PDA

View Full Version : Tervetulo toivotuksista

nox
19.7.2002, 9:19:44
Mulla ois tälläinen pieni kysymys "jotta sinut huomattaisiin paremmin" palstalta.
En sano tätä pahalla, pikemminkin vain huvittuneena joten olisi kiva jos joku tätä suostuisi perustelemaan. Miksi jokaiseen "Olen uusi" vistiin pitää vastata kaksikymmentä kertaa: "Tervetuloa. Muista viihtyä mutta älä spammaa tai peeloile". Kyllä se menee varmaan perille jos jos parikin ihmistä sen toteaa uudelle jäsenelle. Kun itse liityin niin musta oli ihan typerää että mulle parikymmentä kertaa mainittiin toi aivan sama repliikki. :nuija:

Toivottavasti tämä on nyt oikeassa paikassa.

//Siirsin ketjun yleisistä tänne.
-Gabriel

Candice
19.7.2002, 14:02:14
Olen tiedätkös miettinyt aivan samaa asiaa. Mutta kai tässä on kyse ns. "levy jää päälle"-ilmiöstä. No näiden sääntöjen tärkeyttä ei voi selkeästi korostaa tarpeeksi selvästikkään täällä, joten siksi tuo jatkuva muistutus peeloilusta ja spammista ynnä muusta.

Musta ainakin on kiva kirjottaa vähän poikkeavampia tervetuloa-viestejä, vaikka yleensä ei jaksakkaan tarpeeksi särmään laittaa yhteen viestiin...

no joo

Nyt meni aivot lakkoon enkä muista mitä piti lisätä.

Amadeus III
19.7.2002, 14:11:59
Siis koko tervetuloa ja menoa ketju on pelkkää spammia, sinne kirjottavat vain ne jotka haluavat posteja ylöspäin, siksi kaikki kirjoittavat sinne sata kertaa saman viestin. Ja miksi pitäisi kertoa itsestään jos ei halua? Ikää ja tämmöistä pientä tietysti voi kirjoittaa mutta pitääkös siihen sitten laittaa kaikki posti-osoitteet ja puhelinnumerot sun muut?

Spammia spammia koko ketju...mutta eikös tästä ole puhuttu joskus aikaisemminkin?

Welc
19.7.2002, 14:18:47
Omg, tällä boordilla joku muukin siis ON huomannut asian!

Itse pistin tuosta ketjun tervetuloa-alueelle, jonne useat jäsenet kiltisti vastasivat "tervetuloa, älä spammaa äläkä peeloile" lukematta lainkaan aloitusviestiä tai ketjun tarkoitusta. Kertonee aika paljon alueen tarpeellisuudesta.

Theemu
19.7.2002, 19:03:46
Minä yritin vielä vastailla joskus muinoin vähän joihinkin tervetulotoivotuksiin, mutta ilmeisesti kaikki käyttävät jotain copy/pastea siellä eivätkä jaksa pahemmin katsella alkuperäistä viestiä tosiaankaan.

Scheisseä, mutta ei kai miljoona kärpästä voi olla väärässä.

Potri
19.7.2002, 19:29:59
Jos kerran pitää spammata, niin on parempi spammata hyödyllisesti.
Moni uusi jäsen varmasti arvostaa sitä, että heille heti alussa ystävällisesti neuvotaan miten toimia. Myöskään minkäänlaista paniikkia ei pitäisi syntyä, sillä newbieden ei oletetakkaan heti muistavan kaikkia sääntöjä - niistä kun muistutetaan vielä monessa viestissä.
Vanhemmat jäsenet voivat taasen hymysuin katsoa, kuinka paljon asiallisuutta yhteisössä arvostetaan. Vaikka asia olisikin käytännössä toisin.

Miksi valittaa toimivasta kaavasta? :P

absinthe
19.7.2002, 19:38:55
Eikö tämä aihe ole aika läpi, puhki ja loppuun kulutettu? Juuba, kyllä, tervetuloa-osio on erittäin hyödyllinen uusille jäsenille, ja kyllä, ihmiset voisivat kirjoittaa pidempiä ja asiallisempia tervetulo-toivotuksia, mutta ketään ei voi pakottaa ja aluetta ei missään nimessä kannata poistaa.

samiloop
19.7.2002, 19:50:23
Originally posted by Ally
Eikö tämä aihe ole aika läpi. puhki ja loppuun kulutettu? Juuba, kyllä, tervetuloa-osio on erittäin hyödyllinen uusille jäsenille, ja kyllä, ihmiset voisivat kirjoittaa pidempiä ja asiallisempia tervetulo-toivotuksia, mutta ketään ei voi pakottaa ja aluetta ei missään nimessä kannata poistaa.

Aina tulee uusia ihmisiä, ja samat aiheet saadaan käsitellä kerta toisensä jälkeen uudestaan. ;)

Ainoa huomionarvoinen pointti tässä viestissä sen sijaan on, että mitä jos Tervetuloa-alueella ei voisi replytä ollenkaan yhteenkään viestiin, vaan siellä olisi SÄÄNNÖT ja FAQ jossakin todella irstaasti näkyvässä paikassa?

Toisaalta, jossei ketään häiritse se spammi/peeloiluvastainen sanoma, mitä spammataan 20 kertaa per topic, niin antaa hommien olla kuin on...

Ren
19.7.2002, 19:56:34
Originally posted by Potri
Miksi valittaa toimivasta kaavasta? :P

Koska kuka tahansa Ajatteleva nyyppä on sitä mieltä, että se kaava ei ole tarkoitettu hänelle.

Tästä on tapeltu lyhyen ajan sisällä jo kolmisen isompaa vääntöä, taisivat vaan kadota foorumisoftan vaihdossa. Tulos on se, että mitään ei muuteta. Minä olen edelleen äärilaidassa ("koko alue himpzkuttiin"), mutta mitäpä tästä turhaan metelöimään.

Case unfortunately closed.

bigspin
20.7.2002, 10:47:04
No ei siinä musta mitään "ärsyttävää" ole.Onhan se hyvä että säännöistä muistutetaan ja kunnolla.Tietenkin se voi vähän "kuumastuttaa" kun 20 ihmistä sanoo samat jutut mutta sitten ne jää ainakin päähän.kai:bored:

Shaft
21.7.2002, 13:05:54
No siitä on hyötyä ja haittaa, mut ton saman litanian mikä jokaiselle tulee ~20 kertaa vois korvata sillee, että kun reksiteröityy, niin jos sen saisi näkymään jo siinä yhteydessä niin ei tarvitsisi sitä samaa paskaa spammaa jokaiselle parikyt kertaa...

Hyöty on siinä että uudet jäsenet huomataan, mutta turhaa postausten keräämistähän se pääasiassa on... =/

Sonya
21.7.2002, 16:27:01
No ei siitä ole ainakaan mitään haittaa, vaikka sääntöjen lukemisista (summuista) muistutetaan useammin kuin kerran.. ainakin menee jakeluun.. :eh:

Seyana
21.7.2002, 18:10:53
Jotkut nyypät saattavat todellakin haluta, että heidät toivotetaan tervetulleeksi,eikä heti ruveta mitään "ei hitsi sä oot idiootti mix ees tulit tänne11""!!!??7".
Jos tämä foorumi on jonkun ensimmäinen foorumi (kuten minun..), niin on sitä ihan mukava saada vähän tietää käytännöistä.Tässä on kuitenkin se huono juttu, että kaikki käskee olla peeloilematta ja spammaamatta.Mutta jos foorumi kerran on eka, niin mistä sitä voi tietää,mitä kyseiset asiat edes ovat..

Voisivat ihmiset kuitenkin tehdä joka kerta erilaisen toivotuksen, ja jos kerran sääntöjä on jo tolkutettu pari sivullista, niin ei kai sitä nyt niitä enää kannata jankuttaa.Voisivat kaikki tosiaan lukeakin sen,mitä newbie on kirjoittanut,eikä vaan sanoa että "hyvä kun kerroit itsestäsi jotakin."

En kannata alueen poistamista.Jos ette alueesta pidä, älkää sitten postatko sinne.Ei siitä kenellekään mitään haittaa pitäisi olla..

Purity
21.7.2002, 21:02:04
Itse sanoisin, että tuo tervetuloa foorumi ei kovin.. hyvä systeemi ole. Sehän on selvää (tai vaikkei olisikaan, niin sen kuvan siitä ainakin minä saan), että kaikki "tervetuloa, älä peeloile äläkä spammaa" juttujen selittäjät haluavat vain lisää postauksia. *köhköhonkoskukaanhuomannutmitensamanlaisiakaikk itämäntopicinvastauksetovatköhköh?:)*
Nyypät nyt eivät välttämättä halua sillä lisää postauksia vaan he sokeasti uskovat, että sinne kirjoittaminen muka auttaisi tulemaan huomatummaksi paremmin (ja sitähän se ei tee, sillä sinne tulee niitä samanlaisia viestejä vaikka kuinka monta, niin minä en ainakaan ketään muista paremmin sen takia, että he ovat sinne kirjoittaneet).

