Tässä sitten teille. Te ketkä ette pelkää kuolemaa (pelkäätkö kuolemaa -kejtu yleisessä), niin lukekaa tämä ja yrittäkää kuvitella tuo kaikki. Psykologisesti vaikuttavampaa mikäli keskitytte siihen ettekä esim. irkkaa tai tee jotain muuta samaan aikaan. Yrittäkää NÄHDÄ se kaikki.
Tämän on myös tarkoitus palauttaa maineeni kirjoittajana sen kauhean eilisen flopin jälkeen.Huomatkaa, että loppu jää auki ja suurin osa tarinasta on menneestä päivästä kertomista. Vain loppuosuus on ns. nykyhetki. Kuvitelkaapa millaista on tuollaisen kokeminen itse.
Olen sellissä. Tämä on ankea paikka. Kalterit ovat ruskeita, ruostuneita mutta silti liian voimakkaita rikottaviksi. Lattia ja seinät ovat tehty mustasta kivestä, jonka läpi tihkuu kosteutta. Sellini koko on 3X4X2, tilaa ei ole paljon eikä täällä paljon muuta minun lisäkseni olekaan. Kivenkova peti, pieni vessanpönttö sekä ruosteinen lavuaari. Valonlähde on kattoon sijoitettu 15 W lamppu. Se on useimmiten sammutettuna - katkaisija on vartioilla eikä täällä. He eivät luultavasti tiedä, että minä pelkään pimeää. Käytävääkin valaisevat vain 15 W voimakkaat lamput, sijoitettuina noin 20 metrin välein. Jotkut ovat rikkinäisiä. Täällä ei ole ketään minun lisäkseni. Ei muita vankeja, eikä vartijoita. He kaikki ovat vankilan muilla osastoilla. Tällä hetkellä olen ainut kuolemaan tuomittu. On täällä hiiriä. Ne kulkevat vapaasti käytävällä sekä eri selleissä. Minä pidän hiiristä. Ne eivät ole ystävällisiä - ne ovat vihamieleisiä. Mutta jos niiden kimppuun ei hyökkää, niin ne jättää minut rauhaan.
Olen ollut täällä hyvin pitkään, kuukausia. Jo parin viikon päästä kadotin kiinnostukseni masturbointiin. Edes seksi ei jaksa missään muodossa enää kiinnostaa. En usko olevani impotentti, mutta en jaksa syöttää itselleni sitä - minulle teeskenneltyä - nautintoa pakkopullana. He ajoivat eilen pääni paljaaksi, jotta hiukseni eivät syttyisi tuleen. Tänään sen siis pitäisi tapahtua.
Nojaudun eteenpäin kaltereihin. Varjoni pääsee kaltereiden kuin esteen lävitse ja on pitkänä käytävällä. Kunpa minä olisin varjo - vapaa kulkemaan näiden kaltereiden läpi ja pois täältä. Mutta en ole. minä olen lihaa ja luuta - ainakin vielä. Huomaan, että puren taas kaltereita. En tiedä tekevätkö muut kuolemaantuomitut tätä, mutta minä teen. Ruoste maistuu pahalta. Se kuitenkin osoittaa että olen yhä elossa. Nyt se ei osoita mitään.
Ruoste maistuu vain pahalta.
Vartijat tulevat. Kuulen raskaiden avainten kääntyvän jykevässä 20 senttimetriä paksussa metalliovessa. Heidän kumisevat askeleensa kaikuvat ympäri käytävää. Ensimmäistä kertaa kuukausiin minun sellini kalteriovi avataan. Kolem vartijaa saapuvat. Heille tämä on rutiinia - minä taas koen tämän vain kerran. Kaksi heistä pitelevät minua kiinni kun kolmas kiinnittää käsiraudat. Me kävelemme. Askeleeme kaikuvat kumisten. Ensimmäinen askel. Kumahdus. Toinen. Kumahdus. Kolmas. Kumahdus. Neljäs. Kumahdus. Viides. Kumahdus. Kuudes. Kumahdus. Seitsemäs. Kumahdus.
Minä sekoan laskuissani. Aina kun alitamme lampun lyhenevät varjomme ja katoavat kokonaan tullakseen toiselta puolelta esiin. Askeleet kumisevat. Varjot lyhenevät, katoavat ja pidentyvät. Sitten saavumme massiivisen, melkein 3 metriä korkean metallioven luo. Vartijat avaavat sen ja se avautuu hitaasti narahtaen metallisesti. Tyyneyteni alkaa kadota ja minua alkaa pelottaa. Oven takana on pimeys. Ehkä valot eivät pala - tai sitten silmäni kieltäytyvät näkemästä tuota näkyä. Vartijat taluttavat minut sisään.
Siellä se kohoaa - kuolleitten valtaistuin, sähkötuoli. Se on jykevä, suuri ja puinen. Se oli pelottava. Minua pelotti. Kolmen metrin päässä nurkassa olevasta sähkötuolista oli rivi penkkejä jossa istuivat välinpitämättömästi rupattelevat ihmiset. Kun vartijat alkoivat taluttaa minua kohti sähkötuolia käänsivät nämä haaskaa janoavat ihmiset katseensa minuun. Minua pelotti. Hitaasti askel kerrallaan marssimme kohti sähkötuolia. Askeleet tuntuivat maileilta, jalkani olivat raskaita kuin lyijy. Minua pelotti. He laskevat minut siihen kuolemaa himoavaan tuoliin ja kiinnittävät ranteeni ja jalkani. Minua pelotti. Ranteissa ja jaloissa oli tuskaa. Minua pelotti. Yksi vartija siveli kaljua päälakeani sienellä. Tuntui kuin olisin ollut pieni ja äitini pesisi päätäni. Vesi oli suolainen. Suolavedellä kasteltiin pää, jotta sähkö johtuisi paremmin aivoihin. Minua pelotti. Minun päähäni laskettiin musta huppu. Maailma meni yhtäkkiä pimeäksi ja tukehduttavaksi. Minua pelotti. En kuullut mitään. Huppu haisi pahalle. Minua pelotti. Sitten aloin kuulla generaattoreiden äänen voimistuvan. Kamalinta tässä kaikessa on se, että en tiedä tuleeko sähköisku kahden sekunnin päästä vaiko kahdenkymmenen. Kauhuni kasvaa generaattoreiden hurinan myötä.
Minua pelottaa.

Huomatkaa, että loppu jää auki ja suurin osa tarinasta on menneestä päivästä kertomista. Vain loppuosuus on ns. nykyhetki. Kuvitelkaapa millaista on tuollaisen kokeminen itse.
Vastaa siteeraten
Jos tuommoisessa ei ala pelottaa, niin voi huoletta sanoa itseään epäinhimilliseksi. 

Lisäksi paikkoja ja päähenkilön tunteita olisi voinut kuvailla tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin.