+ Vastaa ketjuun
Sivu 3 11:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Näkyvissä tulokset 31 - 45. Tuloksia yhteensä 154.

Ketju: Piirustus- ja maalausvinkkejä

Oletus

Hee. Aina unohdan, että tälläinenkin keskustelu on.

Tarinoinpa huvikseni vähän perusjutuista. Kyllä sitä pystyy vaikka ja millä vaikka ja mihin kun hallitsee piirrostaitonsa, mutta itse pidän painotetusti tärkeänä hyviä perusvälineitä, että piirtäminen on kivaa. Jollekin huonolle ruutupaprulle voi olla tuskaisaa saada mitään aikaan ja jos kopiopaprulle yrittää vessareilla tai huopakynillä värittää, niin mitenkä pistetään suu kun paperista menee kaikki läpi ja se kupruilee? Ei niitten välineitten tarvitse olla mitään törkeän kalliita, mutta itse hakkaan päätä pöytään kun väki ei välitä millekkä piirtelee.

Kumi kannattaa olla vähän karkeahko, ei sellainen taipuista "kumikumi", mitä ala-asteella pienet pojat sahaavat. Sellaiset tuppaavat mennä penaalissa likaiseksi, niihin tulee lohkeilua -> hajoavat ja niitä on vaikea hinkkailla puhtaaksi. Akateemisesta ainakin saa hyviä kumeja. Jos kumissa no sellanen muovinen kotelohomma, niin kannattaa se pitää siinä päällä ettei kumi mene sotkuun penaalissa.

Hahmotteluun tykkään käyttää H-lyikkäriä, sillä jäljestä ei tule niin tummaa ja paksua ja se on helppo pyyhkiä pois. Itse kyllä tykkään piirtää lyijytäytekynällä vaikka niitä moititaankin. Jos koko työ pitää lyikkärillä vetää, niin silloin kaivetaan vain kaveriksi HB ja B-vahvuisia lyikkäreitä varjostuksiin. Lyijytäytekynää ei tartte olla kaiken aikaa terottamassa ja ne tuppaavat pysymään siistimmässä kunnossa ja ei jää nurkkiin kynien tynkiä lojumaan.

Terottin täytyy olla terävä ja mielellään tavallisille ja paksuille kynille omat kolonsa. Minulta ei tavallisia lyikkäreitä penaalissa ole, mutta terotin kyllä jos a) joku tarttee lainaan b) että saisi lyijytäytekynällä kunnolla terävää ja pikkupikkutarkkaa jälkeä, niin sitäkin lyijyä pitää vähän veistellä terottimella. :D Viivotinta ei saa unohtaa. Mielellään 20 cm, läpinäkyvä ja millimetrit täytyy näkyä.

Bite Bug Blacky:n avatar
    Liittymispäivä
    16.6.2004
    Sijainti
    Litsa
    Ikä
    22

Oletus

varjostuksesta vinkkejä? Itse teen niin että vedän haaleita viivoja ja sen jälkeen sormenpäillä levitän sitä, siitä tulee ihan hienoa, vaikka suttuista sormille kyllä on onko mitään vinkkejä millä muilla tavoin voi tehdä hienoja varjostuksia?

Oletus

Lainaus Alunperin kirjoittanut Blacky
    varjostuksesta vinkkejä? Itse teen niin että vedän haaleita viivoja ja sen jälkeen sormenpäillä levitän sitä, siitä tulee ihan hienoa, vaikka suttuista sormille kyllä on onko mitään vinkkejä millä muilla tavoin voi tehdä hienoja varjostuksia?
    No jos ainakin aiot värittää myös niin ensikisi värität puuväreillä/ tusseilla ja sitten samalla värillä tummennat sitä kohtaa johon aiot tehdä varjostuksia. Itse käytän värittämisen yhteydessä tätä.
    Mutta jos teet varjostukset pelkällä lyijykynällä aikomatta värittää niin ei tarvitse välttämättä levittää sormilla lyijyä. Itse en tee paljon lyikykynä töitä, mutta...silloin kun teen niin kannattaa ottaa pehmeä lyijykynä ja sillä tasaisesti tehdä varjostukset. Jos semmoisia sattuu olemaan.

"When life kicks you in the pants, take 'em off. "

Kiitos setistä Astralberry.

Soldier Raine:n avatar
    Liittymispäivä
    1.4.2002
    Sijainti
    Kajaani
    Ikä
    24

Oletus

Olen jo pitkän aikaa miettinyt,miten esim Renuski saa tusseillaan niin taitavaa jälkeä. Itse olen yrittänyt monta kertaa,mutta epäonnistunut.Siispä nyt pyydän ystävällisesti teitä tussitaitureita kertomaan minulle salaisuutenne tuohon mahtavaan väritykseen,esim, tekniikkanne ja käyttämänne tussit(vaikka niitä ei täältä kaukaa kajaanista saisikaan)
    oikeasti kipeästi näitä tietoja tarvitsisin,että voisin itsekin harjoitella paremmaksi tussialalla,sillä se väritystapa kiinostaa minua kovin.
    ja itselläni tällä hetkellä vain ne stabilon pen 68-tussit ja neljä Stabilo Boss-yliviivaustussia >< niillä saa jo jonkinlaista jälkeä
    Boku wa...kami desu

Suuret kiitokset ja kumarrukset Tiffanylle setistä <3
    Tial on rakas ukeni <3

Warrior Daiki:n avatar
    Liittymispäivä
    25.2.2004
    Sijainti
    The Blueberry sky

Oletus

Haluaisin tehdä joitain hienoja töitä [lyikkäri työt ovat jo tylsiä... Siis pelkät] niin tiedättekö mitään hyviä tusseja tai muita? Ei mitään pelkkiä puuvärejä...
    Toivottavasti tajusitte. Ja mistä semmoisia mahtaisi saada? Täällä olevissa kaupoissa ei löydy oikein mitään "erikoisia".

-
    Ystäwät: Velvety ~ Astralberry ~ AoiNeko

Chibi Tonishi:n avatar
    Liittymispäivä
    15.11.2003
    Sijainti
    Ahtiala (Lahti)
    Ikä
    19

Oletus

Tyhmä kysymys, mutta mistä tietää lyijykynän "laadun", kun en ole ottanut siitä selkoa .... Ja miten saisin vaikka jonkun hahmon hyvin väritettyä puuväreillä? Minulle tulee lähes aina valkoisia kohtia hahmooni ja taustaan...Tarttisin siis vähän vinkkiä värittämiseen..
    EWW!
    Don't touch thaT

Please, support the dragons!

Oletus

Mä käytän temperasta ostettua copicin tussien blenderi(sekoitus)kynää akvarellipuuvärien kanssa ja tasoittelen pinnat sillä. ei jää karkean paperin pintakuvio näkymään ja jää valkoiset kohdat pois. sama kikka toimii akvarellikynillä ja vesivärisiveltimellä, mutta jäljestä ei tule ihan niin hyvää.

mun mielestä avain hyviin huopakynävarjostuksiin on just edellämainittu blenderikynä ja tarpeeksi lähellä toisiaan ovat varjostussävyt->pitää ostaa tarpeeksi iso setti niitä tusseja->tulee kalliiksi. copicin tussit on kyllä sarjakuvavärittäjälle ja muulle munkaltaiselle tuhertelijalle ihan unelma, vähän kalliita vaan tuppaa olemaan.

Oletus

Olisiko kenelläkään vinkkejä valaistusten tekemiseen? Yleensä teen itse valaistukset vain tekemällä vaalemman kohdan ja väritän ympärille tummemmin, mutta olisi kivaa tietää joku toinenkin tapa.

"When life kicks you in the pants, take 'em off. "

Kiitos setistä Astralberry.

Oletus

valoista ja varjoista vois puhua kauankin. tusseilla mä aina aloitan vaaleimmasta sävystä ja sit laitan tummempiin kohtiin eka monta kerrosta samaa sävyä ja sit vaiheittain vähän tummempaa. tähän liittyen vielä tussatessa mustalla käytän paljon paksumpaa viivaa varjokohdissa niin että kaikista tummimmat alueet tulee tussattua ihan mustaksi.