Mutta itse sinne kuitenkin kirjoitin viestin, ja olihan se mukavaa, että hyvinkin iloisesti minut toivotettiin tervetulleeksi. :)

Siksi siis ehdottaisinkin tällaista ratkaisua (jos kukaan vaivautuu minua kuuntelemaan >.<): Pidetään tervetuloa foorumi, mutta tehdään niin, että niistä posteista jotka sinne postataan ei saadakaan postituslukuun yhtään lisää posteja.

Tämä siis johtaisi siihen, että kukaan ei sinne postaisi vain saadakseen postituslukujaan kasvamaan, joten spammi vähentyisi. Sen lisäksi nyypät saisivat vieläkin tuntea olevansa tervetulleet, koska ihmiset postaisivat sinne, eivätkä tekisi sitä vain sen takia, että saisivat lisää numeroita postituslukuunsa.

..tietenkin tämä voisi myös johtaa siihen, että sitten sinne ei kukaan enää postaisi. Mutta jos näin kävisi, eihän koko foorumilla kuitenkaan tekisi mitään, koska tämä todistaisi, että kaikki ketkä sinne postasivat itseasiassa vain spammasivat "laillisesti".

Ja minä kun en ymmärrä tietokoneista yhtään mitään, joten tiedä en onko siitä foorumista nyt mahdollista tehdä sellaista, että sinne postattaessa ei postitusluvut nouse. Mutta tiedän, että käyn yhdellä toisella sivustolla, jolla on myös tällainen vB systeemi, ja siellä on yksi foorumi jonne postattaessa ei postitusluku nouse. Joten siis periaatteessahan tämän pitäisi olla mahdollista. :)

Ja pistetään nyt huomautus tähän loppuun: minä olen vielä kamalan uusi, joten en tiedä onko tällaista joskus jo ehdotettu, ja jos on niin mitä siihen sanottiin.

Gabriel
21.7.2002, 21:12:06
Menenpähän laatimaan säännöt tai sellaiset suositeltavat käyttäytymisohjeet jotka voi sitten laittaa Ilmoituksiin ja lukkoon, sekä linkitätte sitten niissä viesteissänne sinne.

Shaft
21.7.2002, 22:41:57
Originally posted by Gabriel
Menenpähän laatimaan säännöt tai sellaiset suositeltavat käyttäytymisohjeet jotka voi sitten laittaa Ilmoituksiin ja lukkoon, sekä linkitätte sitten niissä viesteissänne sinne.

KIITOS! Ei enää tarvii vahingossakaan (toivonmukaan) lukea niitä "älä p33l0ile, älä spammaa jne" viestejä.

Nyt kumminki sinne tulee 20kpl "Tervetuloa ja lue tää *linkki sääntöihin/käyttäytymisohjeeseen*" -viestejä ;D

Celeb
23.7.2002, 12:05:20
Tästäkin on ollut paljon keskustelua. :)
Kyllä Tervetuloa- foorumi periaatteessa on hyvä keksintö koska silloin uudet jäsenet tuntevat itsensä tervetulleeksi mukaan. Vaikkei tämä enään mikään inside paikka olekaan.

Amadeus III
24.7.2002, 10:27:20
Niin kyllähän tuo osio on tietysti aikamoista spammia mutta entäpäs jos sinne pistäisi jonkun postitusrajan, että ei sentään mitkään kahden postin haltiaat menis sinne vain postien nosteluun. Joku kahden, kolmensadan postin raja, jos on sen alle niin sinne ei saisi kirjoittaa niin sitten ehkä tämä spammailu olisi vähän vähempää.

En usko että tästä on ollut jo puhetta joten kysynpäs nyt olisiko tämä hyvä idea...kaiken sortin mielipiteet ovat tervetulleita, mutta ei semmoset jotka sanoo että tästäkin on puhuttu...koska itse en ole nähnyt tämmöistä koskaan.

Amadeus III
24.7.2002, 10:38:32
Enpäs tiedä olisiko tuo mitenkään tyhmä idea, vai onko sinusta muka kivaa kun newbie jolla on yksi postitus ja sanoo toiselle tulevalle newbielle "tervetuloa ja älä p33l0ile tai spammaa?"
Ei oikein minusta kovin luontevaa, newbie vastaa newbielle.
Mutta antaa sitten olla, ideahan tuokin oli...sekä täysin tästä aiheesta poikkeavaa.

Edit: Ei ollut tarkoitus tehdä tuplia, Celebillä oli viesti välissä mutta ei ole näemmä ole enää...sorry:P

Purity
24.7.2002, 16:19:51
Originally posted by Amadeus III
Joku kahden, kolmensadan postin raja, jos on sen alle niin sinne ei saisi kirjoittaa niin sitten ehkä tämä spammailu olisi vähän vähempää.. Voisipa olla ongelmia siinä mielessä, että jos pitäisi olla 200-300 postia, että sinne yleensä saisi kirjoitella, niin sittenpähän ei sinne paljoakaan newbieiltä tulisi viestejä sinne. Itse en ainakaan kuvittele että 200-300:n postin omaava henkilö on enää niin uusi, että sitä sinne enää siinä vaiheessa kannattaa mennä kuuluttamaan. Ja jos ei tule nyypiltä sinne viestejä, niin vähän tyhmäähän se olisi mennä sinne kuuluttamaan "teretulemas, ei spammia, eikä peeloilua" kun ei ole ketään uusiakaan joille se sanoa. :)
(lisätään nyt tähän, että kyllä minä tiedän, että tarkoitit että newbiet tietenkin saavat sinne kirjoittaa, mutta kuitenkin)

Itse kannatan vieläkin sitä omaa ideaani mikä on tuolla edellisellä sivulla. Ilmeisesti kukaan muu ei sitä kannata, kun kukaan ei ole edes kommentoinut sitä. :)

Mutta tuo postitus raja ei omasta mielestäni ole kovin hyvä idea kuitenkaan. Varsinkaan kun täällä aivan varmasti on ihmisiä, joita ei vähempää voisi kiinnostaa postitusrajansa *köhköhminäköhköh*, ja näin ollen saattaa olla, että he muutenkin kirjoittelevat vähemmän (no minä olen kirjoitellut mielestäni aika paljon, mutta kuitenkin). Jotenka saattaa olla, että on näitä vanhempiakin jäseniä (min nyt en ole vielä vanhempi jäsen, mutta kuitenkin luulisin, että en niin erilainen ole, ettei joku muukin ajattelisi samalla lailla kuin minä), joilla ei ole paljoakaan posteja ihan vain siitä syystä, että eivät koe asialliseksi vastata joka ikiseen topicciin mitä täällä on.

Ja muutenkin kun yritetään sanoa, että postitusrajalla nyt ole mitään väliä, eikä sitä saisi kasvattaa ihan turhaan. Niin jos pitäisi jo joku tietty määrä olla posteja että yleensä saa jollekin foorumille postata, niin sehän saattaisi johtaa taas siihen, että muilla foorumeilla spammataan, jotta postitusluku nousisi ja näin voitaisiin tervetuloa foorumille mennä nostamaan postituslukua vielä lisää. Mikä taas omasta mielestäni ei ole oikein hyvä asia.

Mainittakoon tässä, että jos tosiaan joku kokisi hyväksi tuon minun ideani (edellinen sivu), niin saattaisi jopa käydä niin, että useampi ihminen alkaisi toivottaa newbieitä tervetulleiksi (mistä taas seuraisi nyypille hyvä mieli). Itse ainakin tekisin niin. Nyt en ole sinne paljoa kirjoitellut, koska en näe siinä paljon järkeä, ja minulla on joku tällainen kytkin päässä, mikä estää tekemään asioita jotka koen tyhmäksi (= mennä hokemaan "tervetuloa, nou spämmi ja ei peeloilua" ja näin saada postitusluku kasvamaan ilman mitään 'työtä').
Tosin minä olenkin aina ollut vähän kummallinen. :)

Jokatapauksessa olisi ihan mukavaa jos joku haluaisi ottaa kantaa siihen minun ehdotukseeni (joka edelleenkin on siellä edellisellä sivulla)..? :)

Isthan
24.7.2002, 17:49:22
Juu, Purity, puhut asiaa. (meinaan sen ekasivun ideaa)

En tietenkään kannata palstan sulkemista sillä jokainen uusi ansaitsee tervetulotoivotuksen ja ainakin minun kohdallani se antoi varmemman olon, että kuulun "porukkaan". Mutta tottakai siellä näkee niitä spammiviestejä, joista newbiekin voi päätellä onko hänet TODELLA toivotettu tervetulleeksi ihan ajatuksen kanssa. Mutta näkeehän niitä asiallisiakin viestejä, hyvänä esimerkkina Naznan viesti minulle, jossa hän selitti muutamia keskuudessamme liikkuvia termejä, oli todella avustava. Sellaisia viestejä kaivattaisiin sinne lisää...

Postitusrajaakaan en kannata, sehän vain lisäisi spammia muilla palstoilla. (taisit kyllä mainitakkin sen...)

Eli lyhyesti, kannatan Purityn ideaa. Olen uusi itsekkin, eli en tiedä, onko se todella mahdollista, mutta tämä oli vain mielipiteeni...

