Joko olen puusilmä, tai sitten aiheesta ei vielä - aika yllättäen - ole täällä keskustelua. Pistetään pystyyn siis.
Elikkäs otsikon mukaisesti pyydetään immeisiä jakamaan muiden kanssa, minkälaisia opuksia sitä juuri sillä hetkellä lukee. Jotta tästä ei nyt tulisi pelkkää teosten nimien listausta, voisi vaikka sitten miettiä vastauksia seuraavanlaisiin kysymyksiin (ja miksei muihinkin, tietty): miten päädyit lukemaan juuri tätä teosta? Millaisia tunteita se on tähän mennessä herättänyt? Herääkö kiinnostus lukea saman tekijän (olettaen, että kyseessä on vain yksi tekijä) muita teoksia, jos sellaisia on? Jne. Suosituksia saa tietysti myös antaa.
Luettaviksi "teoksiksihan" voi laskea yhtä sun toista vaikka kauppakuitista Raamattuun, mutta itse laskisin julkaistut kaunokirjalliset ja tieteelliset teokset nyt pääasiallisesti listaan (ei siis esim. lehtiartikkelit, mainokset tms., vaikka kai niitäkin nyt voi listata, jos ehdottomasti haluaa)
Itselläni on tässä jos jonkinlaista lukuprojektia menossa, johtuen siitä, että gradua varten pitäisi kerätä materiaalia. En nyt kuitenkaan ala tähän kirjoitella niitä miljoonaa artikkelia, jotka ovat vaiheessa, vaan tyydyn luettelemaan ihan niitä kirjan muodossa esiintyviä tekstejä.
Jeff Long: Helvetin piirit (The Descent)
Luen tätä nykyä harmillisen vähän kaunokirjallisuutta, mutta nyt Suomessa siskolla majaillessani olen saanut käsiini sen verran luppoaikaa, että pääsen taas ahmimaan muutakin kuin akateemista kirjallisuutta. Tätä ovat molemmat siskoni suositelleet monin ylisanoin, joten syntyi sitten halu lukaista, millainen opus tämä on. Mahtaakohan samanniminen elokuva The Descent jotenkin löyhästi olla tehty tämän romaanin pohjalta? Sitä isosisko epäili mahdolliseksi. Olen nyt itse lukenut vasta parisenkymmentä sivua, joten en osaa oikein mitään vielä koko romaanista sanoa. Paikoin kirjoitustyyli vaikuttaa oikeinkin hyvältä, paikoin suomennos on niin kökkö, että sylettää. Minä niin inhoan sitä, kun englanti paistaa suomennoksesta täysin läpi.Joka tapauksessa, odotukset ovat tämän suhteen aika korkealla, katsotaan, miten käy.
Leif Åberg: Viestintä - tuloksen tekijä
Olen Åbergin uudemman, päivitetyn ja täydennetyn (ja toisella, tosin en muista millä, nimellä esiintyvän) teoksen aiheesta lukenut, mutta tämä löytyi yo:n kirjakaupan alehyllystä niin halvalla, että mukaan lähti.![]()
Kyseessä siis viestinnän perusteos, esim. HY:n viestinnän peruskurssin lukulistaan kuuluva. Åberg veti tuota peruskurssia omana aikanani ja tykkäsin herran opetustavasta, joten lukeminenkin on miellyttävää. Vaikka onhan nämä esimerkit jo kuultu...Mutta jos viestintä kiinnostaa ja kaipaa jotain helposti pureskeltavaa perusteosta, tässä on sellainen.
Tomi Ahonen & Jim O'Reilly: Digital Korea
Nimensä mukaisesti kertoo (Etelä-)Korean digitaalisesta kulttuurista, tarkemmin viestinnästä. Gradukirjallisuutta, mutta ikäväkseni vähän turhan populistinen ja ylimalkainen ollakseen välttämättä kovinkaan käyttökelpoinen.
Handbook of Korea (eri tekijöitä)
Perusteos Koreasta, jonka hankin käsiini täydentääkseni olemattomia tietoja maasta. Ihan kätsy, mutta koska on korealaisten tekemä, vähän puolueellinen. Joskus kun vielä jaksaisi läpi asti lukea, onhan tuo vähän raskas datapaketti.

Joka tapauksessa, odotukset ovat tämän suhteen aika korkealla, katsotaan, miten käy.
Mutta jos viestintä kiinnostaa ja kaipaa jotain helposti pureskeltavaa perusteosta, tässä on sellainen.
Vastaa siteeraten
Olen itse toiminut vähän kirjastotätinä ja täytyy sanoa, että pistäisi kyllä vähän pasmat sekaisin, jos asiakas noin tekisi. Mikäs siinä, jos taktiikka on toimiva. Pitäisi varmaan itsekin joskus kokeilla suorempaa toimintaa. 

Hattua nostan. Minulle tuottaa tuskaa lyhyiden artikkelienkin lukeminen näytöltä, kaipaan selvästi konkreettista paperia, jolta lukea.