...
...
Viimeksi muokannut Gauntness : 20.10.2011 klo 2:07:59
Sisko: Inspiraatio on siitä julma rakastaja että se tulee silloin kun sille ei olisi aikaa ja kun sitä houkuttelee se ei suostu ilmestymään.
Itse en ole parempaa parannusta art blockiin keksinyt kuin koko asian hylkääminen pariksi viikoksi. En edes koske kynään, pelaan vain tetristä ja lasken matematiikkaa. Kahden tai kolmen viikon kuluttua otan taas kynän käteen ja piirrän jotain, ihan mitä vain. Tuolloinen tuotos on yleensä parempaa kuin normi tuotanto. Luovuuden pitää antaa ikään kuin kasaantua.
Mutta mielenkiintoisempaan asiaan: Mistä saa inspiraation? Toivon että monet vastaavat tähän sillä kiinnostaa mitä muillakin on sanottavaa/jaettavaa.
Itse saan inspiraatiota ympäröivästä maailmasta ja varsinkin ihmisistä. Vastakohdat, voimakkaat tunteet, hetken estetiikka ja outo kauneus. Joskus kun katselen toisen ihmisen kasvoja huomaan miten kaunis jokin piirre on: hymy, silmän muoto ja väri, hiusten laskeutuminen olkapäille tai jokin pieni hurmaava maneeri. Myöhemmin piirtäessäni koitan hyödyntää noita pieniä hetkiä muistini sopukoissa. Myös vähemmän miellyttäviä seikkoja voi käyttää hyväkseen. Tärkeintä on että se mitä piirrät ei ole harmaata massaa vaan siihen liittyy voimakas tunne. Rakasta ja vihaa siis sydämesi pohjasta.
Jos olet ikinä lukenut Vladimir Nabokovin Lolitaa tiedät mitä tarkoitan. Kirjallisuus, runot, artikkelit tai vaikka internet-keskustelut voivat saada aikaan inspiraation. William Blaken runous on inspannut monia, kuten myös Lewis Carrolin Liisan seikkailut Ihmemaassa.
Musiikki on tärkeä vaikutin. Jos jokin kappale saa sinut tuntemaan ja ajattelemaan jotain se kannattaa piirtää tai kirjoittaa ylös. Klassinen musiikki (erit. Chopin, Paganini ja Tsaikovski) ja ska (Reel Big Fish, Streetlight Manifesto, Goon) ovat minun makuuni.
All in all: Ajattele, tunne, koe, kuuntele ja hyödynnä.
En usko että deviantARTissakaan on ketään joka voi ihan joka päivä julkaista jotain uutta ja hienoa. Todella hyvien ideoiden suunnitteluun ja toteuttamiseen menee oma aikaa. Teknisiä suorituksia voi pusertaa milloin vain ja kuka vain joka on harjoitellut tarpeeksi, mutta se että jälki on hienoa ei tarkoita että kuvalla on suurta merkitystä tai minkäänlaista ideaa taustalla. Tietysti jos pyrit vain nättiin kuvaan niin en voi muuta neuvoa antaa kuin harjoittele, harjoittele ja harjoittele.
It pains my heart to think of her a rotting, stinking, maggot-infested, bloated and pus-oozing corpse beneath the earth.
You can't imagine just how much I miss her, but now I know you want me, not my sister.
Hyvä kysymys tuosta inspiraatiosta. Ihme kyllä itse saan inspiraatioita unista tai sitten ne putkahtaa mieleen vaikka kesken lenkkeilyn tai kaverin kanssa juttelun. Helpompaa olisi jos tietäisi tarkalleen mistä inspiraationsa saa, koska silloin sitä voi käyttää hyväkseen. Olihan ennen taiteilijoilla muusat. En kyllä tiedä onko enää...
Artblock on minuakin vaivannut aina välillä juuri silloin kun pitäisi saada aikaiseksi jotakin. Nykyinen blockini tuli selvästi kuvataidediplomista, sillä se oli niin stressaava, etten ole oikein jaksanut mitään muuta kuin sketchejä tehdä. Yleensä minulla ei ole ideoista puutetta sillä niitä tulee joka tuutista, mutta itse toteuttaminen on hankalaa. Minäkin olen niin itsekriittinen että yritän tehdä aina sellaisen, minkälaiseksi olin kuvitellut idean päässäni ja turhaudun, koska se ei ikinä onnistu.
En tiedä oikein hyvää tapaa päästä artblockista sillä en yleensä saa sitä itsekään pois kun tahtoisin. Yksi tapa on tietysti alkaa piirtämään jotain. Aloittaa vaan tekemään jotain siihen paperiin niin siinä samalla saattaa tulla idea, että miten sitä jatkaa tai voi olla että tulee ihan uusi idea, jota tehdä.
Toinen tapa on varmaan luonnostelu. Itse raapustan aina vihkoihin jotain missä tahansa olenkin (useimmiten koulussa tunnilla parhaat ideat syttyvät :3 ) ja joskus tahdon tehdä luonnoksen uudestaan kunnolla.
Kolmas, mitä en yleensä itse käytä vaan jotkut muut ovat sanoneet sen toimivan, on mallista piirtäminen. Ihan sama mitä piirrät kunhan piirrät. Minulla itselläni tämä ei oikein ole toiminut. Jos en keksi mitään piirrettävää, mutta tahdon tehdä jotakin niin sitten piirrän mallista, mutta en ole saanut siitä mitään kummempia ideoita. Joskus nappaa joskus ei.
Omat inspiraation lähteet ovat usein olleet sarjat, elokuvat ja muiden artistien tekemät työt. Gustav Klimt ja Salvador Dalí ovat lempi artistejani ei vain siksi, että rakastan heidän töitään vaan siksi, että heidän työnsä ovat inspiroineet minua todella paljon. Ja kuten Sisko sanoi niin kirjallisuus inspiroi ja samoin musiikki. Jos minua on joku kappale inspiroinut niin soitan sitä yleensä repeatilla koko sen ajan kun teen sitä työtä. Eniten minua on inspiroinut klassinen musiikki, sillä niistä pääsen aina tiettyyn tunnetilaan, jota tarvitsen johonkin tiettyyn teokseen. Hans Zimmerin ja Sibeliuksen musiikki on monesti ollut inspiraation lähteenä.
Mutta joskus inspiroidun ihan random asioista. Joku tilanne, ihminen, oma tunnetila etc. inspiroivat. Ja tietysti myös unet. Itse muistan niin vähän omia uniani niin en niistä usein tee mitään. Yöllä kun yrittää saada nukuttua tulee myös aina ne parhaimmat ideat. Pitäisi aina kirjoittaa ne ylös sillä usein unohdan ne aamulla. ,__,
Itselläni on enemmänkin se itsekriittisyys ongelmana. Mikään ei ole tarpeeksi hyvä. Kiinnitän huomiota niihin virheisiin enkä ole tyytyväinen piirustus/maalaustyyliini. Totta kai tämän takia yritän kehittyä ja muuttaa piirostyyliäni, mutta ei silloinkaan mikään kelpaa. :{ Joskus olisi vain kiva olla ylpeä työstään.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.