Welc
24.7.2002, 19:41:53
Originally posted by Purity
Voisipa olla ongelmia siinä mielessä, että jos pitäisi olla 200-300 postia, että sinne yleensä saisi kirjoitella, niin sittenpähän ei sinne paljoakaan newbieiltä tulisi viestejä sinne. Itse en ainakaan kuvittele että 200-300:n postin omaava henkilö on enää niin uusi, että sitä sinne enää siinä vaiheessa kannattaa mennä kuuluttamaan. Ja jos ei tule nyypiltä sinne viestejä, niin vähän tyhmäähän se olisi mennä sinne kuuluttamaan "teretulemas, ei spammia, eikä peeloilua" kun ei ole ketään uusiakaan joille se sanoa. :)
(lisätään nyt tähän, että kyllä minä tiedän, että tarkoitit että newbiet tietenkin saavat sinne kirjoittaa, mutta kuitenkin)

Ilmeisesti et ymmärtänyt, koska tekstisi on aika pahasti ristiriidassa keskenään. Eihän juhlissa yms. tilaisuuksissakaan ole tapana, että vieraat jäävät ulko-ovelle tervehtimään muita saapuvia vieraita. Tuntuu jotenkin absurdilta, kun uudet jäsenet julistavat toisilleen olevansa vallan tervetulleita.

Itse käsitin idean niin, että 200-300 postia olisi vaadittava raja, jonka jälkeen uusia jäseniä saisi tervetulleiksi toivottaa, topikin sen sijaan saisi aloittaa kuka vain.

Itse kannatan vieläkin sitä omaa ideaani mikä on tuolla edellisellä sivulla. Ilmeisesti kukaan muu ei sitä kannata, kun kukaan ei ole edes kommentoinut sitä. :)

Kyllä se on huomattu, eikä ole hassumpi idea tuokaan, toteutuskelpoisuudesta riippuen.

Varsinkaan kun täällä aivan varmasti on ihmisiä, joita ei vähempää voisi kiinnostaa postitusrajansa *köhköhminäköhköh*, ja näin ollen saattaa olla, että he muutenkin kirjoittelevat vähemmän (no minä olen kirjoitellut mielestäni aika paljon, mutta kuitenkin). Jotenka saattaa olla, että on näitä vanhempiakin jäseniä (min nyt en ole vielä vanhempi jäsen, mutta kuitenkin luulisin, että en niin erilainen ole, ettei joku muukin ajattelisi samalla lailla kuin minä), joilla ei ole paljoakaan posteja ihan vain siitä syystä, että eivät koe asialliseksi vastata joka ikiseen topicciin mitä täällä on.

_o/

Mainittakoon tässä, että jos tosiaan joku kokisi hyväksi tuon minun ideani (edellinen sivu), niin saattaisi jopa käydä niin, että useampi ihminen alkaisi toivottaa newbieitä tervetulleiksi (mistä taas seuraisi nyypille hyvä mieli). Itse ainakin tekisin niin. Nyt en ole sinne paljoa kirjoitellut, koska en näe siinä paljon järkeä, ja minulla on joku tällainen kytkin päässä, mikä estää tekemään asioita jotka koen tyhmäksi (= mennä hokemaan "tervetuloa, nou spämmi ja ei peeloilua" ja näin saada postitusluku kasvamaan ilman mitään 'työtä').

Kuten jo sanoin, ideassasi ei ole mitään vikaa. Sen sijaan puuttuisin paremminkin käyttämääsi sanaan 'newbie', joka on kovin alistava. Ei uusi jäsen välttämättä ole kädetön aivovamma, vain uusi jäsen.

No jaa, kaipa karjaa täytyy jotenkin nimittää. Ja Celeb, kyllä tämä on edelleenkin varsin vahvasti inside ;)

Tosin minä olenkin aina ollut vähän kummallinen. :)

Kuin myös.

Purity
24.7.2002, 20:48:08
Originally posted by Welc

Ilmeisesti et ymmärtänyt, koska tekstisi on aika pahasti ristiriidassa keskenään.

...

Itse käsitin idean niin, että 200-300 postia olisi vaadittava raja, jonka jälkeen uusia jäseniä saisi tervetulleiksi toivottaa, topikin sen sijaan saisi aloittaa kuka vain.Käsitin tämän idean aivan samalla tavalla. Tämän takia laitoinkin tuon "(lisätään nyt tähän, että kyllä minä tiedän, että tarkoitit että newbiet tietenkin saavat sinne kirjoittaa, mutta kuitenkin)" jutun siihen perään. Luonteeseeni nyt vain kuuluu vastaan väittäminen hyvinkin monessa eri asiassa, ja tuosta löysin taas yhden asian jota vastaan väittää. Se "todellinen" posti, eli se mitä halusin sanoa, alkoikin tuon kohdan jälkeen siinä.

_o/Tuonkin varmaan kaikki muut ymmärtävät, mutta minä en. Ei harmainta aavistustakaan mitä tuonkin pitäisi tarkoittaa. Katsos kun minen ymmärrä tietokoneista, tai suurimmasta osasta asioista jotka edes kaukaisesti liittyvät tietokoneisiin, yhtikäs mitään. Ei kait sen nyt niin kamalasti väliä kuitenkaan.

Kuten jo sanoin, ideassasi ei ole mitään vikaa. Sen sijaan puuttuisin paremminkin käyttämääsi sanaan 'newbie', joka on kovin alistava. Ei uusi jäsen välttämättä ole kädetön aivovamma, vain uusi jäsen.Tästä syystä en käyttänytkään termiä "kädetön aivovamma", vaan käytin termiä "newbie", joka tietääkseni muodostuu sanasta "new" eli "uusi", joka siis omasta mielestäni sopisi hyvin tähän tilanteeseen.

"Newbie" termiä käytin myöskin sen takia, että se on paljon helpompi kirjoittaa kuin "Uusi jäsen". Itsekin lasken itseni kuuluvan tähän Newbie- ryhmään, eikä itseäni haittaa nyypäksi kutsuminen.

Edit: Ai joo. No nyt kun tajuan mitä se tarkoittaa, niin ymmärrän että tuo juttu merkitsee käden nostamista pystyyn. Tulipahan taas opittua jotain uutta. :)

Ja kyllähän se niin on, että hyvin usein 'Newbie' ei enää välttämättä tarkoita pelkästään jotakin uutta henkilöä, mutta enpähän keksinyt mitään muutakaan termiä mitä käyttää. Jos minua eräällä toisella foorumilla missä käyn kehdattaisiin kutsua nyypäksi, niin ottaisin sen suurena loukkauksena. Tuo foorumi on kuitenkin englannin kielinen. Kaipa minä jotenkin toivoin, että suomalaisella foorumilla Newbie ei olisi yhtä kamala loukkaus. Minen vain osaa sitä termiä jostain syystä ajatella täällä samalla lailla kuin sillä englantilaisella foorumilla *ei ole tottunut kirjoittamaan foorumeille suomeksi*. Pitääpähän sitten varmaankin yrittää jättää tuokin sana pois, jottei tule väärinkäsityksiä ja ettei kaikki newbiet uudemmat jäsenet ala heti vihata minua. :)

Welc
24.7.2002, 21:27:10
Käsitin tämän idean aivan samalla tavalla. Tämän takia laitoinkin tuon "(lisätään nyt tähän, että kyllä minä tiedän, että tarkoitit että newbiet tietenkin saavat sinne kirjoittaa, mutta kuitenkin)" jutun siihen perään. Luonteeseeni nyt vain kuuluu vastaan väittäminen hyvinkin monessa eri asiassa, ja tuosta löysin taas yhden asian jota vastaan väittää. Se "todellinen" posti, eli se mitä halusin sanoa, alkoikin tuon kohdan jälkeen siinä.

Pyydän anteeksi väärinkäsitystäni. Turhaahan se toisaalta on tuosta tapella, olen enemmänkin ehdottamasi ratkaisun kannalla, mikäli se lukeutuu mahdollisiin vaihtoehtoihin.

Tuonkin varmaan kaikki muut ymmärtävät, mutta minä en. Ei harmainta aavistustakaan mitä tuonkin pitäisi tarkoittaa. Katsos kun minen ymmärrä tietokoneista, tai suurimmasta osasta asioista jotka edes kaukaisesti liittyvät tietokoneisiin, yhtikäs mitään. Ei kait sen nyt niin kamalasti väliä kuitenkaan.

Tuskinpa kaikki muutkaan ymmärtävät. Tekstisi vain sopi itseeni ja nostin käteni ylös ilmaistakseni sen ;)

Tästä syystä en käyttänytkään termiä "kädetön aivovamma", vaan käytin termiä "newbie", joka tietääkseni muodostuu sanasta "new" eli "uusi", joka siis omasta mielestäni sopisi hyvin tähän tilanteeseen.

"Newbie" termiä käytin myöskin sen takia, että se on paljon helpompi kirjoittaa kuin "Uusi jäsen". Itsekin lasken itseni kuuluvan tähän Newbie- ryhmään, eikä itseäni haittaa nyypäksi kutsuminen.

Tälle boordille tuntuu sitkeästi pesiytyneen muutamia sanoja, joiden merkitykset eivät vastaa ihan totuutta. Newbie on paremminkin aloittelija, eikä boordeille rekisteröityvä välttämättä tee tuttavuuttaan vastaavanlaisten viritelmien kanssa ensimmäistä kertaa. Itse koen sanan pahimmanlaatuisena loukkauksena, jos mitään konkreettista näyttöä kohteen osaamisesta ei ole saatu.

