+ Vastaa ketjuun
Sivu 1 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Näkyvissä tulokset 1 - 15. Tuloksia yhteensä 20.

Ketju: Forgotten Realms

xStraigth Edge Murdercore Alien Cumblastx Shai:n avatar
    Liittymispäivä
    4.10.2001
    Sijainti
    The Hive
    Ikä
    25

Oletus Forgotten Realms

Juu nyt kysellään ketkä lukee näitä kirjoja? Näitä kirjoja ei ole Suomennettu niin paljon kuin Dragonlanceja mutta onhan näitäkin jonkun verran suomennettu. Itse vasta tutustuin noihin lainaamalla Musta Haltia Trilogian kaikki 3 osaa viime viikolla. Nyt on jo Eka ja Toka kirja tultu luettua ja pakko myöntää että hyviä kirjoja on. Seuraavaksi sitten Jäätulen laakso-trilogia jonka jälkeen pitää se Pahan perintö kirjat lukea.
    I'm a very religious Experience, I Make the honeys go "OH GOD, YES! YES! YES! OH GOD DO IT TO ME!"

Everyone loves Magical Trevor, cause the tricks that he does are ever so clever, look at him now disappearing a cow, where is the cow hidden right now?
    Straight Edge Pride - Live life you want

My actions are not vengeance. No, not vengeance. Punishment.
    Liittymispäivä
    28.4.2002
    Ikä
    26

Oletus

Kannattaa lukea joo, hyviä kirjoja ovat kaikki. Kun olet saanut luettua Jäätuulen Laakso- ja Drowin perintö- sarjat, seuraavaksi voisitkin lukea nämä kirjat: Äänetön Veitsi, Maailmanselkä ja Kristallisauvan Käskyläinen. Ne ovat samaa sarjaa kuin Musta haltija-trilogia ja edellämainitut. Myös Cunninghamin kirjat (Drowin tytär, Juonien verkossa, Laulu ja Miekat-sarja) ovat hyviä kirjoja, lisäksi myös Murhat Colmyrissä ja Halruaassa ovat taidokkaita.

Warrior
    Liittymispäivä
    10.3.2002
    Sijainti
    Helsinki
    Ikä
    26

Oletus

En ole voinut olla lukematta, kun niitä löytyy melkeinpä joka kirjastosta ja paljon. Onhan niitä suomennettu jo päälle kymmenen vain Salvatorelta, Myös Elaine Cunningham tulee mieleen (hänen kirjojaan olen vaivautunut lukemaan englanniksi, kun se Laulu ja Miekat-sarjan ensimmäinen osa oli ihan hyvää lukemista).

Pitäisin näitä nyt aika paljon Dragonlancen kaltaisina (tämäkin taisi olla jokin roolipeli maailma), tosin pidän näistä hieman enemmän. Varsinkin tämä ensimmäinen Mustahaltia-trilogia oli hyvin sydäntä lämmittävä Ja Jäätuulen Laakso oli myös mukavaa lukemista. Näitä seuranneita en pidä aivan yhtä hyvinä, mutta lukeehan nekin, kun on makuun päässyt.
    Driimi rakastaa puita *halipusi*

burial at sea Seyana:n avatar
    Liittymispäivä
    2.3.2002
    Sijainti
    Kauhava
    Ikä
    24

Oletus

meidän kirjastossa on vain Musta haltia trilogia,ja sen olen ostanut kyllä kirja-alesta itselleni,ja luettu on.kyllähän ne kieltämättä hyviä kirjoja on,vaikka joskus ne taistelujutut on vähän niin ja näin..

Hello lamppost, what'cha knowing

Warrior Archux:n avatar
    Liittymispäivä
    8.6.2002
    Sijainti
    Sipoo
    Ikä
    26

Oletus

Joo pitäs munki lukee ainaki noi musta haltia kirjat. Nehän kertoo Drizzistä johon tutustutaan myös BG sarjassa.

control
    Liittymispäivä
    28.5.2002
    Sijainti
    Oulu
    Ikä
    23

Oletus

Olen llukeno niitä, ja ne ovat loistavia. Hahmoista Drizzt on miun suosikki. ^_^ Se on niin hyvä taistelija. Ja myös se puolituinen. Hupaisa.. Ne kirjat on jännittäviä, eivätkä liian lyhyitä. Minä en pidä joistain 90 sivun pituisista kirjoita. Liian vähän luettavaa, kyllä. Mutta en ole lukenut kaikkia.
    tilt

Oletus

Itse olen lukenut Musta Haltia trilogian, jäätuulen laakso trilogian, Drow perinnön ja Pimeyden polku sarjan ja ovat kyllä olleet mahtavia.
    Kohtahan ilmestyy Suomeenkin uusin Salvatoren sarja joka on Hunter's blade trilogy, jonka ensimmäinen osa on the tousand orcs.

