Sivu 1 11:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Näkyvissä tulokset 1 - 15. Tuloksia yhteensä 154.

Ketju: Piirustus- ja maalausvinkkejä

Oletus Piirustus- ja maalausvinkkejä

Tällä alueella tulee eri ketjuissa nähtyä hyviä vinkkejä piirrustukseen ja maalaukseen, mutta ne joko aina häviävät ketjun mukana foorumin syövereihin, tai eivät koskaan pääse muiden taiteilijoiden ajatuksista sanoiksi asti. Siksi päätin aloittaa tällaisen ketjun tuon "Signun ja avatarin teko-ohjeita"-ketjun kaveriksi (siinä kun käsitellään oikeastaan vain kuvankäsittelyä tietokoneella).

Eli tarkoituksena on kertoilla itse havaitsemiaan (tai muilta oppimiaan) kikkoja joita voi käyttää hyväkseen perinteisillä piirrustus/maalaus -välineillä tuherrellessa. Vinkit voivat olla aivan kuinka pieniä tai isoja tahansa.

Jos joku jaksaa yksityiskohtaisesti selostaa kuinka ihmisestä saa näppärästi oikean kokoisen (mittasuhteiltaan), niin saa sen mielihyvin tehdä. Toki myös eläinten anatomiavinkit ovat tervetulleita.

Jos taas ei mieleen tule muuta vinkkiä, kuin miten pyyhekumi kannattaa pitää puhtaana, ettei tule sotkettua, niin varmasti niillekin joku löytää jotain käyttöä.

Toivottavasti tuosta nyt sai jonkun käsityksen, en tässä vireystilassa keksinyt mitään kovin hienoa vinkkiä itse, joten palailen ketjun pariin myöhemmin.

Outti on lonkero Outraider:n avatar
    Liittymispäivä
    11.11.2002
    Sijainti
    Nääsville
    Ikä
    28

Oletus

Loistaava, että teit tällaisen ketjun. Meinasin nimittäin juuri kysyä, miten lyijykynällä saa parhaiten "väritettyä" kuvan esim. hihan kokonaan mustaksi
    Nyt myös internetissä.

``*..yukihime*``.. -Rixu-:n avatar
    Liittymispäivä
    17.10.2001
    Sijainti
    metsässä
    Ikä
    30

Oletus

Tästä voisikin tehdä tällaisen kysely/vinkki ketjun.

Outraider, saat väritettyä hihan kokonaan mustaksi, kun käytät tarpeeksi pehmeää lyijykynää (6-8B) ja älä väritä kynän kärjellä vaan sillä sivulla. Ymmärsitkö?
    Muista jättää myös valokohtia hihan taitteisiin. Niitä voit korostaa pyyhkimällä niitä sinitarralla. Sinitarra on muutenkin oiva kumin korvike. Sillä pyyhkiessä ei vain pidä painaa samalla tavalla kuin kumilla, kevyemmin. Sinitarra on kätevä pienissä kohdissa, koska sinitarran voi muotoilla haluamansa kokoiseksi.

|.Imagine life is just a broken dream.|

Mykoplasma nox:n avatar
    Liittymispäivä
    21.2.2002
    Sijainti
    Planet from outer space!
    Ikä
    33

Oletus

Voisin tässä jotain yrittää selittää lyijykynistä. Juu ja taiteessahan kaikki on sallittua joten mitään väärää tapaa piirtää tai maalata tuskin on. Nämä vinkit perustuvat kuitenkin vain omaan kokemukseen.

Elikkäs, ensinnäkin pitää olla hyvät kynät. Sanon jälleen että lyijytäytekynät ovat hyviä kirjoittamiseen. Niihin ei enään edes katso kun on uhrannut hieman rahaa hyviin piirustus lyijäreihin. Hyvä setti voisi olla esim joku noin kymmenen kynän paketti jossa on paljon eri kovuuksia.

