View Full Version : FFIII vs. FFV
Ryu-chan
21.6.2004, 19:50:39
Kysynpähän vain nyt teidän mielipidettänne siitä, että kummassa FF:ssä on parempi job-systeemi? Kertokaa miksi juuri pidätte tästä kyseisestä enemmän, ja miksi ette pidä toisesta ja vielä siitä, että mitä hyvää siinä huonommassa on ja mitä huonoa siinä paremmassa.
Omasta mielestäni FFV:ssä on parempi systeemi, sillä siinä pystyy masteroimaan jonkin työn, toisin kuin FFIII:ssä, jossa vain voi saada sen job-skillin 255 (muistaakseni). Myöskin itse jobit ovat mielestäni parempia. Tässä on myös sitten ne erikois-abilityt, joita saa vain opettelemalla jobbia lisää. Sittenhän on vielä se, että jos masteroi esim. Thief-classin, niin kun ottaa Normaalin, on yhtä nopea/tms. kuin Thief. Niin plus vielä se, että tässähän sillä onkin oikeasti väliä, mikä hahmoluokka on. Jos esimerkiksi tulee damage-terrainia niin ei muuta kuin vain kaikki Geomanceriksi niin siinäpä se! (Paitsi jos kaikki ovat masteroineen Geomancerin) Huonona puolena pidän sitä, että tässä voi rajattomasti vaihtaa hahmoluokkia, kun taas FFIII:ssä on capacityt.
FFIII:ssa on hahmoluokat vain osa taisteluja. Kun löytää crystallin, saa uusia jobbeja, joilla voi taistella helpommin. Tässä tavallaan vain "upgradetaan" hahmoja mielen mukaan, ja jos tarvitsee uutta taikojaa, niin se hankitaan. Kaikki kuitenkin päätyvät joko Ninjaksi tai Sageksi. Paras asia tässä kuitenkin on tosiaan capacityt, joita ei kannata käyttää holtittomasti, sillä jos ei ole käyttänyt erittäin paljoa aikaa kouluttamiseen, niin taistelut voivat käydä aika hankaliksi ja pitäisi vaihtaa hahmoluokkaa selvitäkseen. Olisi varmaan kivaa taistella viimeistä taistelua Onion Kiddeinä, mutta silloin täytyy kyllä olla TODELLA korkeat levelit. :P
SDNKorento
21.6.2004, 20:16:30
Kysymys on sama, kun vertaisi Kuningastiikeriä PzKpfw II:seen. Samaahan asiaa ne ajaa, mutta ne ovat aivan eri aikakausilta. Sen takia sanonkin, että FFIII systeemi on paljon parempi, sillä muuten moinen syrjintä leviää muillekin alueille... Ok, onhan se FFV:n systeemi parempi. Se on monipuolinen ja yllättävän helppokäyttöinen, tosin visuaalisuudeltaan käyttöliittymä ei ole herkkua.
Tässä tavallaan vain "upgradetaan" hahmoja mielen mukaan, ja jos tarvitsee uutta taikojaa, niin se hankitaan. Kaikki kuitenkin päätyvät joko Ninjaksi tai Sageksi
Ei ole pakko harrastaa Powerplay:ta. Tosin se on kyllä totta, että Ninja ja Sage ovat aivan erittäin vahvoja. Tosin sama tasapainottumuus vaikuttaa FFV:ssä, sillä joillakin hahmoluokilla ei kerta kaikkiaan tee mitään, jos tähtää kohtalaisen nopeaan läpipeluuseen.
Niera Kuuranpoika
22.6.2004, 14:39:10
Huonona puolena pidän sitä, että tässä voi rajattomasti vaihtaa hahmoluokkia, kun taas FFIII:ssä on capacityt.
Käytännössä FFIII:n ammattejakin voi vaihtaa melko huolettomasti, tuskinpa kukaan vaihtelee niitä siihen tahtiin että pisteet loppuisivat kesken, niitä kuitenkin kertyy suht. nopeasti.
Ja alkuperäiseen aiheeseen vastatakseni, itse pidän FFV:n systeemiä parempana. Eri ammateista opittuja taitoja pystyy siirtämään eri hahmoluokille ja tämä mahdollistaa monipuoliset yhdistelmät. Esimerkiksi heikompia hahmoluokkia voi vahvistaa antamalla vaikkapa kyvyn käyttää haarniskaa tai järeämpää aseistusta.
Kummankin peluusta on niin pitkä aika että vertaaminen on vaikeaa. Ottaen tietysti huomioon että III on ensimmäinen FF missä voi vaihtaa ammattia suuresta valikoimasta on oletettavaa ettei systeemi ole yhtä käytännöllinen kuin kaksi vuotta myöhemmin ilmestyneestä FFV. Toisaalta III:ssa on hyvä job kehitys, hahmothan eivät tavallaan opi mitään uutta ammatin myötä vaan ne tavallaan "päivitetään" uudemmalla versiolla samasta jobista.
En tarkkaan muista millainen taikasysteemi III:ssä oli kun sitä en emu versiona juuri omista, muistelisin että siinä olisi olut hieman VII:tä muistuttava systeemi, saatan kyllä olla täysin väärässä.
