Näkyvissä tulokset 1 - 9. Tuloksia yhteensä 9.

Ketju: Lassi ja Leevi

Witty & Vigorous Jesh:n avatar
    Liittymispäivä
    1.11.2004
    Sijainti
    Malmö
    Ikä
    18

Oletus Lassi ja Leevi

Lassi ja Leevi on Bill Wattersonin piirtämä ja käsikirjoittama hyvin tunnettu sanomalehtisarjakuvastrippi jota Watterson teki vuosien 1985 ja 1995 välisenä aikana. Sarjakuva saavutti räjähdysmäisen suosion ympäri maailmaa ja siitä kertookin jotain se, että se on käännetty lukuisille eri kielille, sitä on julkaistu yli 2500 eri sanomalehdessä ja yli 30 miljoonaa Lassi ja Leevi-kirjaa on painettu. Se myös jätti jälkensä nykyisiin sarjakuvastrippeihin sanomalehdissä, mm. sen ajamien sunnuntaistrippien parannusten vuoksi.

Sarjakuva kertoo 6-vuotiaasta Lassista ja tämän (lelu)tiikeristä Leevistä ja näiden elämästä Lassin perheen luona ja näiden yhteisistä kommelluksista niin 6-vuotiaan jokapäiväisessä elämässä 80- ja 90-lukujen Yhdysvalloissa, kuin Lassin uskomattomassa mielikuvituksessa.

Itse rakastan Lassia ja Leeviä aivan suunnattomasti. Wattersonin uskomaton luovuus on aina vain yhtä hämmästyttävää, sillä sarjakuva ei toista itseään yhtään ja se kehittyi valtavasti pysyen aina tuoreena. Wattersonin nokkela yhteiskuntakritiikki, filosofiset pohdiskelut ja matkat Lassin mielikuvitukseen ovat myös vertaansa vailla ja minua yhä uudelleen hämmästyttää mitä kaikkea näennäisesti yksinkertaisen sarjakuvastripin sisään mahtuu.

Wattersonia itseään kunnioitan tämän päättäväisyyden puolesta ja periaatteiden. Se, että haluaa pitää sarjakuvansa vain ja ainoastaan sarjakuvana on ihailtavaa, vaikka siinä menisikin miljoonien ja aina vain miljoonien dollarien tulot sivuun. Mieshän ei nimittäin koskaan hyväksynyt mitään Lassi ja Leevi-oheiskrääsää ja piti strippinsä loppuun asti vain ja ainoastaan sarjakuvana.
    Ja tää jätkä osaa piirtää, katsokaa vaikka joitain loppuvuosien sunnuntaistrippien maisemakuvia. Holy hell.

Yksinkertaisimmillaan Lassi ja Leevi on aivan loistavaa ajanvietettä ja koottujen albumien pariin jaksaa palata yhä uudelleen ja uudelleen. Sarjan monipuolisuuden takia se on tietyllä tapaa ikituore.

Ja Lassihan on yksinkertaisesti parhaimpia lapsihahmoja koskaan ja Leevi symppiksimpiä eläimiä koskaan.

Lainaus Alunperin kirjoittanut Qualin Katso viesti
    Ja hei Tuoppi. Kuvittelenko vai näytättekö te vähän liiankin samalta?
    No ehkä on vähän samanlaisuutta havaittavissa, mutta toi ruma rillipää matkii mua ihan selvästi.
    Viimeksi muokannut Jesh : 21.5.2007 klo 21:20:16

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Jessy
    Wattersonia itseään kunnioitan tämän päättäväisyyden puolesta ja periaatteiden. Se, että haluaa pitää sarjakuvansa vain ja ainoastaan sarjakuvana on ihailtavaa, vaikka siinä menisikin miljoonien ja aina vain miljoonien dollarien tulot sivuun. Mieshän ei nimittäin koskaan hyväksynyt mitään Lassi ja Leevi-oheiskrääsää ja piti strippinsä loppuun asti vain ja ainoastaan sarjakuvana.
    Hm? Mistä tämä kaikki Lassi ja Leevi ohjeisskeida on sitten tullut? Kyllä minä ainakin törmään useammin kuin tarpeeksi L&L paitoihin yms. Löystyikö artistin hiihtopipo kun sarjakuvan teko loppui vai mitä?

Lassi sekä Leevissä oli aina parasta avaruusmies Spiff ja Ällistysmies sarjakuvat. Lisäksi kaikki muut Lassin mielikuvitusseikkailut olivat vain sitä kuuminta hottia. Kirjastosta pitäisi käydä lainaassa parit albumit taas, ratkiriemukaita vitsejä ja elämän ironiaa täynnä jokainen. Mä tykkään.

Ja hei Tuoppi. Kuvittelenko vai näytättekö te vähän liiankin samalta?

Oletus

Oijoi, Lassi ja Leevi on loistava sarjakuva!