Itse teen näin.
    Teen ensin luonnoksen 3b:llä, joka on tosi universaali kovuus. Kätevä kynä. Samalla kynällä voi tehdä suurimman osan varjostuksista. Kaikista syvimmät varjot teen jollain 6b:llä joka on todella pehmeä. Näiden kynien jälkeen jälki voi olla aika huokoista joten otan sitten vaikka 3h:n joka taas on kova. Tällä 3h:lla on erittäin kätevä viimeistellä piirros. Sillä yleensä hinkkaan työtä pisimpään ja teen suurimman työn. Hellällä otteella ja tiheällä viivalla saa niin hienoa jälkeä että vedon jälkiä ei edes näy. Terävällä 3h:lla saa aikas mukavasti työstettyä yksityiskohtia koska se ei lähde kovuutensa ansiosta murenemaan. Yksi asia pitää vielä tehdä ja se on sillä 3b:llä ja 6b:llä tehtyjen varjostuksien pehmentäminen. Eli jälki voi olla niissä kohdissä karkean ja huokoisen näköistä mutta kovemmalla kynällä kun hinkkaa niita alueita niin varjot tasaantuvat todella mukavan näköisiksi.
    Noin homma menee minulla tuollain karkeasti ottaen.

Kaikessa mitä teen pätee aika hyvin se että kannattaa aloittaa kevyesti ja rennosti. Vaan hakea kaikkea ja antaa kynän lentää. Mitä enemmän loppua kohti menee niin sitä enemmän käyttää aikaa ja huolta yksityiskohtiin. Eli alussa rennosti ja loppua kohden huolella.

...

TO-MA-TO Karppi:n avatar
    Liittymispäivä
    13.12.2001
    Sijainti
    Lahtis
    Ikä
    29

Oletus

Selostan tässä jotain pikku juttuja liittyen vesivärimaalaukseen.

Luonnostelen kuvan aina lyijykynillä. Ensiksi ohuesti ihan terävällä ja kovalla laadulla (tykkään H:stä), ja sitten vielä päälle pehmeämmillä laaduilla. (riippuu tosin siitä miten työn aikoo maalata. jos siitä tulee ihan akvarellimaisen hento, niin ei kannata kovin paksua ääriviivaa tehdä. peitevärityöhön voi käyttää enemmän lyijykynää). Pyyhekumin (tai sinitarran) käyttöä yritän välttää, useimmiten ne sotkee vain.

Ja sitten maalausvaiheeseen. Kannattaa käyttää suhteellisen paksua ja huokoista paperia niin jälkikin on parempaa. En suosittele mitään kopiopaperia tjsp. Siveltimien olisi parasta olla pehmeitä, sellaisia akvarelleille tarkoitettuja. Esimerkiksi kamelinkarva on ihan jees. Liian kovia pensselit ei missään nimessä saa olla, ei mitään muoviharjaksisia maalipensseleitä. Niin ja suteja kannattaa olla montaa eri kokoa. Fiksua on myös vaihtaa sitä vettä aika usein, esimerkiksi hennot ja vaaleat työt saa sotkettua aika tehokkaasti jollain ruskealla litkulla. Niin ja sillä vedellä ei kannata lutrata. Itse käytän mahdollisimman vähän vettä. Tietenkin jos tekee jotain märkää märälle-tekniikkaa joutuu pakostakin käyttämään nesteitä runsaastikin. Mutta siis vähän vettä noin yleensä. Vessapaperi on kanssa aika fiksu väline. Se imee tehokkaasti siveltimistä liiat värit ennen maalauksen aloittamista, ja jos vettä tulee liikaa niin sen saa helposti kuivattua. Vessapaperiakin kannattaa siis käyttää. Ja sitten olisi kiva jos niitä värejä ei käyttäisi suoraan paletista, vaan ottaisi jonkun suttupaperin missä sekoittelisi itse haluamansa värit. Itse pyrin siihen, mutta useimmiten käy niin että sekoitan värit suoraan paletissa ja siitä tulee sotkua. Ja kannattaa maalata kerroksellisesti. Aluksi ihan hentoja pintoja, ja sitten uudestaan päälle jne. Mutta ensin täytyy odottaa että työ kuivuu. Ei kannata maalata märän päälle ellei sitten varta vasten hae sellaista... no sotkeentunutta väriä.

Niin ja lopuksi voin sanoa, että jos näyttää siltä että mitään ei synny kannattaa lopettaa koko maalaus ja yrittää myöhemmin uudelleen. Itselleni ainakin tulee hetkiä jolloin tekee kamalasti mieli maalata, mutta mitään ideoita ei synny. Kun on vähän aikaa ähissyt ja puhissut ja lattia alkaa täyttyä rypistetyistä papereista, on varmaan fiksuinta antaa olla. Muuten (ainakin minun kohdalla) tulee vaan raivokohtauksia ja huutoa. Voi missä olet inspiraationi.

