View Full Version : Mikä on paras miyazakin leffa
FsepiF7
23.7.2004, 18:58:44
(vitsi emmä ikinä tiiä miten sen nimi kirjotetaan) =/ .No kumminki oon itte hirvee miazakyfani :lovetus: (tai siis tykkään paljon sen leffoista). Niin ois kiva tietää mitä mieltä te ootte sen leffoista :huh: . oma favouriteni on Totoro. No voitte myös sanoo jos ette tykkää sen leffoista niin ainakin sanoisitte miks ne on muka huonoja =) Oon kyllä pettyny jos joku ei tykkää sitä :eh: siis tosi
Dagger
25.7.2004, 18:57:02
Hayao Miyazaki. That's the name, mitä ei ole vaikea pienellä etsiskelyllä löytää. Oli aivan pakko tulla korjaamaan tuo.
Oma suosikkini on Mononoke, kaunis animointi, hyvä juoni, verta ja vähän lentelyä. Totoro on myös klassikko ja Spirited Away varmaa tavaraa. Laputastakin pidin ja toivoisin muistin virkistämiseksi näkeväni sen uudelleen. Ei noista ole helppo sanoa yhtä parasta kun mikään ei ole huono ja kaikki niin persoonallisia ja hienoja.
N00beille juttua Miyazakin ja Studio Ghiblin leffoista -> http://www.nausicaa.net/
Jarkkopekka
25.7.2004, 23:42:17
Lempparini on tämä uusin eli Henkien Kätkemä. Olen nähnyt Ghibliltä viisi elokuvaa, luullakseni neljä niistä Miyazakin ohjaamina. Punaisen Sian näin ala-asteen viimeisenä vuonna kun se oli koulussamme opettajamme valitsema video. Pidin siitä jo silloin vaikken mistään Animeista tiennyt. Tuosta on tosin ~3 vuotta ja silloin ei ollut pahemmin pohjaa siitä, millaisia Animet ovat. Toiseksi paras näkemäni on Totoro ( kokonaisuudessaan My Neighbor Totoro tai Tonari no Totoro ). ^___^ Totoro on koko lyhyessä Animehistoriassani aiheuttanut iloisimman olon kaikista filmeistä musiikeillaan, tarinallaan ja söpöydellään. Sitten Nausicaa of the Valley of the Wind, en ole 100% varma onko tämä Miyazakin tekeleitä, mutta silti. Tästä pidin kaikkein vähiten kaikista, mutta ei huono tuokaan. Ghibliltä olen vielä nähnyt Grave of the Firefliesin, pidin todella paljosti. Tämä ei ole Miyazakin ohjaama. Mononoken *COUGH* waretin *COUGH*, mutta päätinpä säästää ensikatsomisen nautinnon toiseen kertaan sen paljastuessa englanninkieliseksi dubiksi. En pidä ihmisistä jotka eivät varoita shareohjelmissa dubbauksista etukäteen. Eli siis lyhyesti, pidän Miyazakin elokuvista hyvin paljon, parhaina Henkien Kätkemä ja Totoro.
Sininenkissa
26.7.2004, 20:06:51
Totoro. Se on aivan ihana leffa. :lovetus: Totoro on suloinen ku se hymyilee (okei, se on aivan yhtä pelottava kun minä hymyilen) ja sitten ne sen kamut on aika sulosia. Varsinkin se pienin...teehee...
Ja onhan se Henkien Kätkemä (luulin sitä pitkään Henkien KätKELMÄKSI :lurps: ) ihan hyvä. Nuo ovatkin ainat Miyazakin (anteeksi, meni varmaan väärin) leffat. Se Haku on lohikäärmeenä ihana!! :shy: Se on niin söpö!! Ja siinä on hyvä juoni niin kuin Totorossakin.
Muuten, mikä niitten tyttöjen (Totorossa) äitiä vaivaa? Se on ollut pitkään jo minulle arvoitus...