Olen lukenut kyseisiä sarjiksia todella paljon ja tykkään Wattersonin tyylistä sekä mielikuvituksesta. Vaikka sarjoja on paljon ja niiden ruutumäärät tarkkaan suunniteltuja, hän on aina onnistunut luomaan hauskan ja toimivan sarjakuvastripin. En ole koskaan lukenut huonoa Lassi ja Leevi-sarjista.

Lassi sekä Leevissä oli aina parasta avaruusmies Spiff ja Ällistysmies sarjakuvat.
    Olen samaa mieltä. Muutenkin Lassin mielikuvitukseen perustuvat jutut, esim. dinosarukset ja muut vastaavat, ovat aina tosi hauskoja.
    "I'm gonna beat you like a red-headed stepchild!"

The Glorious Strategist Lord JF:n avatar
    Liittymispäivä
    21.4.2005
    Sijainti
    Edo-jō
    Ikä
    28

Oletus

Hm? Mistä tämä kaikki Lassi ja Leevi ohjeisskeida on sitten tullut? Kyllä minä ainakin törmään useammin kuin tarpeeksi L&L paitoihin yms.
    Eiköhän ne kaikki olla tehty jossain Hong Kongilaisessa nyrkkipajassa lapsityövoimalla. Piraatteja siis, kuten muuan foorumilainen.

Kyseessä on kyllä varsin onnistunut sanomalehtistrippi, josta en muista koskaan tulleen vastaan sellaista sarjista joka ei olisi ollut viihdyttävä. Näitä en kyllä ole koskaan lukenut albumeina, vaan aina siinä alkuperäisessä muodossa, eli siis jonkun sanomalehden sarjisosastolta.

Kuten Q ja Hukka, niin minäkin pidän Lassin mielikuvitusseikkailuja sarjan parhaana antina. Niitä lukiessa muistuu aina mieleen kuinka omassa lapsuudessa tuli hypittyä pitkin metsiä hämähäkkimiesmaskin tai valomiekan kanssa. Tykkään kanssa kovasti sellaisista stripeistä missä Lassi ja Leevi vain makoilevat rauhassa jossain kesäisellä ruohikolla ja tuumiskelevat jotain. Niissä on aina mukavan rauhallinen ja kesäinen tunnelma.
    "It is because people's minds are not logical and enlightened that the Empire is in disorder. If the country is not properly ruled there will be no end to rebellions. And if anyone wishes to get the knowledge of how to rule it properly he will only find it in books. That is why the publication of books is the beginning of beneficent rule."

Orgasni Uber Weapon:n avatar
    Liittymispäivä
    24.4.2003
    Sijainti
    Nibelheim
    Ikä
    36

Exclamation

Hm? Mistä tämä kaikki Lassi ja Leevi ohjeisskeida on sitten tullut? Kyllä minä ainakin törmään useammin kuin tarpeeksi L&L paitoihin yms. Löystyikö artistin hiihtopipo kun sarjakuvan teko loppui vai mitä?
    Ovat lähes kaikki piraatteja, ihan niinkuin Lordi sanoi, kahta kalenteria ja yhtä kirjaa lukuunottamatta. Nuo kaksi kalenteria ja kirja ovatkin sitten himoittua tavaraa. Mutta kaikki paidat, mukit, pipot suun muut ovat varmasti piraatteja.

(Kirjalla en siis tarkoita sarjakuvakirjaa, vaan "Teaching with Calvin and Hobbes" nimistä kirjaa. Sarjakuvakokoelmia on ihan virallisia tehty vaikka kuinka)

Oikein hauska sarjakuva. Ja kun sitä tehtiin kymmenen vuotta niin materiaaliakin on sen verran paljon että jaksaa uudestaan ja uudestaan lukea.
    Viimeksi muokannut Uber Weapon : 21.5.2007 klo 12:48:43

Oletus

Lassi ja Leevi on kyllä yksi syy sille miksen nykyään oikein saa tehtyä työpaikalla töitä - eräs oppilaiden rakastama englanninopetukseen varattu opus kun on Calvin and Hobbes - Attack of the Deranged Killer Mutant Snow Goons! Aivan pirun mainio opus täynnä L&L:n suosikkejani: lumiukkotarinoita! Lumipalloja! Ällistysmiestä! Talvella, lempivuodenaikanani!
    Siis vaatii aivan omanlaistaan mentaliteettia jotta voi luoda lämpöistä, mutta silti kovin absurdia huumoria kuusivuotiaasta pojasta, jonka ote todellisuuteen on ah niin kovin lapsimainen. Pojasta on kyllä vaikka mihinkä. Tähän päivään mennessä Lassi on ollut päänsä sisällä mm. avaruusmatkaaja, supersankari, yksityisetsivä, dinosaurus, kärpänen, rupikonna, Jumala, politiikko, TV tähti ja Luoja tietää vaikka mitä muuta filosofista yksityisyrittäjään. Ja tietenkin perinjuurin Lassimaisella asenteella.

Vaikka se aikanaan oli painajaisten painajainen, näen nykyään kyllä miksi Watterson piti oikeudet Lassin ja Leevin tuottamiseen kokonaan itsellään. Itse mies käytti erinomaisena esimerkkinä Karvista, joka on yksi vähiten suosimani sarjakuva, ja jota on tuotettu sanomalehdille kuin liukuhihnalla. Ja sen huomaakin. Jos joskus tasoa oli, se tipahti kuin teurastetun lehmän häntä lihamyllyyn. Nyt siis jo vähän vanhempana Lassin (mielikuvitus)ystävänä voin huokaista - eivätpäs pirulaiset saaneet tätä sarjaa pilattua. Njäh, njäh.
    Viimeksi muokannut Unski : 21.5.2007 klo 14:33:34

Tonberry King fireboy:n avatar
    Liittymispäivä
    11.10.2003
    Sijainti
    Earthrealm
    Ikä
    26

Oletus

Ah, Lassi ja Leevi tosiaan on myös minun suosikkini. Kaikki ne mielikuvitukset mitä Lassilta tulee, ne tilanteet mihin Lassi joutuu Leevin kanssa ja myös muut huvittavat tilanteet (kuten tässä mainittiinkin, lumiukkojen tuho, Avaruusmies Spiffin seikkailut, jne...) ovat valloittaneet tärkeän paikan parhaista muistoistani.

Mutta joskus minua rasittaa tietenkin Lassin poliittisuus. Jotkut tilanteet näyttävät hänen puhuvan joitain asioita, joista tavallisella 6-vuotiaalla ei ole edes tietoakaan niiden tarkoituksesta, joskus rasittavat minua liikaa. Tosin, L&L:n tekijä, Bill Watterson itse sanoi kerran eräässä juhlakirjassaansa sitä, että Lassi kuvastaa hänen aikuisuuttaansa kuin hänen lapsuuttaansa.

Mutta nuiden ei saisi haitata mitenkään niitä parhaita lukuhetkejä koko sarjakuvasta. Lassi ja Leevi tulee olemaan aina klassikko.
    "There is no knowledge, what is power." MK3-pelin alkusanat.

Töllääppä omaa galleriaani DevianARTissa!

Ectoplasm! Highwayman! Toffee-nose! Real Emotion:n avatar
    Liittymispäivä
    10.6.2004
    Ikä
    28

Oletus

Oih, Lassi ja Leevi on yksi maailman parhaimpiin kuuluva sarjakuva. Itselleni iskee aina välillä oikea buumi niihin ja sen takia lainaan niitä kirjastosta joskus. Muistan, että törmäsin kyseiseen sarjakuvaan ensimmäistä kertaa, kun äitini luki jotain Lassi ja Leevi-albumia olohuoneessa. Ensin en tajunnut niiden laadukkuudesta mitään, koska niihin aikoihin kaikkien sarjakuvien piti olla värillisiä ja pitkiä tarinoita minulle. Silloin taisi olla esimerkiksi Lucky Luke -ja Tintti-kausi menossa. Noh, joskus sitten kumminkin päätin tarttua tylsyydessä yhteen Lassi ja Leevi-sarjikseen ja hups, jäin ihan koukkuun.

Wattersonilla on vaan niin mahtavaa huumoria ja veikeää kuvausta hassusta pojasta ja tämän tiikeristä, ettei sitä voi vastustaa. Rakastan niitä joitakin tarinoita, kuten Lassin kamalaa polkupyörää, niitä hirviöitä sängyn alla ja sitä ikävää lastenhoitajaa, jota Lassi rääkkää ällistysmiehenä ja muuten. Etenkään niistä lumiukoista ei voi olla tykkäämättä ja myös Lassin isän toilailut ovat monesti aivan mainioita. Rakastan.
    The captain got angry.

Oletus

Lassi ja Leevi on paras sarjakuva, jota olen koskaan lukenut. Olinkohan seitsemänvuotias kun luin ensimmäisen stripin ("minulla on koirankakkaa kengissä", legenda!). Silloin en kuitenkaan tajunnut niitä syvällisempiä juttuja. Sain hankittua kaikki juhlakirjat paitsi 2:n. Juhlakirjoja ei tietääkseni enää paineta. Bill Wattersonissa on kyllä ihailtavaa se, miten hän oli sarjan kaupallistumista vastaan. Äijähän oli varmaan nykyään miljonääri, jos olisi antanut valmistettavan virallisia kahvikuppeja ym. krääsää.

Tykkään eniten niistä sarjoista, joissa Lassi on tehnyt jotain oikeassa elämässä. Esim. se missä hän tekee "putkiremontin". Sille repeilee aina! Myös Riitta-tarinat ovat loistavia.
    Viimeksi muokannut Laudon : 5.6.2007 klo 17:31:26

Kirjoitussäännöt

• Et voi aloittaa uusia ketjuja
  • Et voi kirjoittaa vastauksia
  • Et voi lisätä liitteitä
  • Et voi muokata viestejäsi
  •  
  • BB-koodi on käytössä
  • Hymiöt ovat käytössä
  • [IMG] koodi on käytössä
  • [VIDEO] code is käytössä
  • HTML-koodi on poissa käytöstä