(niin ja nämä "vinkit" oli tietenkin kamalia itsestäänselvyyksiä, mutta ...

+1 !!)

Oletus

Originally posted by Karppi

Ja sitten olisi kiva jos niitä värejä ei käyttäisi suoraan paletista, vaan ottaisi jonkun suttupaperin missä sekoittelisi itse haluamansa värit.
    Paperia parempi olisi muuten sellainen läpinäkyvä kansi mikä tulee sellaisten valkoisessa muovilätyskässä kiinni olevien vesivärien mukana. Niitä on tietysti rajoitettu määrä, mutta saa siihen kuitenkin vähintään kuusi sävyä sekoitettua (eikä koko työn sävyjä kerralla sekoitella muutenkaan). Siinä muovisyvennyksellä se sekoitettu sävy säilyy paremmin kuin paperilla, joka imee vettä enemmän tai vähemmän, paperista riippuen. Suttupaperille kannattaa kyllä vielä sekoituksen jälkeen katsoa mitä väriä tuli sotkettua.

Pääasia kuitenkin, ettette siihen itse värin päälle ala sekoittelemaan mitään. Sotkua syntyy ja väritkin kuluu vaan, kun niitä pitää peseskellä turhan usein.

+1 !!)
    Äläs nyt vinoile minun topicista, tämä on hyvä topic. Tässä saa päteä, ilman että tarvitsee olla ihan väärässä

// Edit:

Puhuin vain omien vinkkieni puolesta. Ei ole tietenkään tarkoitus mollata ketjuasi, tai muiden vinkkejä.
    Toki, mutta ne ei kuitenkaan ole kaikille itsestäänselvyyksiä. Siksi tänne saakin tulla kertomaan kaikkea mahdollista pientä "itsestäänselvää"
    Viimeksi muokannut Narbeleth : 23.4.2003 klo 16:34:55

TO-MA-TO Karppi:n avatar
    Liittymispäivä
    13.12.2001
    Sijainti
    Lahtis
    Ikä
    29

Oletus

Originally posted by Narbeleth

+1!!
    Äläs nyt vinoile minun topicista, tämä on hyvä topic. Tässä saa päteä, ilman että tarvitsee olla ihan väärässä
    Puhuin vain omien vinkkieni puolesta. Ei ole tietenkään tarkoitus mollata ketjuasi, tai muiden vinkkejä.

Niin ja lisätään vielä, että kun piirtää lyijykynällä, niin ei ole suositeltavaa 'sutata' tai levittää sitä jälkeä sormella. Joistakin se voi näyttää hienolta, mutta todellisuudessa se on tosi ruma. (koulussakin kiellettiin tekemästä niin). Tämä on siis absoluuttinen totuus.

Summer-ner Ceassa:n avatar
    Liittymispäivä
    1.6.2002
    Sijainti
    Tempae ^_____^
    Ikä
    28

Oletus

Hyvä tapa piirrustuksen pienten virheiden ja anatomian korjailun kannalta on tarkastella kuvaa peilikuvana. Tuolloin yleensä näkee, missä mättää, kun katselee aikaansaannostaan hieman eri kuvakulmasta. Silloin työ on onnistunut erinomaisesti, kun se näyttää "väärin päin" yhtä hyvältä kuin "oikein päin". Itse olen havainnut tämän simppelin keinon erittäin hyödylliseksi.
    Viimeksi muokannut Ceassa : 25.4.2003 klo 17:42:50

Oletus

Voisinpa minäkin mainita, että jos yhtään enempää piirtää, niin kunnon kynät on ehdoton hankinta. Kun on kerran piirtänyt Hyvillä lyijykynillä, ei voi enää kuin tuhahtaa lyijytäytekynille.

Sama koskee tietysti puuvärejäkin. En voi käsittää miten olen ikinä kestänyt piirtää mitään sellaisilla kovilla puuväreillä joita kouluissakin muistaakseni yläasteella käytettiin. Täysin masokistista hommaa.