Roakel
28.7.2004, 10:25:54
Miyazakin tuotanto kuuluu ehdottomasti animeleffojen kärkipäähän eikä niiden paikka sieltä minnekkään muutu niin kauan kun hän jaksaa tehdä hyviä leffoja.
Parasta on lähes mahdoton valita kun kaikki ovat hyviä ja pari leffaa on vielä näkemättä, mutta osa leffoista on jo muodostunut pieniksi suosikeiksi joista mainitsemisen arvoinen on ainakin "Laputa: Castle in the sky" ja "Spirited Away", muita leffoja vähättelemättä. Ainoa Miyazakin elokuva josta en ole varsinaisestí tykännyt, mutta idea on ollut ihan mielenkiintoinen on "Princess Mononoke". Vähän turhan pitkäveteinen ja vakava jonka kokonaiskuva kärsii hiukan näistä kahdesta seikasta, mutta kumminkin on katsomisen arvoinen elokuva.
Banjo_Bill
28.7.2004, 17:29:31
Omalla kohdallani ylivoimaisesti paras Miyazakin leffa on, the one and only, eli Mononoke. Siinä iskee nimenomaan sen hieman vakavampi ote ja se etteivät päähahmot ole puhdasotsaisia, moraaliltaan muita yläpuolella olevia sankareita, vaan he saattavat jopa tappaa (jopa tarkoituksella, eli tarina ja kerronta ei yritä suojata heitä ympäröivältä väkivallalta, vaan heidän on myös itse osallistuttava siihen ja liattava omat kätensä). Ja muutenkin elokuvassa kuolee porukkaa, mikä oli melko tavallista siinä maailmassa.
Chichiro oli liian viattoman satumainen ja kiltti minun makuuni. Tarina vain puski vääjäämättömästi kohto loppuaan ilman suuria kohokohtia.
Nausicaä:n pilasi minun kohdallani se, että olin ennen elokuvan näkemistä jo niin tykästynyt sen manga-versioon, että tarinaltaan paljon (siis TODELLA paljon) suppeampi elokuva oli väistämättä pienoinen pettymys. Lisäksi lempihahmoni eli Prinsessa Kushana oli mangassa niin paljon parempi ja hän sai siinä jopa inhimillisiä ja traagisia piirteitä; elokuvassa hän oli vain kiukkuinen äkäpussi.
Miyazaki on animaation mestari, sitä ei auta mikään.
Laputa: (The?) Castle in The Sky on oma suosikkini, mielenkiintoiset hahmot, loistava juoni ja animaation taso on korkea. Toiselle sijalle pääsee vanhan kunnon Totoro, joka on mukavan sympaattinen ja leppoisa elokuva. Ja kolmantena kirjoissani pääsee tämä uusin animaatio eli Henkien Kätkemä, joka on aivan loistava elokuva, jossa ei ole mielikuvitusta säästelty.
On se valkkaaminen niin vaikeaa, mutta jonkinlainen järjestys se miehen tiellä pitää.
LizzieFox
29.7.2004, 11:17:28
En ole tainnut nähdä siltä kuin Totoron ja Spirited Awayn. Pidin molemmista. Hyvät juonet ja todella kauniit omat maailmansa molemmissa. Kyllä sillä Miyazakilla on sitten hyvä mielikuvitus kun pystyy tehdä jotain semmoista kuten Spirited Awayssa. Siis kokonaan uusi maailma. Ihastui elokuvaan jo ennen kuin olin katsonut sen. Nyt olen tainnut katsoa sen suunnilleen 5 kertaa vaikka sitä ei itsellä olekkaan. Ne nokipallot tai ne taitavat olla myös Miyazakin omaa tavaraa joita voisi ehkä näkyä sen muissakin elokuvissa?
Mun lempparit on ehdottomasti Totoro ja Spirited away. Totoro on niin ihana elokuva, oon kattonu sen kavereilla ties kuinka monta kertaa.