En pidä omaa näkökantaani ehdottomana totuutena, mutta kuitenkin lähempänä totuutta kuin tämän foorumin versiota. Täytynee jatkossa yrittää skipata sen mitä voin. Vaikka tuulimyllyjä vastaan onkin hauska taistella, se on aika lailla hyödytöntä.

Rune
24.7.2002, 23:00:08
Kaamean pitkiä viestejä tuossa edelllä, ku minä aion tähän nyt laittaa oman oudon kyhyen viestini. Siis kai olen sen idean ymmärtänyt, ja laittanut joskus itsekin viestin jos toisen sinne. Nyt on jäänyt vähemmälle, kun tuo uusin viesti ei enää näy aloitus sivulla (voisi muuten laittaa näkymään). Itse en sinne mitään laittanut. Joko en huomannut sitä tai en pitänyt tärkeänä postata sinne. Kun ilmoitin tulleeni takaisin piiiiitkän väliajan jälkeen huomasin kaikkien vastauksien olevan täysin samalaisia. Silloin huomasin sen ensimmäistä kertaa. Aloin hieman epäillä, laittavatko ihmiset sinne vastauksia ihan tosissaan vai onkohan siinä oikeasti minkäänlaista tarkoitusta. Kaikki viestit kuuluivat: "Tervetuloa takaisin, oli ikävä" ja niin edespäin. Pistin väliin viestin jossa kysyin kaikilta että tarkoittavatko kaikki tuota via onko se vain jotain rutiinia joka tulee aina kun joku tulee takaisin, lähtee tai tulee newbienä. Takaisin tuli vain yksiveisti, jossa joku ilmoitti olevansa itsekin miettinyt asiaa. Ei sitten muuta. Välittävätkö ihmiset oikeasti täällä jostain 150 postin henkilöstä?
Ja sitten vielä, jätin ilmoittamatta itsestäni tervetuloa osastolla, ja aloitin postailun tuosta vaan. Nyt ainakin suurin osa täällä tuntee minut ja saattaa huomatakin jos en postaa pitkään aikaan. Huomasitteko minut kun tulin tänne, vai liityinkö porukkaan vasta ajan kanssa hissukseen? Nyt haluaisin vastauksia kaikkiin näihin kysymyksiin:

Välittävätkö ihmiset täällä, tulevatko tai menevätkö ihmiset?

Pyöriikö kaikilla vain se tervetuloa levyllä lakkaamattomalla syötöllä?

Ketkä huomasivat MINUT, kun tulin tänne, tai kuka yleensä välitti?

Olenko vieläkään mukana joukossa yhtenä osana FFfin:iä?

Welc
25.7.2002, 0:46:45
Originally posted by Rune
Välittävätkö ihmiset täällä, tulevatko tai menevätkö ihmiset?

Ehkä kymmenestä, lopuista en tippaakaan.

Pyöriikö kaikilla vain se tervetuloa levyllä lakkaamattomalla syötöllä?

Itse en ole kertaakaan toivottanut ketään tervetulleeksi. Totuudenmukaisesti ;)

Ketkä huomasivat MINUT, kun tulin tänne, tai kuka yleensä välitti?

Tuohon kysymykseen en voi vastata kuin omasta puolestani, en huomannut, jos olisinkin, en olisi välittänyt.

Olenko vieläkään mukana joukossa yhtenä osana FFfin:iä?

Kyllä olet, tietyllä tasolla. Itseltäsi saat varmasti tarkemman vastauksen.

Nyt kun toinen ääripää on saatu mitattua, voisi toinen ääripää antaa kuulua itsestään, jotta saamme vaa'an tasapainoon.

Arwie
28.7.2002, 12:06:04
Minä en näe tervetulotopicissa mitään turhaa. Kirjoittaessani itse omaa esittelyäni, ajattelin että on mukava sitten lukea muiden tervetulotoivotuksia. Eihän siitä tottuneille jäsenille juuri mitään iloa ole, mutta uusille on. Ja newbien iloa vartenhan se alue käsittääkseni on, ei meidän. Vanhempien jäsenten velvollisuus on opastaa newbeja. Minua ainakin ärsyttää nähdä tervetulotopiceissa niitä 'helkatin spammari, en vaivaudu toivottamaan tervetulleeksi'. Ettekö te ymmärrä, että juuri tällä asenteella peelot juuri syntyvät? Jos on spammannut pari kertaa, parista huomautuksesta voi luultavasti parantua, mutta töykeistä haukkumisesta säikähtää eikä uskalla enää kirjoittaa mitään, tai joissain (onneksi harvinaisissa) tapauksissa kostonhimo iskee. Näin sanoo neljän foorumin välillä laukkaava newbietyyppien tutkija. En tiedä teistä, mutta minusta on rehellisesti hauska lukea esittelyjä ja toivottaa uudet tervetulleiksi. En minä postcountistani juuri välitä.

Nyypät nyt eivät välttämättä halua sillä lisää postauksia vaan he sokeasti uskovat, että sinne kirjoittaminen muka auttaisi tulemaan huomatummaksi paremmin (ja sitähän se ei tee, sillä sinne tulee niitä samanlaisia viestejä vaikka kuinka monta, niin minä en ainakaan ketään muista paremmin sen takia, että he ovat sinne kirjoittaneet).

Ja tätä haluan vielä kommentoida. Kyllä minä ainakin muistan uudet jäsenet paremmin, kun olen lukenut esittelyn, varsinkin jos siinä on sisältöä 'hei olen uus'-tyylinen parisanaisen lausahduksen sijaan. Sinäkin jäit jäsenenä minulle paremmin mieleen, kun luin ensin hyvän esittelysi. Hyvällä esittelyllä saa jonkinlaisen kuvan persoonallisuudesta.

Amadeus III
28.7.2002, 12:37:27
Originally posted by Arwen
En minä postcountistani juuri välitä.

Hyvä jos on näin, nimittäin jotkut immeiset kirjoittavat tuonne vain sen takia että postit nousisivat joka on minusta aivan turhaa. En minäkään tänne rekisteröitynyt vain sen takia että saisi custom rankin, ja kyllähän se oli tietysti kivaa kun minut toivotettiin tervetulleeksi mutta muutamat pistivät siihen vain "tervetuloa, ei p33l0ilua" ja silläkin on muistaakseni posteja peräti kaksi kappaletta, ei mitään postien nostelua vai?

Welc, käsitti minun postitusraja ideani aivan oikein, yli 200 viestiä pitäisi olla että tuonne tervetuloa ketjuun saisi kirjoitella mutta topicin saisi aloittaa tosiaan kuka vain mutta tervetulleeksi saisi toivottaa vain jos yli 200 postia...ei se minusta niin pahalta kuulosta, jonkun mielestä saattaa kuulostaa sen takia että ei pääsisi enää spammailemaan, olenko oikeassa?
Tarvittaisiin lisää ideoita turhien viestien poisteluun vai?
En minä jaksa ainakaan lukea mitään viestiä jossa lukee vain "tervetulloo", vielä kerran spammia koko ketju jos sinn ei kirjoitella säännöllisiä viestejä.

Tulipas tuhti paketti mielipiteitä:D

samiloop
28.7.2002, 13:23:53
Originally posted by Amadeus III
tervetulleeksi saisi toivottaa vain jos yli 200 postia...ei se minusta niin pahalta kuulosta, jonkun mielestä saattaa kuulostaa sen takia että ei pääsisi enää spammailemaan, olenko oikeassa?

Minusta se on huono idea sen vuoksi, ettei ole mitään takeita siitä, että 200 viestin maagisen rajan ylitettyään yksittäinen kirjoittelija ei enää spammaisi.

Huomattavasti toimivammalta kuullostaisi sen sijaan post countin poisto alueelta: Ihmiset saisivat kirjoittaa "ei spammia tai peeloilua" niin monta kertaa kuin huvittaa ilman spammisyytöksiä, eikä sinne kirjoittelemattomien tarvitse katkeroitua toisten liukuhihnatyönä tekemästä postituslukujen kasvattamisesta.

Arwie
28.7.2002, 13:32:30
Originally posted by samiloop

Minusta se on huono idea sen vuoksi, ettei ole mitään takeita siitä, että 200 viestin maagisen rajan ylitettyään yksittäinen kirjoittelija ei enää spammaisi.

Huomattavasti toimivammalta kuullostaisi sen sijaan post countin poisto alueelta: Ihmiset saisivat kirjoittaa "ei spammia tai peeloilua" niin monta kertaa kuin huvittaa ilman spammisyytöksiä, eikä sinne kirjoittelemattomien tarvitse katkeroitua toisten liukuhihnatyönä tekemästä postituslukujen kasvattamisesta.

