Uusista Final Fantasyista tuntuu olevan vaikka mitä keskustelua, syvällistä ja vähemmän syvällistä. Täällä klassikko-puolella jostain syystä ei ole näitä "syvällisiä" keskusteluja vaan lähinnä "suosikki hirviöryhmäsi worldofruinissa?" tai "mikä Jobi on paras?" -luokan mielipidekyselyitä. Itse diggaan keskustelusta enemmän kuin vain listauksesta, ja sen kunniaksi pistän pystyyn keskustelun mielestäni parhaasta Final Fantasystä, eli kuudennesta osasta.
Pelissä on lukuisia hahmoja, joilla lähes kaikilla on jotain menneisyyden haamuja kaapeissaan.
Esimerkiksi Celes, vihollisten kenraali, joka tuomittiin petturina, eikä sankariryhmäkään osannut häneen luottaa.
Taikka Terra, joka oli Imperiumin orjuuttamana voimiensa takia.
Tai Cyan, jonka perhe, suku, kansa ja kuningas myrkytettiin. Kohtaus jossa Cyanin perhe nousee Kuoleman Junaan on sarjan surullisimpia.
Ylipäätään tämän pelin hahmot traumoineen pieksevät kiinnostavuudessa kaikki uudempien osien hahmot. Pahiskin on ennennäkemättömän häikäilemätön.
Tunnerikkain, surullisin, ja koskettavin Final Fantasy. Luulisi keskustelua syntyvän, vai eikö kukaan uskalla nostaa kissaa pöydälle ja aloittaa aihetta?

Vastaa siteeraten

VI oli minun ensimmäinen FF-pelini, eikä yksikään sarjan muista peleistä ole muodostunut samalla tavalla peliksi jonka jaksaa pelata uudestaan ja uudestaan läpi (suurin piirtein samoihin aikoihin julkaistu Chrono Trigger on toinen, varsinkin kun yksi sen lopuista on vielä löytämättä). Tarinankerronta on aivan erilaista nyky-FF:iin verrattuna, kuten esim. Shadow'n ja Relmin mahdollinen sukulaisuus joka täytyy itse päätellä, tai Edgarin ja Sabinin kolikonheitto josta paljastuu totuus vain peluuttamalla heitä tietyssä kohdassa. Pelimusiikin Ennio Morricone herra Uematsu todella ylitti itsensä sävellystyössä, FF VI:ssä on kaikkien aikojen upeimmat pelimusiikit (ja se ei ole mielipide vaan fakta). Joka kerralla pelin musiikkeja jää kuuntelemaan pariksikin ylimääräiseksi tunniksi siitä huolimatta että pelin soundtrack löytyy kokoelmista. VI on sarjan paras ja kaunein, ainakin minulle.