PDA

View Full Version : Mistä on pienet tytöt tehty?

kimeeri
28.6.2004, 13:39:04
Tällainen sitten. Eipä tästä paljoa sanottavaa, joko arvaatte mikä on kyseessä tai sitten ette.
Pienet lyriikanpätkät Manic Street Preachers:ien biisistä 4st 7lb.

Mistä on pienet tytöt tehty

i eat too much to die
and not enough to stay alive

Nälkä oli enää vain muisto, kuin kauan aikaa sitten hukkunut tavara, jota ei edes osaa kaivata.
Kun on tarpeeksi kauan syömättä, alkaa ruumis hylkiä ruokaa. Pelkkä ruuan näkeminenkin oksettaa, saati että.. laittaisin sen suuhuni ja nielaisisin. Jopa veden nieleminen tuottaa nykyään vaikeuksia, se takertuu kurkkuuni eikä suostu valumaan alas.
Ruumis on heikko, mutta mieli terve. En ole koskaan tuntenut oloani näin hyväksi. Näen kylkiluuni, ja se on tärkeintä. Valkeat, terävät luuni melkein läpäisevät paperinohuen ihon. Odotan uteliaana, milloin se tapahtuu. Milloin viimeisetkin rippeet ruumiistani katoavat ja muutun tuhkaksi, kevyeksi henkäyksesi kuolinvuoteella.

Jalkani eivät kanna, käteni eivät nouse. Voisin maata ikuisesti tällä valkealla vuoteella, kauniiden valkeiden neitojen ympäröimänä. Ne puhuvat heleillä äänillä, sanat eivät lävistä lasista kupuani. Olen lasilintu, kylmä ja hengetön, hauras ja sileä koskettaa, höyhenkevyt nostaa. Hiukseni tumma viuhka ympärilläni, ohuita suortuvia takertuneena ohimoille. Joskus he ihastelivat kaunista, paksua tukkaani, nykyään katselevat surullisina ja pudistelevat päitään.

Miksi kaikki ovat niin surullisia? Voin paremmin kuin koskaan, tunnen itseni kauniiksi ja hyväksi. Olen astumassa enkelien joukkoon, te olette vain kateellisia. Vain kateutenne pitää minut luonanne, itsekkäät tekonne ja ajatuksenne. Tiedän kyllä mitä yritätte, pumppaatte minuun elinvoimaa jota ruumiini ei halua. Rasvaa sokeria hiilihydraatteja, luoja kuinka rumia sanoja. Ette näe kauneuttani kateudeltanne, minä olen teitä hauraampi ja valoisampi. Kukaan ei uskalla tulla lähelleni, pelkäävät minun hajoavan käsiin.

such beautiful dignity in self-abuse

Sanotte minun olevan sairas, vaikka olen ainoastaan pyrkimässä olemattomuuteen. Olen jo aikoja sitten ymmärtänyt, ettette kykene ymmärtämään tai käsittämään, mikä kauneus piilee hiljakseen kylmenevässä ja katoavassa ruumiissa.

Mistä on pienet tytöt tehty?
Nälästä, tyhjyydestä, ontosta ruumiista, katoavista rinnoista, luisevista olkapäistä, täydellisiksi hiotuista loukkauksista, törröttävistä luista, ohenevista hiuksista, kalpeista huulista, hullunkiillosta kuumeisissa silmissä, linnunluisista ranteista, puuttuvista verijäljistä ja heikosti sykkivistä sydämistä.
Niistä on pienet tytöt tehty.

Ze Shoopuf
28.6.2004, 14:36:59
Arvaamme mikä on kyseessä... Anorektikko?

No jaa. Hienosti kirjoitettu. Pystyn mielessäni kuvittelemään hennon, laihan tytön, jolla on tumma, haurastuva hiuspilvi ja rohtuneet, verettömät huulet, hullunkiilto silmissä ja hymy huulilla.
Kuvaa hyvin mielestäni anorektikkoa, jota muut säälivät, ja joka vain haluaa olla laihempi ja siten kauniimpi.
Kaunista tekstiä. tätä oli mukava lukea. Jotenkin viimeinen kappale ei oikein sopinut tekstiin, mutya omalla tavallaan täydensi sitä ja loi tarinaan lisää syvyyttä.
Erittäin kaunis tarina, kiva lukea. Hieno idea, joka on hyvin toteutettu.

Noirre
28.6.2004, 14:45:49
Pelkkä ruuan näkeminenkin oksettaa, saati että.. laittaisin sen suuhuni ja nielaisisin

Miksi tuossa on kaksi pistettä?

Teksti on kaunista, vaikka sairasta. Olen Suupuhvin kanssa samaa mieltä siitä, että viimeinen kappale ei sovi tyylillisesti tekstiin, vaikka muuten kyllä täydentää sitä ja luo tekstille syvyyttä. Hiukan häiritsi nuo monipilkulliset virkkeet joissa pääosin luetteloitiin, ja sanojen toisto vei loistoa tekstin soljuvuudelta. Muuten oikein hyvää jälkeä.

Hienosti sopivat nuo lyriikanpätkät tekstin ideaa. Kumman keksit ensin - lainaukset vai novellin idean?

Tämän tyyppisiä, biiseistä rivejä lainailevia lyhytnovelleja kutsutaan kaiketi songficeiksi. Kukaan kuullut moista ennen? :F

kimeeri
29.6.2004, 22:43:09
Miksi tuossa on kaksi pistettä?Erm, en minä tiedä, se vain muodostui tuollaiseksi. Se yksinkertaisesti.. tuntui oikealta?