Tuo kuulostaa hyvältä minullekin, jos se on ylipäätään mahdollista. Haittapuoliahan siinäkin olisi, mutta tuosta postcountin nostamisesta ei ainakaan pääsisi valittamaan. Sitä paitsi, tuo 200 postcount-raja tarkoittaisi, etten minäkään saisi kirjoitella sinne, postcountini kun on vasta 160 postin paikkeilla, ja jos laittaa minulle 'search posts' niin huomaa, että siellä on varmasti ainakin parikymmentä tervetulotoivotusta joukossa. Spammia vai ei spammia, kas siinä pulma? Vai olisinko minä joku poikkeustapaus, koska satun olemaan alueen moderaattori? :P

edit// excuse me siitä että tuo kuulosti siltä että ylensin itseni jollain lailla muiden yläpuolelle. Pointtini oli, että jos olisi tuo rajoitusjuttu, minusta tuntuisi kummalta, kun en saa kirjoittaa sinne vaikka olen modena siellä, jos ymmärrätte mitä ajan takaa. -_-

Amadeus III
29.7.2002, 11:24:45
Originally posted by Arwen

edit// excuse me siitä että tuo kuulosti siltä että ylensin itseni jollain lailla muiden yläpuolelle. Pointtini oli, että jos olisi tuo rajoitusjuttu, minusta tuntuisi kummalta, kun en saa kirjoittaa sinne vaikka olen modena siellä, jos ymmärrätte mitä ajan takaa. -_-

Kyllä sen alueen modit sinne saisivat postitella vaikka postitukset olisivatkin alle 200, tämä idea saattoi kyllä olla aika turhakin, niinkuin sanoit tuon että tuosta tulisi paljon ongelmia tollasen tekemisestä, joten eiköhän tämä idea ole kuollut ja kuopattu vai?

Kreifi
30.7.2002, 17:28:05
Olet kyllä oikeassa. Jossakin välissä itse kävin silloin tällöin heittämässä tervehdyksiä, mutta pian alkoi tulla fiilis, että porukka vaan hilaa postiaan korkeammaksi. Nyt saa olla kyllä erikoinen tapaus ennen kuin vaivaudun kirjoittamaan mitään.

Malokan
30.7.2002, 18:59:19
Turhaa tästä on keskustella, sillä muutoksia ei tule tapahtumaan.
Ihmiset tulevat laittamaan yhä tyhmiä toivotuksiansa välittämättä tämän pienen ketjun valituksista.

nox
31.7.2002, 9:01:01
Originally posted by Malokan
Turhaa tästä on keskustella, sillä muutoksia ei tule tapahtumaan.
Ihmiset tulevat laittamaan yhä tyhmiä toivotuksiansa välittämättä tämän pienen ketjun valituksista.

No ei tasan ole turha keskustella tästä. Tähän on tullut jo sen verran posteja että monikin on näköjään kiinnittänyt asiaan huomiota. Ja keskustelu on nimenomaan foorumeiden pointti. Mun mielestä on hyvä kun tästä asiasta on tullut jo monia eri kantoja esille. Eipä asia nyt maailmaan kaada mutta mikäpä kaataisi?

Malokan
31.7.2002, 16:55:54
Pointteja on tullut esille, mutta mitä se hyödyttää kun ne jotka sinne niitä viestejä laittavat eivät kuitenkaan
muuta mieltään? Eivätkä adminit halua sulkea tuota paikkaa.
Olen itse sitä mieltä että sinne tulisi laittaa yksi viesti.
Tässä viestissä lukisi että lue nämä sekä nämä (FAQ & käyttäytymisohjeet).

Kaze
1.8.2002, 22:24:01
Originally posted by Brain Power
Mulla ois tälläinen pieni kysymys "jotta sinut huomattaisiin paremmin" palstalta.
En sano tätä pahalla, pikemminkin vain huvittuneena joten olisi kiva jos joku tätä suostuisi perustelemaan. Miksi jokaiseen "Olen uusi" vistiin pitää vastata kaksikymmentä kertaa: "Tervetuloa. Muista viihtyä mutta älä spammaa tai peeloile". Kyllä se menee varmaan perille jos jos parikin ihmistä sen toteaa uudelle jäsenelle. Kun itse liityin niin musta oli ihan typerää että mulle parikymmentä kertaa mainittiin toi aivan sama repliikki. :nuija:

Toivottavasti tämä on nyt oikeassa paikassa.

Minusta tuo toisto on jo spammia.Vaikka itsekkin silloin joskus toivotin jokaisen uuden jäsenen noilla sanoilla tervettulleeksi! =D

Sami E
21.11.2002, 2:18:49
Tervetuloa-alueet ovat turhia. Jos joku haluaa tietää, että jostain on tullut taas joku uusi jäsen, niin kai sen huomaa siinä vaiheessa kun niitä viestejä alkaa löytyä vähän joka paikasta. Ja mistä tervetuloa-alueilla voi keskustella? Muista keskustelunaiheista on omat keskustelunsa, joten tervetuloa-ketjut ovat kai keskusteluja siitä, että foorumille on tullut uusi jäsen. Tai vaihtoehtoisesti uudet kansalaiset otetaan avosylin vastaan: Tervetuloa valtioomme, nyt opettele perustuslaki ulkoa. Uuteen asukkiin tutustuminen käy myös hänen viestiensä tai profiilinsa kautta.

Itsestäänkertomisketjut ovat eri asia, koska ei tarvitse olla uusi kertoakseen jotain itsestään. Ja niissä tulee joskus kerrottua jotain muutakin kuin "tykkään pelata pelejä ja kuunnella musiikkia".

Olen kai tehnyt elämässäni yhden "Olen uusi, terve" -ketjun, jota luonnollisesti kadun syvästi, raskaasti, antaumuksella ja kukkasin.

yksisiipi
21.11.2002, 9:45:39
Spammiksihan tuo helposti menee, mutta onhan se mukava toivottaa uudet jäsenet tervetulleeksi. Mutta ehkäpä kannattaisi kokeilla mitä oudompia ja vaihtelevempia toivotuksia pelkän "Lue ohjeet" neuvon sijaan. Vaikka jotain ihan huuhaata jossa on kuitenkin asiaa.

Gabriel
14.10.2003, 14:22:17
Katsoin tämän nostamisen arvoiseksi, aika monestakin syystä. Siitä on aikaa jolloin tämä on ollut viimeksi esillä, joten mitä luultavimmin tullaan näkemään uusia kantoja ja tällä kertaa ehkä jopa päästäänkin johonkin. Lisäksi on melko harmillista huomata, että ne ohjeet jotka kirjoitin (selatkaa tätä ketjua) eivät ole täyttäneet tarkoitustaan. Nykyään ne mainitaan tuon iänikuisen ja suorastaan kyllästyttävän litanian ohella - vaikka niiden niissä kerrotaankin tuo kaikki roska paljon perusteellisemmin - jos ylipäätänsä mainitaan.

Muutamia tämän ketjun viestejä selatessa aloin myös pohdiskelemaan sitä, millaisia viestejä itsestään ilmoittanut henkilö haluaa tuolla alueella nähdä. Päädyin siihen, että tuskin samalla kaavalla kirjoitettuja toinen toisiaan seuraavia (joskus kaikkien postaajien viestien sisältö on ollut ketjuissa poikkeuksetta sama) ohjeistuksia, jotka ovat vielä ikävysyttävämpiä kuin saksalainen HDV. Katson tuollaiset sisällöttömät viestit deleten arvoiseksi, ja tarvittaessa toimin sen mukaan. Jos ei osaa toivottaa tervetulleeksi muulla tavalla kuin listaamalla litanian sääntöjä, niin voi jättää koko yrittämisen siihen paikkaan.

Itse muuten kannatan "tervetuloa & -menoa-alueelta postcountin kasvaminen pois" -ajatusta (kyllä, se on mahdollista).

ceeb
14.10.2003, 14:48:43
Alkujaan kirjoittanut Gabriel van Kascanos
Itse muuten kannatan "tervetuloa & -menoa-alueelta postcountin kasvaminen pois" -ajatusta (kyllä, se on mahdollista).

Ehdotusta sitten Kaalille ja Mikille asti. Saataisiin kitkettyä nämä tyhjänpäiväiset tervetuloa-viestitkin pois ja hieman järkevämpiäkin lausahduksia jotta uudetkin jäsenetkin tuntevat olevansa oikeasti tervetulleita foorumille eikä vahingossa erehdy lukemaan juuri tätä ketjua missä käy ilmi se että heitä ei ollutkaan vastassa foorumin jäsenet iloisesti juhlahatut päässä vaan liuta itseään toistavia kaavoja kuin suoraan jostain Linnanmäen varoituskylteistä.

Toki viestit vähenisivät ja jotkut eivät saisi välttämättä edes viestin viestiä mutta parempihan näin kuin typerää spammausta?

Gabriel
14.10.2003, 14:53:06
Ehdotusta sitten Kaalille ja Mikille asti. Saataisiin kitkettyä nämä tyhjänpäiväiset tervetuloa-viestitkin pois ja hieman järkevämpiäkin lausahduksia jotta uudetkin jäsenetkin tuntevat olevansa oikeasti tervetulleita foorumille eikä vahingossa erehdy lukemaan juuri tätä ketjua missä käy ilmi se että heitä ei ollutkaan vastassa foorumin jäsenet iloisesti juhlahatut päässä vaan liuta itseään toistavia kaavoja kuin suoraan jostain Linnanmäen varoituskylteistä.
Asia on muinaisen esihistorian aikoihin (eritoten RBL:in perustamishetkellä) esillä ollutkin, mutta ainakin silloin Jackal kannatti postitusluvun kasvamista kaikilla alueilla. En tiedä miten on laita nyt, mutta tahtoisin saada postituslukujen kasvamisen off-tilaan TT&-M-alueen ollessa kyseessä.