Suosittelen myös muitakin Forgotten realms, koska ovat mielestäni ainakinlukemisen arvoisia
    "Kaikki polut vievät aina jonnekkin.
    Jokainen polku on aina oikea ellei se käänny risteyksestä vasemmalle."
    -kenttien elämänfilosofiaa

Ja kerran unen hirmuisen
    Toi ilta tullessaan
    Näin miesten pienten matkaavan
    luo tulivuoren mukanaan
    yks' sormus kultainen
    -Alvin Tekijä

Warrior Archux:n avatar
    Liittymispäivä
    8.6.2002
    Sijainti
    Sipoo
    Ikä
    26

Oletus

Noniin sainpas nyt luettua ensimmäisen osan tuota musta haltia trilogiaa ja hyvä oli. Sain myös joululahjaksi drowin tytär kirjan jota luen parhaillaan. Oikein hyviä kirjoja vaikka välillä melkein ärsyttää se että kaikki drowien esineet ovat maagisia. Evät varmaan edes osaisi syödä ellei käytössä oli +5 Soup Bane lusikkaa.

Soldier Cloud:n avatar
    Liittymispäivä
    8.10.2001
    Sijainti
    61°30' N, 23°40' E
    Ikä
    27

Oletus

Kyllähän noita kirjoja on tullut kohtuudella luettua, luultavasti kaikki Salvatoren kirjat jotka kirjastosta onnistuin suomeksi löytämään, loput pitäisi lukea englanniksi.

Ja tästä ketjusta näköjään löytyi lisää kirjoja joita lukea, kiitsoksia vain niiden nimiä maininneille, täytyykin tyhjentää kirjasto, sillä ei ole varaa ostaa kirjoja juurikaan omaksi

Oletus

Olen varmaankin lukenut suurimman osan suomennetuista kirjoista.
    Mitä nyt sanoisi? Vertaisin FR kirjoja Hollywoodin actionelokuviin: ihan hienoja, mutta jotain puuttuu.
    En voi sanoa parhaaksi sarjaksi, mutta kai se fantasiasta kiinnostuneelle kelpaa.

Ja Salvatore toistaa itseään. Pahasti.

Ignis solus Kreifi:n avatar
    Liittymispäivä
    13.8.2001
    Sijainti
    Taivaallinen Paratiisi
    Ikä
    30
    Blogimerkinnät
    10

Oletus

Salvatore aloitti hyvin. Musta haltia trilogia on todella hyvä kolmen kirjan paketti. Siinäkin on toki ongelmansa, mutta en jaksa niitä nyt tässä käsitellä.
    Salvatorehan myöhemmin kirjoitti myös täysin omasta maailmassaan. En tiedä miten nuo sopimukset ja muut meni, mutta minulle ainakin tuli tunne, että häntä ei todellakaan enää kiinnostanut Drizzt & kump. Olisihan mahdollista, että hänet sidottiin johonkin pitkään sopimukseen, sillä nuo kirjat olivat todella suosittuja (nykyään en suosiosta tiedä). Kaikki musta haltia trilogian jälkeen ilmestyneet kirjat olivat enemmän tai vähemmän huonoja. Niissä on toki hetkensä, mutta paljon myös huonoa.
    En osaa sanoa mitä on jäänyt lukematta, mutta tietääkseni vain yksi kirja.

Elaine Cunningham olikin sitten jo hiukan pirteämpi tapaus. Hänen kirjojaan en ole kuin lukenut kaksi (ne droweihin liittyvät) ja pidin niistä.

Salvatoren omaan maailmaan sijoittuvia kirjoja on lukematta ja ne pitäisikin lukaista. FR maailman kirjoihin ei ole niin kiinnostusta tämän kirjailijan osalta, mutta kai nekin voisi lukaista läpi. Cunninghamin tuotantoon pitäisi paneutua.

