+ Vastaa ketjuun
Sivu 1 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Näkyvissä tulokset 1 - 15. Tuloksia yhteensä 62.

Ketju: The Elder Scrolls V: Skyrim

Strike the earth! Gabriel:n avatar
    Liittymispäivä
    26.7.2001
    Ikä
    25

Oletus The Elder Scrolls V: Skyrim

PC Gamer ennakkokatsastaa Elder Scrollsin viidennen osan, Skyrimin. Oblivionista onkin ehtinyt kulua aika monta vuotta.

Mitä tuota artikkelia katsoin, niin aika monta Oblivionin ominaisuutta pysyy mukana. Skillseissä kehittyy yhä niitä käyttämällä, mutta ilmeisesti järjestelmä ei ole yhtä hölmö kuin Oblivionissa. Artikkelin mukaan nouseminen Blade-skillissä tasolta 70 tasolle 71 toisi lähemmäksi level uppia kuin vaikka nousu Destructionissa 1:sta 2:een. Peli siis palkitsee niiden taitojen kehittämisestä, missä hahmo on jo hyvä.

Toinen hauska ominaisuus vaikuttaa olevan se, että sidequestit eivät ole täysin etukäteen skriptattuja, vaan huomioivat jonkin verran pelaajan puuhastelut. Esimerkiksi salamurhatehtävässä kohteeksi ei välttämättä osu joku tuntematon tyyppi, vaan NPC, jonka kanssa pelaaja on viettänyt enemmän aikaa.

Grafiikka on pieni pettymys, mutta kai tämä alkaa vihdoin olla sitä aikaa, kun pelintekijät eivät enää pysty tekemään merkittäviä parannuksia. Olisin silti toivonut suurempaa kehitysaskelta näin monen vuoden jälkeen, mutta minkäs voit. Pieni pettymys on myös settingi. Lohikäärmeitä ja muinaisia profetioita? Meh, nähty jo.

Morrowindissa ja Oblivionissa pääosa tuntui aina olevan taisteluilla, vaikka pelintekijät olivat yrittäneet tuoda paljon muutakin sisältöä. Taistelu oli myös aika puuduttavaa, koska sen nuijan heiluttaminen jaksaa huvittaa vain tiettyyn pisteeseen asti. Nämä pelit olisivat tarvinneet aidosti elävän ympäristön, joka sopisi varmasti myös Skyrimille. Kokeilen tuota vielä joskus, mutta usko siihen, että Bethesda jaksaisi tehdä jotain oikeasti uutta, ei ole hirveän korkealla.
    Engraved is an image of dogs and dwarves. The dogs are burning. The dwarves are screaming.

EX-SOLDIER Azu:n avatar
    Liittymispäivä
    31.10.2005
    Sijainti
    Oulu
    Ikä
    24

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Gabriel Katso viesti
    mutta kai tämä alkaa vihdoin olla sitä aikaa, kun pelintekijät eivät enää pysty tekemään merkittäviä parannuksia.
    Tarkoitatko PC:llä vai konsoleilla? Enemmän tässä nyt vain näkyy Bethesdan taidot(tomuus) ja vanhentuneiden työkalujen käyttö, ei niinkään PC:n, konsoleiden tai yleisesti kehittäjienkään rajat.

Vrt. The Witcher 2 vs. Skyrim.

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Azu Katso viesti
    Vrt. The Witcher 2 vs. Skyrim.
    Vähän ihmeellinen vertaus, kun näistä toinen on maailmaltaan suhteellisen lineaarinen ja rajallinen PC-yksinoikeus (toistaiseksi) ja toinen taas konsolirajoitteinen sandbox-peli? Peli itsessään nyt ei ihmeemmin kiinnosta (sain tarpeeksi Morrowindista), mutta ihan hyvältä Skyrim noiden kuvien perusteella näyttää niin taiteen kuin tekniikan puolesta. Jos taas ottaa vertailukohdaksi kummankaan Dragon Agen niin Skyrim on ehkä hienoin peli ikinä.