Parempana pitäisin III:tä juuri noiden Mage-> Wizard-> Sage mahdollisuuden ansiosta, empä muista pystyikö Sage käyttämään Whiten ja Blackin lisäksi summonia, mutta kuitenkin hahmojen erilaisuutta pitää oppia korostamaan. Suurin miinus systeemissä on että edellä ansaitut kykyjen levelit eivät vaikuta seuraaviin mitenkään. Harmittaa kun tuli kerättyä ensimmäisellä "taistelija"- ammatille (Fighter vai oliko se soldier tai warrior?) leveleitä useampi kymmenen ja seuraavaan ammattiin vaihdettaessä aloitettua alusta.Eikös ammatin vaihtoon tarvittavat pisteet määräydy aina edellisestä ammatista, kuten Magesta on kallimpaa muuttua Ninjaksi kuin Sageksi?
Käytännössä FFIII:n ammattejakin voi vaihtaa melko huolettomasti, tuskinpa kukaan vaihtelee niitä siihen tahtiin että pisteet loppuisivat kesken, niitä kuitenkin kertyy suht. nopeasti.
Minä olen onnistunut muutamalla turhalla vaihdolla tiputtamaan tuonkin nolliin. :eh:
Tietenkin vertailuun vaikuttaa se että III on hieman vanhempi peli kuin V. 2 vuotta vanhempi, ei paljon. Pitänee ottaa huomioon myös konsolin vaihdos.
Necrofobia
22.6.2004, 18:42:19
Tietenkin vertailuun vaikuttaa se että III on hieman vanhempi peli kuin V. Oikeestaan molemmat ovat aika hyvinä mutta paremmaksi valitsisin V job-systeemin. Pidän enempi vitosen systeemistä koska se on huomattavasti monipuolisempi ja job-valikoima on paljon värikkäämpi. Tällä tarkoitan sitä että jokainen job on jollakin tavalla erilainen ja hyödyllinen eikä vain toisen "upgradeja" kuten kolmosessa, kun kolmosen jobit voisi jakaa kolmeen ryhmään: Soturit, Taikojat ja Turhat.
Hyvää kolmosessa on tietenkin capacityt. Ne rajoittavat mukavasti jobien vaihtamista. Minulle on kerran käynytkin niin että seuraavaan bossiin tarvitsin tiettyä jobia mutta ei riittänyt capacityt ja ei prkl muuta kuin tappaan monsuja. Kolmosessa on myös scholar-job joka pitäisi olla viitosessakin.
Huonoa vitosessa on se että ei ole capacityjä. Jotku kohdat ovat liiankin helppoja kun tarvii vain vaihtaa ammattia tietyn bossin ajaksi ja sitten vaihaa jokin muu jne.
Juripa
22.6.2004, 20:23:43
Olen vihdoinkin ottanut itseäni niskasta kiinni ja aloittanut FF3:n peluun. Aluksi peli ei oikein inspannut, mutta kun pääsin eteenpäin niin jäin suorastaan koukkuun. Juuri äsken sain seuraavat ammatit: Archier, Scholar, Knight ja Thief. Havaitsin jo tässä alkuvaiheessa että loppujen lopuksi ammatteja ei kovin usein tarvitse vaihtaa, toisin kuin vitosessa, jossa jokaisen ammatin abilityistä on jossain kohdassa hyötyä (paitsi muutamasta). Ja tähän mennessä missä itse olen, niin kerran olen ammattia vaihtanut, Fighterin Knightiin. Tietysti niitä muitakin piti päästä kokeilemaan mutta eipä niistä kovin paljoa hyötyä ole. Itse pidän sen perinteisen 2 taistelijaa ja kaksi maagia-sydeemin, sillä pärjää. Pidin enemmän FF5:n ammateista, koska jokainen työ oli jokaisella hahmolla erilainen, ja paljon värkkäämpi. Ja ne sentään oppivat uusia abilityjä, toisin kuin kolmosessa jossa (ainakaan minulla) ne ei opi mitään. Mutta kolmosen ammattisysteimiin antaisin miinuksen, tosin pienen sellaisin. On rasittavaa aina vaihtaa suojat / aseet ammattia vaihtaessa. Varsinkin kun tavaravalikko on todella pieni, eikä kaikki suojat aina mahdu sinne. Kolmosessahan ei ole sitä automaattista suojavalintaa jossa kone itse varustaa tyypit parhailla suojilla. Onneksi vitosessa asia on korjattu :)
Viimein kotona... Poissa netistä viikon. Tuskaa. =)
Mutta joo, tähän nyt on aivan pakko vastata. FF III:sta en suoraan sanottuna kovin pitkälle pelannut, jossain välissä en enää pärjännyt jokaiselle vastaantulijalle, enkä tosiaan jaksanut enää ekspottaa siinä vaiheessa, vaikka alussa olinkin. Silti, sen mitä pelistä muistan, Job systeemi oli hyvinkin mielekäs. Jobbeja ei vaihdeltu ihan niin usein kuin tahtoi, ja valintoja joutui tekemään, jne. Ihan suoraan sanottuna pidin pelistä todella paljon. Voisi testiä jossain välissä ehkä uusiksikin, jos jaksaa joskus. =) FF V:tä taas olen pelannut hyvinkin paljon enemmän, ja tästä pidin. FF III:ssa ei muistaakseni mitään hahmoluokkien vaihteluja paljoa ollut, mutta FF V:ssä taas oli todella hienoa etsiskellä erilaisia tappoyhdistelmiä, kuten X-fight ja Bothhand, tai vastaavaa. Hahmoluokilla leikkiminen oli yllättävänkin mielekästä, ja se oli ehkä kaikkein parasta, että aluksi aloitetaan normaaleina, ja peli käytännössä lopetetaankin normaaleina. Parhaiten se homma toimii niin. ;) Sanon että FF V, vaikka asiaan tottakai vaikuttaa myös se, etten ole FF III:tä niin paljoa pelannut, ja siitäkin on aikaa. ;D