PDA

View Full Version : Parasta ei-manga-sarjakuvaa?

Neruru
18.7.2002, 20:35:51
Siis mikä on paras sarjakuva, jos mangaa ei lasketa? Sellaisia kyllä nykyään vähemmän harrastetaan, ainakin niitä, joita ei löydy kirjastosta. En tiedä, onko tämä oikea alue, mutta siirtäkää jos huvittaa.

Oma suosikkini on päivittäin internetissä LAILLISESTI ilmestyvä Sluggy Freelance. (katso avatar) ja jos joku on tätä kyseistä sarjaa seurannut, niin onneksi olkoon. Se on ultimatehyvä.

Tämä on kyllä vähän mainostusta, mutta ei haittaa, lukekaa ihmeessä Sluggyja.:lovetus:

Gabriel
18.7.2002, 20:42:04
Ehdoton suosikkini on Dilbert. :)
Olen myös hiukan seurannut UserFriendlya, mutta se ei oikein iskenyt. Dilbertissä viehättää koruton ja suora törkeys, sekä absurdit hahmot.

Pitäisi alkaa mangaakin lukemaan, kun niissä on oikea kunnon juonikin ja mukava toteutustapa. Hahmot suurine silmineen ovat kirjaimillisesti herttaisia. ^^

Scalio
18.7.2002, 21:39:36
Hmm.... jostain kumman syystä olen nyt hurahtanut Viiviin ja Wagneriin :) Välillä saa nauraa itsensä kipeäksi. Nettisarjiksista RPG World ja Penny Arcade.

Polar
18.7.2002, 22:09:37
Ehdottomasti Masi

Malokan
18.7.2002, 22:30:15
Spawn. Ei saa nauraa. Parasta piirtojälkeä mitä maa päällään kantaa.
Lisäksi juoni on loistava. Valitettavasti rahani ovat pienet joten pääsen lukemaan niitä vain harvoin.

Crimson
18.7.2002, 22:31:24
B.Virtanen ja Karvinen on suosikkejani...
Nettisarjikset Jack: it on aivan ihania!!!
Etenkin Nerfin tarina!:lovetus: Niin surullinen ja hellyttävä!!!

Seyana
18.7.2002, 23:52:25
Aku Ankka,Karvinen ja Tenavat.
Tenavissa vain on sitä jotain.:D

Alucard
19.7.2002, 0:35:33
Matt Groeningin Elämän Helvetti (tai joku sellainen) on aika kiva... mutta myös kaikki lehdissä olevat stripit ovat hauskaa luettavaa...

Naksu
19.7.2002, 1:09:29
Sinfest rok (kaikki mun tähänastiset avatarit, paitsi suikodenista otetut lyhytaikaset, on ollu sinfestistä)

www.sinfest.net älä ole baka ^^

Supah
19.7.2002, 8:55:59
lyhyesti ja ytimekkäästi Aku ankka ja B. Virtanen
Aku ankkaa sen takia että se on "traditio" että sen vaan lukee aina joka viikko olkoon huono tai ei ;D
B. Virtasta tulee harvemmin luettua mutta se on tosi hyvä
/ja Naksulle kiitoksia Sinfestin linkistä toi sarjakuva on tosi hyvä

//niin ja perus nettisarjakuva on mielestäni Real Life comics (http://www.reallifecomics.com/)

Ilezki
19.7.2002, 9:09:36
Itse pidän eniten Karvisesta, B.Virtasesta ja loistavasta Internet-sarjakuvasta nimeltä 8-Bit Theatre. Vielä on yksi, Wendy :D , sitä seura ilolla niin visuaalisen toteutuksen puolella, kuin juonen hauskuuden kanssa.

Safir
19.7.2002, 9:34:27
Tietenkin Aku Ankat, ja Karvinen. ^_^
Akut on ollu aina mun suosikki lukemista, jopa silloinkin, kun en vielä osannut lukea,ja Karviset on niin hasukoja, että min nauran ihan hulluna, kun luen niitä.

Theemu
19.7.2002, 10:11:26
Calvin & Hobbes (siis Lassi ja Leevi / Paavo ja Elvis)
Sandman + muut Gaimanin kynäilemät jutut
Lähes kaikki Frank Millerin tavara (Batman: The Dark Knight Returns, Sin City, Daredevil)

edit: Meinasi unohtua, Transformers! Suomen lehden (brittilinjaa, japseilla ja jenkeillä oli myös omansa - erilaisilla juonilla kaikki) päätöstarina oli aivan uskomaton: aivan totaalisen jättimäinen planeetansyöjä Unicron - paras ja vaikuttavin pahis IKINÄ - päättää popsia Cybertronin poskeensa. Noin 90% kaikista, hyvistä Autoboteista ja pahoista Decepticoneista kuolee hyvinkin nopealla tavalla eivätkä yhdistyneet Transformersit pysty tekemään juuri mitään vastarintaa Unicronille.

TF the Movie kertoo myös tästä, tosin hiukan eri tavalla kun se kerran Jaappaniassa tehtiin.

Sonya
19.7.2002, 11:01:54
Min tykkään eniten B. Virtasesta ja Aku Ankasta! :)
joskus saattaa tulla luettua myös Karvista..

Mauler
19.7.2002, 11:09:34
netistä; aarnet ja muutamia sarjiksia joiden nimiä en muista tähän hätään.
sitten ihan paperilta; karvista.

Potri
19.7.2002, 13:15:27
Sandmanit ja Juddge Dredid on asiaa! Aku Ankasta lähinnä Carl Barskin jutuissa oli jotain ideaa.

Nettisarjakuvista sitten RPG world, Megatokyo, Sexy Losers ja T.A. Vision on ehkä hauskimpia, vaikka tulee sitä toki muitakin seurattua.

Theemu
19.7.2002, 13:46:06
Originally posted by Potri

Nettisarjakuvista sitten RPG world, Megatokyo, Sexy Losers ja T.A. Vision on ehkä hauskimpia, vaikka tulee sitä toki muitakin seurattua.

Shiunji and the Suicide Girl irrotti niin monet lattiallapyörimisnaurut, että oikein hävettää unhoittaa mainita senkin.

Onko muuten kellään mitään tietoa Sexy Losersin kohtalosta?

Shai
19.7.2002, 13:53:35
Sarjakuva joka ei enää ilmesty. Action Force ja sitten myöskin X-Menit on aika tiukkoja. Tuo Sinfest on tosi hyvä kanssa, joskus aikaisemminkin olen noita lukenut mutten tiennyt enää tuota sivun osotetta. Ainiin ja sitten tietenkin nettisarjakuva 8-Bit. Se vanhoista FF:stä tehty sarjakuva.

Ainiinjuu Jere ja Paavo ja Elvis/ Lassi ja Leevi rulaa kanssa.

Candice
19.7.2002, 14:09:41
Karvinen on aina ollut ihan ykkössijalla. Luultavasti siksi, että tuo suloinen kisu on aivan samanlainen kuin minä: laiska, lihava, sarkastinen, häijy, piilohellä, ahne ja muutenkin huvittava.

Sitten tulee Asterix ja Lucky Luke. Ihan naperosta asti kun niitä on lukenut niin niihin kyllä kieltämättä kiintyy. Varsinkin Asterexeihin. Lähinnä Obelixin takia =D

Ja yksi lisä suosikkeihin on Jere/Zits. Se on hauska ja kertoo aika osuvasti murrosiän kourista kamppailevasta pojusta. Piirtojälkikin on hyvää/selkeää

marvin
19.7.2002, 14:13:56
Ylivoimaisesti paras on Lassi ja Leevi! Parasta sarjassa on Lassin ja Leevin valtameriäkin syvällisemmät filosofiset keskustelut elämästä ja kaikesta. :D

Myös Jereä on hauska lukea, teini-ironia on paras ironia.

Archux
19.7.2002, 15:27:53
Varmaanin Penny Arcade ja Lethal Doses minun suosikkejani. molemmat kylläkin nettisarjiksia.

Noirre
19.7.2002, 15:30:36
Ei ole Viivin ja Wagnerin voittanutta.

Ren
19.7.2002, 17:32:44
Originally posted by Theemu
Onko muuten kellään mitään tietoa Sexy Losersin kohtalosta?

Öh, päivittyy jatkuvasti osoitteessa www.sexylosers.com ? Taidat hävetä tänään kaksi kertaa.

Kerronnallista sarjakuvaa en harrasta, mutta omat suosikkini intter netissä ovat em. Sexy losersin lisäksi Sinfest (http://www.sinfest.net), ? (http://www.ashfieldonline.com), 8bit theater (http://www.nuklearpower.com/comic), When I grow up (http://www.wigu.com) ja Space Moose (http://www.spacemoose.com).
Perinteisemmillä kanavilla julkaistavista sarjoista voisin mainita vaikkapa seuraavat: The far side, Calvin & Hobbes, Ernie ("Hannes") ja lähes koko tuotannon herroilta Jukka Tilsa, Jii Roikonen, Juba, Matt Groening ja Don Martin.

Pinchi
19.7.2002, 18:05:46
Kyllä se Luupäät (Bone) on herttainen ^^. Juoni on mainio, ja hahmot mielenkiintoisia, lisäksi tarina liikkuu erittäin sujuvasti ruudusta toiseen ja piirustusjälki on taidolla tehty. Luupäät osaa olla myös sekä hauska että välillä hieman vakavampikin.

Karvinenkin on eräs suosikeistani vuosien varrelta. Ranskalaiset sarjakuvat olivat ennen mieleeni (Piko & Fantasio, Marsupilami, Niilo Pielinen), mutta nykyään ne ovat jääneet vähemmälle. Conaniakin on tullut luettua lehtitolkulla.

Mad -lehdestäkin on jäänyt sarjakuvapiirtäjiä mieleen, kuten Sergio Aragones ja Don Martin (molemmilla persoonallinen piirustustyyli, Aragonesilla nopea ja viimeistelemätön, Martinilla taas päinvastoin).

Theemu
19.7.2002, 19:14:09
Originally posted by Ren

Öh, päivittyy jatkuvasti osoitteessa www.sexylosers.com ? Taidat hävetä tänään kaksi kertaa.

Oh, woe is me.

Miksiköhän omat linkkini eivät ole toimineet pitkään aikaan? Onko osoite vaihtunut jossain vaiheessa? Olenko vain tyhmä?

samiloop
19.7.2002, 19:23:00
Lukemattomista nettisarjakuvista jäi parhaiten mieleen Bruno. http://www.baldwinpage.com/bruno.html

Paikoittain todella vaikeaa englantia, mutta muuten raadollinen kuvaus naisesta, joka repii elämännautintonsa surkeudestaan, eikä kuitenkaan löydä mitään. Säädyttömät osuudetkin ovat taidetta, ja lähes jatkuva vaikeiden aiheiden rankka pommitus pistää miettimään.

Kumama
19.7.2002, 20:06:46
Aku Ankka ja Väiski & Kumppanit ja Harald Hirmuinen ja Tenavat.

Deux
19.7.2002, 21:26:54
Jaa-a mikäköhän...*miettii niin että pää on haljeta*. Vaikea sanoa kun yleinsä luen nimenomaan mangaa ^O^. No valitaan Starwars ;D . No ehkä tavallinen Aku pesee kumminkin sen =)

Moppi
19.7.2002, 23:13:57
Lucky Luket ja Asterixit. Sopivan pitkiä ja hauskoja lehdyköitä. Kyllä niitä Akujakin tulee luettua, Rosan tarinat on ihan ygösiä!

Moneymaker
19.7.2002, 23:27:14
Hmm, no tätä mun ei tarvikkaan kauaa miettiä.

Parhaita ovat top3:lla

3.Karvinen, no onhan sitä hyvä lukea vaikka en tajua mikä järki on läskissä kissassa joka potkii koiria tuosta vaan, mutta muuten se on hauska.

2.Aku Ankka, sitä taas on tullu luettua melkeen koko pienen elämäni ajan, mutta nykyaikana on tainnut tekijöiltä ideat loppua koska nyt ne suoltavat joko uusintapainoksia tai surkeita tarinoita pakkasherroista tai hölmöistä aarteenmetsästyksistä ja sitten ne vielä apinoivat kaikkia ajankohtaisia aiheita.

1.Lassi ja Leevi, kohoaa parhaaksi koska niissä on joko hyviä ideoita tai lausahduksia vaikka en tosin enää tajua mielikuvitusleikkejä.

eli ei sen kummempia.:P

Rini
20.7.2002, 2:08:16
Masi on todellakin aika liit ^.^ hassu armeijapoju :p me like.

Sitten kanssa pidän Akkareista, eniten ehkä Don Rosan ja Vicarin sarjoista :p Barks taas.... en tii, jotenkin muhun ei vaan iske se :|

Hmm.... joskus olen kanssa (harvoin tosin) lukenut veljeni Marvel-lehtiä.. tykkään Spideysta :D
Go spidey ^_^

Theemu
21.7.2002, 15:13:20
Ho-hum. Sain käsiini Transformersien viimeisistä numeroista koostetut kirjat All Fall Down ja End of the Road, jotka ovat kyllä niin täyttä tavaraa että mikäli vähääkään kiinnostaa, kannattaa nämä reliikit hankkia samantien.

Mikään ei voita sitä tunnetta kun käsikirjoittajaa ei näytä enää rajoittavan mitkään typerät sopimukset lelujen markkinoinnista ja tietystä koodista minkä mukaan tarinan pitää toimia. Näinkin yllättävästä suunnasta siis tosiaan tulee aivan mahtavaa taidetta ja koskettavaa sarjakuvaa.

Take note.

AlkoTanko
21.7.2002, 15:38:53
Ehkäpä paras sarjakuva, jota olen lukenut, on Neil Gaimanin ideoima ja kirjoittama Sandman, jonka juoni ja henkilöt ovat vertaansa vailla. Aloitteleville kirjailijoille/elokuvaohjaajille/sarjakuvantekijöille mainio oppikirja miten tehdään kunnon tarinoita.

Myös Alan Mooren ja Eddie Campbellin Helvetistä on hyvin laadukasta luettavaa, niin piirrosjälkeä kuin tarinankerrontaa myöten.

Huumorisarjakuvista maininnan ansaitsevat maininnan muunmuassa Jere, Lassi ja Leevi, Karvinen, Masi, Viivi ja Wagner ja erityismaininnan saa Max Cannonin Raakaa Lihaa täysin mielipuolisella huumorillaan.

Ja ainoat sarjakuvat, jotka tulevat tilauksella ovat legendaariset Korkeajännitys ja Tex Willer. Jälkimmäisiä minulla onkin reilusti yli toista sataa plus erikoisjulkaisut kahta ensimmäistä juhlakirjaa lukuunottamatta.

Shaft
21.7.2002, 22:22:13
AKU ANKKA!!! Paras nyt, aina ja iankaikkisesti, aamen.
^____^

"Olette yksiä juupeleita"
*mattopiiska kädessä* "Senkin iiskotit!"

Mikä voittaa sarjakuvan jossa kurittomat kakarat koulutetaan mattopiiskalla ja kuukauden tiskeillä? :D

Siis siinä sarjiksessa on myös kääntäjät onnistuneet :D Aku Ankasta löytyy välillä nerokkaita suomenkielisiä ilmauksia ^___^
Ohan se juoni aina vähän samanlainen, mut se on silti paras.

Scalio
21.7.2002, 22:45:51
Originally posted by Ren

Öh, päivittyy jatkuvasti osoitteessa www.sexylosers.com

Ren! Blessed be thy name. For you have shown me the light anew! Mä luulin, että tota ei enää ollut. Mä seurasin sitä silloin kun sen nimi oli The Thin H Line (tai jotain tuonnepäin) Sitten se vaan katos :) Tai niin mä luulin. Iloni on sanoinkuvaamaton. :D Nyt täytyy mennä ottamaan menetetty aika kiinni. *häipyy lukemaan*

Sapphire
21.7.2002, 23:10:03
Kyllä Aku Ankka on paras :D
Vaikka juonet ovat kaikki melkein samanlaisia, niin silti
jokin siinä jaksaa naurattaa :p
Tai sitten minä olen vaan outo.
Karvinen on toinen hyvä.
Siitä minä olen pitänyt koulussa esitelmänkin XD

Echo
21.7.2002, 23:49:57
Tintti, Aku Ankka (ei toki mikä tahansa, sillä suurin osa uusista on syvältä) ja Raakaa lihaa (http://www.redmeat.com/redmeat/current/index.html) (myös paperilla) tulivat nyt näin ensimmäisenä mieleen.

Kultru
22.7.2002, 8:36:47
MARVEL all the way man.
No ei. :)
Dilbert, Sinfestiä luen hiukan, ja B. Virtanen on myös suosikki.
Lassi ja Leevi on kyllä ehdoton ykköspallin jakaja, muiden kanssa.

Juliet
31.7.2002, 13:01:19
En oikeestaan sarjiksia hirveesti lue, mutta Jere tai Zits tai mikä ikinä onkaan, on ainoo mitä on nyt lähiaikoina tullu luettua... Jere on paras! ;) Mwhaaa... Ainiin, ja sitten voisi vielä Aku Ankan mainita...

skaven
4.8.2002, 15:39:14
Karvinen ja B. Virtanen on ehdottomat ykköset. :)
Onhan se Aku Ankkakin hyvä, mutta ei yhtä hyvä kun nuo ylhäällä mainitut.

Flaming Amarant
4.8.2002, 17:04:31
Aku Ankka ehodottomasti.
Perässä ryömii Köy-Pelit ja Anssi (Pelit -lehdestä)

Oktobotti
5.8.2002, 9:41:21
Calvin and Hobbes, Elmän Helvetti sekä Viivi ja Wagner. Aina lukiessani näitä rupeaa pakostikin naurattamaan. :)

yksisiipi
5.8.2002, 11:22:52
Tuomari
Daredevil
Wolverine

humm...noh, nuo Marvelin rankemmat sarjikset ovat hyviä. Hämis eikä G.I.Joe oikeen innosta mutta nuo edellämainitut ainakin...
Lehdestä luen sitten Dilberttiä, Karvista ja B.Virtasta aina sillointällöin.

