Nyt on peli pelattu, joten kommenttia voisi laittaa. Spoilereita on sitten rutkasti.
SPOILEREITA!
Olin jo ennen tämän hankkimista sitä mieltä, että melko huonoja kommentteja saanut peli, jossa vieläpä pelataan kolmella vähäpukeisella typykällä, ei voi olla minun juttuni. Sen takia harkitsinkin aika kauan, ostanko tämän vai en. Viime viikolla tein kuitenkin päätöksen ja tilasin sen Puolenkuun peleistä. Täytyy sanoa, etten kadu yhtään.
En saanut kuin 57 % suoritettua (joo, aika säälittävää), mutta kunhan aloitan tuon New Game+:n, yritän saada edes vähän paremman luvun. Halusin vain päästä niin innokkaasti romuttamaan Vegnagunin, etten oikein enää viidennessä chapterissa jaksanut niitä missioneja.
Verrattuna kahteen muuhun pelaamani FF:ään, jotka ovat X ja XII, tämä on aivan järkyttävän helppo. Ensimmäisen kerran Game Over pamahti ruutuun Shiva-tappelussa, ja sekin oli toisella yrittämällä miljoona kertaa helpompi, kun tajusin käyttää yhdellä tytöllä Firagaa. Muutenkin kaikki boss-taistelut - satunnaistaisteluista puhumattakaan - tuli hoideltua suunnilleen puolessa minuutissa, jotkut ehkä parissa. Animalle, Vegnagunille ja Shuyinille nauroin päin naamaa, sillä juuri noilta olin odottanut edes jotain haastetta. Itse asiassa melkein pelkäsin astua mielettömän kokoisen Vegnagunin eteen, hampaat ihan kalisivat. Pyh, parilla Dark Knightin Darkness- tai Black Sky-iskulla homma hoitui hetkessä.
Ainoa oikeasti vaikea taistelu oli Magus Sisters, jonka voitin, kun yhtäkkiä saavuin taas kyseiseen tappeluun kesken hahmojen kouluttamisen. Mindya rupesin hakkaamaan ja tulittamaan pyssyllä/taioilla, ja kun se lopulta kuoli, ajattelin, että ehkä nyt voittaisinkin tämän, kun ei voi kirottu trio tehdä Overdriveaan. Ja voittohan siinä onneksi tuli. Tämän taistelun takia aloin hieman vihata Magus Sisterseja.
Jos pelin tarinan pääidea oli Tiduksen löytäminen, se tuntui selvästi unohtuvan kokonaan siinä kohtaa, kun Vegnagunia piti alkaa metsästää. Harmitti vähän, koska pidin niistä kohdista, joissa Yuna muisteli Tidusta ja antoi pelaajankin kuulla ajatuksiaan.
Pidin kyllä tarinasta loppuun saakka. Täytyy sanoa, että Gullwings-tytöt ja kaikki muut Farplanessa, missä Shuyin valmistautui tuhoamaan Spiran Vegnagunin avulla, oli hyvällä tavalla ihanan mahtipontista katseltavaa. Lopussa kaikki oli jo selkeämpää, ja olin ihan täpinöissäni Farplanen kohtausten aikana.
Vegnagun-taisteluissa olin minäkin ihan äimänä, että ketkä siellä taustalla karjuvat kuka mitäkin. Sitten vasta yllätyinkin, kun tunnistin Auronin äänen. Luettuani noita tämän topicin ensimmäisiä viestejä tajusin vähän enemmän, mistä siinä oli kyse. Oli muuten nerokas ja koskettava idea laittaa miehet sinne huutelemaan.
Hahmoista sitten... Yuna oli paljon kivempi kuin X:ssä, Rikku taas paljon raivostuttavampi. Yunan ylitsepursuava herttaisuus ja herkkyys ottivat vietävästi päähän, joten tämä pirtsakkaampi oli heti parempi. Vaatteet ovat kyllä aivan kamalat, enkä nyt tarkoita vähäpukeisuutta, vaan muutenkin. Mikä se pinkki narukin hänen takanaan on olevinaan?
Rikku järkytti joka kerta kun avasi suunsa tai edes ilmestyi ruutuun. Hänen eleensä olivat kaikkein älyttömimpiä, ja Yunaan ja Paineen verrattuna hän oli melkeinpä kuolettavan pirteä. Tukkakin on ihan outo. Ja kuka kumma juoksentelee ympäriinsä mokomissa vaatteissa? Olen kyllä pettynyt Tetsuya Nomuraan, jos hän oli se, joka suunnitteli vaatteiden yksityiskohdat...
Paine oli luonteeltaan mukavin, mutta hän oli myös ehkä kaikkein kliseisin. Juuri sellainen tumma, kaunis, vähäsanainen ja taitava miekkailija. Hänellä on ainakin kaikkien parhaat vaatteet ja ääninäyttelijä, ja uutena hahmona hän tietysti oli kiinnostavin persoona näistä kolmesta.
Lempihahmoiksini nousivat Gippal, Nooj ja Baralai (juuri tuossa järjestyksessä). Heillä kaikilla oli joukosta erottuvat luonteet, kelvollinen ääninäyttelijä ja oli heitä kiva katsellakin.