Henkien kätkemä on vaan niin ihana, kun sen henkilöt on niin erilaisia verrattuna useimpiin muihin elokuviin. Ja se, miten ne kaikki hahmot on saatu samaan elokuvaan, on hyvin tehty. Henkien kätkemän juoni menee justiin silleen soljuvasti eteenpäin, että se ei jää paikoilleen. Ihana elokuva!
Paljon :rispekti: :ä Mizyakille!!
ShiroiRyuu
3.8.2004, 13:45:47
Minun suosikkini on Mononoke. Lehvassa on hyvä juoni, hyvät hahmot ja paljon eläimiä :lovetus: Spirited Away on kanssa hieno leffa, Totoroa unohtamatta! Kyllä Miyazaki osaa tuon animoinnin jalon taidon...
Necrofobia
3.8.2004, 21:39:23
En ole kuin kaksi Miyazakin leffaa näynyt, Mononoke Himen ja Kiki's Delivery Service. No tuo Kiki on kyllä surkein anime leffa mitä olen ikinä nähnyt. Selvästi lapsille suunnattu (tai sitten olen liian vanha) joten en saanut siitä mitään irti. Juonikin oli typerä ja... lapsellinen.
Mononoke taas oli todella hyvä elokuva. Animointi oli ainakin hyvin tehty kuten myös ääninäyttely, siis japaniksi. Juoni oli jossakin kohdin hieman sekava mutta kyllä sen siitä tajusi vähitellen. Viihdyttävä leffa.
Henkien kätkemää on kehuttu aika paljon, pitäisi varmaan katsoa se joskus.
Hmm. Vaikea päättää kahden näkemäni elokuvan väliltä, siis Henkien Kätkemän ja Mononoken. Henkien Kätkemän katsoin eilen, kun taas Mononokea en ole nähnyt yli vuoteen.
Henkien kätkemässä hyvää oli ihana musiikki, kaunis maailma ja henkilöt olivat onnistuneesti tehtyjä. Muistaakseni nuo pätevät myös Mononokeen, mutta tarkkaa muistikuvaa minulla ei ole. Joten kallistun enemmän HK:n puoleen.
Miyazakin elokuvissa on myöskin se hyvä puoli, että tarinan sankaritar ei ole mikään muotovalio ällöhyvis. Toisin kuin Disneyn monissa leffoissa.
Lonely Wolf
5.8.2004, 8:16:03
Grave of the Fireflies (eli suomennettu: Tulikärpästen hauta^^).
Tämän näin ja nauhoitin Canal+:lta ja ihastuin siihen. Tehty muutama vuotta ennen Totoroa ja Chiblin tekele^^.
Mononoke ja Henkien kätkemä ovat minusta parhaat, vaikka ei vanhoissakaan (Totorossa ja Porcossa) ole mitään vikaa, mutta nämä nyt sattuvat olemaan parhaimmat ja ehkä kypsempiä Chiblin tuotantoa :).
Ehkä Miyazakin elokuvissa kiehtoo se, kuinka hän kertoo tarinat ja jokainen tarinalla on syvempikin sisältö. Täytyy nostaa hattua herralle, joka pystyy katsomaan lastenkin silmin^^.
Enkö mä vastannut tänne jo? hmh.. :huh:
No ensimmäinen on Henkien Kätkemä (Sen to chihiro no kamikakushi) ja toiseksi tulee Princess Mononoke, muita en ole sitten nähnytkään. Pitäisi hankkia Mononoke DVD.. :(
Mononoke on suosikkini niistä Miyazakin leffoista jotka olen nähnyt (Mononoke, Totoro, Laputa ja Sen to chihiro no kamikakushi).