Helluva
6.8.2002, 10:49:23
Jeh.. Viivi ja Wagner on aivan mainio.
Sen pariskunnan elämään samaistuu.
Tosin olemme poikaystäväni kanssa todenneet että käyttäytymisen perusteella hän on se Viivi ja minä Wagner..:D

Juba osaa mielestäni hienosti ja hauskasti kuvata ajankohtaisia aiheita ja pariskunnan arkista perhe-elämää..

Harmittaa kun hesarissa ei enää ilmesty Viiviä ja Wagneria..
Kaikki albumit mitä kirjastosta löytyy on luettu..:)

Lisäksi pidän ruotsalaisesta sarjakuvasta nimeltään Pyton.. jossa on mies ja hänen lemmikkinsä Pyton..:D
Sarjakuva on aika lailla "mykkä" mutta ihailtavaa on miten muutamalla ruudulla ja kuvalla on saatu sarjakuvan juoni todella hyvin esille..

Ja luetellaan tässä nyt sitten perinteiset mainiot klassikot kuin Aku Ankka, Karvinen, Velho ja Harald Hirmuinen.

Kreifi
8.8.2002, 16:51:57
Spawn on paras. Joskaan en enää sitäkään lue. En ole jaksanut ostaa/tilata, kun sitä hintaakin tulee. Todd McFarlane on sairaan hyvä piirtäjä. Piirrostyylin ja laadun takia sitä luinkin. Joskin ristiriitainen Spawn hahmokin on ihan mielenkiintoinen.

Darkshine
8.8.2002, 18:03:30
Paras on ehdottomasti Dilbert. Karvinen ja B. Virtanen menee myös. Samoin Jere.

Aku Ankka oli joskus hyvä mutta nykyään... Yechh. Don Rosa on oikeastaan ainoa kelvollinen piirtäjä ja kirjoittaja. Marco Rota tai Van Hornit aiheuttaa lähinnä kylmänväreitä...

M1green1
1.5.2004, 10:02:41
Aku Ankka se taitaa olla...Erityisesti pidän siinä vain Aku ja Roope jaksoista, koska niissä on minusta on paljon paremmat jaksot ja myös joskus huvittavia. Ja en kovin paljon pidä niistä Veljen pojista,ja varsinkaan en pidä lainkaan Mikeistä.

Noh kyllä tuota Karvistakin tuli ennen luettua aika paljon, mutta nykyään todella vähän...

vegeta
1.5.2004, 10:41:11
Niitä on monta, ainakin Asterix, Karvinen Ja Aku Ankka. Asterix on vaan huippu ja Obelix :D. Karvinen on joskus hauska ja muutenkin hyvä, tosin en pidä uusista karvisista niin paljon kuin vanhoista. Aku Ankka on ihan OK, joskus on todella hyvä, kun on Rosan,Barksin tai Hornin, yleensä ainaskin. Suurin osa Ankasta on aika surkeeta, varsinkin kaikki sudenpentu/iines tarinat...

Bananasplit
1.5.2004, 11:18:55
Valhalla
Elfquest
Goottityttö Nemi
B. Virtanen
Jere (Zits)
Petri Hiltusen sarjakuvat aina Väinämöisestä Praedoreihin
Viivi ja Wagner

Kirjoissa haen juonta, sarjakuvissa (sikäli kun kyse ei ole mangasta) kelpaa pelkkä huumori, vaikka kyllä juonellisetkin kelpaavat hyvin.

Natsenatu
1.5.2004, 21:33:20
Ihan kestosuosikit ovat Aku Ankka (Rosa on paras!),Karvinen,Jere,Dilbert,Asterix ja Obelix,Lassi ja Leevi sekä Spider-Man. Omistan viisi vuosikerrallista Ankkaa ja hirveästi taskukirjoja,pari Karvista,monta Hämistä ja yhden Asterixin ja Jeren. Muuten olen lukenut vain kirjaston sarjiksia.

Jos nyt noista mainitsen parhaan niin se on Aku Ankka. Huumoria on joka lehdessä ja taskarissa paljon,ja minulla on monta suosikkipiirtäjää,mainitaan ykkösenä Don Rosa.

Hämis on hyvä kanssa,piirtäjät ovat taitavia ja kun olen lukenut paljolti Marvelin sarjakuvia. Hämiksestä aloitin ja sitä mnyöten olen tutustunut muihin Marvelin supersankareihin. :)

Ainoa sarjis jota lukiessa nauran joskus ääneen on Karvinen (yleensä nauran sisälläni ja ehkä vähän hymyilen mutta harvoin satun nauramaan sarjista lukiessani). Huumori on hauskaa ja piirrosjälkeä on kiva katsella.Karvisessa naurattaa kaikki,hänen Oskua tai Eskoa kohtaan kohdistuvat kepposet,lasagne- ja kahvihimo,hämähäkkikammo ja laiskottelu. Esko on hauska epätoivoisine deitinhakuyrityksineen,Oskussa taas naurattaa tyhmyys.

Feamor
2.5.2004, 14:11:14
Mikään ei tietenkään ole vanhan kunnon Aku Ankan yli kiivennyt.
Ankronikat oli kaikkein parhaita, mut nykyään vois jatkuu taas ne mis Mikki menee siel kirjas, tai Ylävirran Yritys, taikka mis Aku ja Mikki menee siel satumaassa.
Asterixit ja Lucky Luket on myös ihan hubaisia sarjiksia.
Vanhat Turtlesitki oli just kovii. ;D

mogvisti
2.5.2004, 14:45:49
AKU ANKKA!

Totta kai paras sarjis (ei manga) on Áku Ankka. Tämä sarjakuvahan kuuluu jokaisen suomalaisen yleissivistykseen (toivottavasti kirjoitin oikein :P ) ja tarinat ovat mielikuvituksellisia ja hyvin piirretyjä taideteoksia. Ja on ilo seurata Akun sekoilua :D !

Unski
4.5.2004, 16:28:54
Hämähäkkimies! Vai käsitelläänkö jossain näistä teidän sarjiksistanne (joista osa on cool, esim. Luupäät, Dilbert, Virtanen jne.) huumeita, syöpää tai katulapsia?? EIPÄ TAIDETA!
Mutta Hämähäkkimiestä olen lukenut 12 vuotiaasta asti ja taitaa jatkua jonnekin kolmekymppiseksi asti.
Hämis on kohonnut supersankareiden Top3:n Teriksen (BUU!) ja Batmanin seuraksi. Ohittaa myös Teräspöksyn mennen tullen, omasta mielestäni.

LizzieFox
6.5.2004, 12:55:05
No tieysti hulvattomin on oma piirtämäni HapanKorppuFox- sarjakuva :D Hehe. Oma-kehu-haisee-mansikalle. No eih..

Minä ihan rakastan Hämähäkkimiestä! Jäin koukkuun siihen joskus 6 vuoden paikkeilla kun vasta opettelin lukemaan itse. Tiedän hämis mieshestä ja sen kuvioista vähän liikaakin ja mielikuvitukseni laukkaa ja keksii lisää niitä seikkailuja. Peterissä on sitä jotain koska se omaa söpöt ruskeat nappisilmät (elokuvassa virheellisesti siniset joka minua suututti suunnattomasti) ja se on nörtti kuten minäkin. Se on vaan semmoinen sarjakuva jolle mentin sydämmeni. Monilla menee järki kanssani silloin kun puhutään hämiksestä koska silloin minä en osaa olla hiljaa. <3

Eliza Liv
6.5.2004, 14:06:22
Minä luen sarjakuvia ihan kohtalaisen paljon, joskin olen hyvin pettynyt muutaman entisen hyvän sarjakuvan nykyiseen tilaan, esim Ryhmä-X ja Witchblade ovat laskeneet kuin lehmän häntä. Tykkään enemmän divarista ja sen vanhemmasta tarjonnasta.

Muutoin luen sitten (W;n, ja RX:n lisäksi) muita Marvelin tuotantoja, kuten mm. Wolverinea, sekä Spawnia, vanhoja Star Warseja, Magic Fantasyja, ElfQuestia, JLA:ta ja hämähäkkimiestä, että myös jonkin verran Luupäitä. Asterixit on myös kaluttu kaikki läpi ja ehdottomasti parhaat palat vielä savoksi.

Sookie
6.5.2004, 17:33:07
....miun lemppari taitaa olla Hellboy, se piirrustustyyli on aika mahtava :P ja sit muutenkin aika "siisti" sarjis. Suosittelen jos pitää hieman rankemmista sarjiksista, ei pahemmin huumoria siinä ole, mutta on sekin piirretty joka tapauksessa.

Yooha
6.5.2004, 17:52:51
Huumorisarjakuvista Juban Viivi ja Wagner edustaa Suomi-sarjakuvan uutta aaltoa ja päivittäinen strippiannos on aivan pakollinen. Tyyli on kepeä, mutta sisältö voi herättää todella syvällisiäkin pohdiskeluja. Toinen koominen sarjakuvatähti on Don Rosan Aku Ankka (vai pitäisikö sanoa Roope Ankka, kun Rosa enempi keskittyy häneen). Rosan piirosjälki on todella näyttävää ja herra osaa luoda niin pitkiä ja rönsyileviä seikkailuja kuin myös lyhyitä, 10 sivun vitsiarmadoita, joissa varsinkin Aku nousee ihan uusiin sfääreihin.

Vakavammalta puolelta Neil Gaimanin Sandman on todella tajunnan räjäyttävää kuvakirjallisuutta. Gaimanin tarinat vievät lukijan todella kosmisiin ja ihmismielelle erikoisiin aiheisiin, joista vahvimmat ovat eri jumaltarustot ja muut kansan myytit. Elämää suuremmasta kaavasta huolimatta tarinan hahmot ovat toimissaan pelottavan inhimillisiä: eihän Saatana voi noin vain lopettaa työtään? Sandmanilla on kymmeniä eri piirtäjiä, jotka tuovat sarjaan hyvää vaihtelua, mutta Gaimanin käsikirjoitus sitoo jokaisen tarinan yhteen saumoitta.

Sookie
6.5.2004, 18:38:18
Noh, turha tätä enää on valitella mutta Yooha tuli sanoneeksi kaksi muuta artistia joista pidän erityisesti, ja joita vielä olen innolla lukenut. Gaiman ja Rosa....Rosan meinasin laittaakkin, mutta sitten ajattelin että vain yksi pitäisi mainita, ja Gaimanin unohdin. Mutta samaa mieltä olen Yoohan kanssa, täysin. Pointsit Yoohalle :D

Eetupatukka
6.5.2004, 20:55:59
Ehdottomasti meidän oma Petri. Piirrosjälki on laadultaan mukavaa, mutta ennenkaikkea asenteellisesti suomalaiset sekä yleisesti ottaen kiehtovat ja kekseliäät aiheet ovat se mikä Hiltusen Spedestä tekee ykkösluokan tarinankerojan. Parhaita parhaista ovat albumit Ontot Kukkulat & Harmaan Jumalan hetki. Jälkimmäinen on paras koskaan lukemani historiallinen mättöspektaakkeli ja toinen taas sitä aitoa ja oikeaa peikkomeininkiä, ja huomatkaa: tämä tuli ennen Finntrollia ja Johanna Sinisaloa(suosittelen aasinsiltani yli niitäkin).

Toinen mainitsemisen arvoinen taas on Sokalin (joka on ollut btw myös mukana tekemässä Syberiaa) Ankardo. Taattua kafkamaisuutta ja absurdiutta eläinhahmojen muodossa. Vaikea selittää, lue.

Granite
6.5.2004, 21:54:47
Maailma on pullollaan loistavaa sarjakuvaa. Hyvinä esimerkkeinä sanotaan jo Eetupatukan heittämät Petri Hiltusen ja Sokalin teokset. Lisäksi mainitaan vaikkapa semmoiset nimet kuin Grant Morrison, Neil Gaiman, Alan Moore, Frank Miller, Reed Waller & Kate Worley, Brian Bolland, Marc-Antonie Mathieu, Comes, Max Cannon, Bryan Talbot, Garth Ennis, Steve Dillon, Joe Kubert, Howard Chaykin, Walter Simonson, Simon Bisley, Barry Windsor-Smith, Dennis O'Neil, Bill Sienkiewicz, Jeff Smith, Kivi Larmola, Peter Bagge, Serpieri, Milo Manara ja miljoona muuta. Manga kun ei edusta kuin murto-osaa maailman sarjakuvatarjonnasta eikä todellakaan tasoltaan parasta (tai edes keskinkertaista) sellaista. Siksi tämän ketjun aiheen rajaaminen sarjakuvien suhteen manga/muu maailma-alueisiin on melko hupaisa. Tiedän että se on manga-ahmattien vaikea ymmärtää, mutta maailmassa todella julkaistaan muutakin sarjakuvaa kuin pelkästään sitä ihq-pokemon-pallinaama-mössöä. Kannattaa joku päivä vaikka tutustua muuhunkin sarjakuvatarjontaan, saatatte jopa yllättyä.

En ymmärrä miksi esim. tämä (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?t=8851) ketju lukittiin, kun suomalainen sarjakuvakin olisi aiheena ollut varmasti keskustelun arvoinen. Mangalle on täällä kokonaan oma osastonsa satoinen ketjuineen mutta kaikista muista maailman sarjakuvista saa keskustella yhdessä ainoassa topikissa? Aika perseestä.

Cele
9.5.2004, 10:39:40
Ehdottomasti Aku-Ankka! Ei ole viihdyttävämpää sarjista kun Aku-Ankka! Perustella en tarkemmin osaa. Itse en tykkää millään lukea jotain Spawnia tms. ei mun mieleen tuollainen.

Toista paikkaa pitää karvinen. Aina hauska, mutta ei vedä vertoja Akulle..

Taidanpa menää lukemaan uusimman Roope-Ankan..^^

Julppa
9.5.2004, 10:47:56
Ainoa sarjakuva mitä luen ahkerasti ja myös pidän siitä on Viivi ja Wagner. Se on vain jotenkin ylitse muiden, lähinnä wagnerin ansiosta.

Tietysti luen myös Aku Ankkaa, silloin tällöin Dilberttiä. Ja meinasi aivan unohtua Asterixit ja Lucky Luket. Niitä kahta ilman ei voi elää.

nappa
9.5.2004, 12:35:58
Vakavammalta puolelta Neil Gaimanin Sandman on todella tajunnan räjäyttävää kuvakirjallisuutta.

Pidän myös. Muita sarjakuvia joihin olen tykästynyt ovat Viivi ja Wagner, Luupäät, sekä Nemi. Nemi taitaa olla suht uusi sarjakuva, muistaakseni Norjalaista tai Tanskalaista. Nemissä on vähän sellaista kevytmielistä juttua välillä mutta itse tulee ainakin naurettua sille. Omistan kaksi Nemi-lehtistä, onkohan kellään tietoa kuinka monta niitä yhteensä on?

Berrycake
11.5.2004, 16:02:33
Parasta ei-manga sarjakuvaa? Nokkelaa rajata kysymys tällä tavalla, muutenhan tämä olisi ollut täynnä "Ranman ½" ja "DBZ":taa ;}

Minusta kaikista parasta sarjakuvaa ovat perinteiset Aku- ankat ja Karviset. Karvinen saattaa olla ehkäpä vielä tiukempikin kuin Aku... tai no en tiedä. Aika kinttaalla, että kumpi se on kovempi. Jaetulle parhaan sarjakuvan pallille siis nouskoon Aku-ankka ja ah, niin ihanan laiska ja maanantaita vihaava Karvinen. Tykkään karvisesta varmaan juuri siksi niin paljon kun se on niin kauhean laiska ja nokkela. Se on aivan ihana. Akuankoissa parasta on se harmittomuus ja seikkailuhenki, sekä se mahtava peruskieli (noo, ainakin ennen, nykyisin mennyt liikaa slangahtavaksi. Kaipaan vanhoja huudahduksia kuten: "kanalja!") :p

Akuankoissa on myös siistiä kun Aku kämmää jotakin hedelmäkojulla, niin putoava omena saattaa saada lopulta koko kaupungin sekaisin, ja sitten siinä tarinan lopussa Aku juoksee veljenpoikien kanssa karkuun ankkalinnasta vihainen väkijoukko kannoillaan nyrkkiä puiden. Minua on aina naurattanut tuo ilmiö,- jotakin ihme tyyppejä ja kylänmiehiä yhtyy mellakkaan, vaikka heillä ei olisi edes mitään tekemistä koko asian kanssa :}

Juu.

Dagger
13.5.2004, 22:06:55
Kivaa! (http://koti.mbnet.fi/elama/kivaa/index.php) on vain niin kiva.

Jossei manga kelpaa, niin kuinka olisi sitä likeltä liippaava korealainen manwha? K2 on loistava ja ei Ragnarök myöskään ollut huono, lukuisista pseudomangoista puhumattakaan. Kumminkin haetaan varmaan länsimaalaisia sarjiksia.. Joskus muksuna tykkäsin Yoko Tsunosta, vaikka otti päähän kun monesti ruuduissa oli keltainen loota, mikä kertoi mitä kuvassa tapahtuu. Nykypäivänä iltapäivälehden Goottityttö Nemi sarjakuvat viehättää. Sisältävät monia hyvin arkeen sopivia, huvittavia juttuja.

Grove
6.6.2004, 18:33:28
Aku Ankasta ehdottomasti kaikki Don Rosan, Vicarin ja Carl Barksin tuotokset.
Minusta paras sarjakuva on Don Rosan tekemä tuotos jonka nimi oli muistaakseni "Olla kuin ei olisikaan" jossa Aku tulee möläyttäneeksi eräälle Syntymäpäivä hengelle että hän ei olisi koskaan halunnut olla syntynyt. Hulvattomin seurauksin. :)

Pissis
6.6.2004, 19:19:31
Dilbert on kestosuosikkini, karvinen menee.

