View Full Version : Opettajien pakottamat
Yakomaru
17.7.2002, 17:46:56
Mitä kirjoja teidän maikat on pakottanut lukemaan:huh:
Mä oon joutunut lukemaan tuntemattoman sotilaan, kalevalan ja suomalaisten kirjailijoiden tunnettuja kirjoja. Onneksi silloin tällöin saa itse valita oman kirjan:) Kertokaa kokemuksia.=)
Melkein kaikki kirjat joita olen lukenut on tullut luettua siitä syystä että opettaja on pakottanut lukemaan jonkun kirjan. Itse valitut ovat olleen usein Arto Paasilinnan mainioita teoksia ("aika härski"). Valmiiksi valittuja pakkoluettavia ovat olleen Lumen vangit ("ihan kiva") ja joku kahden pojan ja tytön leireilystä kertova kirja("ihan paska"). Opettajan ääneen lukemia kirjoja ovat olleen Veljeni leijonamieli ("aika kiva") ja tarina jostain pojasta joka menee suklaatehtaalle ("ihan kiva").
No tässä nyt tulee muutamia kirjoja, mitä ope on pakottamalla pakottanut lukemaan..
Seitsemän veljestä (luin ensimmäisen kappaleen ja se jäi siihen), Kalevala (luin ensimmäiset 20 sivua), Susikoira Roi (oli pakko lukea, kun siitä tein esitelmän), Härän tappoase (luin kokonaan).. Ja ohan noita muitakin, mutta en muista kirjojen nimiä nyt näin äkkisältään.
Hotaru
23.7.2002, 18:05:36
Ei kovikaan usein ole mitenkään pakottamalla pakotettu lukemaan, no tietenkin Seitsemän veljestä ja Kalevala, eikä niitä muta tainnut sitten ollakkaan... helpolla olen varmasti päässyt. Niin ja tietenkin tutkielman tekemiseen piti lukea pari Arto Paasilinnan romaania: Isoisää etsimässä ja Hirtettyjen kettujen metsä.
Mickey
23.7.2002, 20:23:59
Originally posted by Yakomaru
Mitä kirjoja teidän maikat on pakottanut lukemaan:huh:
Mä oon joutunut lukemaan tuntemattoman sotilaan, kalevalan ja suomalaisten kirjailijoiden tunnettuja kirjoja.
no perkele, minä luen tuollaisia vapaaehtoisesti...
tuntematon sotilas, kalevala, seitsemän veljestä yms.
Minusta tuollaisia teoksia pitäisi kaikkien lukea, sillä ne ovat oikeasti hyviä ja mielenkiintoisia...
Ilezki
23.7.2002, 20:39:49
No, Niitähän on,
Sinuhe Egyptiläinen (Olin luokan ensimmäinen loppuunlukenut, sain kahden viikon ajan olla äidinkielentunneilla tekemättä mitään.)
Musta Käsi (luin kokonaan, viimeisimpien loppuunlukeneiden joukossa olin)
Älä koskaan kerro poika (luin kaksi ensimmäistä sivua)
Minä näen yhä mari (luin kokonaan, olin luokan viimeinen läpilukenut)
Siinä taisi pääpiirteittään olla kaikki. En ole koskaan perustanut nuortenkirjallisuudesta, enkä lyhyistä opuksista.
//Edit: Tulihan yksi vielä mieleen: Lokki Joonatan. Sen (Harvinaista kyllä, koska se on aikas lyhyt ja outo) luin läpi ensimmäisten joukossa, ja jostain syystä pidin sen viestistä.
Candice
31.7.2002, 10:23:16
Tuntematon sotilas. Luulin kuolevani kuin sain sen käteeni, mutta kävikin niin hassusti, että kun lukuaika (n.kuukausi) oli mennyt umpeen olin lukenut sen 2½ kertaa ja katsonut videolta 5 kertaa (4 kertaa Laineen versiona).