EX-SOLDIER Azu:n avatar
    Liittymispäivä
    31.10.2005
    Sijainti
    Oulu
    Ikä
    24

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Ananaz Katso viesti
    Vähän ihmeellinen vertaus, kun näistä toinen on maailmaltaan suhteellisen lineaarinen ja rajallinen PC-yksinoikeus (toistaiseksi) ja toinen taas konsolirajoitteinen sandbox-peli?
    Molemmat ovat massiivisia roolipelejä, en näe eroja maailman koossa ja ympäristöjen skaalassa niin merkittävänä, että se estäisi kyseisten pelien grafiikoiden vertailemisen. Bethesda nyt ei vain ole aivan markkinoiden ykkösnimiä, mitä tulee tekniseen puoleen (eivätkä, imho, muutenkaan, aika tylsiä räpellyksiä väsäävät).

Oletus

Molemmat ovat massiivisia roolipelejä, en näe eroja maailman koossa ja ympäristöjen skaalassa niin merkittävänä, että se estäisi kyseisten pelien grafiikoiden vertailemisen. Bethesda nyt ei vain ole aivan markkinoiden ykkösnimiä, mitä tulee tekniseen puoleen (eivätkä, imho, muutenkaan, aika tylsiä räpellyksiä väsäävät).
    Omasta mielestäni taas tuossa on suuriakin eroja, kaikkein eniten etenkin pc-yksinoikeus vs konsolillekin tuleva. Nykyiset xbox ja ps -sukupolvet kun ovat hyvinkin tehottomia verrattuna pc:iden tarjoamiin mahdollisuuksiin. Sitäpaitsi noin kuvia ja etenkin gameplay videoita hiukan katsoneena tuosta Witcheristä, niin ei se nyt mielestäni niin kummalliselta näytä, jopa ehkä hieman utuiselta ja sotkuiselta. Kaikki tietenkin voi muuttua jos sitä itse pelaisi.

Morrowind oli aika puhdasta parhautta ja piti kaivaa oma Oblivion naftasta ottaakseni pientä tuntumaa taas Elder Scrolls maailmaan ennen tätä Skyrimin julkaisua.. Mielestäni tekninen kikkailu ja näyttävyys on hyvinkin toissijainen asia pelin kokonaisuuden, pelattavuuden ja uudelleenpelaamisarvon jälkimainingeissa.

In nomine Patri
    Et Fili
    Spiritus Sancti

Oletus

No joo, ekan Witcherin perusteella CDProjektista voisi sanoa samaa, vakka tietysti vähän eri asia kun olivat siihen aikaan aloitteleva pikkufirma ja silleen. En ole niin tarkkaan seuraillut miten isoa maailmaa W2:n on lupailtu, mutta ekassa se ei nyt mikään jättiHUEG ollut, ei ainakaan mihinkään vapaaseen hiekkalaatikkomaailmaan verrannollinen. Eikä sinänsä, etteikö The Witcher 2 olisi aivan kirkkaasti tämän hetken kaunein länsirope (ja ylipäänsä tämän vuoden parhaita), mutta ihan varmasti jostain päästä joudutaan siinäkin karsimaan ennen kuin peli saadaan järkevästi nykykonsoleilla pyörimään.

Halutuin mieskäyttäjä Jubei:n avatar
    Liittymispäivä
    12.9.2003
    Sijainti
    Tampere
    Ikä
    24

Oletus

Nelisen tuntia peliä nyt takana ja alkuvaikutelma on ainakin lupaava. Dark Elf malella aloitin ja tarkoitus oli kehittää aluksi kunnolla asekykyjä, mutta taisin taas kerran lipsahtaa destruction magickiin. Dual Cast on uusi ja omasta mielestäni ainakin helkkarin cooli ominaisuus. Muutenkin kykypuut tuntuvat mukavasti pidemmäle viedyiltä kuin esimerkiksi Oblivionissa. Edelleenkin kaikki kyvyt voi kehittää täyteen, mutta perkkejä ei saa kuin lvl 50:n asti, eli kaikkia kykyjä ei voi kehittää yhdelle tyypille missään vaiheessa.