Shuyin ja Lenne eivät sytyttäneet kummemmin, eivät parina eivätkä sellaisinaankaan. He olivat aika mielikuvituksettomia, varsinkin ulkoisesti, ja varsinkin Lenne. Tidukseksen näköinen nuori mies nyt ei haitannut lainkaan, Tidus kun on sen verran söpö. Sekin on aika loppuunkäytettyä, että nuorten rakastavaisten elämä päättyy traagisesti, mutta ainakin se tapahtui tällä kertaa vähän omaperäisemmin.
Olin hieman yllättynyt, kun Shuyin oli sitten se pääpahis. Olin odottanut, että Vegnagun heräisi henkiin, värväisi pikkumachina-laumoja puolelleen ja puhuisi sellaisella jyrisevällä bassoäänellä ja alkaisi oma-aloitteisesti suunnitella Spiran tuhoamista ja niin edelleen. Siinä lopussa, kun Shuyin angstaili angstaamistaan ja Yuna yritti takoa hänelle järkeä päähän, tuli taas sellainen tunne, että tämä on nähty liian monesti. Eli aika kliseinen tyyppi, Shuyin nimittäin, vaikka oli hänessä aavistuksen verran jotain kiehtovaakin - ehkä se, että hän oli pahis, koska pahiksiin tunnen aina jotain vetoa.
LeBlanch (kirjoitetaanko se LeBlanch vai Leblanch?), Ormi ja Logos puolestaan olivat aika säälittävä kolmikko. LeBlanchinkaan ulkoinen puoli ei saanut minussa aikaan juuri muuta kuin inhon irvistyksiä, ja aavistuksen rasittava asennekin hänellä oli. Ormi ja Logos eivät jääneet juuri mieleen, paitsi että toisella heistä - sillä pitkällä, ei pallolla - oli yksi pelin parhaista ääninäyttelijöistä.
Kaikista hahmoista rasittavin oli ehkä Brother. En muista hänestä muuta kuin että välillä hän heilui jotenkin merkillisesti, välillä rääkyi Yunan perään ja välillä istuskeli pilotin paikalla. Ei hän tainnut muuta tehdäkään. Ja ihan karsea ääninäyttelijä, teki mieli ottaa äänet pois joka kerta, kun hän alkoi mylviä.
Musiikki on huonointa FF-peleissä ikinä. Aivan liian pop-henkistä muutamaa upeaa poikkeusta lukuun ottamatta. Lempikappaleitani ovat 1000 Words (Orchestral Version), 1000 Words (Piano Version), Eternity ~ Memories of Lightwaves ~, Eternity ~ Band Member Performance ~, Ending, Temple, Summoned Beast (eli Aeon-taistelujen aikana soinut kipale) ja Guadosalam. Melkein kaikki muut olivat aika mitäänsanomattomia. Bevelle's Secrets kuulostaa niin paljon joltain kauhuleffan musiikilta, etten tykkää kuunnella sitäkään.
FMV-pätkiä oli törkeän vähän, mutta ainakin suurin osa niistä on aivan mahtavia. Yunan uni on toteutettu ihanasti, ja kun se tulee pelissä, en tietenkään tajunnut, mistä oli kyse (luulin sen olevan random-painajainen), tuli melkein itku silmään. Tiduksen ilme, kun hän katsoo Yunaa pari sekuntia ennen sotilaiden laukauksia, on aivan liian ihana. Minulle jäi vähän epäselväksi, kuolivatko he molemmat siinä sitten.
Myös Normal Ending, jonka sain, on kaunis, mutta ei yhtään mitään verrattuna X:n loppuun. Kolmanneksi paras taitaa sitten olla se Yunan 1000 Words -esitys, siinä näkyy Shuyiniakin mukavasti. Laulu itse on kyllä ihan hirveä englanniksi.
Ja ai niin, Shuyinin ja Lennen kohtaaminen/haihtuminen olisi ehdottomasti pitänyt toteuttaa FMV-tyylillä. Se pikselimössö, jossa hahmot ovat kuin jäykästi liikahtelevia yhden ilmeen patsaita, ei pukenut kohtausta yhtään. Mrr.
Kerta kaikkiaan mahtava peli, vaikka aloinkin pitämään siitä tajuttomasti vasta lopussa. Ei vedä vertoja X:lle eikä varsinkaan XII:lle, mutta silti rakastan. Hyvä, ettei täysin helpoksi jäänyt, kun oli tungettu Magus Sistersit mukaan; ja kyllä nyt, kun aloitan New Game +:n, tulee huimasti tekemistä ja muunlaista haastetta. Menen varmaan lopunkin uudestaan, täytyy kuulla se Seymourin paljon puhuttu naurunräkätys.
// Eiköhän se maininta spoilereista ole parempi kuin heittää koko viesti spoiler-laatikkoon. Otsikossakin kerrotaan erikseen, että on spoilereita jolloin mahdollisesti edes tuota huomautusta spoilereista ei tarvitse.-Dorian

-Dorian

Vastaa siteeraten

, tosin siltikin se oli aika vauhdikasta menoa, ei ollut sitä tyyliä enää että kun on vihollisen vuoro ja se tekee jonkun loitsun esimerkiksi, niin kamera kääntyy vihollista päin ja katsotaan hänen liike alusta loppuun. Tässä pelissä se sitten oli vain että kamera keskittyi kaikkiin koko ajan, vain iskun nimi vilahti vihollisen yläpuolella, ja sitten osui johonkin, tai sitten kaikkiin.
Ois tosi mahtavaa saada semmonen.