Dilbertissä parasta on hahmojen luonteen piirteet sekä siteeraan Kaappia:

Dilbertissä viehättää koruton ja suora törkeys, sekä absurdit hahmot.

Tääs on mielestäni kaikki Dilbertin parhaat ominaisuudet tiiviisti pakattuna. :P

Antza
10.6.2004, 11:02:30
En enää lue oikeastaan koskaan sarjakuvia mutta ennen tuli Aku Ankka joka keskiviikkona kotiin ja se oli kyllä ihan mukava lehti. Varsinkin Don Rosan jatko-sarjat olivat mukavaa luettavaa kun aina pystyi etsimään jotain pientä ´kivaa taustalta.

Mutta parhaat lehdet tulee Marvelilta. Wolwerinet oli todella nannaa luettavaa ja vielläkin luen ilman pienintäkään epäröintiä jos saan käsiini kunnollisen Wolwerinen joka on joltain vuoldelta 98 tai sitä aikaisemman. Sen jälkeen ne lehdet menettivät jotain tärkeää, tai voisihan niissä taas olla se jokin muttei uudempia vain ole tullut luettua.
Ja Wolwerinessa iskee Loganin karismaattinen (ja karvainen) olemus ja erinomainen pulmien ratkonta tyyli.

Wolwerinen lisäksi on toinen lehti joka iskee ja se Spiderman. Kuten Wolwerine- niin myös Spiderman elokuvissa on täysin epäonnistuttu siirtämään se jokin lehdeltä valkokankaalle.
Spidermanissa iskee se miten maailma on epäreilu häntä kohtaan ja hän ottaa kuitenkin kaiken niin...omalla tavallaan.

Melkor
11.6.2004, 19:56:51
Ehdottomasti Jeff Smithin piirtämä Luupäät. Aluksi en kylläkään innostunut yhtään, mutta kun hieman lueskelin eteenpäin, niin olin jo täysin uppoutunut kolmen luupään seikkailuihin. Ja tietenkin oli pakko lainata kirjastosta myös loput osat. Mustavalkoisuus häiritsi kyllä aluksi, mutta kun keskittyi enemmän tarinan kulkuun ja hahmojen persooniiin, niin siihenkin tottui nopsaan.
Mahtava stoori, hieno piirrustusjälki ja huumori; voiko enää muuta toivoa?

Aku Ankka taas on liian kyllästyttävä. Ehkä jotain Don Rosan tuotoksia jaksaisi lueskella, jos enää niitäkään... varmaankin jotain 2-3 vuotta kun viimeksi plarailin.

karpo90
12.6.2004, 10:08:33
No minä luen totas... ai niin! Mie luen Aku Ankkaa ja sen semmoista. On tossa hyllyllä muutama Spidermänni ja pari Wolwerineä. Luen sitä sun tätä kunhan se on hyvä sarjakuva. Tuolla kaapissa on myös Masia, Karvista(vähäisen), on Tenavia, Nelliä( yks lehti ja kun luin meinasin kuolla nauruun), vähän Lätsää ja muuta roskaa. Ei kannate jäädä Mangan maailmaan koko iäksi, vaihtelu virkistää! :cool:

Necrofobia
20.6.2004, 0:17:46
Aku Ankka tietty ja kaikki siihen liittyvien sivuhenkilöiden omat sarjat (esim roope ankka) paitsi Mikin koska vihaan koko tyyppiä. Mukavaa lukea Aku Ankan toilailuista, epäonnistuneista työpaikoista, seikkailuista yms. Myönnän jopa nauraneeni muutamille Aku Ankan jutuille. Niin ja Aku Ankka hakkaa myös mangankin aivan kevyesti.

Zenes
28.4.2005, 14:49:11
Tottakai Aku Ankka! Tämä on erittäin hyvä ja rentouttava sarjakuva. Aloitin näiden lukemisen melkein heti kun opin lukemaan. Tarinoiden aiheet usein suht tavallisia, mutta silti hauskoja. Välillä jopa ajankohtaisiakin. Minulle tulee edelleen Aku Ankka -lehti ja luen sen viikoittain. Ennen myös ostin jokaisen Aku Ankan taskukirjan, mutta jotenkin niiden ostelu loppui tuossa jonkin aikaa sitten. Tuolta kaapista niitä löytyy lähes 200 (en ole tarkasti laskenut, mutta ainakin 6 täyttä vuosikertaa ja lähes yhtä paljon sekalaisia vanhempia kirjoja). Ja lehtiä heitettiin joskus pois kaksi jätesäkillistä.

Tykkään erityisesti Don Rosan historiallisen pohjan omaavista seikkailu kertomuksista, joissa Roope ja kumppanit menevät jonnekin mielenkiintoisiin maihin etsimään erilaisia aarteita. Myös erityisen rakas Aku Ankan taskukirja löytyy. Nimittäin nro. 214 Hiihtopummi. Tämä johtuu siitä, että tämä oli ensimmäinen taskukirjani, josta keräilemiseni alkoi. Tässä kirjassa on myös tarina, joka sijoittuu tulevaisuuteen, jossa musiikki oli kiellettyä. Siinä Aku oli vastentahtoaan "palomies", jotka polttavat kaiken musiikkiin liittyvän mitä löytyy. Erittäin kiva tarina. Lisäksi tykkään todella paljon Taikaviitoista. Ne on jotenkin kivoja, kaikkine härveleineen sun muine systeemeineen.

Nyarlathotep
28.4.2005, 15:02:12
Ehdottomasti Aku Ankka. Olen ollut lehden kestotilaajana jo 6 vuotta. Eli sitä ollaan tilattu siitä lähtien kun olin ekaluokkalainen nassikka. Aku Ankan tarinat ovat puoleensatempaavia ja huumoristisia. Parasta lehdessä on se, että jatko-osaa ei tarvitse odottaa kuukausia, kuten jossain mangassa, vaan aina joka keskiviikko postiluukusta kolahtaa uunituore sarjakuva. Don Rosan tarinat ovat ykkösiä. Rosan piirtotyylissä on paljon yksityiskohtia ja olen aina iloinen kun saan lukea Rosan uuden tarinan. Harmi vain, kun niitä tulee niin harvoin. Vuodessa vain pari jatko-osaista tarinaa. Carl Barksin tarinat ovat myös hyviä. Varsinkin ne kaikista vanhimmat.

Siltikin tuntuu, että Aku Ankaa laimenee ja menettää vuosien myötä kiinnostuksensa. Uudet tarinat eivät ole läheskään yhtä hyviä, kuin 60- ja 70-luvuilla lehdissä julkaistut tarinat. Vanhoille tarinoille saa nykyään nauraa, koska ne ovat aikansa eläneitä. Siltikin monien tarinoiden idea on parempi kuin nykyisten.

Lehden tiheä ilmestyminen tuottaa joskus harmiakin. Aku Ankkoja on jo ihan liikaa, eivätkä ne mahdu enää kirjahyllyyn. Papan luo on viety jo kaksi isoa pahvilaatikollista ankkoja, mutta niitä puskee postiluukusta tiheään tahtiin. Samalla lehdet unohtuvat ties mihin paikkoihin eivätkä ne pysy hyvässä kunnossa. Rahaa en viitsi kuitenkaan kansioihin törsätä, sillä ne ovat kalliita ja niihin mahtuu vain puoli vuosikertaa.

//En jaksa kirjoittaa enempää.
//Jaksanpas.

Tupun, Hupun ja Lupun seikkailut pännivät joskus. Etenkin se sudenpentujuttu. Partiolaiset marssivat ryssälakit päässä ja kahmivat mitaleita, niin että vähäosaista hirvittää. Tästä sitten johtuukin se, että ihmiset ovat saaneet väärän kuvan partiosta.

Sir Edmund
28.4.2005, 15:11:29
Aku Ankka on varmaan parasta sarjakuvaa heti mangan jälkeen, vaikka lehtein taso onkin usein aika ala-arvoista ja tuntuu siltä, että kirjoittajilta on ollut inspiraatio lopussa. Tietenkin oma vanhenemiseni ja tämän myötä kriittisyyteni lisääntyminen ovat vaikuttaneet lehden arvostukseen. Yhdyn edellisiin Don Rosan ja muiden huippupiirtäjien kehujien ryhmään ja totean Don Rosan olevan yksi kaikkien aikojen parhaista sarjakuvapiirtäjistä ja -käsikirjoittajista. Tarinoden juonet ja piirrustuksen laatu ovat vertaansa vailla. Aiheet käsittelevät kiinnostavia asioita ja tarinat linkittyvät loistavasti toisiinsa.

Myöskin useat sanomalehtien sarjakuvastripit ovat välillä aivan hulvattomia ja niille jaksaa nauraa pidemmänkin aikaa.

Cuomi
28.4.2005, 15:32:04
No ainakin Frank Millerin Sin City on ihan pirun kova.
Miller on luonut ihan omanlaisensa tyylin, jota ei voi matkia.
Sin Cityissä on myös mainiot henkilöhahmot.

Pitäisi tässä se elokuvakin katsastaa. Vaikuttaa erittäin lupaavalta. Etenkin kun mukana on kun ohjauspuolesta vastaa kolmikko Rodriguez, Miller & Tarantino.

huru-ukko
28.4.2005, 15:33:07
Vanhat Korkeajännitykset.
Minulta löytyy niitä kaapista(ei Kaapista(no LOL mikä vitsi)).
Ne ovat isän jäljiltä, kun hän niitä aina nuorena tilasi ja ne natsaavat ihan hiton hyvin.
Niissä tarinat sijoittuvat toiseen maailmansotaan ja sarjat ovat juuri sopivan pituisia ja niitä lukiessa ei kyllästy ja ne ovat ihan hiton hyvää iltalukemista.
Suosittelen.

Ja toinen on vanhat Aku Ankan taskukirjat(siis ihan ekta, ennenkuin koko kirja oli täynnä tarinanpätkiä, silloin kun kirja oli yhtä ja samaa tarinaa) sillä pidän siitä, ettei koko kirja ole täynnä semmoista mössöä erilaisia tarinoita.
Ja sitten kun ne tarinoiden välissä olevat parisivuiset jutut on hyvin sisälletetty kirjaan.

Dime
28.4.2005, 15:47:37
Aku Ankasta Don Rosan _käsikirjoittamat_ ja piirtämät sarjat ovat todella mukavia lukea. Niissä on aina sellaista piilo sarkasmia, joten sitä on kiva lukea.

Sitten karvinen. Sarkasmi on tässä kyllä aivan avointa, mutta se ei haittaa, koska tätä lukiessa silloin kun hyvä kuvasarja kohdalle sattuu, alkaa väkisinkin naurattamaan, myöskin samaisessa lehdessä olevat Orson sarjat, tekevät niisä maatilan eläimistä joskus niin väkisin yksinkertaisia että sekin alkaa naurattamaan.

Miyuki
28.4.2005, 16:47:42
Aku Ankka, Karvinen, Dilbert, sekä Viivi ja Wagner ovat tällä hetkellä parhaimmat sarjakuvat, jotka eivät ole mangaa.

Dilbertiä ja Viiviä ja Wagneria luen tai lainaan yleensä kirjastosta(lähinnä Viiviä ja Wagneria). Aku Ankka on näistä ainoa, jota tilaan, koska se on niin paras....ja vanhemmatkin ovat lukeneet sitä myös nuoruudessa paljon, minkä takia komero on täynnä myös vanhoja akkareita :3. Joskus tulee noiden yllä mainittujen lisäksi luettua myös Karvista, kun on tylsää ja satun menemään sitten taas sinne kirjastoon. Karvinen on hyvä ja hauska sarjis kanssa ^^.

Yurisuka
28.4.2005, 16:58:11
Mie kun rupesin tarkemmin miettimään, niin ei taida olla mangojen lisäksi kuin vain yksi sarjakuva, josta pidän erittäin paljon. Ja tämä sarjakuvahan on norjalaisen Lisen kirjoittama ja piirtämä Nemi. Se kertoo siis Nemi-nimisen goottineitosen elämästä ja vastoinkäymisistä, jotka hän hoitaa omalla hurmaavalla tavallaan. Nemi on kyllä ihan loistokas sarjakuva ja Nemi hahmonakin on vallan nerokas, ehkä jopa yksi suosikkejani, noin yleensä sarjakuvien ja mangojen keskuudessa.
On varmaan olemassa muitakin sarjakuvia, joita luen, mutta en saa nyt yhtäkään päähäni. Nettisarjiksia luen niin paljon, että niitä en rupea edes listaamaan.
Kyllähän tuota tuli ennen Aku Ankkaakin luettua, mutta tässä parin vuoden sisään ne menettivät hohtonsa, mutta Don Rosan tarinoita tykkään yhä lukea. Ne ovatkin sitten niitä ainoita Akkari-sarjakuvia, joita jaksan ja tykkään lukea, ilman suurta tuskaa tarinoiden sekä juonenkäänteiden toistosta.
Kyllähän sitä välillä tulee Muumeja luettua, jos niitä sattuu vastaan tulemaan. Vanhat muumisarjikset ovat yllättävän mukavaa luettavaa ja niiden piirrustusjälki on kanssa erittäin viehättävää ja persoonallista.
Sarjakuva, joka miuta kuitenkin kiinnostaisi paljon on semmoinen kuin Strangers in Paradise, jota ystäväiseni miulle suosittelee aina vähän väliä. Pitää joku kerta yrittää lukeakin sitä, sillä se kuulostaa suhteellisen mielenkiintoiselta.

Eli kyllähän tuota länsimaista sarjakuvaa tulee ainakin silloin tällöin luettua.

Grove
28.4.2005, 19:30:16
Nykyään ei enää tule oikein muita sarjakuvia lueskeltua Kuin Lassi & Leevi sarjakuvia. Myönnän kyllä tietenkin silloin tällöin selaavani uudet Aku Ankka lehdet läpi, mutta joten nuo nykyiset tarinat alkavat minusta olla jo aika laimeita, kun vuosikymmenien saatossa kaikki hyvät ideat ovat jo menneet ja tulleet.

Lassi & Leevi sarjakuvat ovat minusta hauskoja kun Lassilla on niin mahtava mielikuvitus ja hän jo pikkupoikana esittää mielipiteitä joiden tarkoituksista minä en tajua varmaan puoliakaan. Vaikkakin Leevi on heistä kahdesta paljon khuulimpi ja mullon semmoinen jättimäinen Leevi pehmolelu! :lovetus: (isosiskolta peritty)

Ja sitten vielä silloin tällöin selailen vanhoja Karvisia mitä minulla on. Mut, kyllä Se Lassi & Leevi on paras, harmillista tosin ettei niitä ole piirretty enää pitkiin aikoihin.

Tangentti
1.5.2005, 11:37:22
Aku Ankka tottakai,olen pitänyt siitä jo pikkupoikana ja pidän yhä.Nykyään tosin ei tulee niin hyviä tarinoita kuin ennen sillä alkaa ideat lopussa tarinoistaan mikä on harmi mutta Don Rosan tarinat ovat kyllä niitä jotka on aina hauskoja ja niissä on piirrosjälki upeaa.

Marvel-sarjakuvat on myös hyviä ja paras niistä on Hämähäkkimies ja myös Ryhmä-X on kova tai ainakin ennen,niissäkin on nykyään liikaa toistoa ja henkiinherätyksiä.

Sotamies Masi on todella hyvä.Nauran lähes joka jutulle niissä ja paras tollanen strippi sarjakuva vai miksi niitä sanottiinkaan.Parhaimpia hahmoja on Otto,Kessu ja Hönö ja tietenkin Masi.

Ja kaikki nämä mainitsemani sarjakuvat on parempia kuin Mangat.

Lord JF
20.5.2005, 19:20:18
Aku Ankka ja etenkin Don Rosan Roope seikkailut. Pidän erityisesti hänen piirrostyylistään ja tarioiden historiallisista viittauksista. Toinen lempparini on X-men joka on tosin viimeaikoina ollut vähän huonompilaatuisempaa. Taisi siinäkin ne parhaat tarinat ilmestyä silloin kultaisella 80-luvulla.

Sir Edmund
21.5.2005, 15:37:31
Nyt tuli mieleen aivan loistava sarjakuva. Harmi vain, että en muista sarajkuvan nimeä. Kirjastokin on kiinni, niin en pääse sieltäkään tarkistamaan, mikä tään sarjan nimi oli. No edittaan varmaan ylihuomenna, kun kerkeän kirjastossa käymään.

Kyseessä on muinaisisesta norjalaisesta mytologista tehty humoristinen sarjakuva. Huumori on aivan mahtavaa ja mytologia on kääntynyt loistavasti sarjakuvaksi. Tarina juoksee sulavasti ja hahmot ovat persoonallisia. Lukiessa teki oikeasti mieli alkaa lukemaan ne alkukoperäiset mytologiat.

Thalassa
21.5.2005, 22:44:20
No juu, kyllä se on tuo vanha kunnon Aku Ankka. Mikki Hiirestä tosin pidän enemmän, ja joka nykyään jopa valitettavan harvoin esiintyy tuon vaappunokan nimikkosarjiksessa. "Kaikkihan alkoi hiirestä", itse Walt Disneytä lainaten.

Ai niin. Ja sittenhän on vielä kaikki elokuvista tehdyt sarjisversiot (Hämis, Star Wars, Daredevil ym.), joita erityisesti ahmin ja hamstraan. Kai se on jonkilainen osa tätä elokuvafanaattisuuttani/-friikkeyttäni.

Vanavilya
22.5.2005, 14:09:50
Otetaan nyt tästä sitten yksi posti lisää sanomalla, että vuosien myötä kehittynyt perinne lukea Aku Ankkaa tekee siitä parhaa ei-manga sarjiksen. Tulihan sitä "luettua" jo ennen kuin osasi kävellä. Hoh.
Toinen mistä pidän on Lasse ja Leevi, siinäpä vasta hauska pari valjakko. Muuten ei kyllä tule hirveästi luettua noita sarjakuvia. Yksi tulee mieleen Aamulehdestä.. Olikohan se Jere. Toisinaan hyvinkin hulvaton sarjis. Ah, teinin maailmaa. Viivi ja Wagnerkin joskus säväyttää, muttei kovin useasti.
Siinäpä se sitten.

