Koitin etsiä tällaista ketjua ja ei tärpännyt. Lähimmäs pääsi ketju Luetteko paljon, mutta minä en nyt haekaan tässä määrää vaan laatua. Kertokaa siis arvon foorumilaiset millainen lukija olet? Voisin tähän listata muutamia vastausta helpottavia kysymyksiä, mutta älkää tyytykö vain tylsästi luetteloimaan kyllä/ei-vastauksin, vaan muodostakaa myös tekstiä. Ollaanhan sentään fiktio&Kirjallisuus-alueella.
- Oletko nopea - hidas lukija? Vaiko siltä väliltä?
- Luetko mieluummin romaaneja, novelleja, lehtiä, artikkeleita, sarjakuvia ..?
- Kritisoitko lukiessasi tekstiä? (Esim. johan on ärsyttävä henkilö, ei tuo ole loogista, ei noin voi oikeasti tapahtua)
- Oletko kotilukija, vai kykenetkö lukemaan vaikkapa myös bussissa?
- Häiritsevätkö kirjoitusvirheet sinua?
- Korjaatko kirjoihin kirjoitusvirheitä?
- Liikutatko lukiessasi huuliasi? Tai seuraatko sormella rivejä?
- Taitatko reunoja, vai käytätkö kirjanmerkkejä?
- Kykenetkö aloittamaan lukemisen keskeltä kirjasarjaa, vai odotatko kunnes saat ensimmäisen osan?
- Luetko mieluummin lainakirjoja vai omia?
Tuossa nyt muutama alkuun pääsyyn helpottava kysymys. Heittäkää vapaasti lisää hyviä kysymyksiä jos tulee mieleen.
- Oletko nopea - hidas lukija? Vaiko siltä väliltä?
Miellän itseni nopeaksi lukijaksi, sillä ehdin suhteellisen helposti lukemaan paksunkin romaanin päivässä. Olettaen että saan lukurauhan. Niin paljon on tullut luettua, että kaipa se nopeus on siitä kehittynyt.
- Luetko mieluummin romaaneja, novelleja, lehtiä, artikkeleita, sarjakuvia ..?
Lempilukemistani ovat kieltämättä romaanit. Mitä hömpempää, sen parempaa. Tuskin muistan koskaan erikseen lainanneeni tai ostaneeni esmes novellikokoelmaa, joten novelleja tulee luettua hävettävän vähän. (Paitsi nyt tietysti tältä foorumilta.) Artikkeleita luen lähinnä kun luen peliarvosteluja. Sarjiksista komppaan Aku Ankkaa.
- Kritisoitko lukiessasi tekstiä? (Esim. johan on ärsyttävä henkilö, ei tuo ole loogista, ei noin voi oikeasti tapahtua)
Joskus huomaan ärsyyntyneeni jostain henkilöhahmosta todella paljon. Jopa niin paljon, että on tullut jätettyä kirja kesken. Sellaista "tätä ei voi oikeasti tapahtua"-juttua en silti ole tullut huomanneeksi kirjoissa. Elokuvissa sitäkin enemmän. Mutta kaipa se johtuu siitä, että kirjoja lukiessa on pitkälti sen oman mielikuvituksen varassa muodostaessaan kuvaa mieleensä, mutta leffaa katsoessa joku muu on muodostanut sen kuvan valmiiksi jo sinulle.
- Oletko kotilukija, vai kykenetkö lukemaan vaikkapa myös bussissa?
Minä olen rauhaa kaipaava lukija. Niinpä en voi ajatellakaan lukevani vaikkapa bussissa tai junassa. Sekä olen huomannut että liikkuvassa paikassa lukiessa tulee jostain syystä helposti paha olo.
- Häiritsevätkö kirjoitusvirheet sinua?
Toisinaan niihin silmät tarttuvat. Tosin ehkä vain kaikista näkyvimpiin virheisiin. Mihinkään lausejuttuihin kyllä en taida huomiota kiinnittää.
- Korjaatko kirjoihin kirjoitusvirheitä?
Tätä kysyn ihan siksi, kun joskus olen kirjastosta saanut käsiini sellaisia kirjoja, joihin on kynällä merkkailtu kirjoitusvirheet. Tai siis korjattu ne. Ja minun on vaikea kuvitella että millainen henkilö tekee sellaista. Itse kun pyrin olemaan sotkematta kirjoja.
- Liikutatko lukiessasi huuliasi? Tai seuraatko sormella rivejä?
En ainakaan tietoisesti. Tosin toisinaan luen englanninkielistä tekstiä ääneen, jotta tajuaisin paremmin.
- Taitatko reunoja, vai käytätkö kirjanmerkkejä?
Häpeäkseni tunnustan, että omissa kirjoissani taitan reunoja. Merkki kun tuntuu olevan aina jossain hukassa. Kirjaston kirjoissa taas käytän kirjanmerkkiä.
- Kykenetkö aloittamaan lukemisen keskeltä kirjasarjaa, vai odotatko kunnes saat ensimmäisen osan?
Minä en kykene aloittamaan kirjasarjaa keskeltä. En oikeastaan edes silloin, vaikka kyseessä olisi sellainen henkilö-sarja. Eli tällöin ne uudet osat eivät edellisten kanssa juurikaan olisi tekemisissä, mutta että niissä on sama hahmo pääosissa. Minua häiritsee usein sellainen, jos kirjassa viitataan edes löyhästi aiempiin tapahtumiin ja en ole niitä ennestään lukenut. Pyrin siis aina aloittamaan ihan alusta.
- Luetko mieluummin lainakirjoja vai omia?
Olen kirjaston suurkuluttaja ja lainaan paljon kirjoja. Aika usein minulla on uutuuksista varauksiakin. Jos rahat vain sallisivat, ostaisin mieluummin lempikirjoittajieni kirjat omakseni. Vielä ei vain ole ollut hirveästi varaa. Vaikka aika hyvä kokoelmanalku minulla jo on.

Vastaa siteeraten
!
Adrenochrome?!

Sen sijaan mihinkään hahmoihin harvoin ärsyynnyn saati lopetan lukemisen niiden takia. Yleensä kirjoittajat saavat niistä sen verran inhimillisiä ja ymmärrettäviä motiiveiltaan, etten voisi. Tietysti se vituttaa, jos hahmo käyttäytyy kuin idiootti, mutta ei se kirjaa estä lukemasta.

Aina kun on flunssa ja kurkkua aristaa, mietin sen sarjan mukaisesti että siellä sisälläni ne pikkuihmiset taistelevat bakteereja vastaan ja siitä seurauksena kipeä kurkku.
kirjallisuutta käsiteltäessä. Sitten on ollut tarkoitus lukea esimerkiksi Kingin Mustaa tornia, täältä finiltä jo joskus kauan sitten sain kovasti suosituksia, enkä vieläkään ole aloittanut kirjan kirjaa koko sarjasta. Toisaalta enpä ole viime aikoina lukenutkaan juuri kuin sarjakuvia McCourtia lukuun ottamatta. Harkitsin Tintin aloittamista taas, kun niin suuri Haddock-fani olen! Toisaalta tahtoisin lukea jotain ennestään tuntematonta itselleni, ties mitä helmiä on olemassa mistä minulla ei ole aavistustakaan.
Onpahan opittu jo pienestä pitäen miten ei käsitellä kirjoja. Käytän siis kirjamerkkiä ja siihen nyt kelpaa kaikenmaailman kuitit sun muut, mikä nyt vaan on helpoiten saatavilla, kun merkkiä tarvitaan.