Itse ajattelin pelin aluksi tehdä paikka kerrallaan kaikki questit, mutta se suunnitelma tyssäsi heti alkuunsa. Sain nimittäin alkupaikasta tehtävän mennä toiselle puolelle maailmaa joten ajattelin juosta sinne. Noh näköjään Skyrimissä viholliset eivät kehity hahmon mukana kuten Morrowindissä ja Oblivionissa, vaan eri paikoissa on eri vahvuisia vihollisia. Päätin luopua leikistä kuollessani kahdesti juostessani maailman toiselle puolelle, koska vastaantuleva vihollinen tappoi hahmoni kerrasta ilman että sain tähän juuri mitään damagea.

Mut joo netistä löytämässäni tekstissä tämä vaikutti mielenkiintoiselta ominaisuudelta:
    Skyrim’s quest system continuously generates new quests depending on what you’ve already accomplished in game. Barmaids can give you quests to hunt for deer meat in order to keep the bar fully stocked, often times leading you to places you’ve never been before. This gives the game extra life and more reason for players to explore the less known areas of the map. Not only are minor quests generated to keep you exploring the world of Skyrim but factions also develop new quests after you’ve beaten the original scripted quest line.

Howard mentioned that The Dark Brotherhood and The Thieves Guild will generate quests to steal special gems or assassinate annoying shop keepers after you’ve completed their respective scripted quest line. These generated quests will keep the game alive for much longer than the projected 300 hours and it will open up the massive world of Skyrim to a whole new level of exploration.
    Tämä on toisaalta hyvä ominaisuus koska pelattavaa riittää, mutta toisaalta hiton ärsyttävä. Itse meinaan olen sellainen perfectionisti että tykkään tehdä pelissä kaikki mahdolliset questit. Tämä voi kuitenkin olla vaikeaa jos peli generoi kokoajan uusia questeja. Siksi päätinkin että minun Skyrimini "täydelliseen läpäisyyn" riittää päätehtävän ja kaikkien kiltojen scriptattujen questien läpäiseminen, sekä hahmon täyteen kehittäminen.

Mutta alku näyttää ja tuntuu hiton hyvältä.

Edit: Ensimmäinen Dragonitaistelu oli itseasiassa aika cool.
    Viimeksi muokannut Jubei : 11.11.2011 klo 20:48:29
    Halutuin ja pantavin miittikuningas 10-vuoden ajalta, jonka pitäisi tulla vielä Gm:ksi.

Warrior Ryu-chan:n avatar
    Liittymispäivä
    2.3.2004
    Sijainti
    Mänttä
    Ikä
    21

Oletus

En ole viitsinyt kuluttaa 50€ peliin, jonka saa Steamista parin kuukauden päästä 20€, mutta katsoin Video Games Awesomin Skyrim-jakson ja peli näyttää kyllä juuri siltä mitä on odotettu. Joitain glitchejä löytyy ja jotkut tietyt jutut saattavat olla ärsyttäviä, ja inventory tuntuu tavallista raskaammalta, mutta suurin osa tästä korjaantuu muutaman patchin päästä. Joka tapauksessä tämä kannattaa hommata etenkin jos on Elder Scrolls -fani. Jos haluat käyttää rahaa, osta nyt, jos haluat säästää, osta joulun jälkeen.