Bossi
22.5.2005, 19:34:04
Korkeajännitys: Heikkouteni. Näihin tulee tuhlattua ihan liikaa rahaa. Piirrosjälki aina loistava ja historia kiinnostaa minua suuresti. Kaikki tarinat mukaansatempaavia ja kokoelmani on luettu moneen kertaan läpi. Onhan noita tosiaan kertynyt; hyllystä löytyy 58 kappaletta neljän tarinan pokkareita + muutama "vanhanmallinen" jossa on vain yksi tarina. Näitä tulee aina ostettua varsinkin paikallisesti antikvariaatista, pääasiassa ehkä sen takia että sieltä ostettuina puolet halvempia kuin suoraan kaupasta. Eikä mua yhtään häiritse että joku muu on lukenu sen ensin tai etten saa aina uusinta käsiini, melkeen parempia ne vanhemmat kuin ihan uudet. Joskus tietenkin tuntuu että ne hiukan saattaa toistaa itseään, mutta kunnolla en ole vielä kertaakaan kyllästynyt näihin sotatarinoiden mestariteoksiin. Välttämättä mitään totuuspohjaahan näillä ei ole, mutta mukavaa luettavaa WW II -friikille kuitenkin.

Masi: Toinen sotasarjakuva josta pidän. Aivan erityylinen kuin Korkkarit mutta silti yhtä hauska. Pistävää huumoria ja ainaista irvailua upseereille. Herrat käskee ja mosut sotii.

B.Virtanen: Arkinen työn sankari, kaikkien konttorirottien ruumiillistuma. Tätä on pakko lukea, sillä tulee joskus fiilis että noihan se oikeasti on. Ottaa hienosti kantaa ajankohtaisiinkin asioihin. Pöydältä löytyy B.Virtas hiirimatto ja paperiteline.

Turun Sanomien pilapiirrokset: Nämä on aamuisin must. Joka aamu kun lehteä luen oikein odotan että onko tänään pilapiirros. Loistavaa yhteiskuntakritiikkiä ja päivänpolttavia uutisia. Myös liikuttavia hetkiä. Mieleenpainuvin on ollut paavin kuoleman jälkeen: Pienikokoinen Paavi Johannes Paavali II kävelemässä selkä poispäin kohti valoisaa porttia ja maahan jää ainakin 10x suuremmat jalanjäljet kuin mitä Paavin jalat. Se oli mielestäni hieno kunnianosoitus edesmenneelle suurmiehelle.

Yurisuka
22.5.2005, 19:51:38
Hahaa! Tuli tässä vähän aika sitten mieleen eräs länsimainen sarjakuva, jota on tullut paljon luettua pienempänä: Action Force! Se se vasta oli jännittävän silloin ja parisen päivää sitten tuli luettua uudestaan nuo isoveljen omistamat pari kappaletta kyseistä sarjakuvaa, ja kylläpä olin nostalgiafiiliksissä.
En tiedä olisinko siihen niin kovin tykästynyt, jos en olisi lukenut sitä pienempänä, silä nostalgia on erittäin hyvä syy tykätä jostakin, mutta kyllä sitä silti lukee mielellään. Varsinkin, kun siellä on aina niin ihanat Scarlett ja Baroness. ^^

Muut ei-mangat mainitsinkin jo edellisessä postauksessani (joka on tuolla jossain kaukana, johon en vaivautunut editoimaan. Hahaa!), mutta pakko mainita, että tykkään lukea monen suomalaisen nuoren taiteilijan kirjoittamia sarjakuvia. Netissä niitä tulee paljon vastaan, mutta ostinpa tuossa myös Liskon itselleni, jossa oli kanssa loistavaa sarjakuvaa. Niih, että kyllä ne nuoret taiteilijat ovat Suomen sarjakuvataiteen toivo. ^^

Ankoplan
22.5.2005, 21:30:49
Aku Ankka on paras :> [tosin en ole pahemmin muita lukenut ettäs...] Ja paras piirtäjä on muuten sitten ehdottomasti Don Rosa. Se piirtää niin o.O ja sen tarinat ovat niin o.O

Viivi & Wagnerkin vaikuttaa ihan hyvältä. En ole kamalasti ko. sarjista lukenut, mutta hyvältä se vaikuttaa.

Black Abyss
28.5.2005, 14:16:14
Aku ankka!se on niiiiiin hyvä!varsinkin don rosan piirtämät ankka seikkailut
ja iines & aku jutut.Varsinkin kun aku ei ole mustavalkoinen toisin kuin mangat
ja niitä lukemalla alkaa naurattaa toisin kuin mangaa lukemalla jossa kaikki on
niin vakavaa ja maagista,akussa sentään on jotain hauskaa sekä kiva piirrostyyli.*heittää hellsingin ja muut mangat roskapönttöön ja ottaa akun
esille*

Pelagia
28.5.2005, 15:56:08
Don Rosan piirtämät Aku Ankat ovat kaikista parhaita. Nykyään Aku Ankka sarjakuvat ovat hyvin lyhyitä ja suorastaan tylsiä, mutta koska Don Rosa on olemassa, jaksan yhä lukea niitä.

Myös Karvisista pidän hirveästi. Karvinen muistuttaa kovasti minun kissaani ja siksi ihmettelen, että miksi vaivadun edes lukemaan Karvisia. Ei silti, kyllä Karvinen kuuluu kärkikolmikkoon.

Lassi ja Leevi sarjakuvat ovan minun ja veljeni kestosuosikkeja. Olen lukenut kaikki Lassi ja Leevi sarjakuvat, mitä kirjastoista ja kotoa löytyy ainakin miljoonaan kertaan, enkä silti osaa kyllästyä niihin.
Lassin muodonmuutos- ja aikakonelaatikot ovat ihania. Miekin halluun semmosen.

Vielä pitää mainita sellainen vanha sarja nimeltä "Anu ja Antti". Niitäkin tykkäsin ainakin joskus lukea, vaikka ne eivät ole erityisen hauskoja.

Näissä sarjakuvissa on mielenkiintoista se, että päähahmojen nimet ovat samat, kuin (joskus) parhailla kavereillani ja toisella päähahmoista on nukke, jonka nimi on sama, kuin minulla. Minusta tuo on hauskaa.
Lieneekö sattumaa, vai ovatko jotkut toimittajat pilailleet minun ja kavereideni kustannuksella? :D

Niin tietenkin. Asterix ja Obelix. Heitähän ei saa unohtaa. Sarjakuvat ovat värikkäitä ja hauskoja. Ei kai muita perusteluja aihe kaipaakkaan?

Muita en keksi nyt tähän hätään.

Fera
28.5.2005, 16:08:09
Don Rosan Aku Ankat ovat parhaita aksareita kautta aikojen. Hyvin yksityiskohtaiset piirrokset ja aivan loistava huumori tekevät näistä ainutlaatuisia lukuhetkiä. Edes Carl Barkskaan ei pärjää näille naurun ja sarjakuvan riemuvoitoille. Melkeimpä aina taustalla tapahtuu jotain hienoa ja hauskaa, ja Aku on sellainen kuin Akun pitää olla; hauska, töppäilevä ja näsäviisas, eikä ärtsy, orjapiiskuri ja törppö, niinkuin taskukirjoissa.

Ultimate Spiderman on myös yksi lempisarjiksistani, koska se kertoo vanhat tapahtumat, ja enkä ole niitä vanhoja juttuja lukenut. Lisäksi piirrostyyli mukavaa, ja hahmot hienoja. Lempihenkilökseni muodostuneen Gwenin kuolemaa odotan innolla, (jos se edes tulee,) ja Spidermanin mukavat nokkelat sutjautukset tuovat hymyn huulille.

Asterix -albumit ovat oikeita helmiä, ja naurattavat aina suuresti. Obelix on aivan mieletön näissä ihanissa kommenteissaan, ja piirroksetkin ovat silmiä hiveleviä. Plussaa tuo myös erilaiset albumit, joissa ei pahemmin toistoa olekaan.

Omenarosvo
30.5.2005, 9:09:10
KAIKKI EI-MANGASARJAKUVA ON PARASTA

Nemesis the Warlock - Ihastuin tähän eeppiseen viisiosaiseen brittiscififantasiaan joskus ala-asteikäisenä. Lainasin kolmannen osan kirjastosta kahdesti, mutta sain luettua sen vasta toisella kerralla, koska mielestäni se oli huonosti piirretty (judge dredd -tyyliin). Kun viimein sain sen loppuun, oli pakko lainata aikaisemmat osat. Nemesis on varmasti intensiivisin lukukokemukseni sarjakuvien parissa. En ole uppoutunut mihinkään muuhun sarjakuvaan niin syvällisesti. Tulevaisuudessa rehottava inkvisitio ja sitä vastaan taisteleva Nemesis ja ABC-soturit veivät tosissaan mukanaan.

Luin sarjan myöhemmin pari kertaa, mutta huomasin siinä joitakin ärsyttäviä tekijöitä jotka eivät lapsena niin häirinneet. Koska sarja on ilmestynyt 80-luvulla eräässä scifilehdessä, on tarina jaettu parin aukeaman jaksoihin. Joka jakson lopussa tulee "jännitys tiivistyy mitä nemesikselle tapahtuu seuraavassa jaksossa" -laatikko, ja alussa taas kerrataan "mihin pinteeseen Nemesis jäi viime jaksossa" :)

Mac Moose ja Jagge Migreenin tapaus - Mauri Kunnaksen hulvattoman vauhdikas tarina dekkarikirjailijasta joka lähtee taistelemaan hulluja arabiterroristeja vastaan. Kunnaksella on aivan uskomaton mielikuvitus. Koko sarjis meinaa räjähtää runsaudessaan! Lukekaa!

Jijoo
30.5.2005, 17:37:38
Karvisesta tykkään. Lyihyitä ja minusta aina niin hauskoja juttuja. Söpö ja paksu katti, sekä mulkosilmät.

Don Rosan Aku Ankat ovat loistavia. Mielikuvituksekas juoni ja tarkat piirrokset tekevät siitä mahtavan sarjakuvan. Kaikki naarmut ja hikipisaratkin näkyvät. Joskus luin Don Rosan tekemän sarjakuvan "Yukonin sydän". En muista nyt onko tuo nimi aivan oikein, mutta sinne päin. Pidin siitä paljon, vähän surullinen tarina. Kaiken lisäksi se oli pitkä. :)

Sini-san
30.5.2005, 17:47:14
Parhaan kaverini kanssa luimme Kamua Sillä siinä oli kissa nimeltä Kati ja Kaverini nimi on Katja! Ja pidän enemmän koirista kuin kissoista. Joten me leikittiin vähän niinku "roolileikkiä!" :D Se oli tosi kivaa

Sitten on Asterix ja Obelix!! Siitä mielestäni oppi paljon Historiaa joka sattuu olemaan lempiaineeni =)
Aku Ankka tulee meille ja luen sitä ainakun se ilmestyy

singerfinger
31.5.2005, 10:34:05
Sain yhdeltä kaverilta 4-5 vuotta sitten käsiini Preacherin. Oli Se niin erikosta kamaa, etten ole vastaavanlaiseen ennen törmänny. tarina on älyttömän kiero, väkivaltainen ja mustan huumorin täyttämä. Siis just sellasta kamaa jota ei kannata ihan perheen pienimpien antaa lukea.

toinen ehdoton suosikkini on Neil Gaimanin Sandmanit. En oikein osaa hyvin kuvailla kumpaakaan sarjakuvaa, ne pitää itse lukea. Gaimanin usvien aika oli pitkän aikaa suosikkini. todella hämärää kamaa.

Sitten on tullu luettua todella paljon spawnia, witchbladea ja the darknessia. Näistä kolmesta paras on mielestäni spawn.

Netissä luettavista sarjakuvista voin mainita mopsin, tuon mahtavan väkivalta/huumori/vittuilu/kiroilusarjakuvan jota entinen kurssikaverini piirtää.
www.angelfire.com/comics/mopsi

Corruptor
6.6.2005, 18:02:15
Dilbert on paras sarjakuva! Dilbert on vähän niinkuin minä paitsi, että sillä on enemmän rahaa kun mulla, se on kommeempi ku minä, sillä on hienompi auto kun mulla, sillä on isompi talo kun mulla ja ehkäpä vielä parempi tuuri naisseurassakin. Ohoh!

Toinen maailman parassarjakuva on Ryhmä-X pitäisipä käydäkin divarissa ostamassa taas vähän luettavaa kesän ajaksi.

Ai niin Dilbert taitaa olla ehkä vähän älykkäämpikin.

Snabii
6.6.2005, 19:51:01
Eiköhän se tuo Aku Ankkeli ole. En oikeastaan pahemmin ikinä sarjakuvia ole lukenut ja nekin harvat kerrat, kun olen lukenut, niin kyllä se tuolla Aku Ankka puolella on pysynyt. Siinä on vaan sitä jotain.

Karvinenkin on kyllä aika hauska ja niitä olisi myös ihan hauska lueskella. Karvinen on jotenkin niin mukavan kyyninen kissa.

Mutta kyllä se Aku Ankka silti rulaa!

gaysha
6.6.2005, 21:19:35
X-men. Se hakkaa kaikki kapiset mangat ja muut mennen tullen. Jep. Oikeastaan aloitin sen lukemisen vasta jokin aika sitten ja olen jo korviani myöten fani(liikaa hyviä hahmoja ja kaikkea). Niin, kohta minua saa taas syyttää senkin sarjan häväisystä, kun laitan fanitaidettani esille. Mansikoita prkl! xD

Ja manga on oikeasti like, todella yliarvostettua. Woot, koin ihmeparantumisen!

eiko
6.7.2005, 21:00:16
omia lemppareita ovat kungfu-poliisit (ilmestyivät vielä jokunen aika sitten hesarin NYT-liitteessä), Sin city sekä muumit. Jälkimmäiset on ehdottoman hyvää lukemista, suosittelen vierailua kirjaston lasten sarjis-osastolla!! Toven itsensä piirtämät ovat vielä ehkä hiukan kivemman näköisiä kuin veljensä kuvittamat, vaikka ero onkin vain hienoinen.

Myös viiksekäs nainen (tai vastaava)- nimiseltä kustantajalta on ilmestynyt useita mielenkiintoisia albumeja.

Jesh
6.7.2005, 23:51:13
Lassi ja Leevi, mitä voi sanoa sarjasta, joka ei ikinä alkanut toistamaan itseään, säilytti laatunsa alusta loppuun, lopetti silloin kun oli huipulla ja on muutenkin vain paras länsimainen sarjakuva?
Sarjassa käytetään aivan jumalattoman hyvin mielikuvitusta, Lassin mielikuvitus-seikkailut antavat mahdollisuuden sarjakuvalle, esittää mitä tahansa genreä ja pilailla usein näiden kustannuksella. Pieni 6-vuotias, joka on samalla itsekäs kakara, mutta pohdiskelee ja miettii asioita yhtä tarkasti kuin 50-vuotias. Tämä luo hauskan tunnelman, kuten sekin, että Lassin omat mielikuvitukset ovat realistisemmin piirrettyjä, kuin itse sarjan ''todellisuus'' :).

Rakastan sitä tunnelmaa, kun pystyy selvästi huomaamaan kokonaisuudessaan Lassin ja Leevin kehityksen sarjakuvana, alussa oli hieman kömpelömpi tyyli ja yksinkertaisen kokeilevat vitsit, mutta loppua kohden hienot maisemat ja nerokkaasti kirjoitettu dialogi ja ideat.

Wattersonin piirrostyyli on omalaatuista, joidenkin mielestä ehkä hieman ''sketsimäistä'', mutta silti todella hyvin toteutettua. Varsinkin katsoessa dinosaurus-strippejä ja muita Lassin mielikuvitukseen perustuvia strippejä, voi vain ihailla Wattersonin taitoja piirtäjänä.

Juu, on se huippu se.

Juups, Aku Ankassa on hyvää tietyt ''yksi sadasta'' sarjat (Don Rosa, tietyt muut), mutta muuten Ankan taso on aivan kaamea ja tuntuu tippuvan koko ajan. Ideat toistavat itseään, juonet ovat pöhköjä ja yleinen piirrustuksen taso on vain minusta pudonnut.

folder
7.7.2005, 10:25:39
Parhaat ovat:

Aku Ankka: Hauskaa ja housutonta. Don Rosan sarjat ovat siinä parhaita, ja Don Rosan Roope on aina niin hauska.

Suomen MAD: Don martinin äänitehosteet ovat mukavia, ja muutenkin siinä on hauskoja satiireja. Ei ehkä ihan ostamisen arvoinen, mutta luenkin sen aina kirjastossa.

Lassi ja leevi: Meillä on kyseisestä sarjasta noin 8 albumia, ja lehdissä sitä tulee vielä. Harmi vain kun sen tekeminen on lopetettu. :prkl: Ei siihen kyllästy ikinä. Olen varmaan kaikki meillä olevat albumit lukenut yli 3 kertaa. Ja sen lelutiikeri on luttanen.

snoopdogg
8.7.2005, 21:45:30
Paras sarjakuva, jos mangaa ei lasketa on ehdottomasti koko perheen aina yhtä viihdyttävä "pornolehti" aku ankka, jossa pistetään housut jalkaan vain uimaan mennessä.
Ja odotan aina innolla keskiviikkoa jolloin se ilmestyy. :P

Luni
11.7.2005, 17:02:36
Neil Gaimanin Sandman. Tuskin kaipaa perusteluja, kaikkihan sen tietää. Kun on älykästä tekstiä, hyvä piirtäjä ja jumaltarut/myytit pistettynä sekaisin, mikä voisi mennä pieleen?

