+ Vastaa ketjuun
Sivu 5 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345
Näkyvissä tulokset 61 - 73. Tuloksia yhteensä 73.

Ketju: Ohjelmoinnin aloittaminen?

Van Helsing The Lord ZXV:n avatar
    Liittymispäivä
    15.12.2006
    Sijainti
    Unknown and strange lands

Oletus

Miten kotisivuja tehdään? Onko siihen jokin ohjelma jolla niitä tehdään.

(Ja, Mitä ohjelmointi edes on, täytyykö olla siinä kauheen haka tehdäkseen kotisivuja).
    The Lord ZXV Lord of Lords
    VVV
    Voima, Viisaus, Voittamattomuus

Capiche?

Major Asslenko shaiana:n avatar
    Liittymispäivä
    17.1.2004
    Sijainti
    Jns
    Ikä
    21

Oletus

Voiko html:ää edes laskea millään tavoin ohjelmoinniksi?

Kotisivuja nyt väännetään html:llä/xhtml:llä ja CSS:llä, joskin toki itse koodin kirjoittamisen sijaan voi myös käyttää jotain (pff) WYSIWYG -editoreita (what you see is what you get).

Menthal27 opastaa ihan hyvin alkuun.

Nettisivujen tekeminen ei ole vaikeaa, jos pidättäytyy yksinkertaisissa rakenteissa. Ohjelmointiin se ei minusta kuulu oikein millään tavalla. Kummassakaan, ei html:ssä eikä CSS:ssä, ei ole muuttujia eikä niillä saada mitään liikkuvia juttuja aikaan.

Perkele kun ajatus meni jäihin. :<
    Viimeksi muokannut shaiana : 7.5.2007 klo 19:17:30
    Toverit, ne sanoivat siinä kokouksessa

Työmaalla ne perkeleet menivät varastamaan
    toverilta tämän paremmat hanskat

Juice Leskinen

Oletus

Hiljaista on täällä. Ei taida kuitenkaan ohjelmointi olla kovin suosittu harrastus. Aika hullu sitä kyllä täytyy olla että kiinnostaa istua koneella hikoilemassa päivästä toiseen, vain jotta saisi epäonnistua epäonnistumisen jälkeen. Tietysti sitä lopulta aina onnistuu ja asiat valmistuu mutta vaatii kyllä todella pitkää pinnaa että jaksaa ohjelmoida jotain vähänkään monimutkaisempaa.

Jos minulta kysyttäisiin, vaikka eihän minulta kysytä, niin sanoisin että on ihan sama millä ohjelmointikielellä aloittaa. Työlästä se oppiminen silti on. Jos aloittaa esim. jollain Basic-sarjan kielellä, pääsee helposti jyvälle mutta tiedot jää vajaiksi ja kun tulee aika siirtyä kunnon kieliin niin sormi on suussa jatkuvasti. Jos aloittaa pro-kielellä, esim. C++, alku on kangertelua mutta oppii kerralla asiat oikein. Toisaalta, usein käy niin että läpi tulee kahlattua useita kieliä, aloittipa millä tahansa. Ja sehän ei misään nimessä haittaa. Käytännössä jos haluaa ammatikseen ohjelmoida niin ei pitkälle pötki jos ei pysty vaihtamaan kieltä, työvälineitä ja tapoja jne. IT-maailma kuitenkin muuttuu jatkuvasti.

Itse aloitin milläpä muullakaan kuin legendaarisella QBasicilla. Siitä lienee reilu neljä vuotta aikaa (aivan, en ole mikään kovaksikeitetty ammattilainen jos niin luulit). En tarkkaan muista miten alkuvuodet menivät, tuli kokeiltua ja tehtyä vaikka mitä, lopulta kuitenkin Basicit jäi taakse. Opettelin C++ ja OpenGL -yhdistelmää. Jostain syystä tämän jälkeen tuli puolen vuoden tauko jolloin ei kiinnostanut ohjelmoida. Kuitenkin viime syksynä heräsin horteesta ja aloin opetella DirectX ohjelmointia. Aluksi kielenä oli C#, helppo kun on, mutta onneksi siirryin takaisin C++:aan jota voittanutta ei ole. Nyt sitä sitten väännetään pelejä DirectX:llä kolmedeenä. Jee.