Mononoke on todella kaunis tarina ja tykkään ihan hirmuisesti niistä eläinjumalista! Kaksihäntäinen naarassusi, valkoinen jättiläissika jne. Kaikki Miyazakin leffat ovat ihania ja kerrassaan upeita, mutta Mononoke on ainakin tällä hetkellä se kaikista paras ^-^
Saa nähdä muuttuuko mieleni kun saan Nausicaan ja Kikin käsiini. Miyazakiltahan on tulossa tai jo tullut uusi animepätkä nimeltään "Howl's moving castle". Odotan innolla sen näkemistä!
Myös Studio Ghiblin "The cat returns" kiinnostaa kovasti!
Punainen sika on ehdoton suosikkini. Siitä on jo aikaa kylläkin kun tämän klassikon olen nähnyt, nyt sitä ei ole tietääkseni esitetty telkkarista vähään aikaan. Idea kiehtoo, lentäjän ammatissa oleva nuorimies lentää jonkinsortin taivaaseen, huomaa kuolleita ystäviään, ja muuttuu itse siaksi. Tosin en muista täysin tarkalleen menikö se noin, sillä viime kerrasta on aikaa :eh: Huumori oli tallella, ja piirrosjälki aika hyvää. Lempeä elokuva kaikenkaikkiaan.
Näkymätön ystäväni on myös samaan kastiin kuuluva. Totoro on lempeähenkinen lasten mielikuvitusystävä, jollaisen olisin aina pienenä halunnut kaverikseni =)
Totoro ja sitten tuo Henkien Kätkemä (Spirited Away) jos te nyt tiedätte. Totoro on siksi, koska ne jännät pienet oliot on niin hassuja. Siis ne mini totorot. On siinä tietysti muuta hassua kuten esimerkiksi Nokipallerot. Mutta se on paras anime-leffa jonka olen nähnyt.
Henkien Kätkemästä sen verran että sekin on aika hauska elokuva. Mutta se on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hyvä siksi, koska, öh... siinä nyt on niin hyvät ne hahmot ja... MINKÄ IHIMEEN TAKIA JAPANILAISET ON NIIN SAIRAAN HYVIÄ ANIME-ELOKUVIEN TEKIJÖITÄ????????
Kröhhöm, mihin jäin. Niin että hahmot ovat mainioita. Musiikki on loistava ja juonikin (vaikka en oikeastaan tiedä sitä kunnolla) on hyvä.
Kaksi ihmistä selvittävät elokuvan edetessä toisen oikeaa nimeä ja saadaan selville sitten siinä jossain vaiheessa :P . Hitsi ku en osaa spoileria.... :P
MINKÄ IHIMEEN TAKIA JAPANILAISET ON NIIN SAIRAAN HYVIÄ ANIME-ELOKUVIEN TEKIJÖITÄ????????
Heh ehkä siksi, että animea eivät muut tee kuin japanilaiset :D Tai ainakin aidot animet ovat juuri japanilaisten käsialaa, toki matkijoita riittää...
Heh ehkä siksi, että animea eivät muut tee kuin japanilaiset :D Tai ainakin aidot animet ovat juuri japanilaisten käsialaa, toki matkijoita riittää...
Monia animeita (myös kuuluisia) animoidaan Koreassa Japanin lisäksi. Joten jos lempianimestasi on tehty jakso Koreassa, se on matkintaa? =)
*Vincent Valentine*
27.9.2004, 16:37:15
Eli Totorohan se oma feivorittini on :) ja piirtotyö on ainutlaatuisen hienoa! Tarina ei ole kummoinen,mutta varsin viihdyttävä ja mukava. Katsoin Totoron juuri pari päivää sitten uudestaan ja aina se on yhtä hyvä ellei parempikin! ;D suosittelen kaikkien näkevän tämän (ainakin yhden kerran) siinä oli mielipiteeni ...ainiin ja se pikkutyttö siinä muistuttaa aivan pikkusiskoani ;)
Anime ja FF-fani
1.10.2004, 15:56:29
Itse en ole nähnyt muita Miyazakin-elokuvia, paitisi Henkien Kätkemä (mikä oli muuten tosi hyvä :) ) joten täytyy kai sanoa, että oma suosikkini on Henkien Kätkemä. Ja voi rähmä, että en ole käynyt hakemassa niitä muitakin Miyazakin-leffoja, kuullostavat nimittäin aika hyviltä.