puuväreillä tai niillä akvarellikynillä mitä käytän aloitan yleensä tummimmasta sävystä ja sit vaalennan ohuemmilla vedoilla koska niillä sitä sävyä voi muuttaa painalluksen voimakkuutta säätelemällä (jos joku tajusi). toi on nopein tapa tehdä, sen takia. jos samassa duunissa käytän tusseja ja puuvärejä niin teen tusseilla eka pohjavärit ja varjot, ja sit vaaleilla puuväreillä teen ne kaikista valoisimmat kohdat koska se jää kivasti siihen pintaan. sit vaan anteliaasti blenderikynää (tai spriitä suoraan siveltimellä koska siihen liukenee tussi ja puuvärit) ja läiskitään ne sekaisin. jos puuväriä on käyttänyt paljon niin sitäkin voi sivellinkärjellä "vetää" kohti varjoalueita niin et jäljelle jää kivat, valoisat huippukohdat ja toisaalta sit tummat varjoalueet.

ja riippuen aiheesta varjoja varsinkin voi usein tehdä jollain kynällä mikä ei aluksi tunnu ollenkaan sopivan joukkoon: vihreään sheidaukseen saa lisää potkua kun läiskii sinistä sekaan, kullankeltaisiin juttuihin ruskea on hyvä lisä ja viininpunainen välillä vaatii violettia sekaan. tatuoinneissa käytetään joskus samaa tekniikkaa et saatais ne huippukohdat paremmin näkyviin. ja graffiteissa. noitakin juttuja oppii silleen et ekana tekee sen 10 epäonnistunutta duunia ja 1 onnistuneen.

huh mikä vuodatus. tossa on jotain sellaisia juttuja joita oon ajan kuluessa piirrellessä oppinut kantapään kautta, voi olla jollekin itsestäänselvyyksiäkin.

Noista tusseista voisin laittaa jotain kun nyt on tullut vähäisiä päivärahoja niihin sijoitettua. Elikkä noita kuuluisia "mangatusseja" on copicin ja sitten neopikon melkein samanlaisia kaksipäisiä, alkoholipohjaisia tusseja joissa on tosi laaja väriskaala. Sitten jenkkiläinen magic marker tekee kanssa laajaa väriskaalaa mutta niissä ei mun mielestä ole niin hyvät päät kuin copiceissa. Mut värit vastaavasti aika hyvät, pastellisävyjä löytyy tarpeeksi. Kun ekoja tusseja ostaa ni ei kannata tehdä samaa virhettä minkä itse tein eli ostaa liian kirkkaita värejä. Pehmeitä pintoja on vaikea tehdä jos jokainen väri hyppää silmille räikeänä.

Paperi on kanssa ollut tussien kanssa tärkeää, perinteinen vesiväripaperi (200g ja yli) imee tussit kuiviin hetkessä ja suttaa värit ja toisaalta liian ohut paperi (50g) kastuu läpi, sotkee värit ja ratkeilee. Hyviä papereita on olleet vesitiivis markerpaperi, johon tussit jää pintaan tosi kirkkaina ja sitten cansonin 120g luonnospaperi, jossa tussit on helpompi sekoittaa väriliu'uiksi kun ne ei kuivu niin nopeasti ja toisaalta värit jää pintaan vähän pehmeämpinä.

Kokonaisuutena, välineisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Mun nyrkkisääntönä on ollut että taitava tekijä saa hyvää jälkeä huonoillakin kamoilla mutta helpommin niillä hyvillä ja itselle sopivilla.
    Viimeksi muokannut Karppi : 29.8.2004 klo 14:21:03
    ..calling dr. jones...

Hornless juures:n avatar
    Liittymispäivä
    7.6.2003
    Sijainti
    Finland
    Ikä
    20

Oletus Puuväreistä...

Ajattelin vaan kysästä, että miten puuväreillä, (tai akvarelliväreillä...) saa animeihon väristä väriä? Mulla on 24 värin värikynät, en viiti alkaa luettelemaan värejä (ja 12 värin akvarellit, ne kakstoista "perusväriä" valkosesta mustaan).