Hmm, nyt turhanpäiväisen höpinän päätteeksi muistinkin hyvän ohjeen. Tai oikeastaan vaatimuksen. Nimittäin läntisen saarivaltion kieltä on pakko osata, suomeksi ei löydä materiaalia juuri ollenkaan. Englanniksi taasen löytyy niin kirjoja kuin online-materiaalia vaikka muille jakaa. Lisäksi online-materiaaliin kannattaa suhtautua kriittisesti, varsinkin suomen kieliseen. Jotkut oppaat suorastaan opettavat huonoja tapoja...

Ja sitten pisteenä iin päälle, peliohjelmoijan taivaiden valtakunta:

http://www.gamedev.net/
    I'm not me. Not you either. I'm somebody else.

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut polo5 Katso viesti
    Niin, joku joka tykkää ohjelmoida, niin vois sanoo, et millä kielellä kannattas alottaa, ja sit, voisitte sanoo, et mistä löytys ninku jonkinmoiset ohjeet ohjelmointiin...
    Itse aloitin Html:llä, apunani käytin hyvää ystävääni, Googlea.
    Vähän ajan päästä aloitin php:ella, jossa käytin myöskin Googlea ja samalla latasin muitten tekemiä koodeja ja muokkailin niitä kunnes opin miten tämä vaikuttaa tähän jne.
    Sen jälkeen siirryin visual basicin maailmaan, pari ohjelmaa on tehty, kuten screenshottien nappajaa ja laskin.
    Sen jälkeen yritin vielä taitaa c++ ohjelmointikielen, mutta mönkään meni, vaikka yritin kovasti oppia.
    Ja tällä hetkellä opiskelen css:ssää lähinnä omien irc-galleria modausten tekemiseen.
    Ainiin joo, pari hyödyllistä linkkiä:
    http://http://kala-stamo.net/index.php?sivu=htmlkoulu
    http://zymic.com/
    http://fi.wikipedia.org/wiki/PHP
    http://www.cs.jyu.fi/~kolli/ITK215_05/php/

Lainaus Alunperin kirjoittanut Lord Katso viesti
    Miten kotisivuja tehdään? Onko siihen jokin ohjelma jolla niitä tehdään.
    Onhan niitä aika montakin, esimerkiksi dhe editor, WEBsmith ja microsoft frontpage(maksullinen).

DHE editorin voi ladata http://www.hexagora.com/en_home.asp
    WEBsmithin voi ladata http://www.wsmith.com/
    Ja Frontpagen voi hankkia lähimmimästä pc liikkeestä.
    Viimeksi muokannut Jamana : 17.9.2007 klo 13:28:28

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Jamana Katso viesti
    Itse aloitin Html:llä, apunani käytin hyvää ystävääni, Googlea.
    HTML ei ole ohjelmointikieli, vaan kuvauskieli. Siinä ei ole muuttujia, laskutoimituksia, funktioita jne jne jota tekevät ohjelmointikielen. Sen sijaan PHP on aitoa ohjelmointia.
    I'm not me. Not you either. I'm somebody else.

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Rasenger Katso viesti
    HTML ei ole ohjelmointikieli, vaan kuvauskieli. Siinä ei ole muuttujia, laskutoimituksia, funktioita jne jne jota tekevät ohjelmointikielen. Sen sijaan PHP on aitoa ohjelmointia.
    Eijei, ei olekaan, mutta aloitin itse siitä, ja kun on taitanut html:än ymmärtää paremmin mistä PHP:essä on kyse.

Imp sugarie:n avatar
    Liittymispäivä
    6.2.2008
    Sijainti
    gaia
    Ikä
    22

Oletus

ite alottaisin javasta.. tai no niin alotinkin ; D

se on ehkä se helpposelkoisin : D voin itte sanoa etten mikään kauheen nero ole ja java on jo hallussa. se into pitää lähteä ensin itsestä ja kurssille meneminen on toki se paras tapa oppia mutta myös kotona on tarvis lukea ja testailla ja hakata naamaa näppikseen. ei mistään muuten mitään tule. ; DD
    Old-school Chocobo: Wark! vs. New-school Chocobo: Kweh!

