Final Fantasy VI on julkaistu Wiin kauppapaikalla! Hintaa löytyy 900 Wii Pointsia.
Final Fantasy VI on julkaistu Wiin kauppapaikalla! Hintaa löytyy 900 Wii Pointsia.
Varmaan siksi, että Wiin virtuaalikonsoli ei yksinkertaisesti kata GBA-pelejä (3DS:n vastaavaan nämä varmasti ovat jossain vaiheessa luvassa) ja niiden lisääminen extrojen lisääminen SNES-versioon vaatisi jo liikaa työtä. Sekin on vähän kyseenalaista, että paikkaako GBA-version lisäsisältö ja hivenen siistitty käännös huonoa äänenlaatua, musiikki kun on aika iso osa FFVI:n viehätystä. Pelistä ei oikein vielä sitä yhtä ja selvästi parasta versiota joka yhdistäisi SNES ja GBA -versioiden parhaat puolet ole vielä julkaistu.
Itse ostin VC-version perjantaina ja viikonloppu on kulunut varsin rattoisasti pelin parissa. FFVI:n uudelleenpeluu alkoikin jo olla ihan paikallaan, edellisesti pelikerrasta (ja silloinkin kesken jääneestä) kun taitaa olla jo ainakin kuutisen vuotta aikaa. Aivan huikea peli kyllä edelleen, ja nyt peliä pelatessa on hauska miettiä kuinka eri kohtaukset voitaisiin siinä vääjäämättömässä 3D-remakessa toteuttaa. Peli kun on monilta aihepiireiltään ja hahmoiltaan niin paljon aikuisempi ja hienovaraisempi edeltäjiinsä nähden.
Onko ne GBA-pelit edelleen niin paljon tekniikan puolelta haastavia, ettei Wii osaisi emuloida niitä?
SNES:ltä onnistuu käännös GBA:lle, mutta GBA:lta ei onnistu käännös Wiille?
Jos GBA:ta myytäisiin edelleen uutena, ottaisin homman rahastuksena, eli uudet fanit ajettaisiin ostamaan GBA jos mielivät saada sen parhaimman version VI:stä.
Tietenkään esteenä ei ole mikään muu kuin se, että Nintendo haluaa pitää koti- ja käsikonsolikataloginsa erillään toisistaan, mistä johtuen Wiin virtuaalikonsolissa julkaistaan vain vanhojen kotikonsolien pelejä, ja 3DS:llä ymmärtääkseni tullaan julkaisemaan vain vanhojen käsikonsolien pelejä (poikkeuksena nämä uudistetut 3D-versioinnit vanhoista peleistä). Jos Square olisi halunnut julkaista Wiille nimenomaan GBA-version FFVI:stä, se olisi jouduttu tekemään jonain itsenäisenä Wiiware-pelinä, mikä kaiketi olisi aiheuttanut ylimääräistä vaivaa. Ei sen arvoista, varsinkin jos sillä samalla tai hieman isommalla vaivalla peli voitaisiin portata vaikka PSP:lle ja myydä kolme kertaa kalliimmalla hinnalla. :P
Jos haluat kotikonsolin klassikoita, ostat Wiin. Jos haluat käsikonsolin klassikoita, ostat 3DS:n. Vain ja ainoastaan siksi, että olisi tappiollista jakaa kummankin osapuolen julkaisut tasavertaisesti kummallekin alustalle.
Eli raha-ahneus taas kyseessä, kun kerta tekninen puoli ei ole esteenä.![]()
Ensimmäinen omistamani Final Fantasy peli, ja edelleenkin oma suosikkini tosin aika yhtälailla pidän kaikista noista I-IX. X eteenpäin ei oikein ole ollut enää "Final Fantasy" minulle, ne on OK peleinä mutta ei FF-peleinä.