Menen nyt lopultakin pelaamaan Oblivionin main questin läpi. Olen luultavasti pelannut kaikki guild questit loppuun ja muutenkin pelannut pelin muuten pitkälti läpi, mutta en ole koskaan ehtinyt pelata main questia muutamaa tehtävää pidemmälle.
    Babingbongbang

"Aika kämäinen mutt en jaksa deletoidakaan."
    -Naskali

Veritas Riku:n avatar
    Liittymispäivä
    9.10.2003
    Sijainti
    Tre
    Ikä
    26

Oletus

Hassua, en koskaan tykästynyt Oblivioniin, en edes modausten kanssa. Skyrimissä taas ei tunnu olevan mitään vikaa. Voisiko olla että yritin aloitella Oblivionia ihan muutama kk sitten, ja peli on teknisesti jo liian raskas ja tönkkö makuuni? Ainakaan ne vihreät keijumetsät eivät kiinnostaneet, se oli yksi syy.

Loin kaksi hahmoa heti alkuunsa, ja kummallakin otin tuntumaa peliin, täysin keltanokka kun olen kyseisen pelisarjan kanssa. Dualwield dark elf, ja 2h Nord.

Vaihtelin välillä toiseen ja taas toiseen, ja kummassakin on hyvät puolensa. Jotenkin vain haluan pitää hahmoni "puhtaana barbaarina" tai "puhtaana assassinina", en halua sekoittaa kumpaakaa magian puolelle. En tiedä miksi näin, kai olen kliseinen kaveri.

Kuten sanoin, niin otan vasta tuntumaa, kumpikaan hahmoista ei tule olemaan se pysyvä.

Liittymispäivä
    12.9.2003
    Sijainti
    Tampere
    Ikä
    24

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Riku
    Loin kaksi hahmoa heti alkuunsa, ja kummallakin otin tuntumaa peliin, täysin keltanokka kun olen kyseisen pelisarjan kanssa. Dualwield dark elf, ja 2h Nord.

Vaihtelin välillä toiseen ja taas toiseen, ja kummassakin on hyvät puolensa. Jotenkin vain haluan pitää hahmoni "puhtaana barbaarina" tai "puhtaana assassinina", en halua sekoittaa kumpaakaa magian puolelle. En tiedä miksi näin, kai olen kliseinen kaveri.
    Huomaa kyllä miten erilaiset pelityylit meillä on. Itse taas en pystyisi missään nimessä "ottamaan tuntumaa" peliin eri hahmoilla jotka eivät ole lopullisia, koska mielestäni se on vain pelituntien tuhlaamista. Tosin ymmärrän kyllä tuonkin näkökannan, minulla oli aikoinaan Oblivionin ketjussa samanlaista keskustelua muistaakseni Shaianan kanssa.

Itse olen aina Elderscrolleissa aina tykännyt tehdä "ace of all trades":n, vain siksi että se on mahdollista. Ensinnäkin siksi että se "säästää pelitunteja" ja toisekseen siksi että pystykon pelaamana yhdellä hahmolla läpi monia erilaisia hahmoluokkia. Esim. Skyrimissä tällä hetkellä tuhoan vihollisia lähes pelkästään destruction magialla, mutta kun saan kehitettyä sen täyteen, niin alan luultavasti hutkimaan vihollisia ensin kahdella yhden känden aseella/yhdellä kahden käden aseella ja lopuksi jousella. Restorationia käytän lähes aina parantamiseen ja alcemyä plus vastaavia aina kun on mahdollisuus.

Kysymys loppuun: Mistä päin Skyrimiä saa ostettua tehokkaampia taikoja ja nimenomaan destruction taikoja? Itse en ole alkutaikojen lisäksi löytänyt kuin muutaman hassun ja vaikka normivihut kaatuvat kohtuu helposti, niin taiat tuntuvat olevan täysin tehottomia vähänkään haastavampaa vihollista vastaan. (Tosin nämä vähänkään haastavat viholliset ovat kyllä tappaneet minut muutenkin yhdestä iskusta).

Edit: Lvl 7 tyyppi nyt menossa ja pääquestia olen tahkoamassa lävitse.
    Halutuin ja pantavin miittikuningas 10-vuoden ajalta, jonka pitäisi tulla vielä Gm:ksi.

Faca na caveira, nada na carteira. Kosmetiikkamies:n avatar
    Liittymispäivä
    9.1.2003
    Sijainti
    Favela
    Ikä
    25

Oletus

KYSYMYS!

Mä olen useampaakin "tämäntapaista" Ropeltelua pelannut, tai no, tarkemmin esim. Oblivionia. Mutta, minua henkilökohtaisesti on aina ahdistanut se punaisen langan puuttuminen juonesta / mahdollisuus kadottaa se niin tajuttoman nopeasti. En odota mitään putkijuoksuja, mutta sellaista hieman aktiivisempaa main questia kuitenkin. Myös Fable-pelisarja aina onnistui puuduttamaan hurjasti tämän takia.

Eipä oikeastaan muuten sitten olekaan moitittavaa, tuo on vaan ihan järkyttävän iso miinus itselle. Eli! Korjaako Skyrim tätä edes osittain? Pysyykö juoni paremmin kasassa tai tuntuu ne sidequestit edes kiinnostavilta.

Ei, en jaksa lukea kaikkia teidän viestejä läpi, koska siellä saattaa olla spoilereita.

PS. Jubsu, Se imho on enemmänkin Jack of all trades. Tosin kokonaisuudessaan lausahdun on Jack of all trades, master of none, eiks noissa roolipeleissä pyritä vähän siihen että hahmosta saa myös tällaisen, mutta ei ihan joka osa-alueella erinomaista seikkailijaa. Mä yleensä kehitän hahmoa kyllä melko suunnitelmallisesti, eli päätän tietty jo hyvissä ajoin että mihin suuntaan lähden, mutta usein kyllä sotken edes vähän tuota monipuolisuutta mukaan. Sanotaan nyt niin, että selkeästi on ne primääritaidot, joiden lisäksi sitten vähän vähemmän kehitettyjä taitoja joita voi käyttää sitten kun ns. kakka iskee kattoon.
    Viimeksi muokannut Kosmetiikkamies : 12.11.2011 klo 11:31:33
    Homem com farda preta entra na favela para matar, nunca entra para morrer.

Liittymispäivä
    12.9.2003
    Sijainti
    Tampere
    Ikä
    24

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Kosmetiikkamies
    PS. Jubsu, Se on Jack of all trades. Tosin kokonaisuudessaan lausahdun on Jack of all trades, master of none. Mä yleensä kehitän hahmoa kyllä melko suunnitelmallisesti, eli päätän tietty jo hyvissä ajoin että mihin suuntaan lähden, mutta usein kyllä sotken edes vähän tuota monipuolisuutta mukaan. Sanotaan nyt niin, että selkeästi on ne primääritaidot, joiden lisäksi sitten vähän vähemmän kehitettyjä taitoja joita voi käyttää sitten kun ns. kakka iskee kattoon.
    Olen hyvin tietoinen tästä ja käytin termiä kylläkin ihan tarkoituksella kuvaamaan sitä tosiasiaa, että Elder Scroll peleissä hahmosi voi kehittää kaikki kykynsä maximiin eli olla "master/ace of all trades".

Että luetaan tekstit huolella läpi seuraavalla kerralla, ennenkuin yritetään päteä nussimalla pilkkua jookos?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kosmetiikkamies
    Eipä oikeastaan muuten sitten olekaan moitittavaa, tuo on vaan ihan järkyttävän iso miinus itselle. Eli! Korjaako Skyrim tätä edes osittain? Pysyykö juoni paremmin kasassa tai tuntuu ne sidequestit edes kiinnostavilta.
    En ole Skyrimin pääquestissa vielä kovinkaan pitkällä, mutta itselläni aiemmissa peleissä (Oblivion/Morrowind) juoni on ainakin pysynyt hyvin kasassa. Varsinkin jos pääjuonen hoitaa kerralla pois alta, niin en muista koskaan hukanneeni punaista lankaa aiemmissakaan osissa. Toisinsanoen minusta juoni Skyrimissä on tähänasti ollut yhtä helposti seurattavissa kuin aeimmissakin osissa, tosin en tiedä onko se sinun tapauksessasi hyvä vai huono asia. Omalla kohdallani hyvä.

