+ Vastaa ketjuun
Sivu 3 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näkyvissä tulokset 31 - 38. Tuloksia yhteensä 38.

Ketju: Millainen lukija olet?

Oletus

...
    Viimeksi muokannut Gauntness : 20.10.2011 klo 1:43:46

Sorcerer MSandt:n avatar
    Liittymispäivä
    4.10.2004
    Sijainti
    Turku
    Ikä
    27

Oletus

- Oletko nopea - hidas lukija? Vaiko siltä väliltä?
    Luen noin 30 sivua per tunti, mutta en yleensä kykene lukemaan samaa kirjaa kerralla kuin 5-30 sivua. Tylsistyn oikeastaan mihin tahansa aktiviteettiin suhteellisen nopeasti eli 30 sivun lukemiseen saattaa kulua päivä. Tentteihin aloitan lukemisen aina huomioimalla, että luen maksimissaan noin 30 sivua päivässä.

- Luetko mieluummin romaaneja, novelleja, lehtiä, artikkeleita, sarjakuvia ..?
    Luen todella paljon kaikkea, mutta paino on selvästi non-fictionissa. Fiktion kertomiseen sopivat mielestäni paremmin sarjakuvat, pelit ja tv-sarjat/elokuvat.

- Kritisoitko lukiessasi tekstiä? (Esim. johan on ärsyttävä henkilö, ei tuo ole loogista, ei noin voi oikeasti tapahtua)
    Hyvin paljon, mikä saattaa johtaa jymähtämiseen yhdelle sivulle pitkäksi aikaa.

- Oletko kotilukija, vai kykenetkö lukemaan vaikkapa myös bussissa?
    Busseissa/junissa on jopa helpompi lukea, sillä ympärillä on vähemmän virikkeitä. En silti pystyisi lukemaan missään kovassa kiireessä esim. kaupunkibussilla kulkiessa.

- Häiritsevätkö kirjoitusvirheet sinua?
    Eivät, vaikka huomaan kaikenlaisia ulkoasuun liittyviä virheitä erittäin helposti.

- Korjaatko kirjoihin kirjoitusvirheitä?
    En.

- Liikutatko lukiessasi huuliasi? Tai seuraatko sormella rivejä?
    En.

- Taitatko reunoja, vai käytätkö kirjanmerkkejä?
    En käytä mitään kirjanmerkkejä, paitsi koulukirjoissa kynä siirtyy väkisinkin lukukohdan mukana, sillä käytän lyijykynää jatkuvasti alleviivauksien tekemiseen.

- Kykenetkö aloittamaan lukemisen keskeltä kirjasarjaa, vai odotatko kunnes saat ensimmäisen osan?
    En ole lukenut kirjasarjoja.

- Luetko mieluummin lainakirjoja vai omia?
    Joudun ostamaan suurimman osan lukemistani kirjoista, sillä Suomessa ei myydä hyviä kirjoja ja vaikka myytäisiinkin, ne ovat yleensä suomennettu.
    Redistribution is not ethical; it's theft and destruction. It is simply a means to satisfy the envy of some who seek to harm those who have obtained greater wealth through the satisfaction of the wants of consumers. If we succumb to its siren song, the gravestone will read: "For the want of Bill Gates's money, the world wrought its end." -Jim Fedako

| Duke 3D | | Blog | | Fate Reversal Half-Life -modi

Oletus

Useimmista vastanneista poiketen, minulla ei ole lainkaan tylsää kirjoittaessani tätä.

Vaihtelee. Esimerkiksi pääsykoekirjoja lukiessa tuntivauhtini taisi olla noin 7-8 sivua, mutta kevyempi kirjallisuus, jossa ei niinkään tarvitse miettiä lukemaansa (vaikkapa Harry Potterit tai TSH:t), menee monta kertaa nopeammin; uskaltaisin väittää että n. 20-30 sivua tunnissa, joskaan en ole ikinä mitannut. Olen myös huomannut, että oma asennoitumiseni tekstiin vaikuttaa todella paljon, sillä puhtaasti pakkopullaisessa opiskelumielessä luettu teksti on minulle todella raskasta, varsinkin kun yleensä aloitan lukemiseni liian myöhään ja tekstiä on usein liikaa. En pysty keskittymään kunnolla miettiessäni, että tällä vauhdilla saan kaiken luettua aivan liian myöhään yöllä ja en muista tarpeeksi koetilanteessa. Tekstin mielenkiintoisuus - yllätyksettä - vaikuttaa lukutahtiini, ehkäpä juuri asennoitumiseni kautta. Oikein kiinnostavissa tai monitulkintaisissa kirjoissa taas on se hidastava seikka, että luen korkeintaan puoli sivua, minkä jälkeen mietin lukemaani kaksi kertaa kauemmin kuin lukemaani pätkään on kulunut aikaa. Vaikka kai itsenäinen pohdinta on ihan hyväksikin silloin, kun lukee itseään varten...?