Sitten yläasteella meidät pakotettiin lukemaan pari paasilinnaa (nykyään yksi suosikkikirjailijoistani) pari berttiä (meidän isäkin lukee niitä. On kuulemma idiooteille suunnattua huumoria...), häräntappoase, seitsemän veljestä (Kivi on kyllä paras!) ja jotain dekkareita. Itse valittuna tuli aina otettua Kingiä ja sainkin kiitettäviä esitelmistäni, jossa nainen synnytti ilman päätä. Oli kuulemma mukavan rauhallinen ja älykäs esitelmä :eh: juuri näin...
/Edit: Kuole typo, Kuole!
Dreamer
31.7.2002, 10:35:53
Minut on laitettu lukemaan Seitsemän Veljestä, Tuntematon Sotilas Ja Shakespearea. Minua ei niin haittaa tuo pakottaminen, sitä on ihan iloinen, kun on lukenut niitä kirjoja joista kuitenkin puhutaan. Shakespearen luin ihan mielelläni, kun se on niitä kirjailijoita, joita aina ylistetään (ikuinen suosikki hahmoni niistä kirjoista on Narri). Se pakottaminen haittaa sillä hetkellä, kun on kirjat lukematta, niitä käsittelevään testiin on pari päivää ja olisi paljon muutakin tehtävää. Minun luonteeseeni ei ole koskaan kuulunut hätäily noissa tehtävissä.
auron_86
3.8.2002, 20:10:50
Niitä on aika paljon. Kalevala, Tuntematon Sotilas, Seitsemän Veljestä, Elämä on Tautista Hadrianus (kauhea), Bram Stokerin Dracula, Häräntappoase, Vaihto Vaaraan (myöskin hirveä), Harry Potter 1: Viisasten Kivi, Helmi, Sinuhe Egyptiläinen, Bert (en muista nimee), Meg.
Meidän ope painottaa kauheesti hyvän lukutaidon osaamista, ja klassikoden tuntemista. Muutama noista on muutamien vaihtoehtojen joukosta valittu, mut suurimman osan luin vapaaehtosesti.
Minua ei ole pakotettu lukemaan mitään koko yläasteen aikana, eikä ala-asteellakaan. :)
Taitaa kyllä muuttua nyt kun tänä vuonna menen Lukioon..
En kyllä haluaisi asian muuttuvan. Ihan mielelläni minä luen, mutta minä en pidä mistään mitä minun on pakko tehdä. Ja jos pakotetaan lukemaan jotain aivan kamalaa, mistä en ollenkaan pidä niin ei ole hyvä. Jos itse saa valita kirjan mikä lukea ja siitä tehdä esitelmän tai jotain, niin sitä vastaan minulla ei ole mitään.
TSH elokuvan tultua opettaja kyllä painosti kamalasti kaikkia lukemaan sitä kirjaa, minähän en lukenut kun olin lukenut jo aikaisemmin ja oli muita kirjoja kesken.
Myöskin Harry Potteria se on halunnut kaikkien lukevan (paitsi että kaikki meidän luokkalaiset oli lukenut jo, kaikki muut pitikin niistä paitsi minä mainittakoon, että minä olin Potteri ykkösen lukenut jo kauan ennen kuin siitä tuli muotia), mutta ei sitäkään pakottanut kenenkään tekemään.
Ja onhan meidän esitelmiä pitänyt kirjoista tehdä, mutta aina on saatu itse valita kirjat joita lukea. :)
Quisty:
On kuulemma idiooteille suunnattua huumoria...
Ai jaahas... Minkin olen näköjään sitten idiootti... ^-^
Itse luin koulussa:
Aasialaisia kansansatuja. (oli pakko, piti tehdä siitä esitelmä. Mutta tuo oli hyvä kirja! Hyvä ettei sisälle poekennu! ^-^)
Kätkäläinen ja ulkomaan elävä (tai jokin tuollainen se oli... :eh: Minei muista... Mutta hyvä oli! :D Ostin kirjan heti kun vaan löysin kaupasta!)
Eemeli. (Joku niistä. Tein siitäkin esitelmän.... =) )
Ja onhan niitä kirjoja paljon, koska tein aika useasti esitelmiä, koska opettaja määräsi...
