+ Vastaa ketjuun
Sivu 5 126:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345671555105 ... ViimeinenViimeinen
Näkyvissä tulokset 61 - 75. Tuloksia yhteensä 1880.

Ketju: Tietokoneongelmat

Kraut-sama Jackal von ÖRF:n avatar
    Liittymispäivä
    26.5.2001
    Sijainti
    Helsinki
    Ikä
    28

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Nyarlathotep
    [1] Ensinnäkin konetta käynnistäessä tulee musta ruutu, jossa lukee valkoisella tekstillä että haluanko käynnistää Windows XP Home Editionin vai Windows XP Home Editionin (kyllä). Ylempi kohta toimii ja toinen ei.
    [2] Toiseksi, kun sammutan konetta, niin sitä ei voi laittaa valmiustilaan, koska nappi on harmaa, u know.
    [3] Kolmas probleema on taas se, että ääntä ei saa kuulumaan.
    [4] En edelleenkään tiedä miten nuo nettiasetukset ja laajakaistahommelit pitäisi säätää.
    [1] Buuttausvalikon vaihtoehdot ovat tiedostossa C:\BOOT.INI. Sitä voi muokata tekstieditorilla (ja ainakin jossain määrin valikosta Control Panel > System > Advanced > Startup and Recovery). Tosin jos kerran sinne on jäänyt vanhat tiedot jäljelle, niin formatoitko sittenkään kyseistä osiota?
    [2] Ehkä piirisarjan ajureita ei ole asennettu. Tai sitten kone yritti mennä valmiustilaan, eikä enää herännyt siitä, jonka takia Windows päätti estää koko valmiustilan käytön.
    [3] Asenna äänikortin ajurit.
    [4] Asenna verkkokortin ajurit. Tai jos käytät sisäistä (adsl-)modeemia, niin sen ajurit.

Foot Soldier Unemito:n avatar
    Liittymispäivä
    9.11.2004
    Sijainti
    Keskellä peltoa.

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut shadowalker
    Sillä kiintolevyllä - jolla windows on - pitäisi muistaakseni olla jotain 25% tyhjää tlaa, muuten kone alkaa hidastella. Muutkin kiintolevyt kuin se levy, jolla käyttöjärjestelmä on, voivat hidastella jos ne ovat tupaten täynnä. Jos pätkiminen ei johdu liian täynnä olevasta kiintolevystä, ainoa asia jonka keksin on se, että kiintolevyllä on vahingoittuneita sektoreita. Tällöin pitäisi suorittaa scandisk-ohjelma, joka tarkistaa kiintolevyt. Windows XP:ssä järjestelmälevy tarkastetaan kuitenkin vasta seuraavalla koneen käynnistyskerralla ja tarkastus kestää kiintolevyn koosta riippuen pulesta tunnista moneen tuntiin.
    Siellä asemassa on nyt 45% tilaa. +Olen suorittanut tuon scandiskin (minulla se oli joku checkdisk) yli 3 kertaa. Joka kerta virheitä on löytynyt. Siinä on vaan se kumma että kun sen yrittää tehdä silloin kun kone on päällä, se jää kesken. Mutta sitten kun sulkee koneen ja laittaa sen päälle uudestaan, se tekee sen kokonaan. Mutta jos pistää "käynnistä uudelleen" niin se ei tee sitä. o_O Formatointi C-asemalle voisi olla paikallaan, mutten omista Win XP-cd:tä.