Oletus

No jaa eiköhän kyse ole pohjimmiltaan siitä, mitä ohjelmoinnilla haluaa saaha aikaan. Itse aikoinaan aloitin sulautettujen järjestelmien rakentelujen kautta, missä tietty tulee mukaan myös tämän "hardiksen" hallinta eli siis elektroniikan. Kielenä käytin yllätys yllätys C:tä ja sitten tuli räpellettyä myös assemblyn kanssa.

Sitten jossain vaiheessa aloin ohjelmoimaan hieman wintoosan puolelle joitain graafisia sovelluksia käyttäen pääasiassa c++ ja hieman c#. Sitten korkeakoulun aikana kiinnostus suuntautui tuonne mobiiliympäristön puoleen ja tein esim. Windows CE ympäristöön pienoisia kokeiluja C++ kanssa. Nykyään touhuan Symbianin (pirullisessa? ) ympäristössä C++:n kanssa ja hieman on myös J2ME:tä tullut kokeiltua. Jahas mutta nyt alkaa kello olemaan sitä luokkaa, että työpäivä on loppusuoralla, joten adios!

DINH The_Sipi:n avatar
    Liittymispäivä
    20.10.2002
    Sijainti
    Setakunta
    Ikä
    28
    Blogimerkinnät
    23

Oletus

Onko blogien koodaamiseen mitään hyvää ohjelmaa? Tai siis sellaista FrontPage-tyylistä, jossa tehdään ulkoasua, mutta ohjelma itse tekee siitä valmiin html-koodin? Mulla olisi siis blogin ulkoasun koodi jo valmiina, mutta minun pitäisi päästä vaihtelemaan sen värejä mieleisekseni ja ajattelin, että joku tällainen editori voisi olla näppärä. Lisäksi pitäisi saada yksi kuva liitettyä siihen blogin ylälaitaan. Omasta html-kokeiluista on niin paljon aikaa, etten itse osaa koodia vääntää, varsinkaan kun blogiympäristöt ovat juuri sellaisia, joissa on miljoonia laatikoita pitkin ruutua) ja ei vaan ymmärrä enää tarpeeksi, jotta osaisi vaihdella värejä pelkkää koodia vääntämällä.

BlueVodaa kokeilin jo, mutta en millään saanut mitään näkymään, kun kopioin blogini html-koodini sinne.

Outti on lonkero Outraider:n avatar
    Liittymispäivä
    11.11.2002
    Sijainti
    Nääsville
    Ikä
    25

Oletus

Kun tässä on aloittamisesta puhe, niin pitää kertoa mikkisoftan pari vuotta sitten aloittamasta projektista nimeltään XNA. Kyseessä on microsoftin kehittämä framework, jolla halukkaat voivat tehdä omia pelejä "ilmaiseksi". Koodi käy PC:lle ja Xbox 360, mutta xbox käyttö vaatii creators clubiin liittymistä josta pitää maksaa vuosimaksu. Lisäksi XNA ei osaa luoda kaikille kelvollisia exejä ellei kääntäjä ole creators clubin jäsen, vaan pelaajat tarvitsevat itsekin XNA frameworkin. Kaiken hyvän lisäksi kaikki XNA:lla luotu koodi taitaa mennä Micro$oftin nimiin.

http://creators.xna.com/

Tuolta löytyy ohjeet homman aloittamiseen sekä videotutoriaali sekä 2d että 3d pelille. Lisäksi foorumit ovat täynnä kaikenmaailman pikkututoriaaleja sekä neuvovaa porukkaa. Homma toimii C# kielellä jota kyllä osaa käyttää jos joskus on jotain edes koodannut.

Homma vaatii muistaakseni vähän reilu 200Mt latailun, joten ei ole pitkästä hommasta kyse. Jos omistaa jo visual studio 2005 ja siihen SP1 päivityksen, ei tarvitse ladata muuta kuin XNA framework. huom. uudempi visual studio ei kelpaa.
    Viimeksi muokannut Outraider : 28.10.2008 klo 10:11:44
    Nyt myös internetissä.

Warrior Elpy:n avatar
    Liittymispäivä
    7.3.2008
    Sijainti
    Espoo
    Ikä
    22

Oletus

Hauska lukea kaikkialta miten sanotaan ettei HTML ole ohjelmointi kieli . Eihän se tietenkään ole, totta kyllä. Mutta kieli mikä kieli joten tarvitseeko siitä niin tarkka ole .