Toki viestit vähenisivät ja jotkut eivät saisi välttämättä edes viestin viestiä mutta parempihan näin kuin typerää spammausta?
Kyllä juu.

Roakel
14.10.2003, 14:56:58
Originally posted by ceeb

Olen itsekkin huomannut näiden tervetuloa postien olevan vähän sinne suuntaan suunnattuja että sen tarkoitus olisi enempi +1 kuin tervetulijaisposti, sen periaatteessa näkee heti onko jäsen kirjoittanut viestinsä ajatellusti ilman turhaa hätiköimistä. Eli olen itskekin sillä kannalla että Tervetuloa alueelta postcountin nouseminen pois ja samoin RBL:ltä, siellähän on enemmän turhia viestejä kuin tervetuloa alueella.

Tähän voisi vielä mainita näiden uusien jäsenien kirjoittamista tervetuloaketjuista joita on mielettömästi ja heistä vain pari jäsentä ovat kirjoitelleet tänne säännöllisesti, pitäisiköhän tähänkin asiaan ottaa jonkinlaista kantaa? Tässäkin menee muitten jäsenten tervetuloatoivomukset hukkaan kun tämä uusi jäsen kirjoittaa ketjun jossa hän mainitsee olevansa uusi ja kaikkea muuta mitä siinä ohella yleensä on, tulee sellainen turhauttava olo kun itse on pyrkinyt olemaan mukavanoloinen jäsen joka mielellään ottaa uusia jäseniä vastaan ja siihen se sitten lopahtaakin. Olisikohan säännötkin tähän asiaan tarpeen?

Uber Weapon
14.10.2003, 15:19:42
Voin lyödä vetoa että sinne kirjoittelu kyllä vähenisi ja mahdollisesti "paranisi", mutten koskaan ole tajunnut mitä järkeä on näissä "ei postcunttia täältä" jutuissa. Sehän nimenomaan palvelee käsitystä että postausluku muka merkitsisi.

Minä en kannata ihan vaan periaatteesta mitään postcunttien poisto juttuja.

Ja mieluummin tervetulo spämmi kuin luettelotopikit.

ceeb
14.10.2003, 15:33:41
Alkujaan kirjoittanut Uber Weapon
Voin lyödä vetoa että sinne kirjoittelu kyllä vähenisi ja mahdollisesti "paranisi", mutten koskaan ole tajunnut mitä järkeä on näissä "ei postcunttia täältä" jutuissa. Sehän nimenomaan palvelee käsitystä että postausluku muka merkitsisi.

Valitettavasti se antaakin vääränkäsityksen ja heti heijastuu heihin jotka tätä ideaa kannattavat mutta minä toisaalta näen asian päinvastoin. Sen huomaa siitä kenelle tämä postcount merkitsee kun tälläinen rajoitus saataisiin TT&-M-alueelle (c), kun postit yhtäkkiä vähenisivät suorastaan silmissä kun kerta ei postcounttikaan enään nouse ja saataisiin edes jonkinlainen taso sellaisiinkin alueisiin kuin Tervetuloa & -menoa. Kyse on vain putsauksesta eikä laisinkaan itse postcounttien säätelystä.

Necroth
14.10.2003, 16:29:19
Alkujaan kirjoittanut ceeb

Sen huomaa siitä kenelle tämä postcount merkitsee kun tälläinen rajoitus saataisiin TT&-M-alueelle (c), kun postit yhtäkkiä vähenisivät suorastaan silmissä kun kerta ei postcounttikaan enään nouse ja saataisiin edes jonkinlainen taso sellaisiinkin alueisiin kuin Tervetuloa & -menoa. Kyse on vain putsauksesta eikä laisinkaan itse postcounttien säätelystä.
Aivan samaa mieltä. Ne spammarit jotka kyseiselle alueelle kirjoittelevat vain +1 kiilto silmissä, tuskin sinne vaivautuisivat kirjoittelemaan niin ahkerasti jos siitä ei olisi vastaavaa "hyötyä" heille. Tässä tapauksessa se "hyöty" kuvastaa +1.
Olen siis myös kannalla "Ei postcount:in nostoa RBL:ässä tahi TT&M:ässä".
Ja jos tosiaan käy kuten ennustettua (Massa "Älä peeloa/spammaa. Moi ja tervetuloa." häviävät), niin paremi sekin kuin, että tälläisiä viestejä tulee 1-5 yhteen ja samaan ketjuun. Varmasti paljon miellyttävämpää lukea omasta Tervetuloa-viestistään asiallisia toivotuksia kuin massa viestejä.

Kreifi
14.10.2003, 18:10:48
Originally posted by ceeb
Ehdotusta sitten Kaalille ja Mikille asti. Saataisiin kitkettyä nämä tyhjänpäiväiset tervetuloa-viestitkin pois ja hieman järkevämpiäkin lausahduksia jotta uudetkin jäsenetkin tuntevat olevansa oikeasti tervetulleita foorumille eikä vahingossa erehdy lukemaan juuri tätä ketjua missä käy ilmi se että heitä ei ollutkaan vastassa foorumin jäsenet iloisesti juhlahatut päässä vaan liuta itseään toistavia kaavoja kuin suoraan jostain Linnanmäen varoituskylteistä.On äärimmäisen tyhmää uskoa edes hetkeänään, että ihmiset postaavat, koska heillä on +1 tavoitteena. Äärimmäisen.

En käsitä missä nyt sitten taas mikä on ongelma? Modeille kenkää jos eivät osaa hoitaa tehtäviään. Juuri valittiin uudet GM:tkin. Eivätkö he osaa tehdä sitä työtään?

Oivoi teidän kanssa.

|Yksi asia mikä on oman postilukunsa tuijottamistakin typerämpää, on muiden postitusluvusta huolehtiminen.

Gabriel
14.10.2003, 18:41:20
|Yksi asia mikä on oman postilukunsa tuijottamistakin typerämpää, on muiden postitusluvusta huolehtiminen.
Ehkä, mutta melko typerää on myös lähteä murskaamaan suoralta kädeltä ehdotuksia ongelmatilanteen ratkaisemiseksi, vaikka ne saattaisivat olla toimiviakin.

Ymmärtäisin kyllä jos kyseessä olisi jokin, jonka tietäisit (esim. "100 kt signukuvat eivät ole kovin yleisiä", koska niitä ei todellakaan tuppaa kuin harvoin), mutta et mitenkään voi tietää jokaisen oikeaa suhtautumista siihen postituslukuun (ja sen kasvattamiseen).

Eikä siitä olisi muutenkaan mitään haittaa, jos säätäisi homman niin ettei TT&-M-alueella postitusluku kasvaisi.

Kreifi
14.10.2003, 18:46:13
Lue viestini yllä. Ratkaisin siinä ongelman.

Sanoin jo silloin aikoinaan, että tuosta ei ole mitään hyötyä jos moderaattorit eivät tee mitään. Vaikka pari asialleen vihkiytynyttä modea alueelle ja ongelma on ratkaistu ilman mitään typeriä postituslukuleikkejä.

Kysyttävää?

Jos ei, niin asialle voi nyt alkaa tehdä jotakin.

Yose
14.10.2003, 19:58:35
Joko koko postcount pois, tai sitten ei mitään typeriä rajoituksia.

RBL:kin alkaa olla sen tasoinen alue, ettei siellä mitään postcountin poistoa tarvita. Eikä kyllä tarvita Tervetulkoa ja menoa alueellakaan. Joko kaikki pois tai sitten ei mitään, mutta tuommoiset turhat välisäädöt saavat yleensä aina vain ongelmia aikaan.

Sitäpaitsi mitä haittaa on siitä, että ihmiset postaavat ja toivottavat tervetulleiksi uusia jäseniä, vaika viestit olivsivatkin samankaltaisia? Ne eivät kuitenkaan ole asiattomia, tai yleensä spammauksiakaan? Harmittaako teitä kun muiden postitusluku nousee? Jaahas jäitte kiinni...

Itse tunnen/tuntisin itseni paljon tervetulleemmaksi, kun ketjussani on paljon posteja sen vähän siasta.

Potri
14.10.2003, 20:16:09
Ärsyttävimpiä ovat nuo Roakelin mainitsemat yhden postin jäsenet. Voisi laittaa säännöksi ettei Moon uus!!!11 ketjuja saisi tehdä alle kymmen postiset. Ei menisi kunnon jäsenten huomaavaisuus hukkaan parinpostinpostaaja roskalle.

Ben
14.10.2003, 20:48:59
Potria lainaten:
Ärsyttävimpiä ovat nuo Roakelin mainitsemat yhden postin jäsenet. Voisi laittaa säännöksi ettei Moon uus!!!11 ketjuja saisi tehdä alle kymmen postiset. Ei menisi kunnon jäsenten huomaavaisuus hukkaan parinpostinpostaaja roskalle.