Mage
    Liittymispäivä
    24.11.2004
    Sijainti
    Turku
    Ikä
    21

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Unemito
    Siellä asemassa on nyt 45% tilaa. +Olen suorittanut tuon scandiskin (minulla se oli joku checkdisk) yli 3 kertaa. Joka kerta virheitä on löytynyt. Siinä on vaan se kumma että kun sen yrittää tehdä silloin kun kone on päällä, se jää kesken. Mutta sitten kun sulkee koneen ja laittaa sen päälle uudestaan, se tekee sen kokonaan. Mutta jos pistää "käynnistä uudelleen" niin se ei tee sitä.
    Jos ymmärsin ongelmasi oikein, niin checkdiskiä ei saada suoritettua loppuun, koska joku muu ohjelma käyttää sitä tmv. Minulla ainakin oli samanlainen ongelma ja se ratkesi (sain ihan ohjeet tietokonelehdestä), kun käynnistin koneen vikasietotilassa (hakkaa tietokoneen käynnistyessä F8) ja sitten ajat Checkdiskin. Tämä siksi, koska tällöin ympärillä ei pyöri muita ohjelmia.

Mutta jos sinulla on XP, niin eikös Checkdisk ole mahdollista ajaa ennen käyttöjärjestelmän aukeamista?

//Aivan niin! Kumma kun en muistanut.
    Viimeksi muokannut Jonkka : 8.11.2005 klo 14:42:23

Sorcerer Zenes:n avatar
    Liittymispäivä
    5.8.2003
    Sijainti
    Tampere, Finland
    Ikä
    23

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut jonkka_p
    Mutta jos sinulla on XP, niin eikös Checkdisk ole mahdollista ajaa ennen käyttöjärjestelmän aukeamista?
    Ainakin 2k:ssa sitä ei ole edes mahdollista ajaa käyttöjärjestelmän ollessa päällä. Ainakaan itse en ole onnistunut siinä. Aina se sanoo että käynnistätkö koneen uudestaan, että voisi ajaa sen ennen käyttöjärjestelmää.

Lainaus Alunperin kirjoittanut Jackal von ÖRF
    [1] Buuttausvalikon vaihtoehdot ovat tiedostossa C:\BOOT.INI. Sitä voi muokata tekstieditorilla (ja ainakin jossain määrin valikosta Control Panel > System > Advanced > Startup and Recovery).
    Minulla ei ole tuollaista tiedostoa siellä. :o Minulla jäi myös tuommoinen kummittelemaan, kun asensin kauan kauan sitten Windows 2k:n Windows 98SE:n päälle. Sinne jäi sitten valittavaksi Microsoft Windows 2000 Professional tai Microsoft Windows. Korjasin tuon sillä, että tuolta jo mainitusta paikasta ohjauspaneelista otin koko valikon pois käytöstä.

Oletus

Kysyisin erästä juttua. Kun tuo Elisan Tietoturvapalvelu päivitetään versioksi 6, siinä on mukana vakoiluohjelmien poistaja(tai joku sellainen). Pitääkö minun poistaa koneeltani toinen/entinen vakoiluohjelmien poistaja. Koitin jo soittaa asiakaspalveluun, mutta sainkin kuunnella puoli tuntia musiikkia... Okei olen hieman n00b.

//Ei tarvitse? HuvaHuva! Kiitos. Tosin jostain Elisan paperista olen lukenut, että kahta virustentorjuntaohjelmaa ei saa olla, mutta eipä se toinen viruksia poistakaan, vaan spywarea! n00b! <---- minä!
    Viimeksi muokannut ~sana~ : 8.11.2005 klo 14:50:55
    "You seem unhappy. I like that."
    Dr. Jan Itor

Dragoon Sarutobi:n avatar
    Liittymispäivä
    8.10.2004
    Sijainti
    Siellä korvessa
    Ikä
    22

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut ~sana~
    Kysyisin erästä juttua. Kun tuo Elisan Tietoturvapalvelu päivitetään versioksi 6, siinä on mukana vakoiluohjelmien poistaja(tai joku sellainen). Pitääkö minun poistaa koneeltani toinen/entinen vakoiluohjelmien poistaja. Koitin jo soittaa asiakaspalveluun, mutta sainkin kuunnella puoli tuntia musiikkia... Okei olen hieman n00b.
    Mieti pitääkö sinun poistaa toinen viruksen turva ohjelmistasi, jos jostain tulee toinen? Eli ei
    Ylpeä neitsyt jo vuodesta 1989

Foot Soldier Unemito:n avatar
    Liittymispäivä
    9.11.2004
    Sijainti
    Keskellä peltoa.

