PDA

View Full Version : Vain harha on totta

kimeeri
17.7.2004, 4:05:54
Tämä idea on muhinut päässäni jo pitkään, mutten ole mitään aikaiseksi saanut. Olisi ehkä pitänyt antaa sen kypsyä viel vähän pidempään, mut olin malttamaton. Varmaan vihaan tätä aamulla.
Lainauksien kanssa tappelin pitkään. Halusin välttämättä saada ne siihen, mutta en sit tiedä kuinka sopivat. Minä pidän, ja sehän on tärkeintä.

Vain harha on totta
Me olimme joskus niin kovin läheisiä, Eveliina ja minä. En tajua, mitä teki särön meidän yhteiseen maailmamme. Särö alkoi laajeta pikkuhiljaa kuiluksi, minä seisoin sen toisella puolella ja hän toisella.
Toisinaan emme puhuneet päiviin. Joskus emme edes koskeneet toisiamme, emme edes maatessamme yhteisessä sängyssämme. Tunsin hirvittävää kaipuuta, enkä osannut tehdä asialle mitään.
Otin sen kerran kyllä puheeksi hänen kanssaan. Hän katsoi minua hieman kummissaan, ja sanoi että se johtui minusta. Olin hänen mukaansa muuttunut niin kylmäksi ja etäiseksi, kaukana kimaltelevaksi jääkimpaleeksi.

Minä syytin sairautta. Olin varma, että se oli taas pesiytynyt minuun - esioireet: tunne ympäristön muuttumisesta, epätavallisten uskomusten esiintyminen, outo käytös, asiaan liittymättömien tunteiden ilmaisu, puheen vaikea seurattavuus, ajatusten köyhtyminen, energiatason lasku, epäilevyys sekä sensitiivisyys – mutta en uskaltanut mainita siitä Eveliinalle. En ollut koskaan kertonut sairaudestani hänelle, pelkäsin että hän ei voisi enää olla tekemisissä kanssani. Se oli ruma peto minun sisälläni, mätä ja heikko kohta minussa. En voisi koskaan kertoa siitä Eveliinalle, hän on aivan liian tahraton ja viaton kestämään sellaista syvää varjoa minussa.
Ja tähän asti sairaus oli pysynyt poissa kiitettävän hyvin. Jopa niin hyvin, että päätin omatoimisesti lopettaa lääkkeideni syömisen, - lääkityksen vähentäminen tai lopettaminen lisää psykoosin uusiutumisen vaaraa - sillä se tuntui täysin turhalta. Eikä mitään oireita ollut esiintynyt, paitsi ehkä nyt. En kuitenkaan ollut varma, oliko tämä sairautta, vai oliko tämä yksinkertaisesti elämää. Niinhän parisuhteissa käy, joskus kasvetaan erilleen.
Päätin odottaa, ja katsoa miten käy.

Meni viikkoja. Mikään ei muuttunut, kunnes –-
”Muutan takaisin vanhempieni luo, en enää voi asua luonasi,” sanoi Eveliina minulle eräänä kylmänä syysaamuna. ”Minä en rakasta sinua enää, Mikael.”
Hän pakkasi laukkunsa, ja sulki oven perässään sanaakaan sanomatta. Hänen katseensa nöyrä, mutta olemuksensa jollain tapaa helpottunut.
Katselin hänen kävelyään poispäin keittiön ikkunasta. Kuivat, ruskeahkot lehdet rusentuivat hänen keveiden askeleittensa alle, ja olisin toivonut itselleni samaa.
Sairaus nosti päätään minussa, tunsin sen nyt. Toivotin sen tervetulleeksi, - yleisimpiä ovat kuuloharhat, jolloin henkilö voi kuulla ääniä jotka huutavat sille, puhuvat sen kanssa tai sitten neuvovat sitä mitä sen pitäisi tehdä – ehkä se voisi täyttää Eveliinan jättämää aukkoa kuvillaan ja äänillään.