Itselläni alkoi/alkaa juuri koulussa Javan ja tietokantojen (mysql) opiskelu joten tuli tässä ideana että voisi vihdoinkin samalla opetella hitusen tuota html myös, jos vaikka vihdoin saisi jonkun pienen kotisivun ylös.

Saa nähdä kuinka hyvin minun java opinnotkaan menee koska olen yleisesti ottaen hyvin laiska opiskelemaan , mutta kai se pitää yrittää jaksaa

PS. Jos jotain kiinnostaa aloittaa toi HTML:än oppiminen, eli tosiaan nettisivujen tekeminen. Tässä yksi hyvä tutoriaali: http://www.w3schools.com/html/html_intro.asp

Aika tehokkaasti tuossa käydään läpi peruskoodei. Itse ainakin opin jo tuon läpi katsomalla varmaan enemmän mitä ikinä olen HMTL:stä osannut

//edit: itse käytän softana Adobe Dreamweaveria. Split ruutu on aika kätsy. Softa tosin ei ole ilmainen ellet ole pahis :F
    Viimeksi muokannut Elpy : 15.12.2008 klo 2:20:33

FISH SMELLING FISHY Wompatti:n avatar
    Liittymispäivä
    26.5.2001
    Sijainti
    Tw@
    Ikä
    27

Oletus

Nostetaanpa tämäkin ketju.
    Innostuin taas koulujuttujen takia ohjelmoimaan, ja olen nyt parina päivänä tehnyt yhtä pientä ohjelmaa, joka on toteutettu Pythonilla ja PyGTK:lla. Onko kukaan muu käyttänyt pythonia ja mitä olette sillä tehnyt? Pythonhan on suhteellisen helppo ja yksinkertainen kieli, ja voipa sillä tehdä nettisivujakin. Tätä en tosin ole itse kokeillut, mutta ehkä kokeilen joskus.
    FFfin, riivaajahenkien kytöpesä.
    "Punch Out ei perustu mihinkään Rocky-filmiin, vaan se on täysin omin päin suunniteltu nyrkkeilypeli."
    "Valmiin koodin kopiointi - Miksi vitussa ostaa pyörä kun sen voi varastaa."

Warrior Elpy:n avatar
    Liittymispäivä
    7.3.2008
    Sijainti
    Espoo
    Ikä
    22

Oletus

Harvemminpa täällä enää jaksan kirjoitella mutta kerta threadin ylös nostit niin kirjoitellaan.

Yllä oleva viestini näkyykin olevan melko vanha . Itselläni silloin lykkääntyi tuo javan aloitus kun jouduin keskeyttämään kurssin mutta nyt juuri viime viikolla tuli käytyä vika tunti tuosta javan perusohjelmoinnista ja eilen palauttelin oman kurssiharjoitus softankin.

Ihan kivaa puuhaahan tuo on ja itselläni kyllä syttyi suurikin kiinnostus tuohon ja jatkokursseille olen ensi vuonna menossa niin saa tuota omaakin softaa kehiteltyä vähän fiksumpaan suuntaan . Jos jotain ohjelmisto-ohjelmointi kiinnostaa niin kyllä itse ainakin uskaltaisin tuota javaan kehua aika nyyppä-ystävällisenä kielenä vaikkein muihin voikaan verrata. Tosin tuossa kun katseskeli tuota javan API listaa niin onhan tuossakin sitten opittavaa tarpeeksi . Ihan hauskaa tuo kuitenkin on kun joutuu vähän ajattelemaankin kuinka toteuttaa asiat niin kuin päässään ne ajattelee jne. Itse ainakin sorruin ajattelemaan tuota omaa softaani heti alussa liian monimutkaisesti enkä sitten kaikkea osannut toteuttaa. Eli eikun tosiaan jatko kurseille tietämystä kasvattamaan .

Voisi varmaan vilkuilla vähän ensi vuonna myös noita php kurssejakin jos vähän sitäkin puolta koittaisi opiskella.

+ Vastaa ketjuun

Kirjoitussäännöt

• Et voi aloittaa uusia ketjuja
  • Et voi kirjoittaa vastauksia
  • Et voi lisätä liitteitä
  • Et voi muokata viestejäsi
  • BB-koodi on käytössä
  • Hymiöt ovat käytössä
  • [IMG] koodi on käytössä
  • HTML-koodi on poissa käytöstä