Hienosti sopivat nuo lyriikanpätkät tekstin ideaa. Kumman keksit ensin - lainaukset vai novellin idean?Oikeastaan idea on muhinut päässäni jo jonkin aikaa, lyriikanpätkät ja tekstin idea vain sulautuivat toisiinsa sen verran hyvin, että päätin yhdistää ne. Ja niin syntyi tämä teksti.

Tämän tyyppisiä, biiseistä rivejä lainailevia lyhytnovelleja kutsutaan kaiketi songficeiksi. Kukaan kuullut moista ennen? :FOlen juu, jopa harkitsin että lokeroisin tämän sellaiseksi. Ajattelin kuitenkin, että tässä nyt kuitenkin lainaan vaan pari riviä, eikä se mielestäni ole tarpeeksi. Ja tämä ei sinänsä rakennu lyriikoiden ympärille, vaan lyriikat ovat pieni lisä.

Arvaamme mikä on kyseessä... Anorektikko?Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.

Eliza Liv
30.6.2004, 5:42:46
Minä muuttaisin otsikoksi "Mistä on heikot tytöt tehty". Otsikon suloisuus-assosiaatio meni kuiville kiville ja sai minut heti inhoamaan sitä tv:mainosta.

Kieli on siitäkin huolimatta kaunista, että novellin aihe itsessään on inhottava. (Minullahan ei ole minkäänlaista kosketusta kyseiseen asiaan, joten minulla on vain omat pinttyneet ajatukseni anorektikoista ja anoreksiasta.) Olet mukavasti saanut aikaan kuvailuja ja elämälle on vaihtoehto- kuolema - ajatuksia (vaikkeivät ne niin viehätäkään).

Lyyriset pätkät kohentavat ulkoasua ja sopivatkin ihan tähän. Olen silti sitä mieltä, että ne voisivat alkaa isoilla alkukirjaimilla. Jäävät pieninä hyvin irralliseksi osaksi itse novellista. Tämäkin niin on mielipidekysymys.

No, toivottavasti kommenttini nyt ei saanut kovin pahalle tuulelle =/ Mie heräsin tunti sitten, katsokaa kelloa ja ymmärtäkää.

kimeeri
30.6.2004, 12:58:09
Minä muuttaisin otsikoksi "Mistä on heikot tytöt tehty". Otsikon suloisuus-assosiaatio meni kuiville kiville ja sai minut heti inhoamaan sitä tv:mainosta.Mutta tarinassa ei ole kyseessä heikko tyttö, ei ainakaan tarinan "minän" mielestä. Suloisuus onkin päämääränä, vaikkakin toisaalta tekstissä heikkous on postiivinen asia. Noh, en mie tätä enempää miettinyt, otsikko yksinkertaisesti oli hetken mielijohde joka sopi hyvin tekstiin.

Lyyriset pätkät kohentavat ulkoasua ja sopivatkin ihan tähän. Olen silti sitä mieltä, että ne voisivat alkaa isoilla alkukirjaimilla. Jäävät pieninä hyvin irralliseksi osaksi itse novellista. Tämäkin niin on mielipidekysymys.Niin, minun silmääni miellyttivät enemmän pienet alkukirjaimet. Tiedän, ettei se ole välttämättä kieliopillisesti oikein, mutta se on minun tapani, ja sitä käytän.

No, toivottavasti kommenttini nyt ei saanut kovin pahalle tuulelle =/Höpö sentään, kritiikkiä on aina mukava saada, enkä todellakaan loukkaannu vaikkei se oliskaan mieluista. Kaikkein kamalinta on, jos ei tule minkäänlaisia kommentteja. Tosin, kaikkein kamalinta on saada kommentiksi "ihan kiva". Luoja sentään, sellaista en kestä.

Kreifi
15.7.2004, 16:17:55
Ihan mielenkiintoinen, jopa hyväkin. Muutamia lauseita ja sanoja olisin kyllä fiksannut jonkun verran uusiksi, mutta en niistä nyt viitsi nipottaa. "Ne" "He";n paikalla kyllä särähti silmään ikävästi.

Tekstin idea on jännä, mutta hetken mietinnän jälkeen ei oikeastaan niinkään erikoinen tai hieno, lähinnä vain kiukustuttava sanasota siitä kuka on oikeassa ja "minä teen itselleni mitä lystään, onhan tämä ruumiini, ja olen oikeassa" -viesti ärsyttää minua.

Quotet biisistä jättäisin ehdottomasti pois, todellakin, teksti toimisi paljon paremmin ilman niitä. Lopun pikkutyttöilykin tuntuu hiukan omituiselta, mutta sitten kun rupeaa miettimään, että mistä on pienet tytöt tehty, niin tavallaan se sopii aika hyvinkin.

kimeeri
15.7.2004, 19:11:00
Tekstin idea on jännä, mutta hetken mietinnän jälkeen ei oikeastaan niinkään erikoinen tai hieno, lähinnä vain kiukustuttava sanasota siitä kuka on oikeassa ja "minä teen itselleni mitä lystään, onhan tämä ruumiini, ja olen oikeassa" -viesti ärsyttää minua.Henk. koht. kokemus ei näissä ole hyväksi, se luo tekstiin tietyn sanoman, jonka ärsyttävyyttä ei itse huomaa.
Tämä on taas näitä huonoja puolia, kun kirjoittaa omista kokemuksistaan ja teoistaan. Mutku, en osaa muuta.
Quotet biisistä jättäisin ehdottomasti pois, todellakin, teksti toimisi paljon paremmin ilman niitä.Biisi inspasi tytön kuoleman partaalle, joten lainaukset kuuluvat tekstiin.