Eveliina kävi luonani - potilas ei kykene erottamaan todellisuutta hänen toiveistaan ja mielikuvistaan - vielä samalla viikolla. Haki vähän tavaroitaan, ja hymyili minulle. Tunsin, kuinka kasvoni valuivat visvaa, mutta Eveliina ei nähnyt sitä vaaleanpunaisen verkkokalvonsa läpi. Hän oli niin onnellinen, päästyään minusta eroon luultavasti. Liian onnellinen.
Keitin teetä, ja istuimme keittiön pöydän ääressä. Aivan niin kuin ennen, paitsi että tällä kertaa hän oli onnellinen. Puhuimme - sanat ovat yhteyksistään irronneita ja käsitesisältönsä menettäneitä – ja hänen hymynsä säteili takuulla ulos asti. Paistattelin sen valossa, kunne hänen oli lähdettävä. Hän lupasi kyllä tulla käymään vielä uudestaan. Muistan, että hän lupasi. Takuulla.

Äitini tuli myös käymään luonani. Hänen seuransa korvensi reikiä mieleeni, hän kertoi miten minun pitäisi ottaa itseäni niskasta kiinni - realiteettitajun menettämisen lisäksi sairastuneella on tavallisesti ongelmia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, työelämässä ja itsestä huolehtimisessa – ja tehdä jotain hyödyllistä. Mennä töihin, tai kouluun.
Ainoa, mitä minä halusin tehdä, on nähdä mieleni luomia kuvia ja toteuttaa painajaiseni. Kävin päivittäin keskusteluja omien luomuksieni kanssa, heidän mielipiteistään tuli omiani ja päinvastoin. Viihdyin heidän seurassaan, vaikkakin ne paikoin - asioiden väärin kuuleminen; tapahtumien näkeminen vaikka mitään ei tapahtuisikaan; mielikuvat siitä että joku määrittelee mitä hänen pitää tehdä – yrittivätkin päästä niskan päälle. Panin sille pisteen kuitenkin nopeasti, osoitin niille olevani herra.

Eveliinasta ei kuulunut mitään pitkiin aikoihin. Aloin itse käymään hänen luonaan, oman mieleni syövereissä. Kaikki oli juuri niin kuin pitikin, hän minun käsivarsillani ja hänen huulensa omillani.
Mutta aina kaikki sortui siihen, että hänen silmänsä katsoivat omiini ja ne olivat aivan liian onnelliset. Liian täydelliset, liian elävät. Niistä heijastui jonkun muun kuin minun kuvani, tiesin että hänen sydämeensä oli pesiytynyt tuholainen. Minä olen hänen todellinen rakkautensa, minua hän tarvitsee, vaikkei itse sitä huomaa. Minun olisi saatava hänet itselleni, lopullisesti.

Aloin suunnittelemaan, kuinka saisin hänet omakseni. Verta olisi vuodatettava, ehdottomasti. En tahdo hänen enää koskaan lähtevän luotani, enkä tahdo luisua hänen luotaan. Ainoa ratkaisu oli kuolemankankeiden - jos sairas on väkivaltainen, syytä voi etsiä harhoista, sillä ne ovat yleensä sairaasta itsestäänkin uhkaavia ja pelottavia - ruumiiden syleily. Se oli suorastaan naurettavan yksinkertaista.

Kun kaikki lopulta oli valmiina, soitin Eveliinalle. Hänen äänensä oli niin täynnä kauniita asioita, jotka tahtoivat kuihtua.
Sovimme, että hän tulee luokseni seuraavan päivän illalla. Sanoin vain, että tahdon nähdä hänet pitkästä aikaa ja jutella. Niinhän se olikin, mutta se oli vain osa totuutta. Ei hän ymmärtäisi, jos kertoisin että tiedän, kuinka paljon hän minua rakastaa. Tuskin hän itsekään vielä tietää.
Mutta huomenillalla, silloin kaikki paljastuu ja meistä tulee vihdoinkin yksi kokonainen. Kuolleilla ei ole persoonaa, ne ovat massaa.

Pakkohoitoa käytetään vain silloin, kun henkilö sairautensa takia tarvitsee välitöntä hoitoa tai on erityisen vaarallinen itselleen tai muille ja kun hän ei itse tajua olevansa hoidon tarpeessa.
Sairastuneiden vuorokausiannos on 100–300 mg klooripromatsiinia vastaava, 2-5 mg haloperidolia tai 2-4 mg risperidonia.