Velvety
13.7.2005, 16:11:30
Minä pidän kaikista eniten Aku Ankasta.

Olen lukenut sitä eniten ja olenkin aina pitänyt enimmäkseen Disneyn hahmoista. Sarjakuvissa esiintyvät hahmot ovat kaikki niin mukavia. Pokkareita on kiva lukea, kun niissä on monta erilaista tarinaa, kivaa. Pidän eniten Taikaviitta, Milla Magia ja Mikki Hiiri tarinoista. Ne on niin kivoja. Varsinkin Taikaviitta tarinat, niihin ihastuin luettuani ensimmäisen sellaisen.

Myös Karvinen on hyvä. Hauska ja ihanan laiska kissa, joka vihaa Maanantaita ja rakastaa Lasagnea. Kissa jaksaa aina kiusata sitä koira "kaveriaan", vaikka käsittääkseni asian pitäisi olla niin, että koira kiusaa kissaa. :D

Mutta ehdoton ykkönen on Aku Ankka. <3

Deux
11.8.2005, 8:20:04
Minä tykkään Nemistä. Lueskelen sitä Metrolehdestä aina perjantaisin. Minusta se on kivan sarkastinen ja erillainen sarjakuva. Se kertoo goottityttö Nemistä, jolla on..öhöm.. erikoisia mielipiteitä. Taidan olla kasvanut Aku Ankan ohi. Menin jopa myymään osan taskupokkareistani divariin (aion myydä loputkin). Mielummin luen nykyään vähän vanhemmille suunnattuja sarjakuvia. [Tai mangaa, mutta sehän ei kuulu tähän]. Mutta Nemiäkään en lue kovin säännöllisesti. Taitaa tuo manga olla kaapannut sarjakuvien paikan.

Sharppa
12.8.2005, 15:07:28
Aku Ankka on nykyään se ainut "ei-manga-sarjakuva", jota luen. Senkin taso on mielestäni laskenut hieman, mutta kyllä sitä silti tulee luettua aina joka keskiviikko. Joskus Spidermaneja ahmin innolla, mutta en enää. Mitä nyt nykyisiä olen katsellut tai silloin kun joskus katselin, niin niissä oli hirveä piirustustyyli. Aivan kaamea verrattuna niihin entisiin joita luin.

Ja tietenkin tulee luettua Hesarista ja tälläisistä sarjakuvat-osio ;)

mufasa
13.8.2005, 8:47:13
Minäkin liityn tähän Aku Ankka ryhmään, eli akkari on paras. Don Rosa on omasta mielestäni paras piirtäjä.Hänen piirrustusjälki on erittäin hienoa, jos sitä vaikka vertaa toisten ankkapiirtäjien jälkeen, vaikkeivät nämä toiset piirtäjätkään mitään huonoa jälkeä tee.Itse akkarissa pidän eniten tarinoista joissa Aku on pää-osassa.

pensu
13.8.2005, 9:02:44
Okei, myönnetään, enää en lue ei-mangaa yhtään. Joskus ehkä huvikseni kaverilla lukaisen Aku Ankan, mutta en muuten. Tai sitten jos luen lehtiä, saatan sarjakuva-osionkin lukaista. Mutta lemppari ei-manga-sarjakuva on varmaankin sitten Karvinen. Se on ihanan.. kissa. ^____^ Karvinen on kivan erilainen. Siinä ei onneksi ole mitään kissa on paha, koira on hyvä -juttuja (tai toisin päin, onhan karvinen kissa), vaan kissa on laiska mutta fiksu, koira on energinen mutta auttamattoman tyhmä. Niinhän se on oikeastikin. Se on kiva juttu, että Karvinen kaveeraa hiirten kanssa. Elävät sovussa. Ja se kans, että Karvinen jahtaa posteljooneja. ;D Sen Oskunkin puuhia on kiva seurata, kun se on niin pöhelö.

Lady Kiha
13.8.2005, 11:58:20
Nyt heti aluksi pitää sanoa, etten ole edes vielä lukenut mangaa. Tarkoitukseni kuitenkin olisi lukea sitä, haluan niin kovasti tietää mitä ihmeellistä mangassa on ja minkälaisia ne ovat. Jotakin niistä tiedän, mutten tosiaankaan paljoa. Toivonkin että Sele kertoisi minulle jonkin kivan mangan ja sitten kipittäisin hakemaan jostakin sitä... Tosin täältä erämaasta ei tuumaa mistään mangaa löytää, joten...

Kuitenkin, paras ei-manga-sarjakuvani on ehdottomasti Tuuvan tallilaiset. Se on tosisarjakuva, ja siinä sattuu ja tapahtuu. Usein on hauskaa nauraa heidän toilailuilleen, ja muutenkin tietää, mitä siellä tallilla tapahtuu.

Lisäksi Firefoot Farmin Freddie on mahtava, tosin se kestää vain tietyn määrän jaksoja. En muista kuinka monta, mutta onneksi se on tullut uusinnoiksi, koska jotakin -95 se ilmestyi ensimmäisen kerran, vai olikohan se aikaisemmin vai hieman myöhemmin... Kuitenkin, se on aivan mahtava sarjakuva ja jännittävä, eikä voi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Ja on koskettavaa seurata, kuinka Freddie yrittää päästä kilpailupeloistaan eroon, saadakseen rakkaan hevosensa Tigerin takaisin heidän tallille, koska Tiger on annettu lainaksi yhdelle kilparatsastajalle (kilparatsastaja on kiltti, mukava ja pitää hevosista hyvää huolta, mutta Freddie kaipaa Tigeriä niin kovasti, että on valmis taistelemaan eroon kisapelostaan). Hyvin piirretty ja mahtava tarina, menneisyys on hyvin ilmennetty siihen ja laitettu tärkeäksi osaksi.

Plop
13.8.2005, 12:37:15
Eipä tule enään kauheasti ei- manga- sarjakuvaa luettua. Manga on tempaissut niin tiukasti mukaansa. Mutta kyllä tällaiset "perinteiset" Akkarit (jonka tilaaminen kyllä lopetetaan meillä) ja Hesarissa olevat sarjakuvat tulee luettua. Ennen en Helsingin Sanomia lukenut edes sarjakuvien kohdalta, mutta nyt kun olen ruvennut keräämään Tiikeri sarjista vihkoseeni tulee luettua kaikki muutkin sarjakuvat Hesarista (paitsi Rip Kirby). Eli Tiikeristä tykkään erittäin paljon. Se ajattelu maailma niillä lapsilla on juuri sellainen, kuin lapsilla yleensä on.

Anaryawe
13.8.2005, 16:30:51
.

Clichet
14.8.2005, 11:47:34
Kyllähän se aivan ylivoimainen voittaja on Aku Ankka, ainut sarjakuva mitä jaksaa lukea. Syynä voi hyvinkin olla se, että akkari oli ensimmäinen sarjis mihin tutustuin niin ei sitten muut enää kiinnostanu. Aku Ankka tulee tännekin kotiin joka keskiviikko.

Memeko-chan
14.8.2005, 14:51:12
/Uusiks

Karvinen on ihan hyvä, sitä tulee luettua jos pikkuinen lelu apina ostaa lehden kaupasta. Samoin Orson. Harmi, että sitä ei saa erikseen mistään. Pikku Piko on noussut suoksikiksi. Siis tämä Piko joka seikkailee Fantastikon kanssa, mutta Pikku Piko kerto Pikon lapsuudesta. Aivan mahtavaa ja pervoa. :D Asterix on aina ollut suosikki, olen lukenut kaikki Asterixist paitsi Asterix Intiassa.

Aneo
19.7.2006, 10:41:28
Lassi ja Leevi ovat vaan niin parhaita. Lassin vilkas mielikuvitus pistää väkisinkin nauramaan ja hänen lumiukkonsa ovat aivan loistavia.
Spiff on mielestäni paras Lassin mielikuvits hahmo, koska niissä Lassi suurentaa asioita esim. teloitus olikin vain leuanvetojen tekemistä.

Keskisuomalaisesta luen vain sarjakuvat ja niistä B. Virtanen on paras (Lassin ja Leevin jälkeen), koska häntä aina syrjitään ja kaikki työpaikalla pistetään hänen harteilleen, eikä hankala vaimo helpota asiaa yhtään.

Sananium
19.7.2006, 12:44:28
Viime viestini oli aika n00beilua, joten vastaan uudestaan järkevämmin.

Ehdottomasti nerokkain ja parhain ei-manga on V niinkuin Verikosto. Toivottavasti en ole ainoa, joka on lukenut tämän mestariteoksen ennen leffan katsomista. Pännii nimittäin, että monet ihkuttavat elokuvaa hirveän hyvänä, lukematta sarjakuvaa. Oikeasti sarjis on piljuuna kertaa parempaa kuin elokuva.
V niinkuin Verikosto on jännittävä, kaunis, mielenkiintoinen ja joskus jopa pelottava sarjakuva. Bonusta vielä kovat kannet ja loistava käännös. Hahmot ovat onnistuneita ja tunnelma on karu koko sarjan ajan. Miinusta vain kirjan kallis hinta.

Sitten tuleepi aiemmin mainitut korkkarit ja Akkari. Niitä on luettu jo liian paljon. Aku Ankka on typerä sarjakuva, mutta kyllä se pytyllä istuessa menee paremmin kuin Korkeajännitys. Korkkareita on aimo kasa sängyn alla ja niitä tyksin lukea melkein joka viikko. Eniten pidän ilmavoimista kertovista tarinoista, koska lentokoneet ovat kivoja. Hieman epärealistisiahan nuo tarinat joskus ovat, mutta otan ne silkkana viihteenä.

Muuta en juuri lue. Kyllähän Tex Willerit, Karvinen ja pari muuta menevät ihan ajankulusta.

SeymourSlayer
19.7.2006, 13:06:56
Neil Gaimanin Sandmanit on kyllä kieltämättä parasta antia mitä voi olla! 8D Gaiman on käsikirjoittanut kaikki 11 Sandmania (plus sitten kirjat ja pari muuta sarjakuvaa, jotka eivät varsinaisesti kuulu Sandman-sarjaan) ja itse sarjakuvaa on piirtänyt ties kuinka monta herraa ja rouvaa O.o Kyseinen sarja on 90-luvulta, et siitä nyt en tiedä kuinka moni sitä tuntee...
Sarjiksen jälki on sitä mitä sattuu, joissakin osissa se saattaa olla aivan kamala ja toisissa taas se on palvonnan arvoista. Joka tapauksessa tarina on tosi jees

Mä löysin tässä viime vuonna uuden todella ihanasti tehdyn sarjakuvan, Blacksadin! Sitä mä oon tosin lukenu vaan Jysäyksistä (joissa on muitakin ihkuja eurooppalaisia sarjiksia <3) ja heti kun mä saan hetken rauhaa mun kaverilla niin mä ryöstän sen albumin sen käsistä~<3 Ja se tilaa vielä toisenkin osan ja mä aion syödä senkin :3
Tosiaan, sarjiksen pääosassa on John Blacksad, joka on todella hot musta kissa. Kyseinen herra ratkoo rikoksia ihan hemmetin yksityiskohtaisesti tehdyssä maailmassa, jossa hilluu todella ihania anthroja!! Purrrrrr

Nemi on todella hupaisa ja sitä lukee, kun on ihan hemmetin tylsää XD Mua kyllä häirittee se tyyli.. Se on liian yksinkertaista, kun on tottunu noihin jotka ei oo strippejä... Mutta se jälki on kuiteski ihan okei ja tarinoille nauraa.

Noiden lisäks mä luen X-meniä, Spawnia, Witchbladea/ Darknessia, Jeree, Turvatarhaa, SW:tä (jota ei julkasta enään >_<) , Magic fantasya (eikä tätäkään), plus sitten kaikki randomit sarjikset mitä mä oon hommannu. Ja tähän mä en voi muuta sanoo ku et musta noi kaikki on hyviä 8D (Eikä mun kirjahylly oo täynnä sarjiksia ^^')

i<3yaoi
19.7.2006, 13:18:14
Aku Ankat on baka :P

Enki Bilalin sarjakuvat ovat yksiä parhaista ja oma suosikkini on Hirviön uni, jonka luin ensimmäiseksi. Bilal piirtää tosi nätisti. (http://pc59te.dte.uma.es/cdb/series/metal/pics/sommeil.jpg) Luonnosmaisesti, mutta harkitusti. Tarinat ovat unenomaisia ja tunnelmallisia, niihin sekoittuu usein jotain yliluonnollista. Pidän tästä tyylistä todella paljon. Dialogin paljous vähän syö lukunautintoa, vaikka se kertookin kunnon tarinaa. Mutta sarjakuvaan pitää todella keskittyä. Yleensä selaankin ensimmäisellä kerralla vain kuvat ja toisella vasta luen tarinan.

Toinen suosikkini on Frank Millerin Sin city sarja. Millerin tyyli on hyvin raskas (http://hem.passagen.se/fm4/nancyhart.jpg) ja mustavalkoinen. Tarinoissa on muutakin kuin seksiä ja väkivaltaa. Tai ainakin minä löydän niistä jotain muka syvällistä. Kerrankin minua ei ärsytä vähäpukeiset itseään tyrkyttävät naiset. Miehet ovat melkein yhtä onnettomia ja Sin city ankea paikka.

Bill Wattersonin Lassi ja Leevi on myös yksi huipuista. Meillä oli filosofian kirjassakin kuvia siitä. Opettaja ei kyllä tykännyt.
Piirrosjälki on jotain aivan mieletöntä ja sille olen röhötellytkin monta kertaa. En osaa päättää kumpi on söpömpi, Lassi vai Leevi. Leevi on kyllä pörröinen ja tiikeri, mutta Lassilla on mielipuolisen groteskeja ilmeitä. Ja ne lumiukot ovat aina yhtä hulvattomia.

Jeff Smithin Luupäät oli joskus ehdoton suosikkinin. rottaoliot (http://www.loq12.at/comics/03_bone/img/buco_pic7.gif) olivat kerta toisensa jälkeen yhtä huvittavia, mutta eivät lyöneet missään vaiheessa yli. Tarina oli samaan aikaan humoristinen ja vakava, täynnä mysteereitä ja kummallisia hahmoja. Lepon epätoivoinen rakkaus Venlaa kohtaan, hihi.
Sitten ilmestyivät kolme viimeistä osaa ja tarina lässähti. Olin pettynyt, enkä anna Smithille ikinä anteeksi.
Itkin siltikin lopussa ;___;

Melkein unohdin Jeren. Jerry Scott ja Jim Borgman ovat ilmeisesti perheellisiä miehiä :> Näin ainakin päättelen strippien oivaltavuudesta ja arkipäivän komiikasta. Jere on melkein hellyttävä. (http://www.geocities.com/cartoon_zits/zits.jpg)

Tenavat olivat joskus myös pro. Nyt ne ovat menettäneet hohtonsa. Jaska Jokunen on liian filosofinen ja onneton. Ainoa hyvä on Ressu ja Kaustinen + muut linnut. Meidänkin beagle kuvittelee toisinaan selvästi olevansa korppikotka.

Melkein mainitsin Vielä Katsuhiro Otomon AKiran, mutta tajusin, että se onkin manga :>

Outo95
19.7.2006, 15:35:22
;) No kun mangaa ei nyt lasketa (thanks god.) niin se on Aku Ankka, todella mielikuvitteellinen valinta.

Jos nyt lehdestä puhutaan, niin paras piirtäjä on Don Rosa. Sillä on vain niin hyvä piirrostyyli, ja ne Roopen nuoruus tarinat ovat hyviä. Yksityiskohtiakin on, ja ne ovat aina: Rotta syö Roopen rahaa, tai jotain tommosta.

Myös Carl Barksin piirrokset ovat hyviä, ja tarinatkin ovat luettavia.

Jere on myös hyvä, harmi vain, ettei ole kerennyt poiketa kirjastossa lainaamassa. =)

Lassi ja Leevi on myös yksi hyvistä sarjiksista. Sitähän minä lainasin kirjastosta, isoina kirjoina, heh kakara joka kiusaa lastenvahtia.

Mutta ykkönen on Karvinen. Ihana läski katti, joka näyttää koirille,- ja posteljoonille taivaan merkit. Eskokin on niin nössö, että itkettää, ja Osku aivottomin koira maailmassa. Tämä on todellakin hyvä sarjis.:solong:

Sitron
29.7.2006, 23:10:56
No kyllähän noita hyviä sarjakuvia löytyy, pakko ensimmäiseksi mainita Aku Ankka. Lopetin Akun tilaamisen, kun aloin pihiksi, eikä siinä loppujen lopuksi ollut niin paljoa luettavaa. Ainoa ankkapiirtäjä, jonka työt pystyn erottamaan muista on Don Rosa. Rosan piirroksissa taustalla tapahtuu jotain muuta samaan aikaan ja ne ovat muutenkin ihanan yksityiskohtaisia. Meitsin piti ainoastaan ostaa ne numerot, joissa on Rosan tarinat, mutta empä jaksanut seurailla joka viikko niin jäi ostelematta. Niitä kokoelma kirjoja olen jo pari vuotta ajatellut ostavani, mutten vieläkään ole saanut aikaiseksi.

Toinen hyvä on Nemi. Ärsyttää vaan niin paljon kun minulla ei ole rahaa ostaa niitä sarjakuva lehtiä, vaan omistan vain vaivaisen kokoelmakirjan, jossa kuvat ovat mustavalkoisia. Eipä tuo sinäänsä haittaa kun Nemi nyt on gootti. Tykkään Nemistä sen takia että sen ajatusmaailma on jotain niin hauskaa. Eipä tuo piirrostyyli nyt niin kaunista ja hienoa ole, aika yksinkertaista, mutta silti tyksin.

