Hee. Aina unohdan, että tälläinenkin keskustelu on.
Tarinoinpa huvikseni vähän perusjutuista. Kyllä sitä pystyy vaikka ja millä vaikka ja mihin kun hallitsee piirrostaitonsa, mutta itse pidän painotetusti tärkeänä hyviä perusvälineitä, että piirtäminen on kivaa. Jollekin huonolle ruutupaprulle voi olla tuskaisaa saada mitään aikaan ja jos kopiopaprulle yrittää vessareilla tai huopakynillä värittää, niin mitenkä pistetään suu kun paperista menee kaikki läpi ja se kupruilee? Ei niitten välineitten tarvitse olla mitään törkeän kalliita, mutta itse hakkaan päätä pöytään kun väki ei välitä millekkä piirtelee.
Kumi kannattaa olla vähän karkeahko, ei sellainen taipuista "kumikumi", mitä ala-asteella pienet pojat sahaavat. Sellaiset tuppaavat mennä penaalissa likaiseksi, niihin tulee lohkeilua -> hajoavat ja niitä on vaikea hinkkailla puhtaaksi. Akateemisesta ainakin saa hyviä kumeja. Jos kumissa no sellanen muovinen kotelohomma, niin kannattaa se pitää siinä päällä ettei kumi mene sotkuun penaalissa.
Hahmotteluun tykkään käyttää H-lyikkäriä, sillä jäljestä ei tule niin tummaa ja paksua ja se on helppo pyyhkiä pois. Itse kyllä tykkään piirtää lyijytäytekynällä vaikka niitä moititaankin. Jos koko työ pitää lyikkärillä vetää, niin silloin kaivetaan vain kaveriksi HB ja B-vahvuisia lyikkäreitä varjostuksiin. Lyijytäytekynää ei tartte olla kaiken aikaa terottamassa ja ne tuppaavat pysymään siistimmässä kunnossa ja ei jää nurkkiin kynien tynkiä lojumaan.
Terottin täytyy olla terävä ja mielellään tavallisille ja paksuille kynille omat kolonsa. Minulta ei tavallisia lyikkäreitä penaalissa ole, mutta terotin kyllä jos a) joku tarttee lainaan b) että saisi lyijytäytekynällä kunnolla terävää ja pikkupikkutarkkaa jälkeä, niin sitäkin lyijyä pitää vähän veistellä terottimella. :D Viivotinta ei saa unohtaa. Mielellään 20 cm, läpinäkyvä ja millimetrit täytyy näkyä.

Vastaa siteeraten
onko mitään vinkkejä millä muilla tavoin voi tehdä hienoja varjostuksia?

.... Ja miten saisin vaikka jonkun hahmon hyvin väritettyä puuväreillä? Minulle tulee lähes aina valkoisia kohtia hahmooni ja taustaan...Tarttisin siis vähän vinkkiä värittämiseen..