Sulkivat minut tänne yksinäni, mokomat tekopyhät irvikuvat. Herättivät minut henkiin, eivät antaneet mennä rakkaani mukaan.
On tärkeää, että potilas itse uskoo selviytymiseensä.
Yksinäisyyteni katoaa vain niiden tullessa luokseni. Muut kutsuvat niitä harhoiksi, mutta minulle ne ovat todellisempia kuin itse todellisuus.

Ze Shoopuf
17.7.2004, 21:54:08
Ainakin... erikoinen. Lainaukset hiukan tökkäsivät, mutta töksähtelevyys sopi tarinaan. Tarina eteni välillä suurin harppauksin, mutta sekava kirjoitustyyli ja uskoasu todellakin sopii tarinaan, joka kertoo mielipuolen pään sisäisistä asioista.
Minä pidin tästä. Alku vaikutti kliseiseltä, mutta loppua kohden huomasin, että tämä oli omaperäinen ja kiva tarina, hyvin kirjoitettu ja keksitty. Minä pidin tästä, oikeasti. Tätä oli hirmu kiva lukea, erittäin mielenkiintoista tekstiä.
Lisää tällaista.

kimeeri
18.7.2004, 1:44:51
Lainaukset hiukan tökkäsivät, mutta töksähtelevyys sopi tarinaan.Nii-ih, niiden kanssa painiskelin ja mietin laitanko sittenkään. Mutta koska tavallaan just noista lainauksista (minulla on niitä vielä kasapäin) syntyi idea tekstiin, päätin tunkea ne sinne vaikka mikä olisi. Ihan hyvin onnistui, vaikka olisi voinut varmaan paremminkin.
Tätä oli hirmu kiva lukea, erittäin mielenkiintoista tekstiä.
Lisää tällaista.Kiitos ja kumarrus, hyvä että maistui.

Arwie
19.7.2004, 0:04:29
Uteliaisuudesta: Mikäs sairaus tuo sitten lopulta oli? Erotomania? Paras veikkaukseni.

Särö alkoi laajeta pikkuhiljaa kuiluksi,
Tämän enempää en ilmauksiin tartu, mutta tässä kohtaa korvaisin "pikkuhiljaa" sanalla hiljalleen, koska "pikkuhiljaa" kuulostaa enemmän puhekieleltä eikä tässä tapauksessa oikein istunut tuohon muuhun tekstiin.

Minusta nuo lainaukset toivat tämänkaltaiseen tekstiin oikein hyväksi ja mielenkiintoiseksi elementiksi, vaikka myönnetään että joissain kohdissa niitä olisi voitu käyttää paremminkin. Aihe oli harvinaisen kiehtova ja sinulla on mukavan omaperäinen tyyli. Pidän ja paljon pidänkin.

Olenko sairas jos aloin visioimaan loppupuolella jotain nekrofiliasta?

kimeeri
19.7.2004, 1:09:23
Uteliaisuudesta: Mikäs sairaus tuo sitten lopulta oli? Erotomania? Paras veikkaukseni.Ei, vaan skitsofrenia. Mut ihan hyvä arvaus oli.
Tämän enempää en ilmauksiin tartu, mutta tässä kohtaa korvaisin "pikkuhiljaa" sanalla hiljalleen, koska "pikkuhiljaa" kuulostaa enemmän puhekieleltä eikä tässä tapauksessa oikein istunut tuohon muuhun tekstiin.Voeh, en itse huomaa sitten alkuunkaan tällaisiä, mutta kun joku ne minulle osoittaa, niin tajuan, että niin se onkin. Mhäh, en sitä tuohon ala muuttamaan, mut kiits vinkistä kuitenkin.
Olenko sairas jos aloin visioimaan loppupuolella jotain nekrofiliasta?Et oo sairas! Ja jos olet sittenkin (en ole ihan hirveän hyvä sanomaan kuka on terve), niin ihan hyvällä tavalla.
Hyvä jos minun tekstini saa jonkun visioimaan. :)

Kiits sinullekin kommenteista, lämmitti mieltä.

Sunnu
13.10.2004, 18:52:42
En tiedä miten sinä sen Anti teet, mutta teet kuitenkin. Luettuani jonkun sinun kirjoittamasi tekstin, joudun aina pysähtymään ajatuksineni ja todella miettimään, mitä siitä sanoisi.
Ensireaktio tästä tarinasta oli positiivinen tyrmistys. Hieno kuvaus skitsofreenikon maailmasta (silloin kun sairaus on todella vakava). Tunnistin kyllä sairauden oitis, kun tarinaa luin. Se taas saattaa johtua siitä, kun alaa on tullut opiskeltua, joten lainauksissa olleet tekstit olivat tuttua kamaa.