Malokan sanoi lyhyesti aika hyvin asian ytimen.
    Hahmot eivät ole kovinkaan persoonallisia vaan enemmänkin tähtiä, jotka olivat siinä nimenä. Juoni ei ole kovinkaan erikoinen ja toistoa löytyy ihan liikaa. Salvatore osaa kuitenkin (minun mielestäni) kirjoittaa erittäin hyvin. Taistelukohtauksissa hän on mennyt "uudelle tasolle". Vaikka joskus ne joutuukin lukemaan pariin kertaan - vaikea selkoisuutensa takia - ovat ne loistavia.

Niin...
    Aika usein kirjoitan itse taistelukohtaukset hyvin samanlaisella tyylillä kuin Salvatore, joskin pyrin hiukan yksinkertaisempaan, mutta siltikin yksittäisten hahmojen kykyjen ja taitojen esille tuomiseen.
    "Mmmwhmmwhhm..."

Tonberry Thuei'iral:n avatar
    Liittymispäivä
    31.12.2002
    Sijainti
    Pilvilinna
    Ikä
    22

Oletus

Juu, kyllä noita on luettu. Syksyllä luin Musta haltia -trilogian ja Jäätuulenlaakso -trilogian ja kesällä tuli luettu E. Cunninghamin Drowin tytär ja Juonien verkossa, jotka ovat myös omassa kirja hyllyssä. Olen todellakin pitänyt näistä kirjoista ja pitäisi kai lainata niitä lisää kirjastosta, mutta kun on niin paljon muutakin luettavaa. Ostan/lainaan jonkun noista varmaan kohta englanniksi. Hyvää luettavaa vaikka aika yksipuolista! (Pieni ristiriita, mutta ei se mitään )

Moogle Sisko ja sen Sisar:n avatar
    Liittymispäivä
    13.5.2005
    Sijainti
    Helsinki ja Vantaa </3
    Ikä
    21

Oletus R.A. Salvatore

Sisar: Onkos kukaan lukenut Salvatoren kirjoja? Mitä mieltä niistä olette?
    Itse olen lukenut kaikki hänen kirjoittamat kirjansa, jotka liittyvät Forgotten Realmsiin. (tai noh, kaikki mitkä ovat ilmestyneet) Minusta hänellä on kaunis runollinen tyyli kuvailla ja kirjoittaa sekä hänen hahmonsa ovat persoonallisia ja hauskoja. Hän on toteuttanyt hienosti sen maan (Faerun, eikös sitä siksi jotkut kutsukkin???) minkä ympärillä hänen tarinansa pyörivät (ainakin Forgotten Realms kirjasarjassa) Onkohan se muuten edes hänen luomansa, tietääkö kukaan? Tuli vain mieleen että pari muutakin kirjailijaa sijoittaa seikkailujaan sinne...
    No mutta mitä mieltä olette kirjailijasta ja tämän kirjoista?
    It pains my heart to think of her a rotting, stinking, maggot-infested, bloated and pus-oozing corpse beneath the earth.
    You can't imagine just how much I miss her, but now I know you want me, not my sister.

Oletus

Noh, aloin lukemaan siinä 14-vuotiaana Forgotten Realmsia, joten olen tässä rapian neljän vuoden aikana ehtinyt lukaista läpi Salvatoren kaiken tuotannon, joka ON alkanut käydä vähän tylsäksi joissain väleissä. Suurimpia suosikkejani ovat tottakai Musta Haltia trilogia, sekä Jäätuulen Laakso trilogia. Myös sitä seurannut Pimeyden Polut oli oikein mukavaa luettavaa, joskin väliin tipahtanut Wulfgarin Oma Kirja oli aika tylsää luettavaa.
    Robert 'Bob' Salvatoren hahmoista eniten suosin varmasti Entreriä sekä Jarlaxlea, jotka tuovat aina mukavaa vaihtelua drow mannunvartijan seuraamiseen.