Ehkä olen vain sen verran vanhaksi tulossa/tykkään pitäytyä menneissä ajoissa aina Commodore 64 aikoihin asti. ^^
XII asti olen kaikki pelannut, useampaan kertaan ja XI on päivittäisessä käsittelyssä kun luonto sen sallii... mutta XIII ei taida olla tähän talouteen tulossa... ei edes PS3sta löydy, eikä ole edes harkinnassa moista hommata.
XIV tuli kokeiltua Alphan alusta asti Betan loppuun eikä tullut mieleen maksaa siitä ainakaan vielä, sen verran keskeneräinen tuotos. Harmi sinänsä, ja kehittäjiä käy hieman sääliksi kun kauheella kiirrellä pitäisi tehdä superia. Noh, ei se ole minun asiani.
Siitä varmasti tulee vielä suositu peli aikanaan, ja kyllä kehittäjät ovat kovasti hommia paiskineetkin että hieman turhan paljon ihmiset heittää kuraa heidän niskaan mielestäni.
Sain kaverilta kyllä koodin tuohon joka kaverille annettavaksi on tarkoitettu, mutta kun kaveri asuu maapallon lähes toisella puolen, ei oikein niin vain lainata levyä pelin asennukseen...
Mutta joo, eipäs sen enempää offtopiikkia hups!
Kuten siis jo mainitsin, VI on edelleen suosikkini tai siellä ylimpänä muiden suosikkien kanssa, ja saatan tänäkin päivänä pelata sen ties kuinka monennen kerran läpi.
Tuotahan ei saanut kuin amerikkalais versiona silloin, joten adapterit yms. piti olla että pystyi pelaamaan. Pelaamisesta teki sekin aika uniikkia että pelissä on muutama mukava bugi. Esimerkiksi missä tahansa luolasto tilassa, menuissa ei ole taustaa eikä kursoria. Siis vain tietyt tekstit ja kuvat näkyvät mustaa taustaa vasten.
Tästä johtuen oli pakko oppia nopeasti ulkoa nuo valikot jotka nyt muutenkin tulee näissä peleissä opittua, mutta se jotenkin antoi oman pienen värityksen koko kokemukselle. Ainoastaan siis "kartalla" näkyy valikot oikein, jos nyt oikein muistan.
En tuosta nyt sen enempää mene detaljeihin, mutta musiikin mainitsen vielä, koska se on edelleenkin suuri asia minulle muusikkona, aivan kuten myös kaikki muu Nobuo Uematsun tuotanto mutta VI selvästi suurimpia vaikutteista, ja todellakin siellä listan kärjessä muiden suosikkien kanssa.
Omaan tuosta myös Playstation version, kuten kaikista muista vanhemmista mitä julkaisseet ovat ja vaikka toisaalta mieluummin pelaan alkuperäistä julkaisua, ottaen huomioon SNESin rajallisen tallennuskapasiteetin ja mahdollisuuden menettää nuo kaikki hieman peliä kopauttamalla ei ole niin nautinnollista kuin voisi luulla (Chrono Triggerin kanssa niiiiiiiin monta kertaa kokeillu et ei kyllä miun kuppiin kiitos enempää).
Eipä tuossa nyt mitään ihmeellistä tullut mieleen, mutta halusin vain mainita että olen samaa mieltä tuon pelin sisällöstä kuin useimmat täällä näyttäisivät olevan.
Kohta se tulee minulle 20-vuotis päivä tuosta ekasta peluu kerrasta. Vois keksiä jonkun maratoonin vaikka sille.
Edit:
Niinjuu, unohtui ihan että loppu-demokin on tietystä kohtaa täysin pimeä, lukuunottamatta crediittejä. En nyt ihan tarkalleen muista oliko se näin mutta suuring osa siitä pimeänä on, eli näin sen kokonaan vasta kun pelasin Playstation version läpi ensimmäisen kerran. :S
Viimeksi muokannut Drago : 23.3.2011 klo 20:57:39 Syy: Unohdettu lisätty~
Are wa Are to Kore wa Kore