Yleensä itseäni kiinnostavaa tietokirjallisuutta ja romaaneja.. Ja sitten teoksia, jotka ovat jotain siltä väliltä, kuten esseekirjallisuutta. Kaunokirjallisuutta luen melko vähän, luulisin. En useinkaan osaa sanoa eroa tieto- ja kaunokirjallisuuden välillä, mutta yhdistävä tekijä lukemassani on yleensä se, että etsin siitä vastauksia. En osaa täysin nauttia kirjasta, joka on hyvin kirjoitettu ja viihdyttävä, mutta joka tarjoaa vähän uutta ja opettavaa. Minulle hyvä kirja saa minut ajattelemaan asioista eri tavalla ja ns. räjäyttää pääni, edes lievästi. Imen melko herkästi uusia vaikutteita.

- Kritisoitko lukiessasi tekstiä? (Esim. johan on ärsyttävä henkilö, ei tuo ole loogista, ei noin voi oikeasti tapahtua)
    Kyllä, ärsyttävä tapani on kritisoida kirja(ilija)a sen perusteella, mihin asti olen luku- ja ajatusprosessissani edennyt, vaikka en olisi edes kuullut hänen perusteluitaan. Toisin sanoen kritisoin asiaa, jonka teoksen laatija selittää jossain vaiheessa teostaan, mutta en itse ymmärrä tai ole vielä edes kuullut hänen selitystään. Toisaalta olen siinä määrin kärsivällinen, että uskon älykkääksi ja hyväksi kynäniekaksi leimatun henkilön kykenevän itseäni parempaan päättelyyn, joten en oikein itsekään usko kritiikkini olevan osuvaa enkä pidä sitä järkevänä. Oikeastaan uskaltaudun luottamaan mielipiteeseeni vasta siinä vaiheessa, kun luulen tietäväni kaiken tarpeellisen kirjasta, vaikkakaan tähän pisteeseen harvoin pääsen. Yleensä päädynkin googlaamaan bongaamani "epäloogisuuden" ja siten saamaan selville sen, miksi olin väärässä.

Mieluummin olenkin opiskelija ja yritän ymmärtää mahdollisimman paljon, kuin leikin olevani tutkija, jolla on oikeasti 50 sivun jälkeen painavampaa sanottavaa aiheesta kuin ihmisellä, joka on työskennellyt aiheensa parissa mahdollisesti useitakin vuosia.

Kaikki käy, puolityhjä juna on usein parempi paikka keskittyä kuin koti. Myös hiljaiset after work -tyyliset katubaarit käyvät vapaa-ajan lukemiseen, koska alkoholi miksaa oikeastaan kaiken kanssa. Chilli ympäristö sopii mielestäni paremmin rentoon lukemiseen kuin vaikkapa kirjasto, sillä liian opiskelukeskeisessä tilassa alkaa tuntua siltä, kuin ei lukisi omaksi huvikseen. En ole koskaan pitänyt suorituskeskeisestä lukemisesta.

Jonkin verran, ainakin jos lauseen selkeys kärsii. Tosin yleensä en edes huomaa.

Joskus tylsyyksissäni olen korjaillut kirjoitusvirheet oppikirjoissa, mutta se on lähinnä tekosyy olla keskittymättä. Yleensä kiinnostavia kirjoja en edes lue kynä kädessä, ja tuskin viitsisinkään niitä turhan tähden sotkea. Ei se kyllä ole niin vakavaa... : D Huvin vuoksi voisin kirjaston kirjastakin vetää yli ylimääräiset kirjaimet ihan vain seuraavan lukijan tyrmistykseksi. Kunnioitus kirjan fyysiseen koskemattomuuteen tosin riippuu teoksen sisällöstä ja kunnosta, puhtaan ja hyvän tuntuiseen kirjaan en millään raaskisi kajota. Upouutta oppikirjaakin tekee välillä pahaa alleviivata.

Liikutan huuliani aika usein silloin, kun syön lukiessani.

Yleensä kirjanmerkkejä (vaikkapa kuitteja tai junalippuja) tai sitten en mitään.

- Kykenetkö aloittamaan lukemisen keskeltä kirjasarjaa, vai odotatko kunnes saat ensimmäisen osan?
    En ole lukenut kovin monia kirjasarjoja, mutta niissä muutamissa olen aloittanut ensimmäisistä osista.