Onko se parempi vaihtoehto että ne spammaavat/peeloilevat kymmenen postin verran ja sen jälkeen pistävät itsestään esittelyn? en toki väitä että kaikki näin tekisivät. Ja kukaan ei tietääkseni pakota postaamaan tuonne tervetuloa alueelle mitään kenellekään? =)

Candice
14.10.2003, 20:49:48
Potri
Voisi laittaa säännöksi ettei Moon uus!!!11 ketjuja saisi tehdä alle kymmen postiset.
Tai ettei niihin ketjuihin vastaisi alle kymmenen postia pistäneet ihmiset. On jotenkin huvittavaa lukea "Moi, mäki liityin eilen. Älä spammaa ja viihdy. Täällä on tosi hyvä ilmapiiri"-viestejä. Ja vaikka kuinka huvituksista pidänkin menee tämä naurettavuudessaan välillä yli.

Olen myös sitä mieltä, että ensin pitäisi laittaa modet haravoimaan ja kitkemään niitä vastauksia ennen kuin liian radikaaleja temppuja teette. Kuten sanottu; uudet GMt valittiin juuri. Ainakin he pääsisivät pätemään ja kilvan osoittamaan kykynsä tuolla alueella. Mikä järki moderaattoreissa on jos ratkaisuna käytetäänkin sitä ihmeen epäpostitusluku-systeemiä? Modejen homma on pitää paikat puhtaana eikä työtön moderaattori ole mukava...

Kamala, luin tuon ensimmäisen sivun viestini ja meinasin vajota maan alle. Noloa, pitikö tämä nyt nostaa esiin?[/offtopic]

Gabriel
14.10.2003, 20:54:40
Tai ettei niihin ketjuihin vastaisi alle kymmenen postia pistäneet ihmiset.
Mielestäni tämä olisi paljon parempi (siis tervetulleeksitoivottajien tapauksessa tietenkin) vaihtoehto:

Joku kahden, kolmensadan postin raja, jos on sen alle niin sinne ei saisi kirjoittaa niin sitten ehkä tämä spammailu olisi vähän vähempää.
Ja mitä tulee Yosen argumenttiin siitä, että väliä on ketjuun tulleiden viestien määrällä, niin sanon olevani eriävää mieltä. Tuo lienee melko yksilöllistä, mutta uskoisin että hiemankin itsekunnioitusta omaava henkilö tahtoisi mieluummin vastauksia joiden sisältö ei ole jostain copypastetettu, vaan ihan varta vasten häntä kirjoitettu. Eikä tietenkään mikään tylsä rivistö sääntöjä.

Itseni tapauksessa se olisi mieluummin ei mitään, jos vaihtoehtona olisi saada tylsää klooniviestiä.

Jackal von ÖRF
14.10.2003, 21:56:36
Postitusluvuttomat alueet ovat turhaa pilkun vääntämistä, koska postitusluvun koolla ei ole mitään väliä (kunhan on yli neljä, että voi käyttää custom-avataria). En minä omaanikaan muista tarkemmin kuin että se on jotain 2½ tonnin paikkeilla, ellen varta vasten katsoisi.

Postitusluvut piilotetaan joko kokonaan tai ei ollenkaan. Joka tapauksessa tuo luku (rekisteröitymispäivän ohella) ilmaisee melko yksikäsitteisesti kuinka kauan henkilö on ollut foorumeilla ja kuinka aktiivinen hän on. Jos kuitenkin nuo piilotetaan, tulee huomattavasti hankalammaksi arvioida tuota asiaa, ja on huomattavasti helpompi erehtyä luulemaan jotain henkilöä nyypäksi, jos ei itse ole lukenut foorumeja riittävän aktiivisesti.

RBL:n poistamista tosin olen harkinnut. Raja Yleisen, Häröilyn ja RBL:n välillä on niin häilyvä, että useista ketjuista ei oikein tiedä minne ne kuuluvat. RBL:n lakkauttamisella/yhdistämisellä Häröilyyn saataisiin moderaattorit (toivottavasti) herkemmiksi delete-napin käyttäjiksi, ja päästäisiin eroon tylsistä luettelotopikeista. Useimmat luetteloinnit voisi hyvin sulkea parin viikon päästä niiden perustamisesta, koska ei niitä kumminkaan kukaan viitsi seurata - kehittävästä keskustelusta puhumattakaan.

ceeb
14.10.2003, 23:55:50
Alkujaan kirjoittanut Kreifi
On äärimmäisen tyhmää uskoa edes hetkeänään, että ihmiset postaavat, koska heillä on +1 tavoitteena. Äärimmäisen.
On myös äärimmäisen typerää uskoa että tässä on pelkästään juurikin niistä postitusluvuista kyse mutta kun eräille nämä merkitsevät niin paljon että on pakko tulla suorittamaan rutineejaan TT&-M alueelle jotta pysyisi luvuissa mukana.

Joo. Ollaan tyhmiä molemmat.

Wompatti
15.10.2003, 9:26:14
Minusta melkeinpä suurin ongelma uusille jäsenille ovat nuo säännöt. Niitä on liikaa, kun nytkin suunnittelitte lisää. Minusta on aina tuntunut että Gabriel van Kascanos haluaa aina miettiä lisää "parannusehdotuksia", vaikkei mitään parannettavaa olisi.

Jos ihmiset pakotetaan kertomaan säännöistä ja varomaan ettei oma viesti ole spammia, niin helposti käy niin ettei viesti ole enää miellyttävä, vaan siitä tulee turha tai liian kuiva.

Gabriel
15.10.2003, 9:31:35
Jos ihmiset pakotetaan kertomaan säännöistä ja varomaan ettei oma viesti ole spammia, niin helposti käy niin ettei viesti ole enää miellyttävä, vaan siitä tulee turha tai liian kuiva.
Mutta nimenomaan tuohan se mielestäni ongelmana onkin. Sen valossa sitten tuli hymähdettyä tälle:

Minusta on aina tuntunut että Gabriel van Kascanos haluaa aina miettiä lisää "parannusehdotuksia", vaikkei mitään parannettavaa olisi.
=)

cRaZy Al BhEd
15.10.2003, 15:40:35
Taasko te ootte keksiny jotain näin tyhmää?
Musta tervetuloketjut on tärkeä osa foorumeita. Niitä lukiessani oon oppinu monta asiaa monesta uudesta jäsenestä, joka on kirjoittanu itsetään kunnolla. Jos ei kerrota, niin vihjaistaan hienovaraisesti että oisit voinu vähän enemmän itestäs kertoo ja yleensä juttua tuleekin lisää.
Lisäksi ketjun aloittaja tuntee varmasti itsensä tervetulleemmaksi, jos hänet myös tervetulleeksi toivotetaan, eikä vain muistuteta säännöistä. Ainakin monet U.K.A.:n jäsenet tukevat uusiä jäseniä, eivätkä vain saarnaa käytöstavoista ja pykälistä.
En usko että U.K.A.:laiset ajattelee postcountia, minen ainakaan. Ja itsensä esittely on muissa maissa hyvin tärkeä juttu arkisessa kanssakäymisessäkin, kasvokkain, mutta suomessa se ei oo tapana. Silti maailman kansaivälistyessä se on hyvä osata.
Ugh, olen puhunut. Piste.

Kreifi
15.10.2003, 16:29:07
Onko UKA:lla joku yhtenäinen linja?

Mutta se mitä Kaappi ja muutamat muut yrittävät sanoa, että se on spammia, kun sinne kirjoitetaan miljoona kertaa "ihanaa, kun kerroit itsestäsi / kamalaa, kun et kertonut. toivottavasti viihdyt kanssamme oi ihana ja kiva ihminen"

Kippe
15.10.2003, 17:02:33
Alkujaan kirjoittanut Jackal von ÖRF
Jos kuitenkin nuo piilotetaan, tulee huomattavasti hankalammaksi arvioida tuota asiaa, ja on huomattavasti helpompi erehtyä luulemaan jotain henkilöä nyypäksi, jos ei itse ole lukenut foorumeja riittävän aktiivisesti.

Onko tuo välttämättä huono asia? Mielestäni kaikki tulisikin asettaa samalle viivalle. Jokainen postaus on yksilö, ja postausten laadulla on hyvin harvoin tekemistä postausluvun kanssa. Poikkeuksiakin löytyy, se myönnettäköön. Pahimmat spämmääjät erottuvat silti vallan mainiosti ilman postauslukujakin.

RBL:n poistamista tosin olen harkinnut. Raja Yleisen, Häröilyn ja RBL:n välillä on niin häilyvä, että useista ketjuista ei oikein tiedä minne ne kuuluvat. RBL:n lakkauttamisella/yhdistämisellä Häröilyyn saataisiin moderaattorit (toivottavasti) herkemmiksi delete-napin käyttäjiksi, ja päästäisiin eroon tylsistä luettelotopikeista. Useimmat luetteloinnit voisi hyvin sulkea parin viikon päästä niiden perustamisesta, koska ei niitä kumminkaan kukaan viitsi seurata - kehittävästä keskustelusta puhumattakaan.

Kannatetaan. YK:n ja häröilyn väliin voisi myös ainakin muodollisesti vetää jonkinlaisen konkreettisen rajan. Moderointi helpottuisi huomattavasti, kun siirtämisessä tai siirtämättä jättämisessä ei tarvitsisi käyttää mielivaltaa. Tulkinnanvaraisuuksien minimointi kannattaa aina.