Real Emotion
30.7.2006, 0:59:05
No minä olen aika hulluna sarjakuviin. Heti aluksi on pakko nostaa sellainen esille kuin Hergén Tintti. Minä nimittäin luin tänään yhtä sarjakuva-albumia, Tintti Tiibetissä, ja voi kuinka sitä tulikaan hihiteltyä! Mukana on ehkä yksi sarjakuvahistorian merkittävimmistä hahmoista, kapteeni Haddock. Se röyhkeä juoppo on niin kultainen ja hassu, ettei kukaan voi olla rakastamatta sitä hahmoa. Lisäksi pidän Tintistä, koska siinä on sellaista klassista huumoria. Dupondtit törmäilevät jatkuvasti pylväisiin ja muihin sellaisiin, eikä sellainen komiikka minua hirveän usein miellytä, mutta sekin on toteutettu Tintissä tyylillä. Sitten siinä on myös paljon toisenlaistakin huumoria, mistä pidän kovasti. Seikkailua, jossa saa nauraa, sellaisesta tykkään.

Juban Viivi ja Wagner on myös saanut viihdyttää minua tänä kesänä. Tässäkin sarjakuvassa on niin paljon mahtavia aineksia. : D Sian ja naisen suhde on herkullinen aihe ja voi miten ihanasti Juba leikittelee niillä kaikenlaisilla stereotypioilla, joita sukupuoliin liitetään. Loistavaa, hauskaa ja piristävää sarjakuvaa! YLE pitää nyt jotain kilpailua käynnissä, jossa äänestetään suurin satusuomalainen. Ehdokkaana ovat myös Viivi ja Wagner ja minun oli kerrassaan pakko äänestää sitä parivaljakkoa. :]

Bill Wattersonin Lassi ja Leevi kuuluvat tietysti suosikkeihini. Lassi on niin suloinen kakara, jonka kiintymys lelutiikeriinsä on herttaista. Näissä sarjakuvissa on paljon hauskoja juttuja, etenkin pidän Lassin vanhempien suhtautumisesta lapseensa. He rakastavat lastansa, mutta kuitenkin tuntuvat olevan vähän väliä sarkastisia Lassia kohtaan. Ja ne lumiukot, joita Lassi tekee, huippuja! :D

Sitten olen tekemässä tuttavuutta sellaiseen minulle uuteen sarjakuvaan, kuin Scott Adamsin Dilbert. Piirrosjälki on aika yksinkertaista ja se huumori taas... Hmm, en hassua kyllä keksi sille nyt mitään kuvaavaa sanaa. Sellaista omituista, joka saa hymyilemään, mutta ei ainakaan vielä nauramaan. Niissä sarjakuvissa on jotain vetovoimasta kuitenkin, ja haluan ehdottomasti lukea enemmän Dilberttiä.

Aku Ankka pitänee myös mainita, vaikka taso on laskenut hurjasti. Nykyään, kun jossain näkee niitä lehtiä, tulee useimmiten selattua nopeasti ja todettua, ettei kannata pahemmin uhrata aikaansa niiden lukemiseen. Huumori vaikuttaa aliarviovan toisinaan lukijaansa. Ne taskukirjat ovat vielä pahempia. Onneksi voi kuitenkin aina lukea Carl Barksin ja Don Rosan upeita sarjakuvia, joissa on sekä juonta että hauskoja piirteitä. Ja onhan minun pakko myöntää, että eivät ne ihan kaikki uudetkaan Aku-sarjikset ole surkeita. Toisinaan voi törmätä helmiin, liian harvoin vain valitettavasti.

Sitten olen myös sellaisiakin lukenut silloin tällöin kuin Lucky Luke, Ahmed Ahne, Karvinen ja Piko ja Fantasio. Nämä kaikki ovat olleet minulle jossain vaiheessa rakastettavia, mutta nykyään en ole näihin koskenut. Etenkin viimeisimpänä mainittu tuntuu oikeastaan aika huonolta nyt. Mutta sillä ei ole väliä, kerran Piko ja Fantasio toivat minulle pikkuisempana paljon iloa. :]

Olen luultavasti lukenut monia muitakin, mutta olettaisin, että ne tärkeimmät tulivat esille. Minulle tulee välillä omituisia kausia, jolloin jätän kirjojen lukemisen kokonaan ja luen pelkästään sarjakuvia. Nyt on taas vaihteeksi sellainen menossa. On ne sarjakuvat vaan niin ihania. <3

Mangaa olen joskus saattanut lukea, mutta ihan hirveän vähän. Enkä muista edes nimiä. Siksi tämän ketjun otsikko kuulostaa minusta jotenkin kummalliselta. En ole ikinä osanut kiintyä kunnolla niihin suurisilmäisiin naamoihin, vaikka varmasti hyvääkin mangaa on olemassa. Olen vain laiska ottamaan selvää. Kyllä täällä länsimaissakin onneksi osataan.

Naskali
30.7.2006, 3:16:07
Manga ja se serkut ovat mielestäni vain sarjakuvia toisten joukossa. Mangat toki yltävät melko korkealle tasolle kokemusten ja tunteiden antamisessa, mutta kyllä myös länsimaissa osataan. Joskus muinoin Eurooppalainen sarjakuva jopa oli paljon parempaa kuin nyky-japanilainen. Ajat ovat uitenkin muuttuneet, ja Hyvät eurooppalaiset ja amerikkalaiset sarjat ovat kiven alla, japanin viedessä sarjismarkkinoita. Länsimaisista sarjakuvista mielestäni Jumal-tasoon yltävät seuraavat. Niitä katson stondis yllä, kuolan valuessa suusta ja rään nenästä:

Nää on mahtiksia

Luutnantti Blueberry on mielestäni paras lännensarjakuva. Blueberry on ensinnäkin äijä. Muutkin hahmot ovat äijiä. Sitten seikkaillaan kuin pikkupojat konsanaan, loistavaa! Parhaimmillaan tämä yltää seikkailuiltaan jopa One Piecen ohi :)

Judge Dredd on yksi ikisuosikeistani. Dredd on karu jepari jolle laki on kaikki kaikessa. Edes hänen omatuntonsa tai oikeudenmukaisuutensa ei mene lain edelle. Sakkoja ja vankilaa voivat saada ihmiset jotka loppujen tekivät hyvin, tai jotka tarvitsivat ennemmin joltakin suunnalta apua kuin vankilaa.

Lobo......... DROOL, Lobo on ultimaallinen tappaja ja rajuin koko maailmassa. Ainoassa lukemassani numerossa jätkä kuolee, ja Lobo antaa kosmisille voimille turpaan, että nämä päästäisivät hänet takaisin elävien kirjoihin. Ihanuutta!

Halo Jones on trilogia joka kertoo Halo Jonesin tarinan. Alussa kyseinen nainen asuu paska-loukossa, ja haaveilee uudesta elämästä. Hahmot ovat loistavia, ja tarina jollakin tasolla koskettava.

Avaruus agentti Valerian on mielestäni paras ranskalais/belgialaisista sarjakuvista. Nerokkaat juonet, nerokkaat seikkailut ja hauska huumori yhdistettynä scifi/fantasia-miljööseen tekevät tästä kyllä aikamoisen viihdepaketin. Viimeistään pyhän kolminaisuuden ja saatanan tultua scifi-ympyröihin mukaan, olin myyty. Tässä pitää antaa piirros jäljelle erikoismaininta.

Yoko Tsuno-albumit ovat laadultaan melko vaihtelevia, mutta parhaimmillaan (esim. Paholaisen urut) mukavaa luettavaa, jota tulee ahmittua albumettain. Miinusta tulee pikkutarkasta insinöörimaisesta piirrosjäljestä, joka tekee ihmishahmoista naiivin näköisiä, mutta koneista todella aidon tuntuisia. Huonoimmissa albumeissa myös juonet ovat perseestä. Usein tätä sarjaa verrataan lentoemäntä Natashan seikkauilihin, joka myös on huippu luettavaa.

Tuomari on Marvelin sarjoista suursuosikkini. Tuomarin karski olemus ja hänen brutaalit tapansa saavat jokaisen äijä-meinikiä diggaavan haltioihinsa. Valitettavasti monet piirtäjät tekevät Tuomarista Teräsmiehen näköisen siloposken, joka ei ollenkaan sovi kyseisen miehen tyyliin :( Onneksi edes osa piirtäjistä tekee Tuomarista juuri sellaisen brutaalin karjun, kuin pitääkin. Sitten laulavat aseet, iskevät nyrkit, ja kidutuskeinot ovat myös sallittuja. Tuomaarii, oot sulaa unelmaa vaan

Näiden lukeminen on yhtä hekumallista orgasmia

Hell blazer seuraa John Constantinen velho-elämää. Britti-miljööt, yliluonnolliset ainekset, hauskat tarinat ja tupakkaa poltteleva päähenkilö tekevät tästä toisen suursuosikkini. Sarjassa saatanan porukat elelevät maan päällä tehtäviään tehden, ja välillä Constantine vetää näitä pahasti nenästä. Orgasmista!

Ylimaallinen über ultimate paras suursuosikkini on Aku Ankka, jonka hahmot, miljööt ja asenne lähentelevät jo täydellisyyttä. Jotkut jaksot ovat selvästi toisia huonompia, mutta yhtään huonoa Akun seikkailua ei ole eteeni astunut. Lähinnä "Myyttien saari" -tyyliset paska-jatkumot vituttivat, mutta nekin olivat mukavaa luettavaa. Parhaat sarjat alá Don Rosa, Carl Barks ja Romano Scarpa ovat parhautta parhaimmillaan.

Muita mangan tasoisia, tai parempia sarjoja ovat klassikko DC- ja marvel supersankari sarjikset, Lassi ja Leevi, Musta Naamio, Taika Jim, Friikkilän Veljekset, Myrkyn Pera Pervo, Luu päät, Lucky Luke, Asterix, vanhemmat Karviset, Nemi, Kalma -lehden sarjat, Mobiuksen sarjat, Jussi Jänis, Priecher, Anu ja Antti, Dark Horsen hienot kulttisarjat sekä Dilpert, joka koukutettuaan pakottaa lukemaan usean sarjakuvakirja peräkkäin. Franquinin sarjakuvista Niilo Pielinen ja Marsu Pilamit ovat hekumallista luettevaa, kuten myös hieman uudemmat Pikku Pikot. Blaket ja Mortimerit ovat melko jumalallisia sarjiksia, mutta jäävät selvästi sarjakuvan pohjalta tehdyn animaatiosarjan jalkoihin. Pippelin hyviä sarjakuvia olisi lisääkin, mutta äiti käski nukkuun:(

Tulipa hölötettyä, Mutta aihe on täärkeä.:P

Sekhmet
29.5.2007, 1:15:54
Hoi!

Jännää, ettei täällä ole oikein mainittu enemmän tuota ranskalaista tai belgialaista sarjakuvaa (tämä kommentti nyt perusteltu muutamilla hakuammunnoilla ja epämääräisillä hakusanoilla, mutta hysss ;P ).

Itse pidän jo edellä mainitusta Yoko Tsunosta. Ihan pienestä pitäen tätä sarjakuvaa lukenut ja monet kerrat kirjastosta lainannut ihan koko sarjan. Tykkään piirrosjäljestä ja juonetkin yleensä hyviä. :)

Lisäksi tietenkin nämä perus Tintit ja Asterixit, joita myös lukenut aivan pienestä (taidetaan muuten omistaa kaikki Asterixit).

Isäpuolelta löytyy omistuksestaan myös kolme kappaletta sen nimistä sarjakuvaa kuin Alix. Piirrosjälki on kohtuu simppeliä eikä ilmeitäkään liiemmin löydy, mutta pidän silti. Tässähän siis nuori Roomassa mainetta niittänyt gallialaispoika joutuu kaikenlaisiin seikkailuihin salaliittoja vastaan. Ehkä tuo aikakausi sitten vetoaa eniten.

Lopuksi vielä mainittava Grzegorz Rosinskin sarjakuvat Kadonneiden nummien valitus ja Thorgal. Ensimmäiseen tutustuin, kun poikaystäväni kävi sitä ostamaan minulle syntymäpäivälahjaksi (kokoelmasta puuttuu enää se viimeinen osa, jota ei ilmeisesti ole vielä suomeksi julkaistu). Tykkään mielettömästi piirrosjäljestä! Erityisesti albumeiden kannet ovat aivan ihastuttavia pieniä taideteoksia. Tässäkin tuo vanha ja myyttinen kulttuuri vetoaa.

Thorgaliin taas tutustuin oikeastaan pikkuveljien ansiosta. Tätä sarjakuvaa kun ei valitettavasti julkaista kuin Mustanaamio-lehdessä aina silloin tällöin. En ole pitkään aikaan päässyt tätä lukemaan, mutta edelleen tuo Rosinskin piirrustusjälki sekä viikinkiaikaan sijoittuminen kiehtoivat.

Miyuvi
30.5.2007, 10:36:20
Haaha. Rupesin jo naureskelemaan kun mietein mitä sitä on tullut luettua. Pienenä olin ihan mahoton lukemaan sarjakuvia, ja tuli lainattuakin laidasta laitaan niitä. Aina tarrautui kourallinen lukemista kotiin.

Eniten tuli kuitenkin luettua (hieman perversoidun mieleni takia) Pikku Pikoa, joka on hieman tuhmamaisuudellaan saanut minun sydämmeni.
Kertoo pienestä pikosta joka on hieman "yli-innostunut" ikäisekseen naisista, ja joutuu kaikenmoisiin ongelmiin. Siellä on tosiaan lyhyitä ja pitkiä tarinoita - ettei pitäisi tulla liian tylsää.
Pienen pojan ajatusmaailma kiehtoi, ja kiehtoo niin miksipäs ei ;<

Mämmilät oli kans aika kovaa kamaa. Sarjakuva suomesta ja suomalaisuudesta täältä keskisuomen alueelta. Murre oli ensimmäinen asia joka kiinnitti huomion, ja pidin siitä. Kiroilu ja raaka tosielämä pikkukylässä ei jätä ketään sen varaan etteikö "noin vois tapahtua". Mämmilät on supisuomalainen sarjakuva ja pitää lukijastaan yhtälailla kuin lukija mämmilöistä. Tosielämän kovat koukerot, ja elämän muutokset näkyvät sarjakuvissa mitä pitemmälle luet. Mämmilät uudistuu sitämukaa mitä lähemmäksi tullaan 2000- lukua.

Delirium
30.5.2007, 13:31:24
Sandman, beibeh!

Gaiman on jumalainen nero mitä hahmlihin ja juoneen tulee, ja jatkuvasti vaihtuvat piirtäjät ovat aika nannaa. Amanokin on tehnyt kuvituksen erääseen albumiin (joka ATM torkkuu kirjahyllyssäni keitto- ja taidekirjan välissä).

Sin City On kanssa sydäntä lähellä. Millerillä on upea tyyli, ja nämä sarjikset ruokkivat väkivaltaa janoavaa osastani.

Toki myös "normaalimmat" sarjikset, kuten vaikka Aku Ankka, Asterix, Yoko Tsuno, Karvinen, Jere jne. kuuluvat "pidän"-listaan. Akkareissa erityisesti Don rosan tarinat.

Celebsi
31.5.2007, 23:27:20
No täytyypä tähänkin postailla kun on sarjakuvia tullut lueskeltua siitä asti kun albumit on käsissä pysyneet. Mangahan on minulle hyvinkin uusi tuttavuus, vasta parisen vuotta olen sitä lueskellut, kun taas länsimaista tosiaan aina.

Aivan ensimmäisenä täytyy mainita Luupäät. Aivan uskomattoman loistava sarja, jonka olen lukenut läpi jo useampaan otteeseen. Aloin seuraamaan sarjaa jotakuinkin heti sen ilmestyttyä, ja ihastuin heti. Aivan loistavaa tarinankerrontaa, ja hahmot ovat ihan omaa luokkaansa, samoin ainutlaatuinen fantasiamaailma, josta ei meinaa löytyä kliseitä oikein nimeksikään. Tai jos löytyy, niin niille kliseille lähinnä naureskellaan. Luupäät on samaan aikaan vatsaavääntävän hulvaton ja toisaalta uskomattoman vaikuttava ja koskettava teos. Ja siis. Iiro-ötökkä ja Aapo. Teos, jossa on Iiro-niminen ötökkä, ei vaan voi olla huono. Eikä varsinkaan teos, jossa on Aapo-niminen rottaolio. Omistan tästä suomenkielisenä kaksi ensimmäistä osaa, ja loput seitsemänkin olisi joskus tarkoitus hankkia. Olen melko varma, että tämä teos toimii jopa paremmin suomen- kuin englannikielisenä, sillä suomentajalla on todella välähtänyt noiden suomennosten kohdalla. Mii<3Luupäät.

Elfquestejä tuli luettua joskus 7-vuotiaana ensimmäisen kerran, ja sen jälkeen luin viisi ensimmäistä osaa läpi lähemmäs kymmenen kertaa. Luulin sarjan päättyneen siihen, kunnes ~vuosi sitten näin samannimisen mutta ihan eri näköisen albumin kaupan hyllyllä. Jonkin aikaa asiaa selviteltyäni sain varmistettua, että kyseessä todellakin on lapsuudenaikainen lempisarjikseni, ja että tarina ei todellakaan päättynyt siihen mihin se vitososassa jäi! Nyt olen lukenut lähes kaikki ilmestyneet osat, lähinnä siksi kun ne vaan kuuluu lukea. Ikävä kyllä sarjakuva ei tunnu enää läheskään yhtä hienolta kuin silloin joskus, mutta onhan se ihan jees kuitenkin. Jotenkin taso vaan tuntuu laskevan sitä mukaa, mitä pidemmäksi sarja venyy. Hmph.