Berrycake
1.10.2004, 17:26:01
Enkö muka ole vastannut tähän? Olin ihan varma, että olen jo vastannut. Tällä hetkellä mielipide on ehdottomasti se, että Miyazakin paras leffa on Totoro. Sen näin ensimmäisen kerran kun olin pienempi, jaappanin kielellä suomen tv:stä. Tykästyin siihen oitis ja nykyisin suorastaan rakastan Totoroa. Totorossa on niin leppoisa ja ihana tarina ( niinkuin herra Miyazakilla yleensäkin) ja erityisesti ne elokuvan hahmot.. oi, ne hahmot! Niihin minä olen ihan umpirakastunut kaikista eniten: iso Totoro ja pikkuiset Totoro- otukset, Kissabussi ja nokipallot :) Ne ylisöpöt nokipallot esiintyivät myös Henkien kätkemässä, mikä muuten ilahdutti suuresti. Totoron parissa jaksaa varmasti viettää aikaa kevyesti eniten melkeinpä kaikesta animesta. Sen katsoo uudelleen ja uudelleen ilman että alkaa kyllästyttää. Totorossa on myös se ihana musiikki ja se ihana kohtaus, jossa otukset kasvattavat sitä isoa puuta Mein ja Setsunan takapihalle.
Totoro on <3
Sfodelta
1.10.2004, 21:55:04
itse en ole katsonut yhtään Hayao Miyazaki:n elokuvia mutta kaveri kehui Totoroa parhaaksi hänen tuotannokseen. Siinä saadaan Miyazaki:n uskomaton mielikuvitus, sekä hänen todella symbaattinen käsialansa, esiin (kuulema). Tämä tietty kaveri on kasvanut Totoron ja Hayao Miyazakin tuotannon ympärillä ja on nykyään osa kaverini jokapäiväistä mielikuvituksen standardia (Tämä on siis "kaverini", minä en katso näitä animeja!! <- Huom!).
P.S Eikö se 'The Cat Returns' ole Hayao Miyazaki:n perustaman yhtiön (Studio Ghibli) tuottama anime, eikä itse Hayao:n ohjaama.
Lähde -> www.nausicaa.net
Erginol
6.4.2005, 18:23:41
Miyazakin elokuvista mä oon nähny vaan Henkien kätkemän.
Se on aivan mahtava. Ekan kerran kun näin sen kannen luulin joksikin 3-vuotiaille suunnatuksi mutta se oli todella mielenkiintoinen ja ei kyllä mikään 3-vuotiaille sopiva.
Siskon kaveri omistaa tuon ja nyt kun minä olen hirveä anime hullu niin piti nähdä se.
Hahmot ovat mielenkiintoisia ja Haku on tosi siisti tyyppi.
Miyazakilla on todella hieno tapa piirtää hahmot ja elokuvien juonet ovat jännittäviä.
Tuulisti
6.4.2005, 19:42:04
Monia animeita (myös kuuluisia) animoidaan Koreassa Japanin lisäksi. Joten jos lempianimestasi on tehty jakso Koreassa, se on matkintaa? =)
Sanoisin, että todellinen Animen määritelmä on jotain tyylilajin ja valmistusmaan väliltä. Kaikki "anime-tyyliin" tehty ei ole animea, eikä myöskään kaikki Japanissa tehty animaatio mielestäni välttämättä ole animea. Animen voisi siis sanoa olevan "Animelle tyypillisellä tyylillä yleensä Japanissa tehtyä animaatiota". Anteeksi offtopicci.
Koska Nausicaa on minulle mangana niin uskomattoman rakas, tykkään toki animestakin. Ei se toki alkuperäisen sarjakuvan loistokkuuteen pääse.