Oletus

Jos ymmärsin ongelmasi oikein, niin checkdiskiä ei saada suoritettua loppuun, koska joku muu ohjelma käyttää sitä tmv. Minulla ainakin oli samanlainen ongelma ja se ratkesi (sain ihan ohjeet tietokonelehdestä), kun käynnistin koneen vikasietotilassa (hakkaa tietokoneen käynnistyessä F8) ja sitten ajat Checkdiskin. Tämä siksi, koska tällöin ympärillä ei pyöri muita ohjelmia.

//Aivan niin! Kumma kun en muistanut.
    Voisi kokeilla sitten tuota F8 kun käynnistän tämän uudestaan.
    Mutta tuohan se varsinainen ongelma ei ollut, aikasemmissa posteissa olen siitä puhunut että video- ja musiikki tiedostot ovat alkaneet pätkimään ja suorityskyky on heikentynyt. Melkein kaikkea mahdollista olen kokeillut.

Liittymispäivä
    26.5.2001
    Sijainti
    Helsinki
    Ikä
    28

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Zenes
    Minulla ei ole tuollaista tiedostoa siellä. :o
    C:\BOOT.INI on piilotettu järjestelmätiedosto (hidden ja system -merkinnät). Sen nähdäkseen pitää sallia piilo- ja järjestelmätiedostojen näyttäminen:

Tools > Folder Options > View
    [+] Show hidden files and folders
    [ ] Hide projected operating system files (Recommended)

Mage
    Liittymispäivä
    24.11.2004
    Sijainti
    Turku
    Ikä
    21

Unhappy Epätoivoinen yritys

Minulla olisi koneeni viimeiset vuodet menossa, mutta haluaisin päivittää sen prosessorin ja näytönohjaimen. Kyseinen kone on viisi vuotta vanha, siinä on Intel Pentium IIIE (866 MHz) ja näytönohjain on NVIDIA Riva TNT2 M64.
    Toiveeni olisi saada prosessori joka olisi 1,4 GHz tai yli. Kysymys on siis, mitä minun pitäisi tietää, ennen kuin ryntään epätoivoisena kauppaan? Ymmärtääkseni emolevyn ja prosessorin jokin tiedonsiirtonopeus pitäisi olla sama, mutta mistä minä sen näen/mikä termi?
    Haluatteko emolevyni tiedot?

P.S. Ylikellottamista ei tässä taloudessa tueta (isukki osti koneen).

//Eh, no minulla on upouusi kone tulossa jouluksi, mutta ajattelin hieman kehittää tätä vanhaa konetta, jotta voisin sitten pikkuveljeäni vastaan pelata. Tuli myös ostettua peli, joka on liian kova pala tälle.
    Viimeksi muokannut Jonkka : 8.11.2005 klo 20:13:37

Liittymispäivä
    26.5.2001
    Sijainti
    Helsinki
    Ikä
    28

Oletus

Toiveeni olisi saada prosessori joka olisi 1,4 GHz tai yli.
    Tuon tasoisia koneita saa halvalla käytettynä esimerkiksi huuto.net:stä. Silloin pitää vain tietää, paljonko mistäkin romusta kannattaa maksaa. Koneesi on sen verran vanha, että lienee selkeintä uusia kaikki osat (emolevy, prossu, muisti, näytönohjain, virtalähde, kovalevy, dvd-rw jne.), minkä pitäisi onnistua noin tonnin budjetilla (ellei halua uutta näyttöä).