Liittymispäivä
    2.3.2004
    Sijainti
    Mänttä
    Ikä
    21

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Jubei Katso viesti
    Kysymys loppuun: Mistä päin Skyrimiä saa ostettua tehokkaampia taikoja ja nimenomaan destruction taikoja? Itse en ole alkutaikojen lisäksi löytänyt kuin muutaman hassun ja vaikka normivihut kaatuvat kohtuu helposti, niin taiat tuntuvat olevan täysin tehottomia vähänkään haastavampaa vihollista vastaan. (Tosin nämä vähänkään haastavat viholliset ovat kyllä tappaneet minut muutenkin yhdestä iskusta).
    Tosiaan itse en ole peliä vielä pelannut, mutta mitä VGA:n pelikerrasta sain irti, College of Winterhold on paikallinen maagiakatemia. Jos et ole vielä koittanut, aloittele sieltä.
    Babingbongbang

-Naskali

Liittymispäivä
    12.9.2003
    Sijainti
    Tampere
    Ikä
    24

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Ryu-chan
    Tosiaan itse en ole peliä vielä pelannut, mutta mitä VGA:n pelikerrasta sain irti, College of Winterhold on paikallinen maagiakatemia. Jos et ole vielä koittanut, aloittele sieltä.
    Juu löytyihän tuo, vaikka ei ollutkaan ihan "paikallinen". Jouduin juoksemaan toiselle puolelle maailmaa ja paikalliset viholliset olivat sitä luokkaa että kuolin kahdesta iskusta siinä missä itse en saanut oikeastaan mitään lämää sisään. Noh heittelin saber cattejä sitten Dragon shoutilla ympäri vuoren seinämiä samalla kun juoksin pakoon kun näillä oli vielä stuni päällä. Muutamia kertoja tuli kuoltua, mutta pääsimpäs perille.

Liityin maagiakatemiaan, mutta en löytänyt ketään joka olisi myynyt taikoja. Vähän jäi pääquesti kesken, mutta ajattelin nyt kuitenkin alkaa tekemään maagien questeja kun vaikuttivat mielenkiintoisilta. Lisäksi jo kiltaan liittymällä sai muutaman käyttökelpoisten taian, joten saa nähdä jos niitä saisi questejen myötä lisää. Alkaa tämä maagina oli muuten olemaan vähän rasittavaa kuin korkeasta destruction kyvystä huolimatta omistan vain muutaman novice tason hyökkäystaian.

Liittymispäivä
    2.3.2004
    Sijainti
    Mänttä
    Ikä
    21

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Jubei Katso viesti
    Alkaa tämä maagina oli muuten olemaan vähän rasittavaa kuin korkeasta destruction kyvystä huolimatta omistan vain muutaman novice tason hyökkäystaian.
    Hyvä tietää siinä mielessä, että olin suunnitellut tekeväni vahvasti maagin puoleen nojaavan hahmon, koska dualcasting näytti aika siistiltä, ja toisaalta taas spellsword-tyyppinen hahmo toimii nähtävästi todella hienosti myös. Taidanpa siis muistaa pitää fyysiset taitoni korkealla, koska warrior nähtävästi pieksee maagin alemmilla leveleillä taas.

Stealth-hahmoa en viitsi tehdä koska Morrowindin ja Oblivionin ensimmäiset hahmoni olivat molemmat stealth-tyyppejä.
    Babingbongbang

-Naskali

+ Vastaa ketjuun

Kirjoitussäännöt

• Et voi aloittaa uusia ketjuja
  • Et voi kirjoittaa vastauksia
  • Et voi lisätä liitteitä
  • Et voi muokata viestejäsi
  • BB-koodi on käytössä
  • Hymiöt ovat käytössä
  • [IMG] koodi on käytössä