rosan nimi vilkkui siellä paljon, olenko nyt massateini kun fanitan häntä? Muttajoo.. Hän tuo tiettyä syvyyttä ja vakavuutta muuten niin yksinkertaisen oloiseen Aku Ankkaan. Ja sen jokaisessa sarjiksessa on aina mahtavaa taustahuumoria. Ideat on loistavia, kuten tarinatkin, ehdottomasti paras Aku Ankan piirtäjä!
Frank Miller, Sin Cityistä parhaiten tunnettu. Tässä viehättää miehen käsittämättömän hyvä kyky käyttää varjoja ja valoja hyväkseen kaksivärisessä sarjakuvassa. Käytännössähän hän siis piirtääkin pelkät varjot, ja vain joskus ääriviivat. Tarinat on hyvin raakoja ja julmia, mutta niissä myös viljellään usein mustaa huumoria, mikä toimii erittäin hyvin. Pitäisi saada jostain käsiini se Millerin piirtämä 300-sarjakuva, elokuva on nyt nähty ja jäi kiinnostamaan se alkuperäinen sarjakuvaversiokin.
Mangapiirtäjistä mieleeni on jäänyt parhaiten Katsuhiro Otomo, Akiran isä. Normaali mangasta poikkeavampi piirtotyyli viehättää aina. Ei kaikkea tarvitse piirtää kuten joku Arina Tanemura, mutta silti suurin osa, varsinkin Shoujo piirretään sellaiseksi. Isosilmäiset ylikiiltävätukkaiset kissatytöt alkaa jo rasittamaan silmiä pikkuhiljaa. Otomo taas piirtää paljon vakavammin ja panostaa myös paljon enemmän juoneen kun taas normimangassa tuodaan enemmän esille hahmot, niiden suhteet ja pervo huumori. Tämä tyyppi myös piirtää hävyttömän isoja ja tarkkoja taustoja, albumitkin on pitänyt varmaan sen takia olla nimenomaan albumeita eikä pokkareita. Hyvä niin, niitä taustoja - ja varsinkin niitä ilmakuvia kaupungista - todellakin katselee mielellään pidempäänkin.
Vaikea sanoa yhtä parasta, kun on niin erilaisia sarjakuvia, piirtäjiä ja piirrostyylejä. Monia suosikkeja kuitenkin löytyy, mutta en osaa kyllä asettaa niitä mihinkään keskinäiseen paremmuusjärjestykseen.
Aku Ankan piirtäjistä Carl Barks ja Don Rosa ovat tietysti kovia nimiä. Rosan mielettömän yksinkertaiset ja pikkutarkat piirrokset kestävät tarkempaakin katselua ja niistä on hauska etsiä pieniä yksityiskohtia. Barksin piirrosjälki taas on yleisesti hauskan ja miellyttävän näköistä, ja jotkin hänen suurista aloitusruuduistaan ovat mahtavan tunnelmallisia.
Jos näitä lähes itsestäänselvyyksiä ei lasketa, Aku Ankka -piirtäjistä paras on Romano Scarpa. Scarpa on tosin paremmin tuttu Aku Ankan taskukirjoista ja Mikki-dekkareistaan, jotka ovat usein hämmästyttävän monimutkaisia ja kekseliäitä juoneltaan. Scarpan kynänjäljessä miellyttää piirrosten pehmeys ja sulavuus ja se, että ne myös näyttävät vauhdikkailta ja ilmeikkäiltä. Häntä saamme kiittää myös mm. Atomiinuksesta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Atomiinus).
Toinen loistava piirtäjä on Manuel Gonzales. Hän on tehnyt ainakin suurimmaksi osaksi vain yksisivuisia Hessu ja Mikki -vitsisarjoja, mutta ne ovatkin nerokkuudessaan aivan mahtavia. :D Puolet niiden hauskuudesta tulee yleensä piirrosjäljestä (käsikirjoittajana on usein muistaakseni Bill Walsh), tai en ainakaan uskoisi niiden olevan läheskään niin hauskoja jonkun toisen piirtämänä. Saisivat julkaista Gonzalesinkin sarjoista jonkun kokoelmakirjan, minä ainakin ostaisin heti! Muita länsimaisia sarjakuvia kuin Aku Ankkaa olen lukenut niin vähän, ettei varsinaista suosikkia ole päässyt muodostumaan. Joskin Hergén Tintit ovat sarjakuvina loistavia ja on piirrosjälkikin on aina ollut hauskan näköistä.
Manga-piirtäjistä ehdoton suosikki on Masakazu Katsura, jonka töitä ovat mm. I''s (http://en.wikipedia.org/wiki/I%22s) (:lovetus:) ja Video Girl Ai. Katsura piirtää tarkasti ja pehmeästi, ja hahmojen ulkonäkö on todella mukavaa katseltavaa. Olen aina ihaillut myös Yoshitoshi ABen (Lain, Haibane Renmei) kynänjälkeä, joka on maalauksellisen kaunista.
SeymourSlayer
18.5.2007, 13:29:19
Don Rosa, Don Rosa, Don Rosa.. Olemme löytäneet uuden Kekkosen!
Ehdottomasti paras sarjakuvataiteilija on Régis Loisel. Tämän ranskalaisen voittokulkue oli Suomessa 90-luvulla Peter Panien ilmestyessä, mutta niiden jälkeen miehestä ei ole kuulunut mitään ;_; (...Peter Pan- sarjaa ei julkaistu loppuun asti!) Se on ihan hirveetä, koska tämä herra osaa piirtää, maalata, värittää ja kirjoittaa! Eli hän tosiaan tekee ihan yksin kässärit, tussaukset ja väritykset ilman mitään kälyisiä apureita.
Loisel on tehnyt läjäpäin albumeja, jotka ovat lähinnä fantasiaa. Hän on myös tehnyt eroottisen sarjakuvan ja tämä mies oikeastaan viljelee erotiikkaa, sillä sitä löytyy myös Peter Panin rehevistä naishahmoista. Että jos te luulitte niiden Peter Panien olevan ihan lapsien kamaa, niin erehdyitte pahimman kerran :3 Lisäksi herra on työskennellyt muun muassa Disneyn Mulanin parissa.
Ja jos jotakuta kiinnostaa Loiselin albumit niin niitä löytyy ainakin Tampereen pääkirjastosta suomennettuina ja englannistettuina. :3
Sit mun on ihan pakko mainita ainakin Blacksadin piirtäjä Juanjo Guarnido. Hän tekee todella kaunista jälkeä akvarelleilla ja hahmot ovat todella mielenkiintoisen näköisiä. Tämäkin herra on työskennellyt Disneylle ja olikin Tarzanin Sabor- nimisen hahmon pääanimaattori.
Suomessa hänen kuvittamiaan albumeja ei ole ilmestynyt tähän mennessä kuin viime vuonna julkaistu Blacksad - Kissa varjoisilta kujilta. Tosin Jysäys on julkaissut joitain pätkiä toisestakin albumista, jonka suomennoksen edistymisestä en tiedä.. Käy varmaan niin, että kun kolmas albumi julkaistaan ulkomailla niin täällä julkaistaan vasta kakkonen =_=b