Vielä ei ketjua tästä ruotsalaisesta progressiivia metallia soittavasta bändistä ole, joten sellaisen nyt pykään.
Andromedan voidaan katsoa perustetun vuonna 1999, jolloin ilmestyi ensimmäinen demo. Ensimmäinen levy levytettiin vuonna 2000, jolloin bändiin kuului Johan Reinholdz (kitarat), Thomas Lejon (rummut), Martin Hedin (syntikka) ja Gert Daun (basso). Vokalistia ei bändillä ollut, joten he palkkasivat Lawrence Mackroyn tähän hommaan. Extension Of The Wish pamahti ulos helmikuussa 2001. Hieman myöhemmin bändiin saatiin vakituinen vokalisti, David Fremberg. Hieman myöhemmin Extensionista tuli ulos kahden levyn remake. Toinen cd oli sama vanha Extension, kun taas ensimmäiseen oli levytetty Frembergin laulut, sekä vielä kaksi uutta kipaletta. Uusi levy, II=I pääsi levytykseen ja Gert Daun korvattiin Fabian Gustavssonilla. II=I tuli ulos vuonna 2003. Taas aloitettiin sitten uuden levyn teko, jonka nimeksi paljastettiin Chimera. Tähän mennessä Chimeraa ei vielä ole näkynyt, mutta 2004 marraskuussa Andromeda julkaisi vielä yhden version Extensionista, joka kulkee nimellä Extension Of The Wish - Final Extension. Tämän eroa aikaisempaan remakeen en tiedä. Bändin nykyinen kokoonpano on siis:
Johan Reinholdz - kitarat
David Fremberg - vokaalit
Thomas Lejon - rummut
Martin Hedin - syntikka
Fabian Gustavsson - basso
Itse omistan Andromedalta vain tuon Final Extensionin, mutta kaikki levyt olen ensimmäistä Extensionin remakea lukuunottamatta kuullut. Extension Of The Wish on kokonaisuudessaan yksi parhaimmista levyistä joita olen koskaan sattunut kuulemaan. Jokainen kappale on tajuttoman hyvä, ei sitä voi sen paremmin kuvailla. Parasta kappaletta en osaa valita. Alkuperäisversio on ehkä hitusen huonompi verrattuna Final Extensioniin, Mackroylla oli kyllä hyvä lauluääni, mutta kovin yksitoikkoinen loppujenlopuksi. Starshooter Supreme on kuitenkin alkuperäisversiona parempi, muissa Fremberg vie voiton.
II=I taas ei innostanut juuri ollenkaan. Kaksi hyvää kappaletta olen levyltä löytänyt: Parasite ja Reaching Deep Within, muut eivät iske ollenkaan. Mutta ehkä se aukeaa kovemmalla kuuntelulla.
Mutta, oma mielipiteeni on, että kyseessä on aivan tajuttoman hyvä ja lupaava progebändi, jonka ensimmäinen albumi on ehdottomasti hankinnan arvoinen.
edit:// Lyriikoita en sen kummemmin osaa kommentoida, Extensionilla ihan hyvää kamaa, pari helmeä löytyy, II=I:n lyriikat on jäänyt tutkimatta melkein kokonaan.

Vastaa siteeraten

Asiaan vaikutti melko vahvasti ensimaistiaiseni, The Words Unspoken, joka ei aikanaan suurempaa vaikutusta jättänyt kuulijaan. Ihan hyviä biisejä on maailma täynnä, enkä nähnyt bändissä tuolloin muutenkaan sellaisia potentiaalisia ominaisuuksia, että se kykenisi nousemaan harmaan massan yläpuolelle. Ja nyt kun muutaman kerran tämän debyytin olen soitellut läpi, ajatukset ovat edelleen aika samankaltaiset, vaikkakin vähemmän kyynisempää sorttia. Ihan laadukas vokalisti, joka muistuttaa paikka paikoin hiukan Russell Allenia (LaBrieta en kuule pätkääkään), taitavat soittajat (kuten asiaan kuuluukin) ja monia hyviä ideoita, jotka hyödynnetään suhteellisen onnistuneesti. Hyvä levy, nousee jonkin verran keskitason yläpuolelle. Miinusta siitä, että laulaja hautautuu välillä vähän soitinten alle. Voisin ostaa talteen, jos tulisi joskus halvalla vastaan. Suosikki albumiraitojani ovat varmaan Crescendo of Thoughts, Chameleon Carneval ja Star Shooter Supreme sekä bonuskipale Eclipse.