Oletus

ihonvärikysymys on mun mielestä vaikea. ihonvärejä on monia, samoin tapoja kuvata sitä. mangoissa on monesti aika haaleat värit, jotka on jotain tosi vaaleanruskean ja tosi vaaleanpunaisen väliltä. yksi vaihtoehto on kakuttaa värejä päällekkäin (esim. tosi ohuita viivoja lähekkäin jolloin tapahtuu ns. optinen sekoitus) niin että saadaan haluttu väri. varjokohtiin tietenkin syvemmät värit, usein enemmän mustaa. mun 24 värin puuväreissä käytetyt värit on nimeltään brown ochre ja rose pink. kannattaa aloittaa tosi vaaleasta ja tummentaa asteittain. yksi tapa värjätä ihoa (nopeampi ja mun enemmän käyttämä) on vedellä vaaleanruskeaa pelkästään ihon varjoisimpiin kohtiin jolloin vaaleista kohdista kuultaa paperin valkoinen läpi. sitten päälle vaaleanpunaista jos tekee mieli.

ihoa on mun mielestä ehkä vaikein väritellä niin että lopputuloksesta ei tule ihan tasapaksua. kattele vaikka valokuvia ja niissä olevia satoja erivärisiä ihoja. kokeilemalla löytää omat tavat tehdä ihoa parhaiten, ammattilaisillakin on usein ihan omat niksit asiaan.
    ..calling dr. jones...

Täti Eliza Liv:n avatar
    Liittymispäivä
    15.2.2003
    Sijainti
    Seinäjoki
    Ikä
    25
    Blogimerkinnät
    4

Oletus

Tuosta ihonväristä sellaista, että perus oranssillakin saa aikaan ihonvärin, kunhan sitä ei paina lujaa. Sitten jos haluaa saada muotoja esille, valo kohtiin hieman kellertävää ja punaista. Varjoihin hiukkasen sinistä ja tulos on aika elävähkökin. En sitten tiedä noista mangahahmojen lattapintaisesta ihonvärityksestä, minä piiränkin enemmän 'länsimaisesti'.

Tässä esimerkki ihon värityksestä minun tyylilläni, skanneri tosin hieman raiskaa aina värejä.

Ja jos joskus näissä kynäpakkauksissa tulee vastaan kynä, jota selvästi kaupitellaan ihonväriksi, on se yleensä aivan puppua.

//edit:

by Wal
    toi oranssi-juttu oli yllättävän hyvä. kun vetää mattapaperille haaleasti niin tulee samanlaista jälkeä kuin mun copicin punakka ihonväri-tussilla eli hyvää perusväriä. kiitos!
    Ollos hyva.

On muuten hassua kuulla, kun kaikki usein väittävät ettei perusoranssilla saa missään nimessä ihonväriä. Perhäps aim viörd.
    Viimeksi muokannut Eliza Liv : 18.10.2005 klo 16:09:05
    Cute as Hell

Chibi Tonishi:n avatar
    Liittymispäivä
    15.11.2003
    Sijainti
    Ahtiala (Lahti)
    Ikä
    19

Oletus

Tuli tässä mieleen, että onko hyvä piirtää ja värittää puu väreillä hahmo, jonka on piirtänyt, mutta tausta sitten värjätä vesi-väreillä?
    EWW!
    Don't touch thaT

Please, support the dragons!

Lost Number Atmosphere:n avatar
    Liittymispäivä
    26.7.2004
    Sijainti
    Hall of Empty Melodies
    Ikä
    21

Oletus

Kyllähän puuvärikynillä ja vesiväreillä saa hyvää jälkeä aikaan.
    Usein vain tuppaa käymään sillein, että puuvärillä väritetty hahmo on liian erilaisesti väritetty kuin tausta.

Usein jos teen vesiväreillä, väritän melkein kaiken haaleasti puuväreillä ja vedän puuvärien päälle vesiväreillä. Tulee siistimpää jälkeä, ja voi käyttää haaleita värejä värjätessä vesiväreillä.

Choise is yours. Väritä miten taidat ja tahdot.

I am
    a dreamer
    .
    Ava&Sig by Fera

Oletus

toi oranssi-juttu oli yllättävän hyvä. kun vetää mattapaperille haaleasti niin tulee samanlaista jälkeä kuin mun copicin punakka ihonväri-tussilla eli hyvää perusväriä. kiitos!
    ..calling dr. jones...

+ Vastaa ketjuun

Kirjoitussäännöt

• Et voi aloittaa uusia ketjuja
  • Et voi kirjoittaa vastauksia
  • Et voi lisätä liitteitä
  • Et voi muokata viestejäsi
  • BB-koodi on käytössä
  • Hymiöt ovat käytössä
  • [IMG] koodi on käytössä
  • HTML-koodi on poissa käytöstä