Mitäs muita... No, tietenkin olen lukenut läpi kaikki Lucky Luket, Asterixit, Piko&Fantasiot, Ahmed Ahneet ja Lassi ja Leevit. Ja suurimman osan Niilo Pielisistä, sekä kaikkien edellämainittujen oheissarjiksista. Ihan mukavaa ajankuluahan nuo ovat. Jotenkin en osaa oikein sanoa noista mitään järkevää, sillä noita olen lukenut aina, ja niiden vaan kuuluu olla tuollaisia. Vähän vanhempana löysin kaikenlaisia uusia kivoja sarjakuvia, joita pidän oikein loistavina. Tällaisia ovat muun muassa Jere, Pikku Piko (pakko mainita erikseen vaikka lukeutuukin Piko&Fantasioihin), Kamut, Baby Blues ja Viivi&Wagner. Niin juu, ja Itsemurhapuput ja Kiroileva siili! <3

Sitten on tullut lueskeltua, liian vähän kylläkin, näitä vähän aikuisempia sarjakuvia. Marvelin ja DC:n supersankari-sarjiksia on tullut lueskeltua satunnaisesti aina tilaisuuden tullen, mutta niin vähän, että olen ihan pihalla kaikista tarinoista. Frank Millerin teoksista Sin Cityjä on tullut luettua, yllättäen leffan innoittamana. Tarkoitus olisi lukea kaikki, kunhan vaan saan ne jostain käsiini. Piirrustustyyli on upea, ja tarinat hyviä. V niinkuin Verikoston luin myös, oli todella pitkä ja hidaslukuinen tapaus, mutta aivan loistava. Ihan eri luokkaa kuin leffa. Sitten... Gaimania. Sandmania olen lukenut vasta yhden teoksen verran, mutta ihastuin heti. Nyt kun saisi vielä jostain lisää sitä käsiinsä... Niin juu, Harlequin Valentinenkin luin, ihan jännä kertomushan tuo, vaikka jotenkin en pitänyt piirrostyylistä ihan hirveästi. Tarina oli kylläkin erinomainen. Ainiin, Avaruusagentti Valerianin seikkailuja on tietenkin tullut luettua ihan pienestä asti. Olipa muuten Valerianin jokin seikkailu se, jonka kohdalla hokasin osaavani lukea. Ah sitä tunnetta. <3 Hienoja tarinoita ja kiehtovia maailmoja.

Enpä siis oppinut lukemaan akkarista niinkuin suurin osa suomalaislapsista. : p
Meille tilattiin akkari vasta minun ollessani 9-vuotias. Toki sitä ennen oli tullut luettua taskareita ja ikivanhoja akuankkoja mummolassa. Akkari nyt on akkari, tarinat noudattaa aina samaa kaavaa, ja tuntuu ikävä kyllä huononevan jatkuvasti. Mutta Barksin tarinat ovat aina vaan hyviä. Barksiakin enemmän rakastan kylläkin Don Rosan tarinoita. Ne ovat vaan jotain ihan uskomatonta. Se piirrosjälki, ne kaikki turhat, mutta ah-niin-ihanat yksityiskohdat, ja itse tarinat. Parhaimmillaan Rosan tyyli on ehdottomasti pitkissä tarinoissa. Näitä ei vaan voi lukea liikaa.

Njoo, kaikenlaista muutakin on tullut lueskeltua, mutta ne nyt ei olleet niin hyviä. Jostain syystä en ole kauheasti perustanut Tinteistä, Yoko Tsunoista, Karvisesta, Madin ja Myrkyn sarjiksista (no okei, osa näiden pätkistä on kyllä iskenyt hyvinkin kovaa, mutta noin pääosin : D) ja Tenavista, mutta päätin nyt mainita nekin, kun ihan mielelläni minä oikeastaan noitakin luen. Ja onhan niitä vaikka mitä muitakin vielä, en min nyt kaikkia voi tähän hätään muistaa.

// No voi ny prkl, meinasin unohtaa yhden loistavuuden ihan tyystin. Muumit! Siis ne vanhat, ne aidot ja oikeat, joissa vedetään viinaa ja vähän muutakin, ja meno on ihan hulvatonta! Voi rakkaus niitä~ Nämä on pakko kyllä hankkia vielä joskus.

PhazonBlaxor
1.6.2007, 7:36:55
Aku Ankka. Ainoa sarjakuva, mitä edes luen säännöllisesti. Vaikkakin niiden lukeminen on vähentynyt, kun ei enää Aku Ankkaa tule kotiin. Olen myös huomannut niiden jatkuvaa huononemista. Nykyään tulee aivan liikaa William Van Hornin piirroksia. Voi että minä sitten vihaan sitä piirtotyyliä, ja käsikirjoituksetkin sukkaavat. :prkl: Don Rosa on ehdottomasti paras piirtäjä sekä käsikirjoittaja. Hänen tarinoissaan on sitä jotain, sisältöä, potkua, ja huumoria. Piirtotyyli on aivan valtavan eloisa ja kuvaava. :> Mutta, Akut ovat juuri parhaita. Niitä lukee ihan huviksi ja aikansa kuluksi, varsinkin kesälomalla tulee aina tätä harrastettua. ^_^

Hukka
3.6.2007, 14:48:52
Aku Ankka, Lassi ja Leevi, Karvinen ja Frank Millerin komeat sarjakuvat, siinä suosikkini. Etenkin kolmen ensimmäisen lukeminen on leppoisaa, eikä juuri haittaa vaikka kaikkia sarjoja ei aina pystyisikään lukemaan. Lassi ja Leevi- sekä Karvinen-sarjiksethan ovat pääasiassa strippejä, joten juonen kanssa ei tarvitse tuskastella.
Frank Millerin tuotannosta tutuin mahtaa olla Sin City, joka on yksi ehdottomista sarjakuvalemppareistani. Miehen tyyli on aivan mahtavaa ja sarjisten synkkä tunnelma on vertaansa vailla.

Tintti-sarja oli aikoinaan yksi lempparini, mutta en ole niitä pitkään aikaan lukenut. Olisi kiva metsästää kaikki Tintit käsiini ja lukea ne, sillä niiden viihdearvo on todella korkea.

Edit: 1000 :o

yuho
3.6.2007, 23:21:41
Sin City iskee minuunkin. Yksinkertaisen tyylikäs sarja, varjojen käyttö on suorastaan ylimaallista. Ja löytyy paljon mustaa huumoria. Milleriä tekisi mieli lukea enemmänkin muttei sitä ole kirjastossa näkynyt enkä nuukana raaski ostaa.
Toinen taitava varjojen käyttäjä on Mike Mignola, jonka Hellboy on myös juonellisesti erittäin miellyttävää luettavaa.

Aku Ankka oli ennen kovassa huudossa ja kyllähän se nykyäänkin menee. Harmikseni taso on vain nykyään laskenut ja Don Rosan jaksoja tulee liian harvoin. Kuitenkin kotona käydessä pitää aina uusin lehti lukea.

Dark Horse on myös julkaissut lukuisia englanninkielisiä Star Wars sarjakuvia, joita on tullut aikoinaan luettua paljonkin, silloin kun niitä kirjastoista bongaili. Ikävä kyllä nämä on kaikki luettu niin StarWars-kuumeen kourissa, etten osaa sanoa onko ne oikeesti hyviä vai pelkästään SW-sarjiksia. Minullehan siis riittää tuo jälkimmäinen.

Suosittelempa vielä lämpimästi kaikille Timo Mäkelän sarjakuvaa Mannerheim ja ihmissyöjätiikeri. Vankoille historiallisille faktoille ja valokuville rakennettu erittäin viihdyttäväkin sarjakuva Mannerheimin elämästä. Varsinkin Hitlerin vierailu suomeen oli mielenkiintoinen.

shaiana
4.6.2007, 0:11:22
Oliksne Yoko Tsunot niitä Yoko Onoja? Semmonen aasialaistyttö joka seikkaili vähän missä milloin missäkin, yhdessäkin albumissa jonkun lapsen kanssa, joka lillui jossain vesipallossa. Olen aina muistellut sitä Yoko Onoksi. Tykkäsin siitä kuitenkin. Samoin kuin siitä lentoemäntäblondistakin, Natasha?

Lunttasin guuglella, tuo Yoko Tsuno -albumi on Elämän rajoilla. Muita muistikuvia naisesta tulee ainakin albumeiden Taivaallinen dzonkki ja Titaanit kansikuvista.

Molemmissa tykkäsin aina piirrosjäljestä kauheasti. Yoko Tsunossa tykkäsin myös kaikesta muustakin. Olen pitkään itse asiassa miettinyt, että mikäs se Yoko Ono olikaan ja että löytyisiköhän sitä jostain, mökiltä tai jostain kirjastosta. Aina se on tosin jäänyt, kun muistikuvat tuntuvat melko hatarilta.

Mökillä oli joskus kauheasti jotain sarjislehtiä, Nonstopko se oli. Niissä oli aina kaikkea kivaa, joista minulla on kyllä jotain muistikuvia, mutta en osaa nimetä niitä.

Asterix on pop. <3 Mutta Tinttejä en ikinä lukenut. En minä tiedä, en tykännyt Tintti -hahmosta. :D Vierastin sitä, kun se tuntui olevan semmoinen kunnollinen pikkupartiolaispoika, jossa ei ollut munaa. Tai en minä tiedä, en vain tykännyt. En tietenkään oikeasti lukenut kokonaista albumia, mutta jostain moinen kuva miun päähän oli iskostunut.

Karvinen oli kauhean kiva ja tykkään siitä vanhasta, lihavasta Karvisesta. Nyky-Karvinen nyt on ihan blaeh. Vähän sama Akujenkin kanssa, kyllä ne jotkut Don Rosat (jotka nyt eivät ole vanhoja mutta duh) ja Barksit nyt ovat kivoja, kun taas oikeastaan kaikki loput nyky-Aku -tarinat on vanhaa rumemmalla piirrostyylillä. Piirtäjistä en tiedä, mutta on siellä niitä miun silmissäni huonompia tapauksia ainakin muutama. Tietysti ymmärtäähän senkin, jos tarina heikentyy vuosien venyttämisellä, mutta voisivat edes piirtää nätimmin.

Vilkaisin Wikipediaa Nonstopista, ja kas - heti näkyi tuttuja kasvoja. Johannes ja Pirkale! Muistan erään... osan, jakson, emmätie, jossa pojat olivat jossakin linnassa ja valmistelivat lähtöä johonkin, tai jotain. Sitten ne lähti ja niille sattuili juttuja ja sarjis loppui siihen siltä erää, enkä ikinä saanut tietää, miten se jatkui. :murjotus:
... totaa, muistikuvani siitäkin ovat sittenkin liian hataria, että niistä saisi kunnolla kii.

Lucky Luke on tietysti oma juttunsa, lännenjutut on kivoja. ^_^

Myös SW -sarjislehtiä olen lukenut viime kesän jälkeen (sain niitä läjän ilmatteeksi), joskin yksi tarina vähän tyssäsi siihen kun siinä suunniteltiin... kun siinä oli... Luke ja... ja... ja... vittu nainen ;_____; Onhan Mara Jade ihan jees mutta ei ne silti saa pariutua ja kuiskia hempeitä auringonlaskussa! ._. No mut joo, osassa on ihan kivaa piirrosjälkeä ja osasta en niin tykkää, ja harmittaa kun se kokoelma on vähän... epäkokonainen - jotkut tarinat jäävät ikävästi kesken, kun viimeisen osan sisältävä lehti puuttuu. :| Mutta toisaalta, ilmatteeksi sain niin turha valittaa.
... Mutta silti.

Luin joskus jonkun kaverin luona muutaman lehdellisen Tarzania, mutta se jäi siihen, kun piti lähteä jonnekin enkä saanut niitä lainaan.

Muumit on jees. ^_^

Yhteenvetona lista kaikista mainitsemistani sarjiksista, kun ketään kuitenkaan jaksa lukea tuota kokonaan (varsinkin, kun asiapitoisuus on vähäistä ja offia on mukana):
- Yoko Tsuno
- Natasha (teh lentoemäntä)
- Asterix
- Karvinen
- Lucky Luke
- Muumit

Myös Viivi&Wagner on ihan kiva, samoin kuin Harald Hirmuinen ja B.Virtanen, Nemi sekä Lassi&Leevi. Myös Tenavat on ihan mukavia.

Onko Suomessa juuri nyt edes minkäänlaista sarjislehteä (tyyliin Ruutu ja Nonstop)?

Mr. President
2.12.2007, 21:25:16
Tex Willeriä olen lukenut jo päälle 10 vuotta ja keräilen tätä sarjaa myös ja kokoelmastani puuttuu enää 4 alkuperäistä numeroa vuosilta 1971-2007. Mielestäni 70 luvun tarinat ovat parhaimmat ja nykyään suosikkini käsikirjoittajista on Boselli, joka ei ole kirjoittanut mielestäni vielä yhtään heikkoa tarinaa, mutta Nizziltä on suunnilleen puolet hyviä tarinoita enää. Gambaa lukuunottamatta piirtäjät ovat aina olleet hyviä ja suosikeikseni ovat jääneet Villa, Marcello ja Nicolo.

Luupäät kuuluu myös suosikkeihini ja tarina on minusta viihdyttävä ja piirrostyyli on mieleeni ja koko sarjan omistan.

Aku Ankassa vanhat sarjikset on erittäin hyviä, mutta nykyään taso on laskenut huomattavasti. William Van Horn on mielestäni surkein piirtäjä nykyisistä ja Aku Ankasta luen enää pelkästään Rosan tarinat.

OrichalonMasterr
17.3.2008, 21:12:59
Vanhat hämähäkkimiehet, ryhmä x:ät, spawn, Asterix, Star wars ja Karvinen.

Vanhoissa hämähäkkimiehissä on jotain viehätysvoimaa. Tosin niissä piirrosjälki ei ollut niin hienoa. Repliikit on otettu kaikenlaisista gangsteri-leffoista ja sun muista ja ovat hauskaa luettavaa. Myös pahikset ovat tyypillisiä lihaskimppuja tai hulluja tohtoreita.

Ryhmä X:ät ovat hyviä. Sopivasti draamaa, juonta ja tyypillisiä pahiksia. Mutanttimättöä on aina mukava lukea.:D

Spawnissa on todella hyvä piirrosjälki. Pelkää veren vuodatusta koko sarja taitaa olla. Pienenä poikasena nämä sarjat pelottivat paljonkin.

Asterix en enää lue, mutta siinä on hyvä piirrosjälki, huumoria ja myös oppi pari erikielistä lausetta.

Star Warsia luin ja luen vieläkin, mutta ostamaan en ryhdy. Piirrosjälki on mainiota ja olen suuri Star wars-fani, joten kyllä tätä lukee.

Kuka nyt ei olisi lukenut karvista. Tätä sarjaa on tullut luettua pienenä paljonkin. Tämän kissan huumori aina maittaa tälle puujalka-vitseillekkin-nauravalle persoonalle.

Amira
23.3.2008, 23:25:28
Mun on ihan häpeilemättä sanottava että WITCH -sarjakuvat. >:D Mikä lie on addiktioni niihin, mutta kun jälki on niin kaunista ja joskus sarjan alettua ilmestymään niitä tänne nurkkiini keräilin ja vähän väliä tylsyyden mutaisilla hetkillä olen kaivanut ne esiin ja aloittanut lukemisen alusta. Tuosta voi sitten jokainen kinastella itse, että onko se mangaa vai ei.

Se on vain niin tyttömäistä GiRL PoWeRia että eihän siitä voi ola pitämättä. Ja lehdetkin ovat niin suloisia ja pehmoisen näköisiä. Varmaan sorrun vielä tässä mahtavan aikuisuuteni kynnyksellä tilaamaan mokomia lehtiä lisää. x3 Siis kattokaa nyt (http://www.perunamaa.net/sarjakuvat/witch/200605.jpg) Keijukaisia ja taikuutta, voiko muka tollaselle sanoa ei?

Noita lyhykäisiä sarjakuvia muuten on minulla ollut ihan lehti muodossa vain Karvisia. Niitä on mukava lukea, täytyy myöntää, mutta tuota Aku Ankan hurmiota en oikein jaksa ymmärtää. Kyllä meilläkin sitä joskus tilattiin ja mukava kymmenkunta niitä onkin tuolla tallessa, mutta ne ovat kovin yksitoikkoisia loppujen lopuksi eivätkä oikein pysty kiinnittämään huomiotani niin kauaksi aikaa, että saisin tarinat luettua loppuun saakka.

Totema
14.4.2008, 17:42:42
Watchmen - Alan Mooren (The league of extraordinary gentlemen, V for Vendetta) ylivoimaisesti paras teos. Tämä oli osittain nostamassa sarjakuvien profiilia aikuismaisempaan suuntaan 80 -luvulla. Toisaalta sarjassa on paljon huumoria, toisaalta se taas on haudanvakava kuvaus kylmästä sodasta ja julkisuuden tuomista henkisistä ongelmista.

Bone - Jeff Smith. Tarina kertoo luupäistä Leppo, Tahvo, Auvo, jotka karkoitetaan kodistaan Luukylästä. He pakenevat mystiseen laaksoon, jossa törmäävät koko maan kohtaloa koskettaviin tapahtumiin. Sarjakuvassa ei kuvata lainkaan ääniefektejä, mikä on amerikkalaisessa piirrostyylissä varsin omaperäinen ratkaisu, mutta ainakin omasta mielestäni erittäin toimiva. Piirrostyyli on kuin Simpsoneissa; siinä on juuri oikeassa suhteessa realismia ja satumaisuutta jotta se vetoaisi sekä lapsiin että aikuisiin. Esimerkiksi luupäät itse ovat kuin Aku Ankasta ikään, kun ympäristöt, eläimet ja ihmiset on piirretty yleensä realistisestiseen tyyliin.

Sininenkissa
7.6.2008, 21:59:49
En tiedä ollenkaan, onko täällä kertaakaan vielä mainittu tätä sarjaa, mutta minusta sen sietää tulla päivän valoon. Eli, mainittakoon a Right to be Hostle täällä, jota ostin suuren pokkarin Ruotsinmatkaltani pari vuotta sitten.

