FFfin piirustuskerho - mikä tämä on?
Piirustuskerho perustettiin, jotta piirtävät, maalaavat tai muuten kuvallisesti itseään toteuttavat saavat ideoita ja inspiraatiota ja voivat kehittyä ja parantua ilmaisussaan. Kerho on myös tehty yhdistämään samanhenkisiä ihmisiä, koska joukossa tyhmyys tiivistyy. ;} Ideaa on hiukan kopioitu kirjoituskerhosta, sillä systeemi on todettu hyväksi ja toimivaksi.
Miten tämä toimii?
Kerhon pääidea ovat tehtävät. Aina silloin tällöin joku aktiivijäsenistä tekee uuden tehtävänannon, jossa määritellään kuvan aihe/inspiraation lähde ja mahdolliset toteutusrajoitteet. Tekniikkarajoitteita ei laiteta, mutta toteutusrajoitteisiin voi kuulua vaikkapa värimaailman rajaaminen tai jonkin elementin eliminointi. Kovin paljoa tällaisia toteutusrajoitteita ei tietenkään tueta, sillä ideana on mahdollisimman vapaa toteutus, mutta välillä ne voivat antaa haastetta.
Kerhon tehtäviin voi osallistua jokainen, mutta aktiivijäsenet ovat niitä, jotka sitoutuvat kerhon toimintaan, pyrkivät siten osallistumaan mahdollisimman usein ja aktiivijäsenet ovat niitä, joita pyydetään tekemään uusia tehtäviä. Varsinaisia etuoikeuksia aktiivijäsenillä ei siis ole ja jokainen, joka pyörii aktiivisesti kerhon toiminnassa mukana, voi ilmoittautua aktiivijäseneksi. Aktiivijäsenyys on vain siksi, jotta tiedän, keitä kannattaa/voi pyytää tekemään uusia tehtäviä ja keiden myös voi olettaa osallistuvan niihin. :} Tietenkään aktiivijäsenen ei ole pakko jokaiseen tehtävään osallistua, mutta mahdollisimman moneen kuitenkin, että saadaan pidettyä kerho elossa.
Tietenkin tehtävänantoideoita voi myös esittää oma-aloitteisesti. Jos sinulla on mielessäsi jokin kutkuttava idea, niin lähetä minulle PM ja toiveidesi mukaisesti voin joko itse perustaa ideasta tehtävän tai antaa sinulle vapauden toteuttaa tehtävä. Parannusehdotuksia voi myös aina lähettää, joko PM:llä tai jos asiasta haluaa herättää keskustelua, postaamalla tähän ketjuun.
Säännöt:
* Tehtävään osallistutaan yksinkertaisesti postaamalla työnsä tehtävänantoketjuun vaaditun aikarajan sisällä.
* Tehtävään osallistumiseen on yksi rajoite: jokaisen, joka on osallistunut tehtävään, on kommentoitava vähintään kahta (2) tehtäään osallistunutta (ei omaa) työtä tehtävän kommentointiaikarajan sisällä. Jos myöhästyy aikarajasta, on kommentoitava kaikkia. Ja uskokaa pois, minä kyllä vahdin, että ihmiset kommentoivat. ;} Ja tietenkin enempiäkin töitä saa kommentoida - tämä kaksi on vain sellainen pakko, jotta edes jotain kommenttia tulee. Ja hitaat kommentoijat voivat tietenkin hiukan katsoa, keiden töitä ei ole kommentoitu ja kommentoida niitä. Mikään pakkohan tämä ei ole, ainoastaan ystävällinen ele.
* Tehtävään saa lähettää vain tehtävänannon mukaisen työn. Tietenkin kuvallisessa ilmaisussa toteutus on suhteellisen vapaa, joten taiteilijan itse on pidettävä huoli, että työ on tehtävänannon mukainen.
* Pidetään tämä mukavana ja kivana paikkana. Ei vihamielisyyksiä kerhon sisällä siis, eikä mitään "ei me sua tänne haluta" -juttuja. :}
Jos on kysyttävää, PM tai posti tänne.
Ohjeistusta
Skannaus
Käsin tehdyt työt pitää tietenkin saada digitaaliseen muotoon, jotta ne voi postata tehtävään. Paras tapa siihen on skannaus. Siihen tarvitaan - yllätys yllätys - skanneri. Aseta kuva kuvapuoli alaspäin skannerille, avaa tietokoneelta skannausohjelma ja skannaa. Kun kuva on skannattu, se on aika iso, joten sitä kannattaa pienentää Photoshopilla tai PSP:llä. Skanneri myös usein haalistaa työtä, joten näillä ohjelmilla on helppo saada kuva itsensä näköiseksi. Tämän paremmin en osaa neuvoa, joten jos et osaa tai sinulla ei ole vaadittavia ohjelmia/jotain, PM minulle vain.
Valokuvaus
Jos työ on valokuva, niin tähän ei liene mitään vaikeuksia. Jos kuva kuitenkin on käsin tehty ja et omista skanneria ja sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää sellaista missään muualla, niin digikameralla voi ottaa kuvan.
Aseta työ lattialle tai muulle tasaiselle alustalle ja varmista, että se on valaistu hyvin ja tasaisestu. Seiso työn yläpuolella ja tähtää sitä kameralla niin, että työ on kokonaisuudessaan kameran näytöllä ja mahdollisimman tasaisesti. Ota salama pois päältä ja kuvaa. Kannattaa ottaa useampia kuvia ja valita niistä paras. Tämän jälkeen kuvan voi siirtää koneelle ja sen voi muokata alkuperäisen version näköiseksi.
Edelleen, kysymykset minulle, jos et osaa muokata kuvia tai et kykene tai on muita ongelmia.
Tehtävät:
1. Tunnetila 12.11.-28.11.
2. Vaikuttava kuva 25.12.-10.1.
3. Lyriikat 12.2.-5.3.
4. Keltainen ja sininen 14.3.-31.3.
5. Kirjan kansi 5.4.-20.4.
6. Tatuointi 5.5.-20.5.
7. Hahmon luonti 3.7.-24.7.
8. Lempi/vihapaikka 27.8.-24.9.
9. Tilanne 15.1.-5.2. (käynnissä)
Ja jos on mitä tahansa kysyttävää kuvalliseen ilmaisuun, piirustuskerhoon tai mihin tahansa hiukankaan aiheeseen liittyvää, niin PM minulle tai viesti tänne, niin saadaan asiaan varmasti vasaus. :}
Pidetään hauskaa, jookos.

Vastaa siteeraten
Oon melko epäaktiivinen muuten ja omiin kaavoihini kangistunut, niin tälläinen antaisi hyvän tekosyyn harjoitella laajemmin eri aiheita ja kokeilla jotain uutta. Ja potkisi minut edes kynän ja paperin ääreen.

)