PDA

View Full Version : Terry Pratchett

Sookie
3.8.2004, 18:22:46
Kysymys on yksinkertainen: oletteko joskus lukenut kyseisen kirjailijan tuotantoa ja jos olette niin mitä mieltä olette?

Itse luin juuri loppuun Viikate Miehen, kirjan joka kertoo potkut saaneesta Kuolemasta ja asian vaikutuksesta Kiekkomaailmaan, paikkaan jossa Kuolema vaikuttaa. Minä pidin kirjasta, paljon. Ja olen vahvissa aikeissa aloittaa lukemaan jotain muuta hänen tuotannostaa. Siskoni ovat lukeneet ja kehuneet häntä, ja näköjään hän oli kehujen väärti. Suosittelen kyllä kaikille fantasian ystäville...jotain hieman erilaista.

Kuroi Tenshi
8.8.2004, 19:38:16
Mä olen lukenut monta Pratchettin kirjaa. Vain Noitasiskokset kirjan kesti kauan lukea. Vaikka olihan sekin ihan kiva. Sain eilen luettua Valkoparta karjupukin, joka oli todella hyvä kanssa.
Mutta siis herra Pratchettista ei ole sanaakaan pahaa sanottavaa! Kannatan niiden lukemista!
Kuolema on mun yksi lempihahmoista Kiekkomaailman kronikoissa. Niin, Terryn kirjoistahan on tehty myös sarjakuvia. Nekin kannattaa lukea myös. Niitä tosin ei ole tietääkseni suomennettu, joten täytyy osata edes vähän englantia niitä lukiessa.
Mutta lukekaa, hyvät ihmiset, Pratchettin tuotantoa!

Bananasplit
8.8.2004, 21:27:54
Olen lukenut kaikki kirjastossa olevat suomennetut ja muutaman suomentamattomankin ja tykkään kuin hullu puurosta. Aloitin toissa talvena, kun leikkaukseen mennessäni otin vuodeosastolle Pratchettin kirjan Magian väri mukaan. Äitini sitä minulle suositteli. Rincewind-sarja kannattaa ainakin aloittaa Magian värillä, mieluiten lukea järjestyksessä.

Kirjat on paras lukea englanniksi, jos suinkin kykenee, sillä jotkin vitsit vain eivät käännyt toisille kielille. Esim The Last Continentista:

"Her name is Nelly..Butt",
"But what?"
"No, that's her last name, Butt",
~myöhemmin, kun tämän diivan mukaan nimetty jälkiruoka (jota varten oli saatavilla vain persikoita) esitellään keittiöhenkilökunnalle~
"I present you, Peach Nelly!"
"Doesn't sound too great a name"
"Would you rather call it Peach Bu-"

The Last Continentia ei ole käsittääkseni vielä käännetty. Kirja on myös Rincewind-sarjaa.

Suosikkihahmoni ovat Kuolema, Patriisi (Lordi Vetinari) ja Rincewind.

Sookie
9.8.2004, 12:47:53
Itse pidin Kuoleman lisäksi velhoista siellä yliopistossa, mutta toisaalta en ole lukenut kuin yhden kirjan niin en voi painavaa sanaa tähän sanoa. Siellä yliopistolla kun ne sekoilevat (ja muuallakin) niin kyllä pisti hymyilemään...ja pidän enemmän vanhempien veljohen periaatteesta että pitää syödä kunnolla, miksi velhon pitäisi aina olla semmoinen heikko ja laiha....mieluummin vähän tukevampi olisin :D

HeavyLord
24.1.2006, 15:26:01
Argh, koko viesti oli aivan hirvittävä... Pakko kirjoittaa uusiksi, en kehtaa katsoa omia vanhoja viestejäni...

Pratchett on ehdottomasti yksi parhaimpia kirjailijoita joita tiedän. Ensimmäinen kirja jonka häneltä luin oli Magian väri ja Valon tanssin luin heti perään. Olin täysin koukussa! Rincewindin ja Kakskukan seikkailut olivat sen verran viihdyttäviä että lainasin kirjastosta vähitellen kaikki Pratchettit jotka ovat silmiin osuneet ^^ mm. Viikatemies, Vartijat Hoi! ja Pienet Jumalat olivat varsinaisia mestariteoksia.

Pari päivää sitten sain Herraskaista väkeä luettua ja nyt on Eläviä kuvia menossa :) Sen jälkeen olisi vielä Naamiohuvit hyllyllä odottamassa.

Pratchettin kirjoissa eniten iskee mahtava huumori, joka ainakin minusta paikoitellen muistuttaa Monty Pythonia ja Douglas Adamsin kirjallisuutta. Hahmot ovat myös mahtavia, Kirjastonhoitaja, Dibbler ja Kuolema ovat näitä hahmoja joiden roolia odotan innolla joka kirjassa.

Auronjii
24.1.2006, 16:00:42
Olenhan minä niitä lukenut. Ensimmäisenä taisin lukea Noitasiskokset ja siitä sitten jäin koukkuun. Kirjat ovat hyvin humoristisia ja ne on hyvin kirjoitettu. Minulla jopa on Eric ja Elävätkuvat. Rincewindistä kertovat seikkailut ovat hassuimpia ja minunkin lempihahmoni taitaa olla Kuolema. Siniset pikkumiehet on myös mainittava sillä pidän siitä erityisen paljon. Mutta kaikille jotka eivät ole lukeneet: kannataa kokeilla.

Dorianthem
26.1.2006, 14:50:12
Olen lukenut vain yhden ja enempää en taida lukea. Kyseinen kirja oli nimeltään MORT. Juoni on ihan kiva; Mortin pestaa itse kuolema ja yhdellä retkellä Mort tappaa vahingossa väärän henkilön ja koko maailma on sen jälkeen ihan sekaisin.

Teksti oli mielestäni aivan kauheaa. Se hyppeli asioista ja paikoista toiseen aivan yllättäen, kuin kymmenen pientä neekerinpoikaa hyppimässä kahdella narulla. (esim.) Yhdessä vaiheessa ollaan Kuoleman talossa ja seuraavalla rivillä yhtäkkiä ollaankin jo murhauttamassa kolmekymppistä ukkoa jostain korvesta.

Jotkut ehkä tykkäävät, mutta minä en.