Laputa kosketti, Porco Rosso on todella tyylikäs, Kiki's Delivery Service on lämminhenkinen... jopa Kissojen valtakunta oli mielestäni loistava. Niin se vaan on, ettei ole Miyazakin / Ghiblin voittanutta.
SDNKorento
6.4.2005, 21:45:56
Koska Nausicaa on minulle mangana niin uskomattoman rakas, tykkään toki animestakin. Ei se toki alkuperäisen sarjakuvan loistokkuuteen pääse.
Fanifani! *rutrut* Hyvä kun edes joku osaa arvostaa laatumangaa.
Niin, asiaan. Nausicaa animena ei oikein toimi, son melko keskinkertainen. Henkien kätkemäkään ei iskenyt niin kovaa, mutta siinäkin on paljon ikimuistoisia kohtauksia (junarata keskellä merta on aivan ihana idea ^^;). Musiikit toimii kohtalaisesti, mutta vähän liian nuorekas ote ei oikein toiminut miun kanssa.
Kissojen valtakunta oli äärimmäisen söpö: Min tykästyin siihen, vaikka se ei ole aivan miun makuun. Sain kyllä nauraa makeasti Mafia-kissojen (ne mustiin pukeutuneet kisut) potkiessa taviksia ^^;;. Muutenkin kaikki hahmot olivat hyvällä tavalla ällösöpöjä, ja yleisvaikutelmaksi jäi positiivisen puolelle. En kyllä tiedä, onko leffa loppujen lopuksi Miyazakin...
Whisper of the Heart on yksi hyvistä elokuvista. Leffa kuvaa hyvin 80-lukua ja perinteistä japanilaista arkielämää. Hahmot ovat mukavat, mutta se viimeinen silaus puuttuu. Pelkkä romantiikka ei innosta, vaan leffoissa pitää olla myös fantasiaa. Ehkä siksi kaikki katanat ja seikkailut viehättävät.
Parhain Miyazakin elokuva lienee Mononoke Hime, johon jäin nalkkiin ensimmäisellä katselukerralla. Mielettömät musiikit, miljöö, tunnelma ja toiminta... you name it. Mononoke on niitä leffoja, jossa toiminta on oikeasti vauhdikasta. Sinänsä sääli, että elokuvan loppu meni liian oudoksi, mutta kokonaisuutena erittäin hyvä elokuva.
jupaccy
7.4.2005, 11:53:15
Pitkään oli Spritied Away suosikkini, mutta Mononoken nähtyäni tilanne muuttui. Mononokessa oli jotain... traagista. Sellaista mitä Spirited Awaysta en löytänyt. Ottakaa nyt tuostakin sitten selvää. Kuitenkin, Mononoke on tällä hetkellä ehdoton suosikkini.
Porco Rosso, Totoro ja Kiki's Delivery Service olivat paikoitellen ihan ok. Pidin näiden leffojen tunnelmasta. Porco Rossosta mainittakoon hyvä juoni. The Cat Returns olikin sitten pettymys. Hahmot olivat ihan hauskoja mutta juoni kusi. Ainakin lopussa muistan kyllästyneeni siihen tornikohtaan.
Eli karkeasti vetäen:
1.Mononoke Hime
2.Spirited Away
3.Porco Rosso
Sir Edmund
8.4.2005, 15:14:00
Spirited away ja Laputa ovat suurimmat suosikkini. Yhtään huonoa tai edes keskinkertaista elokuvaa ei Miyazaki ole mielestäni urallaan tehnyt. Spirited away oli toinen Miyazakin elokuva ja ensimmäinen, jonka aikana olin sen ikäinen, että tajusin edes jotain koko elokuvasta. Juoni on lumoava ja hahmot hyvin tehtyjä. Chihiron henkistä kehiystä on kiva seurata elokuvan aikana. Musiikki on kaunista ja etenkin lopputekstien musiikin ole kuunneellut erikseen useita kertoja. Myöskin piirrosjälki on parasta, mitä Miyazaki on koskaan aikaisemmin saanut tehtyä. Laputassa esimerkiksi värit ovat huonommin toteutettuja, mutta silti elokuvaon toinen suosikkini.