Niin ja jos nyt lisäisi jotain muutakin, kuin hyvien kynien ylistystä, eli valoista ja varjoista (ihan millä välineellä vaan taiteillessa). Jotta työstä ei tule turhaan sellainen, että "tässä on nyt jotain kummaa, mutten osaa sanoa mitä...", kannataa ennen varjostuksien piirtämistä ja valojen jättämistä päättää mistä suunnasta valo tulee. Jos kasvoista vasen puoli on varjossa ja muu kroppa on varjostettu oikealta puolelta, harvoin lopputulos näyttää hyvältä.

Toinen varjostukseen liittyvä asia on se, että uskaltaa tehdä tarpeeksi sävyeroja työhönsä. Jos vaikka lyijikynillä piirtäessä käyttää korkeintaan kolmea sävyä ja nekin kaikki enemmän tai vähemmän vaaleita, ei työ luultavasti näytä yhtään miltään. Mustavalkotyössä kannattaakin ottaa tavoitteekseen varjostuksia harjoitellessa, että tummin sävy työssä on aivan pikimusta ja vaalein täysin puhdas valkoinen. Ja näiden kahden väliltä käyttää sitten niin paljon sävyjä kuin saa aikaan.

Hmm, olikohan vielä jotain sanomista tuohon... Ihan varmasti, mutta enpä sitä nyt tähän hätään muista. Palailen tämän ketjun pariin myöhemmin kun taas tulee jotain mieleen.

Loppuun voisin vielä kysyä tusseilla piirtäviltä ihmisiltä neuvoja siihen touhuun. En itse piirtänyt tusseilla vuosiin, joten se homma on minulta täysin pimennossa. Eli, mitenkäs niillä tusseilla kannattaisi piirrustella?

// Pientä tarkennusta...
    Viimeksi muokannut Narbeleth : 26.4.2003 klo 14:29:23

Oletus

Itse yleensä en muuta välinettä käytäkkään kuin tussia.
    Tussi on itse asiassa aika helppo työväline minun mielestäni.
    Tussihan on toiselta nimeltään huopakynä jos jotkut eivät sitä tienneet.
    Tussi / muste on yleensä sarjakuvapiirtäjien väline mutta monet muutkin käyttävät sitä eri tarkoituksiin kuten kallikrafia ja kirjaimien piirtoon.

Mielestäni kannattaa vaikka luonnostella lyijykynällä ja tussata päälle, ihan reippaasti. En suosittele ns. " ujostelua" vaan varjostuksia viivoituksella ristiin etc.
    Tussauksessa valöörit tulee esiin kuinka harvaan tai tiukkaan on piirtänyt viivoja.

Jos ei ole ennen käyttänyt tussia muuhun kuin kirjoittamiseen niin kannattaa alottaa vaikka harjottelemalla eri valöörejä , vetämällä suoraa viivaa ristiin ja rastiin. SItten piirtää vaikka hahmo jolle kuteet joissa on niitä valoja ja varjoja, mustasta valkoiseen ja kaikkia muita sävyjä.

Tuskin voi sanoa että näin ja näin pitää tehdä. Jokainen löytäköön oman tyylinsä toteuttaa asioita eri välineillä.
    Harjoittelemalla onnistuu löytämään se oman juttunsa. Luulen näin.

Jotain huonoja esimerkkejä.

http://photo.jippii.fi/fi/image//dat...592762067.jpeg

http://photo.jippii.fi/fi/image//dat...856761518.jpeg

http://photo.jippii.fi/fi/image//dat...800053302.jpeg

http://photo.jippii.fi/fi/image//dat...799309102.jpeg

http://photo.jippii.fi/fi/image//dat...799245659.jpeg
    Viimeksi muokannut Senshi : 29.12.2003 klo 16:44:52

Oletus

Tuossapa tuli jo joitakin tussi-vinkkejä, mutta entäs kun minä haluaisin myös värittää työni tusseilla? Minulla sattuisi olemaan laadukkaat sivellinkärkiset huopakynät, jotka myös liukenisivat veteen, mutta värejä on niukasti ja silti tahtoisin saada aikaan nätin ja siistin värityksen. En ole ikuisuuksiin tusseilla piirtänyt, niin ovat taidot ruosteessa.

Vinkkejä kaipaisin ihan miten saisi värityksestä mahdollisimman siistin ja miten saisin noilla mm. varjostettua hyvin.