Uuden koneen hankinnassa voi hankkia vihiä vaikka Muropaketin Rauta-foorumilta. Selaamalla viimeisimpien päivien ketjuja pitäisi löytyä useita ketjuja, joissa joku kyselee arviota suunnittelemastaan konepaketista tai hinta-arviota vanhasta koneestaan. Tässä muutama:
    http://murobbs.muropaketti.com/threa...&thread=414644 <-- noin 300e arvoinen käytetty kone (pari vuotta vanha) ja uusi kone 900-1000e hintaluokasta. Kumpikin vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta hintaluokassaan.
    http://murobbs.muropaketti.com/threa...&thread=415090 <-- noin 1600e
    http://murobbs.muropaketti.com/threa...&thread=415102 <-- noin 800e
    http://murobbs.muropaketti.com/threa...&thread=415072 <-- noin 800e

Sitten kun on päättänyt suunnilleen millaisen koneen hankkii, niin voi alkaa etsimään netistä yksittäisten komponenttien vertailuja ja arvosteluja. Lopputuloksena toivon mukaan saa tietokoneen, jossa on vain laadukkaita komponentteja eikä pullonkauloja.

PS: Tässä oma(t) koneeni: http://www.orfjackal.net/pc.php ("Alphan" keskusyksikkö on reilun vuoden vanha. "Beta" on muutaman vuoden ikäinen edellinen ykköskoneeni. "Tux" hoitaa serverin virkaa ja on tarkoituksella hidas, jotta sen hiljentäminen olisi helpompaa ja sähkönkulutus pientä.)
    Viimeksi muokannut Jackal von ÖRF : 8.11.2005 klo 17:30:35

Oletus

Tietäisikö kukaan mitään hyvää anti-troijan hevonen ohjelmaa?(ei trojan hunteria, kokeiltu jo)
    EDIT: Kumpaa siihen touhuun pitäisi käyttää Home editionia vai Virus cleaneria?(Ja avastista nyt puhun)
    Viimeksi muokannut FinPro : 8.11.2005 klo 20:33:44

Sorcerer Zenes:n avatar
    Liittymispäivä
    5.8.2003
    Sijainti
    Tampere, Finland
    Ikä
    23

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut FinPro
    Tietäisikö kukaan mitään hyvää anti-troijan hevonen ohjelmaa?(ei trojan hunteria, kokeiltu jo)
    Avast! Antivirus tuolla pitäisi lähteä niin troijalaiset kun muutkin virukset.

Ad-aware poistaa huhujen mukaan ainakin osan troijalaisista.

Mage
    Liittymispäivä
    24.11.2004
    Sijainti
    Turku
    Ikä
    21

Oletus

Tietääkö joku netissä jotain listaa, missä olisi listattu Windowsin taustalle pyörivät ohjelmat? Olisi tarvetta, sillä tänään kone sammui pari kertaa, kun minulla oli netti päällä käynnistäessäni. Kone ei kuitenkaan sammunut, kun netin virtajohto oli irti seinästä. Tuollaisesta sivusta minulle on ennenkin ollut apua, sillä olen saanut sillä yhden troijalaisen kiinni.

Oletus

http://www.liutilities.com/products/...rocesslibrary/

Tuolta pitäisi löytyä. Yleensä kun vaan googleen kirjoittaa sen prosessin nimen, niin ensimmäisenä hakutuloksena on linkki tuolle sivulle.

Viruksentorjuntasofta olis kanssa ihan jees, kannattaa tarkistaa, josko löytyis viruksia.

p33|0 kLassik:n avatar
    Liittymispäivä
    7.7.2005
    Sijainti
    Henneth Annúin
    Ikä
    21

Oletus

hjälpa mej!
    Minä kun en ole mikään nero näitten tietokoneitten kanssa niin voisiko joku kertoa mistä voin katsoa koneeni tiedot?

kiitos paljon
    Viimeksi muokannut Jackal von ÖRF : 23.5.2008 klo 12:48:38

+ Vastaa ketjuun

Kirjoitussäännöt

• Et voi aloittaa uusia ketjuja
  • Et voi kirjoittaa vastauksia
  • Et voi lisätä liitteitä
  • Et voi muokata viestejäsi
  • BB-koodi on käytössä
  • Hymiöt ovat käytössä
  • [IMG] koodi on käytössä
  • HTML-koodi on poissa käytöstä