Mieluummin omia, koska niitä ei tarvitse palauttaa ja niihin voi aina palata halutessaan (vaikkapa tarkistaakseen jonkin pikkuasian). Kukkaroni ei tosin salli minun ostaa lähellekään niin monia kirjoja kuin tahtoisin, eli on melkeinpä pakko turvautua kirjastoon. Positiivisena seikkana kirjastoissa on se, että niihin voi tilata haluamiaan kirjoja, jos tarjonta ei kata kysyntää. Ainakaan vielä en ole joutunut pettymään.

Oletus

Voisin sanoa et ehkä tätä nykyä olen varmaan keskikastin hieman siitä alapuolelta (...mikä keskikasti?). Lukioaikoina olin erittäin hidas lukija, koska oikeestaan alotin tolloin vasta ensimmäistä kertaa paneutua lukemiseen koulukirjojen kuin mangojen kautta. Nykyisin tulee mangojen ohella luettua muutakin.
    ..romaaneja ja novelleja viime vuosina on mennyt enemmän kulutukseen. Yleisesti olen lukenut aika vähän kirjallisuutta, joten tarjontaa varmasti löytyy vielä paljon mikä saattaisi kiinnostaa. Tällä hetkellä menee James Clavelin Shōgun ja vaikuttaa pirun hyvältä.
    - Kritisoitko lukiessasi tekstiä? (Esim. johan on ärsyttävä henkilö, ei tuo ole loogista, ei noin voi oikeasti tapahtua).
    En oikeestaan, mutta saatan kyllä tympääntyä jostain juonekäänteestä tai tylsästä kohdasta, että heitän kirjan joskikin aikaa sivuun, johonka palaan sitten myöhemmin. Joskus mieleeni juolahtaa liikaa kysymyksiä kirjasta enkä jaksa odottaa vastauksia, niin samasta syystä voipi jäädä paussille.
    Nykyisin pystyn kuta kuinkin lukemaan meluisemmassakin ympäristössä. Lukunopeuteni ja keskittymiseni kyllä herpaantuu aika helposti.
    En minä semmosiin kiinnitä huomiota.
    En.
    Luen mielessäni sanat, joskus saattaa kieli vähän tavailla sanoja suussa. Sormet saattaa puuttua peliin, jos luen jotain vaikeaselkoista tekstiä.
    Kirjanmerkkejä sen mikä satun löytämään läheltä. Joku ohut juttu.
    Useimmiten pyrin alottamaan ensimmäisestä osasta. Oikeestaan ihan muutama päivä sitten tein ensimmäistä kertaa poikkeuksen ja aloitin Neil Gaimanin Sandman sarjakuvan lukemisen kakkososasta.
    Samaha tuo onko ne lainassa vai ostettuja. Kuhan saa vaan materiaalin josta lukea. Mielummin kylläkin kirjana/pokkarina/tms kuin netistä.

JF:lle
    Viimeksi muokannut M1green1 : 9.9.2011 klo 21:46:08
    `Ka` niin kuin tuuli

The Glorious Strategist Lord JF:n avatar
    Liittymispäivä
    21.4.2005
    Sijainti
    Edo-jō
    Ikä
    23

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Astrogation Katso viesti
    Tällä hetkellä menee James Clavelin Shōgun ja vaikuttaa pirun hyvältä.
    Respect!

Loistava kirja.
    "It is because people's minds are not logical and enlightened that the Empire is in disorder. If the country is not properly ruled there will be no end to rebellions. And if anyone wishes to get the knowledge of how to rule it properly he will only find it in books. That is why the publication of books is the beginning of beneficient rule."

Foot Soldier Samis:n avatar
    Liittymispäivä
    8.10.2011
    Sijainti
    Espoo

Oletus

Hei wau, kiva pohtia tämmösiä!

Mie olen aika hidas lukija. Kesäisin ja lomalla tietysti vähän nopeampi, mutta esim. syksyllä aloitetut kirjat saan yleensä päätökseen vasta keväällä. Koulupäivän päälle ei jotenkin enää jaksa ruveta lukemaan, oon kesätöissä ollut onnellisessa asemassa että työpäivän aikana voi lukea.

Novelleja varsin harvoin, sarjakuvista Aku Ankkaa, muuten menee monenlaista.

- Kritisoitko lukiessasi tekstiä? (Esim. johan on ärsyttävä henkilö, ei tuo ole loogista, ei noin voi oikeasti tapahtua).
    Riippuu ihan kirjallisuudesta. Jos lukee hömppää, on turha odottaa realismia, enkä hömpän äärellä sitä kaipaakaan. "Tositapahtumiin" perustuvia (mutta mahd. hiukan väriteltyjä) tekstejä lukiessani odotan toki että tapahtumat ovat mahdollisia.

Bussissa lukeminen on mahdotonta, junassa pystyn. Kotona lukeminen on kyllä huomattavasti mukavampaa, jotenkin junassa lukemista vieroksun, vaikka pystynkin. Tulee vaan mieleen että vierustoveri kyttäilee että onpa jätkällä vammasta matskua työn alla.

Joo, enkä ymmärrä miksei tarkasteta kirjoja tarpeeksi hyvin ennen kuin ne menee painoon.

En, joku roti nyt kuitenkin.

Sormella en seuraa mutta liikutan huuliani ja usein jopa ihan puhun (puoliääneen tosin) lukiessani.

Reunoja en taita mutta "kirjanmerkkejä" käytän, esim. kauppalistat on toiminu oikein hyvin.

En pysty lukemaan keskeltä, en. (Miten joku vois pystyä, hassua) Kyllä ensimmäisen osan haalin ensin, sitten osa kerrallaan. En hanki kokonaisia sarjoja kerralla, vaikka miten mielenkiintoiselta vaikuttaisikin.

Omia. En lainaa kirjoja oikeastaan koskaan, jos jokin -ihan oikeasti- vaikuttaa kiintoisalta niin kyllä sen sitten kehtaa ihan ostaakin.
    ...search for beauty, find your shore
    Try to save them all, bleed no more...

Oletus

elikkä siis oon aika hidas lukemaan mutta tykkään lukemisesta paljon. Luen yleensä vain kotona kun on aikaa, bussissa en pysty keskittymään lukemiseen tai en edes halua lukea bussissa kun tulee niin huono olo. Lempikirjani ovat Harry Potterit ehdottomasti! yleensä kun luen niin uppoudun ihan kunnolla lukemiseen mutta monesti käy niin että ei jaksa keskittyy ja niin paljon ohjelmaa ettei vain ehdi lukea.

Kirjastotäti
    Liittymispäivä
    25.3.2003
    Sijainti
    SJK
    Ikä
    26
    Blogimerkinnät
    1

Oletus

Riippuu paljolti kirjasta. Jos kirja vetää itseensä, saatan lukea sen päivässä (postissa tuli The Last Wish, jonka lukemiseen meni se seittemän tuntia saman päivän aikana). Asiaan vaikuttaa paljolti kirjailijan tyyli kirjoittaa kuin myös aiheen kiinnostavuus (lopetin Game of Thronesin ekan osan lukemisen 200 sivun jälkeen, ja puolet tuosta luin väkisin).

Olen melko kaikkiruokainen. Romaaneja ja novelleja sekä sarjakuvia tulee luettua enemmän.

Juu, välillä tekisi mieli heittää kirja päin seinää, jos en kestä jonkun henkilön käyttäytymistä kirjasta. Siinä vaiheessa kuitenkin lopetan lukemisen hetkeksi, yritän rentoutua ja jatkaa eteenpäin. Tällaisia hetkiä ei onneksi paljoa ole tullut vastaan.

Mieluiten paikassa, jossa voin vaihtaa asentoa, kun alkaa paikat puutumaan. Esim. sohva tai sänky. Autossa en pysty lukemaan, kun tulee huono olo.

Välillä häiritsevät, muttei sen verran paljon, että olisin niin radikaali rupeakseni sotkemaan kirjoja.

En harvemmin. Taidan vain hymyillä typerästi ja nauraa, kun vastassa on hauska kohta. Minä en myöskään kuule mitään, kun luen, koska keskityn hyvään kirjaan täysillä. Tai ainakin kestää hetken ennen kuin huomaan, että joku puhuu minulle.

Kirjanmerkkejä. Vihaan taitettuja reunoja enkä kestä niitä omissa kirjoissani. Pidän kirjoistani hyvää huolta ja jos lainaan niitä, niin toivon, että lainaaja osaa käsitellä kirjoja hyvin.

Mieluiten ensimmäisestä osasta. Muutoin tarinaan ei pääse kunnolla käsiksi. The Last Wish, vaikka olikin witcherin novellikokoelma eikä itse romaanisarjaan kuuluva, oli kuitenkin hyvä alkupala, kun halusi tutustua hahmoihin.

Omia mieluiten, lainaan vain jos en saa kirjaa mistään muualta käsiini. Kirjahyllyssäni on vielä tilaa ja unelmoin oman pienen kirjastohuoneen tekemisestä, jonne kokoan kaikki kirjani vielä jossain vaiheessa. Siellä on tietty säkkituoleja, jossa istua ja lukea. ^^
    Ei virtaa mikään, kaikki jähmettyy,
    ei veden kalvo heijasta kuin pimeää,
    ja hahmo, joka rantaa kulkee yksin kylmissään
    yksin kulkee, yksin sinne jää.

+ Vastaa ketjuun

Kirjoitussäännöt

• Et voi aloittaa uusia ketjuja
  • Et voi kirjoittaa vastauksia
  • Et voi lisätä liitteitä
  • Et voi muokata viestejäsi
  • BB-koodi on käytössä
  • Hymiöt ovat käytössä