Päätin perustaa tälle pelille ketjun, kun useampi foorumilainen tätä kuitenkin pelaa. Crusader Kings ja sen lisäosa Deus Vult on Paradox Entertainmentin historiallinen strategiapeli, jossa ohjataan eurooppalaista hallitsijadynastiaa 1000-luvulta 1400-luvulle. Vaikka provinssit ja niistä muodostuvat ruhtinaskunnat ja valtiot ovatkin kokonaisuuksia, joista taistellaan, ne eivät siis ole pelaajan ohjauksen kohde. Hallitsijoiden vaihtuessa saattaa vaihtua hallittava valtakuntakin, eikä peli pääty siihen. Game over tulee ainoastaan, jos hallitsija kuolee eikä hänellä ole samaan sukuun kuuluvaa perillistä. Dynastia katkeaa.
Useimmista muista strategiapeleistä tuon erottaa aidosti elävän tuntuinen maailma. Kokonaan uusiakin valtakuntia syntyy, kun joku provinssi päättää itsenäistyä herrastaan. Keskiaikainen feodaalijärjestelmä on mallinnettu hyvin peliin sopivaksi. Kuninkaat hallitsevat herttuoita ja herttuat kreivejä, joilla on parhaimmillaan vain pari provinssia, yleensä yksi. Keisariksikin lienee mahdollista edetä.
Saamalla provinsseja haltuun voi myös luoda uusia titteleitä, ja juuri tittelit ovat hallinnan avain. Ne ovat kirjaimellisesti oikeus hallita jotain maanplänttiä. Useammalla eri hallitsijalla voi olla oikeus samaan titteliin, jolloin seuraa yleensä sota. Perustinkin tämän ketjun oikeastaan siksi, koska alun perin minun piti postata hauskojen pelikuvien ketjuun, millaisen tilanteen olen luonut (mutta parempi näin niin saa pelikeskusteluakin). Aloitin siis Novgorodin herttuakuntana vuonna 1066, ja jonkin ajan kuluttua minulla oli tarpeeksi provinsseja kuninkuuteen. Eri asia vaan, että minkä maan kuninkuuteen.
Vaihtoehtohistoria on yksi tämän pelin suoloista. Harmaa on siis Suomen suurkuningaskuntaa.

Vastaa siteeraten

Adrenochrome?!

Ei mitään järkeä, mutta ah, niin aitoa elämää.