Ja mitä itse asiaan tulee, pidän tervetuloketjua turhana. Uusi jäsen on liittyessään lähes jokaiselle yhdentekevä. Ihmiset, joita asia oikeasti kiinnostaa, voi usein laskea kädettömän miehen sormilla. Liittymisilmoituksen asian ajaa aivan yhtä tehokkaasti postaus kaikki itsestänne - ketjuun (kuten minä tein) ja jos haluaa oikein avautua, voi pistää kuvansa postatkaa pärstänne -ketjuun.

Jäähyväisviestit ovatkin kinkkisempi juttu. Sinänsä niihin postaaminen on turhaa, että viestin pistäjän by definition ei odoteta enää lukevan saamiaan vastauksiaan. Aktiivijäsenen yhtäkkinen ilmoittamatta katoaminen aiheuttaa toki epätietoisuuden ja hämmennyksen, mutta sekin hälvenee aikanaan. Jäähyväisviesteissä on sekin epäkohta, että useimmiten poismeno ei ole pysyvää. Tämä on huomattu pariinkin otteeseen, köh köh =). Tehokkaampi tapa ilmaista asia on säätää signeeraus/avatar siihen malliin, että niistä näkee henkilön olevan poistunut keskuudestamme.

Virallinen kantani olkoon, että TT&M ei ansaitse elää.

Gabriel
15.10.2003, 17:20:33
Taasko te ootte keksiny jotain näin tyhmää?
Ehh, jos vilkaiset ketjun perustamishetkeä, niin huomanet sen olevan vanhempi kuin oma eksistenssisi täällä. Tuon perusteella sanavalintasi tuntuu jotenkin...kummalliselta.

Lisäksi ketjun aloittaja tuntee varmasti itsensä tervetulleemmaksi, jos hänet myös tervetulleeksi toivotetaan, eikä vain muistuteta säännöistä.
Ehkä, mutta ketjun alkupäässä onkin jo mainittu miten Älykäs nyyppä varmasti tajuaa ettei viesti ole osoitettu Hänelle. Toki jonkun ego voi saada tyydytystä siitä, jos niitä viestejä tulee paljon laadusta välittämättä, mutta ainakin minulta tippuisi enemmän kunnioitusta ja huomiota sellaiselle joka panisi merkille myös miten hänet on "toivotettu tervetulleeksi".

Itsensä voi esitellä oikein toimivasti myös täällä (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?s=&threadid=1321) (sitä varten se on tarkoitettukin), sillä ei kai jokaisella ole fetissiä saada palautetta itselleen?

Mutta se mitä Kaappi ja muutamat muut yrittävät sanoa, että se on spammia, kun sinne kirjoitetaan miljoona kertaa "ihanaa, kun kerroit itsestäsi / kamalaa, kun et kertonut. toivottavasti viihdyt kanssamme oi ihana ja kiva ihminen"
Jep. Ja mehän puimme jo kyseisen alueen moderoinnista jo irkissä.

Yose
15.10.2003, 20:39:41
Olen kyllä hieman laiska Quotaamaan nykyään, mutta vastataan nyt tähän:
Ja mitä tulee Yosen argumenttiin siitä, että väliä on ketjuun tulleiden viestien määrällä, niin sanon olevani eriävää mieltä. Tuo lienee melko yksilöllistä, mutta uskoisin että hiemankin itsekunnioitusta omaava henkilö tahtoisi mieluummin vastauksia joiden sisältö ei ole jostain copypastetettu, vaan ihan varta vasten häntä kirjoitettu. Eikä tietenkään mikään tylsä rivistö sääntöjä. Ensinnäkään, missään ketjussa tuolla eivät ole viestit suoraan samanlaisia, eikä ainakaan copypasteja. Harvoissa marmatetaan säännöistä. Samankaltaisia viestit kyllä ovat, mutta tämä johtuu siitä, että aihe on niinkin yksinkertainen, kuin toivottaa uusi tervetulleeksi. Ja se onko viestien määrällä väliä, kyllä se saattaa olla yksilöllistä, sanoinkin vain oman mielipiteeni, sen miltä minusta tuntuu, varsinainen argumentti se ei ollut, mutta sanon vaan, että harvassa ovat ne ihmiset joita se haittaa, että viestejä tulee paljon.
Mutta se mitä Kaappi ja muutamat muut yrittävät sanoa, että se on spammia, kun sinne kirjoitetaan miljoona kertaa "ihanaa, kun kerroit itsestäsi / kamalaa, kun et kertonut. toivottavasti viihdyt kanssamme oi ihana ja kiva ihminen" Niin se on sinun mielestäsi ärsyttävää, mutta sinä et ole se jota toivotetaan tervetulleeksi. Kyllä minä ainakin tykkään kehuja saada, spammia tahi ei. (Ja se taas on hyvä kun muistutetaan lisää kertomisesta, tosin tuota ei tarvitsisi toistaa)

Sama asia, jos joku säveltää biisin musiikki osioon, ja kaikki kehuvat "onpas upea kappale, tykkäsin varsinkin siitä ja siitä kohdasta, toivottavasti sävellät lisää (+muuta löpinää)." Tuokin on spammia?

Sinänsä kyllä olet oikeassa, kun asia muuttuu konemaiseksi, ja kehut ovat pelkkiä nuoleskeluita, niin se on spammia, mutta itse aina tarkoitan jos sanon, että toivon, että pysyt keskuudessamme, koska minä en halua nollapostaajia.

Awna
21.10.2003, 2:33:44
Onko kukaan huomannut sellaista ilmiötä että jäsenet spammivat TtjM-alueen tukkoon yhden rivin kosmisen kärpäsenkakan verran asiaa sisältävillä "hei, kiva kun tulit, lue faq/säännöt eläkä peeloo!!111!" -postauksilla, joita on jo kymmenen samassa topicissa? Ja olenko ainoa jonka mielestä tätä ei tapahtunut ihan niin vapaasti vielä vähän aikaa sitten? Lähinnä tuntuu, että noissa postauksissa on takana vain ja ainoastaan se überupea +1. Ja kun asialla on sellainen ihminen joka on ollut jäsenenä 5 päivää ja sen aikana postannut 10 samaa viestiä TtjM-alueelle niin, vaikka sillä postitusluvulla ei ole väliä, silmäkulma alkaa nykimään psykoottisesti. Voisin nimeltä mainita pari +1-h**oraa, mutta en viitsi koska he saisivat siitä jonkinlaisia traumoja (tekstejään lukiessa saa sellaisen kuvan että nämä ko. henkilöt saavat helposti traumoja esim. auton oven sulkemisesta ja kynsilakanpoistoaineesta). Elikkäs.

Olisi kiva jos TtjM-postauksia rajoitettaisiin (esim. 3 postausta/vk per jäsen) tai postitusluku ei kasvaisi sinne postitettaessa niin ehkä nämä ko. +1 -palvojat eivät niin ahkerasti siellä harrastaisi uskontoaan, koska varmasti uusi tulokas tuntee olonsa niin kotoisaksi kun tajuaa ettei häntä oikeasti ole toivotettu tervetulleeksi henkilökohtaisella tasolla vaan hän on vain tavan massa+1 muiden joukossa...

Kreifi
21.10.2003, 3:07:05
Kas kas. (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?s=&threadid=999)

Awna, miten perustelet väitteesi, että nämä henkilöt ovat siellä kasvattaakseen postituslukua? Kuullut tunnustuksia?

Sanon sen taas "vain yksi asia on tyhmempää kuin oman postituslukunsa katsominen - muiden postitusluvuista huolehtiminen".

Eikö me voida jo unohtaa nämä "toi sai +1, tehkää sille jotain"-jutut?

Asia on kuitenkin huomattu ja Kaappi on ryhtynyt toimiin (en tiedä mitä käytännössä on tapahtunut).

LizzieFox
27.10.2003, 8:20:58
Minä itse kirjoittelin ja alan taas varmaankin kirjotella enemmän aika ahkerasti Tervetuloa ja menoa osastolle. Teen sitä siksi koska halusin että uudet muistaisivat minut ja tietäisivät että jos tulee ongelmia niin ainakin joiltakin voi kysyä apua. Esim. juuri niiltä jotka toivottivat heidät tervetulleiksi. Minusta se on tärkeä alue.

Jos se postitusluvun kasvumäärä haittanee siellä osastolla. Eikös sen voi ottaa pois sieltä. Että jos kirjoittelee sinne sieltä ei tulisikaan yhtä viestiä itselle lisää.

#S#
19.5.2004, 16:27:55
Minusta kaikki uudet,tai vanhat poissa olleet tulijat saisivat ilmoittaa asiansa,vaikka ihan mihin tahansa,mutta se,että koko ajan pitää kirjoittaa.."Olen uusi ja päläpälä" ei näytä kovin mukavalta ..se on sellaista typerää listailua ja niitä pitää sitten foorumeilla selata läpi vähintään kymmenen kertaa päivässä ja kaikki muut postaukset peittyy niihin,ei kiva..

Minä en ainakaan pidä,jos on jotain sanomista,sanokoon sen minun puolesta ihan missä tahansa,mutta ne tervetuloa-ketjut pännii kyllä myös..jouduin tässä taannoin selailemaan niitä läpi ja niitä oli ainakin yli 20:tä..

HMPH! :prkl: