+ Vastaa ketjuun
Sivu 1 6:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Näkyvissä tulokset 1 - 15. Tuloksia yhteensä 85.

Ketju: FFfinin Linux-käyttäjät

FISH SMELLING FISHY Wompatti:n avatar
    Liittymispäivä
    26.5.2001
    Sijainti
    Tw@
    Ikä
    27

Oletus FFfinin Linux-käyttäjät

Olen irkissä ja foorumillakin huomannut monen finiläisen käyttävän Linuxia, mutta silti aiheesta ei ole mitään ketjua. Siis jos ei lasketa kaikkia avunpyyntöjä. Tämä asia täytyy tietenkin pikimmiten korjata. Eli kiinnostaisi tietää, vieläkö finiläiset käyttävät Linuxia, vai ovatko kokeilun jälkeen vaihtaneet takaisin tuttuun ja turvalliseen Windowsiin.

Itse olen jo muutaman vuoden käyttänyt Gentoo Linuxia, joka on kaikista kokeilemistani paras. Alussa käytin jonkin aikaa Mandrakea, mutta olen kokeillut myös Red Hatia, Fedora Corea, Slackwarea ja Ubuntua. Ubuntuun ei ainakaan silloin saanut kaikkia tarvitsemiani ohjelmia kätevästi valmiina paketteina, vaan ne piti vähintään ladata eri paikoista. Gentoossahan on sellainen systeemi, että pakettienhallinta käyttää asennusskriptejä, ebuildeja, joissa olevien ohjeiden mukaan se kääntää ohjelmat lähdekoodista. Näin ne saadaan samalla optimoituja konekohtaisesti. Huono puoli on se, että mitä isompi ohjelma, sitä kauemmin kone ruksuttaa. Minua tämä ei kuitenkaan ole haitannut, kun ei ole tarkoitus kauhean usein asentaa käyttistä uusiksi. Hyvä puoli on se, että ohjelmat toimivat hyvin ja Gentoon pakettienhallinnasta löytyy nykyisin kiitettävä määrä ohjelmia.

Mietin myös pitäisikö perustaa irkkikanava meille Linux-käyttäjille, vaikkapa #fffin-linux. Kiinnostaisiko se ketään?
    FFfin, riivaajahenkien kytöpesä.
    "Punch Out ei perustu mihinkään Rocky-filmiin, vaan se on täysin omin päin suunniteltu nyrkkeilypeli."
    "Valmiin koodin kopiointi - Miksi vitussa ostaa pyörä kun sen voi varastaa."

Tonberry yuho:n avatar
    Liittymispäivä
    11.9.2006
    Sijainti
    PSK-Kaupunni
    Ikä
    22

Oletus

Voinkait itseni linux-käyttäjäksi mieltää - satunnaiseksi ainakin - vaikkei koneelta enään linuxia löydykään. Muistitikulta kylläkin löytyy DSL-linux jolla esimerkiksi koulussa säädän silloin tällöin. Mutta yhden kovon koneeseen en tuon windowsin sekoilun takia tulleen uudelleenasennuksen jälkeen ole ainakaan vielä asentanut uudelleen linuxia. Pitäisi ensin kait varmuuden vuoksi hommata sille ihan oma kovonsa.

Eli aluksi minulla oli SuSe joskus aikoinaan, mutta silloin (varsinkaan silloin) en vielä älynnyt käytännössä mitään linuxista tai tietokoneista yleensäkään, ja säädin ja säädin kunnes sotkin sen niin perusteellesti että turhauduin ja poistin
    Myöhemmin kyllä vaihdoin sitten Ubuntuun. Mutta en tykännyt Gnomesta, joten vaihdoin vielä Kubuntuun. Kyllä minä sain kaikki linuxilla tarvitsemani ohjelmat ihan hyvin tässä, ja sen lisäksi innostuin ottamaan paljon softaa jota en koskaan tarvi. En kyllä mikään hc-linux-uskovainen ole, paljoa osaakaan niistä.

tuttuun ja turvalliseen Windowsiin.
    Niin no.. : D Wintöössin levynhallinta työkaluja erehdyin käyttämään toisen windows-osion kasvattamiseen ja tämä onnistui kusemaan koko kovalevyn niin maan perusteellisesti että formatointiin meni. Enkä uskalla enään ottaa samaan koneeseen/kovalevyyn windowsia ja linuxia vähään aikaan, omalla koneella ainakaan. Windows on kuitenkin minulla aika välttämätön vielä, tiettyjen ohjelmien takia.

Mutta laittakaa kaikki ihmeessä DSL tikulle, näppärä koulussa kun haluaa päteä : P

Kanavasta en perusta mielipidettä kun en irkkaa kuin hyvin satunnaisesti :/

Systematic Chaos

Soldier
    Liittymispäivä
    25.5.2004
    Sijainti
    Tampere
    Ikä
    24

Oletus

Minunkin täytyy tunnustaa itseni Gentoon käyttäjäksi, jo parin vuoden kokemuksella. Ensin kokeilin Ubuntua (5.10) kyllästyttyäni siihen, että Micro$oft tietää miten haluan käyttää tietokonettani. Gentoo kiehtoi jo alusta asti, joten vaihdoin siihen vähän ajan kuluttua.

Gentoon etuna on juuri ohjelmien lähdekoodista kääntäminen, minkä ansiosta voi suorittaa optimointeja, joita ei binääri-jakeluissa voi tehdä. Ei kuitenkaan kannata luulla, että uusilla tietokoneilla ohjelmien nopeus kymmenkertaistuisi vain koska ne käännetään lähdekoodista juuri tietylle prosessorille optimoituina - nopeuseroa binääri-jakeluiden yleisillä optimoinneilla käännettyihin ohjelmiin ei juuri huomaa ollenkaan.

Kääntäjän optimointia enemmän hyötyä on USE-asetuksista, jotka ovat omasta mielestäni juuri Gentoon yksi suurimmista eduista. Voin USE-asetuksilla välttää kaiken turhan toiminnallisuuden, jota en halua. Binääri-jakeluissa ei voi tehdä samaa muuten kuin kääntämällä itse lähdekoodista ohjelmia.

Pidän myös Gentoon init-systeemistä enemmän kuin esimerkiksi Debian-pohjaisten jakeluiden vastaavasta. Oletuksena on boot- ja default-ajotasot ja rc-update -ohjelmalla voi lisätä ohjelmia ajotasoille käynnistymään koneen mukana. Debian-pohjaisten jakeluiden tyylinen rc.X-hakemistojen viidakko ja symbolisten linkkien sotku ei oikein houkuttele minua.

Muutenkin Gentoon tee-se-itse -mentaliteetti kiinnostaa minua paljon enemmän kuin binääri-jakeluiden avaimet-käteen -ajattelutapa. Muilla jakeluilla on tapana "tietää" mikä on käyttäjälle parasta, mistä minä en sitten yhtään pidä... :/ Samasta syystä en muuten käytä Gnomea vaan Kde:ta.

Lainaus Alunperin kirjoittanut Wompatti Katso viesti
    -- turvalliseen Windowsiin
    Tuosta voi olla montaa mieltä - kaikista Micro$oftin teettämistä tutkimuksista huolimatta.

Mietin myös pitäisikö perustaa irkkikanava meille Linux-käyttäjille, vaikkapa #fffin-linux. Kiinnostaisiko se ketään?
    Minua ei siellä luultavasti seuraavan puolen vuoden aikana paljon näkyisi, kun leikin ramboa Kontiorannassa, mutta kyllä sitä voisi sinnekin tulla roikkumaan sitten kun kerkeää - jos vaikka Physelle ilmaantuisi ongelmia Ubuntunsa kanssa. ;)
    Fast and furious we're riding with serpent speed
    Through the essence, through the greed
    Forcing ourselves to overcome this mystery
    This restless degradation
    temptation and our endless lust
    Will bring us down - will bring us deeper down!

Soilworker's song of the damned/Soilwork~

Dragoon Jónsì:n avatar
    Liittymispäivä
    22.12.2004
    Sijainti
    Polska
    Ikä
    22

Oletus

No jopas sattui, juuri yöllä asensin Ubuntun (Feisty Fawn) tähän kannettavalle, kun kyllästyin siihen, että XP on maailman kallein (no liian), eikä toimi, ellei sitä aktivoi. Tässä olen nyt yrittänyt opetella pikkuhiljaa ja olen saanut jopa ensimmäiset levyt ripattua, yhdistettyä irkkiin ja meseen, säädettyä Firefoxin nätiksi ja kaikkea muuta pientä. Nättihän tämä on kuin minä pienenä.

Olen ehkä eniten aloittelija, mutta kyllähän tämän oppii.

Oletus

Tässä uudemmalla koneella makaa Windows, koska en ole mikään tietokonenero ja kovo on täynnä tärkeää tavaraa. Joten oikeita mahdollisuuksia Linuxin asentamiseen ei ole. Sain vaivaisesti kuitenkin asennettua Knoppixin vanhaan tietokoneeseeni, jossa ei kuitenkaan internetiä ole. Asentaminen oli helppoa, sillä koneella oli aiemmin jo Win98 ja ei mitään tärkeää kovolla. Ja muutenkin kone oli melkein menossa kaatopaikalle, mutta sain sen pelastettua. Asentamisen jälkeen osioin kovon. Ei ollut liian vaikea urakka ja kivahan tuo Linuxi on. Mitään hardcore säätämistä en ole vielä harrastanut. Ajattelin ensin lukea vähän kirjallisuutta asiasta. Hitaasti mutta varmasti olen siirtymässä Windowsin kahleista Linuxmieheksi.

Katsotaan nyt miten asiat etenee kuitenkin. Tämä kone varmasti tulee aina olemaan Windowsin alla, sillä siskoni ei Linuxia halua. Itse oman koneen ostettuani asennan siihen heti kättelyssä varmaankin Linuxin. :)
    "You seem unhappy. I like that."
    Dr. Jan Itor

Oletus

Kuten jotkut ovat jo saattaneetkin huomata, olen Linuxiin vähän päässyt tutustumaan, hymyineni ja ongelmineni.
    Halusin kokeilla Linuxia, enkä todellakaan ollut mikään supahaxor, vaan ihan tavallinen teinipulliainen. Kysyin irkissä sitten jollakin Linux-kanavalla, että mitä suosittelisitte aloittelijalle, jotain helppoa ja toimivaa. No Ubuntua suosittelivat ja sille tielle eksyin. Nyt kokemusta varmaankin melkein vuoden käytöstä, ja windowssille haistatan pitkät.
    Ensinnäkin, on ihanaa kun ei tarvitse olla koko ajan päivittässä palomuuria, virusturvaa ja paria spywaren poisto-ohjelmistoa.
    Toiseksi, kaikki on ilmaista ja toimivaa. Säätöä on loppujenlopuksi yllättävän vähän ja se hoituu melko helposti. Tästä saa tosin kiittää kokeneempia Linux-henkilöitä, jotka jakavat apuaan (Shadowalker ).
    Kolmanneksi, koko homma toimii ja (ainakin minulla) huomattavasti paremmin kuin windows. Vaikka Gnome -työpöytä-ympäristöä on väitetty suunnilleen yhtä raskaaksi kuin Windows XP:n graafista ulkoasua, niin silti kumma kyllä Ubuntu 6.06 Gnomella pyörii huomattavasti nopeammin kuin Windows 2000 (joka minun logiikkani mukaan on keveämpi kuin XP ja vielä sivuhuomatuksena, koneemme on ikivanha 800Mhz prosessorilla varustettu pönttö olemattomalla keskusmuistilla). Tämän takia windowsin käyttöni on laskenut lähes olemattomaan. Ubuntullani surffaan netissä, irkkaan, käytän Gaimia kavereiden kanssa "meseilyyn" ja Rhythmboxia musiikin kuunteluun. Windowssia käytän lähinnä iPodini musiikin hallintaan, koska en ole jaksanut säätää sitä kirjastoa Linuxin iTunesia vastaavaan ohjelmaan, jolla voisin hoitaa hallinnan sieltä. Mutta ei ole iso vaiva käyttää sitä windowssia kerran kahdessa viikossa kymmentä minuuttia.
    Yksi asia mitä jaksan Linuxissani ylistää taivaisiin, on pakettienhallinta. Älyttömän kätevä tapa hankkia ohjelmia tarpeeseen. Kirjoita hakusana, ja tadaa, lähes poikkeuksetta löydät jonkun ohjelman joka vastaa tarvettasi.

Olikohan siinä kaikki. No kuitenkin, en aio vaihtaa windowsiin. Mietin kyllä että kannattaisikohan kokeilla esimerkiksi Gentoota, mutta nyt kun olen tähän Ubuntuun totutellut, niin miksi korjata jotain mikä ei ole rikki?

//Ja irkkikanavalle vihreää valoa näytän min.
    ///
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Auttaja
    jos vaikka Physelle ilmaantuisi ongelmia Ubuntunsa kanssa.
    Kun Physelle ilmaantuu ongelmia Ubuntun kanssa. \o/
    Viimeksi muokannut Physe : 2.7.2007 klo 11:55:21
    Vihatkoon kunhan pelkäävät

The Polecat Ben:n avatar
    Liittymispäivä
    14.5.2002
    Sijainti
    Helsinki
    Ikä
    26

Oletus

Itselläni on tässä läppärissäni dual-boot systeemi eli löyty sekä windows että linux. Tosin nyt on tullut käytettyä Windowsia siitä huolimatta.

Ongelma on lähinnä se että sellainen yksi pieni asia kuin WLAN ei suostu toimimaan koneellani, vaikka mitä ohjeita kalastelisi. Uusimman ubuntun, siis Feisty Fawniin luotin että siihen olisi saatu korjattua, siinä kun mainostettiin että päivityksessä painotetaan aika paljon myös läppäreissä huomattaviin ongelmiin. Mm. vanhemmissa oli sellaista että välillä Ubuntu ei auennut kokonaan ja jäi jumiin.

Vein koneeni n. puolisen vuotta sitten yhdelle kaverille myös, silloin hänkään ei saanut WLANia toimimaan. Mulla on siis tämä Broadcomin verkkokortti, joka on tällä hetkellä se kaikkein vaikein säätää Linuxille.

Hyyvin mielelläni veisinkin tämän koneen jollekin hiukan fiksummalle, joka luulisi osaavan korjata ongelman. Muuten käyttäisinkin linuxia kokoajan, mutta WLAN on saatava toimimaan.
    Relax. I have a feeling something's coming our way. Something big.

Warrior Telac:n avatar
    Liittymispäivä
    27.5.2004
    Sijainti
    Helsinki
    Ikä
    20
    Blogimerkinnät
    1

Oletus

Linuxista minulla on sen verran kokemusta, että yritin asentaa Linux ubuntua XP:n rinnalle. Tuloksena oli se, että hätäilin liikaa, ja tuhosin E osion elikkäs kaikki animeni, musiikit, ja koulutyöt. Sain kuitenkin sen lopulta asennettua, ja käytin sitä 2 päivää, jonka jälkeen kovalevyni irtisanoi itsensä (ei tietenkään johtunut linuxista). Ja nyt käytän XP:tä taas. Ihan ok se linux oli, mutta en keksi syytä miksi pitäisi vaihtaa siihen, tietoturva olisi tietenkin yksi syy, mutta miksi, en ole saanut vuoteen virusta windowsillakaan, ja jos saan se ei luultavasti ole mikään iso, ja vaikka oliskin, tiedostoni ovat myös kopiotuna CD:eille.

Toinen syy miksi en Linuxia enää edes haluaisi on se, että en jaksa säätää ihme kerneleiden kanssa (vai mitä ne olivatkaan) että ohjelmat toimivat, useimpia pelejä ei edes saa toimimaan vaikka kuinka säätäisi. Joten pärjään ilmankin.

Liittymispäivä
    26.5.2001
    Sijainti
    Tw@
    Ikä
    27

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Pandemoni Katso viesti
    mutta WLAN on saatava toimimaan.
    Mikä kortti sinulla tarkalleen ottaen on? Mitä linuxin komento lspci kertoo? Oletko kokeillut NDISwrapperia? Se on ohjelmisto, joka käyttää Windowsin WLAN-ajuria. Minäkin joudun ainakin vielä nykyisin käyttämään kyseistä softaa oman WLAN-mokkulani kanssa. Mutta hyvin se sillä sitten toimiikin. Kaikki kortin tukemat ominaisuudet eivät tosin välttämättä toimi, mutta se selviää testaamalla.

Perustan sen irkkikanavan tässä jokin päivä freenode-verkkoon.
    "Punch Out ei perustu mihinkään Rocky-filmiin, vaan se on täysin omin päin suunniteltu nyrkkeilypeli."

Liittymispäivä
    14.5.2002
    Sijainti
    Helsinki
    Ikä
    26

Oletus

Jahas, kuin salamaniskusta alkoi WLANikin taas toimimaan. Tosin en kyllä tiedä nyt yhtään mistä tätä sinänsä säädetään, tuolla verkkoasetuksessa pistin vaan ruksin langattomille verkoille ja alkoi toimimaan. No, parempi myöhään kuin ei ollenkaan. Nyt on tosin tällä hetkellä WLAN suojaamattomana, pitää vielä väkertää edes WEP-tasoinen salaus jossain vaiheessa. Onneksi asun niin landella ettei kukaan pahemmin käyttele verkkoa.

No, nyt kun tämä alkanee toimia niin yhtä asiaa (tämä on itseasiassa aika tyhmäkin kysymys, mutta..) että mistä te revitte kaikki ne tiedot heti samantien mitä pitää kirjoittaa päätteeseen että saa jonkun ohjelman? Luulisi nyt jossain olevan vaikka sellainen sivu missä olisi hirveästi näitä ohjelmia/paketteja mainittu ja valita sieltä, jostainhan kirjastosta näitä kuitenkin ladataan? Itse käytän tämän takia nyt Automatix2:sta, jossa on joitain hyödyllisiä paketteja/ohjelmia, tosin sitä ei kuulemma suositella vaan pitäisi suosia ohjelman asentamista suoraan ubuntun kirjastosta?
    Viimeksi muokannut Ben : 3.7.2007 klo 10:39:21

Soldier
    Liittymispäivä
    25.5.2004
    Sijainti
    Tampere
    Ikä
    24

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Pandemoni Katso viesti
    No, nyt kun tämä alkanee toimia niin yhtä asiaa (tämä on itseasiassa aika tyhmäkin kysymys, mutta..) että mistä te revitte kaikki ne tiedot heti samantien mitä pitää kirjoittaa päätteeseen että saa jonkun ohjelman? Luulisi nyt jossain olevan vaikka sellainen sivu missä olisi hirveästi näitä ohjelmia/paketteja mainittu ja valita sieltä, jostainhan kirjastosta näitä kuitenkin ladataan? Itse käytän tämän takia nyt Automatix2:sta, jossa on joitain hyödyllisiä paketteja/ohjelmia, tosin sitä ei kuulemma suositella vaan pitäisi suosia ohjelman asentamista suoraan ubuntun kirjastosta?
    Itse käytän Gentoossa pakettien etsimiseen eix-nimistä komentoriviltä käytettävää ohjelmaa, joka on aika näppärä haluttujen pakettien etsimiseen hakusanoilla. Tosin kyseinen ohjelma on suunnattu Gentoon ebuild-systeemille, joten siitä ei ole hyötyä muiden jakeluiden käyttäjille.

Debian-pohjaisissa jakeluissa voisin arviolta heittää komentoriviltä käytettävän "apt-cache search hakusana", jonka tuloste ei kyllä ole muistaakseni yhtä mukavaa luettavaa kuin eix:n. Jos taas haluaa jotain graafista ohjelmaa, niin ubuntussa synapticin hakutoiminto toimii myös.

Tietysti ohjelmia voi etsiä myös jakeluiden pakettitietokannoista nettiselaimella. Aivojen perukoilta vetäisten voisin sanoa tietokantojen löytyvän joillekin jakeluille, kuten Gentoolle, Ubuntulle ja Debianille, osoitteesta packages.jakelun_nimi.com/net/org/...

Mitä niihin päätteeseen kirjoitettaviin komentoihin tulee, jokaisen jakelun pakettienhallintaohjelman man-sivuja tutkimalla (esim. Ubuntussa komento man apt-get) saa selville halutut vipuset eri käskyille.

Pikaisella vilkaisulla tuo Automatix näyttää olevan jokin ohjelma yleisesti haluttujen toimintojen/ohjelmien asentamiseen helposti. Ja kyllä se Automatixkin mitä luultavimmin asentaa ne ohjelmat Ubuntun pakettivarastoista.

Ei Automatixin kaltaisten ohjelmien käytössä mitään vikaa sinänsä ole, mutta ainakin omasta mielestäni olisi parempi, jos ihmiset tutustuisivat käyttöjärjestelmänsä pakettienhallintatyökaluihin. Ei se ole sen vaikeampaa asentaa pakettienhallintaohjelmalla samoja ohjelmia, joita Automatix asentelee.
    Fast and furious we're riding with serpent speed
    Through the essence, through the greed
    Forcing ourselves to overcome this mystery
    This restless degradation
    temptation and our endless lust
    Will bring us down - will bring us deeper down!

Soilworker's song of the damned/Soilwork~

Liittymispäivä
    26.5.2001
    Sijainti
    Tw@
    Ikä
    27

Oletus

Nyt on sitten se mainitsemani IRC-kanavakin perustettu. Kanavan nimi on #fffin-linux ja se löytyy freenode-verkosta. Suomalainen palvelin on orwell.freenode.net.

Sorcerer Zenes:n avatar
    Liittymispäivä
    5.8.2003
    Sijainti
    Tampere, Finland
    Ikä
    23

Oletus

Koneessani on dualboottina Windows XP ja Kubuntu. Tutustuin Linuxiin ensimmäisen kerran kaverillani, kun hän vaihtoi kokonaan Linuxiin. Tuolloin hänellä oli asennettu Knoppix. Tutustuin sitten itsekin Knoppixiin live-dvd:n muodossa ja käyttelin sitä sillon tällöin pikku näpertelyyn ainakin vuoden. En uskaltanu lähteä asennusrumbaan, kun oli tärkeää tavaraa kovot (silloin 2 kpl) täynnä ja ei juurikaan vapaata tilaa. Ostin siten lopulta kolmannen kovon ja jätin sinne sopivasti tilaa Linuxille. Valitsin distroksi Kubuntun. Olen ollut onnellinen Kubuntun käyttäjä jo ainakin vuoden.

Kubuntuni toimii mahtavasti ja tykkään paljon paljon enemmän kuin Windowsista. Pelien takia kuitenkin käytän usein Windowsia, kun ei jaksa vaihtaa sieltä Linuxin puolelta edes takaisin. Asensin Kubuntuuni Berylin (se 3d-työpöytä) ja tykkään siitäkin valtavasti. Jotkut sanovat sen olevan turhaa silmäkarkkia, mutta sanon, että mielestäni parantaa käytettävyyttä. Ja onhan se kieltämättä nätti.
    Viimeksi muokannut Zenes : 4.7.2007 klo 15:10:12

Goblin Azzeli:n avatar
    Liittymispäivä
    7.2.2005
    Sijainti
    Kuopio
    Ikä
    21

Oletus

Noniin sain itsekin ton linuxin koneen alle. Kyseessä on Mandriva Linux, jonka asensin noin kolme tuntia sitten. Mulla on vaan sellainen ongelma, että se ei tunnista minun äänikorttia (?). Mulla on integroitu äänikortti, joka on tietenkin emolevyssä kiinni.

Edit: Ongelma ratkaistu
    Viimeksi muokannut Azzeli : 14.7.2007 klo 22:25:19
    MonGoolille isot kiitokset setistä!

Liittymispäivä
    14.5.2002
    Sijainti
    Helsinki
    Ikä
    26

Oletus

Katselin tuossa youtubesta videota, jossa vertailtiin Vistan Aeroa ja Ubuntun Beryliä (eiköhän tuon Berylin saa muillekin distroille, mutta anyways) niin kyselisin, että onko teillä minkäänlaista silmäkarkkia? Ainakin tuo Berylin efektit näyttää todella upeilta.

Kyllähän nuo tietty syö ihan turhaa konetehoa, mutta ois kiva jos olis jotain pientä. Sitä vaan että jos niitä haluan niin tarviiko mun sitten asentaa tuo Beryl, että saisin niitä? En ainakaan löytänyt mistään gnome-look.orgin sivuilta.

+ Vastaa ketjuun

Kirjoitussäännöt

• Et voi aloittaa uusia ketjuja
  • Et voi kirjoittaa vastauksia
  • Et voi lisätä liitteitä
  • Et voi muokata viestejäsi
  • BB-koodi on käytössä
  • Hymiöt ovat käytössä
  • [IMG] koodi on käytössä
  • HTML-koodi on poissa käytöstä