Alunperin kirjoittanut
FF-Fan
Olen jyrkästi eri mieltä. On totta, että Final Fantasy VIII:ssa on korttipelin korteille vähemmän paikkoja, mutta en silti näe sitä "ahtaampana" koska pelisä mukana olevia korttejakin on vähemmän. Siinä mitään pahaa, että toiset kortit voivat hyökätä useampaan eri suuntaan kuin toiset, mutta kun samasta kortista on tehty lukuisia eri versioita, joilla kullakin on eri määrä hyökkäyssuuntia, on idea jalostettu liian pitkälle. Kun lisäksi kaksi samaa korttia voivat tosiaan olla hyökkäys- ja puolustusarvoiltaan täysin eriarvoiset, on erilaisten korttien valikoima aivan liian laaja. Tämän seurauksena pelaaja joutuu tietyn vaiheen jälkeen jatkuvasti karsimaan kortteja pakastaan, sillä pakan maksimikorttimäärä on sama kuin eri tyyppiä olevien korttien määrä, ts. juuri sen verran, että kutakin korttityyppiä on mahdollista hankkia yksi kappale. Kaikkein pahin ongelma Final Fantasy IX:n korttipelissä on kuitenkin se, että vahva kortti voi hyökätessäänkin hävitä heikolle kortille. Voittaminen on siis aivan liian paljon kiinni sattumasta, mikä ei todellakaan ole hyvä asia strategiaan pyrkivässä pelissä! Kyllä, kaikki nuo ominaisuudet tuovat kieltämättä jännitystä ja mielenkiintoa peliin, mutta näistä ei ole mitään iloa, jos se vaikeuttaa korttien voittamista ja hallussapitämistä. Ideana on kuitenkin saada kerättyä jokainen pelistä löytyvä kortti, eikä minua ainakaan haittaa, vaikka korttiotteluiden voittaminen ei olisikaan kovin vaikeaa. Combo-hyökkäyksiä on muuten myös Triple Triadissa.
Totta, Final Fantasy VIII:n valikkonäkymä on vähän tylsä, mikä johtuu kyllä enimmäkseen harmaasta taustaväristä. Tahtoisin silti huomauttaa, että profiilikuvahan tulee näkyviin kunkin hahmon henkilökohtaisessa valikossa. FFIX:ssä puolestaan on yhtä lailla oletuksellisesti tylsän harmaa taustaväri, jonka onneksi saa sentään itse vaihdettua perinteikkääseen siniseen.
Hahmojen luonteista voi olla mitä mieltä vain, mutta kuten itsekin totesit, ne ainakin näyttävät oikeilta ihmisiltä, toisin kuin FFIX:n hahmot. FFVIII:ssa hahmot ovat realistisemman näköisiä kuin yhdessäkään sitä ennen julkaistussa FF-pelissä ja myös realisemman näköisiä kuin FFIX:n hahmot. Polygonigrafiikan osalta siis FFVIII miellyttää minua paljon enemmän kuin FFIX.
Ehkäpä siksi, että kestää lähestulkoon puoli minuuttia, ennen kuin taisteluvalikko ilmestyy näkyviin. Lisäksi hahmot toimivat komennon antamisen jälkeen pienellä viiveellä, ja monissa taioissa ja erikoiskyvyssä myös itse komennon suorittamiseen kuluu aikaa melko paljon. Vaikka vastassa olisi vain yksi heikko vihollinen, yhteen taisteluun menee aikaa väistämättä yli minuutti.
Siis mitä ihmettä...? "Lataustajat"? Eihän Super Nintendon Final Fantasyissä ole lainkaan mitään latausaikoja, koska konsoli lukee tiedot suoraan pelikasetin kiintolevyltä, jossa ei ole liikkuvia osia. Sama pätee myös kyseisten pelien Game Boy Advance -julkaisuihin. En ymmärrä yhtään, missä kohdin vanhoissa FF-peleissä olisi muka jotain lataausaikoja.