Katsotaanpas keksiikö se seuraavaksi vuodeksi jonkun kirjan jota en oe vielä lukenut, ja määrää koko luokalle sen luettavaksi... :D
Nyt se oli ajatellut että luetaan 8. luokalla Kätkäläisiä, mutta eräs kun on ne jo lukenut... :D
yksisiipi
5.8.2002, 9:41:08
Kaikkiea ei voi muistaa,
mutta Tuntematon sotilas toki oli pakko lukea ysiluokalla.
Vapaaehtoisesti luin Danten lukion tokalla Jumalaisen Näytelmän.
Leviathan
5.8.2002, 12:47:33
No niitä on varmaan satoja mut täs joitain jotka muistan.
Harry potter ja viisastenkivi(saatiin itse valita mikä niistä 3ensimmäisestä) luin 1kappaleen
Sinuhe egyptiläinen.......jaa no olihan se nyt jotain
Ajan pyöra kirja sarjan ensimmäinen osa....ihan hyvä :)
Poikani mio, tai jokin tommonnen. En ole varma nimestä....luin jotain pari kappaletta
Pekka Töpöhäntä, 3lk:lla piti lukea :eh:
Nimeni on skellig, jaa no hmm
Muita en nyt muista
Originally posted by Leviathan
Ajan pyöra kirja sarjan ensimmäinen osa....ihan hyvä :)
Se tosiaankin on. Itse olen lukenut 10 ensimmäistä Ajan Pyörää tekemisenpuutteessa varmaan kymmenen kertaa...:D
Mitä nyt miulla...No, ainaki ala-asteella (mitä hämärästi muistan) piti lukea joku Susikoira Roi tai sinnepäin...
Kyllähän ne nykyäänkin ylä-asteella (kyllä, kidun vielä täällä) jotain aina pakottaa lukemaan, mutta nopea kun olen, ei niihin kauaa mene... :D
En nyt sanoisi, että pakottamat. Minähän luen aina mielelläni kirjoja, eikä koskaan tule sellaista, etten haluaisi lukea.
Noh, meidän ei ole tarvinnut lukea vielä ylä-asteella kuin yksi kirja, ja sekin oli se Kolme kaveria ja jengi. Yllätyin iloisesti, kun sitä aloin lukemaan, sillä se oli parempi kun luulin. Ei mikään sievistelty tarina, vaan todenmukainen. (no, aika lailla) Luin sen yhdessä päivässä, heti sinä päivän kun sain sen käsiini. Ei sitä voinut käsistään laskea.
Aina lun koulussa pitää lukea joku kirja, niin min en sitä vastusta. Seuraaaavaksi kenties opettaja luetuttaa miella Kymmenen pientä neekerin poekaa. Mahtaa varmaan hyväkin olla.. :D
Archux
27.9.2002, 23:44:48
No alemmilla luokilla pakotettiin lukemaan lähinnä Suomenruotsalaisten kirjailijoiden kirjoja (yäääkh!). Viimeksi oli ope kivasti livauttanut kirjalistaan Potterit. En nyt jaksanut ruveta lukemaan mutta olen aijemmin lukenut kaikki tähän asti ilmestyneet osat.
Ikanan
1.10.2002, 11:38:49
Mitenhän näitä nyt onnistuisi jotenkin muistamaan. Kalevalaa en ole ikinä lukenut, sillä uuden opettajan mielestä ei tarvinnut. Yläasteella piti pakollisena lukea Helmi. Muut kirjat olivat vapaaehtoisia valintoja. Vapaaehtoisista valinnoista muistan kirjan Kalevi korppi ja kumppanit. Mahtava opus, vaikka onkin pääasiassa tarkoitettu hieman nuoremmille.
Lukiossa on sitten joutunut lukemaan melkein pelkkiä pakollisia kirjoja. Iso Vihko, Nukkekoti, Seitsemän veljestä, Rikos ja rangaistus, Romeo ja Julia... Muita ei näin yhtäkkiä tule mieleen. Jokin kanarialintu-kirja oli myös, mutta siitä en muuta muista kuin että tapahtumapaikkana on hullujenhuone ja päähenkilönä henkilö, joka kuvitteli olevansa kanarialintu.