Salvatoren lisäksi olen lukenut Cunninghamin Drowin Tytär sarjan, Harpunsoittaja kirjat, sekä Forgotten Realmsin luojan, Ed Greenwoodin kirjoja englanniksi.
    Vaikka englanniksi kirjat ovatkin vaikeampia luettavia, tajusin että Greenwood asetelman luojana osaa olla varsinainen maestro. Normaalit peikot ja örkit yleensä vaihtuvat paljon yliluontaisempiin ja viehättävämpiin hirvityksiin, kuten muodonmuuttaja Malaugrymeihin tai jumalten välisiin juonitteluihin.
    Kahta parempi lukukokemus siksi että englanninkieliset paperikansikirjat yleensä irtoavat tuplasti halvemmalla, kuin Bobin tai Elainen uusimmat tuotokset.

Fantasiamaailmaan sijoittuvien kirjojen lisäksi omistan lukuisia FR taustatietokirjoja roolipeluuta varten. Jos sanoisin Valtakuntien olevan iso paikka, valehtilisin. Ne ovat sairaan iso paikka ja TSR:n aikana pelkästään siitä on kirjoitettu n. 200-300 kirjaa niin novelleina kuin rpg-kirjoina.
    Niin, mainitsinkos jo olevani suht. pahasti koukussa siihen?

Mistress of Odin Luni:n avatar
    Liittymispäivä
    5.9.2004
    Sijainti
    Valhalla
    Ikä
    21

Oletus

Musta haltia -trilogia oli loistava. Pidin drow-yhteiskunnasta ja täytyy tunnustaa, että rakastan niitä kirjoja, joissa kerrotaan siitä, kun sankaria koulutetaan. Etenkin ensimmäinen osa (Kotimaa), jossa kerrottiin enimmäkseen tapahtumista Menzoberranzanissa oli mielestäni kekseliäs ja kiintoisa. Toinen osa (Maanpaossa) oli melkein yhtä hyvä, kun tapahtumat siinäkin sijoittuivat Uumenenalaan.

Jäätuulen laakso -trilogia ei uponnut niin hyvin. Minulla oli totuttelemista Catti-Brieen ja Wulfgariin. Soturinainen ja iso tyhmä barbaari, en tykkää. Lisäksi tapahtumapaikka oli pääosin vähemmän kiinnostava, kuin ensimmäisissä kirjoissa. Tästä alkoi Salvatoren elävä-kuollut-elävä-kuollut -kierre, jonka jälkeen herra sai päähänsä, että kukaan hyvishän ei saa kuolla koko sarjan aikana heräämättä eloon. Nämä tulivat vähän pettymyksinä.

Drowin perintö ja Pimeyden polut -sarjat olivat jo hieman parempia, mutta eivät yltäneet läheskään ensimmäisen trilogian tasolle. Jos lukee paljon Salvatorea, häntä alkaa osata ennakoida ja nämä jos jotkut ovat ennalta-arvattavia kirjoja. Pelastavat valopilkut olivat pilkahdukset droweista, Jarlaxle (ehdottomasti sarjan paras hahmo) ja Artemis Entreri.

Eivät ihan suosikkikirjoikseni yllä (vaikka Musta haltia -trilogia on lähellä), mutta silti rohkenisin väittää, että Salvatoren parasta antia. Ne demoni mikäliet ovat suoraan sanottuna tylsää ja huonoa klisheetä alusta loppuun. Vaikkakin Salvatore oli selvästi jättänyt kaiken seksin ja kuoleman näihin kirjoihin (Forgotten Realmseissahan ei kukaan hyvis kuole ja ne ovat suorastaan naurettavan siveitä).
    Kirjailijalla on myös ihan omanlaisensa käsitys siitä, millainen on fantasianimi. Onhan se kiva, kun keksii jotain pitkää ja vaikeaa, mutta Drizzt Do'Urden ja Bestesbulzibar ovat kuitenkin jo vähän liikaa. Älkää sakottako, jos olen muistanut jonkun nimen väärin, kaikki ei ole aivan terävimmässä muistissa, kun luin nämä joskus parisen vuotta sitten.
    And Valkyrjur rode at heavens high
    to await the death of those who had to die

+ Vastaa ketjuun

Kirjoitussäännöt

• Et voi aloittaa uusia ketjuja
  • Et voi kirjoittaa vastauksia
  • Et voi lisätä liitteitä
  • Et voi muokata viestejäsi
  • BB-koodi on käytössä
  • Hymiöt ovat käytössä
  • [IMG] koodi on käytössä
  • HTML-koodi on poissa käytöstä