Aloitan noista lainauksista. Ne olivat hyviä ja en itse havainnut mitään "ongelmia" niiden suhteen. Ne eivät pysäyttäneet lukemistani, eivätkä muutenkaan häirinneet sitä. Joten hyvä mauste tekstissä. Tekee tarinasta mukavasti erilaisen. Ja sanonko, että loistoidea tehdä tarina tuolla tavoin!

Teksti oli sujuvaa ja kerronta "helppolukuista" (mikä on hyvä juttu). Juoni toimi, punainen lanka kulki koko ajan matkassa ja jännitys tiivistyi sopivasti tarinan edetessä. Loppua kohden sitä alkoi jo odottaa Mikaelin sekoamista. Tästä oiva aasinsilta loppuun. Eli minusta oli hyvä, että jätit lopun lukijan ajatusten varaan. Et siis kertonut suoraan, tappoiko Mikael Eveliinan. Muutenkin pidin tarinan lopusta. Ja viimeinen lause lopussa on mitä parhain!

Sitten sitä kuuluisaa saivartelua (poimin kohtia joissa esitän vaihtoehdon, joka minusta tuntuisivat sopivammalta):

mitä teki mikä teki (typo selvästi)

Joskus emme edes koskeneet toisiamme Emme edes koskeneet toisiimme tai emme edes koskettaneet toisiamme

Katselin hänen kävelyään poispäin keittiön ikkunasta. Tässä lauseessa nyt tuo kävelyään poispäin-juttu tökkii. Kävisikö paremmin vaikka lähtöään/menoaan tms.

Hän oli niin onnellinen, päästyään minusta eroon luultavasti. Toka lauseessa on selvä sanajärjestysvirhe. Oli se tahallinen tai tahaton, niin se ei kuulosta "oikealta".

Aloin itse käymään hänen luonaan Aloin itse käydä hänen luonaan.

Aloin suunnittelemaan Aloin suunnitella

No niin. Tässäpä kommenttia. Toivottavasti saat siitä jotain irti. Onhan tämä "myöhässä", mutta vasta nyt kaivoin tämän tarinan esille.

kimeeri
13.10.2004, 23:16:25
Hi, Sunnun kommentit ovat aina niin läpeensä mietityn oloisia - tulee oiken semmonen fiilis, että teksti on oikeasti luettu ja sille uhrattu ajatuksia.

Tunnistin kyllä sairauden oitis, kun tarinaa luin. Se taas saattaa johtua siitä, kun alaa on tullut opiskeltua, joten lainauksissa olleet tekstit olivat tuttua kamaa. Jep, olen ne ottanut erinäisiltä skitsofreniaa käsitteleviltä sivustoilta, että eivät ne mitään hömppäpömppää ole.

Ja sanonko, että loistoidea tehdä tarina tuolla tavoin! Minustakin se oli loistoidea. ;) Oikein hehkuin pari päivää sen jälkeen, kun tuon keksin.
(Kunpa keksisin taas jotain yhtä jänskää.)

Aloin suunnittelemaan Aloin suunnitella Miksen minä IKINÄ muista tuota? =) Ehkä tyhmin kielioppivirhe, mitä teen.

Jim Alastor
15.10.2004, 0:57:21
Hmm...Jotain taman tyyppista odotinkin kun luin tarinasi otsikon. :)
Ilmeisesti olet perehtynyt tahan aiheeseen ja sait siita idean kirjoittaa mielisairautta sairastavan ihmisen elamasta(...En tarkoittanut etta olisisit kirjoittanut millaista mielisairaiden elama oikeasti on.Tarinasasi on ilmiselmasti kayttetty mielikuvitusta joten se ei ole silkkaa faktaa.).Tarinassasi oli tosin nopea tempo joten et ilmeisesti jaksanut perehtya siihen sen paremmin(tai osanut kertoa kaikkea niin yksityis kohtaisesti).Erityisesti pidin tavastasi kirjoittaa mina muodossa...