Laputan tarina on satumainen ja koko elokuvan ajan odottaa vain sitä, että milloin henkilöt sitten lopulta löytävät sinne linnakkeeseen. Tarinan tietty legendaarisuus iskee minuun, kun etsitään muinoin kadonneen sivilisaation mahdin alkuperää. Musiikki on tässäkin hienoa ja alkumusiikki on suuri suosikkini. Hahmoista hienoin on Sheeta, joka on Miyazakin hahmosuunnittelua parhaimmillaan.
Kaikki Miyazakin elokuvat ovat yleisesti suosikkejani, mutta nämä erityisesti niiden joukossa.
Makoreactor 5
13.4.2005, 17:46:39
Niin, elis tässä olisi minun Miyazakilempparini:
I:Totoro: Ihanan söpö ja hellyyttävä! :lovetus:
II:Princess Mononoke: Mielenkiintoinen juoni, hyvät hahmot, paljon luontoa... Mitä muuta voisi toivoa...? :cool:
II: Laputa: Upeat maisemat ja hieno idea.. :D
-Yuna-
13.4.2005, 20:17:52
Oon nähny vaa 2 Miyazakin leffaa(kirjotinko oikein? :shy: ), Sen to Chihiro No Kamikakushi (Spirited Away) ja Tonari no Totoro (My Neighbor Totoro) ja täytyy sanoa että ne kummatkin oli iha kymppei! :wink: Ja Totoro on söde! :lovetus: ja Satsuki ja Mei oli hauskoi... :D On aika vaikee sanoo, kumpi oli parempi, koska Tonari no Totorossa oli paljon hauskoi kohtii, ja siks ku Totoro oli siin, :lovetus: ja Sen to Chihiro no Kamikakushissa... No, olihan siinä ainaki yks sika hauska kohta, nimittäin se, kun Chihiro juoksi ne portaat alas... ;D Mutta muuten se oli tehty todella hyvin! ^^ voin vain palvoa miyazakia ;D niinkuin näin: :bow: oke oke, se oli vitsi :P
Sen to Chihiro no Kamikakushi eli Henkien kätkemä on minun lempparini. Näin sen vuosi takaperin ensimmäisen kerran ja se oli tosi mahtava. Jatkoi samaa, hyvää linjaa Totoron ja Prinsessa Mononoken kanssa. Juoni ja henkilöhahmot jälleen mielenkiintoisia ja yleensäkin elokuvan graafinen puoli oli henkeäsalpaavaa ja kaunista katsottavaa.
Kyllä täytyy myöntää sama asia, kuin monet kriitikotkin ovat myöntäneet, että herra Miyazaki on maailman parhain animaatioelokuvien tekijä.
En ole ihan varma, mutta muistin kuulleeni jostakin, ettei Miyazaki ollut käyttänyt juuri lainkaan (jos ollenkaan) tietokoneita Henkien kätkemän tekemiseen. Jos tuo tosiaan on totta, niin täytyy myöntää, että kaveri on omistautunut kunnon animaatioiden tekoon. :)
Raakande
18.4.2005, 12:31:58
Ensimmäinen Miyazakin leffa, minkä näin, oli Mononoke Hime. Siitä itse asiassa alkoi meikäläisen animeharrastus. Olin aika ällikällä päähän lyöty, kun olin leffan katsonut eikä kauaakaan mennyt, kun olin katsonut leffat Spirited Away, Nausicaä of the valley of wind, my neighbour totoro ja grave of the fireflies(ghibli). Nausicaä viehätti eniten eeppismäisellä fantasiallaan. Odotan innolla Ghiblin Howl's moving castlea.