..Ainiin. Ja jos joku tietää pääkaupunkiseudulla liikkeitä, mistä saisi lisää laadukkaita (miellään sivellinkärkisiä) huopakyniä, niin olisin iloinen jos saisin kuulla. Kaipaisin tuohon settiini lisää värejä. Mustaa on, mutta muitakin kaivattaisiin.
    Viimeksi muokannut Dagger : 6.5.2003 klo 17:02:47

Liittymispäivä
    21.2.2002
    Sijainti
    Planet from outer space!
    Ikä
    33

Oletus

Originally posted by dagger

Ja jos joku tietää pääkaupunkiseudulla liikkeitä, mistä saisi lisää laadukkaita (miellään sivellinkärkisiä) huopakyniä, niin olisin iloinen jos saisin kuulla. Kaipaisin tuohon settiini lisää värejä. Mustaa on, mutta muitakin kaivattaisiin.
    Kaippa tämäkin piirrosvinkki on, joten:

www.tempera.fi Jos jotain ei temperasta löydä niin johan on kili.
    Akateeminen kirjakauppa on myös loistava ratkaisu moneen elämän huoleen. Sieltä saa ainakin noita sivellinkärkisiä tusseja. Värivaihtoehtoja tosin ei taida olla kuin muutama mustan lisäksi. Temperasta saattaa saada enemmän mutta luulen että tuo on aika uusi tuote, ainakin suomessa, joten voi olla että värivalikoima laajenee kun tuotteen suosio saavutta jonkinlaisen aseman. Luulisin että saavuttaa.

...

Oletus

Originally posted by nox

www.tempera.fi Jos jotain ei temperasta löydä niin johan on kili.
    Akateeminen kirjakauppa on myös loistava ratkaisu moneen elämän huoleen. Sieltä saa ainakin noita sivellinkärkisiä tusseja. Värivaihtoehtoja tosin ei taida olla kuin muutama mustan lisäksi. Temperasta saattaa saada enemmän mutta luulen että tuo on aika uusi tuote, ainakin suomessa, joten voi olla että värivalikoima laajenee kun tuotteen suosio saavutta jonkinlaisen aseman. Luulisin että saavuttaa.
    Menin Akateemisesta jo jotakin hankkimaan ja täytyy sanoa, että siellä niitä kyllä oli todella niukasti. Kävin siinä Arteljeessa (anteeksi, kirjoitan todennäköisesti putiikin nimen väärin, mutten muista tarkemmin) ja sielläkään ei pahemmin tusseja ollut.. Paitsi näitä, jotka ovat tarkoitettu ehkä vain johonkin lasten piirrusteluun. Kyllä varmaan niilläkin jotakin saa aikaan jos osaa, mutta minä kaipaisin vähän jotakin laadukkaampaa ja mielellään noita sivellinkärkisiä. Sieltä kun kysyin mistä saisin lisää tusseja, niin sanoivat Akateemisessa olevan eniten. Temperassa en ole vielä päässyt käymään, mutta kuulemma siellä varmaan on näitä tusseja aika niukasti. Jos Akateemisessa todellakin on paras valikoima, niin johan on köyhää.

Luulen kuitenkin, että näillä omistamillani on ihan hyvä aloittaa harjoittelemaan ja samalla kuitenkin pitää silmät auki jos löytyisi lisää värejä. Nyt niitä vinkkejä itse piirtämiseen, kiitoksia.
    Viimeksi muokannut Dagger : 6.5.2003 klo 18:54:20

Oletus

Sarjassamme "Luonnoksesta piirrustukseksi ilman kumituksia" tänään esittelyssä sarvikuono:

Kuva 1 - Ääriviivojen piirtäminen nopeasti. Suurimpien varjopaikkojen hahmottelu.

Kuva 2 - Värin lisäystä.

Kuva 3 - Varjostuksien väritys pehmeillä lyijykynillä (4B tai 5B).

Kuva 4 - Yksityiskohtien esiin piirtäminen, jotta eivät varjostuksia pehmentäessä pääse häviämään.

Kuva 5 - Valamis.

Näin siis meillä täällä tänään. Vinkiksi keittiömestarimme neuvoo, että kannattaapi ne kädet pestä Usein, muuten tulee sotkua.

Kiitämme mielenkiinnosta.