Okei, tämä ei ehkä kaikille aukea, mutta itselleni suurinosa vitseistä aukesi. Pidän piirtotyylistä ja vielä enemmän animaatiosta, mutten ole tätä vielä päässyt katsomaan. Harmi. Ostaisko joku minulle sen boksin? Hahmoina tosiaan toimii pääosin kaksi poikaa ja heidän ukkinsa, muista en jaksakkaan enempää kertoa. Toinen pojista ajattelee kaiken vähän vaikeammin ja toinen on hankaluuksien hankkija. Sarjakuva ottaa kantaa kaikkiin erinlaisiin asioihin ja tälläistä tylsää, mutta mielestäni todella hauskaa luettavaa.

Tulee ihan mieleen juustonaksut tästä pokkarista. x_x Luin tätä niitten seurassa ruotsinlaivalla. Aijaa, täällä taitaa vielä niiden serkku-muruset elääkkin... Mutta siis. mielestäni yhtä parasta ei-manga-sarjakuvaa mitä luen Karvisten ja Witchin ohella ainakin.

mkl
13.6.2008, 3:39:47
Aku Ankasta pidan.. Karvinen nyt aivan kauhea :P kolmen ruudun huonoja vitseja.. yh..

Aku Ankkoja mulla on ollut jossain vaiheessa yli 100 taskukirjaa, myin suurimman osan toisaalta..

Se on vain niin tyttömäistä GiRL PoWeRia että eihän siitä voi ola pitämättä. Ja lehdetkin ovat niin suloisia ja pehmoisen näköisiä. Varmaan sorrun vielä tässä mahtavan aikuisuuteni kynnyksellä tilaamaan mokomia lehtiä lisää. x3 Siis kattokaa nyt (http://www.perunamaa.net/sarjakuvat/witch/200605.jpg) Keijukaisia ja taikuutta, voiko muka tollaselle sanoa ei?

WITCH on aivan kauhee, vaikka tyttomaiset jutut onki tosi kivoja. :P
En oo toisaalta WITCHia koskaan lukenut, mutta tvsta tuli joskus joku sellanen juttu kun oli jaanyt joku kanava paalle.. Ei meinannu saada unta sellasen kauhian jutun jalkeen enaan! :saarna:

YoYo~Yoda
22.7.2008, 14:14:40
Tässä tulee lyhyt historriikki meikäläisen sarjakuvista:
Ensimmäisellä luokalla en olisi edes saanut kirjastokorttia mutta Ruosniemen Ala-asteen kirjoston hoitaja Vuokko semmoisseen minulle myönsi, jonka jälkeen sarjakuvanurkkauksessa istuttiin monet päivät. Ensimmäiset sarjakuva kirjat mitä luin olivat Rasmus nalle ja Nalle Puh. Kyseisestä sarjiksesta on jäänyt paha tapa syödä likkaa lättyjä.
Aku ankkaa tuli luettua mutta ainoastaan Don Rosan oma laatuinen tyyli on jättänyt muistikuvia. Inhosin myös pokkareiden "väli" tarinoita joilla yritettiin saada tarinat liittymään toisiinsa. Ja jokatoinen sivu oli mustavalkoinen. 5:llä/6:lla luokalla rupesin lukemaan Andre Franquin tuotantoa jonka luinkinkin melkein kokanaan kolmessa vuodessa. Niilo Pielinen, Piko ja Fantasio sekä Pikku Piko ovat sieltä parhaimmasta päästä.
Ylä-asteella kirjasto=yhteys nettiin. Sarjakuvia en pahemmin lukenut. vaan kaveri porukalla hakattiin Wormssia kirjastossa. Tietysti koneisiin ei saanut ladata mitään , mutta laittomuushan siitä hienoa teki. Special MAd pokkarit tekivät silloin minuun vaikutuksen ja niitä keräilen vieläkin. Lehti eli silloin viimeisiä hyviä vuosia. (1997-2000). Samoihin aikoihin rakkaus Ankkalinnaan loppui, lähinnä koska sen tilaus lopetettiin. Rippileirin jälkeen tosin lainasin kirjastosta vuoden Aku Ankat, joka jäi viimeiseksi projektiksi. Nykyään En sarjiksesta välitä, huonoksi en väitä mutta minulle sarjiksella ei ole mitään annettavaa. Nuoremmille aivan varmasti.
Lukiossa löysin aikuistenosaston kirjat joista parhaat: Judge Dredd, Slaine , Millerin Kaikki opukset[300 ja V for vendettaa(Tekijä on siis Alan Moore ei Miller) en silloin saanut käsiini],ENKI BILAL jota ei täälläkään olla mainittu ( Metsästys retki, Jumalaton näytelmä, Unien vankila ja Kylmä päiväntasaaja), sekä Neil Gaimanin The Sandman. Jeff Smithin Luupäät luin ennen armeijaan menoa.
Armeija aikana ei kauheasti masia kummempaa tullut luettua mutta mainittakoon että johtajakaudella luin kaikki Witchbladet mitä kaveri jaksoi raahata.Armeijan jälkeen alkoi ilmestyä ElfQuest josta on ollut iloa... nyt olen joutunut raahaamaan mangaa koska kaupoilla ei ole oikeen muutakaan tarjottavaa.

Sanomalehtien Aateli:
Lasse ja Leevi
B. Virtanen
Dilbert
Karvinen
Viivi ja Wagner
sekä uusin tulokas Fingerpori

mazzeneko
31.7.2008, 0:59:25
Olen aina ollut kova Tintti-sarjakuvien ystävä. Pitäisi uudet painokset ostaa jostain kun vanhat on niin puhkikulutetut, revityt sekä rypistyneet kylpyvedessäkin useaan kertaan.

Erikoismaininnan saa Don Rosan ankkapoppoo-sarjat. Omistan nyt kaikki kokoelmat mitä on hyllyille saapunut. Pari tarinaa puuttuu yhä, joita niissä ei ole. Harmittaa.

Chayan
4.8.2008, 17:02:07
Lucky Luke on hyvä. Daltonin veljeksillä ja Lukella itsellään on hauskat persoonallisuudet ja piirrostyyli on kivaa katsottavaa. Paras koko sarjassa on kuitenkin Jolly Jumper. Haluaisin itselleni sellaisen hevosen ^-^
Lucky Lukea tuli pienenäkin luettua, kun faija osti aina silloin tällöin muutaman lehden. Olin joskus ihastunut Lukeen xD Kaikkihan pitävät miehestä, joka ampuu varjoaan nopeammin. (senkin perverssi!)

Sitten on Aku Ankka. Tätä tuskin tarvitsee selitellä? Meille ei enää ankkaa tilata, mutta onhan niitä vanhojakin kiva lueskella. Mikki Hiiren voisi tosin viedä helvettiin kyseisestä lehdestä...

Zenchiro
9.8.2008, 12:08:41
Asterix on ehdoton suosikki! :D Siinä tarinat on mielenkiintoisia ja muutenkin historia kiehtoo. Läppä on mielestäni tosi hauskaa ja siitä suomentajille iso kiitos, koska sarjassa on paljon kieleen ja sanoihin pohjautuvia vitsejä.

Toinen suosikki (jo ala-asteelta asti) on Lassi ja Leevi (Calvin & Hobbes). Nyt kun niitä lukee jälkeenpäin niin pienenä ei tajunnut puoliakaan vitseistä :eh: ... Jokatapauksessa loistava sarjakuva ja ISO käsi Bill Wattersonille.

Suomalaisista B. Virtanen on hyvä. Helppoja ymmärtää ja silti tosi hauskoja strippejä. Hahmot on helppo sisäistää joten sarja sopii pienemmillekin sarjakuvan ystäville.

Snowfur
9.8.2008, 23:28:51
Paras sarjis ikinä on Petri Hiltusen Väinämöisen paluu. Kyseessä suomalainen sarjis, jossa heitetään hauskalla tavalla läppää Suomesta, suomalaisuudesta ja suomalaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta. Sarjassa on myös hauskaa kieltä, mille on tullut naurettua monet kerrat.

Tangentti
11.8.2008, 15:20:06
Aku Ankka ehdottomasti.

Taso on laskenut, mutta silti tulee lähes aina laadukas lehti. Parhaita piirtäjiä ovat Don Rosa, Ferioli ja Rodriguez. Käsikirjoittajista Don Rosa loistaa jälleen sekä Kari Korhonen mutta muilla sitten on tasapaksusti paskoja ja hyviä tarinoita. On William Van Hornillakin ihan hyviä tarinoita, piirrosjälki toisin hieman heikkoa.

Don Rosaa täällä moni kehuu ja syystä mutta on hänen tarinoissaan huonotkin puolensa, varsinkin uudemmissa. Esim. Seitsemän (miinus neljä) cabarelloa ratsastaa jälleen- tarina oli loppujen lopuksi huono koska siinä kierrättettiin koko ajan samaa huonoa vitsiä: Akun kimppuun käy joka amazonin elukka joka raiskaa Akua samalla kun Panchito ja Jose vain luulevat "Aquellon" puhuvan paikallisten eläinten kieltä tjn muuta sellaista. Nämä samankaltaiset Akun kidutuskohdat toistuu turhan monessa tarinassa. Eikä Rosa osaa piirtää Iinestä, ainakaan naisen näköiseksi. Pelle Pelotonta tosin Rosaa osaa parhaiten käsitellä, hän on enemmän harrastelija keksijä eikä tee älyttömyyksiä kuten puolessa tunnissa avaruusalus ja sitten vielä käy saman päivän aikana toisella puolen universumia.

Aku on paras ja hänen jälkeen parhaimmat ovat Milla Magia, Sepe Susi ja Pikku Hukka. Varsinkin italialaisten Milla tarinat ovat nykyään parantuneet. Sepe Susi/ Pikku Hukka parasta on asetelma: isälle poika on täysi pettymys ja poika ei tahtoisi olla pettymys mutta ei toisaalta hyväksy hänen tapojaan.

Ai niin Taikaviitta on perseestä. Paitsi ne vanhat Taikaviitat ja muutama muu hyvä on joissa ei ole superkonnia.

Muita hyviä sarjakuvia on B. Virtanen, Fingepori ja Helsingin Sanomien Nyt-liitteessä esiintyvä Auttajahai. Hai-stripit ovat aika kökköjä mutta idea on sen verta hullu, että siitä ei voi olla pitämättä.

Fingeporissa on nokkela ja hauska sarjakuva, vaikka usein vitsi menee ohi.

B.Virtasia olen lukenut lähes kaikki albumit ja omistan 9-13. Parhaimmat hahmot ovat B. Virtanen itse, hänen vaimonsa ja Murikka jonka tyhmyys jaksaa aina naurattaa. B. Virtanen on toimii loistavana mallina kuinka on jaksettava eteenpäin vaikka olisikin jatkuvasti vastoinkäymisiä, vähän niin kuin Aku Ankka. Se on kai yksi syy hahmojen suosioon, ainakin Suomessa.

Unohdin vielä mainita Viivi & Wagner (jotka tosin alkavat toistaa itseään pikkuhiljaa, nerokas kuitenkin) ja Mirage & Arhie Turtles sarjikset joista nyt en paljoa voi sanoa kun vähälle jäänyt niiden lukeminen.

Leech
11.8.2008, 23:43:20
Lukiossa löysin aikuistenosaston kirjat joista parhaat: Judge Dredd, Slaine , Millerin Kaikki opukset(300 ja V for vendettaa en silloin saanut käsiini),ENKI BILAL jota ei täälläkään olla mainittu ( Metsästys retki, Jumalaton näytelmä, Unien vankila ja Kylmä päiväntasaaja), sekä Neil Gaimanin The Sandman. Jeff Smithin Luupäät luin ennen armeijaan menoa.

Yoda tietää mistä puhuu. Kaikki edellä mainitut ovat sarjakuvan aatelia ja omia suosikkejani. Aku Ankka?? Pyh! Vähän sama kun vertaisi Kummelia Kummisetään -_-

Suosittelen Ben Templesmithin Wormwoodia, sekä Flight nimistä sarjiskokoelma sarjaa.

http://www.templesmith.com/faze3/
http://www.flightcomics.com/

auron992
12.8.2008, 16:22:26
Millerin Kaikki opukset(300 ja V for vendettaa en silloin saanut käsiini

Pilkun viilaamista, mut V for vendetta on Alan Mooren teos :P

Naskali
28.8.2008, 18:13:10
Tän triidin edelliseen viestiin lisään:

Tank Girl: Haha, hauskaa girl power sarjakuvaa ryyppäävästä ja Kengurua nussivasta sotilasnaisesta postapocalyptisessä Austraaliassa. Meno on sellaista anarkistista ja rivoa. Sellainen klassikko coolistelu sarjis kyseessä

Maus: Sarjakuvan tekijä kertoo tässä isänsä tarinan keskitysleireillä. Päähahmot ovat hiiriä, natsit kissoja. Kerronnallisella tasolla välillä tekijä piirtää itsensä haastattelemassa isäänsä. Ei olisi mielestäni kauhean hyvä sarjakuva jollei perustuisi oikeisiin kauheisiin keskitysleiri kokemuksiin.

Peter pan (Loisel): SeymorSlayerin minulle tutustuttama sarjakuva Peterpanista. Tätä kutsuisin ehkä hienoimmaksi lukemakseni sarjakuvaksi aiheeseensa, lapsuudesta pois siirtymisen tuskan, liittyvän symboliikan sekä dickensiläisen inhorealistisen Lontoon vuoksi. Mukana on seksuaalisuuden syttymisen ihmettelyä sekä lapsellista viattomuutta. Nämä kutoutuvat yhteen, ja tällaisen kieroutuneen paskan silmissä teos on jotain elämää suurempaa.

Naskali
16.7.2009, 14:45:32
Sain ihan uuden lempisarjakuvan: Corto Maltese. Suuret persoonat seikkailevat historian pienissä taitekohdissa. Mukana on historian aitoja hahmoja ja kirjailijoita, esim. Jack London ja Herman Hesse. Välillä seikkaillaan eksoottisissa ympäristöissä, joissakin sarjakuvissa liikutan unten mailla esoteerisimmissa merkeissä. Parhaimmat Malteset ovat yksittäisinä teoksina yhtähyviä tai parempia kuin esim. Watchmen. Ja tämä on paljon sanottu.

Sarjakuvien dialogi on silkkaa runoutta ja mestat ja ajankuvat uskottavia. Teosten tekijä, Hugo Pratt, eli vähän väliä ties missä päin maailmaa, ja sarjakuvat ovatkin aidon kosmopoliitin tuotoksia. Kaiken kruunaa upeat hahmot. Corto itse on puolimustalainen, laivaton merikapteeni, romantikko ja onnensoturi, mies joka unelmoi ja voi tappaa vastustajansa. Lempihahmoni, Watchmenin Rorschachin veroinen psykopaatti, parrakas ja jatkuvassa virneessä oleva Rasputin, mies jolla ei ole muita ihanteita kuin ystävyys ja raha. Hän on varas, hän on murhaaja ja tietää paikkansa.

Suosittelen seuraavaa: lainaa kirjastosta Corto Maltese Siperiassa, lue pitkät alustuskirjoitukset sarjakuvan alusta, näin opit historiallisesta miljööstä ja sarjakuvan historiallisista hahmoista, ja googlaa eteen tulevia nimiä. Opit paljon ja saat viihtyä yhden parhaimmista koskaan sarjakuvista kanssa. Suosittelen myös Corto Maltese Samarkandissa ja Etiopiassa. Nämä olivat omat suosikkini. Muut ovat joko vain kohtalaisia (hyviä silti, mutta suhteutettuna näiden mainitsemieni hyvyyteen), tai sitten keskittyvät enemmän mielikuvitusmaailmoihin kuin historiaan.

//Onko kukaan maininnut Persepolista, omaelämäkerrallista sarjakuvaa nuoren naisen elämästä Iranissa vallankumousten ja uuden teokratian keskellä. Sarjakuva on ihan mahtava, kuten myös teokseen perustuva animaatiokin.

SeymourSlayer
17.7.2009, 13:02:10
//Onko kukaan maininnut Persepolista, omaelämäkerrallista sarjakuvaa nuoren naisen elämästä Iranissa vallankumousten ja uuden teokratian keskellä. Sarjakuva on ihan mahtava, kuten myös teokseen perustuva animaatiokin.

Mä en ees muista oonko koskaan postannu tänne vaikka syönkin sarjakuvia suihini kuin Nalle Puh hunajaa. Joka tapauksessa höpötän aina Persepolista tän tyyppisissä keskusteluissa! :)

Sarjakuva on todella mielenkiintoinen ja sen tyylittely johdottaa Iranin kulttuuriin varsin toimivana tehokeinona. Pidin tarinasta, ainoana ns. huonona seikkana voisin pitää kakkosen lopetusta. Kyseessähän on omaelämänkerta, joka luo omat vaikeutensa lopetukseen, mutta musta tuntuu oikeesti siltä, että Setrapi ei saanut tarpeeksi aikaa miettiä kuinka lopettaa tarinansa. Animaatiossa se sen sijaan oli vallan loistava vrt. sarjikseen ja kun otetaan huomioon, että Setrapi oli mukana tekemässä leffaa niin luulen sen olevan hänen käsialaansa. Et jos sama lopetus olis sarjiksessa niin se olis tosi bueno.

Olen lukenut myös Setrapin Luumukanaa. Se ei tietenkään ollut samanlainen teos kuin Persepolikset vaikka se kertoikin jälleen kerran hänen sukulaisestaan ja elämisen vaikeudesta. Tykkäsin kuitenkin tarinan punaisesta langasta ja eritoten henk.koht. heru pointseja siitä että kuoleman enkeli oli hyvin stailattu ja sillä oli hauska persoona :)
En tosin lähde suosittelemaan kyseistä teosta ostettavaksi sillä hinnalla mitä siitä pyydetään. Sen sijaan Persepoliksessa on paljon asiaa ja omasta mielestäni se kuuluu jokaisen vähääkään sarjista arvostavan ihmisen hyllyyn. Itse sain kaikki kolme teosta lahjaksi, kun kuvitin Liken kirjaan kannen.