Liittymispäivä
    21.2.2002
    Sijainti
    Planet from outer space!
    Ikä
    33

Oletus

Minäkin ajattelin tehdä tälläisen havainnoillistetun tutoriaalin eräästä työstäni kuten Narbelethkin. Työn etenimistä on kuitenkin ihan mielenkiintoista seurata joten enjoy:

kuva 1
    Tässä on skannattu lineartti josta on photoshopissa siistitty ääriviivoja reilusti Image-> adjust -> brightnes/contrast toiminnolla sekä paintbrush toolilla manuaalisesti piirrelty päälle jollain kahden pikselin paksuisella pensselillä.

kuva 2
    Tausta väritetty mustaksi sekä ääriviivoja siistimmäksi entisestään. Ennen kuin aloitin värittämisen niin tein yhdelle tasolle pohjavärin, johon tässä tapauksessa sopi tuollainen tumma harmaa. Siihen päälle on samaan aikaa helppo tehdä varjoja ja valoja.

kuva 3
    Tässä vaiheessa aloin lisäillä varjoja ja hahmotella sitä mihin kohtaan tulee minkäkinlainen varjo. Samaten valoja kannattaa ruveta jo tässä vaiheessa pistämään. Brushista opacity johonkin 1-7%:iin ja sitten vaan hinkkaamaan. Tässä vaiheessa menee vielä aika isot brushit. väreinä musta ja valkoinen. näppäin X vaihtaa kätevästi värit, joten niitä ei tarvitse koko ajan hakea paletista. Eli valitse työkaluvalikon alhaalla oleviksi väreiksi musta ja valkoinen.

kuva 4
    Kun ensimmäiset sopivat varjot ovat löytyneet niin sitten alan tehdä varjoista ja valoista hieman yksityiskohtaisempia. Mitä enemmän yksityiskohtiin mennään niin sitä pienempiä brusheja kannattaa ottaa käyttöön. Tähän vaiheeseen kannattaa käyttää paljon aikaa. Kannattaa nähdä paljon vaivaa varjojen hinkkaamiseen. Se todella tuntuu hinkkaamiselta jos brush-asetuksissa peittävyys on se 1-7%. Mitä enemmän jaksaa hinkata, sitä parempi.

kuva 5
    Tässä vaiheessa yksityiskohtia onkin alkanut jo ilmestyä mukava määrä ja varjotkin käyttäytyvät mukavasti. Edelleen lisää hinkkausta.

kuva 6
    Viimeistelyä. Mustalla värillä ei enää tee kamalasti mitään ellei halua sitten jyrkentää joitain varjoja tai tehdä niistä syvempiä.
    Valkoisella värillä voi ruveta väkertämään ja viimeistelemään kiiltoja ja yksityiskohtia. Kiiltoja varten tehdyissä tasoissa voi käyttää overlay ja soft light asetuksia jotka toimivat tässä kyseisessä tapauksessa loistavasti. Myös sellaisenaan valkoinen väri pieninä pisteinä ja viiruina tekee mukavan kiilto efektin.

Efektejä: Tässä vaiheessa lisäsin myös hieman grungea kuvaan. Eli kaiken näköistä epämääräistä sotkua. Sen tein itse tekemilläni brusheillani. (niitä voi kysellä minulta e-maililla tai PM:llä niin voin lähettää) Sotkun laitoin omaan tasoonsa ja tason asetukset jälleen overlayhin. Sotkun värinä toimi hienosti valkoinen.

Valmis kuva
    Tein vielä jotain pientä säätöä. Valkoista väriä sinne sun tänne jotta se haettu kiiltovakutelma olisi mahdollisimman selkeä. Myös hieman lisää sotkua ja sävyä pintaan niin se on siinä. Ainiin ja vielä tekijän nimi esille.

Aikaa menee sellainen 5-10 tuntia. Kannattaa muistaa että työn alussa ei kiinnitä yksityiskohtiin huomiota. Lopussa ottaa vasta ne huolekseen. Tuollainen reilu hinkkaaminen 1-7% peittävyydellä jäljittelee maaliruiskun jälkeä. Aikaa siihen menee mutta se kyllä palkitsee kun jaksaa näpertää.

...

Kirjoitussäännöt

• Et voi aloittaa uusia ketjuja
  • Et voi kirjoittaa vastauksia
  • Et voi lisätä liitteitä
  • Et voi muokata viestejäsi
  •  
  • BB-koodi on käytössä
  • Hymiöt ovat käytössä
  • [IMG] koodi on käytössä
  • [VIDEO] code is käytössä
  • HTML-koodi on poissa käytöstä